abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:14:11 #51
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152536110
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

:')

Het heeft niet alleen uitleg nodig, het is zelf-evidente onzin.
Ach nee, we moeten eerst kunnen uitleggen waarom bijvoorbeeld verkrachting slecht is voordat we daar naar kunnen handelen. :')
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152536159
Of we praten over reïncarnatie.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:15:40 #53
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152536190
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:15 schreef Gray het volgende:
Of we praten over reïncarnatie.
Goed plan. :)

Edit: Geloof jij overigens in reïncarnatie?

[ Bericht 4% gewijzigd door Murvgeslagen op 12-05-2015 20:20:44 ]
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:35:00 #54
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_152537154
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2015 22:50 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Volgens mij is er best wel op een objectieve manier over goed en slecht te spreken. Het zou ook niet goed zijn voor een maatschappij als we dat als subjectieve begrippen gaan beschouwen massaal, want dan ligt een moraalloze baggerzooi natuurlijk binnen handbereik.
Precies, een belangrijk argument tegen moreel relativisme is dat het een moraalloze baggerzooi oplevert. Dat wil zeggen dat het gewoon niet werkt. En dat het dus niet klopt. Net zoals wetenschappelijke verklaringen die niet werken daarmee gefalsificeerd zijn.
En net zoals onze wetenschappelijke verklaringen steeds dichter bij een volledig juiste komen, benaderen ook onze waarden steeds meer de juiste waarden. Steven Pinker laat in zijn 'The Better Angels of our Nature' zien hoe er een duidelijke ethische progressie is in de geschiedenis, en die progressie is niet naar iets relatiefs en subjectiefs (anders zou het een random walk zijn) maar naar iets dat we met Plato het Goede zouden kunnen noemen.

Verder is moreel relativisme zelf-ondermijnend. Als alle uitspraken over moraal relatief zijn geldt dat ook voor de uitspraak dat moraal relatief is. En dan is er dus geen reden om aan die uitspraak enige waarde te hechten.

De meeste mensen die zeggen dat moreel relativisme juist is leven daar helemaal niet naar. Ze zeggen dat alleen maar omdat het volgt uit een materialistische, neo-darwinistische theorie, die zegt dat mensen niet meer zijn dan complexe configuraties van molekulen, een soort biologische robots, die door random mutatie en natuurlijke selectie bepaalde gedragsinstincten hebben geevolueerd die hen beter in staat stelt hun DNA te repliceren. Ethiek valt daar ook onder, net als alle andere ideeen die voortkomen uit ons denken. Dus als onze verre voorouders hun DNA beter hadden kunnen repliceren door zoals die Mexicanen regelmatig elkaars romp eraf te zagen dan zouden we dat nu ethisch vinden.

Hetzelfde geldt overigens voor rationeel redeneren. Ook dat komt voort uit ons eigen denken. Maar als ook dat relatief is, is er geen enkele reden om er bijzondere waarde aan te hechten, in de zin dat het leidt tot het bedenken van correcte theorieen over de wereld, zoals het Darwinisme. Vandaar dat een zuiver darwinistische benadering zelf-ondermijnend is.

Je kan het echter ook andersom benaderen. Zoals je terecht schrijft is het voor iedereen duidelijk dat rompen afzagen slecht is. Ook voor degenen die het doen.
En pijn is echt slecht, niet alleen iets waar we een hekel aan hebben.
Je hoeft het niet eens zo extreem te stellen. Thomas Nagel geeft ergens het voorbeeld van iemand die een mooie oude boom omzaagt alleen om zijn nieuwe kettingzaag uit te proberen. Is dat niet gewoon slecht omdat het slecht is, en nergens anders om?
Voor Nagel is het daarom andersom: niet moreel realisme is onjuist omdat het neo-darwinisme juist is, maar omdat moreel realisme juist is, is het neo-darwinisme onjuist (omdat het niets zegt over bewustzijn).
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_152537277
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:14 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ach nee, we moeten eerst kunnen uitleggen waarom bijvoorbeeld verkrachting slecht is voordat we daar naar kunnen handelen. :')
Dat de mens zo geëvolueerd is dat verkrachting als iets slechts wordt gezien betekent niet dat verkrachting 'intrinsiek' slecht is. Het betekent alleen dat veel mensen het slecht vinden. (maar veel mensen ook niet, want laten we wel zijn, er zijn een heleboel verkrachters en zeker in vroeger tijden met veldtochten e.d.)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 20:39:06 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152537384
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Precies, een belangrijk argument tegen moreel relativisme is dat het een moraalloze baggerzooi oplevert. Dat wil zeggen dat het gewoon niet werkt. En dat het dus niet klopt. Net zoals wetenschappelijke verklaringen die niet werken daarmee gefalsificeerd zijn.
En net zoals onze wetenschappelijke verklaringen steeds dichter bij een volledig juiste komen, benaderen ook onze waarden steeds meer de juiste waarden. Steven Pinker laat in zijn 'The Better Angels of our Nature' zien hoe er een duidelijke ethische progressie is in de geschiedenis, en die progressie is niet naar iets relatiefs en subjectiefs (anders zou het een random walk zijn) maar naar iets dat we met Plato het Goede zouden kunnen noemen.
Tot zover kan ik me er wel in vinden.
quote:
Verder is moreel relativisme zelf-ondermijnend. Als alle uitspraken over moraal relatief zijn geldt dat ook voor de uitspraak dat moraal relatief is. En dan is er dus geen reden om aan die uitspraak enige waarde te hechten.

De meeste mensen die zeggen dat moreel relativisme juist is leven daar helemaal niet naar. Ze zeggen dat alleen maar omdat het volgt uit een materialistische, neo-darwinistische theorie, die zegt dat mensen niet meer zijn dan complexe configuraties van molekulen, een soort biologische robots, die door random mutatie en natuurlijke selectie bepaalde gedragsinstincten hebben geevolueerd die hen beter in staat stelt hun DNA te repliceren. Ethiek valt daar ook onder, net als alle andere ideeen die voortkomen uit ons denken. Dus als onze verre voorouders hun DNA beter hadden kunnen repliceren door zoals die Mexicanen regelmatig elkaars romp eraf te zagen dan zouden we dat nu ethisch vinden.
Hier ga je dan weer de mist in. Dit volgt totaal niet uit wat je eerder zegt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_152537589
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:

Voor Nagel is het daarom andersom: niet moreel realisme is onjuist omdat het neo-darwinisme juist is, maar omdat moreel realisme juist is, is het neo-darwinisme onjuist (omdat het niets zegt over bewustzijn).
Mensen zijn niet het product van evolutie?

Het bewustzijn wordt niet complexer naarmate het brein complexer wordt (door evolutie)?

Kom op nou.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 21:31:06 #58
339669 JerryWesterby
pi_152540465
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Mensen zijn niet het product van evolutie?

Het bewustzijn wordt niet complexer naarmate het brein complexer wordt (door evolutie)?

Kom op nou.
Wat er staat is dat het materialistische, neo-darwinistische concept geen verklaring geeft voor het ontstaan van bewustzijn en waarden in het universum, zodat het nooit het hele verhaal kan zijn.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_152540777
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 21:31 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Wat er staat is dat het materialistische, neo-darwinistische concept geen verklaring geeft voor het ontstaan van bewustzijn en waarden in het universum, zodat het nooit het hele verhaal kan zijn.
Hoe weet je dat?

Dat is gewoon een aanname.

[ Bericht 2% gewijzigd door Libertarisch op 12-05-2015 21:50:13 ]
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:52:15 #60
339669 JerryWesterby
pi_152544918
Nee, dat is omdat het een verklaring geeft voor het evolueren van zichzelf replicerende organismen, oftewel biologische robots. Niet voor het feit dat het universum leven, bewustzijn, cognitie, ratio en waarden heeft voortgebracht. Dat het universum het voor elkaar heeft gekregen zich bewust te worden van zichzelf.
In plaats van een bizar, onverklaarbaar bijverschijnsel lijkt het er meer op dat het de bedoeling was. De mogelijkheid moet er bij de Big Bang al in hebben gezeten. Zoals Fred Hoyle zei: 'The universe seems a put-up job'.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 22:56:12 #61
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152545117
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:52 schreef JerryWesterby het volgende:

In plaats van een bizar, onverklaarbaar bijverschijnsel lijkt het er meer op dat het de bedoeling was.
Absoluut niet. 99.99999999999999999999999999999999999% van het universum is niet geschikt voor zelfbewust leven.

En onverklaarbaar is een stelling die je zal moeten bewijzen.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:03:29 #62
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152545462
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat de mens zo geëvolueerd is dat verkrachting als iets slechts wordt gezien betekent niet dat verkrachting 'intrinsiek' slecht is. Het betekent alleen dat veel mensen het slecht vinden. (maar veel mensen ook niet, want laten we wel zijn, er zijn een heleboel verkrachters en zeker in vroeger tijden met veldtochten e.d.)
Dat is sowieso een aanname. "we weten het niet, het zal wel veroorzaakt zijn door een evolutionair proces".

Simpele vraag: Als ik zou moeten twijfelen aan het waarheidsgehalte van "verkrachting is slecht" omdat een evolutionair proces tot moraal heeft geleid, waarom zou ik dan ook niet moeten twijfelen aan mijn rationele faculteiten? Immers: als mijn rationele faculteiten geselecteerd zijn op overleven, dan zijn ze niet geselecteerd op waarheidsselectie.

Ik ga hierin mee met JerryWesterby, een dergelijk onderscheid is arbitrair, en een dergelijke stelling is dus zelfondermijnend. Als ik immers geen reden zie om mijn rationele faculteiten niet te vertrouwen, zie ik ook geen reden om mijn moreel beoordelingsvermogen niet te vertrouwen.

Zelf ben ik een gigantisch voorstander van het common sense perspectief (Thomas Reid, G.E. Moore), over sommige statements is het simpelweg bijzonder moeilijk te twijfelen, het is dan ook onzinnig om dat wel te doen.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:08:34 #63
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152545728
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:03 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Immers: als mijn rationele faculteiten geselecteerd zijn op overleven, dan zijn ze niet geselecteerd op waarheidsselectie.
Dat is een paradox.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:11:04 #64
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152545828
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is een paradox.
Dat klopt, je kunt dus niet twijfelen aan je rationele faculteiten zonder dat het argument instort. Maar waarom je dan wel zou moeten twijfelen aan je morele oordeelsvermogen is mij onduidelijk.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:12:24 #65
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152545889
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat klopt, je kunt dus niet twijfelen aan je rationele faculteiten zonder dat het argument instort. Maar waarom je dan wel zou moeten twijfelen aan je morele oordeelsvermogen is mij onduidelijk.
Je snapt het niet. Het is een valse tegenstelling, het een sluit het ander niet uit.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:12:32 #66
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_152545897
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is een paradox.
Eerder een valse tegenstelling.

Het lijkt mij dat een overlevingsmechanisme dat gebaseerd is op waarheid een grotere overlevingskans genereert dan een overlevingsmechanisme dat dat niet is.

edit: ah, je noemt hem nu zelf ook :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:14:54 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152545994
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:12 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Eerder een valse tegenstelling.

Het lijkt mij dat een overlevingsmechanisme dat gebaseerd is op waarheid een grotere overlevingskans genereert dan een overlevingsmechanisme dat dat niet is.

edit: ah, je noemt hem nu zelf ook :)
Ik noem het een paradox omdat het in eerste instantie redelijk kan lijken. Terwijl het gewoon een onzin-statement is :P.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:16:20 #68
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152546061
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je snapt het niet. Het is een valse tegenstelling, het een sluit het ander niet uit.
Ik begrijp wat je bedoelt, echter maakt dat niet echt uit voor mijn argument:

Als ik mijn rationele faculteiten niet in twijfel kan trekken, dan zie ik geen reden om mijn morele beoordelingsvermogen wél in twijfel te trekken. Een dergelijk onderscheid is immers arbitrair.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:17:34 #69
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152546117
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:16 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, echter maakt dat niet echt uit voor mijn argument:

Waarom noem je het dan?

quote:
Als ik mijn rationele faculteiten niet in twijfel kan trekken, dan zie ik geen reden om mijn morele beoordelingsvermogen wél in twijfel te trekken. Een dergelijk onderscheid is immers arbitrair.
Ik zie niet in waarom je je rationele faculteiten niet in twijfel zou kunnen trekken. Sterker, ik zou het vooral voor jezelf erg aanraden.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:21:22 #70
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152546302
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom noem je het dan?
Nogal wiedes: het betreft onder naturalisme beiden faculteiten van het brein. Waarom moeten we het ene wel serieus nemen als wij dat bij de ander niet doen.

quote:
Ik zie niet in waarom je je rationele faculteiten niet in twijfel zou kunnen trekken. Sterker, ik zou het vooral voor jezelf erg aanraden.
Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment? En aan je vermogen om mijn argument te begrijpen?
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:22:17 #71
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_152546354
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:21 schreef Murvgeslagen het volgende:

Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment?
Ik twijfel constant aan mijn standpunten. Jij niet dan*?

*aan je eigen standpunten twijfelen, that is, dat je aan die van mijn twijfelt, lijkt me redelijk zelf-evident.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:23:37 #72
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152546414
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:22 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik twijfel constant aan mijn standpunten. Jij niet dan?
Als ik daar reden toe zie, ofwel goede tegenargumenten herken.

Maar om aan mijn vermogen om rationeel na te denken twijfel ik niet.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 23:23:43 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_152546421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:21 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Nogal wiedes: het betreft onder naturalisme beiden faculteiten van het brein. Waarom moeten we het ene wel serieus nemen als wij dat bij de ander niet doen.

Maar het is geen geldig punt.

quote:
Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment? En aan je vermogen om mijn argument te begrijpen?
Uiteraard. Twijfel is het enige dat leidt tot vooruitgang.
pi_152546568
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 20:15 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Goed plan. :)

Edit: Geloof jij overigens in reïncarnatie?
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 00:00 schreef Gray het volgende:
De enige opvatting van reincarnatie die ik op redelijke wijze kan aannemen is dat elke gedachte een gevolg geeft aan een nieuwe; het blaast zichzelf nieuw leven in. Echter, het zogenaamde zijn is waar we echt voelen dat we leven, en dat is waarom gedachten juist worden gezien als een kleine dood. Het dimmen van de gedachtenstroom vermindert karma, het remt de reincarnaties. Tot het punt van 'geestelijke verlichting', nirvana, waar de gedachtenstroom stopt en geen reincarnatie meer plaatsvindt, ofwel geen nieuwe gedachten meer.

En dan is de wereld helemaal mooi enzo. :+
pi_152546928
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 22:56 schreef Fir3fly het volgende:
En onverklaarbaar is een stelling die je zal moeten bewijzen.
Is dit niet een paradox?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')