Enorm.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben ook niet veel verder gekomen, moet ik bekennen.
Droge kost.
Je kan beter op gore kijken als je interesse hebt in dood en verderf.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:26 schreef Downwards het volgende:
[..]
Zou mooi zijn, maar eerst maar eens goed studeren.
Doe ik al, maar hoe meer moslims,hoe meer contentquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:30 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Je kan beter op gore kijken als je interesse hebt in dood en verderf.
Als ik me een oordeel over ern boek wil vormen dan vind ik dat ik het zelf (geheel of gedeeltelijk) gelezen moet hebben. Als jij me daarom 'kruiperig kutvolk' noemt dan zegt dat meer over jou dan over mij.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:56 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Probleem is imo niet dat moslims hun haatverzen proberen te verspreiden maar het kruiperige kutvolk dat zich vrijwillig in haatverzen gaat verdiepen om de moslimman beter te leren begrijpen.
Allah voorziet allesquote:Op dinsdag 28 april 2015 10:58 schreef Toga het volgende:
[..]
Lijkt me geen waterdicht systeem om "het ware geloof" over te brengen. Imams blijven tenslotte ook maar (wereldvreemde) mensen die er een heel eigen interpretatie op na houden. En je ziet momenteel wat er met die verschillende interpretaties gebeurt in Syrië en Irak.
Zou Allah dat niet voorzien hebben?
Nope, dat is niet zo volgens moslims. Koran is het volmaakte woord van Allah, waar nooit iets aan veranderd is.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Allah voorziet allesDe koran is vast heel vaak overgeschreven en dan kan er door de eeuwen heen van alles zijn veranderd. Tenzij de oorspronkelijke koran is gegraveerd op gouden platen of zo kan het bijna niet anders of hier en daar is er iets veranderd aan de tekst.
Waarom neem je dit eigenlijk allemaal letterlijk? Wordt nog leuk als je een keer andere boeken openslaat.quote:
Ik ben altijd wel benieuwd hoe je dat soort dreigementen en beledigingen figuurlijk uit kunt leggen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom neem je dit eigenlijk allemaal letterlijk? Wordt nog leuk als je een keer andere boeken openslaat.
Als historische beschrijving van een gebeurtenis, dus wat destijds werd gezegd of geboden aan een groep toehoorders.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben altijd wel benieuwd hoe je dat soort dreigementen en beledigingen figuurlijk uit kunt leggen.
Eh... Dan neem je het toch juist letterlijk?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als historische beschrijving van een gebeurtenis, dus wat destijds werd gezegd of geboden aan een groep toehoorders.
Haha het is dus nog veel erger dan ik al verwacht had.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nope, dat is niet zo volgens moslims. Koran is het volmaakte woord van Allah, waar nooit iets aan veranderd is.
Natuurlijk valt daar wel het één en ander op af te dingen.
In de eerste plaats heb je daar al de conceptie. Gabriël leest voor uit Het Boek van Allah (wie heeft dat geschreven? Allah zelf? Maar volgens de koran is Allah niet zoiets als een mens, maar eerder een soort natuurkracht. Kunnen natuurkrachten schrijven?). Mohammed memoreert dit en reciteert dit. (Was Mohammed in staat om een letterlijke weergave te geven, of sloop toen de eerste interpretatie er al in?) Daarna pas werd het door derden opgeschreven (Ook dan weer geldt hetzelfde).
In de tweede plaats heb je dan de taal waarin de koran geconcipieerd is. De één zegt het moet Aramees geweest zijn, later vertaald in middeleeuws Arabisch en daardoor kunnen er de nodige fouten ingeslopen zijn: voorbeeld 72 maagden versus een tros druiven. De ander zegt middeleeuws Arabisch, maar ja daarbij geldt weer dat er enorme discussie bestaat over de betekenis van woorden.
In de derde plaats heb je dan het redigeren. De koran is gewoon geredigeerd van lange naar korte teksten. Er is dus gewoon sws een editor bezig geweest. Wie zegt ons niet dat-ie dan naast het op grootte rangschikken misschien ook niet wat andere dingetjes heeft aangepast.
In de vierde plaats is de koran natuurlijk vertaald in moderne talen en naast de ambiguïteit van de oorspronkelijke versie wordt er dan nog het eenvoudige adagium traduire c'est trahir (vertalen is verraden) aan toegevoegd.
Dus zeg jij het maar?.
Ja, als je dan een discussie irl hebt daarover met een moslim dan weet je wel waar dat op uitdraait.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Haha het is dus nog veel erger dan ik al verwacht had.
Hmm, oké, maar je voegt er nog de nuance aan toe dat het meer een optekening is dan letterlijk in die zin dat het ook aan iedere gelovige gericht is.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh... Dan neem je het toch juist letterlijk?
Maar dat laatste is dan weer het begin van de Koran.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hmm, oké, maar je voegt er nog de nuance aan toe dat het meer een optekening is dan letterlijk in die zin dat het ook aan iedere gelovige gericht is.
Jawel, dat is juist de grap.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar dat laatste is dan weer het begin van de Koran.
O, en ik denk niet dat je ook maar één moslim kunt vinden die dat met je eens is.
Wat is er verkeerd aan die interpretatie?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh... Alle moslims begrijpen de Koran verkeerd?
Nou, daarmee zet je alle moslims zo'n beetje weg als sukkels die hun eigen boek echt voor geen meter begrijpen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat is er verkeerd aan die interpretatie?
Laat ik het anders verwoorden want het komt kennelijk niet over: kun je op een normale manier discussieren? Je hoeft het niet met me eens te zijn om dat onbeschofte agressieve toontje achterwege te laten.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:10 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Ok je geeft al toe dat het gedachtegoed niet normaal is. We gaan de goeie kant op.
Zo'n beetje alle moslims vatten teksten waarin wordt geboden om ongelovigen te vermoorden niet als letterlijk zijnde op.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, daarmee zet je alle moslims zo'n beetje weg als sukkels
Ik ben eerlijk gezegd geen Koran-kenner, maar staat dat erin?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo'n beetje alle moslims vatten teksten waarin wordt geboden om ongelovigen te vermoorden niet als letterlijk zijnde op.
Overdrachtelijk dus?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo'n beetje alle moslims vatten teksten waarin wordt geboden om ongelovigen te vermoorden niet als letterlijk zijnde op.
Wat? Teksten waarin wordt opgeroepen tot het doden van ongelovigen? In welk religieus boek staat dat niet?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd geen Koran-kenner, maar staat dat erin?
In de Bijbel niet. In de Koran volgens mij ook niet.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat? Teksten waarin wordt opgeroepen tot het doden van ongelovigen? In welk religieus boek staat dat niet?
Psalmen staat naast lofzangen vol van liederen waarin wraak wordt geromantiseerd. In Richteren wordt beschreven hoe het volk van god n.a.v. zijn stem overgaat tot het vermoorden van vijandige volkeren, en zo gaat dat nog wel even door.quote:Op dinsdag 28 april 2015 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In de Bijbel niet. In de Koran volgens mij ook niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |