Een ziekenhuis maakt ook geen reclame voor meer patiënten op te vangen. Mensen die hulp nodig hebben, weten die hulp wel te vinden. Zo'n goeroe helpt waar hulp gevraagd wordt, maar gaat het niet bij iedereen aanbieden.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:13 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Is met deze niet het probleem dat wanneer iemand hier zijn werk van zou willen maken je hier eigenlijk niet aan ontkomt?
Mensen die succesvol retreats organiseren, succesvol in de zin van voldoende mensen zodat het meer oplevert dan het gekost heeft en financieel voor herhaling vatbaar is, hebben mensen nodig die andere mensen daarin mee nemen, die erover vertellen aan het aanraden. Nu valt dat niet direct onder recruiten maar toch.
Als zoiets als dit je passie is of het enige wat je zou willen doen om een eigen huis etc. te kunnen bekostigen lijkt het me moeilijk daar aan te ontsnappen, al is het maar omdat commercieel succes altijd afhankelijk is van voldoende omzet en dus kopers.
Verlichting is ergens het 'ontpersoonlijken', als in jezelf van het ego ontdoen, maar tegelijkertijd is daar een zekere ontwikkeling van het ego voor nodig. Door het ego te ontwikkelen, ofwel de sluiers af te werpen, zou je je ware zelf vinden.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nou, om maar even te trachten dit topic uit het slop te trekken, wat is nou eigenlijk de link tussen verlichting en persoonlijke ontwikkeling?
Het wordt vaak wel verwacht. Waar meerdere mensen samenkomen ontstaan tradities, gebruiken en gedragsnormen. Al die stromingen zijn gericht op een ideaal, en daar hoort een zeker beeld bij.quote:Is het überhaubt wel noodzakelijk om persoonlijke ontwikkeling na te jagen m.b.v. een (populaire) stroming of leer?
Dus niet zozeer het denken cq opvatten is belangrijk, maar meer wat je daarmee niet doet eigenlijk?quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:57 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Nee want je denken, wat een aaneenschakeling van oordelen is, is onderdeel van de ervaring van jezelf. Verlichting heeft mijn inziens te maken met het niet meer identificeren met die oordelen omdat je gedachten niet zelf denkt en dus niet bent, ze zijn er gewoon, er ze hebben dus niks te maken met jou, omdat ze nergens mee te maken hebben, het is niet meer dan wat je denken ervan maakt want dat is wat het denken doet.
Je doet zwart/wit denk ik.quote:[..]
Ben ik met je eens maar door toch even moeilijk; je geeft gehoor aan een impuls of je doet dat niet, ja of nee, zwart of wit. Je kunt het uitstellen, je kunt er moeilijk over doen maar uiteindelijk geef je er gehoor aan of niet. Dus is wat ik zeg zwart/wit of is dat gewoon zwart/wit?
Interessante theorie. Hoe pas je zoiets toe in de praktijk?quote:[..]
Dat bestaat niet want wat een ander doet/vind is iets wat binnen diegene plaats vind en het enige wat je daarvan echt mee krijgt zijn je eigen gedachten/oordelen die je daarover uit projecteert en dus ervaart. Je ervaring van de dingen buiten is je aan afspiegeling van de dingen binnen je.
Ergens...maar je hebt me nog steeds niet verteld wat verlichting precies inhoudtquote:Op woensdag 27 mei 2015 21:26 schreef Gray het volgende:
[..]
Verlichting is ergens het 'ontpersoonlijken', als in jezelf van het ego ontdoen, maar tegelijkertijd is daar een zekere ontwikkeling van het ego voor nodig. Door het ego te ontwikkelen, ofwel de sluiers af te werpen, zou je je ware zelf vinden.
Anyway, ik zie nog niet in wat het voordeel is van verlichting boven persoonlijke ontwikkeling. Het laatste lijkt mij veel belangrijkerquote:[..]
Het wordt vaak wel verwacht. Waar meerdere mensen samenkomen ontstaan tradities, gebruiken en gedragsnormen. Al die stromingen zijn gericht op een ideaal, en daar hoort een zeker beeld bij.
Noodzakelijk zou ik het niet noemen, maar wel vereist. Tenminste, wanneer je je bij een stroming voegt.
Gewas, voel je a.u.b. niet aangesproken, door Gray zijn onzin. Jij verstaat tenminste de kunst van relativeren. Loslaten. (leven en laten leven)quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:00 schreef Gewas het volgende:
Geen idee waarom je nu persoonlijk begint te worden, je voelt je blijkbaar aangesproken?
Mijn post staat: leven en laten leven.
Yeah, vind het jammer dat dit topic om zeep is geholpen. Vond het interessant om te lezen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:12 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Gewas, voel je a.u.b. niet aangesproken, door Gray zijn onzin. Jij verstaat tenminste de kunst van relativeren. Loslaten. (leven en laten leven)
Wat mij betreft is dit topic om zeep. Al die onzin van Gray.
Hij blijft maar gooien met modder. En waarom ?
Scary_Mary doet me ergens aan Gray denken (zou dit een kloon van hem zijn). Geen idee. Ze gebruikt wel exact dezelfde uitspraken als hem. (zeer vreemd). Kan dit verder niet staven. En interesseert me ook niet.
Wat mij betreft, mag hier een slotje op. Begin ik opnieuw met een deel 3, waarbij ik graag Gray (en eventuele klonen, voor zover die bestaan) graag van verdere deelname zou willen uitsluiten.
Hoe kun je nu een leuke verzameling van mooie (bv verlichte) gedachten ergens verzamelen. Als sommige mensen niet liever doen dan met rotte eieren te blijven gooien. Geen moer om dergelijke verzameling, het lied van een ander geven. Alleen maar willen bashen. Waarbij je al die onzin maar over je heen moet laten komen. Er vooral niet op reageren. Tot dergelijk topic alleen maar met die onzin onder gesneeuwd blijft. Dat werkt niet.
Hoe houdt je dat onkruid uit dergelijke tuin ?
Deze manier van pesten is vrij subtiel. Je moet al een heel getraind oog hebben (als moderator) om daar doorheen te kunnen zien.
Hmm, laat ik dit maar als compliment opvatten..quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:12 schreef JustTalkLove het volgende:
Scary_Mary doet me ergens aan Gray denken (zou dit een kloon van hem zijn). Geen idee. Ze gebruikt wel exact dezelfde uitspraken als hem. (zeer vreemd). Kan dit verder niet staven. En interesseert me ook niet.
Is een blog misschien een idee?quote:Wat mij betreft, mag hier een slotje op. Begin ik opnieuw met een deel 3, waarbij ik graag Gray (en eventuele klonen, voor zover die bestaan) graag van verdere deelname zou willen uitsluiten.
Hoe kun je nu een leuke verzameling van mooie (bv verlichte) gedachten ergens verzamelen.
Door liefdevol te kijken naar onkruid en het te waarderen voor wat het is. Ik hoop dat je het ooit kunt laten zijn en misschien zelfs een klein beetje van de schoonheid er in zou willen kunnen zien.quote:Hoe houdt je dat onkruid uit dergelijke tuin ?
De mods leren graag bij in het desbetreffende topic: R&P / R&P Feedback - Ik hou me inquote:Deze manier van pesten is vrij subtiel. Je moet al een heel getraind oog hebben (als moderator) om daar doorheen te kunnen zien.
Zit wat in, al is het bestaan van ziekenhuizen wel een meer bekend iets dan waar een goeroe het over heeft. Ook heeft het moment waarop je een ziekenhuis op gaat zoeken vaak een wat dringender karakter.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:26 schreef Gray het volgende:
Een ziekenhuis maakt ook geen reclame voor meer patiënten op te vangen. Mensen die hulp nodig hebben, weten die hulp wel te vinden. Zo'n goeroe helpt waar hulp gevraagd wordt, maar gaat het niet bij iedereen aanbieden.
Hoe je je denken opvat is ook weer een idee/gedachte van je denkenquote:Op woensdag 27 mei 2015 21:32 schreef Scary_Mary het volgende:
Dus niet zozeer het denken cq opvatten is belangrijk, maar meer wat je daarmee niet doet eigenlijk?
Aan de impuls om je te verdedigen gaat een ik-gedachte/verhaal over je aangevallen voelen vooraf. Die gedachte heeft invloed wanneer je in die gedachte gelooft, want alleen dan heeft een gedacht macht over je; als jij die geeft. Dat is een beslissing, hoe onbewust dat ook mag gaan.quote:Je doet zwart/wit denk ik.
De impuls om je te verdedigen hoeft niet gelijk aan te staan het beantwoorden. Dat lijkt me een niet te missen nuance, ook al zijn de grenzen hier jammer genoeg enigszins vervaagd.
Je er bewust van zijn. Verantwoordelijkheid nemen voor de ervaring omdat de dingen zijn die jij over jezelf gelooft. Je idee van je ik is een idee, een gedachte, de ervaring daarvan creëer en ervaar je zolang je erin gelooft en is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, je er tegen verzet. Wees je bewust van je ik en wees je er bewust van dat het niet meer dan een hersenspinsel is, dan is het er nog wel maar zit je er niet vast in.quote:Interessante theorie. Hoe pas je zoiets toe in de praktijk?
Persoonlijke ontwikkeling is de illusie dat er een ik bestaat die te ontwikkelen valt. Wat je wel kunt doen is je vermogens ontwikkelen en daar iets moois mee doen; het idee dat er een ik is die dat dan is is een verzinsel van je denken waar je je wel of niet meer verwart. Om jezelf te verwarren moet je gedachten moet je vergeten dat je ze niet bent.quote:Op woensdag 27 mei 2015 21:13 schreef magnetronkoffie het volgende:
Nou, om maar even te trachten dit topic uit het slop te trekken, wat is nou eigenlijk de link tussen verlichting en persoonlijke ontwikkeling?
Is het überhaubt wel noodzakelijk om persoonlijke ontwikkeling na te jagen m.b.v. een (populaire) stroming of leer?
Je wilt beweren dat persoonlijke ontwikkeling niet bestaat omdat er geen "ik" bestaat? Zoiets?quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:32 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Persoonlijke ontwikkeling is de illusie dat er een ik bestaat die te ontwikkelen valt. Wat je wel kunt doen is je vermogens ontwikkelen en daar iets moois mee doen; het idee dat er een ik is die dat dan is is een verzinsel van je denken waar je je wel of niet meer verwart. Om jezelf te verwarren moet je gedachten moet je vergeten dat je ze niet bent.
Ho even.quote:Het creëren van de ervaring van een persoon kost je lichaam energie en inspanning en die kun je vervolgens niet gebruiken om je vermogen te gebruiken of ontwikkelingen. Kijk maar eens naar de momenten waarop je het best en meest effectief presteert en handelt; dan ben je totaal niet met het idee van een ik bezig; je bent gewoon en geeft je aandacht aan het hier en nu; meer is er niet nodig.
Ik snap best wel dat hokjesdenken voor veel mensen een standaard, alsook een potentieel doelwit voor bevrijding is, maar ik ben in sommige opzichten al vrij van datzelfde hokjesdenken wat zoveel anderen plaagt.quote:Elke gedachte is een hokje, elke ik-gedachte waar je in gelooft is een hokje waar je jezelf in opsluit. Als jij gelooft ''ik ben .... ''' wordt door je lichaam die ervaring gecreëerd, doe je dat herhaaldelijk dan conditioneer je je lichaam om die ervaring automatisch te creëren en als je jezelf in gedachten met die ervaring identificeert dan 'ben' je dat, zolang je daar in gelooft. Enige wat je hoeft te doen is je af te vragen; wie is zich op dit moment bewust van de gedachten? Wie is zich hier en nu bewust van de ervaring? Dan kom je terug naar het hier en nu en ben je vrij omdat je jezelf niet meer op sluit in een hokje.
Omdat het niet logisch is, logica heeft er niks mee te maken. Logica heeft te maken met het idee van jezelf als logisch denkend persoon, in dat idee geloven en die ervaring creëren. Totdat je die niet meer creëert en het weg is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
Je wilt beweren dat persoonlijke ontwikkeling niet bestaat omdat er geen "ik" bestaat? Zoiets?
Waarom is het een illusie om je ik te ontwikkelen?
Ik zie niet in hoe dat logisch is.
Op het moment dat jij volledig geconcentreerd bent en al je aandacht geeft aan hetgeen wat je wil leren, waar ben jij op dat moment? Jij in de zin van het idee wat je van jezelf hebt, een idee gebaseerd op herinneringen en gedachten over het verleden, waar is dat? Nergens, omdat je het geen aandacht geeft, terwijl jij, in de zin van bewust aanwezige aandacht er wel bent. Ik noem dat nu jij maar het is geen jij, het is er gewoon.quote:Ho even.
Jouw verklaring van het waarom van wat je in de 1e regel zegt, is op zich wel logisch (op het 1e gezicht), maar geen verklaring.
Ervaring doe je op en op het moment van het opdoen van de ervaring, ben je bezig met het opdoen van de ervaring. Maar na afloop van de ervaring is er wel ruimte, tijd en energie om in alle rust te reflecteren op de ervaring en ervan te leren.
Het laatste stukje van "meer is er niet nodig" lijkt me, gezien mijn inbreng waarmee ik op jouw alinea reageer, onwaar.
Beetje flauw maar niemand wordt geboren als persoon, je word geboren als mens en daarin vormt zich het idee van een persoon, een idee wat uitgeleefd wordt.quote:Ik snap best wel dat hokjesdenken voor veel mensen een standaard, alsook een potentieel doelwit voor bevrijding is, maar ik ben in sommige opzichten al vrij van datzelfde hokjesdenken wat zoveel anderen plaagt.
In enkele opzichten kan ik buiten de standaard paden denken. Sterker nog, het kost mij moeite om jullie paden überhaubt te herkennen, laat staan daarnaar te leven.
Ter afsluiting: Misschien dat wij 2 een ander beeld hebben van wat een "persoon" inhoudt, maar ik geloof dat je als persoon wel degelijk kunt veranderen, al is het alleen maar omdat je als persoon kunt worden geboren, volwassen worden (wat verandering impliceert) en dood kunt gaan.
Je kunt dus ook je eigen persoonlijkheid ontwikkelen (wat niks anders is als het aansturen van je persoonlijke veranderingen wat per definitie al gebeurt).
Ik weet niet wat voor geloof jij aanhangt, maar ik sta liever met beide voeten op de grondquote:Op woensdag 27 mei 2015 23:18 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Omdat het niet logisch is, logica heeft er niks mee te maken. Logica heeft te maken met het idee van jezelf als logisch denkend persoon, in dat idee geloven en die ervaring creëren. Totdat je die niet meer creëert en het weg is.
Je idee van ik, het persoonlijke, het idee wat jij van jezelf als persoon hebt is een door gedachten gecreëerde ervaring die bestaat bij de gratie van de aandacht die je daar aan geeft.
Leren gaat niet altijd geconcentreerd, maar dat terzijde. Het is irrelevant waar je bent wanneer je iets wilt leren.quote:[..]
Op het moment dat jij volledig geconcentreerd bent en al je aandacht geeft aan hetgeen wat je wil leren, waar ben jij op dat moment? Jij in de zin van het idee wat je van jezelf hebt, een idee gebaseerd op herinneringen en gedachten over het verleden, waar is dat? Nergens, omdat je het geen aandacht geeft, terwijl jij, in de zin van bewust aanwezige aandacht er wel bent. Ik noem dat nu jij maar het is geen jij, het is er gewoon.
Oke, je stelt hier nu een hele hoop vragen die wellicht best wel enigszins interessant "zouden kunnen" zijn, maar om de 1 of andere reden denk ik niet dat onze conversatie mij veel duidelijkheid gaat verschaffen.quote:[..]
Beetje flauw maar niemand wordt geboren als persoon, je word geboren als mens en daarin vormt zich het idee van een persoon, een idee wat uitgeleefd wordt.
Je kunt je persoonlijkheid ontwikkelen maar wie/wat is zich hier en nu bewust van die persoonlijkheid? Zich bewust van dat idee van een ik? Wie/wat is zich hier en nu bewust van die ontwikkeling? Wie/wat is zich hier en nu bewust van hoe het vroeger was kwa ervaring en is zich hier en nu bewust van hoe het kwa ervaring vroeger was? Wie/wat is zich ervan bewust dat er een gedachte opkomt die zegt ''nou dat ben ik'' en die gedachte dus niet is?
Dat begrijp ik maar dat is ook meteen het tegenstrijdige eraan.quote:
Dit was figuurlijk btwquote:Op woensdag 27 mei 2015 23:40 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar dat is ook meteen het tegenstrijdige eraan.
Je hebt het over met beide voeten op de grond staan terwijl je in je hoofd zit, in gedachten zweeft en dus juist niet met beide voeten op de grond staat.
Alles kan overdacht worden. Dat zal wel moeten want wat niet gedacht kan worden, kan door een mens ook niet begrepen worden (tenzij gedestilleerd)quote:Je hebt het over gelovig terwijl bewust aanwezig zijn juist niks te maken heeft met geloven; het is je aandacht geven aan aanwezig zijn en dus niet in gedachten (geloven) zijn.
Probleem is dat je wat ik zeg bekijkt vanuit je denken en daardoor uit komt bij wat je denken ervan maakt terwijl aanwezig zijn daar compleet los van staat. Je probeert met je denken vat te krijgen op iets wat los staat van je denken en daarom eindig je in verwarring, wat ook niet anders kan.
Ik denk dat we elk een ander begrip hebben van de term "aanwezig", dat kan op zoveel verschillende manieren...echter..ik ag mijn tijd hier niet mee verdoen daar dit voor mij gewoon zinloos is.quote:Je kunt aanwezig zijn niet begrijpen je kunt het alleen zijn, dan is het duidelijk. Erover praten zal je die duidelijkheid nooit geven omdat je dan alweer met gedachten uitspreken bezig bent.
Joh, je weet helemaal niet hoe ik werk in mijn bovenkamerquote:Ironisch genoeg zou je wanneer je ophoudt met kijken naar wat je denken hiervan probeert te maken je het direct weten maar dan weten op het niveau van ervaring, los van het denken waar je nu in vast zit.
Het is ook vaag.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ergens...maar je hebt me nog steeds niet verteld wat verlichting precies inhoudt
Voor de rest klinkt dit me allemaal veel te vaag, terwijl verlichting juist duidelijkheid zou moeten geven m.i.
Persoonlijke ontwikkeling is sowieso een concreter doel. Daarnaast is het in zekere zin ook een belangrijk onderdeel van het pad naar verlichting. Mocht dat hele idee van velrichting je niet aanspreken, dan is persoonlijke ontwikkeling zeker de weg voor jou. Wie weet raak je onderweg nog wel verlicht.quote:[..]
Anyway, ik zie nog niet in wat het voordeel is van verlichting boven persoonlijke ontwikkeling. Het laatste lijkt mij veel belangrijker
Eh, wat? Nee.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:12 schreef JustTalkLove het volgende:
Start een blog. Of join de facebookgroep van Mystikos voor verdere bevruchting. Kan je onbeperkt zijn liefde slikken.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:12 schreef JustTalkLove het volgende:
graag Gray (en eventuele klonen, voor zover die bestaan) graag van verdere deelname zou willen uitsluiten.
Wat?quote:
LOL, ik had jouw post nog niet eens gelezen.quote:
Exact.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:29 schreef Scary_Mary het volgende:
Door liefdevol te kijken naar onkruid en het te waarderen voor wat het is. Ik hoop dat je het ooit kunt laten zijn en misschien zelfs een klein beetje van de schoonheid er in zou willen kunnen zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal mee eens. Wil je volledige acceptatie van jezelf, of de realiteit, dan zal je beide ogen moeten openen voor zowel goed als kwaad. Verlichting zou niet een wollig, mooi iets zijn. Het is, wat het dan ook moge zijn. Er zijn zat voorbeelden te vinden van zogenaamd verlichte mensen die best wel hufterig overkomen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:32 schreef Slijtoniol het volgende:
Mijn grootste probleem met mensen als Mystikos en Justtalklove is dat ze anderen aansporen op zoek te gaan naar een bepaalde ervaring terwijl de enige ervaring die telt degene die je hier en nu hebt is aangezien je daarin al de ik-gedachten die je over jezelf gelooft terug kan zien. Zodra je gaat fantaseren over een andere ervaring ben je in gedachten bezig en ben je niet meer hier.Zoiets ja. Overigens is dat deel van deze vorm van spiritualiteit hetgeen waar jij het meest moeite mee ga hebben, vermoed ik; logica speelt een beperkte rol. Veel technieken proberen het brein onlogische problemen voor te schotelen, niet om op te lossen, maar om het probleem te laten vallen. Daarmee laat je zowel logica als onbegrip los. De ervaring is een beetje te vergelijken met wanneer je eindelijk dat woord hebt dat op het puntje van je tong lag. Keer duizend.quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
Je wilt beweren dat persoonlijke ontwikkeling niet bestaat omdat er geen "ik" bestaat? Zoiets?
Waarom is het een illusie om je ik te ontwikkelen?
Ik zie niet in hoe dat logisch is.quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:18 schreef Slijtoniol het volgende:
Beetje flauw maar niemand wordt geboren als persoon, je word geboren als mens en daarin vormt zich het idee van een persoon, een idee wat uitgeleefd wordt.In Zen noemt men de verlichte geest ook wel (ff in Engels) the big mind, of the child's mind.
Denk eens na over de volgende vraag: wie ben ik? Op het eerste gezicht lijkt het een makkelijke vraag, maarrrrrrrrr! Het is niet je spiegelbeeld. Het is niet je naam. Het is niet je verleden. Het is niet wat je doet, denkt of voelt. Wat blijft over? En als je eenmaal alles bij naam hebt kunnen noemen wat het niet is, blijven dan nog woorden over om dat wat overblijft te beschrijven?quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ter afsluiting: Misschien dat wij 2 een ander beeld hebben van wat een "persoon" inhoudt, maar ik geloof dat je als persoon wel degelijk kunt veranderen, al is het alleen maar omdat je als persoon kunt worden geboren, volwassen worden (wat verandering impliceert) en dood kunt gaan.
Je kunt dus ook je eigen persoonlijkheid ontwikkelen (wat niks anders is als het aansturen van je persoonlijke veranderingen wat per definitie al gebeurt).
Dit illustreert in mijn ogen het verschil tussen persoonlijke ontwikkeling en verlichting, een beetje. Overigens is die vraagstelling een bekende methode om tot verlichting te komen. Schijnbaar.
Die 'getuige' waar eerder over gesproken werd, dat is wanneer je kijkt door de ogen van datgene dat na die vraag overblijft. Al dat andere wordt dan gezien als uitingen van de persoonlijkheid die we doorgaans 'ik' noemen.
Het is moeilijk voor me om het concreter te maken dan dit, dus ik hoop dat je hier iets meer begrip door krijgt. Of het de moeite waard is om na te streven, dat is een keuze die ieder voor zichzelf mag maken.![]()
Mensen kunnen elkaar gevoelsmatig begrijpen, zonder gedachten/uitgesproken woorden, dat is het soort begrip wat veel dieper gaat. Gedachten zijn in ieder geval geen voorwaarde voor begrip.quote:Op donderdag 28 mei 2015 00:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
Alles kan overdacht worden. Dat zal wel moeten want wat niet gedacht kan worden, kan door een mens ook niet begrepen worden (tenzij gedestilleerd)
Even plat gezegd; aanwezig is aanwezig, dat ben je of dat ben je niet. Er bestaat geen begrip over want dat zou niet meer dan een gedacht zijn, aanwezig zijn kan ook niet op zoveel verschillende manier, dat is iets wat je denken erover verzint.quote:Ik denk dat we elk een ander begrip hebben van de term "aanwezig", dat kan op zoveel verschillende manieren...echter..ik ag mijn tijd hier niet mee verdoen daar dit voor mij gewoon zinloos is.
Klopt, maar ik weet wel hoe gedachten kunnen werken. Daarnaast is de vraag in een topic als dit niet hoe jouw of iemand anders z'n bovenkamer werkt maar wat er over blijft wanneer jij je niet meer identificeert met wat er in je bovenkamer gebeurdquote:Joh, je weet helemaal niet hoe ik werk in mijn bovenkamer
Ik zou eerder dan zeggen "stof tot conversatie"quote:Op donderdag 28 mei 2015 02:10 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is ook vaag.Helemaal wanneer we het gaan proberen aan te wijzen. Ongeacht wat ik zeg, we gaan er niet uitkomen. Als je zou begrijpen wat ik bedoel, dan kan je je afvragen waarom je het dan niet bent. Zou je niet begrijpen wat ik bedoel, dan kan je niet bepalen of het juist is. Daar ligt dan ook het punt van kritiek van UG Krishnamurti. En deze vaagheid is waarom zo makkelijk misbruik is te maken van zij die verlichting zoeken.
Ach, het geeft wel stof voor oneindige discussie.
Kijk, ik heb nu 2 uitleggen gekregen van wat verlichting zou zijn, maar het is voor mij gewoon teveel bullshitterig. Teveel gegok, teveel op de vlakte blijven, te weinig inhoud, nauwelijks belofte.quote:[..]
Persoonlijke ontwikkeling is sowieso een concreter doel. Daarnaast is het in zekere zin ook een belangrijk onderdeel van het pad naar verlichting. Mocht dat hele idee van velrichting je niet aanspreken, dan is persoonlijke ontwikkeling zeker de weg voor jou. Wie weet raak je onderweg nog wel verlicht.
Nee, want als je een auto probeert te beschrijven door 1 voor 1 alle onderdelen te benoemen, zal je op een gegeven moment alle onderdelen benoemd hebben en niet de auto.quote:[..]
Denk eens na over de volgende vraag: wie ben ik? Op het eerste gezicht lijkt het een makkelijke vraag, maarrrrrrrrr! Het is niet je spiegelbeeld. Het is niet je naam. Het is niet je verleden. Het is niet wat je doet, denkt of voelt. Wat blijft over? En als je eenmaal alles bij naam hebt kunnen noemen wat het niet is, blijven dan nog woorden over om dat wat overblijft te beschrijven?
Begrip?quote:Dit illustreert in mijn ogen het verschil tussen persoonlijke ontwikkeling en verlichting, een beetje. Overigens is die vraagstelling een bekende methode om tot verlichting te komen. Schijnbaar.
Die 'getuige' waar eerder over gesproken werd, dat is wanneer je kijkt door de ogen van datgene dat na die vraag overblijft. Al dat andere wordt dan gezien als uitingen van de persoonlijkheid die we doorgaans 'ik' noemen.
Het is moeilijk voor me om het concreter te maken dan dit, dus ik hoop dat je hier iets meer begrip door krijgt. Of het de moeite waard is om na te streven, dat is een keuze die ieder voor zichzelf mag maken.
Behalve dan dat gevoelens ook gedachtes zijn...jedenkt ze namelijk..met je breinquote:Op donderdag 28 mei 2015 07:54 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Mensen kunnen elkaar gevoelsmatig begrijpen, zonder gedachten/uitgesproken woorden, dat is het soort begrip wat veel dieper gaat. Gedachten zijn in ieder geval geen voorwaarde voor begrip.
Omdat mijn denken er geen macht over heeft?quote:[..]
Even plat gezegd; aanwezig is aanwezig, dat ben je of dat ben je niet. Er bestaat geen begrip over want dat zou niet meer dan een gedacht zijn, aanwezig zijn kan ook niet op zoveel verschillende manier, dat is iets wat je denken erover verzint.
Het is voor jou niet zinloos, het is voor je denken zinloos omdat je denken er geen macht heeft. Dat je je met je denken identificeert en de gedachte ''het is voor mij zinloos'' uitspreekt alsof jij het bent illustreert het probleem.
Je hebt het over onbewuste processen?quote:[..]
Klopt, maar ik weet wel hoe gedachten kunnen werken. Daarnaast is de vraag in een topic als dit niet hoe jouw of iemand anders z'n bovenkamer werkt maar wat er over blijft wanneer jij je niet meer identificeert met wat er in je bovenkamer gebeurd
Nee.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
Je hebt het over onbewuste processen?
Dat weet je nietquote:Op donderdag 28 mei 2015 08:43 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Nee.
Als je je gedachten waarneemt, wie is zich er dan van bewust dat die gedachten er zijn? Wie kijkt ernaar maar is ze niet?
Dat ik wat ga weten?quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:49 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Klopt, het is dan ook meer de bedoeling dat jij het gaat weten
Als je je gedachten/gevoelens waarneemt, wie is zich er dan van bewust dat die gedachten/gevoelens er zijn? Wie kijkt ernaar maar is ze niet?quote:
Waarnemen is niet hetzelfde als je er bewust van zijn he? Gewoonlijk overlapt het wel, maar dat maakt ze nog geen synoniemen van elkaarquote:Op donderdag 28 mei 2015 08:52 schreef Slijtoniol het volgende:
[..]
Als je je gedachten/gevoelens waarneemt, wie is zich er dan van bewust dat die gedachten/gevoelens er zijn? Wie kijkt ernaar maar is ze niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |