Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.quote:Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid
Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."
Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.
Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.
Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.
'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
Nee hoor, ik confronteer je gewoon met waarheden die jij niet wilt horen. En verder, ik vind het onmogelijk dat mensen voor een uitkering te laten werken, daar hoor je een salaris voor te krijgen. Het is tekenend voor de incompetentie en hufterigheid van overheden. De reden waarom mensen werkloos zijn is vooral een gebrek aan economische groei en de grootste hinder voor economische groei is de enorme overheid.quote:Op maandag 27 april 2015 17:17 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Doorgaans ben je zo transparant als een glas, Piet. De zuurgraad is ook altijd hoog. .
quote:Op maandag 27 april 2015 16:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tot zo ver het geromantiseerde verhaaltje van 99.999 dat dit een reintegratietraject zou betreffen.
Moet je er wel die link bij plaatsen hé, anders vervalt de context.quote:
AALTEN - Tegen werken voor zijn uitkering heeft Peter Dibbets geen bezwaar. Hij heeft wel bezwaar tegen dwangarbeid. En wat de gemeente Aalten hem laat doen in een fabriekshal, ervaart hij als dwangarbeid.quote:
Ik tikte bewust die naam niet hoor!quote:Op maandag 27 april 2015 17:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lezen, Piet... Kijk nog eens goed naar boven.
Dat was zo, tegenwoordig vindt men dat te duur geworden, en is geschrapt (wegbezuinigd)quote:Op maandag 27 april 2015 17:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Moet je er wel die link bij plaatsen hé, anders vervalt de context.
Het ging er mij om dat 99.999 met name in het eerste deel van deze reeks volhield er zeker van te zijn dat dit een zorgvuldig afgestemd reintegratietraject betrof, zoals in de meeste gevallen het geval is volgens hem, met begeleiding, maatwerk, en voorbereiding op zo spoedig mogelijke terugkeer op de arbeidsmarkt.
Dat wordt in mijn ogen weerlegt in dat artikel wat ik postte.
Werkloosheid is een industrie waar overheden zich zwaar in mengen, dit zorgt voor budgetten uit belastinggeld en Daseinsberechtigung voor ambtenaren en politici zoals als deze Gristenhond euh, Gristenunieman. Er worden miljarden aan belastinggeld aan verkwist die werknemers duur maken. Overheid zou er mee moeten stoppen en ook zaken als het UWV WERKbedrijf moeten sluiten. Commerciele bedrijven zijn veel beter in arbeidsbemiddeling.quote:Op maandag 27 april 2015 17:30 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat was zo, tegenwoordig vindt men dat te duur geworden, en is geschrapt (wegbezuinigd)
Als je niet ergens als vrijwilleger geplaats wordt moet je zelf maar vrijwillegerswerk vinden, anders korting op de uitkering
Die waren ook te duur en er zijn er een heleboel gesloten/opgehouden te bestaan/faillietquote:Op maandag 27 april 2015 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Commerciele bedrijven zijn veel beter in arbeidsbemiddeling.
Ieder jaar werd er alleen al aan reintegratie 6.500.000.000 uitgegeven.quote:Op maandag 27 april 2015 17:41 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Die waren ook te duur en er zijn er een heleboel gesloten/opgehouden te bestaan/failliet
Je kan je dus voorstellen dat daar zwaar op bezuinigt wordt nu, vooral omdat er vele taken bij gemeenten op het bordje erbij zijn gekomenquote:Op maandag 27 april 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ieder jaar werd er alleen al aan reintegratie 6.500.000.000 uitgegeven.
https://decorrespondent.n(...)ie/28987530-054a9ebb
Dat maakt de Nederlandse werknemer internationaal 6,5 miljard duurder....
Over concurrentie positie gesproken.
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?quote:Op maandag 27 april 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek he dat er werkloosheid is.
Iets met verdronken kalveren en gedempte putten..quote:Op maandag 27 april 2015 17:48 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Je kan je dus voorstellen dat daar zwaar op bezuinigt wordt nu, vooral omdat er vele taken bij gemeenten op het bordje erbij zijn gekomen
Ik snap je vraag nietquote:Op maandag 27 april 2015 17:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?
Oosten? oost nederland ?, oosteuropa? azie?quote:Op maandag 27 april 2015 17:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?
Oosteuropa dus, en ik weet het ook niet daarom vroeg ik ja ook.quote:Op maandag 27 april 2015 17:55 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Oosten? oost nederland ?, oosteuropa? azie?
maar in alle gevallen , geen idee
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.quote:Op maandag 27 april 2015 17:28 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
AALTEN - Tegen werken voor zijn uitkering heeft Peter Dibbets geen bezwaar. Hij heeft wel bezwaar tegen dwangarbeid. En wat de gemeente Aalten hem laat doen in een fabriekshal, ervaart hij als dwangarbeid.
Sinds begin dit jaar moeten gemeenten bepalen of zij uitkeringsgerechtigden tot een tegenprestatie willen verplichten. Veel Gelderse gemeenten doen dat nog niet. In Aalten doen ze het al jarenlang, onder het mom van re-integratie. In een fabriekshal in Dinxperlo vouwen mensen die bijstand krijgen kunstbloemen. Of, zoals het in de gemeentelijke folders heet: ze modelleren zijden bloemen. Dibbets doet dit sinds 2 jaar, zonder uitzicht op betaald werk.
Somber
Hij is opgeleid als filiaalmanager, werkte een tijdje bij Lidl, maar is al jaren werkloos. Ruim 2 jaar werkt hij voor zijn uitkering nu in Dinxperlo. Hij schetst een naargeestig beeld van een hardvochtig regime, in een koude fabriekshal, vol sombere mensen. Dibbets schat dat er 50 tot 60 mensen met een uitkering werken, sommigen al 5 jaar lang. Wie een minuut te vroeg aan zijn koffiepauze begint, krijgt op zijn kop. Wie te weinig bloemen vouwt, krijgt de wind van voren.
'Niet voorstellen'
Michel Hendriksen is directeur van het ISWI (Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Werk en Inkomen) waarin Aalten en Oude IJsselstreek samenwerken. Hij zegt dat het niet de bedoeling is dat mensen er jaren achtereen werken. Hij zegt zich niet te kunnen voorstellen dat er mensen 5 jaar werken, maar weet het niet zeker.
Plezier
De politiek verantwoordelijke in Aalten, wethouder Henk Wiltink (ChristenUnie), is sinds een half jaar in functie en is nog niet in de bedrijfshal geweest. . Hij zegt: "Ik ga hier mee aan de slag, Want ik vind dat mensen er ook plezier in moeten hebben. En dat ze niet tot in lengte van jaren hetzelfde blijven doen."
Tendens
Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV noemt de situatie in de Achterhoek 'uitbuiting'. "Veel gemeenten staan nog aan het begin van deze ontwikkeling. Ik ben bang dat dit het begin van een heel foute tendens is."
http://www.gelderlander.n(...)wangarbeid-1.4861105
Ik denk dat als bedrijven eenmaal weg zijn ze meestal niet terugkomen, we zullen het moeten hebben van nieuwe ondernemingen en die moeten koesteren.quote:Op maandag 27 april 2015 17:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Oosteuropa dus, en ik weet het ook niet daarom vroeg ik ja ook.
WSW is ook eigenlijk alleen bedoeld voor mensen met een handicap, maar er zullen wel ertussen gedrukt zijn geworden door arbeidsbegeleiders, die geen uitkomst meer zagen denk ik?quote:Op maandag 27 april 2015 18:01 schreef RAVW het volgende:
[..]
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.
maar als een WSW er het zelfde werk doet is het begeleiding van mensen .. terwijl bij de WSWer ook mensen werken die er alleen maar zitten omdat ze even een steuntje in de rug nodig hadden , maar nu al meer dan 20 jaar lang als dwangarbeider gebruikt worden.
Maar daar kijkt de hele maatschappij bij weg omdat je mag blij wezen dat je werk heb en dat je begeleid word ....
lees eens het rapport over de rooien van de SP dan zal je zien dat het al van voor de jaren 2000 zich afspeelt in het WSW wereld ... maar nogmaals nu het de normale mensen het tegen komen is het in een keer niet goed
Voor mensen die denken dat het WSW makkelijk is en dat die mensen die er zitten een relax werk hebben
lees voer
2000
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/03/0317R051.htm
2008
https://www.sp.nl/rapport(...)erknemers-in-sociale
ik ben hier al jaren slachtoffer van en geen mens wil het geloven omdat je mag blij zijn dat je werk heb maar dat je hele leven naar de klote gaat daar denken ze niet aan
En daar schort het dus nogal aan, de banken willen niet uitlenen, maar hebben gratis geld van de ecb.quote:Op maandag 27 april 2015 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Wil je werkloosheid bestrijden en economische groei, zal het aantrekkelijk moeten zijn bedrijven te vestigen cq beginnen.
Denk niet dat met de SP aan de macht de werkgelegenheid in NL zal groeien trouwens.quote:Op maandag 27 april 2015 18:01 schreef RAVW het volgende:
[..]
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.
maar als een WSW er het zelfde werk doet is het begeleiding van mensen .. terwijl bij de WSWer ook mensen werken die er alleen maar zitten omdat ze even een steuntje in de rug nodig hadden , maar nu al meer dan 20 jaar lang als dwangarbeider gebruikt worden.
Maar daar kijkt de hele maatschappij bij weg omdat je mag blij wezen dat je werk heb en dat je begeleid word ....
lees eens het rapport over de rooien van de SP dan zal je zien dat het al van voor de jaren 2000 zich afspeelt in het WSW wereld ... maar nogmaals nu het de normale mensen het tegen komen is het in een keer niet goed
Voor mensen die denken dat het WSW makkelijk is en dat die mensen die er zitten een relax werk hebben
lees voer
2000
2008
ik ben hier al jaren slachtoffer van en geen mens wil het geloven omdat je mag blij zijn dat je werk heb maar dat je hele leven naar de klote gaat daar denken ze niet aan
Vind ik moeilijk om over te oordelen ,ze maken zich sterk voor loon voor arbeid.quote:Op maandag 27 april 2015 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk niet dat met de SP aan de macht de werkgelegenheid in NL zal groeien trouwens.
Hoeveel denk je dat er rond reden op een scootmobiel die wat zo een ding helemaal niet nodig hadden?quote:Op maandag 27 april 2015 18:01 schreef RAVW het volgende:
[..]
lees voer
2000
2008
Banken willen graag geld uitlenen, maar hebben ook dekkingsverplichtingen, zitten met veel hypotheken die onder water staan en het is niet bepaald een gunstig klimaat voor ondernemers. De zaak zit goed vast. Het is onzin om daar de banken de schuld van de geven, de zaak is nogal complex.quote:Op maandag 27 april 2015 18:05 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
En daar schort het dus nogal aan, de banken willen niet uitlenen, maar hebben gratis geld van de ecb.
Ze zijn vooral populistisch.quote:Op maandag 27 april 2015 18:06 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Vind ik moeilijk om over te oordelen ,ze maken zich sterk voor loon voor arbeid.
populistich vindt ik het gelijk wegzetten van een partij die juist voor velen opkomt, ze draaien ook wat langer mee dan de pvv.Ik vindt dat dus geen terechte stelling/ benoemingquote:
Populistisch linksquote:Op maandag 27 april 2015 18:16 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
populistich vindt ik het gelijk wegzetten van een partij die juist voor velen opkomt, ze draaien ook wat langer mee dan de pvv.Ik vindt dat dus geen terechte stelling/ benoeming
Als je zou zeggen nogal links(wat niet jouw politieke voorkeur heeft) zou ik je volmondig gelijk geven.
dit is van de site van de SP m.b.t. de bijstand.quote:Op maandag 27 april 2015 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Populistisch links
Pvv en SP vind ik het meest populistisch, de kleine gristenlijke en de pvdd nauwelijks.
Geen van deze partijen heb ik trouwens wat mee.
Dat waren ze 20 jaar geleden, dat is al lang niet meer het geval. De SP is normaal links, ze komt met realistische voorstellen en laat altijd alles keurig doorrekenen (geen gat in de begroting) waardoor ze niet langer populistisch zijn. Vroeger stelde de SP bijvoorbeeld een 100% belasting voor boven de ton of zo, die tijd is voorbij. Daarentegen zijn de VVD en D66 op de rechterflank erg populistisch geworden, in die mate zelfs dat de eerste minister (minister-president) van de VVD doodleuk zieltjes wint met 1000 Euro voor de HARDwerkende Nederlander.quote:
Dit hadden ze echter kunnen weten die kiezers dat 1000 euro niet kon, dat snapte ik nog zelfs.quote:Op maandag 27 april 2015 20:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat waren ze 20 jaar geleden, dat is al lang niet meer het geval. De SP is normaal links, ze komt met realistische voorstellen en laat altijd alles keurig doorrekenen (geen gat in de begroting) waardoor ze niet langer populistisch zijn. Vroeger stelde de SP bijvoorbeeld een 100% belasting voor boven de ton of zo, die tijd is voorbij. Daarentegen zijn de VVD en D66 op de rechterflank erg populistisch geworden, in die mate zelfs dat de eerste minister (minister-president) van de VVD doodleuk zieltjes wint met 1000 Euro voor de HARDwerkende Nederlander.
Het kon wel en het zou zijn gebeurd ware het niet dat VVD'ers begonnen te zeiken over de zorgpremiedifferentiatie die de VVD had afgesproken met de PvdA. De PvdA bezweek en schafte dat af aangezien ze bang was dat ook niet iedere PvdA-stemmer hier blij mee was (veel mensen uit de middenklasse of hoger stemmen op de PvdA) en dus gaf de PvdA aan dat ze bereid was om die zorgpremiedifferentiatie af te schaffen indien de VVD die 1000 Euro introk. Netto was dit in het nadeel van de lagere klasse en de lage middenklasse en in het voordeel van de hoge modale klasse en de rijke mensen.quote:Op maandag 27 april 2015 23:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dit hadden ze echter kunnen weten die kiezers dat 1000 euro niet kon, dat snapte ik nog zelfs.
Als dat om deze specifieke werkgever gaat dan snap ik niet waarom de mensen zich niet samenpakken en er niet al eerder een zaak van hebben gemaakt. Als dit verhaal waar is dan is dit te triest voor woorden.quote:Op maandag 27 april 2015 18:54 schreef Dance99Vv het volgende:
Nog een medewerker die een boekje opendoet over de uitbuiting in Aalten uit de reacties onder het artikel uit de geldelander(link is al gepost)
Maanzaadje
Datum geplaatst
18 april 2015, 21:11Moderatie Rapporteer!Reageer
Ik "werk'' daar ook sinds 1 jaar en er zijn dus ook ''collega's'' die er 5 jaar of langer zijn. Je wordt constant in de gaten gehouden of je wel genoeg productie levert en anders volgen er sancties. 's Avonds ben ik meestal doodmoe en gedemotiveerd om na zo'n dag nog uren vacatures te doorzoeken. Ik zit buiten mijn schuld in de bijstand en ben 50+. De meeste banen waar ik in aanmerking voor kom zijn voor 18 tot 27 jarige ter bestrijding van de jeugd werkeloosheid. Dus ik zit er waarschijnlijk nog tot aan mijn pensioen. Ik heb altijd belasting betaalt en betaal nog steeds via BTW. Ik zou wel graag vrijwilligers werk willen doen om oudere of hulpbehoevende mensen te helpen. Daarmee doe ik iets terug voor de Maatschappij, maar lever ik minder op voor Aalten.
Ook de verantwoordelijken zijn er mijn inziens nog nooit eens wezen kijken.
Dan ben je als normale haringkar bedrijver toch ook blij wat er met je belastinggeld wordt gedaanquote:Nieuw werkritme dankzij oude viskraam in Zutphen
ZUTPHEN
Wie een 'afstand tot de arbeidsmarkt' heeft, kan gebaat zijn bij een re-integratieproject. Die zijn er in alle soorten en maten, maar het Zutphense Cornerstone heeft wel een heel bijzonder middel bedacht: een viskraam.
Sinds enkele weken staat Vishandel Omega op donderdag en vrijdag op een hoek aan de Henri Dunantweg.
Medewerker Sylvester Rozema van de 'missionair-diaconale' organisatie Cornerstone zit achter het project, waarmee Somaliër Ashur Hassan Ibrahim en enkele anderen aan het werk worden gezet.
Hoe verzinnen ze het weer.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Elders in de Achterhoek had de gemeente ook een goed idee, zet werklozen achter een viskraam met veel subsidie.
http://www.destentor.nl/r(...)in-zutphen-1.4884252
[..]
Dan ben je als normale haringkar bedrijver toch ook blij wat er met je belastinggeld wordt gedaan
Dat "missionair-diaconale organisatie" in het vorige stukje gaf al een aardige hint, de naam zelf ook trouwensquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Het zijn trouwens gristenen die achter deze stichting cornerstone zitten
http://www.cornerstonezut(...)van-aanbeveling.html
Dit soort arbeidsomstandigheden zouden niet meer moeten bestaan wmb. De gemeente is in dit geval toch wel nalatig geweest om te controleren met welke partners men in zee ging.quote:Op maandag 27 april 2015 18:54 schreef Dance99Vv het volgende:
Nog een medewerker die een boekje opendoet over de uitbuiting in Aalten uit de reacties onder het artikel uit de geldelander(link is al gepost)
Maanzaadje
Datum geplaatst
18 april 2015, 21:11Moderatie Rapporteer!Reageer
Ik "werk'' daar ook sinds 1 jaar en er zijn dus ook ''collega's'' die er 5 jaar of langer zijn. Je wordt constant in de gaten gehouden of je wel genoeg productie levert en anders volgen er sancties. 's Avonds ben ik meestal doodmoe en gedemotiveerd om na zo'n dag nog uren vacatures te doorzoeken. Ik zit buiten mijn schuld in de bijstand en ben 50+. De meeste banen waar ik in aanmerking voor kom zijn voor 18 tot 27 jarige ter bestrijding van de jeugd werkeloosheid. Dus ik zit er waarschijnlijk nog tot aan mijn pensioen. Ik heb altijd belasting betaalt en betaal nog steeds via BTW. Ik zou wel graag vrijwilligers werk willen doen om oudere of hulpbehoevende mensen te helpen. Daarmee doe ik iets terug voor de Maatschappij, maar lever ik minder op voor Aalten.
Ook de verantwoordelijken zijn er mijn inziens nog nooit eens wezen kijken.
Kees Hoeksteen en Janneke Vandesamenleving.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat "missionair-diaconale organisatie" in het vorige stukje gaf al een aardige hint, de naam zelf ook trouwens
Nog iets wat de werkgelegenheid hindert, de overdreven regelzucht van de overheid. Een viskar of foodtruck moet aan hygiëne eisen voldoen, thats itquote:Op dinsdag 28 april 2015 10:18 schreef Cherna het volgende:
Als Ashur Hassan Ibrahim en enkele anderen op eigen initiatief een viskraam willen uitbaten zouden ze dan een vergunning hebben gekregen?
Is dus een invulling van een al bestaande regeling, n.l. subsidie (in de loonkosten)voor iemand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Elders in de Achterhoek had de gemeente ook een goed idee, zet werklozen achter een viskraam met veel subsidie.
[..]
Dan ben je als normale haringkar bedrijver toch ook blij wat er met je belastinggeld wordt gedaan
Het is en blijft een verstoring van de vrije markt. Al deze oh zo goed bedoelde maatregelen van de politiek die meent wat te moeten doen kosten bij elkaar heel erg veel geld. Geld wat opgebracht moet worden door werknemers en ondernemers en daarmee worden de Nederlandse producten duurder cq hebben mensen minder geld te besteden. We hebben het over miljarden. Alleen de re-integratie koste een 6,5 miljard per jaar. Dat is een slordige 100 euro per maand per huishouden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:46 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Is dus een invulling van een al bestaande regeling, n.l. subsidie (in de loonkosten)voor iemand met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Het is ook niet de gemeente die de viskar (op papier) runt
Ook veel outlet winkels worden op die manier gerunt.
Ik weet niet of dit de reden was waarom die 1000 euro geschrapt werd, maar ben eens eerlijk als ik 1000 euro krijg zal ik toch wel meer ingehouden krijgen toch?quote:Op dinsdag 28 april 2015 00:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het kon wel en het zou zijn gebeurd ware het niet dat VVD'ers begonnen te zeiken over de zorgpremiedifferentiatie die de VVD had afgesproken met de PvdA. De PvdA bezweek en schafte dat af aangezien ze bang was dat ook niet iedere PvdA-stemmer hier blij mee was (veel mensen uit de middenklasse of hoger stemmen op de PvdA) en dus gaf de PvdA aan dat ze bereid was om die zorgpremiedifferentiatie af te schaffen indien de VVD die 1000 Euro introk. Netto was dit in het nadeel van de lagere klasse en de lage middenklasse en in het voordeel van de hoge modale klasse en de rijke mensen.
Met serieuze politiek heeft het niets te maken.
Dat is ruim ¤10k per werkeloze oftewel een volledige bijstandsuitkering.quote:Op maandag 27 april 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek he dat er werkloosheid is.
een wwb uitkering is 18.000 bruto per jaar(voor een 1 oudergezin)quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is ruim ¤10k per werkeloze oftewel een volledige bijstandsuitkering..
Voor dat geld kunnen we studeren gratis maken incl stufi.
¤1500 pm?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:36 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
een wwb uitkering is 18.000 bruto per jaar
stond op mijn jaaropgaaf 2013,quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
¤1500 pm?
Dat is meer dan het minimum loon. Volgens mij hing het rond de aow en is het iets van 900.
een alleenstaande ¤ 960,83quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:42 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
stond op mijn jaaropgaaf 2013,
ingehouden loonheffing ¤4660 en ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet ¤1395
dus grofweg 18.000-6000= 12.000=1000 p/mnd(incl.vakantiegeld)
Is dat met of zonder toeslagen en of eventuele kwijtscheldingen onroerende zaken of vrijstelling belastingen?quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
een alleenstaande ¤ 960,83
een alleenstaande ouder ¤ 960,83
http://financieel.infonu.(...)suitkering-2015.html
De standaard bijstandsuitkering.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is dat met of zonder toeslagen en of eventuele kwijtscheldingen onroerende zaken of vrijstelling belastingen?
Maak je wel weer al de mensen die uit die grote trof moeten eten werkloos hè.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is netto..... ook met een bijstandsuitkering betaal je gewoon belasting.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja , het was dat de kindertoeslag eraf ging en dan 1ouder gemeentelijke toeslag erbij kwam, nu anno 2015 is het zo dat het kindertoeslag niet meer afgeroomd wordt door de gemeente, dat is de opzet. Ga je werken dan wordt het kindgebonden budget hoger, dus je inkomen wordt hoger.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
die toeslagen en subsidieregelingen gelden voor iedereen mits onder de 110% van het minimum.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is dat met of zonder toeslagen en of eventuele kwijtscheldingen onroerende zaken of vrijstelling belastingen?
Weet ik maar ik pis net overal naast!quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:17 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
die toeslagen en subsidieregelingen gelden voor iedereen mits onder de 110% van het minimum.
Misschien is om loonverlaging vragen of minder uren gaan werkenquote:Op dinsdag 28 april 2015 14:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Weet ik maar ik pis net overal naast!
Gelukkig zal ik dan maar zeggen.
Of, zomaar een gekke gedachte, je verplicht die werkeloze een opleiding te volgen in plaats van met een zinloos 'reïntegratie'traject aan de slag te gaan wat alleen maar leidt tot vette winsten van handige harrie's. Moet je eens opletten hoe snel ze weer aan de slag kunnen als je dat handig aanpakt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja, want door werklozen een opleiding te laten volgen komen er ineens 700.000 vacatures bijquote:Op dinsdag 28 april 2015 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Moet je eens opletten hoe snel ze weer aan de slag kunnen als je dat handig aanpakt.
Waar heb ik dat beweerd?quote:Op dinsdag 28 april 2015 15:02 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja, want door werklozen een opleiding te laten volgen komen er ineens 700.000 vacatures bij
Reactie uit de stentor onder dit artikelquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Andere reactiequote:Burgers uit Zutphen
Datum geplaatst
Gisteren om 18:58ModeratieRapporteer!Reageer
En dan de ene op de andere fout van de Gemeente Zutphen!!!!
1. Geen openbare bekendmaking van een vergunningaanvraag !
2. Tegen het bestemmingsplan van 1988, waar ze anno 2015 nog steeds mee bezig zijn om hier eens goed na te kijken!!!
3. Gemeente Zutphen heeft totaal ook niet hun huiswerk gedaan mbt de vergunning verlening omdat ze nog eens niet op de hoogte waren dat er appartementen boven zaten!!! En dan wordt je verplicht met temp. die nu nog aan de lage kant zijn, al je ramen, deuren en roosters dicht te houden van de penetrante baklucht.
4. Verhuurd aan Cornerstone door een CDA lid die alle regels aan zijn laars lapt en van de eerste leugen niet gebarsten is.
5. De Gemeente Zutphen en de Stichting Cornerstone nemen het ook niet zo nauw qua brandveiligheid, met name aardlek schakelaars en lekkages, moet gewoon samengaan, en als men ze erop attendeerd dan vergeten de brandpreventie van de Gemeente ernaar te kijken!!! Ook dat de Stichting de olie alvast gaat opwarmen om 7h s'ochtends en alles onbeheerd achter laat, moet ook gewoon kunnen..... Ach als het voor de buitenwereld maar sociaal overkomt waar je mee bezig bent en overal ruim subsidie uit kunt halen zodat je toch een leuk leven kan leiden!
The plot thickens, meneer Rozema lijkt dus via een "werkgelegenheids project" alle vergunningen gekregen te hebben om een zaak te openen die niet aan de eisen voldoet en de vergunning aanvraag is erdoor gejast zonder de procedure te volgen.quote:Bezorgde bewoner van Zutphen
Datum geplaatst
Gisteren om 20:00Moderatie Rapporteer!Reageer
Hoezo de donderdag en vrijdag? De vergunningaanvraag is voor de dinsdag tot en met zaterdag. 5 Dagen dus. Af en toe komt Ibrahim langs, maar het merendeel staat Rozema vis te verkopen. Pure verkoop dus, onder het mom van... En dat met behulp van de gemeente en het Plein en een CDA raadslid die denkt dat hij alles kan maken. Immers de wethouder (ook CDA), is een vriendje en doet haar huiswerk niet, omdat het tegen het bestemmingsplan is. Maar daar wordt niet zo nauw naar gekeken.
Soms heb je meer aan de reacties dan aan het artikel wat de zaak van 1 kant belicht en erg rooskleurig doet overkomen.quote:Op woensdag 29 april 2015 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reactie uit de stentor onder dit artikel
[..]
Andere reactie
[..]
The plot thickens, meneer Rozema lijkt dus via een "werkgelegenheids project" alle vergunningen gekregen te hebben om een zaak te openen die niet aan de eisen voldoet en de vergunning aanvraag is erdoor gejast zonder de procedure te volgen.
Ei Ei
Meestal is dat ook iets waar je een lange adem voor nodig hebt, de zaak wordt er niet gelijk door gesloten, de vergunning niet gelijk door ingetrokken.quote:Op woensdag 29 april 2015 22:40 schreef john2406 het volgende:
Brandweer kan toch een meeting komen doen in die appertementen lijkt me?
Is het niet ook mogelijk om de keurings dienst van waren op die viskraam te zetten?
Wat een kul zeg, een friture moet een deugdelijke afzuiging boven de huizen uit hebben en zo een stinke viskraam niet, ik vindt vis trouwens wel lekker!quote:Op woensdag 29 april 2015 22:45 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Meestal is dat ook iets waar je een lange adem voor nodig hebt, de zaak wordt er niet gelijk door gesloten, de vergunning niet gelijk door ingetrokken.
Den haag geeft een positieve draai aan dit verhaal, waar ze enorm mee op hun bek gingenquote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:26 schreef Dance99Vv het volgende:
Het kan ook anders,
260 straatvegers aan de slag in Den Haag
DEN HAAG -
De gemeente Den Haag neemt 260 nieuwe straatvegers in de dienst. Deze mensen werken nu voor de gemeente met behoud van uitkering, maar ze krijgen nu een volwaardige baan met salaris. „Mensen die werk verrichten, dienen hiervoor ook een inkomen te krijgen”, zegt wethouder Rabin Baldewsingh (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). „Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in de ambitie van het college om 10.000 banen te realiseren. De gemeente wil als werkgever het goede voorbeeld geven door meer mensen aan het werk te helpen.”
De invulling van de banen begint in september. Van de 260 veegbanen bij de gemeente zullen er 100 worden ingevuld als garantiebanen voor mensen met een arbeidsbeperking. De vegers van de Haagse buurtserviceteams krijgen voorrang bij de invulling van alle vacatures.
http://www.telegraaf.nl/b(...)aatvegers_aan__.html
quote:Door bezuinigingen verloor Hagenaar Harry (53) 3 jaar geleden zijn baan als straatveger. Nu hanteert hij als werkloze opnieuw de bezem en de prikker, in ruil voor een bijstandsuitkering. 'Ik krijg 400 euro per maand minder dan vroeger,' verzucht hij in het AD. 'Ik voel me uitgebuit, als een slaaf.'
De Hagenaar begrijpt er niets van dat hij geen gewoon contract kan krijgen, zoals destijds. 'Ik doe precies hetzelfde werk, werk dat hoognodig moet worden gedaan in de stad. Dan wil ik daar ook net als voorheen naar worden betaald.'
De Haagse wethouder Henk Kool (PvdA, sociale zaken) benadrukt dat er geen sprake is van een tegenprestatie voor de bijstand. 'Dit zijn re-integratietrajecten,' zegt zijn woordvoerder. 'Het is goed dat werklozen werkritme en -ervaring opdoen."
'Ik dacht dat ik gek werd toen ze me dat vertelden,' reageert Harry. 'Werkervaring opdoen? Ik heb dit werk toch al jaren gedaan?'
Dat dacht ik al. Maar als je als burger op eigen initiatief iets wil beginnen is het een ramp om een vergunning te krijgen.quote:Op woensdag 29 april 2015 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reactie uit de stentor onder dit artikel
[..]
Andere reactie
[..]
The plot thickens, meneer Rozema lijkt dus via een "werkgelegenheids project" alle vergunningen gekregen te hebben om een zaak te openen die niet aan de eisen voldoet en de vergunning aanvraag is erdoor gejast zonder de procedure te volgen.
Ei Ei
Ik ken dat verhaal ook ja , uit 2013. Was inderdaad te zot voor woorden. Hoop dat hij nu bij de gelukkigen hoortquote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Den haag geeft een positieve draai aan dit verhaal, waar ze enorm mee op hun bek gingen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-straten-vegen.dhtml
[..]
Je mag het hopen. Iemand die werkt behoort loon te ontvangen en geen uitkering.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:41 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Ik ken dat verhaal ook ja , uit 2013. Was inderdaad te zot voor woorden. Hoop dat hij nu bij de gelukkigen hoort
Maar het lijkt er veel op dat eerst mensen ontslagen worden om daarna hetzelfde werk te mogen doen met behoud van uitkering. Dit veelal in de zorg en schoonmaak.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je mag het hopen. Iemand die werkt behoort loon te ontvangen en geen uitkering.
Dat kunnen ze veel breder aanpakken, gewoon alle ambtenaren ontslaan en ze met behoud van uitkering hun eigen werk laten doen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:47 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Maar het lijkt er veel op dat eerst mensen ontslagen worden om daarna hetzelfde werk te mogen doen met behoud van uitkering. Dit veelal in de zorg en schoonmaak.
Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Dat moet nooit de bedoeling zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:47 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Maar het lijkt er veel op dat eerst mensen ontslagen worden om daarna hetzelfde werk te mogen doen met behoud van uitkering. Dit veelal in de zorg en schoonmaak.
Maar dit komt wel voor. Vaak zelfs.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Dat moet nooit de bedoeling zijn.
Helaas, dat blijkt nu ook wel weer uit dit topic. Ik vind dat schandalig en daar zou men hard tegen moeten optreden.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar dit komt wel voor. Vaak zelfs.
Er wordt gewoon regulier werk verricht voor minder loon. Of nu ja, loon. Gewoon voor de kat z'n kut.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:19 schreef 99.999 het volgende:
En ten derde zal bij dergelijke trajecten er zelden of nooit sprake zijn van 36 gewerkte uren, die je al zeker niet gelijk kan stellen aan regulier werk.
Er zijn mensen die regulier maar 16 uur per week werken(deeltijd) maar gewoon loon ontvangen volgens een CAO.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:19 schreef 99.999 het volgende:
En ten derde zal bij dergelijke trajecten er zelden of nooit sprake zijn van 36 gewerkte uren, die je al zeker niet gelijk kan stellen aan regulier werk.
Dat is het zeker, maar hier is al lang voor gewaarschuwd. Het veroorzaakt verdringing en uitbuiting.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Helaas, dat blijkt nu ook wel weer uit dit topic. Ik vind dat schandalig en daar zou men hard tegen moeten optreden.
Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Je zou dus je werk moeten opgeven om 20 uur te moeten werken voor een aanvulling.Werk dat nota bene voorheen iemand uitvoerde in loondienst. Je verbaasd je steeds meer als je ziet wat gemeentes en overheden verzinnen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het zeker, maar hier is al lang voor gewaarschuwd. Het veroorzaakt verdringing en uitbuiting.
Een maat van mij heeft bijstand gehad en hem werd een soortement gelijkwaardige keuze voorgelegd. Hij had een parttime baan gevonden waarmee ie dus onder de bijstandsnorm verdiende, allang blij natuurlijk want werk = werk en dat is niet zo makkelijk te vinden. Hij kon een aanvulling krijgen van nog geen 200 euro in de maand ; maar dan moest hij wel 5 dagen in de week (20 uur) in de ochtenden een station ''beheren'' (schoonmaken, mensen aanspreken enzovoort) ook in het kader van ''werkervaring''
We praten hier over iemand die een mbo 4 diploma heeft in de autotechniek en eigenlijk vanaf z'n 16e niet werkeloos is geweest. Dat werk werd voorheen gedaan door loondienst personeel trouwens. Hij heeft vriendelijk bedankt. Oh ja, hij moest wel zijn marktplaats advertentie verwijderen waarin hij monteursdiensten aanboodt want dat mocht dan weer niet![]()
![]()
Bijnaquote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Je zou dus je werk moeten opgeven om 20 uur te moeten werken voor een aanvulling(werk dat nota bene voorheen iemand uitvoerde in loondienst. Je verbaasd je steeds meer als je ziet wat gemeentes en overheden verzinnen.
Nogal al logisch dat er steeds meer ketens ontstaan zoals de Primarkt etc. Een spiraal naar beneden.
Ik ga er vanuit dat dit toch een uitzondering is(dat mag je toch hopen). Dit is natuurlijk wel erg zuur.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Bijnazijn werk was in de middag en in de avond.. en in de ochtenden moest 'ie dan dat stationswerk doen. Dat je dan dagen van bijna 11 uur maakt voor een bijstandsnormbedrag maakt natuurlijk verder ook geen hol uit.
Is natuurlijk vanwege het stigma dat alle bijstandstrekkers luie flikkers zijn en al dat stemvee wil natuurlijk wel dat die ''luie flikkers'' wat doen ipv uitslapen en niks doen de hele dag
Het is geen "gewoon regulier werk", immers het kan niet uit. Die mensen blijken niet productief genoeg voor minstens het minimumloon. Of zelfs maar het verschil tussen bijstand en dat minimumloon.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er wordt gewoon regulier werk verricht voor minder loon. Of nu ja, loon. Gewoon voor de kat z'n kut.
Correct. Maar dat is hiervoor niet zo heel relevant.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er zijn mensen die regulier maar 16 uur per week werken(deeltijd) maar gewoon loon ontvangen volgens een CAO.
Het kan niet uit als gevolg van de oneerlijke concurrentie van de bijstandscontractanten.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is geen "gewoon regulier werk", immers het kan niet uit. Die mensen blijken niet productief genoeg voor minstens het minimumloon. Of zelfs maar het verschil tussen bijstand en dat minimumloon.
Eh, wel, want mensen zitten een half jaar weer terug in hun oude baan. Alleen dan met behoud van een uitkering.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is geen "gewoon regulier werk", immers het kan niet uit.
Nee, het is gewoon werk wat het Nederlandse minimumloon niet waard is. Dat soort werk is eigenlijk al grotendeels uit Nederland verdwenen voordat dit soort trajecten aan de orde kwam. Op een werkvoorzieningsschap of gevangenis na dan wellicht.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het kan niet uit als gevolg van de oneerlijke concurrentie van de bijstandscontractanten.
Het zal zo nu en dan voor kunnen komen. Dat soort verdringing lijkt me een slechte zaak.quote:Dat geldt natuurlijk niet voor alle gevallen, maar het is wel degelijk een voorkomende situatie. En een erg gevaarlijk gevolg van deze wijze van het interpreteren van de bijstandswet.
Aha, dat heb ik gemist. Enveloppen en kunstbloemen vouwen was het dagelijks werk voor deze mensen uit de Achterhoek?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Eh, wel, want mensen zitten een half jaar weer terug in hun oude baan. Alleen dan met behoud van een uitkering.
Dus verdient een grote groep dan niet genoeg voor hun levensonderhoud en zal linksom of rechtsom een subsidie daarvoor verstrekt worden. Wat in de praktijk weer neerkomt op exact hetzelfde qua verdringing.quote:
Het kost per saldo meer dan voorheen, dus dat lijkt me eveneens onzin.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon werk wat het Nederlandse minimumloon niet waard is.
Dan lijkt de oplossing mij heel simpel. Of minimumloon afschaffen of ophouden met mensen onder minimumloon te betalen. Wat is anders het hele nut van een minimumloon?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon werk wat het Nederlandse minimumloon niet waard is. Dat soort werk is eigenlijk al grotendeels uit Nederland verdwenen voordat dit soort trajecten aan de orde kwam. Op een werkvoorzieningsschap of gevangenis na dan wellicht.
[..]
Het zal zo nu en dan voor kunnen komen. Dat soort verdringing lijkt me een slechte zaak.
Maar het zal in enige mate wel voor blijven komen als we ook mensen met een verminderde productiviteit aan het werk willen krijgen in Nederland. Dan is een vorm van subsidie helaas niet te voorkomen.
Je kent de verhalen lijkt me, dus die kinderachtige vraagstelling mag je achterwege laten.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha, dat heb ik gemist. Enveloppen en kunstbloemen vouwen was het dagelijks werk voor deze mensen uit de Achterhoek?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |