Ach nee, we moeten eerst kunnen uitleggen waarom bijvoorbeeld verkrachting slecht is voordat we daar naar kunnen handelen.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het heeft niet alleen uitleg nodig, het is zelf-evidente onzin.
Goed plan.quote:
Precies, een belangrijk argument tegen moreel relativisme is dat het een moraalloze baggerzooi oplevert. Dat wil zeggen dat het gewoon niet werkt. En dat het dus niet klopt. Net zoals wetenschappelijke verklaringen die niet werken daarmee gefalsificeerd zijn.quote:Op maandag 11 mei 2015 22:50 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Volgens mij is er best wel op een objectieve manier over goed en slecht te spreken. Het zou ook niet goed zijn voor een maatschappij als we dat als subjectieve begrippen gaan beschouwen massaal, want dan ligt een moraalloze baggerzooi natuurlijk binnen handbereik.
Dat de mens zo geëvolueerd is dat verkrachting als iets slechts wordt gezien betekent niet dat verkrachting 'intrinsiek' slecht is. Het betekent alleen dat veel mensen het slecht vinden. (maar veel mensen ook niet, want laten we wel zijn, er zijn een heleboel verkrachters en zeker in vroeger tijden met veldtochten e.d.)quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ach nee, we moeten eerst kunnen uitleggen waarom bijvoorbeeld verkrachting slecht is voordat we daar naar kunnen handelen.
Tot zover kan ik me er wel in vinden.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Precies, een belangrijk argument tegen moreel relativisme is dat het een moraalloze baggerzooi oplevert. Dat wil zeggen dat het gewoon niet werkt. En dat het dus niet klopt. Net zoals wetenschappelijke verklaringen die niet werken daarmee gefalsificeerd zijn.
En net zoals onze wetenschappelijke verklaringen steeds dichter bij een volledig juiste komen, benaderen ook onze waarden steeds meer de juiste waarden. Steven Pinker laat in zijn 'The Better Angels of our Nature' zien hoe er een duidelijke ethische progressie is in de geschiedenis, en die progressie is niet naar iets relatiefs en subjectiefs (anders zou het een random walk zijn) maar naar iets dat we met Plato het Goede zouden kunnen noemen.
Hier ga je dan weer de mist in. Dit volgt totaal niet uit wat je eerder zegt.quote:Verder is moreel relativisme zelf-ondermijnend. Als alle uitspraken over moraal relatief zijn geldt dat ook voor de uitspraak dat moraal relatief is. En dan is er dus geen reden om aan die uitspraak enige waarde te hechten.
De meeste mensen die zeggen dat moreel relativisme juist is leven daar helemaal niet naar. Ze zeggen dat alleen maar omdat het volgt uit een materialistische, neo-darwinistische theorie, die zegt dat mensen niet meer zijn dan complexe configuraties van molekulen, een soort biologische robots, die door random mutatie en natuurlijke selectie bepaalde gedragsinstincten hebben geevolueerd die hen beter in staat stelt hun DNA te repliceren. Ethiek valt daar ook onder, net als alle andere ideeen die voortkomen uit ons denken. Dus als onze verre voorouders hun DNA beter hadden kunnen repliceren door zoals die Mexicanen regelmatig elkaars romp eraf te zagen dan zouden we dat nu ethisch vinden.
Mensen zijn niet het product van evolutie?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:35 schreef JerryWesterby het volgende:
Voor Nagel is het daarom andersom: niet moreel realisme is onjuist omdat het neo-darwinisme juist is, maar omdat moreel realisme juist is, is het neo-darwinisme onjuist (omdat het niets zegt over bewustzijn).
Wat er staat is dat het materialistische, neo-darwinistische concept geen verklaring geeft voor het ontstaan van bewustzijn en waarden in het universum, zodat het nooit het hele verhaal kan zijn.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mensen zijn niet het product van evolutie?
Het bewustzijn wordt niet complexer naarmate het brein complexer wordt (door evolutie)?
Kom op nou.
Hoe weet je dat?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 21:31 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wat er staat is dat het materialistische, neo-darwinistische concept geen verklaring geeft voor het ontstaan van bewustzijn en waarden in het universum, zodat het nooit het hele verhaal kan zijn.
Absoluut niet. 99.99999999999999999999999999999999999% van het universum is niet geschikt voor zelfbewust leven.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:52 schreef JerryWesterby het volgende:
In plaats van een bizar, onverklaarbaar bijverschijnsel lijkt het er meer op dat het de bedoeling was.
Dat is sowieso een aanname. "we weten het niet, het zal wel veroorzaakt zijn door een evolutionair proces".quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat de mens zo geëvolueerd is dat verkrachting als iets slechts wordt gezien betekent niet dat verkrachting 'intrinsiek' slecht is. Het betekent alleen dat veel mensen het slecht vinden. (maar veel mensen ook niet, want laten we wel zijn, er zijn een heleboel verkrachters en zeker in vroeger tijden met veldtochten e.d.)
Dat is een paradox.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Immers: als mijn rationele faculteiten geselecteerd zijn op overleven, dan zijn ze niet geselecteerd op waarheidsselectie.
Dat klopt, je kunt dus niet twijfelen aan je rationele faculteiten zonder dat het argument instort. Maar waarom je dan wel zou moeten twijfelen aan je morele oordeelsvermogen is mij onduidelijk.quote:
Je snapt het niet. Het is een valse tegenstelling, het een sluit het ander niet uit.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat klopt, je kunt dus niet twijfelen aan je rationele faculteiten zonder dat het argument instort. Maar waarom je dan wel zou moeten twijfelen aan je morele oordeelsvermogen is mij onduidelijk.
Eerder een valse tegenstelling.quote:
Ik noem het een paradox omdat het in eerste instantie redelijk kan lijken. Terwijl het gewoon een onzin-statement isquote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:12 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Eerder een valse tegenstelling.
Het lijkt mij dat een overlevingsmechanisme dat gebaseerd is op waarheid een grotere overlevingskans genereert dan een overlevingsmechanisme dat dat niet is.
edit: ah, je noemt hem nu zelf ook![]()
Ik begrijp wat je bedoelt, echter maakt dat niet echt uit voor mijn argument:quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Het is een valse tegenstelling, het een sluit het ander niet uit.
Waarom noem je het dan?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:16 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, echter maakt dat niet echt uit voor mijn argument:
Ik zie niet in waarom je je rationele faculteiten niet in twijfel zou kunnen trekken. Sterker, ik zou het vooral voor jezelf erg aanraden.quote:Als ik mijn rationele faculteiten niet in twijfel kan trekken, dan zie ik geen reden om mijn morele beoordelingsvermogen wél in twijfel te trekken. Een dergelijk onderscheid is immers arbitrair.
Nogal wiedes: het betreft onder naturalisme beiden faculteiten van het brein. Waarom moeten we het ene wel serieus nemen als wij dat bij de ander niet doen.quote:
Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment? En aan je vermogen om mijn argument te begrijpen?quote:Ik zie niet in waarom je je rationele faculteiten niet in twijfel zou kunnen trekken. Sterker, ik zou het vooral voor jezelf erg aanraden.
Ik twijfel constant aan mijn standpunten. Jij niet dan*?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment?
Als ik daar reden toe zie, ofwel goede tegenargumenten herken.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:22 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik twijfel constant aan mijn standpunten. Jij niet dan?
Maar het is geen geldig punt.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nogal wiedes: het betreft onder naturalisme beiden faculteiten van het brein. Waarom moeten we het ene wel serieus nemen als wij dat bij de ander niet doen.
Uiteraard. Twijfel is het enige dat leidt tot vooruitgang.quote:Dus je twijfelt aan je eigen standpunt op dit moment? En aan je vermogen om mijn argument te begrijpen?
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 20:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Goed plan.
Edit: Geloof jij overigens in reïncarnatie?
quote:Op dinsdag 12 mei 2015 00:00 schreef Gray het volgende:
De enige opvatting van reincarnatie die ik op redelijke wijze kan aannemen is dat elke gedachte een gevolg geeft aan een nieuwe; het blaast zichzelf nieuw leven in. Echter, het zogenaamde zijn is waar we echt voelen dat we leven, en dat is waarom gedachten juist worden gezien als een kleine dood. Het dimmen van de gedachtenstroom vermindert karma, het remt de reincarnaties. Tot het punt van 'geestelijke verlichting', nirvana, waar de gedachtenstroom stopt en geen reincarnatie meer plaatsvindt, ofwel geen nieuwe gedachten meer.
En dan is de wereld helemaal mooi enzo.![]()
Is dit niet een paradox?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:56 schreef Fir3fly het volgende:
En onverklaarbaar is een stelling die je zal moeten bewijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |