abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151921891

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Graankorrel op 23-04-2015 09:22:24 ]
pi_151921929
Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.

Ook nog even mijn complimenten voor de mooie OP ;)
  woensdag 22 april 2015 @ 13:23:27 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151922091
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 13:17 schreef eenjongen... het volgende:
Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.

Ook nog even mijn complimenten voor de mooie OP ;)
idem. Ik ben ook even gestopt op GvE.
pi_151922185
GvE lijkt zelf ook even te zijn gestopt met het plaatsen van nieuwe projecten...
pi_151922214
Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?

SPOILER
pi_151922308
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 13:26 schreef Camogli het volgende:
GvE lijkt zelf ook even te zijn gestopt met het plaatsen van nieuwe projecten...
Nou. Ach, binnenkort komen er weer 5 nieuwe in een middagje langs ;)
pi_151922353
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 13:27 schreef Graankorrel het volgende:
Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?

SPOILER
Dit is de enige werkende pagina die ik kan vinden:

http://www.geldvoorelkaar(...)el_3697_1_170941.pdf

edit: ik zie dat in de link van GvE project 3697 wordt genoemd, in de OP staat 3679
pi_151922513
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 13:31 schreef aAks het volgende:

[..]

Dit is de enige werkende pagina die ik kan vinden:

http://www.geldvoorelkaar(...)el_3697_1_170941.pdf

edit: ik zie dat in de link van GvE project 3697 wordt genoemd, in de OP staat 3679
Ah, kijk, toch nog wat gevonden: http://web.archive.org/we(...)oject.aspx?id=003697
pi_151922805
Ik lees al een tijd mee, ik kom alleen even hallo zeggen. Ik investeer voornamelijk via gve (15 projecten) en heb onlangs 1 in KOM gestopt (faja lobi). Van de week de enquete ingevuld, aangegeven openheid voor defaults te willen. Bij de reacties aangegeven dat ik graag de resultaten / conclusies van de enquete wil inzien. Ben benieuwd.
pi_151923039
Zijn er hier mensen met ervaringen met TrustBuddy.com?

Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
pi_151923976
En weer 5000 erbij voor Laurion. Is dit die eindsprint waar op werd gehint?
pi_151924037
Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
pi_151924072
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende:
Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
insider?

Weer een nieuweling die iets post
pi_151924075
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende:
en jij bent?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_151924118
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:20 schreef Camogli het volgende:
En weer 5000 erbij voor Laurion. Is dit die eindsprint waar op werd gehint?
En, hup, nog eens ¤10k.
pi_151924164
Heeft iemand een e-mail van KOM? De website doet het bij mij nog steeds niet.
pi_151924197
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:26 schreef Moralitas het volgende:
Steekflens was de laatste die ik kreeg.

Site werkte bij mij wel :o
జ్ఞ‌ా
pi_151924269
quote:
3s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:27 schreef µ het volgende:

[..]

Steekflens was de laatste die ik kreeg.

Site werkte bij mij wel :o
Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt.
pi_151924338
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:29 schreef Moralitas het volgende:

[..]

Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt.
[ afbeelding ]
Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
pi_151924387
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:31 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
Ja Internet Explorer doet het wel maar het zou natuurlijk gewoon in elke browser moeten werken.
pi_151924433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:23 schreef Goesten het volgende:

[..]

insider?

Weer een nieuweling die iets post
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:23 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

en jij bent?
Ik snap de vraag, en absoluut terecht.

De afgelopen tijd volg ik deze thread omdat ik momenteel afstudeerscriptie schrijf voor mijn studie International Financial Management. Mijn scriptie richt zich op de rol die crowdfunders (kunnen) spelen in MKB-Financiering.

Een van de onderwerpen in m'n scriptie gaat over de rol van de investeerder, en wat deze verwacht vanuit de kant van de crowdfunder. Ik heb dit account dan ook aangemaakt omdat ik graag een aantal van jullie zou willen betrekken (interviewen), of benieuwd ben naar de needs / demands vanuit de kant van de investeerder. Dit is iets wat op dit moment ook veel besproken word hier en actueel is.

Daarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
pi_151924506
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 13:51 schreef lolnoob123 het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaringen met TrustBuddy.com?

Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
Ik heb zelf ook een klein beetje geinvesteerd in Trustbuddy, het is voor mij ook zeer vaag wat ze precies doen. Je kan namelijk niet controleren wie je geld leent en welke lening hoeveel terug betaald heeft of nog openstaat. Tot nu toe heb ik wel "absurt" veel rente ontvangen, in 121 dagen heb ik 18.3% rente binnen gehaald.
pi_151924508
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:26 schreef Moralitas het volgende:
mailadres van de baas van KoM: pim@kapitaalopmaat.nl
pi_151924522
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 14:34 schreef 47478386 het volgende:

[..]

[..]

aarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
Een insider dus. Ik voeg hem nu niet toe aan de OP, eerst maar eens kijken hoe zencap zich ontwikkelt.
pi_151924673
Wat ik zelf erg kan waarderen is een transparant platform. Idem voor de te financieren partij. Omdat ik mij op equity-based crowdfunding focus ik wellicht meer dan anderen op het opwaards potentieel waar je met loan-based crowdfunding probeert in te schatten wat de kans is dat ze failliet gaan. Daarbij kijk ik voornamelijk naar het concept en minstens even belangrijk de mensen achter het concept. Wat is hun ervaring, hoe zijn zij geschoold en wat hebben ze eventueel eerder al bereikt? Verder is natuurlijk de gunfactor belangrijk, crowdfunding is meer dan puur zakelijke financiering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')