Ik wil juist de boel wat opfrissen, dit is weliswaar de snelle goedkope oplossing maar ook lelijk en ouderwets. Het schakelmateriaal wordt modern en strakquote:
Daar stond ik inderdaad net al mee in mijn handen. Ze zijn er ook in dubbele uitvoering, is dat niet handiger?quote:Op donderdag 14 mei 2015 14:45 schreef tvdleur het volgende:
2 van deze units naast elkaar. als je ze aandraait zit er een klemmetje die zich achter de gipsplaat klemt (zie je ingevouwd zitten linksboven). gaten moet je wel goed passend boren, weinig ruimte voor fouten (anders klemmen ze niet meer)
[ afbeelding ]
https://www.google.nl/sea(...)=6813672397134485693
Ik teken ze altijd af (omtrek) en binnen de lijntjes blijven. evt bijsnijden met een stanleymes. Bij de nu onderhand 40+ die ik heb geplaatst afgelopen jaren is het nog niet fout gegaan.
Die schroefjes boven en onder los, dan zou je m er in principe zo uit kunnen krijgen...quote:Op donderdag 14 mei 2015 15:47 schreef Bartholomeus het volgende:
Dit is wat er nu in zit:
[ afbeelding ]
Het gat lijkt 72mm met de rolmaat gemeten. Dat zal wel de goede maat zijn dan toch? Huis is van 1988.
Iemand een idee hoe ik deze doos er uit krijg zonder de hele boel naar de tering te rossen?
Volgens mij is dit geen holle wand doos; maar een inbouwdoos voor snelbouw wanden e.d.quote:Op donderdag 14 mei 2015 15:47 schreef Bartholomeus het volgende:
Dit is wat er nu in zit:
[ afbeelding ]
Het gat lijkt 72mm met de rolmaat gemeten. Dat zal wel de goede maat zijn dan toch? Huis is van 1988.
Iemand een idee hoe ik deze doos er uit krijg zonder de hele boel naar de tering te rossen?
Die zitten ingesmeerd/ingegoten. En bij holle wanden soms zelfs gewoon los op de buis, door het aanbrengen van een schakelaar trek je hem dan naar voren en klemt de boel alsnog. In dat geval zou de doos nu los moeten zitten. Maar ik ben ze zelfs tegengekomen die met een klodder kit aan de achterplaat vasthangen.quote:Op donderdag 14 mei 2015 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Volgens mij is dit geen holle wand doos; maar een inbouwdoos voor snelbouw wanden e.d.
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103748
[ afbeelding ]
Is mij niet helemaal duidelijk hoe dit vastgeklemd / vastgemonteerd zit ..
Euh nee, die schroefjes zijn om het inbouwelement vast te klemmen.quote:Op donderdag 14 mei 2015 16:39 schreef tvdleur het volgende:
[..]
Die schroefjes boven en onder los, dan zou je m er in principe zo uit kunnen krijgen...
Niet. Je zit met de aanvoertules die achter je gipsplaat zitten, diezelfde aanvoertules zorgen er ook voor dat je er geen nieuwe doos naast kunt schuiven.quote:Op donderdag 14 mei 2015 15:47 schreef Bartholomeus het volgende:
Dit is wat er nu in zit:
[ afbeelding ]
Dit moet het zijn inderdaad, die pijpjes zitten er ook aanquote:Op donderdag 14 mei 2015 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Volgens mij is dit geen holle wand doos; maar een inbouwdoos voor snelbouw wanden e.d.
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/103748
[ afbeelding ]
Is mij niet helemaal duidelijk hoe dit vastgeklemd / vastgemonteerd zit ..
De doos lijkt inderdaad wat los te zitten, maar ik denk dat de gipsplaat aan de achterkant er ook gewoon strak tegenaan zit. Het zal dus wel het betere multitool werk worden om er wat anders in te krijgen. Niet erg, ik weet nu in ieder geval wat ik verwachten kan.quote:Op donderdag 14 mei 2015 19:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die zitten ingesmeerd/ingegoten. En bij holle wanden soms zelfs gewoon los op de buis, door het aanbrengen van een schakelaar trek je hem dan naar voren en klemt de boel alsnog. In dat geval zou de doos nu los moeten zitten. Maar ik ben ze zelfs tegengekomen die met een klodder kit aan de achterplaat vasthangen.
[..]
Euh nee, die schroefjes zijn om het inbouwelement vast te klemmen.
[..]
Niet. Je zit met de aanvoertules die achter je gipsplaat zitten, diezelfde aanvoertules zorgen er ook voor dat je er geen nieuwe doos naast kunt schuiven.
Als je een gipswand hebt, zou ik deze doos eruit halen en hem vervangen voor twee geschakelde hollewanddozen of een dubbele, het bestaande gat moet je dan misschien wat opruimen. En het steekt niet op een millimeter meer of minder, je zou het nieuwe gat ook met een stanleymes kunnen maken.
Maar gezien het werk wat je ervan hebt, zeker als de gipsplaat stukgaat, echt geen combi?
Ah als de hele boel gestuct word, dan zou ik gelijk met de laatste optie beginnen. Scheelt je een hoop geklooi en het is de beste manier om de leiding alsnog goed in de nieuwe dozen te krijgen. En die bestaande doos krijg je er nooit netjes uit.quote:Op donderdag 14 mei 2015 23:27 schreef Bartholomeus het volgende:
De doos lijkt inderdaad wat los te zitten, maar ik denk dat de gipsplaat aan de achterkant er ook gewoon strak tegenaan zit. Het zal dus wel het betere multitool werk worden om er wat anders in te krijgen. Niet erg, ik weet nu in ieder geval wat ik verwachten kan.
Als het niet anders is dan zaag ik gewoon een stuk uit de plaat ruim om de dozen heen. Dozen fixen,twee latjes erachter, stuk plaat met de dozen er op schroeven, zaagsleuf dicht plamuren, klaar. De hele boel wordt gestuct dus je ziet er niks van terug
De vraag is natuurlijk hoe netjes die doos moet blijven, het antwoord is: niet. Dus zolang ik het gat in fatsoen kan houden zal het mij jeuken hoe die doos eruit ziet als hij er uit ligtquote:Op vrijdag 15 mei 2015 01:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah als de hele boel gestuct word, dan zou ik gelijk met de laatste optie beginnen. Scheelt je een hoop geklooi en het is de beste manier om de leiding alsnog goed in de nieuwe dozen te krijgen. En die bestaande doos krijg je er nooit netjes uit.
Succes ermee
Gestuct wordt er, dat heeft niet te maken met deze doos maar de staat van de wanden. Deze dozen heb ik ook in de handen gehad, maar de doorvoer van draden van de een naar de ander leek mij beperkt. Dat is bij die grijze op het oog beter voor elkaar. Heb jij daar ervaring mee?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 01:15 schreef KeFFuR1208 het volgende:
Ik gebruik altijd deze hollewanddozen:
[ afbeelding ]
Werkt altijd wel makkelijk met die clips die je aan kunt trekken en zit gelijk lekker strak vast in de wand. Deze zijn koppelbaar als je 2 dozen pakt en de clips verwijdert van de zijdes die je aan elkaar wilt maken, hier een soort instructievelletje
Alles openhalen en opnieuw stuken kan natuurlijk ook, maar kan m.i. ook met minder moeite op de manier waarop het bedoeld is![]()
Succes in ieder geval!
De doorvoeren zijn inderdaad ietwat beperkt maar ik kreeg er altijd met gemak de benodigde elektradraden dooheen, of het nu een schakelaar werd of een stopcontact. Zoals ik jouw situatie kan beoordelen moet dat ook geen enkel probleem zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 04:30 schreef Bartholomeus het volgende:
Deze dozen heb ik ook in de handen gehad, maar de doorvoer van draden van de een naar de ander leek mij beperkt. Dat is bij die grijze op het oog beter voor elkaar. Heb jij daar ervaring mee?
Sterker nog als alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte ook geaard zijn; dan MOET je zelfs een aarde draad er bij trekken wanneer je een nieuwe wandcontactdoos realiseerdquote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:23 schreef WaVe het volgende:
Ik neem overigens aan dat je weet dat je voor een stopcontact nog een nuldraad (blauw) en het liefst ook aarde (geelgroen) erbij moet trekken?
Yup, het schijnt vroeger een vaker voorkomende maat geweest te zijn. Rigips is tegenwoordig grypoc, en natuurlijk voeren die alleen nog de huidige standaard.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 22:12 schreef Gieliovd het volgende:
Hart op hart 1250??
Platen horizontaal monteren...
Met die gedachte heb ik ook gespeeld, maar omdat het maatverschil zo klein is zal dat ook niet handig werken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kun je er niet gewoon een paar profielen bijzetten?
Van 1250 HoH naar 600 HoH gaat toch prima? Kun je ook gewoon 12mm plaat pakken schat ik zo.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:44 schreef Bartholomeus het volgende:
maar omdat het maatverschil zo klein is zal dat ook niet handig werken.
Ja. Alleen men heeft bedacht dat halverwege een profiel extra ook wel tof is, dus 625 uit elkaar. Dan moet ik er dus profielen strak naast zetten, of ik moet met een halve plaat beginnen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Van 1250 HoH naar 600 HoH gaat toch prima? Kun je ook gewoon 12mm plaat pakken schat ik zo.
Dat kan natuurlijk ook gewoon; zou niet weten waarom nietquote:Op zaterdag 16 mei 2015 00:43 schreef Bartholomeus het volgende:
Het meisje zegt zowaar wat zinnigs. Wat nou als ik er gewoon houten regels tussen zet van de juiste dikte?
ook als je praat over renovatie ipv nieuwbouw....quote:Op vrijdag 15 mei 2015 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Sterker nog als alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte ook geaard zijn; dan MOET je zelfs een aarde draad er bij trekken wanneer je een nieuwe wandcontactdoos realiseerd
Ja, dan ook.quote:Op zondag 17 mei 2015 09:30 schreef yurt het volgende:
[..]
ook als je praat over renovatie ipv nieuwbouw....
Hmm. In dat geval: moet ik nog ergens rekening mee houden voordat ik die bestaande aarddraad door leg? Ik heb de draden al getrokken maar nog niks aangesloten.quote:Op zondag 31 mei 2015 13:32 schreef tiho1 het volgende:
De aardlekschakelaar heeft niets met een aarddraad te maken. Deze dingen schakelen af bij een verschil tussen fase en nul. Dus daar is niets vreemds aan.
Gemiddeld stucen die alles vol met hun ogen dicht.quote:Op zondag 31 mei 2015 17:52 schreef Cassandra87 het volgende:
Afplakken met schilderstape
De stucadoor heeft vast ook nog een tip
De mijne ook, maar elke stopcontact smeert ie dicht. Zolang je weet waar het zit is dat ook niet ergquote:Op zondag 31 mei 2015 18:12 schreef Cassandra87 het volgende:
Denk dat t wel meevalt en dat hij wil meedenken. Hij levert erg net werk af.
Nouja, zonder kapje of wat dan ook wordt het één bonk gips natuurlijk, en dat is dan wel weer jammerquote:Op zondag 31 mei 2015 18:15 schreef tiho1 het volgende:
[..]
De mijne ook, maar elke stopcontact smeert ie dicht. Zolang je weet waar het zit is dat ook niet erg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |