quote:
Op zondag 17 mei 2015 17:15 schreef Musicproductionoffice het volgende:Dan denk ik weer, bladmuziek belemmert je muzikale creativiteit, improviseren is er amper nog bij, het zit zo ingeplant dat ze van bladmuziek moeten spelen dat ze niet meer zonder kunnen
Wat is dat nou weer voor lariekoek Brad Man? Jij als rasechtige muzikant (niet sarcatisch) moet toch weten dat het een manier van communiceren is. Net zoals tabs bij gitaristen en zulks. Als je een nummer HELEMAAL niet kent. Gewoon, nooit gehoord. Hoe wil je dan zonder dat iets op papier staat dat nummer spelen?
Kun je wel zeggen: ik luister het een keer, maar een nummer zomaar bij de hand hebben is ook niet altijd aan de orde. En bij ingewikkelde nummers is één keer luisteren niet genoeg en is het vrij knullig als je tegen je medemuzikanten moet zeggen: 'Sorry, maar ik moet het nummer ff 83 keer naspelen en dan kunnen we beginnen'.
Dus de opmerking dat je je improvisatievermogen zou verliezen zo gauw je bladmuziek kunt lezen is natuurlijk flauwekul. Ik snap dat je altijd probeert een excuus te verzinnen voor het feit dat je geen bladmuziek kunt lezen, maar zeg dan gewoon: 'boeit me niets, geen interesse, vind het wel prima zo'. Maar kom niet aan met dat je als muzikant minder creatief wordt. Ik dacht al; goh, die gozer Bach hè, vond hem al zo matig creatief...
En als je vordert in het componeren e.d. dan is het toch erg fijn als je je muziek kunt overdragen op andere mensen zonder dat zij het per se moeten naspelen in één keer. Dus het niet kunnen lezen van noten is op een gegeven moment wel een gemis. Maar als het inderdaad blijft bij het coveren van nummers, dan hoef je niet per se noten te kunnen lezen nee.