Zo lijkt het inderdaad te zijn. Tenzij lid 2 en art 66 tegelijkertijd van toepassing zijn, maar ik zie niet hoe dat zou kunnen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 22:23 schreef Snoepje5 het volgende:
Samenvatting van wat ik gelezen heb: Zonder jurisprudentie zijn de leden 2 en 3 geldig, juist? Met jurisprudentie denkt men hier dat lid 2 dus niet van toepassing is. Maar die jurisprudentie zegt niets over lid 3.
In Art 65 lid 3quote:Op dinsdag 28 april 2015 21:06 schreef k_man het volgende:
[..]
Juist! In het hele gebied! En waar staat dat parkeervakken niet behoren tot 'het hele gebied'?
Daar heb je gelijk in, maar dit haalt het beoogde effect ook nietquote:[..]
Dat is nogal een overkill als je alleen het parkeren wilt verbieden.
Nee, het gebod is geldig voor de zijde waar het is aangegeven. Doordat er een zonebepaling is is er in principe aangegeven dat het gebod voor de hele zone geldt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 22:23 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik probeer je te begrijpen. Ik denk zelf ook dat het bedoeld is zoals jij zegt. Dat is in ieder geval hoe het in de praktijk gehanteerd wordt. Ik heb alleen een probleem met de formulering.
Jij stelt dus dat er tegelijkertijd een artikel van toepassing is (art 65 lid 2) dat zegt dat het bord slechts aan één zijde van de weg geldig is (en daarmee niet aan de andere zijde van de weg), als een artikel dat zegt dat het bord aan beide kanten van de weg geldig is (art 66)?
Art. 66 aan dat het verbod geldt in het aangeduide gebied. Daaruit volgt dus al dat het gebod aan alle kanten van de weg geldt, het verbod geldt immers in het hele gebied. Het is dus niet random dat lid 2 van art 65 niet van toepassing is, maar enkel en alleen omdat het per definitie niet samen kan gaan met het begrip "zone". Een zone aan één kant van de weg is immers geen zone.quote:Op dinsdag 28 april 2015 22:23 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik probeer je te begrijpen. Ik denk zelf ook dat het bedoeld is zoals jij zegt. Dat is in ieder geval hoe het in de praktijk gehanteerd wordt. Ik heb alleen een probleem met de formulering.
Jij stelt dus dat er tegelijkertijd een artikel van toepassing is (art 65 lid 2) dat zegt dat het bord slechts aan één zijde van de weg geldig is (en daarmee niet aan de andere zijde van de weg), als een artikel dat zegt dat het bord aan beide kanten van de weg geldig is (art 66)?
Er is niet foutgeparkeerd, want er is gewoon in een parkeervak geparkeerd?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 11:42 schreef k_man het volgende:
Heb je de boete al thuis gehad dan? Of heb je alleen dat sleepbedrijf moeten betalen toen je je auto ophaalde?
De afsleepkosten zullen namelijk komen bovenop de boete voor het fout parkeren. Op de boete staat normaal gesproken vrij duidelijk uitgelegd hoe je bezwaar kunt maken.
Waarschijnlijk is TS weggesleept onder bestuursdwang. Dan ben je inderdaad niet weggesleept voor een overtreding van het RVV en kun je daar dus ook geen extra boete voor krijgen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 11:46 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Er is niet foutgeparkeerd, want er is gewoon in een parkeervak geparkeerd?
Ik neem niet aan dat er nog een boete komt bovenop die ¤230 voor afsleepkosten?
Je wordt niet zonder reden afgesleept. Je hebt geparkeerd waar dat niet mocht (althans, dat vindt men), dus daar ga je mogelijk nog een boete voor krijgen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 11:46 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Er is niet foutgeparkeerd, want er is gewoon in een parkeervak geparkeerd?
Ik neem niet aan dat er nog een boete komt bovenop die ¤230 voor afsleepkosten?
Artikel 174 lid 2 Gemeentewet vormt de juridische grondslagquote:Op zaterdag 2 mei 2015 09:07 schreef Snoepje5 het volgende:
- Het gele bord 'niet parkeren ivm evenement etc. etc.' heeft geen juridische waarde, zal daarom ook niet als reden zijn genoemd voor het wegslepen en mag ook niet als reden genoemd worden.
Goedzo, dan kan ik dit weglaten in het bezwaarschrift. Jammer dat dit niet de reden van wegslepen is geweest, dan had ik waarschijnlijk geen kans. Nu wel met E1.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 13:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Artikel 174 lid 2 Gemeentewet vormt de juridische grondslag
E1 zonaal, artikel 66 RVV dus.quote:
Toen was het uiteraard nog niet druk, om half8. Wel druk met kraampjes, propvol. Ik kan echter moeilijk de foto terug in de tijd maken. De parkeerplaats is een stuk verderop langs een brede weg waar niks te doen was.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 13:56 schreef BeamofLight het volgende:
En je weet zeker dat die poffertjeskraam met die massa mensen er al stond toen jij ging parkeren?
of was het misschien zo dat jij dat bord niet had gezien en toen je je auto ging halen dacht: wtf wat is het druk hier. Oeps.... Wacht, snel effe foto maken van een belemmering.
Stonden er daar toen ook nog andere auto's geparkeerd, als er bijna niets stond en de rest van de nog wel geopende parkeerplaatsen vol bezet waren had er wel een lampje kunnen gaan branden.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:45 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Toen was het uiteraard nog niet druk, om half8. Wel druk met kraampjes, propvol. Ik kan echter moeilijk de foto terug in de tijd maken. De parkeerplaats is een stuk verderop langs een brede weg waar niks te doen was.
Stonden er inderdaad meer geparkeerd. Stuk of 3-4 zijn er uiteindelijk weggesleept.quote:Op zondag 3 mei 2015 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Stonden er daar toen ook nog andere auto's geparkeerd, als er bijna niets stond en de rest van de nog wel geopende parkeerplaatsen vol bezet waren had er wel een lampje kunnen gaan branden.
Dat maakt niets uit. Al heeft TS het bord vier keer gezien onderweg. Als ie in een parkeervak stond, is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 13:56 schreef BeamofLight het volgende:
En je weet zeker dat die poffertjeskraam met die massa mensen er al stond toen jij ging parkeren?
of was het misschien zo dat jij dat bord niet had gezien en toen je je auto ging halen dacht: wtf wat is het druk hier. Oeps.... Wacht, snel effe foto maken van een belemmering.
Het was een tijdelijke zone ivm Koningsdag. Ga je op Streetview dus niet vinden.quote:Op zondag 3 mei 2015 12:52 schreef r_one het volgende:
Misschien kan TS een link naar Streetview posten? Ik wil die parkeerzone (de bebording) wel eens beter bekijken.
De gele bebording ja. Maar de parkeerzone met bord E1 zonaal lijkt me niet tijdelijk. Ik ben benieuwd naar de bebording bij de parkeervakken (of daar aangegeven is dat die uitgezonderd zijn van het zonale parkeerverbod).quote:Op zondag 3 mei 2015 13:10 schreef k_man het volgende:
[..]
Het was een tijdelijke zone ivm Koningsdag. Ga je op Streetview dus niet vinden.
Dat hoeft niet, dat zijn parkeervakken sowieso al.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:39 schreef r_one het volgende:
[..]
De gele bebording ja. Maar de parkeerzone met bord E1 zonaal lijkt me niet tijdelijk. Ik ben benieuwd naar de bebording bij de parkeervakken (of daar aangegeven is dat die uitgezonderd zijn van het zonale parkeerverbod).
Slotemaker de bruineweg in het goffertpark. Vanaf de kant van het politiebureau (westen vdweg).quote:Op zondag 3 mei 2015 13:39 schreef r_one het volgende:
[..]
De gele bebording ja. Maar de parkeerzone met bord E1 zonaal lijkt me niet tijdelijk. Ik ben benieuwd naar de bebording bij de parkeervakken (of daar aangegeven is dat die uitgezonderd zijn van het zonale parkeerverbod).
Dat vraag ik mij af. Waarom bestaan er dan onderborden met "uitgezonderd in de vakken" (of woorden van die strekking)?!quote:Op zondag 3 mei 2015 13:40 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, dat zijn parkeervakken sowieso al.
Thnx. Zal er later eens naar kijken.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:41 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Slotemaker de bruineweg in het goffertpark. Vanaf de kant van het politiebureau (westen vdweg).
Omdat veel mensen de betekenis van het E1-bord niet kennen. Het is een soort extra verduidelijking, die in feite niet hoeft.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij af. Waarom bestaan er dan onderborden met "uitgezonderd in de vakken" (of woorden van die strekking)?!
Ik deel je mening niet. En dan met name omdat lid 3 van artikel 65 (niet-zonaal parkeerverbod) m.i. niet van toepassing is op willekeurig welk ander artikel (in dit geval 66, zonaal parkeerverbod). Een lid heeft doorgaans werking op het artikel waar het onder hangt.quote:Op zondag 3 mei 2015 16:08 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Omdat veel mensen de betekenis van het E1-bord niet kennen. Het is een soort extra verduidelijking, die in feite niet hoeft.
Op Streetview staat het niet. Op de betreffende paal zit alleen het bordje 'zone 30'.quote:
Ik kan zelfs de betreffende paal niet vinden, net zomin als de bebording E1 zonaal.quote:Op zondag 3 mei 2015 18:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Op Streetview staat het niet. Op de betreffende paal zit alleen het bordje 'zone 30'.
Merkwaardig genoeg staat er ietsje eerder (aan beide zijden van de weg) wel een normaal E1-bord.
Nee, dat maakt wel uit.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 13:08 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Goedzo, dan kan ik dit weglaten in het bezwaarschrift. Jammer dat dit niet de reden van wegslepen is geweest, dan had ik waarschijnlijk geen kans. Nu wel met E1.
Gele bord verkrijgt zijn rechtsgeldigheid door het op tijd publiceren van de maatregel, hierna is het bord alleen maar een kennisgeving van een bestuurlijke maatregel.quote:Op maandag 4 mei 2015 08:54 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, dat maakt wel uit.
Het is pas vrij laat in dit topic gezegd, maar het het gaat hier inderdaad om "bestuursdwang" en niet om een boete voor fout parkeren. Dat maakt voor de rechtsbescherming behoorlijk wat uit. Vandaar dat je het genoemde bedrag ook niet in de verordening terug ziet (dat moet wel als het een boete zou zijn) het zijn gewoon de door de gemeente gemaakte kosten die meteen worden doorberekend. Bij het opstellen van de regeling maakt het college wel al in een inschatting hoeveel dit ongeveer zou kunnen zijn. Bovenop deze kosten komt geen boete!
Wanneer je bezwaar maakt gaat de gemeente onderzoeken of zij de bevoegdheid hadden om bestuursdwang toe te passen in dit geval. Dat hadden zij aangezien dat gebied is aangewezen als een niet parkeren zone binnen een bepaalde tijd. Met de plaatsing van het bord is die aanwijzing tijdig en duidelijk kenbaar gemaakt. Dat op de dag zelf een particulier het zicht op het bord deels belemmerde is op dat moment niet het probleem van de gemeente.
Wanneer je bezwaar maakt tegen bestuursdwang dan mag de gemeente de grondslag van het besluit verduidelijken of uitbreiden in hun antwoord. Dat zullen ze ongetwijfeld doen.
Edit:
Oh, wacht, dit kan wel interessant zijn. Ik dacht dat het geval was dat de ambtenaar de verkeerde grondslag had genoteerd. Zoals ik de situatie inschat is het E1 bord dus de "permanente" situatie (o.g.v de Nijmeegse wegsleepverordening) en slaat het gele bord op de tijdelijke situatie die het parkeren ook op de parkeervlakken verbiedt. Het is inderdaad maar de vraag of dat gele bord wel rechtsgeldig is. In dat geval maakt het niet uit dat de ambtenaar de verkeerde grondslag heeft opgeschreven, er was helemaal geen grondslag voor het wegslepen.
Als je een tijdelijk parkeerverbod instelt moet dat, naast de publicatie, gewoon worden aangegeven met de daarvoor gebruikelijke borden.quote:Op maandag 4 mei 2015 10:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
Gele bord verkrijgt zijn rechtsgeldigheid door het op tijd publiceren van de maatregel, hierna is het bord alleen maar een kennisgeving van een bestuurlijke maatregel.
Wat dus ook gebeurd is, die 'gebruikelijke borden' hangen er 20 cm onder.quote:Op maandag 4 mei 2015 10:56 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Als je een tijdelijk parkeerverbod instelt moet dat, naast de publicatie, gewoon worden aangegeven met de daarvoor gebruikelijke borden.
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook. Als dat zo zou zijn dan maakt de verwijzing naar het E1 bord door de ambtenaar ook niet veel uit, aangezien het besluit van B&W dan zou gelden. Maar het gaat in dit geval om een wegsleepregeling.quote:Op maandag 4 mei 2015 10:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
Gele bord verkrijgt zijn rechtsgeldigheid door het op tijd publiceren van de maatregel, hierna is het bord alleen maar een kennisgeving van een bestuurlijke maatregel.
Hebben zij die bevoegdheid gekregen om delen van de weg met een E1 bord parkeervrij te maken. Voor de normale situatie zou dat afdoende zijn, maar vanwege het evenement wilden ze nu het volledige vlak parkeervrij hebben. Dat hadden ze inderdaad met een ander bord moeten aangeven dan alleen het gele tekstvlak. Je mag inderdaad niet zo maar de werking van het bord uitbreiden om daarmee ook de reikwijdte van de bevoegdheid (om weg te slepen) te vergroten.quote:op een weg of weggedeelte waar door middel van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 of door middel van een gele onderbroken streep als bedoeld in artikel 24, lid 1 onder e RVV 1990 wordt aangegeven dat ter plaatse een parkeerverbod geldt;
Alleen die gelden niet voor parkeervakken..quote:Op maandag 4 mei 2015 11:02 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat dus ook gebeurd is, die 'gebruikelijke borden' hangen er 20 cm onder.
Die gelden ook voor parkeervakken.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:05 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Alleen die gelden niet voor parkeervakken..
Op basis van Streetview lijkt ook het zonebord E1 tijdelijk te zijn. Op Streetview is dat in ieder geval niet aanwezig, wel een normaal bord E1 aan beide zijden van de weg.quote:Op maandag 4 mei 2015 08:54 schreef Ryon het volgende:
Zoals ik de situatie inschat is het E1 bord dus de "permanente" situatie (o.g.v de Nijmeegse wegsleepverordening) en slaat het gele bord op de tijdelijke situatie die het parkeren ook op de parkeervlakken verbiedt.
In combinatie met het gele bord geld de wegsleepregeling ook voor de vakken.quote:
quote:
quote:Deze kunt u herkennen aan een duidelijke markering, bebording of tegels met de letter P er op.
Ik zie geen enkele herkenning in het Goffertpark.quote:parkeerverbodzone zijn parkeerplaatsen duidelijk herkenbaar gemaakt als parkeerplaats.
Volgens wie? Die vakken horen apart afgezet te worden.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
In combinatie met het gele bord geld de wegsleepregeling ook voor de vakken.
Het is vrij duidelijk welke vakken er daar bestemd zijn om te parkeren, ook zonder P.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:12 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Ik zie geen enkele herkenning in het Goffertpark.
We verschillen van mening, niets mis mee.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens wie? Die vakken horen apart afgezet te worden.
Ja, ha, nee, dus niet!quote:Op maandag 4 mei 2015 11:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is vrij duidelijk welke vakken er daar bestemd zijn om te parkeren, ook zonder P.
Onzin. Die 'vakken' waren geen officiële parkeervakken, er valt niks apart afgezet te worden.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens wie? Die vakken horen apart afgezet te worden.
Ja, en daarnaast ook in wat voor een parkeervlak hij zijn auto geplaatst heeft. Als er een parkeerverbodzone geldt dan worden de parkeervlakken waar wek geparkeerd mag worden apart aangegeven. TS had dan zijn auto ook geparkeerd kunnen hebben in naar wat hij dacht een parkeervlak was, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn geweest.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Op basis van Streetview lijkt ook het zonebord E1 tijdelijk te zijn. Op Streetview is dat in ieder geval niet aanwezig, wel een normaal bord E1 aan beide zijden van de weg.
Wellicht kan TS aangeven wat permanent is en wat tijdelijk was.
En merkwaardig genoeg zijn de auto's die daar geparkeerd hebben tijdens koningsdag niet weggesleept. Die hele strook stond vol met geparkeerde auto's. Dat is geen consequent beleid.quote:Op zondag 3 mei 2015 18:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Op Streetview staat het niet. Op de betreffende paal zit alleen het bordje 'zone 30'.
Merkwaardig genoeg staat er ietsje eerder (aan beide zijden van de weg) wel een normaal E1-bord.
Waar begint dan een vak en waar eindigt een vak?quote:Op maandag 4 mei 2015 16:12 schreef Snoepje5 het volgende:
De parkeervakken zijn mijn inziens helder aangegeven en worden benadrukt door de wijze van betegeling (of je het nou betegeld of een witte lijn geeft, doet m.i. niets af aan de herkenbaarheid). Tevens is de weg op andere locaties, zonder parkeervakken, smaller.
Of het bord E1 Zonaal permanent of tijdelijk is, durf ik niet te zeggen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn blinde gok is dat het E1 Zone bord tijdelijk is en dat de twee andere E1 borden permanent zijn. Deze normale E1 borden stoppen echter al na de eerstvolgende splitsing van de weg, voordat er parkeervakken tevoorschijn komen. Het bord E1 Zone is dus zeker geplaatst om het parkeren langs de weg na de splitsing ook te verbieden. Echter is er niet aangegeven dat de parkeervakken ook verboden zijn om te parkeren, want het E1 Zonaal bordt verbiedt dat dus niet.
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |