In mijn ogen Fylax heb je notenschrift niet echt nodig.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 21:32 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Oei, is het een idee om daarmee te oefenen?
Notenschrift is ook niet nodig. Alleen uit ervaring, het is wel makkelijk om te kennen.quote:Op zondag 17 mei 2015 11:24 schreef Musicproductionoffice het volgende:
[..]
In mijn ogen Fylax heb je notenschrift niet echt nodig.
Je moet het gewoon lekker uitzoeken op gehoor, dat is veel beter voor je muzikale ontwikkeling.
Waarom is het handig om notenschrift te hebben als je wilt weten hoe je akkoorden opbouwt?quote:Op zondag 17 mei 2015 12:20 schreef kree het volgende:
[..]
Notenschrift is ook niet nodig. Alleen uit ervaring, het is wel makkelijk om te kennen.
Vooral als je er later wat verder mee gaat als alleen zelf liedjes uitzoeken of een cover bandje.
Kom er genoeg tegen die dan zeggen. Tja had het eigenlijk moeten leren vroeger.
Sowieso alle akkoorden kennen is handig.
En om te weten hoe ze opnbouwt zijn toonladders nodig. En kom je toch weer op notenschrift uit.
Je kunt alsnog genoeg improviseren met een blad erbij hoor... Ik wissel het af.quote:Op zondag 17 mei 2015 17:15 schreef Musicproductionoffice het volgende:
[..]
Waarom is het handig om notenschrift te hebben als je wilt weten hoe je akkoorden opbouwt?
Ik speel al een aantal jaar, ken alle akkoorden behalve de echte ingewikkelde jazz akkoorden en noten lees ik niet, nooit gedaan ook.
Weet prima dat als ik een C#dim speel dat de noten C# > E en G zijn, en dat ik bijvoorbeeld zo een liedje kan opbouwen met als refrein:
Gmaj > Emin > C#dim > D7/F# Om maar even wat eenvoudigs te noemen.
Toonladders zijn vrij simpel, C toonladder = C > D > E > F > G > A > B
Wat heb je dan:
Cmaj > Dmin > Emin > Fmaj > Gmaj > Amin > Bdim
Alleen al die combinatie kan je op zóveel manieren toepassen, notenschrift is (in mijn ogen) alleen handig als je klassieke stukken speelt in een orkest bijvoorbeeld. Verder kan je met een beetje muzikale kennis en een beetje oefenen (en aanleg is ook wel belangrijk) Prima nummers in elkaar bouwen en hele nummers spelen en uitpluizen.
Tuurlijk is het handig om te zeggen "Ik schrijf het wel even uit voor je" Maar hoe vaak ga je dat nou meemaken?
Het is in mijn ogen veel fijner om muziek te leren spelen vanuit je eigen gevoel in plaats van een blad af te lezen.
Als er mensen naar mij toekomen met de vraag of ik noten kan lezen dan zeg ik altijd "Nee, ik speel op gevoel en met het kleine beetje theorie kennis wat ik heb" En dan kijken ze mij altijd aan alsof ik een of ander wonder ben..
Een hele poos geleden had ik de aanvoerder van de 2e viool van het metropool orkest gesproken bij hem thuis, hij was z`n spel aan het oefenen, en hij deed die oefeningen vanaf bladmuziek, toonladders.. De kwinten cirkel, dat soort dingetjes, dus ik vroeg "Kunt u het intro van Fawlty Towers spelen op viool?" Zijn antwoord? "Ja, dat kan ik wel, maar dan heb ik wel de bladmuziek nodig"
Dan denk ik weer, bladmuziek belemmert je muzikale creativiteit, improviseren is er amper nog bij, het zit zo ingeplant dat ze van bladmuziek moeten spelen dat ze niet meer zonder kunnen
Braddie kan het zonder, dus hij is creatiever.quote:Op zondag 17 mei 2015 17:37 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Je kunt alsnog genoeg improviseren met een blad erbij hoor... Ik wissel het af.
Het basis principe is vrij eenvoudig, is geloof ik een ezelsbruggetje voor, FACE, tussen de lijnen van beneden naar boven zijn de noten F > A > C > Equote:Op zondag 17 mei 2015 20:34 schreef kree het volgende:
Het gaat er ook helemaal niet om of het creatiever of beter is om bladmuziek te gebruiken al dan niet.
Een goede muzikant hoeft niet perce bladmuziek te kunnen lezen en andersom geldt het zelfde.
Het punt is, dat het wel het communicatie middel is om muziek over te dragen.
Zeg maar net zoiets als leren en schrijven en het alfabet.
Ik zeg ook niet dat je gelijk het vloeiend van bladmuziek allemaal moet kunnen spelen, maar het is handig om gewoon die basis te leren.
En al met al, heel ingewikkeld is het niet
Ik adem gewoon zwaar.quote:Op zondag 17 mei 2015 22:19 schreef Thezappa het volgende:
dat gehijg heb ik een hardje van gekregen fylex
en je weegt 60 kilo , beter ff doktertje, of eens buiten stukje lopenquote:
45quote:Op zondag 17 mei 2015 22:22 schreef Thezappa het volgende:
[..]
en je weegt 60 kilo , beter ff doktertje, of eens buiten stukje lopen
Ik las eerst bef effe dochtertje.quote:
rustig he tong , zit je zo dadelijk ook met een rode satans kruis in een inrichtingquote:
quote:Op zondag 17 mei 2015 22:55 schreef Thezappa het volgende:
[..]
rustig he tong , zit je zo dadelijk ook met een rode satans kruis in een inrichting
quote:Op maandag 18 mei 2015 18:59 schreef Musicproductionoffice het volgende:
Speciaal voor Fylax de (volgens FOK! in ieder geval) grootmeester Braddie aan het werk.
Spel is wel wat sloppy maar hij speelt wel op een wat hoger niveau volgens mij.
Ewa braddie.quote:Op maandag 18 mei 2015 18:59 schreef Musicproductionoffice het volgende:
Speciaal voor Fylax de (volgens FOK! in ieder geval) grootmeester Braddie aan het werk.
Braddiequote:Op maandag 18 mei 2015 18:59 schreef Musicproductionoffice het volgende:
quote:Op maandag 18 mei 2015 19:03 schreef Fylax het volgende:
Wat mooi, een Braddie onthulling in mijn topic.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |