Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Even een nieuw deel geopend. Goed om te zien dat KoM wat actiever zoekt naar investeerders (zie o.a. adds op FOK!). Projecten die op GvE zo vol zijn doen er bij KoM namelijk vaak een stuk langer over.
Op maandag 27 april 2015 21:22 schreef Scooper het volgende: Ik snap ook niet helemaal wat jullie daarmee willen bereiken. De toezegging op de investering heb je zelf gedaan. Dat was dus niet onder de voorwaarde dat GvE jullie vragen per e-mail direct zoou moeten beantwoorden. Nu benadelen jullie alleen mede-investeerders en de aanvrager, terwijl GvE het natuurlijk weinig kan schelen dat jullie op je laten wachten. Ik zou gewoon even netjes aan je toezegging voldoen en vervolgens GvE gewoon zelf even bellen, lijkt me efficiėnter toch? Als je daarna geen nieuwe projecten meer bij ze aan wil gaan, prima...
Natuurlijk snap ik dat jullie antwoord willen, maar het feit dat anderen wel gewoon netjes response krijgen kan natuurlijk ook betekenen dat jullie GvE het wel erg moeilijk maken. Kritisch zijn is goed, maar je kan ook teveel verwachten van een platform.
Niet mee eens. Ik doe een toezegging onder voorbehoud dat ik van eerlijke informatie word voorzien en mijn vragen daaromtrent ook fatsoenlijk en binnen redelijke tijd beantwoord worden. Je weet zelf ook dat je bij GvE niet dagen de tijd hebt om te wachten op antwoord omdat de projecten al snel vol zitten. Daarnaast werden vragen vroeger altijd snel beantwoord en hebben we voldoende aanwijzingen dat we bewust 'dom' worden gehouden.
quote:
Het valt me op dat hier altijd is gezegd dat men defaults moet verwachten, maar nu het eenmaal zover is worden mensen toch snel achterdochtig en paranoļde. Zo ook met het feit dat projecten worden weggehaald van de website: Ja dat is raar, maar dit gebeurt al sinds het begin. Dat heeft dus niets te maken met defaults of aanwijzingen op de nadering van een default voor het betreffende project. De reden die zij daarvoor afgeven (ruimte maken) lijkt me inderdaad onjuist, maar blijkbaar geven ze de echte reden liever niet prijs: prima, moeten zij weten!
Kom nou toch... wij moeten dit soort onzin dus maar gewoon blijven accepteren wil je zeggen? Weet je hoeveel geld van mij (en andere mensen hier) in dit platform zit? Accepteer jij ook leugens of bewust gebrek aan transparantie van je bank, hypotheekverstrekker of werkgever?
En dat netjes bellen ben ik onderhand wel klaar mee. Ik ben al ruim 2 jaar een (waarschijnlijk) bovengemiddeld goede klant qua investeringsbedragen en netjes met betalen en communiceren, maar het moet wel van 2 kanten blijven komen. Wat we nu doen moet je zien als een soort mini staking vind ik, even vervelend maar op termijn hopelijk beter voor ons allemaal.
Daarnaast is er nog niet eens een betalingsherinnering binnen gekomen dus zo'n haast zal het wel niet lopen. Misschien komt er morgen wel reactie.
Dergelijke voorwaarde heb ik ook nog niet eerder langs zien komen: Hier is echter wel een voorwaarde aan verbonden: - Investeerders kunnen meedoen voor een minimaal bedrag van ¤ 5.000,- of meer - Investeerders dienen hun anonimiteit prijs te geven, vanwege het feit dat er hypotheek wordt gevestigd en alle investeerders genoemd dienen te worden in de hypotheekakte. Collin heeft hiertoe uw gegevens nodig.
Ik doe overigens niet mee.
[ Bericht 44% gewijzigd door CRWD op 28-04-2015 09:19:28 ]
Dergelijke voorwaarde heb ik ook nog niet eerder langs zien komen: Hier is echter wel een voorwaarde aan verbonden: - Investeerders kunnen meedoen voor een minimaal bedrag van ¤ 5.000,- of meer - Investeerders dienen hun anonimiteit prijs te geven, vanwege het feit dat er hypotheek wordt gevestigd en alle investeerders genoemd dienen te worden in de hypotheekakte. Collin heeft hiertoe uw gegevens nodig.
Ja, ik zat ook al naar die bedragen te kijken. Veel investeren wel boven de 5K maar er komen ook gewoon kleine bedragen langs. Lijkt me ook een irritante administratieve rompslomp voor hun. Die moeten er dus uit en moet het project later opnieuw open.
Waarschijnlijk lezen die mensen de hele informatie niet... Geeft maar weer aan hoe men zijn keuze om te investeren maakt.
Zoals ik het lees, althans ervaren heb, kun je wel meedoen voor een lager bedrag, maar kom je dan niet op de hypotheekakte te staan.
En anders storten ze het maar terug. Je moet vliegensvlug reageren en betalen anders zit het project vol...... Ik heb al een keer meegemaakt dat het i-deal betalen net iets te lang duurde, maar dat geld kwam een dag later al weer retour.
Edit: inmiddels al een mail van Collin gehad, het geld is inmiddels teruggeplaatst in de rekening-courant. Ik denk dat ik het maar laat staan voor een volgend project.......
[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 28-04-2015 10:41:51 ]
Op maandag 27 april 2015 21:22 schreef Scooper het volgende:Het valt me op dat hier altijd is gezegd dat men defaults moet verwachten, maar nu het eenmaal zover is worden mensen toch snel achterdochtig en paranoļde. Zo ook met het feit dat projecten worden weggehaald van de website: Ja dat is raar, maar dit gebeurt al sinds het begin. Dat heeft dus niets te maken met defaults of aanwijzingen op de nadering van een default voor het betreffende project. De reden die zij daarvoor afgeven (ruimte maken) lijkt me inderdaad onjuist, maar blijkbaar geven ze de echte reden liever niet prijs: prima, moeten zij weten!
Is het nu pas zover? Ik dacht dat we een jaar geleden al fors geconfronteerd werden met defaults (Blauw, weet je nog?). Om van achterdochtig naar paranoļde te gaan heb je maar een voegwoordje nodig. Toe maar. Vergeet je niet te vermelden de complotten om tot een nieuwe wereldorde te komen? Enige achterdocht lijkt me best gezond. Om dat nou gelijk te verbinden met paranoia gaat toch wel ver. Alsof je het beste alles maar kunt slikken wat de deskundigen in Rhenen voor ons bedacht hebben, hoe ongeloofwaardig het ook klinkt of is. De discussie ging trouwens niet over de defaults op zich. Die calculeren we allemaal wel in, hoop ik. De discussie ging er om om met de crowd te ontdekken welke projecten gedefault waren omdat je daar van GVE geen inzicht in krijgt. Integendeel, via een omweg (de nieuwe eigenaar van GVE) moet je horen dat GVE diverse projecten nog even overeind houdt. Positief gezien: in de hoop dat er binnen een paar maanden een oplossing is gevonden en een mogelijke default niet doorgaat. Negatief gezien: om de crowd de indruk te geven dat het met die defaults wel meevalt.
[ Bericht 8% gewijzigd door crowd-fundi op 28-04-2015 11:29:39 ]
Saint Basics (high-end bio-ondergoed o.i.d.) zat al vol maar staat nu weer open met 30k extra financieringsbehoefte. De pitch is echter nog niet aangepast. Weet iemand of de equity wel is verhoogd (nu 10%)? Hoe kan ik zoiets checken in de Google cache? https://www.symbid.nl/ideas/6631-be-a-saint-share-the-growth
In andere projecten waarin de financieringsbehoefte werd verhoogt, pastte symbid het aandelenpercentage netjes aan. Het bedrijf was eerder volgens mij al gewaardeerd op 1,5 miljoen dus klopt het dat er voor 150k 10% van de aandelen verkregen wordt.
Ik heb zelf iets van 5 projecten lopen bij symbid, en dacht dat ik daarmee één van de weinige zou zijn. het laatste half jaar ben ik ook opgehouden met investeren via symbid omdat volgens mij het rendement van equity cf lager ligt dan van p2p lending cf. De laatste tijd merk ik echter dat er meer mensen op dit forum geļnteresseerd zijn in symbid? Wat zijn hierbij de overwegingen? Financieel wordt het namelijk erg lastig om met equity cf een hoger rendement te behalen dan met p2p lending.
Ik heb vandaag contact gehad met GvE. Ze zeggen mijn berichten niet te hebben ontvangen.De dame aan de telefoon was echter dusdanig vriendelijk en klonk ook zo oprecht dat ik wel geloof dat dit zo is.
Verder toch wel een leuk en nuttig gesprek gehad en ga dan ook mijn investering maar betalen zo.
Op dinsdag 28 april 2015 18:09 schreef leolinedance het volgende: Ik heb vandaag contact gehad met GvE. Ze zeggen mijn berichten niet te hebben ontvangen.De dame aan de telefoon was echter dusdanig vriendelijk en klonk ook zo oprecht dat ik wel geloof dat dit zo is.
Verder toch wel een leuk en nuttig gesprek gehad en ga dan ook mijn investering maar betalen zo.
Op dinsdag 28 april 2015 18:09 schreef leolinedance het volgende: Ik heb vandaag contact gehad met GvE. Ze zeggen mijn berichten niet te hebben ontvangen.De dame aan de telefoon was echter dusdanig vriendelijk en klonk ook zo oprecht dat ik wel geloof dat dit zo is.
Goed om te horen!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!