abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156999126
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:22 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Kerstruis? :?

Of bedoel je kerst-truien?
Daar wil ik dit jaar een zo fout mogelijke van, met elanden met rooie neuzen en zo er op! :Y
Haha ja, dat bedoelde ik. Zijn exact hetzelfde als vorig jaar... maar als jij ze nog niet hebt, zijn idd fout genoeg ;) Zelf niet gekocht want je draagt ze maar 3 dagen per jaar ofzo.
pi_157012269
Ik heb trouwens wel nu dat ik bijna mijn complete najaarskledingkast niet meer aankan van de Primark... of vorig jaar iets te groot gekocht of ik ben gewoon veel afgevallen... Ergens wel jammer, want hangen nog best leuke dingen tussen. Heb nu een L vest aan maar dat ding zit zo wijd dat het lijkt alsof ik zelf XXL ben :') Wat dat betreft is het bij de Primark altijd: passen, passen, passen. Zelfs binnen dezelfde collectie is een M de ene keer een L en de andere keer een L weer een M. Gelukkig betaal je ook wel wat minder... #luxeprobleem :P
pi_158101107
quote:
Rotterdam wordt thuishaven grootste Primark van Nederland

Liefhebbers van Primark kunnen in Rotterdam al terecht bij twee winkels van de Ierse moderetailer, en in 2016 begint de bouw van het nieuwe winkelcentrum Forum waarin de fast fashion keten maar liefst 12.000 vierkante meter tot zijn beschikking krijgt. Hiermee wordt het de grootste Nederlandse winkel van Primark, meldt Multi: vastgoedontwikkelaar en eigenaar van het nog te bouwen Forum.

Forum, dat is ontworpen door de architecten Rem Koolhaas en Wessel de Jonge, is het alternatieve winkelcentrum dat de plaats moet innemen van ´Kaas van Koolhaas´: de grote kubus waarvan de bouw onhaalbaar bleek te zijn. Het winkelcentrum zal worden gebouwd in het centrum van Rotterdam. De kosten voor het bouwproject dat in 2018 moet zijn voltooid, bedragen volgens het Algemeen Dagblad ongeveer 175 miljoen euro.

Behalve Primark zal het Forum onder andere ook de thuisbasis worden van boekhandel Donner en ABN Amro bank. Volgens Multi moet de komst van het Forum ´nieuw leven naar dit verlaten deel van de stad´ brengen, wat ook voor nabijgelegen retailers een voordeel zou moeten opleveren.

De bouw van deze vestiging van Primark past binnen het plan van het bedrijf om grotere winkels op duurdere locaties te openen. Volgens Paul Lister, woordvoerder van Primark´s moederbedrijf AB, kost dit het bedrijf meer maar resulteert deze strategie ook in hogere verkoopcijfers.
bron
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2015 @ 16:49:23 #154
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_158108505
Zou Primark op den duur wellicht wat naar het duurdere segment willen schuiven? :?
Beproefde strategie als de jaarlijkse winststijging begint af te vlakken en dat zal vroeg of laat toch een keer gebeuren.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_158108621
Ik ben voor mezelf niet zo'n primarkfan. Maar man, wat hebben ze voor de kinderen leuke kleertjes zeg!
pi_158167337
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 december 2015 16:49 schreef Cynix ® het volgende:
Zou Primark op den duur wellicht wat naar het duurdere segment willen schuiven? :?
Beproefde strategie als de jaarlijkse winststijging begint af te vlakken en dat zal vroeg of laat toch een keer gebeuren.
Ze worden al iets duurder ja. Maar ze mogen wel wat doen aan de mannenkleding: opheffen of gewoon leuke kleding maken. Ze denken nog steeds dat wij in ruitjes,streepjes,blokjes en alleen maar zwart/grijs/wit dragen.... Vorig jaar kocht ik er best veel, maar nu is het allemaal hetzelfde. Ziet er ouderwets en stoffig uit, en dat zeg ik met amper gevoel voor mode :')
pi_158572087
Ik vind trouwens de belichting in primark zuidplein echt ronduit klote. Als ik daar in de spiegel kijk, word ik nog net niet depri :')
  zondag 27 december 2015 @ 18:20:26 #158
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_158575168
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 10:40 schreef Deezertje het volgende:
Ik heb trouwens wel nu dat ik bijna mijn complete najaarskledingkast niet meer aankan van de Primark... of vorig jaar iets te groot gekocht of ik ben gewoon veel afgevallen... Ergens wel jammer, want hangen nog best leuke dingen tussen. Heb nu een L vest aan maar dat ding zit zo wijd dat het lijkt alsof ik zelf XXL ben :') Wat dat betreft is het bij de Primark altijd: passen, passen, passen. Zelfs binnen dezelfde collectie is een M de ene keer een L en de andere keer een L weer een M. Gelukkig betaal je ook wel wat minder... #luxeprobleem :P
Gewoon kut dus.

Net zoals bij die waardeloze Forever21 in Rotterdam :')

Ene keer M andere keer weer S...ja dan betaal ik toch liever meer voor dingen die niet steeds afwijken.
Irene is bae <3
  zondag 27 december 2015 @ 18:25:11 #159
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158575317
quote:
10s.gif Op zondag 27 december 2015 18:20 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Gewoon kut dus.

Net zoals bij die waardeloze Forever21 in Rotterdam :')

Ene keer M andere keer weer S...ja dan betaal ik toch liever meer voor dingen die niet steeds afwijken.
Tsja het is niet voor niets goedkoop. Die kwaliteitcontrole wordt er gewoon uitgehaald in het hele process. Kost veel te veel tijd en geld om alle stukken na te meten.
吴 曼 迪
  zondag 27 december 2015 @ 18:26:11 #160
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_158575349
quote:
17s.gif Op zondag 27 december 2015 18:25 schreef megamandy het volgende:

[..]

Tsja het is niet voor niets goedkoop. Die kwaliteitcontrole wordt er gewoon uitgehaald in het hele process. Kost veel te veel tijd en geld om alle stukken na te meten.
Vandaar mijn haat tegen deze twee winkels.
Irene is bae <3
pi_158789097
Primark Groningen al open? Nee toch?

Mijn buurvrouw beweerd dat toen ze gisteren in Groningen was ze mensen de Primark uit zag komen met volle tassen. Volgens haar is het filiaal al open maar ik kan er niks over vinden.
pi_159018750
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 16:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind trouwens de belichting in primark zuidplein echt ronduit klote. Als ik daar in de spiegel kijk, word ik nog net niet depri :')
Hier erger ik me aan bij zoveel winkels!! De belichting in de pashokjes zorgt ervoor dat je alle pukkeltjes, rode plekjes, haartjes etc. ziet zitten. Je zou toch juist verwachten dat ze een hele goede belichting ophangen zodat je jezelf helemaal mooi voelt en daardoor de kleding ook sneller koopt.
pi_159018875
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 15:47 schreef SuusOetMaiden het volgende:

Mijn buurvrouw beweerd dat toen ze gisteren in Groningen was ze mensen de Primark uit zag komen met volle tassen. Volgens haar is het filiaal al open maar ik kan er niks over vinden.
Onzin. Toen ik net bij de Basic Fit was kon je door de ramen zien dat ze nog niet eens alle winkelinrichting hebben neergezet.
pi_159018946
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 17:44 schreef underground1009 het volgende:

[..]

Onzin. Toen ik net bij de Basic Fit was kon je door de ramen zien dat ze nog niet eens alle winkelinrichting hebben neergezet.
Dat dacht ik al, want neem aan dat als die open gaat dat ook wel uitgebreid in de media komt.
pi_159035709
komt die in tilburg nou nog, of is dat weer van de baan?
pi_159093896
Rotterdam O+

Waar ongeveer zou de winkel dan komen?

Ik had in Eindhoven gezworen om nooit meer in een Primark te komen vanwege de drukte.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_159106590
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 11:34 schreef sararaats het volgende:
Rotterdam O+

Waar ongeveer zou de winkel dan komen?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)orum-Rotterdam.dhtml
I don't have super powers!
But I can kick your ass!
pi_159106674
Is er nog sale?
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
pi_159106820
Vorig jaar hadden ze van die trainingjackies heeft iemand ze dit jaar nog gezien??

Zo'n soort model..

pi_159143664
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 december 2015 16:49 schreef Cynix ® het volgende:

:')
pi_159168439
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 09:33 schreef WorkBitch het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:')
No way dat ik 110 euro voor een leren jasje van de primark zou betalen
pi_159170325
Ho ho, dat is wel van de lijn van Robbie Williams! (Geloof ik)
Tap tap tap
pi_160314208
quote:
Primark naar Tilburg

Het voormalig stadskantoor in Tilburg wordt de nieuwe locatie voor Primark. Dat heeft de Ierse keten vrijdag aan de gemeente en aan ontwikkelaar Warenhuis CV laten weten. De Ierse kledingketen hield de laatste maanden ook de optie open om in Breda een winkel te openen, maar kiest nu dus voor Tilburg.

De komst van de Primark maakt deel uit van een plan van wethouder Erik de Ridder, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de binnenstad. De Tilburgse plannen stuitten vorig jaar nog op veel kritiek van vastgoedeigenaren, die stelden dat ongeoorloofde staatssteun is verleend om de komst van Primark te faciliteren. De gemeente Tilburg is hiervoor afgelopen zomer echter vrijgesproken.

Primark zou ook serieuze belangstelling hebben voor het pand van V&D in Roosendaal. Dat stelt gemeenteraadslid John Hertogh in BN DeStem. De Ierse modeketen wil zich volgens Hertogh in Roosendaal vestigen vanwege het grote achterland. “De stad is zelf te klein voor Primark, wij hebben geen honderdduizend inwoners, maar Roosendaal is wel zeer aantrekkelijk voor bezoekende Belgen,” aldus Hertogh

Het eerstvolgende nieuwe filiaal van Primark in Nederland opent in mei in Groningen.
bron
pi_160314306
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 15:47 schreef SuusOetMaiden het volgende:

Wat een domme buurvrouw, er staat duidelijk op de ramen mei 2016.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-02-2016 14:38:02 ]
pi_160413488
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 14:36 schreef MCH het volgende:

[..]

Wat een domme buurvrouw, er staat duidelijk op de ramen mei 2016.
17 mei gaat die open volgens mij.
pi_160414266
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:00 schreef SuusOetMaiden het volgende:

[..]

17 mei gaat die open volgens mij.
^O^
  woensdag 9 maart 2016 @ 22:48:43 #177
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_160555673
Ik zeg: V&D Amersfoort wordt primark!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_160556446
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 22:48 schreef hierissieweer het volgende:
Ik zeg: V&D Amersfoort wordt primark!
Haha, ik denk dat elk stadsbestuur wel graag hoopt dat een Primark zich in de gemeente gaat vestigen.
pi_160688467
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 23:11 schreef MCH het volgende:

Haha, ik denk dat elk stadsbestuur wel graag hoopt dat een Primark zich in de gemeente gaat vestigen.
Ik zou denken van niet, want daarmee lok je vooral mensen naar de stad die weinig te besteden hebben. Op korte termijn zal het best wat positiefs brengen, maar uiteindelijk komen er alleen maar meer meukwinkels omheen en is de verpaupering compleet.

Maar goed, een weldenkend stadsbestuur stuurt nu al aan op minder winkeloppervlakte, meer horeca en meer wonen in de binnenstad. Leegstand is nl. nog erger voor de sfeer dan de klandizie van Primark.
pi_160712812
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 18:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]Op korte termijn zal het best wat positiefs brengen, maar uiteindelijk komen er alleen maar meer meukwinkels omheen en is de verpaupering compleet. (...) Leegstand is nl. nog erger voor de sfeer dan de klandizie van Primark.
Primark zorgt voor verpaupering? Heb je hier cijfers van?
pi_160716231
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 13:32 schreef DavidTwente het volgende:

Primark zorgt voor verpaupering? Heb je hier cijfers van?
Kijk voor de aardigheid eens naar het publiek wat daar komt, icm het feit dat discounters andere discounters aantrekken, net zoals opticiens bij elkaar klitten, uitzendbureaus, enz.

Gevalletje logisch nadenken.
pi_160717678
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 16:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Kijk voor de aardigheid eens naar het publiek wat daar komt, icm het feit dat discounters andere discounters aantrekken, net zoals opticiens bij elkaar klitten, uitzendbureaus, enz.

Gevalletje logisch nadenken.
Gewoon geblaat dus |:(
pi_160719292
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 17:48 schreef DavidTwente het volgende:

Je mag ook gewoon zeggen dat je er niets tegenin te brengen hebt. Dat is wat volwassener.
pi_160719371
-edit: doe normaal

[ Bericht 95% gewijzigd door Mylene op 17-03-2016 14:57:12 ]
  † In Memoriam † woensdag 16 maart 2016 @ 19:47:59 #185
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_160720178
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 17:48 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Nou, ik rijd wekelijks wel eeen keer langs de Primark hier en geloof het of niet, het is in doorsnee geen heel hoogstaand publiek wat daar komt. Daar is het assortiment ook niet echt naar overigens, dus die conclusie lijkt me ook geen rocket science.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_160721350
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 18:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik zou denken van niet, want daarmee lok je vooral mensen naar de stad die weinig te besteden hebben. Op korte termijn zal het best wat positiefs brengen, maar uiteindelijk komen er alleen maar meer meukwinkels omheen en is de verpaupering compleet.

Maar goed, een weldenkend stadsbestuur stuurt nu al aan op minder winkeloppervlakte, meer horeca en meer wonen in de binnenstad. Leegstand is nl. nog erger voor de sfeer dan de klandizie van Primark.
Dit inderdaad.
pi_160729709
http://nrw.nl/wp-content/(...)tores-als-driver.pdf, bladzijde 36

"Bekende winkelmerken zoals Primark, Bijenkorf en H&M zijn ook belangrijke trekkers. Uit onderzoek blijkt daarom dat de meeste consumenten neutraal tegenover winkelketens staan (Evers et al, 2014). Daarnaast zie je dat een winkelgebied
of winkelstraat met bekende (internationale) retailers juist profiteert doordat ze de omzet ziet stijgen (van
Keulen, 2015). Romijn en van Tellingen (2014) spreken van het zogenoemde Primark-effect. Een Primarkvestiging
leidt volgens hen tot 10% tot 30% (gemiddeld 15% į 20%) extra bezoekers in het winkelcentrum of
de winkelstraat. Deze extra bezoekers hebben ook zichtbare effecten op de omzet van omliggende
ondernemers. Omliggende horeca-ondernemers plussen soms wel met 40% in omzet."

Een Primark heeft een aanzuigende werking, dan kan je niet spreken van verloedering van een winkelgebied.
pi_160732538
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 01:08 schreef DavidTwente het volgende:
http://nrw.nl/wp-content/(...)tores-als-driver.pdf, bladzijde 36

"Bekende winkelmerken zoals Primark, Bijenkorf en H&M zijn ook belangrijke trekkers. Uit onderzoek blijkt daarom dat de meeste consumenten neutraal tegenover winkelketens staan (Evers et al, 2014). Daarnaast zie je dat een winkelgebied
of winkelstraat met bekende (internationale) retailers juist profiteert doordat ze de omzet ziet stijgen (van
Keulen, 2015). Romijn en van Tellingen (2014) spreken van het zogenoemde Primark-effect. Een Primarkvestiging
leidt volgens hen tot 10% tot 30% (gemiddeld 15% į 20%) extra bezoekers in het winkelcentrum of
de winkelstraat. Deze extra bezoekers hebben ook zichtbare effecten op de omzet van omliggende
ondernemers. Omliggende horeca-ondernemers plussen soms wel met 40% in omzet."

Een Primark heeft een aanzuigende werking, dan kan je niet spreken van verloedering van een winkelgebied.
Even voor de goede orde: "Bekende winkelmerken zoals Primark, Bijenkorf en H&M zijn ook belangrijke trekkers. Uit onderzoek blijkt daarom dat de meeste consumenten neutraal tegenover winkelketens staan (Evers et al, 2014).

Zoals jij het citeert lijkt het net alsof het onderzoek waarnaar verwezen wordt heeft onderzocht dat onder meer Primark een belangrijke trekker is. Dat is echter volstrekt onjuist. Overigens, de tweede zin wordt gekoppeld aan het onderzoek van Evers in 2014, maar is weer een verwijzing van Evers naar ander onderzoek (uit 2004...).

Maar overigens: dat grote ketens in beginsel trekkers zijn door naamsbekendheid zal ik niet bestrijden. Het lijkt mij zelfs een open deur.

Dan het artikel over het primark effect uit 2014. Kennelijk werkt Strabo (de directeur is een van de auteurs, dus meteen een red flag als het gaat om commerciėle belangen op de achtergrond) met super geavanceerde camera's die in de toekomst kunnen kijken, want ze hebben al gemeten dat de extra bezoekersaantallen structureel zullen zijn. Primark is immers pas echt gaan uitbreiden in 2013 in Nederland. Natuurlijk, Rotterdam had op het moment van schrijven al 5 jaar een vestiging, maar de enige in Nederland is een ander verhaal dan de zoveelste en laten we eerlijk zijn... Alexandrium is geen binnenstad en sowieso vrij treurig (ben je er wel eens geweest? Eye opener!). Dat daar de Primark positieve effecten met zich bracht zegt in het geheel niets over wat de effecten zullen zijn in een mooie binnenstad.

De voorspellende gave van dit heerschap van Strabo (niemand beschikt over meer feiten vinden ze zelf, ik moet daar een beetje om lachen...) en die andere van Seinpost (wederom een commercieel belang!) schaal ik niet zo hoog in. Let op de eerste zin van het artikel: "De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige". Ik denk niet dat nu, twee jaar later, iemand het nog op durft te schrijven. Deze heren zijn er ook van overtuigd dat de leegstand in winkelland Nederland "paniekverhalen" zijn (ik zou het wellicht ook hopen als het mijn brood zou zijn). De laatste 5 jaar verdubbelde deze echter ruwweg tot 10%. En stijgende!

Ja, Primark trekt mensen naar de binnenstad. Maar mensen naar de binnenstad trekken is geen doel op zich. Het is een middel. Een middel om de voorzieningen daar economisch haalbaar te maken en/of te houden. Het stadsbestuur zal het verder jeuken of de ondernemers heel rijk worden, of net het hoofd boven water houden. Het gaat erom dat de leefbaarheid op peil blijft of zelfs verbetert.

Primark trekt duidelijk met name mensen met een laag inkomen. Dus ook doorgaans laagopgeleid (uitzondering zijn natuurlijk de studenten, maar als je die wil trekken omdat je "hersenen" in je stad wil hebben heb je natuurlijk veel meer aan een universiteit en/of aansprekende werkgevers). We noemen ze ook wel eens de netto-ontvangers. Op langere termijn ga je de volgende gevolgen zien: Rondom de Primark komen meer discounters. Het effect zal versterkend zijn. De horeca in de directe omgeving zal zich daar ook op aan gaan passen (leuk, een McD, BK en KFC naast elkaar, daar knapt de binnenstad van op!). De typische Primarkklant woont niet in de binnenstad (wederom: met uitzondering van een deel van de studenten). Veel volk komt met de auto (ok, daar kun je nog wat aan verdienen met parkeertarieven, maar je jaagt daarmee ook weer mensen weg). Parkeerdruk zal iig toenemen.

Door de verschuiving naar meer discounters zullen mensen die wat te besteden hebben vaker naar een leuker winkelgebied gaan. In de toekomst zul je dus omzetdaling zien. Tevens zijn er diverse winkels die echt last hebben van een Primark. Die zullen verdwijnen uit het winkelgebied (en waarschijnlijk weer vervangen worden door een nieuwe discounter). Het is een spiraal naar beneden.

Als je als binnenstad iets moois wil maken, dan moet je inzetten op hoogwaardig, compact, meer horeca, prettige verblijfsruimtes, enz. M.i. is een mooie binnenstad een binnenstad waar je ook in de avond prettig rondloopt. Waar een toerist ook wil zijn. Waar je graag wil wonen. Eigenlijk... een binnenstad zoals deze in Nederland best zeldzaam is.
  donderdag 17 maart 2016 @ 11:52:26 #189
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_160734519
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_160736179
Ik lees net een bericht dat de kledingbranche als geheel in omzet achterblijft bij de detailhandel als geheel. Waar detailhandel de stijgende lijn te pakken heeft, is de omzet in de kledingbranche niet aan het stijgen, de kosten nemen wel toe, waardoor het resultaat ernstig onder druk staat.

Dit even in weerwil van de juichende verhalen van Strabo, die misschien wel meer feiten heeft, maar kennelijk zijn ze niet zo accuraat.
  maandag 18 april 2016 @ 15:53:04 #191
16715 Mylene
*schatje*
pi_161523691
quote:
AMSTERDAM (AT5) De Primark aan het Damrak in Amsterdam werd twee jaar geleden aangekondigd. De opening is meerdere keren uitgesteld, maar lijkt nu toch écht dichtbij te komen.
Dat zei stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje vanavond in het programma Park Politiek. "Ik ben vandaag bij de Primark geweest. Er worden zo'n 10.000 bezoekers per dag verwacht."
De exacte datum van de opening is niet bekend, maar lijkt nu wel heel dichtbij. De opening is al meerdere keren uitgesteld vanwege onder meer uitlopende verbouwwerkzaamheden. Het pand zit naast de C&A en telt vijf verdiepingen. Het wordt de grootste Primark van Nederland.
bron
  maandag 18 april 2016 @ 16:59:38 #192
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_161525381
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Even voor de goede orde: "Bekende winkelmerken zoals Primark, Bijenkorf en H&M zijn ook belangrijke trekkers. Uit onderzoek blijkt daarom dat de meeste consumenten neutraal tegenover winkelketens staan (Evers et al, 2014).

Zoals jij het citeert lijkt het net alsof het onderzoek waarnaar verwezen wordt heeft onderzocht dat onder meer Primark een belangrijke trekker is. Dat is echter volstrekt onjuist. Overigens, de tweede zin wordt gekoppeld aan het onderzoek van Evers in 2014, maar is weer een verwijzing van Evers naar ander onderzoek (uit 2004...).

Maar overigens: dat grote ketens in beginsel trekkers zijn door naamsbekendheid zal ik niet bestrijden. Het lijkt mij zelfs een open deur.

Dan het artikel over het primark effect uit 2014. Kennelijk werkt Strabo (de directeur is een van de auteurs, dus meteen een red flag als het gaat om commerciėle belangen op de achtergrond) met super geavanceerde camera's die in de toekomst kunnen kijken, want ze hebben al gemeten dat de extra bezoekersaantallen structureel zullen zijn. Primark is immers pas echt gaan uitbreiden in 2013 in Nederland. Natuurlijk, Rotterdam had op het moment van schrijven al 5 jaar een vestiging, maar de enige in Nederland is een ander verhaal dan de zoveelste en laten we eerlijk zijn... Alexandrium is geen binnenstad en sowieso vrij treurig (ben je er wel eens geweest? Eye opener!). Dat daar de Primark positieve effecten met zich bracht zegt in het geheel niets over wat de effecten zullen zijn in een mooie binnenstad.

De voorspellende gave van dit heerschap van Strabo (niemand beschikt over meer feiten vinden ze zelf, ik moet daar een beetje om lachen...) en die andere van Seinpost (wederom een commercieel belang!) schaal ik niet zo hoog in. Let op de eerste zin van het artikel: "De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige". Ik denk niet dat nu, twee jaar later, iemand het nog op durft te schrijven. Deze heren zijn er ook van overtuigd dat de leegstand in winkelland Nederland "paniekverhalen" zijn (ik zou het wellicht ook hopen als het mijn brood zou zijn). De laatste 5 jaar verdubbelde deze echter ruwweg tot 10%. En stijgende!

Ja, Primark trekt mensen naar de binnenstad. Maar mensen naar de binnenstad trekken is geen doel op zich. Het is een middel. Een middel om de voorzieningen daar economisch haalbaar te maken en/of te houden. Het stadsbestuur zal het verder jeuken of de ondernemers heel rijk worden, of net het hoofd boven water houden. Het gaat erom dat de leefbaarheid op peil blijft of zelfs verbetert.

Primark trekt duidelijk met name mensen met een laag inkomen. Dus ook doorgaans laagopgeleid (uitzondering zijn natuurlijk de studenten, maar als je die wil trekken omdat je "hersenen" in je stad wil hebben heb je natuurlijk veel meer aan een universiteit en/of aansprekende werkgevers). We noemen ze ook wel eens de netto-ontvangers. Op langere termijn ga je de volgende gevolgen zien: Rondom de Primark komen meer discounters. Het effect zal versterkend zijn. De horeca in de directe omgeving zal zich daar ook op aan gaan passen (leuk, een McD, BK en KFC naast elkaar, daar knapt de binnenstad van op!). De typische Primarkklant woont niet in de binnenstad (wederom: met uitzondering van een deel van de studenten). Veel volk komt met de auto (ok, daar kun je nog wat aan verdienen met parkeertarieven, maar je jaagt daarmee ook weer mensen weg). Parkeerdruk zal iig toenemen.

Door de verschuiving naar meer discounters zullen mensen die wat te besteden hebben vaker naar een leuker winkelgebied gaan. In de toekomst zul je dus omzetdaling zien. Tevens zijn er diverse winkels die echt last hebben van een Primark. Die zullen verdwijnen uit het winkelgebied (en waarschijnlijk weer vervangen worden door een nieuwe discounter). Het is een spiraal naar beneden.

Als je als binnenstad iets moois wil maken, dan moet je inzetten op hoogwaardig, compact, meer horeca, prettige verblijfsruimtes, enz. M.i. is een mooie binnenstad een binnenstad waar je ook in de avond prettig rondloopt. Waar een toerist ook wil zijn. Waar je graag wil wonen. Eigenlijk... een binnenstad zoals deze in Nederland best zeldzaam is.
Een steekhoudend betoog! Hoop dat stadsbesturen dit ook in het oog krijgen. Niet alleen grote ketens, maart juist diversiteit en kleinschaligere winkeltjes gaat het samen met een gemeleerd straatbeeld het worden in de toekomst, voor de binnensteden.
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_161526119
En hoe hebben stadsbesturen hier invloed op?
pi_162239795
Mijn vrouw wil dat ik morgen met haar mee ga naar de Primark in Groningen, nu nog even een smoes bedenken om niet mee te gaan :')

Denk dat het beter is even een paar weken te wachten, fatsoenlijk door de winkel lopen zal morgen niet mogelijk zijn verwacht ik gezien het morgen de openingsdag is.
pi_162244941
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 11:45 schreef Bertus_Dineke_Rad het volgende:
Mijn vrouw wil dat ik morgen met haar mee ga naar de Primark in Groningen, nu nog even een smoes bedenken om niet mee te gaan :')

Hoezo smoes? Wat dacht je van 'ik ga niet'?
pi_162244953
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 17:37 schreef DavidTwente het volgende:
En hoe hebben stadsbesturen hier invloed op?
Valt onder Ruimtelijke Ordening.
pi_162249465
Foto's Primark Groningen staan op facebook:

https://www.facebook.com/(...)8&id=377349042288670

Ziet er nog heel netjes uit nu, zal morgen snel veranderen in een enorme chaos denk ik.
pi_162250059
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2016 18:29 schreef Alieda-R het volgende:
Foto's Primark Groningen staan op facebook:

https://www.facebook.com/(...)8&id=377349042288670

Ziet er nog heel netjes uit nu, zal morgen snel veranderen in een enorme chaos denk ik.
Ik denk dat het heel rustig zal zijn.
pi_162264429
Live op op de facebookpagina van RTV Noord, de opening van Primark Groningen. Mensen gaan gillend naar binnen.

https://www.facebook.com/rtvnoord/?fref=ts
pi_162265195
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2016 10:58 schreef Alieda-R het volgende:
Live op op de facebookpagina van RTV Noord, de opening van Primark Groningen. Mensen gaan gillend naar binnen.

https://www.facebook.com/rtvnoord/?fref=ts
Ik zou ook gaan gillen als ik daar naar binnen moet denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')