abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151795136
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 09:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Er zijn wel argumenten om er in te geloven. Geen argumenten die te kennen geven dat reïncarnatie een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Met argumenten bedoel ik eigenlijk ook goede argumenten.
pi_151795395
Als tegenargument zou ik zeggen dat wat wij als "ik" ervaren en wat al gauw als "de ziel" (of "atman", "innerlijke zelf", etc.) wordt bestempeld, een samengesteld en contextueel geheel is wat constant aan verandering onderhevig is en als zodanig dus slechts een mentale constructie is; een etiketje om de realiteit te ordenen.

In die zin is het zoiets als "een rivier" zien als een op zichzelf bestaan iets, terwijl het niets meer is dan onze poging om een constant stromend iets te bevriezen in de tijd om zodanig mentale grip er op te krijgen. Wanneer je alle watermoleculen ergens anders zou neergooien blijft er weinig meer van die rivier over. Zo zie ik het net zo met "de ziel".
pi_151795640
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 09:15 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Met argumenten bedoel ik eigenlijk ook goede argumenten.
Argumenten om wel in reïncarnatie te geloven kunnen heel goede argumenten zijn hoor. Als iemand het concept dood te ellendig vindt, dan is dat een prima reden om in reïncarnatie te geloven. Tegelijkertijd is er, voor zover ik weet, geen enkel argument te geven waarom je reïncarnatie als iets anders dan een religieuze kwestie zou moeten zien.

Mensen moeten zelf maar bepalen in wat voor zaken ze graag geloven, maar zodra ze publiekelijk gaan claimen dat het echt waar is gaat het natuurlijk fout.
pi_151795863
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 09:55 schreef Jigzoz het volgende:

Tegelijkertijd is er, voor zover ik weet, geen enkel argument te geven waarom je reïncarnatie als iets anders dan een religieuze kwestie zou moeten zien.
Genoeg die dat wel doen hoor.
pi_151795874
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:15 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Genoeg die dat wel doen hoor.
Ja, dat zie ik. Dat lijkt me niet zo handig. Religie en wetenschap moet je bij elkaar weghouden, want anders blijft er van een van de twee helemaal niets over.
pi_151795893
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:16 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, dat zie ik. Dat lijkt me niet zo handig. Religie en wetenschap moet je bij elkaar weghouden, want anders blijft er van een van de twee helemaal niets over.
Is boeddhisme een religie?
pi_151795924
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:17 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Is boeddhisme een religie?
Ja, deels wel.
pi_151796091
quote:

[..]

Hoezo, wetenschappers geloven ook hoor.
Iemand die in reïncarnatie gelooft, helemaal niet onderbouwd ofzo, kan prima wetenschapperen.

Waarom moet jij zo zwart-wit denken?
pi_151796107
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:33 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Hoezo, wetenschappers geloven ook hoor.
Iemand die in reïncarnatie gelooft, helemaal niet onderbouwd ofzo, kan prima wetenschapperen.
En die houden hun religie en wetenschap puur gescheiden. Waar ze dat niet doen, gaat het mis. Zie bijvoorbeeld die jongeaardecreationisten.
quote:
Waarom moet jij zo zwart-wit denken?
Hoe kom je erbij dat ik dat doe?
pi_151796165
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En die houden hun religie en wetenschap puur gescheiden. Waar ze dat niet doen, gaat het mis. Zie bijvoorbeeld die jongeaardecreationisten.

[..]

Hoe kom je erbij dat ik dat doe?
AH nu breng je een nuance aan, dit deed je eerst niet, dus zwart-wit, waarschijnlijk voorzaakt door niet een voorstander van religie te zijn.

Blijf nuances benoemen anders wordt dit een onaangenaam subforum.
pi_151796182
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:38 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

AH nu breng je een nuance aan, dit deed je eerst niet, dus zwart-wit, waarschijnlijk voorzaakt door niet een voorstander van religie te zijn.

Blijf nuances benoemen anders wordt dit een onaangenaam subforum.
Wat is dit nou weer? Ik zeg helemaal niets anders dan eerst!

En wat ik precies van religies vind lijkt me verder voor de inhoud niet interessant.
pi_151796416
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:40 schreef Jigzoz het volgende:

Wat is dit nou weer? Ik zeg helemaal niets anders dan eerst!

En wat ik precies van religies vind lijkt me verder voor de inhoud niet interessant.
Eerste punt gelijk, tweede niet: alles is interessant.

Gelovige wetenschappers onderzoeken hetzelfde als niet gelovigen, enkel voegen zij hier en daar de schepper toe. Waarom daar zo'n punt van maken?

Maar ontopic.
pi_151796535
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2015 10:55 schreef hardromacore2.0 het volgende:

Gelovige wetenschappers onderzoeken hetzelfde als niet gelovigen, enkel voegen zij hier en daar de schepper toe.
Nee, dat doen ze niet.
pi_151796971
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 09:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Argumenten om wel in reïncarnatie te geloven kunnen heel goede argumenten zijn hoor. Als iemand het concept dood te ellendig vindt, dan is dat een prima reden om in reïncarnatie te geloven. Tegelijkertijd is er, voor zover ik weet, geen enkel argument te geven waarom je reïncarnatie als iets anders dan een religieuze kwestie zou moeten zien.

Mensen moeten zelf maar bepalen in wat voor zaken ze graag geloven, maar zodra ze publiekelijk gaan claimen dat het echt waar is gaat het natuurlijk fout.
Hoe lost het het idee van dood is te ellendig op dan? Want bij reincarnatie hoort dat je geen idee hebt.
De dood zal je gewoon meemaken namelijk, dat is onvermijdelijk. Met jouw idee is dat maar 1 keer, met reincarnatie vele keren.

Als je de dood dus een zeer ellendig idee vindt is in reincarnatie geloven niet de handigste om je angst te verminderen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151796981
quote:

[..]

Maar jij mag wel zonder wetenschappelijke onderbouwing je mening als feit de wereld in sturen?
Waarmee je verder gaat dan de gemiddelde gelovige, die het iig nog geloof noemt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_151797373
Je hebt weer eens geen flauw idee van wat ik eigenlijk zeg hè?
pi_151797496
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 11:59 schreef Jigzoz het volgende:
Je hebt weer eens geen flauw idee van wat ik eigenlijk zeg hè?
Ik kan prima lezen jigzoz.

Religie is meestal geen oplossing voor angst voor de dood, doodgaan doe je toch en bij de meeste religie's zijn er dan ook nog eens consequentie's.
Wat jij zegt is echt zo'n atheisten-ding om te zeggen, net zoals het een gelovigen-ding is om te zeggen dat dood=klaar een lekkere makkelijke gedachte is.

Als het over reincarnatie gaat is er geen weer ontmoeten van overleden geliefden, er is geen voortgang van de "ik" in dit leven.
Daarnaast is het uiterste streven van bv het boeddhisme de ware dood, het compleet uiteenvallen van het wezen. Dus als je het goed doet volgens het boeddhisme, de gehele leer omarmt zal het reincarneren stoppen, dat is het hoogste wat bereikt kan worden.

Dat rijmt niet met het concept dood te ellendig vinden.
pi_151797512
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik kan prima lezen jigzoz.

Dan weet je dat voor de zoveelste keer bijzonder goed te verbergen.
pi_151797609
Ergens is het raar om hier atheisme te benoemen als het tegenovergestelde van geloven in reincarnatie, aangezien een geloof in reincarnatie geen geloof in goden is.

Niet dat een geloof in reincarnatie een betere basis heeft natuurlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_151797620
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan weet je dat voor de zoveelste keer bijzonder goed te verbergen.
Kan je nog wat anders dan flauwe antwoorden geven?

Beantwoord dit eens als je wil...

Als het zo is dat de waarlijke dood het hoogste goed is in bv het boeddhisme, dat de reincarnatie cyclus stoppen het hoogste doel is, hoe rijmt dat met jouw het concept dood te ellendig vinden?

Neem de dalai lama, hij heeft gezegd dat dit zijn laatste leven zal worden. De levens die hij heeft geleefd ziet hij als een offer, volgens hem is het nu tijd om dat laatste los te laten, eindelijk verder te mogen, dood te mogen. Het is dus niet vanuit een niet "dood" willen gaan, niet willen dat het stopt, het is juist vanuit een dat niet stoppen willen overwinnen, wel die "dood" willen.
Ik wijs je op de term parinibbana binnen het boeddhisme voor een verduidelijking.
pi_151797650
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Neem de dalai lama, hij heeft gezegd dat dit zijn laatste leven zal worden. De levens die hij heeft geleefd ziet hij als een offer, volgens hem is het nu tijd om dat laatste los te laten, eindelijk verder te mogen, dood te mogen. Het is dus niet vanuit een niet "dood" willen gaan, niet willen dat het stopt, het is juist vanuit een dat niet stoppen willen overwinnen, wel die "dood" willen.
Ik wijs je op de term parinibbana binnen het boeddhisme voor een verduidelijking.
Dalai Lama vind ik wel een interessant geval, in die zin dat hij zijn volledige eigen religie lijkt te verwerpen.

Het zou mij echt niet verbazen als hij helemaal niet gelooft in reincarnatie.
pi_151797652
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:12 schreef erodome het volgende:

Beantwoord dit eens als je wil...

Nee. Ik lees het niet eens meer, dus bespaar je de moeite in het vervolg maar.
pi_151797679
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
Ergens is het raar om hier atheisme te benoemen als het tegenovergestelde van geloven in reincarnatie, aangezien een geloof in reincarnatie geen geloof in goden is.

Niet dat een geloof in reincarnatie een betere basis heeft natuurlijk.
Nou ja, op zich niet heel vreemd, aangezien reïncarnatie een religieus concept is en atheïsten over het algemeen niet zoveel boodschap hebben aan religieuze claims.
pi_151797706
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou ja, op zich niet heel vreemd, aangezien reïncarnatie een religieus concept is en atheïsten over het algemeen niet zoveel boodschap hebben aan religieuze claims.
Mja, dan gooi je wel alles op 1 hoop. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat het wel typisch atheistisch is om niet te geloven in alien visitors.
pi_151797727
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2015 12:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, dan gooi je wel alles op 1 hoop. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat het wel typisch atheistisch is om niet te geloven in alien visitors.
Dat gaat me wat ver, maar uit diezelfde logica lijkt het me wel typisch atheïstisch om niet te geloven dat er vroeger mensen waren die 900 jaar oud werden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')