Verslagje Hilversum City RunVandaag stond voor mij de 5 km in Hilversum op het programma. Twee jaar geleden liep ik hem in 24:01 en daar baalde ik nogal van omdat ik veel moest slalommen kort na de start. Toen liep ik met mijn neefje en nu had ik mijn zus gemotiveerd gekregen, dus die heeft zich de afgelopen maanden via een loopcursus ook naar de 5 km gewerkt.
Afgelopen vrijdag maakte ik me wat zorgen over mijn tempowerk, wat ik de afgelopen weken niet zo trouw had gedaan naast het intervallen en de ldl's. Daarom vrijdagavond een Coopertest gedaan en die wees uit dat het qua tempo goed moest zitten om onder de 24" te duiken.
Vandaag ben ik vroeg het startvak ingegaan, ik stond in de 5de rij ongeveer, tussen voornamelijk jonge kerels die een sportopleiding deden. Mijn zus geloofde dat wel en ging rustig ergens achteraan met wat meiden van haar loopgroepje. Omdat ik aanvoelde dat ik niet de snelste zou zijn hield ik direct maar rechts. Het was lang wachten op de start, wat een nadeel was van zo vroeg klaar staan, maar na het schot was het duidelijk wat het voordeel was. Heerlijk om eens niet om tragere lopers heen te hoeven, al merkte ik wel dat er nu veel mensen aan het duwen waren (niet bij mij) om zo snel mogelijk weg te komen. Gelukkig viel het na ongeveer 1 min. ook wel mee met het aantal mensen dat mij nog voorbij kwam.
Ik had niet een vastomlijnd plan, maar besloot gewoon zo snel als ik dat redelijkerwijs kon te gaan en dan te zien waar het schip strandt. Een 5 km is daar prima geschikt voor.
Mijn eerste 2 km waren goed, maar normaal zak ik daarna wat in. Vandaag viel dat wel mee en langzaamaan begon ik te rekenen.
Rond de 3 km begon ik weer mensen in te halen, waaronder veel van die jongens van het CIOS. Die waren te hard gestart. De waterposten heb ik genegeerd en ben gewoon doorgegaan. De 4de km had weer wat vals plat en vond ik wat zwaarder, maar hier gelukkig veel mensen langs de weg. Daarna richting de finish.
Omdat ik Hilversum niet goed ken heb ik misschien net iets te lang krachten gespaard en had ik eerder moeten gaan versnellen, maar aangezien het parcours volgens mijn GPS meting ook iets langer was dan 5 km heb ik daar misschien ook wel goed aan gedaan.
Hoe dan ook: ik kwam over de meet in 23:10 (116de/1410), wat ruim binnen mijn doeltijd was, dus ik ben erg tevreden. Al vraag ik me ook wel af of ik niet ergens 11 sec. had kunnen vinden.
Na de finish gewacht op mijn zus die in een knappe 36 minuten binnenkwam, waar ik ook heel trots op ben. Zeer geslaagd evenement dus!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is what you make it.