Er wordt gewoon geregistreerd bij de supermarkt wat je koopt en er zit een maximum op. Heb je deze week al 7 eieren gehaald dan kan je die week geen eieren meer kopen. Met het geld wat dat bespaart kunnen mensen dan weer meer keuzes maken.quote:Op woensdag 6 mei 2015 16:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar zes eieren achter elkaar eten is niet goed. Dat moet op een of andere manier ontmoedigd worden, Bram.
Misschien is een verplichting op losse verkoop wel een goed idee.

Het is danook volslagen onzin.quote:Op woensdag 6 mei 2015 01:07 schreef crystal_meth het volgende:
knap dat ze de cijfers van 2030 al kennen

Wel grappig dat de randstad het minst snel 'dikker" wordt. Ik had juist verwacht dat op het platteland minder dikke mensen waren... maar dat is dus absoluut niet zo.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 05:12 schreef Za het volgende:
[..]
Het is danook volslagen onzin.
Een feitelijk overzichtje van de situatie in NL:
[ afbeelding ]

Uhuh, en op basis van dit en nog veel meer factoren kun je een toekomstbeeld schetsen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 05:12 schreef Za het volgende:
[..]
Het is danook volslagen onzin.
Een feitelijk overzichtje van de situatie in NL:
[ afbeelding ]

Allicht, maar lang niet zo hard als wanneer Nederlanders slanker zouden zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:43 schreef tharealmb het volgende:
Dat kaartje laat wel zien hoe ernstig het eigenlijk is. De zorgkosten zullen nog flink gaan stijgen over een aantal jaar zo te zien.

Hoezo? slanker is ongezonder? Hart en vaatziekten zijn volgens mij nu al doodsoorzaak nummer 1....quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht, maar lang niet zo hard als wanneer Nederlanders slanker zouden zijn.

Doodgaan zorgt niet voor de zorgkosten, blijven leven juist wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:05 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Hoezo? slanker is ongezonder? Hart en vaatziekten zijn volgens mij nu al doodsoorzaak nummer 1....

En gezien gezonde mensen langer leven en de duurste jaren de laatste jaren zijn is het dus duurder om iedereen slank en gezond te hebben.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 10:05 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Hoezo? slanker is ongezonder? Hart en vaatziekten zijn volgens mij nu al doodsoorzaak nummer 1....

Gezien die Hollandse stamppotten al eeuwen worden gegeten in Nederland en obesitas een moderne ziekte is lijkt me niet dat het probleem daar ligt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 12:10 schreef WRH het volgende:
Als ik zo dat plaatje zie dan zijn dus de regio's waar de meeste conservatieve 'echte Hollandsche pot' eters zitten dus al een aardig tijdje flink te dik.
De Randstad waar de zgn mode diëten die altijd afgekraakt worden meer voorkomen bleven het langste slank.
Geeft toch wel te denken over onze 'gezonde' Hollandsche stamppotten wegspoelen met nog maar weer een glaasje zuivel.

uit het artikel:quote:Op vrijdag 8 mei 2015 13:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
En gezien gezonde mensen langer leven en de duurste jaren de laatste jaren zijn is het dus duurder om iedereen slank en gezond te hebben.
Die 10 tot 15 jaar extra die gezonde mensen hebben zijn het duurste voor de zorgkosten.
http://medischcontact.art(...)per-se-goedkoper.htm
Dat is inderdaad een oorzaak-gevolg die nergens op slaat. Zo kan je ook zeggen dat kantoorwerk minder dik maakt dan noeste arbeid, omdat veel kantoorwerk in de steden/randstad gebeurt.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Gezien die Hollandse stamppotten al eeuwen worden gegeten in Nederland en obesitas een moderne ziekte is lijkt me niet dat het probleem daar ligt.

Je vergeet de standaard ziektes die ook gezonde mensen krijgen op oudere leeftijd, zoals dementia, parkinson, kanker, diabetes enz.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:01 schreef tharealmb het volgende:
[..]
uit het artikel:
" Ook het CBP becijferde onlangs dat gezondheidswinst zonder levensverlenging gunstig is voor de ontwikkeling van de zorgkosten, maar dat - omgekeerd - verlenging van de levensduur zonder gezondheidswinst tot hogere zorgkosten leidt, vooral binnen de AWBZ"
Ik ga er toch wel vanuit dat de medische wetenschap beter wordt, maar daarnaast is 1 van de meest voorkomende problemen bij ouderen JUIST hart en vaatziekten. Dus zeggen dat "ouder worden voor meer zorgkosten zorgt dan vroegtijdig overlijden" is ook niet helemaal waar. Daarnaast zijn veel hart en vaatpatienten ontzettend lang in behandeling en onder controle voor bloeddruk en dergelijke.
quote:Gezonde mensen worden gemiddeld 84 jaar, rokers 77 en dikke mensen 80. Rokers en zwaarlijvigen krijgen vaker een hartkwaal dan gezonde mensen. Kanker komt bij de drie groepen evenveel voor. Suikerziekte komt het meest voor bij zwaarlijvigen en gezonde mensen krijgen het vaakst een beroerte. Uiteindelijk kosten dunne, gezonde mensen het meest: gerekend vanaf hun twintigste jaar komt dat neer op 281.206 euro. De ziekte- en zorgkosten van zwaarlijvige mensen bedragen ruim 250 duizend euro en die van rokers bijna 220 duizend euro.

Inderdaad, ik denk dat het meer te maken heeft met de toegankelijkheid tot ongezonde voeding die ook toeneemt op het platteland in combinatie met minder goede voorlichting.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:01 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een oorzaak-gevolg die nergens op slaat. Zo kan je ook zeggen dat kantoorwerk minder dik maakt dan noeste arbeid, omdat veel kantoorwerk in de steden/randstad gebeurt.
Het is een vergelijking, maar het slaat als een tang op een varken![]()

Een deel van de ziektes die je noemt krijg je niet "standaard" als je ouder wordt gelukkig (diabetes en parkinson. Dementie hoeft ook niet gelukkig.... Kanker krijgen we allemaal ooit volgens mij, vraag is of je lang genoeg leeft om het mee te maken)quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:10 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, ik denk dat het meer te maken heeft met de toegankelijkheid tot ongezonde voeding die ook toeneemt op het platteland in combinatie met minder goede voorlichting.
Maar dat is gissen van mijn kant, heb nog geen onderzoek gedaan naar de fenomeen.

Ouderdomsdiabetes heeft niet voor niks de naam ouderdom.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:18 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Een deel van de ziektes die je noemt krijg je niet "standaard" als je ouder wordt gelukkig (diabetes en parkinson. Dementie hoeft ook niet gelukkig.... Kanker krijgen we allemaal ooit volgens mij, vraag is of je lang genoeg leeft om het mee te maken)
Ik zal het opslaan en er binnenkort eens voor gaan zitten, dank je.quote:heb je deze wel eens bekeken?
Hij heeft wel wat goede punten vind ik. Vooral doordat vezels uit eten worden gehaald (langer houdbaar daardoor, maar suiker wordt meer opgeslagen zonder vezels) worden we dikker volgens hem. Hij laat ook het verschil tussen glucose en fructose zien.
Het is een zit van 1,5 uur en wat off-topic... maar als je ooit de tijd hebt

1 gram te zwaar en je hoort al bij die 54% he.quote:Op woensdag 6 mei 2015 00:47 schreef __Saviour__ het volgende:
54 procent is nog steeds schrikbarend hoog natuurlijk.
Zo moeilijk is het allemaal niet om perfect fit en slank te zijn.

hoeveel eeuwen worden dit soort gegevens van gewicht al bijgehouden?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
Gezien die Hollandse stamppotten al eeuwen worden gegeten in Nederland en obesitas een moderne ziekte is lijkt me niet dat het probleem daar ligt.

Zolang er medici bestaat.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 15:44 schreef WRH het volgende:
[..]
hoeveel eeuwen worden dit soort gegevens van gewicht al bijgehouden?

quote:High egg consumption did not have an adverse effect on the lipid profile of people with T2D in the context of increased MUFA and PUFA consumption. This study suggests that a high-egg diet can be included safely as part of the dietary management of T2D, and it may provide greater satiety.

Op jonge leeftijd geeft overgewicht zelden echt problemen, dat komt vaak pas op latere leeftijd ( denk aan gewrichten, hartproblemen, diabetes enz.)quote:Op vrijdag 8 mei 2015 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Dat de zorgkosten van mensen met overgewicht over hun hele leven bezien lager zijn, hoe is dat berekend? De een heeft overgewicht vanaf z'n tiende, de ander vanaf z'n zestigste. Kan me voorstellen dat die eerste groep, waar er steeds meer van komen, wel degelijk 'duur' is. In de VS zijn sommigen op hun 20e al zo dik dat ze de facto gehandicapt zijn en arbeidsongeschikt. Misschien is deze groep qua zorgkosten 'goedkoop' doordat ze relatief vroeg overlijden, maar in andere opzichten 'duur' omdat ze niet werken.
Iemand die gewoon werkt en gaandeweg een bierbuik ontwikkelt waardoor hij wat eerder overlijdt dan zijn bierbuikloze collega, die zal inderdaad 'goedkoper' zijn. Maar als mensen vanaf jonge leeftijd al zo ernstig overgewicht hebben dat het leidt tot psychische problemen en arbeidsongeschiktheid, wordt het een ander verhaal.
(Edit: even googlen leert dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 'directe' en 'indirecte kosten' van overgewicht. Kan me voorstellen, al heb ik er zo gauw geen uitsluitsel over gezien, dat die eerste bij mensen met overgewicht lager zijn, maar de tweede hoger.)

dit plaatjequote:Op woensdag 6 mei 2015 02:32 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nou nee hoor maar de NL vrouwen zijn niet de mooiste die er zijn.
Maar smaken verschillen uiteraard.![]()
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |