abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152639364
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kun je er niet gewoon een paar profielen bijzetten?
Met die gedachte heb ik ook gespeeld, maar omdat het maatverschil zo klein is zal dat ook niet handig werken.

Maar! Ze bestaan! Zie hier: http://www.hornbach.de/sh(...)ikel.html?cid=287089

Vraag is nu: waar koop ik die in Nederland :+
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_152639429
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:44 schreef Bartholomeus het volgende:
maar omdat het maatverschil zo klein is zal dat ook niet handig werken.
Van 1250 HoH naar 600 HoH gaat toch prima? Kun je ook gewoon 12mm plaat pakken schat ik zo.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_152640231
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Van 1250 HoH naar 600 HoH gaat toch prima? Kun je ook gewoon 12mm plaat pakken schat ik zo.
Ja. Alleen men heeft bedacht dat halverwege een profiel extra ook wel tof is, dus 625 uit elkaar. Dan moet ik er dus profielen strak naast zetten, of ik moet met een halve plaat beginnen.
Maar dan moet ik hetzelfde systeem profiel nog kunnen krijgen...
Opzich wel een mogelijkheid, de bestaande profielen kan ik dan evengoed als versteviging nog gebruiken.
pi_152640806
Het meisje zegt zowaar wat zinnigs. Wat nou als ik er gewoon houten regels tussen zet van de juiste dikte?
  zaterdag 16 mei 2015 @ 08:58:26 #30
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_152643706
Kan.. Ik zou gewoon stucplaten halen en horizontaal monteren. Dingen zijn 2000 lang.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zaterdag 16 mei 2015 @ 09:16:47 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_152643853
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 00:43 schreef Bartholomeus het volgende:
Het meisje zegt zowaar wat zinnigs. Wat nou als ik er gewoon houten regels tussen zet van de juiste dikte?
Dat kan natuurlijk ook gewoon; zou niet weten waarom niet :)
pi_152644288
Vanmiddag gaan we langs de stukadoor, die zal verder ook wel advies hebben.

En zowaar.. Ik zeg heel vaak zinnige dingen.. :+
pi_152650555
Volgens de stucadoor zijn de platen die ik nodig heb bij de betere vakhandel gewoon te krijgen. Dat probleem is dus ook getackeld.

Dan de vraag wat stucwerk ongeveer kosten mag. De man rekent voor in totaal 88 vierkante meter ¤19,25. Daarvoor doet hij alles vanaf de kale gipsplaten. Dus afplakken, naden afwerken en gazen, en het voorbehandelen, en dan het stucwerk zelf.
E.e.a. moet in 2 fases, dus eerst twee slaapkamers en dan na de interne verhuizing de derde slaapkamer. Daar slapen wij nu zelf nog, dus dat kan niet tegelijk.
En de grootste muur is 4.6m bij 2.4m. Lange halen snel thuis meters maken zal er dus wel niet in zitten.

Verder geen voorrijkosten of dergelijken, zit allemaal bij de prijs in. Dus 88 x 19,25, ex BTW.

Met wat ik gegoogeld krijg lijkt me dat niet bizar goedkoop, maar ook zeker niet veel te duur. En wat me wel aanstaat is dat de man een kleine showroom heeft waar hij dus zijn werk kan laten zien. En ik moet zeggen, dat zag er top uit. Het is niet een of andere schimmige ZZP'ende beunhaas.
pi_152660141
Kwaliteit kost wat meer, als het stucwerk niet goed is zie je dat meteen. Ik neem aan dat de boel sausklaar opgeleverd wordt?
pi_152669922
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Sterker nog als alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte ook geaard zijn; dan MOET je zelfs een aarde draad er bij trekken wanneer je een nieuwe wandcontactdoos realiseerd :)
ook als je praat over renovatie ipv nieuwbouw.... :?
  zondag 17 mei 2015 @ 09:41:36 #37
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152670033
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 09:30 schreef yurt het volgende:

[..]

ook als je praat over renovatie ipv nieuwbouw.... :?
Ja, dan ook.
Share your talent, move the world.
pi_152839321
Also! Ik ben eens aan het zoeken geweest naar gipsplaten op 1250 breed. In Duitsland op iedere hoek van de straat te verkrijgen, maar hier een stuk lastiger. En vraag niet wat ze kosten :'(

De overweging is dus nu om gewone gipsplaten te nemen en die dus horizontaal te monteren. Alleen, die zijn 12,5mm dik, en wat er zat was 15mm. Dat is op zich natuurlijk niet erg, maar het kozijn zit er ook op vast. Het zijn van die standaard stalen stelkozijnen met twee inbus boutjes achter de stootrubbertjes. Kan iemand me vertellen of ik de missende 2,5mm er gewoon bij kan trekken met die boutjes, of moet ik die opvangen achter de gipsplaten?
pi_153123683
Zo, daar issie weer :+

Het begon dus allemaal bij dat stopcontact naast de lichtschakelaar bij de deur. Inmiddels ben ik iets verder. Overal zitten hier namelijk van die lelijke ouderwetse halfopbouw stopcontacten zonder aarde. Maar raar genoeg zit de groep van de bovenverdieping wel op de aardlek schakelaar. Dus moest er ergens een aardedraad te vinden zijn in de centraaldozen van de slaapkamers. En inderdaad, in de slaapkamer het dichtst bij de standleidingen was het raak. Nou, dan maken we toch van die enkele doosjes even dubbele, zodat we er ook meteen geaarde stopcontacten van kunnen maken? :Y

Enig minpuntje aan het idee: die dozen zitten in de dragende muren. Lees: knikkerhard gewapend beton. Nou, dus ik heb even een boormachientje geleend van het werk :P

En ja, dan breek je dus het bestaande enkele doosje uit...

Om er twee naast elkaar terug in te zetten...

En dit wordt de babykamer, onze eigen slaapkamer ligt aan de andere kant van de gipswand. Daar was de situatie hetzelfde, en bovendien zaten de stopcontacten erg ver van waar het bed komt te staan en aan de linker kant ook nog eens achter de kast. Daarom gisteren maar een nieuwe aflevering van eigen huis in puin opgenomen :+

Van links naar rechts:
Links onder de oude telefoon aansluiting, hier trek ik 2 netwerk kabels in, 1 daarvan leg ik door naar de derde slaapkamer.
Links boven het originele stopcontact, deze vervang ik voor een nieuw doosje zodat ik een doorvoer kan realiseren naar het bed, grote gat aan de linker kant. In dat enkele doosje zet ik dan 1 stopcontact t.b.v. verlichting in/op de kast.
Dan dus de grote gaten, waar het bed tussen komt te staan. Links 1x netwerk en 2x stopcontact, rechts 3x stopcontact.
Rechts boven het originele stopcontact, deze vervalt.

Nu nog even sleuven slijpen met het diamant blad van de zaak, en dan kan ik leidingen leggen en de doosjes erin prakken :)

Als ik klaar ben met de stopcontacten en de gipswandjes weer dicht zijn, jaag ik een stucadoor door de hut. Het hoeft rondom de stopcontacten dus niet perfect glad te zijn :+
pi_153124605
De aardlekschakelaar heeft niets met een aarddraad te maken. Deze dingen schakelen af bij een verschil tussen fase en nul. Dus daar is niets vreemds aan.
pi_153125362
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 13:32 schreef tiho1 het volgende:
De aardlekschakelaar heeft niets met een aarddraad te maken. Deze dingen schakelen af bij een verschil tussen fase en nul. Dus daar is niets vreemds aan.
Hmm. In dat geval: moet ik nog ergens rekening mee houden voordat ik die bestaande aarddraad door leg? Ik heb de draden al getrokken maar nog niks aangesloten.
pi_153125824
Enig googlewerk leert dat er destijds vaak wel tot de eerste centraaldoos van een groep een aarde draad werd gelegd maar verder niet aangesloten werd omdat dat niet verplicht was. Aangezien het allemaal dezelfde groep is mag ik dus inderdaad de loze aardedraad door leggen zolang alles in 1 ruimte maar ofwel geaard ofwel ongeaard is. En dat komt dus goed :Y
pi_153129536
idd. Als de draad maar wel verbonden is met de aardrail
pi_153131831
Goed. Even een n00b vraag. De normale inbouwdoosjes worden geleverd met een kapje,zodat ze niet dicht gesmeerd worden bij het stucen.
Hoe zit dat met holle wand dozen? Daar zit namelijk geen kapje bij. Aan de ene kant zou ik zeggen dat door de stuclaag jassen met je gatenzaag niet handig is, aan de andere kant moeten ze natuurlijk ook niet dichtgesmeerd worden. Maar iets om ze af te dichten zit er dus niet bij. En nu?
pi_153132675
duw er stuk krant in.
pi_153132737
Afplakken met schilderstape :P
De stucadoor heeft vast ook nog een tip
pi_153133241
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 17:52 schreef Cassandra87 het volgende:
Afplakken met schilderstape :P
De stucadoor heeft vast ook nog een tip
Gemiddeld stucen die alles vol met hun ogen dicht.
pi_153133341
Denk dat t wel meevalt en dat hij wil meedenken. Hij levert erg net werk af.
pi_153133425
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:12 schreef Cassandra87 het volgende:
Denk dat t wel meevalt en dat hij wil meedenken. Hij levert erg net werk af.
De mijne ook, maar elke stopcontact smeert ie dicht. Zolang je weet waar het zit is dat ook niet erg
pi_153135080
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:15 schreef tiho1 het volgende:

[..]

De mijne ook, maar elke stopcontact smeert ie dicht. Zolang je weet waar het zit is dat ook niet erg
Nouja, zonder kapje of wat dan ook wordt het één bonk gips natuurlijk, en dat is dan wel weer jammer :P
Zal hem eens bellen, ben eens benieuwd wat ie zegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')