Sillie, dit is precies een puntje waardoor ik heb getwijfeld aan borst of flesvoeding. Ontneem ik dat niet de vader-kindmomentjes zolang hij nog geen fles afgekolfde melk kan geven. Dus inderdaad de eerste 6 weken ongeveer.quote:Op maandag 20 april 2015 11:50 schreef silliegirl het volgende:
Hallo,
Ik hoop dat ik even mag binnenwippen met een vraag:
Ik ontving van de week een infopakket van de kraamzorg. Het infopakket ging voornamelijk over borstvoeding. Er stond in dat je in de eerste periode borstvoeding niet met bijvoeding uit een fles mag combineren, omdat de speen vs. tepel voor verwarring zou zorgen. Is dat inderdaad zo, en zo ja, hoe lang is die periode dan?
Ik heb altijd geleerd dat je juist snel moet combineren, omdat je kindje anders een speen gaat weigeren. Nu hoef ik niet van dag 1 al met flesjes en kolven in de weer (want ik wil wel graag borstvoeding proberen te geven), maar aan de andere kant is het ook wel zo fijn (ook voor vriend) dat hij ook is een voeding voor zijn rekening kan nemen met gekolfde melk...
Ik vroeg het hem na aanleiding van hier.quote:Op maandag 20 april 2015 19:12 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben wellicht egoïstisch, maar het is nooit een seconde in me opgekomen om dat aan mijn vriend te vragen...
Oh zo! Ik dacht van tevoren als punt om wel of niet te starten met bv (zoals Joycie zegt).quote:Op maandag 20 april 2015 19:13 schreef Cholula het volgende:
[..]
Ik vroeg het hem na aanleiding van hier.
Ja, dat wilde ik erachteraan typen maar kwam niet uit mn woorden dus had ik gedeletequote:Op maandag 20 april 2015 19:14 schreef Stormqueen het volgende:
En daarbij, het gaat over de eerste weken? Dat moet echt geen reden zijn om niet voor borstvoeding te kiezen hoor. Er is echt zoveel meer aan ouderschap dan een fles geven
Nee absoluut niet! Ik wil borstvoeding geven en mijn man steunt mij daar gelukkig 100% in. Maar hij vond sowieso dat er meer is dan alleen voeding.quote:Op maandag 20 april 2015 19:17 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oh zo! Ik dacht van tevoren als punt om wel of niet te starten met bv (zoals Joycie zegt).
+1 egoistisch misschien, maar ook nu interesseert het me niet. Dan heeft hij mooi pech, want ik blijf bij bv. Dan doet hij maar gewoon knuffelen, badje of verschonen ofzo.quote:Op maandag 20 april 2015 19:12 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben wellicht egoïstisch, maar het is nooit een seconde in me opgekomen om dat aan mijn vriend te vragen...
Ik heb het bij een vriendin gezien en die heeft zichzelf over de emmer geholpen omdat de borstvoeding niet op gang kwam maar ze van iedereen hoorde dat ze gewoon moest doorzetten. Toen ze uiteindelijk de beslissing had genomen om over te gaan op flesvoeding werd zij rustiger maar ook haar kindje.quote:Op maandag 20 april 2015 20:34 schreef WupWup het volgende:
Wat is dat toch, 'ten koste van alles'? Wat betekent dat eigenlijk?
Je vriend/man kan nog 100 dingen doen met je kindje op bv geven na...quote:Op maandag 20 april 2015 18:40 schreef J0ycie88 het volgende:
[..]
Sillie, dit is precies een puntje waardoor ik heb getwijfeld aan borst of flesvoeding. Ontneem ik dat niet de vader-kindmomentjes zolang hij nog geen fles afgekolfde melk kan geven. Dus inderdaad de eerste 6 weken ongeveer.
Wij hebben het er toen ook samen over gehad, en mijn vriend was heel stellig. Als borstvoeding het beste is voor ons kindje dan is dat zo, en die momentjes heeft hij wel op een andere manier.
Hebben jullie het er al samen over gehad?
Luid smakken.quote:Op dinsdag 21 april 2015 12:46 schreef Hilmo het volgende:
Geluid maken onder drinken, herkenbaar? Kreunen sinds een week of wat.
Ja, hij is nu 5 weken. Alleen in het ziekenhuis, daarna de kraamhulp en vrouw van cb. Misschien wel een idee om nog een keer een LK te vragen. Al ben ik op zich wel tevreden hoe het nu gaat, ik zie wat hij binnenkrijgt zo. Probleem is het aanhappen en doordrinken. Aanhappen lukt nooit in 1x en hij wordt als snel boos en gefrustreerd, gaat krijsen en slaan op m'n borst met z'n handje. Tepelhoedje werkt dan vaak wel, als ik die dan even later eraf haal pakt ie regelmatig ineens wel goed. Maar dan maakt ie een paar keer een drinkbeweging en dan stopt ie weer even. Gister nog geprobeerd, duurde even voor tsr er was. Hij viel met tepel in z'n mond al snel in slaap en schrok wakker van de melk in z'n mond. Na een minuut liet ie los (adempauze?) en daarna lukte het aanhappen weer niet, dus krijsen.quote:Op maandag 20 april 2015 15:01 schreef Morretje het volgende:
[..]
Je zoontje is nog heel klein toch? Heeft er al een goede LK met je meegekeken waarom het drinken aan de borst niet lukt?
Productie is weer beter vandaagquote:Op maandag 20 april 2015 11:31 schreef WupWup het volgende:
Mijn beste gok is dat menstruatie toch het issue is. Gewoon blijven aanleggen op verzoek, met je productie komt het dan snel weer goed. Mijn eigen ervaring is dat ik weer meer melk heb zodra de ongesteldheid goed doorzet. Zo'n eerste menstruatie kan wel een stuk heviger zijn dan je gewend bent. Alsof het lijf nog wat rotzooi op te ruimen heeft. Balen zeg, zo snel alweer.
Fijn dat je weet waar het aan lag. En dat je productie weer beter is.quote:Op dinsdag 21 april 2015 21:34 schreef Gevalletje het volgende:
[..]
Productie is weer beter vandaag
Want m'n menstruatie heeft inderdaad doorgezet
en waar / wie kan / mag er knippen??Zie wel een lijstje op bv.com staan, maar dat is allemaal het halve land door ... kan ikd at ook gewoon bij een arts/vk hier in alkmaar (laten) doen?quote:Op woensdag 22 april 2015 15:49 schreef Ticootje het volgende:
Bram is geknipt. Mini drupje bloed en het vasthouden vond hij niet leuk. Knippen en meteen laten drinken om te troosten. Ik denk dat het 2 minuten huilen was.
Ik dacht dat de vk dat mocht doen? Bel anders je vk en/of huisarts.quote:Op woensdag 22 april 2015 16:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
en waar / wie kan / mag er knippen??Zie wel een lijstje op bv.com staan, maar dat is allemaal het halve land door ... kan ikd at ook gewoon bij een arts/vk hier in alkmaar (laten) doen?
Misschien wel, weet niet zo goed hoe ik een goede LK vind namelijk.. Als je deze zo mag bellen ben ik wel benieuwd of zij(/hij?) me zou kunnen helpen. Zou schelen met dat kolven steeds. Net weer even geprobeerd, weer drama en frustratie, totaal niet pakken, terwijl ik wel voelde dat ie hem een paar keer kort had. En dan huilt ie zo en begin ik te snikken wanneer oma em over pakt en z'n flesje geeftquote:Op woensdag 22 april 2015 15:34 schreef DJMO het volgende:
iemand ervaring met het knippen van lipriempje/tongriempje? Die eerste zit michael in de weg bij het drinken waardoor hij dus niet goed (genoeg) kan drinken, wat weer z'n matige groei veroorzaakt .. heb net op advies van kleintjes een LK in Haarlem gebeld (wellicht ook een goeie voor jou Gevalletje? ) maar dan moet hij dus nog geknipt worden ...
http://www.room-borstvoeding.nl/contact.htmlquote:Op woensdag 22 april 2015 16:29 schreef Gevalletje het volgende:
[..]
Misschien wel, weet niet zo goed hoe ik een goede LK vind namelijk.. Als je deze zo mag bellen ben ik wel benieuwd of zij(/hij?) me zou kunnen helpen. Zou schelen met dat kolven steeds. Net weer even geprobeerd, weer drama en frustratie, totaal niet pakken, terwijl ik wel voelde dat ie hem een paar keer kort had. En dan huilt ie zo en begin ik te snikken wanneer oma em over pakt en z'n flesje geeft.
Ze hebben bij hem in het ziekenhuis z'n tongriempje gecheckt, zou hier niet het probleem moeten zijn, zou het niet weten dus.
ja, dat is ook wel zo. Moet ik gewoon maar eens doen!quote:Op woensdag 22 april 2015 17:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Je kan toch een paar dagen proberen wat je opbrengst is met twee keer kolven per dag? Misschien scheelt dat niet eens veel, als je er meer tijd tussen laat.
Jawel, hij drinkt toch?quote:Op woensdag 22 april 2015 17:33 schreef Stormqueen het volgende:
DaD, hij is dus niet meer over zijn flessenaversie heen gekomen?
True, maar niet van harte, bedoel ikquote:Op woensdag 22 april 2015 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Jawel, hij drinkt toch?. De go heeft hem een poosje met een lepeltje gevoed, tot hij op een gegeven moment door had hoe de fles werkte. Hij zuigt er nu zelf aan maar na ongeveer 50/60 cc stopt hij gewoon. Dan is blijkbaar de ergste honger gestild.
Als ik dan thuis kom, is het eerste wat we doen lekker bijtanken..
Hoooo! Het is een heel donkergrijs juridisch gebied wb klieven voor verloskundigen. Ik heb vorig jaar in een werkgroep deelgenomen waar we dit hebben uitgezocht, maar waar het nu op neerkomt is dat de vlk die het doen dit op eigen risico doen en wat ermee gebeurt als het mis gaat en voor de rechter zou komen, weet niemand. We leren het ook niet in de opleiding, je moet er een cursus voor volgen. Ik heb zelf die cursus ook gehad, maar gezien de juridische haken en ogen en het feit dat ik graag nog een jaar of 35 doorwerk, klief ik zelf niet.quote:Op donderdag 23 april 2015 08:04 schreef Morretje het volgende:
Sq, je zou ook een keertje kunnen clusterkolven tijdens een gewone kolfsessie?
Het hangt er ook vanaf of je vlak voor het werken en vlak erna meteen voed. Gewoon proberen en weer terugveranderen als het niet gaat kan ook gewoon he.
Gevalletje, helaas heeft niet iedereen verstand van lip- en tongriempjes, ook in het ziekenhuis. Dat hij niet goed lijkt te kúnnen happen zou kunnen lijken op een te strak riempje ergens.
DJMO, de kno-arts mag het, je vk mag het, maar of ze het willen en zien wat de meerwaarde is... Er zijn ook LK's die het doen dacht ik.
Het punt is een beetje dat nog niet iedereen overtuigd is van het effect van lip- en tongriempjes op borstvoeding, of de noodzaak om er wat aan te doen.
Dat was bij mijn praktijk ook zo. Daarna was het gewoon naar de kno.quote:Op donderdag 23 april 2015 09:52 schreef LadyBlack het volgende:
Ohja, in mijn praktijk was er 1 vk die kliefde, en dan alleen tot 10 dagen na geboorte oid.
Ah check, dank voor de verbetering. Lastige materie dus, juridisch gezien.quote:Op donderdag 23 april 2015 09:49 schreef WupWup het volgende:
[..]
Hoooo! Het is een heel donkergrijs juridisch gebied wb klieven voor verloskundigen. Ik heb vorig jaar in een werkgroep deelgenomen waar we dit hebben uitgezocht, maar waar het nu op neerkomt is dat de vlk die het doen dit op eigen risico doen en wat ermee gebeurt als het mis gaat en voor de rechter zou komen, weet niemand. We leren het ook niet in de opleiding, je moet er een cursus voor volgen. Ik heb zelf die cursus ook gehad, maar gezien de juridische haken en ogen en het feit dat ik graag nog een jaar of 35 doorwerk, klief ik zelf niet.
Niet als aanval bedoeld en ik heb het misschien helemaal fout en heb ook niet alles gelezen. Maar lees af en toe dat je van alles doet. Hele dagen met kind in de draagdoek op pad enzo en zelf flink ziek geweest. Zou het kunnen dat je zelf te weinig rust neemt waardoor je wat te weinig productie hebt gecombineerd emt teveel afleiding/te weinig rust voor Michael waardoor hij soms overdag te weinig kan drinken, waardoor de productie te laag blijft? Dat t lipbandje/tongriempje niet het probleem is zeg maar..quote:Op donderdag 23 april 2015 10:15 schreef DJMO het volgende:
Dank morretje; dat wordt dus een KNO arts denk ik. en dank voor extra uitleg Wup!
ik voel me nu dus echt een koeIk moet naast het voeden ook gaan kolven, de melk laten staan, afromen en de room aan michael voeren
![]()
net dus de kolf erop gezet en k had een schamele 25 cc uit beide borsten :[ dat schiet natuurlijk niet op. Ben ook bang dat ik overprodctie ga stimuleren op deze manier, maar goed, dat zien we dan wel weer!
Michael in de draagdoek?? hij heeft er welgeteld één keer ingezeten (jammer genoeg, ik heb teveel last van m'n rug nog om goed te kunnen dragen). Michael drinkt overdag gerust 8 tot 10 keer, en 's nachts ook nog drie keer. Zelfs na live drinken, kolven kan ik er met de hand nog straaltjes melk uitknijpen. Productie is echt het probleem niet. Ik heb filmopnames en foto's naar stefan kleintjes gemaild en het probleem zit hem echt in het aanhappen, zijn hap is te klein en te zuinig zoals Stefan me uitlegt. Morgen komt de LK uit Haarlem bij me op huisbezoek om het tongriempje en liprimpje na te kijken en mee te kijken bij een live-voeding.quote:Op donderdag 23 april 2015 17:45 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Niet als aanval bedoeld en ik heb het misschien helemaal fout en heb ook niet alles gelezen. Maar lees af en toe dat je van alles doet. Hele dagen met kind in de draagdoek op pad enzo en zelf flink ziek geweest. Zou het kunnen dat je zelf te weinig rust neemt waardoor je wat te weinig productie hebt gecombineerd emt teveel afleiding/te weinig rust voor Michael waardoor hij soms overdag te weinig kan drinken, waardoor de productie te laag blijft? Dat t lipbandje/tongriempje niet het probleem is zeg maar..
merk namelijk zelf bij mijn zoon (maar die is wel veel ouder, nu 6 mnd) dat hij op een dag dat ik druk doe en met peuter op stap ben en hij in de draagdoek zit dat hij gewoon de hele dag gaat zitten slapen en bijna niks drinkt en dat haalt hij niet genoeg in 's nachts...
ik heb tepelhoedjes in huis, dat is het punt niet. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van tepelhoedjes om te kunnen voeden. Daar ben ik te vaak voor onderweg. Ik wil bij wijze van spreken op het winkelcentrum of in de trein gewoon kunnen aanleggen zonder eerst te moeten prutsen met een hoedje op m'n tietquote:Op donderdag 23 april 2015 21:05 schreef Amsel het volgende:
Mijn baby snapte ook niet hoe ze goed moest happen, hap was ook te klein, en daarvoor was een tepelhoedje de oplossing. Gebruiken we na 8,5 maand nog steeds, gaat prima.
als het inderdaad nodig is (moet het advies van de LK morgen afwachten, kan ik op voorspraak van stefan met spoed in drachten terecht. Kan ik meteen op kraamvisite bij Vlindurquote:Op donderdag 23 april 2015 21:50 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ok, niets gezegd dan. Hoop dat t klieven dan snel ergens kan DJMO!
is het bij jou uiteindelijk wel goedgekomen? En wat heb je nog meer gedaan/ wat was de oplossing uiteindelijk wel ???quote:Op vrijdag 24 april 2015 07:53 schreef Dot. het volgende:
Hier dezelfde problemen DJMO en uiteindelijk beide laten klieven, maar dat was dus niet de oplossing. Wil je niet ontmoedigen, maar ik had al m'n hoop hierop gevestigd en was erg teleurgesteld toen het dus geen klap hielp. Ik hoop voor je dat het bij M. wel de oplossing is!
Nee, helaas. We kregen toen ook nog spruw die door de huisarts niet werd herkend en toen ben ik af gaan bouwen. Tepelhoedje was bij mij minder pijnlijk, maar Stip dronk dan m'n borsten helemaal niet leeg en zonder moest ik ook al compressie toepassen. Ik denk dat de enige mogelijkheid kolven zou zijn geweest, maar Stip huilde ook erg veel, dus daar zag ik geen mogelijkheid toe.quote:Op vrijdag 24 april 2015 08:01 schreef DJMO het volgende:
[..]
is het bij jou uiteindelijk wel goedgekomen? En wat heb je nog meer gedaan/ wat was de oplossing uiteindelijk wel ???
Drinkt hij dan niet heel weinig uit je borst als je maar 25ml kolft? Nadat ik Q een paar dagen alleen de borst had gegeven tijdens dr kraamtijd en we het vermoeden kregen dat ie weinig dronk, ging ik weer eens kolven. Toen had ik 40ml, terwijl ik toen ik naar huis ging op 170ml zatquote:Op donderdag 23 april 2015 10:15 schreef DJMO het volgende:
Dank morretje; dat wordt dus een KNO arts denk ik. en dank voor extra uitleg Wup!
ik voel me nu dus echt een koeIk moet naast het voeden ook gaan kolven, de melk laten staan, afromen en de room aan michael voeren
![]()
net dus de kolf erop gezet en k had een schamele 25 cc uit beide borsten :[ dat schiet natuurlijk niet op. Ben ook bang dat ik overprodctie ga stimuleren op deze manier, maar goed, dat zien we dan wel weer!
Oh dat is wat anders natuurlijkquote:Op zaterdag 25 april 2015 09:17 schreef DJMO het volgende:
Ik kan gewoon niet kolvenMet de hand krijg ik er meer uit in minder tijd
Alleen dat wordt wel gevoeliger uiteindelijk, dus dat doe ik zelden.
-edit- kleine toevoeging: Michael had toen net gedronken trouwens. Dus die 25 cc kwam bovenop wat michael zelf al had gedronken. als ik een voeding zou vervangen door kolven zou ik denk ik wel veel meer uit halen.
Ik begon vrij snel al, met 4 weken volgens mij.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:35 schreef faptist het volgende:
Wanneer zijn jullie eigenlijk begonnen met kolven en hoe bepaal je welke voeding je daarvoor gebruikt?
Of kolf je gewoon steeds je borsten leeg?
Ik ben echt een borstvoeding/kolfn00bquote:Op zaterdag 25 april 2015 10:03 schreef kwakz0r het volgende:
sommige babies kunnen je leegdrinken in vijf minuten hoor
en hoeveel je kolft hoeft niet veel te zeggen over je productie. kolven is idd een kunst en sommigen lukt het beter dan anderen. kind drinkt ook effectiever dan jij kunt kolven.
Nou,quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:00 schreef Burdie het volgende:
@fap: waar wil je voor kolven? Puur om te oefenen voor als je weer gaat werken, of om een voorraadje aan te leggen? Je productie is in de ochtend het hoogst, ik kolfde voor voorraad en een nachtfles, en deed dat altijd in de ochtend, ongeveer een uur nadat kuiken live had gedronken. Hij lag dan lekker in de box te spelen en ik kon er even voor gaan zitten.
@gevalletje: milliliters zeggen niet zoveel bij bv, omdat de melk steeds weer anders is qua voedingswaarde.
Ben je al bij de LK geweest?
Ik gebruik Milktrays, dat is 30ml per staafje.quote:Op zondag 26 april 2015 21:26 schreef faptist het volgende:
Per hoeveel ml vriezen jullie eigenlijk in?
quote:Op maandag 27 april 2015 09:02 schreef Tante_Soesa het volgende:
Die zakjes van Elanee gebruikte ik ook. Ik heb er nog een heleboel van liggen - zou even moeten kijken hoeveel. Iemand interesse?
Als je kindje al wat regelmaat begint te krijgen in wanneer ze drinkt kun je bijvoorbeeld een uur na de ochtendvoeding gaan kolven, en dan elke dag. Je zult na een dag of 3-5 zien dat je dan ongeveer 1 voeding kolft per kolfbeurt. Op deze manier verhoog je kunstmatig je productie, als je wilt stoppen met deze voeding te kolven kun je dus ook beter in 3-5 dagen afbouwen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:52 schreef faptist het volgende:
[..]
Nou,
Gisteren heb ik gekolfd om te proberen of m'n gekochte kolf het deed (ja dus :-D ).
ik zou graag eraan willen wennen. Een beetje handig worden, want gisteren was echt frustrerend. Zo traagzaam.
En ik zou willen beginnen met het aanleggen van een voorraadje. Voor noodgevallen en voor wanneer ik weer ga werken. (Eind juni).
Ik heb dat zelf gedaan bij de oudste en vond het zelf redelijk onhandig. Als ik weer per portie in zou willen vriezen denk ik dat ik zo'n milktray zou willen aanschaffen.quote:Op maandag 27 april 2015 10:11 schreef silliegirl het volgende:
Mijn collega's zweren bij normale ijsblokzakjes voor de melk in de vriezer. Kun je ook makkelijk porties uitdrukken en 't kost maar een paar cent.. Zomaar een tip.
Die worden afgeraden vanwege ... ??? geen idee waarom, maar 'gewone' ijsblokzakjes werden afgeraden. Volgens een snel rondje google ivm weekmakers die er in zitten en ivm dat het plastic mee kan komen bij het uitdrukken van de blokjes.quote:Op maandag 27 april 2015 10:11 schreef silliegirl het volgende:
Mijn collega's zweren bij normale ijsblokzakjes voor de melk in de vriezer. Kun je ook makkelijk porties uitdrukken en 't kost maar een paar cent.. Zomaar een tip.
quote:U kunt dat doen door na de bevalling medicijnen te vragen aan uw arts of verloskundige. Houd er wel rekening mee dat deze medicijnen ernstige bijverschijnselen kunnen hebben.
U zou ook kunnen proberen om de melkproductie tegen te gaan met kruiden, zoals salie, wat u in de vorm van saliethee kunt innemen.
Tegelijkertijd kunt u proberen zwelling en pijn te voorkomen door gekneusde witte-koolbladeren of andere koele kompressen op uw borsten te dragen.
Als de zwelling te erg wordt, kunt u toch proberen de borsten een of enkele malen leeg te laten stromen, bijvoorbeeld door ze onder de douche te masseren. U maakt de borsten zover leeg tot het weer prettig aanvoelt. Eventueel kunt hierbij een handkolf gebruiken.
Ik geloof dat ze wel ervaren zijn in het Erasmus hierquote:Op maandag 27 april 2015 16:43 schreef WupWup het volgende:
Koelen, strak inpakken (heb je een ervaren kraamzorg? Die zou dat misschien wel kunnen met hydrofieldoeken en spelden), PCM en de klok vooruit kijken... Warmte stimuleert, dus beperk het douchen. Bij ernstige stuwing zou je evt eenmalig kunnen kolven, maar liever natuurlijk niet gezien de stimulatie. Of zou sticker misschien nog willen drinken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |