quote:
Op zaterdag 25 april 2015 01:43 schreef Kees22 het volgende:[..]
Ik haal de V en de Y steeds door elkaar. Freudiaans, denk ik.
En ik haal ongetwijfeld van alles uit de context, maar zoals je zelf al zegt: de context is bedacht door rabbijnen. En die discussies zijn ongetwijfeld nuttig en zinvol. Maar als je het redden van 1 (één jood) een medaille waard vindt en daarnaast het doden van 10 Palestijnen achteloos goedkeurt, dan is er toch iets mis met je moraal.
Hun bloed is net zo dik als het jouwe.
1 ) Nuttig? Daar zijn de meningen over verdeeld.
De citaat komt uit eeuwenoude discussie wat de rabbijnen leerden over Genesis. De rabbijnen leerden dat Adam een symbool is voor de mensheid. De discusieren dus over deze tekst:
""And He said: 'What hast thou done? the voice of thy brother's blood crieth unto Me from the ground' ( Mechon Mamre)
Zij kwamen dus tot de conlusie dat God bedoeld de gehele mensheid. Maar is dat zo? Spreekt de tekst daarover?
Een ander rabbijnse verklaring die er ook naast staat is dat God waarschijnlijk bedoeld met de 'bloederen huilen tot Hem vanuit de grond' , de verschillende plassen bloed die onstaat na het vermoorden van een persoon. Je ziet het vaak als mensen meerdere malen neergestoken wordt. Verschillende plassen bloed of bloed spetters. Wellicht bedoeld God dat 'de bloed spatters van je broer schreeuwt tot mij vanuit de grond'
Maar ze gaan ervan uit dat er een diepere betekenis erachter zit. Dat het echt universeel is. Dus wie 1 iemand doodt dood de gehele mensheid (nageslacht) en wie een persoon redt , redt daarmee heel de mensheid ( nageslacht)
Even voor de goede orde, het gaat niet meer om de Jood
De vraag is natuurlijk wat bedoelden de Israelieten toen ze het schreven? En belangrijker is wat dachten de simpele arme Israelieten op het land toen ze die tekst hoorden? Zouden ze zo diepzinnig over die tekst hebben nagedacht dan de latere rabbijnen?
Betere vraag: hoe moet je zo'n tekst opvatten? Het is absoluut binnen het Jodendom heel belangrijk geworden deze verklaring van de rabbijnen. Want God heeft de mens geschapen
Maar wat als ze nou kozen voor optie 2?
Ik vind tegenargumenten als het gaat om een conflict uit deze tijd zo'n quote uit de talmud niet geldig. Geen enkel quotes.
Maar jij blijkbaar wel. Zo haal je wel meer zaken naar voren als tegenargument in dit Israelisch - Arabisch conflict niets vanaf weet. En door het zo te ge(mis)bruiken demoniseer je de staat Israel maar ook de Joden en het Jodendom.
Bvb deze quotes die ik heel regelmatig terug zie in jouw argumentatie:
quote:
Tweeduizend jaar lang elk jaar met Pasen uitroepen: Volgend jaar in Jeruzalem!
quote:
joden die met Pesach bidden: "Volgend jaar in Jeruzalem"
quote:
de Jode hebben zelf, door de forumule "Volgend jaar in Jeruzalem" eenzelfde verlangen in stand gehouden en hebben zelfs een afgezonderd volk in stand gehouden
Je zet het zo neer alsof de Joden tot doel hebben Jeruzalem in te pikken. Compleet zonder onderbouwing zet je een stukje neer. Zonder enige context.
Ik zal het voor je uitleggen.
We weten allemaal wel wat voor belangrijke rol het land Israel in de Bijbel neemt. Maar ook in de rabbijnse literatuur zoals de talmud , midrash wordt de betekenis van het land Israel en de stad Jeruzalem benadrukt.
Eerst hoopte het volk vrijheid te krijgen door oorlog. En dit geloof in de fysieke kracht ging gepaard met Messiaanse verwachtingen (zie Jezus) maar ook Bar Kochba in het jaar 132, ook hij probeerde het Romeinse onderdrukking aan te vechten. Vergeet niet dat Messias en gezalfde hetzelfde betekenen en komt van 1 dezelfde woord: masiach. Messias is de transcriptie van gezalfde.
Het was heel normaal in de Oudheid om koningen te zalven.
De Israelieten begonnen dat dus ook te doen want ze namen dat over van de omringende volkeren. Een gezalfde oftewel een Messias zou Gods heilige Geest hebben gekregen en dus de taak hebben om zijn land (in dit geval Israel) te bevrijden van zijn vijanden (oa de flistijnen)
Jezus is zo goed als onbekend gebleven. En we weten niet of ie bestaan heeft. Het was op zijn minst een poging. En die van Bar kochba werd keihard neergeslagen.
Tot zeker de 8ste eeuw van onze jaartelling probeerden Joodse revolutionairen het land te bevrijden, maar allemaal zonder succes.
Juist door die militaire mislukkingen groeide dus het religieuze verlangen van de terugkeer naar Zion.
De rabbijnen begonnen te prediken dat de Messias het volk weer naar Israel zou voeren.
Velen hebben de gevaarlijke stap genomen om zich in Jeruzalem bij de kleine Joodse gemeenschappen te voegen.
Het was namelijk een weg vol gevaren.
Jehuda HaLevi een dichter die leefde in Spanje was zo'n iemand. Hij verlangde naar Zion. Hij vertrok in 1140 naar Israel maar niemand weet of hij wel of niet is aangekomen (hangen verhalen rond)
Vooral Joodse Spanjaarden waagde de poging . Niet uit plezier maar vanwege de zware onderdrukking die zij moesten ondergaan.
Dus niet de Azkenazim zijn begonnen zoals zovelen beweren maar de Sefardim
Immers zij waren al 'heidens' in de zin dat ze niet-Joden graag nadeden. Dit in tegenstelling tot de Azkenazim. Later zouden deze Sefardische Joden de Azkenazische Joden gaan beinvloeden in Europa. Zij zouden elkaars paden gaan kruisen.
Al eind 17e eeuw gingen veel spaanse Joden (Kabbalisten) naar het Palestina toe.
In de middeleeuwen was het bewonen van het land volgens Nachmanides ineens een religieus verbod, maar voor Maimonides mocht het wel.
Beiden trokken overigens wel naar het land
Ook van de stichter van de chassidische beweging (de Baal shem tov) is bekend dat hij naar het land wilde gaan.
Een mytische en mysterieus verhaal verteld dat de satan zich verzette tegen zijn plan omdat hij vreeste dat de vereniging van deze man met het land zo hevig zou zijn dat de komst van de Messias erdoor veroorzaakt zou worden
Een ander verhaal vertelt hoe de Baal Shem tov ten hemel steeg en waar hem werd gevraagd om te blijven zonder eerst te moeten sterven.
Hoewel de Baal Shem tov enthousiast was over dit aanbod weigerde hij omdat de hoop naar het land te gaan dan niet in vervulling zou gaan en dat wilde hij graag.
Een ander grote chassidische leider rabbi Nachman van Breslav breikte het land wel en verbleef er een half jaar. Toen hij terugkeerde vertelde hij zijn leerlingen dat hij opnieuw geboren was.
Wat hij voor zijn reis naar Israel had onderwezen mocht niet opgeschreven worden maar alles wat hij daarna onderwees moest tot in detail schriftelijk worden vastgelegd
Dus om terug te komen, eeuwenlang namen in de Joodse opvatting Israel en Jeruzalem een centrale plaats in.
Een visie die terug te vinden is op oude landkaarten waar Israel wordt voorgesteld als het centrum van de wereld.
In de Joodse opvatting was Zion het synoniem voor Jeruzalem en Israel , dus niet een symbool, maar een werkelijkheid die nooit uit de herinnering is gebleven bij Joden.
Joden bidden 3x per dag :
" ...terug naar Jeruzalem, uw stad , en woon in haar zoals Gij hebt gezegtd. Bouw haar binnenkort in onze dagen weer op , een eeuwig bouwwerk , en vestig er spoedig de troon van David. Geprezen zijt Gij , Eeuwige , die Jeruzalem herbouwt"
Jouw quote nogmaals
quote:
Tweeduizend jaar lang elk jaar met Pasen uitroepen: Volgend jaar in Jeruzalem
joden die met Pesach bidden : "volgend jaar in Jeruzalem"
De Joden hebben zelf, door de formule "volgend jaar in Jeruzalem" eenzelfde verlangen in stand gehouden en hebben zelfs een afgezonderd volk in stand gehouden
Ten eerste ze roepen het niet uit maar zingen het naar elkaar toe. Ze zingen "volgend jaar in het [herbouwde] Jeruzalem"
Ze doen dit op de seder avond. De seder is ontstaan ongeveer 2 eeuwen na de gewone jaartelling. Het een creatie van de farizeeen trouwens
Heel vroeger slachtte het hoofd van elk huishouden het pesach offer en maakte het klaar zodat het geroosterd kon worden en nam het vervolgens mee naar de plek waar de familie het dan gezamenlijk opat. En trokken de Joden/ Israelieten in de Pesach periode altijd naar Jeruzalem maar... omdat de tempel in het jaar 70 met de grond gelijk is gemaakt hielden de pelgrimstochten die naar Jeruzalem werden gehouden dus op en kwam de focus meer op het gebed en feest te liggen
Vandaar de uitspraak "volgend jaar in het [herbouwde] Jeruzalem" uiteindelijk tot uiting is gekomen. Het is dus niet een behoefte om iets in te pikken. Het is tot uiting gekomen door al die eeuwen. Onderdeel van gebed.
Wat je eigenlijk doet is hetzelfde wat Wilders met zijn Fitna (of hoe die achterlijke film ook heet) deed : paar teksten pakken en als argument tegen iemand gebruiken. Zonder context niets.
Vergeet niet dat de azkenazim ( de Europese Joden) niet Zionistisch waren. De enige reden waarom zij vertrokken was vanwege geweld en vervolging.
Wie bouwde het land echt op denk je ? Wie waren daar dominant aanwezig? Wie voelden zich geen gasten maar wilde koste wat het kost blijven? In 1906 kwamen veel Joden. Weet je waar vandaan en de redenen ?? Niet omdat ze het slecht hadden hoor

En wie domineerde daar? Wie beschermde de arme Joodse boeren uit Oost Europa tegen de Arabieren? Wie hielpen de arme Joden? Wie beschermde de opbouw van Tel Aviv militair? Wie vocht tegen de Arabieren in Hebron 1929? Wie beschermden de kleine settlements?
Wat jij altijd als reden noemt , die militante Joodse groepen die aanslagen pleegden tegen de Arabieren en Britten? Weet je wie dat vooral waren? Niet de Europeese Joden. Die arme stakkers waren gevlucht vanwege het geweld en hadden weinig in zich om te gaan vechten. Ze hadden ten eerste geen wapens maar de moed er niet voor.
Maar ook niet de rijke Joden uit Europa. Zij gaven geen moer om de arme Joodse gemeenschap in Europa en ook niet daar in Palestina alleen qua geld.
Wie zijn de grootste 'zionisten' ? Wie heeft strijd in zijn bloed? Wie had de slogan 'eer of de dood'?
[ Bericht 1% gewijzigd door Szikha op 25-04-2015 09:16:56 ]