Goed, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Maar de belangrijkste onderdelen van je handelen zijn wel al gedetermineerd, en zeker moreel handelen (belangrijk m.b.t. hemel/hel, karma) is vooral instinctief bepaald.quote:Op maandag 27 april 2015 16:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat is ook ongegrond, dat ben ik helemaal met je eens. Er zijn bepaalde dingen waar een mens niet voor kiest.
Ik kan echter wel kiezen wat ik morgen wil eten, het gaat over keuzen met betrekking tot het handelen. Het is niet duidelijk dat mijn keuze over wat ik morgen wil eten een illusie is.
Dat de keuze eerder zichtbaar is in je hersenen dan in je bewustzijn wil niet zeggen dat de keuze zelf een illusie is.
Ik praat liever niet over materialisme. Ik deel de mening van Molurus op dit punt.quote:Op maandag 27 april 2015 16:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
Mijn vraag blijft dus staan: Welke reden heb ik om materialisme aan te nemen?
Klopt, gelukkig maar, anders hadden we geen poot om op te staan.quote:Op maandag 27 april 2015 16:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Goed, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit. Maar de belangrijkste onderdelen van je handelen zijn wel al gedetermineerd, en zeker moreel handelen (belangrijk m.b.t. hemel/hel, karma) is vooral instinctief bepaald.
Ok, laat ik het anders omschrijven: ik zie niet echt goede reden om aan te nemen dat het bewustzijn puur wordt veroorzaakt door fysische processen.quote:Ik praat liever niet over materialisme. Ik deel de mening van Molurus op dit punt.
Over bewustzijn dan: welke reden heb jij om aan te nemen dat het bewustzijn buiten het brein bestaat? Ik zie daar namelijk geen enkele reden voor.
Hebben we het wel eens over gehad, maar hier gaat het al helemaal niet op.quote:Op maandag 27 april 2015 17:03 schreef Molurus het volgende:
Descartes maakte dezelfde fout in deze interpretatie van de wet van Leibniz: 3) volgt niet uit 2).
Dat is eenvoudig te demonstreren als je 'ik' en 'lichaam' vervangt door respectievelijk 'vuist' en 'hand'.
Dan wordt het wel een geheel eigen interpretatie van Leibniz, die Leibniz zelf ook onzin zou noemen.quote:Op maandag 27 april 2015 17:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hebben we het wel eens over gehad, maar hier gaat het al helemaal niet op.
- Het is onmogelijk voor te stellen dat een vuist geen hand is
- Het is wel mogelijk voor te stellen dat ik geen lichaam ben. Of mijn lichaam niet ik.
Dat zeg jij, maar je toont niet aan waarom. Als ik kan bestaan zonder mijn lichaam dan heeft mijn lichaam eigenschappen die ik niet heb en andersom, we kunnen dan concluderen dat ze niet hetzelfde zijn. Leibniz law gaat hier dus zeker wel op.quote:Op maandag 27 april 2015 17:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan wordt het wel een geheel eigen interpretatie van Leibniz, die Leibniz zelf ook onzin zou noemen.
Wat jij je wel of niet kunt voorstellen doet hier niet terzake.
Welke redenen heb jij om te denken dat je kunt bestaan zonder je lichaam?quote:Op maandag 27 april 2015 17:09 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat zeg jij, maar je toont niet aan waarom. Als ik kan bestaan zonder mijn lichaam dan heeft mijn lichaam eigenschappen die ik niet heb en andersom, we kunnen dan concluderen dat ze niet hetzelfde zijn. Leibniz law gaat hier dus zeker wel op.
Wat ik kan voorstellen doet welzeker ter zake, als ik het mij niet kan voorstellen dan is het exact hetzelfde.
Ik kan het mij voorstellen dat ik mij in een ander lichaam bevind. Dat betekent dus dat ik niet hetzelfde is als mijn lichaam.quote:Op maandag 27 april 2015 17:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Welke redenen heb jij om te denken dat je kunt bestaan zonder je lichaam?
Ik bevind me ook regelmatig in een ander lichaam, maar dat betekent niet dat ik zonder lichaam kan bestaan.quote:Op maandag 27 april 2015 17:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan het mij voorstellen dat ik mij in een ander lichaam bevind. Dat betekent dus dat ik niet mijn lichaam ben.
Ik zeg ook niet dat je zonder lichaam kan bestaan, ik zeg dat je je kan voorstellen dat je in een ander lichaam bestaat.quote:Op maandag 27 april 2015 17:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik bevind me ook regelmatig in een ander lichaam, maar dat betekent niet dat ik zonder lichaam kan bestaan.
Maar concreet. 'Ik kan me voorstellen dat' is wel een beetje erg flauw.
Hoe laat dat zien dat je andere eigenschappen hebt dan je lichaam?quote:Op maandag 27 april 2015 17:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je zonder lichaam kan bestaan, ik zeg dat je je kan voorstellen in een ander lichaam kan bestaan.
Maar waarom is dat flauw? Het laat toch zien dat ik andere eigenschappen heeft dan mijn lichaam?
Als ik besta in een ander lichaam dan deel ik geen eigenschappen met mijn lichaam. Als A bestaat zonder B, dan zijn A en B niet hetzelfde.quote:Op maandag 27 april 2015 17:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe laat dat zien dat je andere eigenschappen hebt dan je lichaam?
En waaruit blijkt dat jij kunt bestaan in een ander lichaam?quote:Op maandag 27 april 2015 17:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als ik besta in een ander lichaam dan deel ik geen eigenschappen met mijn lichaam. Als A bestaat zonder B, dan zijn A en B niet hetzelfde.
Ik kan mij voorstellen dat dat kan, dus ze zijn niet hetzelfde.quote:Op maandag 27 april 2015 17:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat jij kunt bestaan in een ander lichaam?
Dus je hele redenering is gebaseerd op 'ik kan me voorstellen dat'? Dat is niet echt veel...quote:Op maandag 27 april 2015 17:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan mij voorstellen dat dat kan, dus ze zijn niet hetzelfde.
Voorbeeld:
- Stel je voor: deze auto, deze opel. Als ik de opel wegneem, is de auto er nog? Nee-> de auto en de opel zijn hetzelfde.
Ik kan echter heel gemakkelijk voorstellen dat ik besta in een ander lichaam.
Waarom is dat niet veel? Dat we het kunnen voorstellen betekent dat A andere eigenschappen heeft dan B, dus A en B zijn niet hetzelfde.quote:Op maandag 27 april 2015 17:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je hele redenering is gebaseerd op 'ik kan me voorstellen dat'? Dat is niet echt veel...
Nee, het betekent helemaal niks.quote:Op maandag 27 april 2015 17:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom is dat niet veel? Dat we het kunnen voorstellen betekent dat A andere eigenschappen heeft dan B, dus A en B zijn niet hetzelfde.
Dawkins omschrijft dit schertsend als het 'argument from personal incredulity'.quote:Op maandag 27 april 2015 17:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus je hele redenering is gebaseerd op 'ik kan me voorstellen dat'? Dat is niet echt veel...
Natuurlijk wel.quote:
Ik omschrijf het meer als het 'weet ik veel, dat geloof ik nou eenmaal'-argument. Maar dat komt min of meer op hetzelfde neer.quote:Op maandag 27 april 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dawkins omschrijft dit schertsend als het 'argument from personal incredulity'.
Waarom niet? Als je het je kan voorstellen dat ze onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan, dan hebben ze verschillende eigenschappen en zijn ze dus niet hetzelfde.quote:
Leibniz law gaat er van uit dat als A eigenschappen heeft die B niet heeft en andersom, A en B niet hetzelfde zijn.quote:Op maandag 27 april 2015 17:52 schreef Jigzoz het volgende:
Maar misschien begrijp ik je verkeerd. Als ik me kan voorstellen dat ik met een vingeraanraking een fles verander in een spaceshuttle, betekent dat niks waar het gaat om vormveranderingen of het al dan niet bestaan van de fles, spaceshuttles of wat dan ook. Het betekent alleen dat mijn hersenen dat kunnen bedenken.
Dat klopt. Ik zie zelfs niet in hoe iemand kan beweren dat het wel ergens op slaat.quote:Op maandag 27 april 2015 18:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom niet? Als je het je kan voorstellen dat ze onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan, dan hebben ze verschillende eigenschappen en zijn ze dus niet hetzelfde.
Maar we praten in circels, volgens mij begrijp je niet dat het argument gewoon hout snijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |