Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?quote:Rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van alle vermogen
Nederland staat te boek als een egalitair land, maar tijdens de crisis is de ongelijkheid groter geworden. De rijkste 1 procent bezit bijna een kwart van het totale vermogen, waarmee de verdeling tussen arm en rijk internationaal tot de scheefste behoort. Voor de crisis hadden de allerrijksten nog ruim eenvijfde van het vermogen.
Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro
Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het eerst heeft opgesteld.
Volgens het CBS had in 2012 de rijkste 1 procent van Nederland (74 duizend huishoudens) 273 miljard euro vermogen. Dat is 23,4 procent van het totaal, goed voor gemiddeld 3,7 miljoen euro per huishouden. Het totale vermogen in Nederland - aandelen, bank- en spaarrekeningen, huizen en andere bezittingen, behalve de pensioenen - was in dat jaar 1.166 miljard euro.
Oplopende ongelijkheid
Op het hoogtepunt vóór de crisis, in 2008, had de rijkste 1 procent ruim eenvijfde (21,5 procent) van het toenmalige vermogen van 1.300 miljard euro. De verklaring voor de oplopende ongelijkheid zit in de aard van de vermogens. Bij de meest welvarende huishoudens gaat het vooral om (internationale) aandelen en ander kapitaal, dat weer in waarde stijgt.
Bij de doorsneeburger bestaat het vermogen vooral uit het eigen huis, dat de afgelopen jaren flink minder waard is geworden. Omdat de beurzen vorig jaar een uitstekend jaar hadden en woningen weer minder waard werden, ligt het voor de hand dat de kloof tussen arm en rijk in 2013 verder is gegroeid.
Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland
Met de bevindingen van het CBS zijn er voor het eerst harde cijfers over de vermogensverdeling in Nederland. Het debat daarover is lastig, omdat er weinig recente, onafhankelijke en betrouwbare cijfers zijn. Die zijn er wel over de inkomensongelijkheid in Nederland: die is internationaal gezien klein. Tijdens de crisis is dat beeld niet ingrijpend veranderd.
Vergelijkbaar met de Verenigde Staten
Maar met de vermogensongelijkheid zit Nederland in de internationale top, zegt de Utrechtse hoogleraar Bas van Bavel. De scheve verdeling in bezit is volgens Van Bavel vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Maar ook met Duitsland en Noorwegen, andere landen met een vrij gelijke inkomensverdeling maar met grote ongelijkheid bij vermogens.
Hoogleraar fiscale regelgeving Koen Caminada van de Universiteit Leiden betwijfelt of de verdeling echt zo scheef is als in de VS, maar hij bevestigt dat de vermogens in Nederland veel schever zijn verdeeld dan de inkomens.
Volgens Van Bavel komt dat doordat de internationaal opererende rijkste 1 procent zich wapent tegen de economische malaise in Nederland, in tegenstelling tot een doorsneehuishouden. Uit eerdere cijfers van het CBS bleek begin dit jaar dat het doorsneevermogen door de dalende huizenprijzen is afgenomen van 47- naar 27 duizend euro.
Binnen de rijkste 1 procent in Nederland zijn de verschillen groot. In 2012 hadden de rijkste zevenduizend huishoudens 102 miljard euro, dat is gemiddeld 13,9 miljoen euro per huishouden. De rijkste 0,1 procent van Nederland bezat dat jaar 8,7 procent van het totale vermogen.
Zo werkt het dus.quote:Malmström conceded that TTIP is becoming more and more unpopular as people find out what it will entail for them, but added icily that she is in no way dependent on the approval of the European people.
Goed om te weten. Misschien moeten we blij zijn met deze onthutsende arrogantie, dit soort mensen maakt keer op keer de fout de kracht van het volk te onderschatten.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
Uit een recent nieuwsbericht:
[..]
Zo werkt het dus.
Vooralsnog laat het volk het allemaal gebeuren..quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Goed om te weten. Misschien moeten we blij zijn met deze onthutsende arrogantie, dit soort mensen maakt keer op keer de fout de kracht van het volk te onderschatten.
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-vermogen~a3633892/
[..]
Tot daar het sprookje dat in Nederland de verschillen klein zijn. Ja, als je tot de middenklasse behoort. Zullen we de staatsschuld maar eens gaan aflossen door een paar procent meer vermogensbelasting te heffen boven een bepaald niet al te hoog vermogen?
Het pensioenvermogen is in bijna net zo'n scheve verhouding verdeeld Piet. 1% heeft een kwart.quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.
Ik snap, na een paar keer lezen, eigenlijk helemaal niet hoe jouw reactie op BvL relevant is voor wat hij zegt. Zin om uit te leggen?quote:Op woensdag 6 mei 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarbij je nog steeds niet meeneemt dat de totale waarde van de Pensioenfondsen anderhalf jaar geleden een slordige biljoen euro was.
Zeggen dat slechts 1% van de Nederlanders een groot deel van het vermogen in handen heeft, waarbij je ongeveer de helft van het vermogen van de Nederlanders niet meeneemt in je stelling geeft een zeer krom beeld van de situatie.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap, na een paar keer lezen, eigenlijk helemaal niet hoe jouw reactie op BvL relevant is voor wat hij zegt. Zin om uit te leggen?
Zijn de verschillen kleiner door dit pensioenvermogen? Dus hoe heeft dit invloed op het plaatje?
Zoals ik het vorige deel ook zei, dat is ook waar voor vastgoed en aandelenquote:Op woensdag 6 mei 2015 18:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het pensioenvermogen is in bijna net zo'n scheve verhouding verdeeld Piet. 1% heeft een kwart.
En met de dekkingsgraad zit het niet goed zoals je weet. En er is een sterke trend dat deze alleen maar slechter wordt. Dus als het grote uitbetalen begint verdwijnt die biljoen euro als sneeuw voor de zon en blijven er slechts afgekloven botjes over voor de volgende generaties.
Zie #6. Het pensioenvermogen is op ongeveer dezelfde manier verdeeld.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeggen dat slechts 1% van de Nederlanders een groot deel van het vermogen in handen heeft, waarbij je ongeveer de helft van het vermogen van de Nederlanders niet meeneemt in je stelling geeft een zeer krom beeld van de situatie.
Verder heb ik een zeer donkerbruin vermoeden dat een enorm deel van het vastgoedkapitaal boekwaarde betreft, niet marktwaarde. Als van alle vastgoed in NL de boekwaarde waarvoor het in de boeken staat wordt gecorrigeerd naar de actuele marktwaarde verdampt er een enorm (fictief) kapitaal.
Bron?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie #6. Het pensioenvermogen is op ongeveer dezelfde manier verdeeld.
.
Nou dan! Dan is de verhouding tot precies hetzelfde en heeft het benoemen van het pensioenvermogen toch geen enkele zin omdat daar de verhouding precies hetzelfde is?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik het vorige deel ook zei, dat is ook waar voor vastgoed en aandelen
Zo ken ik je weer.quote:
Voor de stelling in de op is het duidelijk, vraag me gewoon af waarop dit baseerdquote:Op donderdag 7 mei 2015 21:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo ken ik je weer.
En even verderop moet ik eerst even antwoord gaan geven op jouw vragen.
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?quote:Uit eerdere cijfers van het CBS bleek begin dit jaar dat het doorsneevermogen door de dalende huizenprijzen is afgenomen van 47- naar 27 duizend euro.
Je moet het zoeken in de richting van actuariaat / statistiek op dit gebied.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor de stelling in de op is het duidelijk, vraag me gewoon af waarop dit baseerd
Ik denk de algemene vermogens, samen met wat je van hypotheken afbetaald hebt?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?
Floris-Jan heeft 269.999 euro en Jan Lul 1 euro, gemiddeld klopt het helemaal.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Staat hier nu dat Jan Modaal 27 duizend euro op zijn rekening heeft staan?
autoriteitsargumentquote:Op donderdag 7 mei 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je moet het zoeken in de richting van actuariaat / statistiek op dit gebied.
Ik moet het met opzet vaag houden, helaas.
Maar de vermogensverhoudingen in activa en passiva zijn op alle gebieden net zo scheef als waar wij hier over discussiëren. Het is ook volkomen logisch. De verhoudingen komen niet opeens anders te liggen omdat de armere 99% veel pensioenvermogen zou hebben (wat jij m.i. suggereert), want dat is niet zo.
Ik vraag me af hoe ze dat bij elkaar sparen. En dan ook nog eens een leuk huisje hebben en 2x per jaar op vakantie, hup nog een verbouwing er tegenaan, paar klotekinderen, nieuwe keuken, ach doe ook maar een nieuwe badkamer etc etc.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:29 schreef El_Matador het volgende:
27.000 euro spaargeld lijkt me voor een dertiger trouwens heel normaal.
Flauw Piet.quote:
Stel je studeert tot je 25e (lang dus), betaalt een paar duizend euro studieschuld, verdient met hoogopgeleide partner samen 4000 netto in de maand, huis+lasten 1000 euro, eten 1500 euro, dan heb je zat geld om te sparen naast je vakantie en auto's.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:31 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe ze dat bij elkaar sparen. En dan ook nog eens een leuk huisje hebben en 2x per jaar op vakantie, hup nog een verbouwing er tegenaan, paar klotekinderen, nieuwe keuken, ach doe ook maar een nieuwe badkamer etc etc.
Dat zie ik qua dertigers als ik om me heen kijk. En die verdienen allemaal minder dan wij. Stukken minder. En dan hebben wij geen kinderen. En een klein kutappartement.
Volgens mij gaat bij het gros alles op de pof. Dat kan allemaal toch niet uit man.
Is dit het spaargeld-topic?quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Stel je studeert tot je 25e (lang dus), betaalt een paar duizend euro studieschuld, verdient met hoogopgeleide partner samen 4000 netto in de maand, huis+lasten 1000 euro, eten 1500 euro, dan heb je zat geld om te sparen naast je vakantie en auto's.
1000 per maand samen sparen is in 10 jaar gewoon ieder van de partners 60.000 euro.
Ik zeg dat de pensioenvermogen niet is meegenomen en dat dit ca de helft van het vermogen is. Ik weet waarom men dit doet, omdat afaik alleen NL, Japan en UK enorme pensioenvermogens kennen en het dan lekker gemakkelijk vergelijken is als je het weglaat.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Flauw Piet.
Maar geef nou eens aan waarom dat pensioenvermogen wat jij noemde een totale verschuiving kan opleveren in het totaalplaatje (waar het hier over gaat).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |