Ik ben inmiddels overigens terug uit Canada en ik heb zowaar een paar keer de trein genomen met de nationale treinenboer, Via Rail. De locomotieven van deze club zijn nogal monotoon, ik heb drie keer een trein genomen (en nog andere gezien) en alle locs waren hetzelfde. De foto's die ik geschoten had waren in de stations van Quebec en Montreal (beiden tunnels) en van Toronto (verbouwing en regen). Derhalve heb ik maar gewoon een plaatje (met veel mooier landschap) van internet geplukt:
![Thecanadiannearjasper.jpg]()
Ik heb de trein gepakt van Montreal naar Quebec en terug, en van Montreal naar Toronto. De treinen zijn overigens prima; comfortabel, goed werkende wifi, stopcontacten en een catering met best acceptabele prijzen. De trein is niet bijster snel, maar het verschil met de bus is klein of gelijk.
Na me in het oosten van Canada te hebben begeven ben ik, na een dagje de Niagara Watervallen en vier dagen New York (beiden bus), via laatstgenoemde stad naar Seattle gevlogen waar de Amtrak Cascades naar Vancouver op het King Street Sation op me stond te wachten. Ook in dit geval een prima trein; comfortabel, goed werkende wifi (tot de Canadese grens), stopcontacten en een restaurantwagon. Het traject is gedurende het eerste uur adembenemend mooi, de trein rijdt pal naast de zee en het landschap is schitterend; het uitzicht derhalve ook. Bij vertrek in Seattle regende het pijpestelen, dus ook in dit geval heb ik foto's van google geleend.
Een dergelijke locomotief stond voorop bij vertrek in Seattle:
En zo een locomotief stond achterop (op een deel van het mooie stuk van de route):
![AmtrakTrain.jpg]()
Tevens stond een dergelijke locomotief nog bij een ander perron:
![Amtrak%20Cascades_2.jpg?itok=3Hy1teQR]()
Mijn, weinig verrassende, conclusie is dat treinen in Europa toch een stuk fijner zijn. Over het algemeen is de frequentie een stuk hoger (de trein tussen Seattle en Vancouver reed maar liefst twee keer per dag), zijn ze een stuk sneller, hoeven ze niet te wachten op goederentreinen en zijn ze goedkoper. Het comfort in Canada en de VS is beter maar het zijn gewoon geen landen om veel met het OV te reizen, auto is veel gebruiksvriendelijker. Het was desalniettemin een fantastische ervaring en mocht je ooit de kans hebben om eens een trein te nemen raad ik het zeker aan om te doen, vooral op het traject tussen Seattle en Vancouver.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2015 16:43:05 ]