abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:08:04 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_152566074
http://www.volkskrant.nl/(...)e-vermogen~a3633892/
quote:
Rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van alle vermogen

Nederland staat te boek als een egalitair land, maar tijdens de crisis is de ongelijkheid groter geworden. De rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van het totale vermogen, waarmee de verdeling tussen arm en rijk internationaal tot de scheefste behoort. Voor de crisis hadden de allerrijksten nog ruim eenvijfde van het vermogen.

Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro

Dit blijkt uit cijfers die het Centraal ­Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het eerst heeft opgesteld.

Volgens het CBS had in 2012 de rijkste 1 procent van Nederland (74 duizend huishoudens) 273 miljard euro vermogen. Dat is 23,4 procent van het totaal, goed voor gemiddeld 3,7 miljoen euro per huishouden. Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro.

Oplopende ongelijkheid
Op het hoogtepunt vóór de crisis, in 2008, had de rijkste 1 procent ruim eenvijfde (21,5 procent) van het toenmalige vermogen van 1.300 miljard euro. De verklaring voor de oplopende ongelijkheid zit in de aard van de vermogens. Bij de meest welvarende huishoudens gaat het vooral om (internationale) aandelen en ander kapitaal, dat weer in waarde stijgt.

Bij de doorsneeburger bestaat het vermogen vooral uit het eigen huis, dat de afgelopen jaren flink minder waard is geworden. Omdat de beurzen vorig jaar een uitstekend jaar hadden en woningen weer minder waard werden, ligt het voor de hand dat de kloof tussen arm en rijk in 2013 verder is gegroeid.

Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland

Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland. Het debat daarover is lastig, omdat er weinig recente, onafhankelijke en betrouwbare cijfers zijn. Die zijn er wel over de inkomensongelijkheid in Nederland: die is internationaal gezien klein. Tijdens de crisis is dat beeld niet ingrijpend veranderd.

Vergelijkbaar met de Verenigde Staten
Maar met de vermogensongelijkheid zit Nederland in de internationale top, zegt de Utrechtse hoogleraar Bas van Bavel. De scheve verdeling in bezit is volgens Van Bavel vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Maar ook met Duitsland en Noorwegen, andere landen met een vrij gelijke inkomensverdeling maar met grote ongelijkheid bij vermogens.

Hoogleraar fiscale regelgeving Koen Caminada van de Universiteit Leiden betwijfelt of de verdeling echt zo scheef is als in de VS, maar hij bevestigt dat de vermogens in Nederland veel schever zijn verdeeld dan de inkomens.

Volgens Van Bavel komt dat doordat de internationaal opererende rijkste 1 procent zich wapent tegen de economische malaise in Nederland, in tegenstelling tot een doorsneehuishouden. Uit eerdere cijfers van het CBS bleek begin dit jaar dat het doorsneevermogen door de dalende huizenprijzen is afgenomen van 47- naar 27 duizend euro.

Binnen de rijkste 1 procent in Nederland zijn de verschillen groot. In 2012 hadden de rijkste zevenduizend huishoudens 102 miljard euro, dat is gemiddeld 13,9 miljoen euro per huishouden. De rijkste 0,1 procent van Nederland bezat dat jaar 8,7 procent van het totale vermogen.
Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:08:52 #2
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_152566090
Laatste post:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat speelt mee. Maar dat gaat direct in tegen het hier gedebiteerde gekeuvel dat je echt gek bent om in Nederland te sparen voor de oude dag of toekomstige tijden.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_152566517
Ach kapitalisme eerst en wat nu bekend is als neo-liberalisme. Idiote mensen willen het zelf.
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:46:22 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_152567176
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 16:28 schreef Klopkoek het volgende:
Publieke sociale uitgaven aan ouderen ten opzichte van totale sociale uitgaven
[ afbeelding ]
Terwijl Nederland qua het aantal 'elderly' personen boven het OECD gemiddelde zit (rechts van het midden).
Wat zegt deze "ratio" van bijna 3?

Als ik een schatting maak kost een bejaarde tussen de 0,5 en 1 miljoen euro gemiddeld. Grofweg de helft hiervan AOW, de andere helft medische kosten. Doe dat even maal een paar miljoen mensen...
censuur :O
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:47:56 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152567240
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:08 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-vermogen~a3633892/

[..]

Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?
De vermogensbelasting (vermogensrendementsheffing) is al bizar hoog vergeleken met de huidige rente. Het zou beter zijn deze te halveren of helemaal af te schaffen.
The End Times are wild
  woensdag 13 mei 2015 @ 18:59:05 #6
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152567623
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:08 schreef Klopkoek het volgende:
Laatste post:

[..]

Het feit dat de overheidsuitgaven laag liggen voor ouderen zegt iets over de noodzaak tot sparen buiten de AOW en pensioenfondsen :?
Kan jij die link leggen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_152568173
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 18:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

De vermogensbelasting (vermogensrendementsheffing) is al bizar hoog vergeleken met de huidige rente. Het zou beter zijn deze te halveren of helemaal af te schaffen.
Deze:
Binnen de rijkste 1 procent in Nederland zijn de verschillen groot. In 2012 hadden de rijkste zevenduizend huishoudens 102 miljard euro, dat is gemiddeld 13,9 miljoen euro per huishouden. De rijkste 0,1 procent van Nederland bezat dat jaar 8,7 procent van het totale vermogen.

Betalen uiteraard nauwelijks tot geen vermogensbelasting. Het is "outside reach".
Voor de gewone krabbelaar: mee eens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:38:36 #8
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152569052
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Deze:

Betalen uiteraard nauwelijks tot geen vermogensbelasting. Het is "outside reach".
Voor de gewone krabbelaar: mee eens.
Hoe weet je zeker dat deze 7,000 huishoudens allemaal vermogensbelasting ontduiken?
pi_152569085
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe weet je zeker dat deze 7,000 huishoudens allemaal vermogensbelasting ontduiken?
Dat zeg ik niet.
En nog iets: vermoedelijk zijn zij meer geld kwijt aan hun adviseurs dan dat ze kwijt zouden zijn als ze de vermogensbelasting gewoon zouden betalen.
Zo werkt die aversie nou eenmaal.

Maar goed. Ik ben aan het provoceren. Maar ik kan niet bewijzen dat ze dat doen. In dat geval zou de belastingdienst dat ook kunnen.
pi_152569150
En waarom moeten die verschillen verkleind worden? Sommige mensen werken nu eenmaal (harder).
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:43:35 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152569269
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
En nog iets: vermoedelijk zijn zij meer geld kwijt aan hun adviseurs dan dat ze kwijt zouden zijn als ze de vermogensbelasting gewoon zouden betalen.
En daar kan je zeker niet teveel op in gaan?
:D
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152569324
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:40 schreef Bassie_B het volgende:
En waarom moeten die verschillen verkleind worden? Sommige mensen werken nu eenmaal (harder).
Het gaat niet over hard werken. Integendeel. Harde werkers betalen gewoon de volle mep.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:46:23 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152569387
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Zo werkt die aversie nou eenmaal.

Maar goed. Ik ben aan het provoceren. Maar ik kan niet bewijzen dat ze dat doen. In dat geval zou de belastingdienst dat ook kunnen.
Als ze dat geld kwijt zijn aan adviseurs gaat het in elk geval de economie weer in ;).
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:47:18 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152569422
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het gaat niet over hard werken. Integendeel. Harde werkers betalen gewoon de volle mep.
Een groot deel van de "harde werkers" heeft minder dan 21k (of 48k) aan vermogen. Die betalen dus geen pepernoot.
pi_152569447
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat ik komt omdat in Nederland werken bestraft wordt. Er zijn amper rijke mensen in Nederland en zij die rijk zijn dat omdat zij hard werken.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:48:07 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152569460
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:40 schreef Bassie_B het volgende:
Veel mensen moeten gewoon een andere groep mensen de schuld kunnen geven , de rijken, moslims, joden, negers, homos.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152569496
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Veel mensen moeten gewoon een andere groep mensen de schuld kunnen geven , de rijken, moslims, joden, negers, homos.
Precies net alsof rijke mensen nog meer belasten geld oplevert.

Uitkeringen verlagen en mensen dwingen om te werken levert geld op.
pi_152569567
quote:
15s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:46 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als ze dat geld kwijt zijn aan adviseurs gaat het in elk geval de economie weer in ;).
Niet als die ook al heel rijk zijn en dat is meestal het geval, want ze zijn natuurlijk een paar graadjes slimmer dan de mensen die ze adviseren. En een rijk mens geeft zoals wij inmiddels weten niet heel veel meer uit dan zijn armere zuster, een beperkt deel komt in de economie en de rest gaat in de kluis of geitenwollen sok.
pi_152569636
quote:
12s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een groot deel van de "harde werkers" heeft minder dan 21k (of 48k) aan vermogen. Die betalen dus geen pepernoot.
Wat stel je je voor bij de pepernoot? Het is relatief een klein bedrag, maar het is wel "de volle mep". Dit in tegenstelling tot de gelukkigen waar we het over hebben.
pi_152569655
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:47 schreef Bassie_B het volgende:

[..]

Dat ik komt omdat in Nederland werken bestraft wordt. Er zijn amper rijke mensen in Nederland en zij die rijk zijn dat omdat zij hard werken.
Je moet nog veel leren Bassie.

Gr.gr. Adriaan
pi_152569764
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:49 schreef Bassie_B het volgende:

[..]

Precies net alsof rijke mensen nog meer belasten geld oplevert.

Uitkeringen verlagen en mensen dwingen om te werken levert geld op.
Kolere. Waar kom jij ineens vandaan? En waar heb je deze revolutionaire dingen geleerd?
Ik ben in ieder geval onder de indruk.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:57:10 #22
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152569778
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet als die ook al heel rijk zijn en dat is meestal het geval, want ze zijn natuurlijk een paar graadjes slimmer dan de mensen die ze adviseren. En een rijk mens geeft zoals wij inmiddels weten niet heel veel meer uit dan zijn armere zuster, een beperkt deel komt in de economie en de rest gaat in de kluis of geitenwollen sok.
Een belastingadviseur heeft geen slecht inkomen, maar is zeker niet iemand van de top 1%.
pi_152569805
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je moet nog veel leren Bassie.

Gr.gr. Adriaan
Je profiel zegt dat je hoogst genoten opleiding de basisschool is. Voor een cursussen vingeroefening zal ik je bellen.
  woensdag 13 mei 2015 @ 19:58:47 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_152569838
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat stel je je voor bij de pepernoot? Het is relatief een klein bedrag, maar het is wel "de volle mep". Dit in tegenstelling tot de gelukkigen waar we het over hebben.
Als je minder dan 21k (of 48k bij tweepersoonshuishoudens) aan vrij vermogen hebt (geen pensioenen, geen huizen) dan betaal je geen vermogensrendementsheffing. Dat bedoel ik met "geen pepernoot" en je kan dus ook niet "de volle mep" betalen.
pi_152569894
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 19:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Kolere. Waar kom jij ineens vandaan? En waar heb je deze revolutionaire dingen geleerd?
Ik ben in ieder geval onder de indruk.
Ik kom uit een baarmoeder ik weet niet waar U vandaan komt?

Maar kom je ook nog met iets inhoudelijks of zullen wel dit gesprek maar beëindigen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')