abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151866593
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:50 schreef silliegirl het volgende:
Hallo,

Ik hoop dat ik even mag binnenwippen met een vraag:

Ik ontving van de week een infopakket van de kraamzorg. Het infopakket ging voornamelijk over borstvoeding. Er stond in dat je in de eerste periode borstvoeding niet met bijvoeding uit een fles mag combineren, omdat de speen vs. tepel voor verwarring zou zorgen :? . Is dat inderdaad zo, en zo ja, hoe lang is die periode dan?
Ik heb altijd geleerd dat je juist snel moet combineren, omdat je kindje anders een speen gaat weigeren. Nu hoef ik niet van dag 1 al met flesjes en kolven in de weer (want ik wil wel graag borstvoeding proberen te geven), maar aan de andere kant is het ook wel zo fijn (ook voor vriend) dat hij ook is een voeding voor zijn rekening kan nemen met gekolfde melk...
Sillie, dit is precies een puntje waardoor ik heb getwijfeld aan borst of flesvoeding. Ontneem ik dat niet de vader-kindmomentjes zolang hij nog geen fles afgekolfde melk kan geven. Dus inderdaad de eerste 6 weken ongeveer.
Wij hebben het er toen ook samen over gehad, en mijn vriend was heel stellig. Als borstvoeding het beste is voor ons kindje dan is dat zo, en die momentjes heeft hij wel op een andere manier.
Hebben jullie het er al samen over gehad?
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_151866731
Ik heb aan mijn man gevraagd of ik hem vader-zoontijd ontneem door bv te geven. Hij vindt van niet. Hij verschoont en knuffelt onze baby. Er is zoveel meer te doen dan alleen voeding geven en luiers verschonen.

In onze ogen is het dus geen reden om geen borstvoeding te geven, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
  maandag 20 april 2015 @ 19:09:13 #103
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_151867508
De eerste zes weken geen fles gekolfde melk? Als je kind goed aanhapt, de voeding loopt en jij hebt een fles afgekolfd dan zie ik niet in waarom je die niet eerder dan bij 6 weken zou mogen geven.

Bij mijn beide baby's was het zo dat ze vanaf dag 1 heel goed aanhapten en goed doordronken. Ik weet niet meer precies wanneer ze hun eerste flesje gekolfde melk kregen, maar ergens in de 2e of 3e week.
  maandag 20 april 2015 @ 19:12:25 #104
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_151867614
ik ben in week vier met af en toe een flesje begonnen. en ook met speen toen.
Kwak
pi_151867622
Ik ben wellicht egoïstisch, maar het is nooit een seconde in me opgekomen om dat aan mijn vriend te vragen...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_151867667
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 19:12 schreef Phaidra het volgende:
Ik ben wellicht egoïstisch, maar het is nooit een seconde in me opgekomen om dat aan mijn vriend te vragen...
Ik vroeg het hem na aanleiding van hier. :)
  maandag 20 april 2015 @ 19:14:45 #107
149959 SQ
snelle trees
pi_151867694
En daarbij, het gaat over de eerste weken? Dat moet echt geen reden zijn om niet voor borstvoeding te kiezen hoor. Er is echt zoveel meer aan ouderschap dan een fles geven :D
disclaimer
pi_151867803
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 19:13 schreef Cholula het volgende:

[..]

Ik vroeg het hem na aanleiding van hier. :)
Oh zo! Ik dacht van tevoren als punt om wel of niet te starten met bv (zoals Joycie zegt).
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 20 april 2015 @ 19:20:58 #109
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_151867899
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 19:14 schreef Stormqueen het volgende:
En daarbij, het gaat over de eerste weken? Dat moet echt geen reden zijn om niet voor borstvoeding te kiezen hoor. Er is echt zoveel meer aan ouderschap dan een fles geven :D
Ja, dat wilde ik erachteraan typen maar kwam niet uit mn woorden dus had ik gedelete :+
pi_151867934
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2015 19:17 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Oh zo! Ik dacht van tevoren als punt om wel of niet te starten met bv (zoals Joycie zegt).
Nee absoluut niet! Ik wil borstvoeding geven en mijn man steunt mij daar gelukkig 100% in. Maar hij vond sowieso dat er meer is dan alleen voeding.
pi_151868475
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 19:12 schreef Phaidra het volgende:
+1 egoistisch misschien, maar ook nu interesseert het me niet. Dan heeft hij mooi pech, want ik blijf bij bv. Dan doet hij maar gewoon knuffelen, badje of verschonen ofzo.
pi_151870515
Hier was ik eigenlijk vanaf het begin van de zwangerschap heel stellig over het borstvoeding geven, dat gingen we gewoon doen.
Maar zo ongeveer met 10 weken ging ik twijfelen, onder andere of ik inderdaad mijn vriend daardoor niet iets ontneem en ik twijfelde zelf ook omdat ik een aantal nachten per week alleen ben en of dat dan wel goed zou gaan. Onzin eigenlijk, want of ik nu eruit moet dan om een fles te maken of ik pak de baby en leeg aan.

Nu twijfel ik niet meer, we gaan borstvoeding proberen, en daarbij wil ik best hulp inschakelen als het allemaal niet zo makkelijk loopt. Maar ik heb wel een grens. De baby moet het er goed op doen, en als het niet lukt, lukt het niet. Ik leef echt niet op de roze wolk dat borstvoeding een eitje gaat zijn, en dat je er niets voor hoeft te doen. En daar wil ik best energie en moeite is steken maar niet ten kosten van alles.
pi_151871078
Wat is dat toch, 'ten koste van alles'? Wat betekent dat eigenlijk?
pi_151871393
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 20:34 schreef WupWup het volgende:
Wat is dat toch, 'ten koste van alles'? Wat betekent dat eigenlijk?
Ik heb het bij een vriendin gezien en die heeft zichzelf over de emmer geholpen omdat de borstvoeding niet op gang kwam maar ze van iedereen hoorde dat ze gewoon moest doorzetten. Toen ze uiteindelijk de beslissing had genomen om over te gaan op flesvoeding werd zij rustiger maar ook haar kindje.

Dat bedoel ik meer met niet ten koste van alles.
pi_151871692
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 18:40 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Sillie, dit is precies een puntje waardoor ik heb getwijfeld aan borst of flesvoeding. Ontneem ik dat niet de vader-kindmomentjes zolang hij nog geen fles afgekolfde melk kan geven. Dus inderdaad de eerste 6 weken ongeveer.
Wij hebben het er toen ook samen over gehad, en mijn vriend was heel stellig. Als borstvoeding het beste is voor ons kindje dan is dat zo, en die momentjes heeft hij wel op een andere manier.
Hebben jullie het er al samen over gehad?
Je vriend/man kan nog 100 dingen doen met je kindje op bv geven na...
- luier verschonen
- in bad doen
- mee in bad nemen (want dat mag jij voorlopig niet -O- )
- Mee wandelen
- boertjes laten
- knuffelen
- bewonderen
- weer verschonen :+
- nog meer boertjes laten
- knuffelen
- samen in slaap vallen met jullie kindje op zn borst. Wel een foto maken! *;

Enzovoort enzovoort.

En na een paar weken ga je wat kolven en dan kan hij ook. Mag jij dan de boertjes doen ;)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_151871735
Het blijft wel heel lastig als je dit soort ervaringen van anderen hoort of hebt gezien. Ik heb in mijn omgeving vrijwel alleen maar moeders die snel gestopt zijn met bv, om allerlei verschillende redenen. En daarom had ik een beeld dat bv ook wel echt heel lastig of moeilijk zou zijn. Nu zal ik ook niet een rozewolkensprookje gaan vertellen, maar het was toch nooit zo dat ik het idee had dat de bv 'ten koste ging' van van alles en van mezelf.

Vader en kind-moment: vaders hebben heel vaak de eerste tijd het idee dat er een moeder-kind band is die zij nog niet helemaal op die manier ervaren. Er is gewoon veel intimiteit, omdat je baby nu eenmaal in jouw buik heeft gezeten en er daardoor emotioneel al veel is opgebouwd. Dat ervaren niet alle moeders zo hoor, en er zijn ongetwijfeld vaders die wel meteen heel erg veel contact voelen e.d. Maar zoiets is afhankelijk van veel zaken en bv is daar maar 1 factor in. Daarbij weet je dit van tevoren gewoon allemaal niet, bij een eerste kindje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151871829
Ik ben vier nachten per week van acht uur 's avond tot vier uur's nachts (of later) alleen met Frits thuis. Ik ben op die momenten vooral blij dat ik alleen mijn borst tevoorschijn hoef te halen en niet een flesje klaar hoef te maken.
Ik probeer ook vooral in oplossingen te denken (positieve mindset etc. ) en niet in problemen. Of je de fles gaat geven of je tepel bij je kind naar binnen frot verandert niets aan het feit dat je vriend er meerdere nachten niet is. Geef jezelf de tijd om keuze te maken, de enige naar wie je die keuze hoeft te verantwoorden ben jij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cholula op 20-04-2015 21:34:15 ]
pi_151872457
Om me heen ook alleen maar 'faal'verhalen. En toch was ik overtuigt, dit doe ik 'gewoon'. En als het niet goed lukt, proberen te rekken tot 6 weken. Van mijn moeder gehoord dat 6 weken bij haar vroeger net genoeg was bij nierprobleem die ze had toen ze 7 was. Lang verhaal, maar goed... Vandaag 6 weken en dus mijn minimum gehaald. Niet makkelijk, kloven, flinke stuwing, veel spugen en lektetten tot en met. Maar nooit spijt, het is het waard. Ik ga door tot we het zat zijn.

En oh zo makkelijk 's nachts. Hup kind uit bed, aan de tepel, boertje, schone broek, tepel nog een keer aanbieden en dan hups bed weer in. Alles zonder mijn bed uit te moeten. ^O^
pi_151887773
Over die tepel-speen-verwarring: ik ben geneigd te denken dat babies gewoon maar doen waar ze zin in hebben sinds mijn jongste, die vanaf week twee zowel uit de borst als de fles dronk, zo rond 7 maanden begon met de fles te weigeren. Wat maandenlang duurde }:|

Dan denk je: hij drinkt goed uit borst en fles, dus ons kunnen ze niets maken! en dan flikt zo'n kind zoiets. Ongehoord :{w
pi_151889333
Geluid maken onder drinken, herkenbaar? Kreunen sinds een week of wat.
pi_151895240
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 12:46 schreef Hilmo het volgende:
Geluid maken onder drinken, herkenbaar? Kreunen sinds een week of wat.
Luid smakken. :+
Professioneel gifmenger.
pi_151903183
Even update.

Hier dus niet echt heel bewust aan het afbouwen gegaan, maar toch zijn er binnen een week een paar fundamentele dingen gewijzigd. We hebben een ander avondritueel voor het naar bed gaan 's avonds. In dat ritueel hebben we de bv nu echt helemaal weggelaten, daarmee is de laatste voeding komen te vervallen, waar het anders juist een centraal element was. Dat was even een paar avonden wat lastig (dat ze niet echt in slaap kwam en ik toch naar haar toe ging om bv te geven), maar nu werkt het.

De voeding rond 17.00 is wel gebleven, want als ik haar ophaal van het kdv dan wil ze zo ontzettend graag aan de borst... ook op dagen dat ze thuis is, heeft ze rond 17.00 vaak een dipje en is het fijn als ze aan de borst kan. Maar als mijn vriend met haar alleen is en ik ben niet thuis, dan gaat dat ook gewoon prima.

Maar wat echt superfijn is: de afgelopen week slaapt ze ineens hele nachten door en is er dus ook geen nachtvoeding meer! Ik ga er niet vanuit dat dit nu nooit meer gaat voorkomen, maar het scheelt wel een boel dat het niet standaard meer lijkt te zijn.

Nu deze punten zijn veranderd, (hopelijk blijft het zo!) ga ik straks met een geruster gevoel op reis, ik heb het idee dat ze steeds minder afhankelijk wordt van de bv. Het lijkt nu vooral nog een rol te spelen als 'uitrustmomentje' rond 17.00.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_151906291
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 15:01 schreef Morretje het volgende:

[..]

Je zoontje is nog heel klein toch? Heeft er al een goede LK met je meegekeken waarom het drinken aan de borst niet lukt?
Ja, hij is nu 5 weken. Alleen in het ziekenhuis, daarna de kraamhulp en vrouw van cb. Misschien wel een idee om nog een keer een LK te vragen. Al ben ik op zich wel tevreden hoe het nu gaat, ik zie wat hij binnenkrijgt zo. Probleem is het aanhappen en doordrinken. Aanhappen lukt nooit in 1x en hij wordt als snel boos en gefrustreerd, gaat krijsen en slaan op m'n borst met z'n handje. Tepelhoedje werkt dan vaak wel, als ik die dan even later eraf haal pakt ie regelmatig ineens wel goed. Maar dan maakt ie een paar keer een drinkbeweging en dan stopt ie weer even. Gister nog geprobeerd, duurde even voor tsr er was. Hij viel met tepel in z'n mond al snel in slaap en schrok wakker van de melk in z'n mond. Na een minuut liet ie los (adempauze?) en daarna lukte het aanhappen weer niet, dus krijsen.

Over tepel-speenverwarring: Q krijgt al sinds week 1 fles ivm drinkproblemen aan m'n borst. Het aanhappen gaat vanaf het begin al lastig en hij krijgt al weken bijna alleen de fles, maar als ik het probeer lukt aanleggen regelmatig toch nog!
pi_151906612
Ik zou een goede LK zoeken, Gevalletje, als je 'm nog aan de borst wil krijgen. Klinkt nog niet alsof alles goed bekeken is m.i.. Kolven is eigenlijk dubbel werk. En met 5 weken is er nog heel wat mogelijk hoor!
Als de kosten van een LK te hoog zijn, vrijwilligers van de VBN en LLL zijn ook geschoold. Meer dan de gemiddelde CB-medewerker/kraamverzorgster.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_151906620
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 11:31 schreef WupWup het volgende:
Mijn beste gok is dat menstruatie toch het issue is. Gewoon blijven aanleggen op verzoek, met je productie komt het dan snel weer goed. Mijn eigen ervaring is dat ik weer meer melk heb zodra de ongesteldheid goed doorzet. Zo'n eerste menstruatie kan wel een stuk heviger zijn dan je gewend bent. Alsof het lijf nog wat rotzooi op te ruimen heeft. Balen zeg, zo snel alweer.
Productie is weer beter vandaag *O*
Want m'n menstruatie heeft inderdaad doorgezet -O-
pi_151908287
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2015 21:34 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Productie is weer beter vandaag *O*
Want m'n menstruatie heeft inderdaad doorgezet -O-
Fijn dat je weet waar het aan lag. En dat je productie weer beter is. *O*
Professioneel gifmenger.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 april 2015 @ 15:34:58 #127
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151926632
iemand ervaring met het knippen van lipriempje/tongriempje? Die eerste zit michael in de weg bij het drinken waardoor hij dus niet goed (genoeg) kan drinken, wat weer z'n matige groei veroorzaakt .. heb net op advies van kleintjes een LK in Haarlem gebeld (wellicht ook een goeie voor jou Gevalletje? ) maar dan moet hij dus nog geknipt worden ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_151927374
Bram is geknipt. Mini drupje bloed en het vasthouden vond hij niet leuk. Knippen en meteen laten drinken om te troosten. Ik denk dat het 2 minuten huilen was.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 april 2015 @ 16:00:40 #129
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151927792
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 15:49 schreef Ticootje het volgende:
Bram is geknipt. Mini drupje bloed en het vasthouden vond hij niet leuk. Knippen en meteen laten drinken om te troosten. Ik denk dat het 2 minuten huilen was.
en waar / wie kan / mag er knippen??Zie wel een lijstje op bv.com staan, maar dat is allemaal het halve land door ... kan ikd at ook gewoon bij een arts/vk hier in alkmaar (laten) doen?
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_151927882
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 16:00 schreef DJMO het volgende:

[..]

en waar / wie kan / mag er knippen??Zie wel een lijstje op bv.com staan, maar dat is allemaal het halve land door ... kan ikd at ook gewoon bij een arts/vk hier in alkmaar (laten) doen?
Ik dacht dat de vk dat mocht doen? Bel anders je vk en/of huisarts.
Professioneel gifmenger.
pi_151928509
Verloskundige deed het. In de kraamweek.
pi_151928805
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 15:34 schreef DJMO het volgende:
iemand ervaring met het knippen van lipriempje/tongriempje? Die eerste zit michael in de weg bij het drinken waardoor hij dus niet goed (genoeg) kan drinken, wat weer z'n matige groei veroorzaakt .. heb net op advies van kleintjes een LK in Haarlem gebeld (wellicht ook een goeie voor jou Gevalletje? ) maar dan moet hij dus nog geknipt worden ...
Misschien wel, weet niet zo goed hoe ik een goede LK vind namelijk.. Als je deze zo mag bellen ben ik wel benieuwd of zij(/hij?) me zou kunnen helpen. Zou schelen met dat kolven steeds. Net weer even geprobeerd, weer drama en frustratie, totaal niet pakken, terwijl ik wel voelde dat ie hem een paar keer kort had. En dan huilt ie zo en begin ik te snikken wanneer oma em over pakt en z'n flesje geeft :').
Ze hebben bij hem in het ziekenhuis z'n tongriempje gecheckt, zou hier niet het probleem moeten zijn, zou het niet weten dus.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 22 april 2015 @ 16:42:02 #133
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151929282
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 16:29 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Misschien wel, weet niet zo goed hoe ik een goede LK vind namelijk.. Als je deze zo mag bellen ben ik wel benieuwd of zij(/hij?) me zou kunnen helpen. Zou schelen met dat kolven steeds. Net weer even geprobeerd, weer drama en frustratie, totaal niet pakken, terwijl ik wel voelde dat ie hem een paar keer kort had. En dan huilt ie zo en begin ik te snikken wanneer oma em over pakt en z'n flesje geeft :').
Ze hebben bij hem in het ziekenhuis z'n tongriempje gecheckt, zou hier niet het probleem moeten zijn, zou het niet weten dus.
http://www.room-borstvoeding.nl/contact.html

kun je zó bellen! Deze werd me aanbevolen door stefan kleintjes zelf, dus ongetwijfeld een hele goeie!

woensdag 22 april 2015 @ 17:19:53 #134
149959 SQ
snelle trees
pi_151930632
ik kom er trouwens weer eens in met een kolfvraag :')

Wanneer zijn jullie overgegaan op minder kolven? Ik kolf nog steeds bijna altijd 3 keer per dag. Mijn opbrengst fluctueert echt enorm. Vandaag in 3 sessies 310 cc, maar goed, ik had maandag dikke koorts dus het kan daardoor wat minder zijn. Maandag had ik in twee sessies 330 bijvoorbeeld - het is altijd anders :') Mauwtje drinkt op het kdv meestal 3 flesjes 125. Ze drinkt ze niet altijd leeg, maar er zijn ook dagen dat ze de vriezervoorraad nog moeten aanbreken. Maar meestal kolf ik wel voldoende.

Mijn vriezervoorraad schat ik op 3-4 liter. Ze is nu 6,5 maand, we eten volgens rapley, dus ze krijgt ongeveer anderhalve kruimel bijvoeding per dag binnen. Nog lang niet genoeg om er minder melk om te gaan vragen in elk geval, en dat zal nog wel even zo blijven ;)

Nou ja, ik wil dus eigenlijk van dat driemaaldaags kolven af. Het staat me onderhand echt tegen. Twee keer per dag zou zo veel beter zijn voor mijn productiviteit op kantoor. Maar is dat dan het begin van het einde, gezien ze nog praktisch volledige borstvoeding krijgt?

Of zijn er hier bergen vrouwen die nog steeds happy borstvoeden op twee kolfsessies per dag? Ik kan mijn vriezervoorraad aanspreken, maar dat houdt ook snel op (1-1,5 maand dan). Kan ik er op vertrouwen dat ze over anderhalve maand echt minder melk nodig heeft overdag? Help :')
disclaimer
pi_151930822
Ik heb nooit 3 x per dag gekolfd SQ, 2 x was hier het maximaal haalbare met mijn werk en dat is altijd goed gegaan. Ik denk echt niet dat het het einde van je productie gaat zijn, op de dagen dat je thuis bent kan M. het weer mooi opkrikken :).
pi_151930895
Hoe lang ben je weg op een werkdag? Ik zo ongeveer van 7 tot 16 uur en ik kolf maar een keer per dag. Wel dubbelzijdig, en de opbrengst is dan totaal zo'n 250 cc. Meer kolfmomenten krijg ik op een werkdag niet voor elkaar.

Hier heeft het tot dusver geen enkele nadelige gevolgen gehad.

Ik moet er wel bij zeggen dat I op de opvang maar twee flesjes drinkt van zo'n 60 cc per stuk.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 22 april 2015 @ 17:33:45 #137
149959 SQ
snelle trees
pi_151931127
Van 8 tot 17:30 ongeveer. Ik ben alleen bang dat ze er niet genoeg aan gaat hebben. En ja, dan moeten we gaan bijspekken met nutrilon, dat kan gewoon, maar iedereen hier herkent die terughoudendheid denk ik wel :')

DaD, hij is dus niet meer over zijn flessenaversie heen gekomen?
disclaimer
pi_151931180
Ik heb bij beide dochters vanaf dat ik weer ging werken met 3,5e maand twee keer per dag enkelzijdig gekolfd, vier dagen per week. Met 9 maanden gezakt naar alleen lunchpauze. Ik voed de laatste keer 'à morgens rond 07.15uur en ben om 18.00uur weer thuis.

Moet wel zeggen dat ik naar fok-begrippen erg makkelijk kolf over het algemeen. En lukt het nu een keer wat minder, dan blijkt J die dag ook ineens de meegegeven flessen niet leeggedronken te hebben die dag ;).
  woensdag 22 april 2015 @ 17:36:29 #139
149959 SQ
snelle trees
pi_151931217
Ja hier gaat het steeds moeizamer. Op mijn vierde werkdag had ik in 3x10 minuten 500 cc ofzo. Nu doe ik 3x20 over 350 cc :')
disclaimer
pi_151931283
Je kan toch een paar dagen proberen wat je opbrengst is met twee keer kolven per dag? Misschien scheelt dat niet eens veel, als je er meer tijd tussen laat.
  woensdag 22 april 2015 @ 17:40:34 #141
149959 SQ
snelle trees
pi_151931355
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 17:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Je kan toch een paar dagen proberen wat je opbrengst is met twee keer kolven per dag? Misschien scheelt dat niet eens veel, als je er meer tijd tussen laat.
ja, dat is ook wel zo. Moet ik gewoon maar eens doen!
disclaimer
pi_151931605
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 17:33 schreef Stormqueen het volgende:

DaD, hij is dus niet meer over zijn flessenaversie heen gekomen?
Jawel, hij drinkt toch? :D. De go heeft hem een poosje met een lepeltje gevoed, tot hij op een gegeven moment door had hoe de fles werkte. Hij zuigt er nu zelf aan maar na ongeveer 50/60 cc stopt hij gewoon. Dan is blijkbaar de ergste honger gestild.

Als ik dan thuis kom, is het eerste wat we doen lekker bijtanken. O+.
pi_151932698
Sq, jij gaf toch in real life ook 1 borst per keer? Ik merk dat op werkdagen met dubbel kolven de productie omhoog gaat. Ik ben weg van half 8 tot 16.30 en kolf vanaf het begin 2x per dag op werk, om 10 uur en 14.00 en om 16.30 leg ik hem meteen weer aan. Hij drinkt s'ochtends 1 borst en dan kolf sochtends voordat ik vertrek de andere borst. Ook die opbrengst heb ik er dan nog bij. Vanmiddag was het hier ook niet veel soeps.2 flessen van 200 ml drinkt hij. Borst compressie doe ik wel altijd.

Ik zou het inderdaad proberen.
  woensdag 22 april 2015 @ 18:39:43 #144
149959 SQ
snelle trees
pi_151932980
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2015 17:48 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Jawel, hij drinkt toch? :D. De go heeft hem een poosje met een lepeltje gevoed, tot hij op een gegeven moment door had hoe de fles werkte. Hij zuigt er nu zelf aan maar na ongeveer 50/60 cc stopt hij gewoon. Dan is blijkbaar de ergste honger gestild.

Als ik dan thuis kom, is het eerste wat we doen lekker bijtanken. O+.
True, maar niet van harte, bedoel ik :D al kan ik m geen ongelijk geven natuurlijk ;)

Hilmo, klopt. Waarschijnlijk maak ik me druk om niks. Zal volgende week eens twee maal daags proberen en mijn bevindingen delen 8-)
disclaimer
pi_151933984
Hier varieert de opbrengst ook tussen 300 en 500 met 3 keer kolven en gemiddeld 3x135ml drinken. Ik had zelf bedacht rond zes maanden eventueel over te gaan naar twee keer per dag kolven met het idee dat zowel zij als mijn productie het dan wel aan moet kunnen, dus herkenbaar ding maar geen ervaringsverhaal. Ik zou het inderdaad gewoon eens een week proberen! Dat kan je productie wel aan neem ik aan, dat is na een week ook wel weer op te krikken als het toch niet bevalt.
DaD wat fijn dat hij nu iets beter drinkt!
pi_151935740
Oef, ik kolfde wel vier keer per dag (en ook nog mrt een enkelzijdige kolf). Ik snap ineens waarom ik dat na drie maanden echt helemaal spuugzat was. :D Had ik toen jullie maar gehad als vraagbaak. O+
Professioneel gifmenger.
pi_151936414
Ik ben met 8 maanden pas overgegaan op 2x per dag kolven. Eerder redde ik het ook echt niet ivm stuwing. Ik had ook niet genoeg daaraan (eerste dag was opbrengst nog gelijk, maar dat nam toch snel af) en daarom kolfde ik 's avonds nog een keer.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_151947399
Sq, je zou ook een keertje kunnen clusterkolven tijdens een gewone kolfsessie?
Het hangt er ook vanaf of je vlak voor het werken en vlak erna meteen voed. Gewoon proberen en weer terugveranderen als het niet gaat kan ook gewoon he.

Gevalletje, helaas heeft niet iedereen verstand van lip- en tongriempjes, ook in het ziekenhuis. Dat hij niet goed lijkt te kúnnen happen zou kunnen lijken op een te strak riempje ergens.

DJMO, de kno-arts mag het, je vk mag het, maar of ze het willen en zien wat de meerwaarde is... Er zijn ook LK's die het doen dacht ik.

Het punt is een beetje dat nog niet iedereen overtuigd is van het effect van lip- en tongriempjes op borstvoeding, of de noodzaak om er wat aan te doen.
pi_151948173
Gisteren begonnen met weg laten lopen/spuiten in flesje voor ik aanbied. Maar waar ik gisteren in een nacht ruim 60cc haalde, heb ik nu in dezelfde tijd 90cc.
Dus ik ga een kolf halen om alles even te resetten. Kind doet het wel beter, slaapt ineens door. Denk doordat ze vollere melk krijgt ineens.
  donderdag 23 april 2015 @ 09:12:27 #150
149959 SQ
snelle trees
pi_151948264
90 cc wat er gewoon uit loopt :o
misschien moet je extra baby's gaan voeden als bijbaan :D
disclaimer
pi_151948445
Dat is inderdaad indrukwekkend, Risu! _O_ .

SQ, als ik zo de ervaringen lees, is het bij iedereen zo verschillend! Ik heb nooit veel hoeven kolven om stuwing weg te werken. Toen ik ging werken (dat was pas toen I zeven maanden was..) had ik aan 1 keer kolven wel genoeg, maar daar ben ik snel mee gestopt want zelfs 1 keer kolven kreeg ik nauwelijks voor elkaar op mijn werk. Het scheelde wel dat ik I om 16.30 - 17.00 altijd wel weer aan de borst kon leggen.

En ik ben dus op een mix overgegaan van bv thuis en kv op het kdv. Ik begrijp heel goed de terughoudenheid, maar wil je meegeven dat je ten eerste best een beetje iets kan uitproberen (minder kolven e.d) en dat je productie nu niet zomaar ineens helemaal instort (mocht dat je angst zijn), en dat minder of bijna niet meer kolven ook echt bevrijdend kan zijn. Ik vond het zo'n eyeopener en het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik nu nog steeds bv geef. Ik had het anders gewoonweg niet volgehouden.
pi_151949143
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 08:04 schreef Morretje het volgende:
Sq, je zou ook een keertje kunnen clusterkolven tijdens een gewone kolfsessie?
Het hangt er ook vanaf of je vlak voor het werken en vlak erna meteen voed. Gewoon proberen en weer terugveranderen als het niet gaat kan ook gewoon he.

Gevalletje, helaas heeft niet iedereen verstand van lip- en tongriempjes, ook in het ziekenhuis. Dat hij niet goed lijkt te kúnnen happen zou kunnen lijken op een te strak riempje ergens.

DJMO, de kno-arts mag het, je vk mag het, maar of ze het willen en zien wat de meerwaarde is... Er zijn ook LK's die het doen dacht ik.

Het punt is een beetje dat nog niet iedereen overtuigd is van het effect van lip- en tongriempjes op borstvoeding, of de noodzaak om er wat aan te doen.
Hoooo! Het is een heel donkergrijs juridisch gebied wb klieven voor verloskundigen. Ik heb vorig jaar in een werkgroep deelgenomen waar we dit hebben uitgezocht, maar waar het nu op neerkomt is dat de vlk die het doen dit op eigen risico doen en wat ermee gebeurt als het mis gaat en voor de rechter zou komen, weet niemand. We leren het ook niet in de opleiding, je moet er een cursus voor volgen. Ik heb zelf die cursus ook gehad, maar gezien de juridische haken en ogen en het feit dat ik graag nog een jaar of 35 doorwerk, klief ik zelf niet.
  donderdag 23 april 2015 @ 09:51:13 #153
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151949201
En die kv komt pas in zicht als je vriezervoorraad op is, en tegen die tijd drinkt ze misschien wel weer minder.... Niet te ver vooruit willen denken ;)

Ik had zo'n magere productie (en suf werk) dat ik zo lang mogelijk 3x per dag ben blijven kolven (plus 's avonds nog thuis), en tot E een jaar was nog in mijn lunchpauze. De opbrengst bleef heel lang aardig gelijk, en als het eens minder was dan mochten ze op het kdv zien of er nog iets in de vriezer lag en anders kv geven.
  donderdag 23 april 2015 @ 09:52:42 #154
171422 LadyBlack
paint it black
pi_151949242
Ohja, in mijn praktijk was er 1 vk die kliefde, en dan alleen tot 10 dagen na geboorte oid.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 23 april 2015 @ 10:15:37 #155
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151949962
Dank morretje; dat wordt dus een KNO arts denk ik. en dank voor extra uitleg Wup!

ik voel me nu dus echt een koe :') Ik moet naast het voeden ook gaan kolven, de melk laten staan, afromen en de room aan michael voeren :') :D net dus de kolf erop gezet en k had een schamele 25 cc uit beide borsten :[ dat schiet natuurlijk niet op. Ben ook bang dat ik overprodctie ga stimuleren op deze manier, maar goed, dat zien we dan wel weer!

pi_151952312
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 09:52 schreef LadyBlack het volgende:
Ohja, in mijn praktijk was er 1 vk die kliefde, en dan alleen tot 10 dagen na geboorte oid.
Dat was bij mijn praktijk ook zo. Daarna was het gewoon naar de kno.
pi_151955982
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2015 09:49 schreef WupWup het volgende:

[..]

Hoooo! Het is een heel donkergrijs juridisch gebied wb klieven voor verloskundigen. Ik heb vorig jaar in een werkgroep deelgenomen waar we dit hebben uitgezocht, maar waar het nu op neerkomt is dat de vlk die het doen dit op eigen risico doen en wat ermee gebeurt als het mis gaat en voor de rechter zou komen, weet niemand. We leren het ook niet in de opleiding, je moet er een cursus voor volgen. Ik heb zelf die cursus ook gehad, maar gezien de juridische haken en ogen en het feit dat ik graag nog een jaar of 35 doorwerk, klief ik zelf niet.
Ah check, dank voor de verbetering. Lastige materie dus, juridisch gezien.
pi_151961821
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 10:15 schreef DJMO het volgende:
Dank morretje; dat wordt dus een KNO arts denk ik. en dank voor extra uitleg Wup!

ik voel me nu dus echt een koe :') Ik moet naast het voeden ook gaan kolven, de melk laten staan, afromen en de room aan michael voeren :') :D net dus de kolf erop gezet en k had een schamele 25 cc uit beide borsten :[ dat schiet natuurlijk niet op. Ben ook bang dat ik overprodctie ga stimuleren op deze manier, maar goed, dat zien we dan wel weer!
Niet als aanval bedoeld en ik heb het misschien helemaal fout en heb ook niet alles gelezen. Maar lees af en toe dat je van alles doet. Hele dagen met kind in de draagdoek op pad enzo en zelf flink ziek geweest. Zou het kunnen dat je zelf te weinig rust neemt waardoor je wat te weinig productie hebt gecombineerd emt teveel afleiding/te weinig rust voor Michael waardoor hij soms overdag te weinig kan drinken, waardoor de productie te laag blijft? Dat t lipbandje/tongriempje niet het probleem is zeg maar..
merk namelijk zelf bij mijn zoon (maar die is wel veel ouder, nu 6 mnd) dat hij op een dag dat ik druk doe en met peuter op stap ben en hij in de draagdoek zit dat hij gewoon de hele dag gaat zitten slapen en bijna niks drinkt en dat haalt hij niet genoeg in 's nachts...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 23 april 2015 @ 18:59:50 #159
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151963849
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 17:45 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Niet als aanval bedoeld en ik heb het misschien helemaal fout en heb ook niet alles gelezen. Maar lees af en toe dat je van alles doet. Hele dagen met kind in de draagdoek op pad enzo en zelf flink ziek geweest. Zou het kunnen dat je zelf te weinig rust neemt waardoor je wat te weinig productie hebt gecombineerd emt teveel afleiding/te weinig rust voor Michael waardoor hij soms overdag te weinig kan drinken, waardoor de productie te laag blijft? Dat t lipbandje/tongriempje niet het probleem is zeg maar..
merk namelijk zelf bij mijn zoon (maar die is wel veel ouder, nu 6 mnd) dat hij op een dag dat ik druk doe en met peuter op stap ben en hij in de draagdoek zit dat hij gewoon de hele dag gaat zitten slapen en bijna niks drinkt en dat haalt hij niet genoeg in 's nachts...
Michael in de draagdoek?? hij heeft er welgeteld één keer ingezeten (jammer genoeg, ik heb teveel last van m'n rug nog om goed te kunnen dragen). Michael drinkt overdag gerust 8 tot 10 keer, en 's nachts ook nog drie keer. Zelfs na live drinken, kolven kan ik er met de hand nog straaltjes melk uitknijpen. Productie is echt het probleem niet. Ik heb filmopnames en foto's naar stefan kleintjes gemaild en het probleem zit hem echt in het aanhappen, zijn hap is te klein en te zuinig zoals Stefan me uitlegt. Morgen komt de LK uit Haarlem bij me op huisbezoek om het tongriempje en liprimpje na te kijken en mee te kijken bij een live-voeding.

pi_151968429
Mijn baby snapte ook niet hoe ze goed moest happen, hap was ook te klein, en daarvoor was een tepelhoedje de oplossing. Gebruiken we na 8,5 maand nog steeds, gaat prima.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 23 april 2015 @ 21:11:20 #161
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151968685
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:05 schreef Amsel het volgende:
Mijn baby snapte ook niet hoe ze goed moest happen, hap was ook te klein, en daarvoor was een tepelhoedje de oplossing. Gebruiken we na 8,5 maand nog steeds, gaat prima.
ik heb tepelhoedjes in huis, dat is het punt niet. Maar ik wil niet afhankelijk zijn van tepelhoedjes om te kunnen voeden. Daar ben ik te vaak voor onderweg. Ik wil bij wijze van spreken op het winkelcentrum of in de trein gewoon kunnen aanleggen zonder eerst te moeten prutsen met een hoedje op m'n tiet :P

pi_151970509
Ok, niets gezegd dan. Hoop dat t klieven dan snel ergens kan DJMO!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 23 april 2015 @ 22:01:02 #163
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151970998
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 21:50 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ok, niets gezegd dan. Hoop dat t klieven dan snel ergens kan DJMO!
als het inderdaad nodig is (moet het advies van de LK morgen afwachten, kan ik op voorspraak van stefan met spoed in drachten terecht. Kan ik meteen op kraamvisite bij Vlindur :P (de ruim drie uur reizen neem ik voor lief)

pi_151978184
Hier dezelfde problemen DJMO en uiteindelijk beide laten klieven, maar dat was dus niet de oplossing. Wil je niet ontmoedigen, maar ik had al m'n hoop hierop gevestigd en was erg teleurgesteld toen het dus geen klap hielp. Ik hoop voor je dat het bij M. wel de oplossing is!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 24 april 2015 @ 08:01:54 #165
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151978250
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 07:53 schreef Dot. het volgende:
Hier dezelfde problemen DJMO en uiteindelijk beide laten klieven, maar dat was dus niet de oplossing. Wil je niet ontmoedigen, maar ik had al m'n hoop hierop gevestigd en was erg teleurgesteld toen het dus geen klap hielp. Ik hoop voor je dat het bij M. wel de oplossing is!
is het bij jou uiteindelijk wel goedgekomen? En wat heb je nog meer gedaan/ wat was de oplossing uiteindelijk wel ???

pi_151978816
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 08:01 schreef DJMO het volgende:

[..]

is het bij jou uiteindelijk wel goedgekomen? En wat heb je nog meer gedaan/ wat was de oplossing uiteindelijk wel ???
Nee, helaas. We kregen toen ook nog spruw die door de huisarts niet werd herkend en toen ben ik af gaan bouwen. Tepelhoedje was bij mij minder pijnlijk, maar Stip dronk dan m'n borsten helemaal niet leeg en zonder moest ik ook al compressie toepassen. Ik denk dat de enige mogelijkheid kolven zou zijn geweest, maar Stip huilde ook erg veel, dus daar zag ik geen mogelijkheid toe.

Mijn lk had het wel nog over een craneosacraal therapeut ofzoiets waar ze goede ervaringen mee had om de mondtechniek te verbeteren. In Dordrecht zat die.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 24 april 2015 @ 11:41:32 #167
147316 crew  DJMO
#trut
pi_151984051
ik hoef niet naar drachten ;) in Beverwijk zit ook een gespecialiseerde kno-arts. Volgens de LK was er geen twijfel mogelijk dat z'n riempjes te strak stonden en dus moet hij geknipt worden. Nu maar hopen dat de plaatsvervangende huisarts een (spoed)verwijzing voor die arts wil afgeven, assistente deed nogal moeilijk aan de telefoon namelijk. Ook nog wat tips gekregen om michael beter aan te leggen, waaronder (NOG) vaker aanleggen om m'n productie omhoog te gooien; aangezien Michael wat extra's wel gebruiken kan :)

-edit-- assistente belde net; verwijsbrief ligt al klaar *O*

pi_152007638
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2015 10:15 schreef DJMO het volgende:

Drinkt hij dan niet heel weinig uit je borst als je maar 25ml kolft? Nadat ik Q een paar dagen alleen de borst had gegeven tijdens dr kraamtijd en we het vermoeden kregen dat ie weinig dronk, ging ik weer eens kolven. Toen had ik 40ml, terwijl ik toen ik naar huis ging op 170ml zat :o. Dacht daardoor dat ie wel te weinig moest drinken en door weer regelmatig te kolven is het nu weer zo'n beetje 170ml per keer.
Lees nu net pas weer terug, beetje druk en hormonale jankdag gister :'). Probeer hem overdag nu bij elke fles ook even aan te leggen, in rugbyhouding. Gaat beter! Frustratie en te kort drinken blijft en volgens mij hapte ie ook een paar keer te klein want het was gevoelig. Ga ze vanmiddag even bellen, thanks!

Trouwens, als ik lees dat M van SQ flesjes van (he wat was het ook alweer, iets meer dan 100ml iig :P) drinkt en een stukje ouder is dan mijn Q, drinkt Q dan niet heul erg veel? Geef hem steeds 90-100ml en dat gaat meestal wel op :o
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 25 april 2015 @ 09:17:31 #169
147316 crew  DJMO
#trut
pi_152007684
Ik kan gewoon niet kolven :P Met de hand krijg ik er meer uit in minder tijd :') Alleen dat wordt wel gevoeliger uiteindelijk, dus dat doe ik zelden.

-edit- kleine toevoeging: Michael had toen net gedronken trouwens. Dus die 25 cc kwam bovenop wat michael zelf al had gedronken. als ik een voeding zou vervangen door kolven zou ik denk ik wel veel meer uit halen.

[ Bericht 25% gewijzigd door DJMO op 25-04-2015 09:33:44 ]

pi_152007815
Oh echt? Mijn schoonmoeder zei paar dagen terug nog "misschien hapt ie beter als je nu even wat melk eruit drukt". Ik had geen idee hoe dat nou weer moest :').
Misschien ligt het eraan dat ik al vanaf dag 1 heb moeten kolven in het ziekenhuis. Vrouw van het cb zei ook dat kolven bij sommige vrouwen gewoon niet goed lukt.
Liefst zou ik ook niet hoeven kolven natuurlijk, of het af kunnen met de enkele kolf die we gekocht hebben. Toen ik alleen maar ging kolven hebben we toch de dubbele leenkolf nog maar gehouden..
pi_152007841
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 09:17 schreef DJMO het volgende:
Ik kan gewoon niet kolven :P Met de hand krijg ik er meer uit in minder tijd :') Alleen dat wordt wel gevoeliger uiteindelijk, dus dat doe ik zelden.

-edit- kleine toevoeging: Michael had toen net gedronken trouwens. Dus die 25 cc kwam bovenop wat michael zelf al had gedronken. als ik een voeding zou vervangen door kolven zou ik denk ik wel veel meer uit halen.
Oh dat is wat anders natuurlijk ;). Ben gewent aan alleen kolven. En ik vermoed dat Q ook altijd maar een beetje uit m'n borst haalt, als ie 5 min blijft drinken is het al erg veel voor hem!
  zaterdag 25 april 2015 @ 10:03:43 #172
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152008120
sommige babies kunnen je leegdrinken in vijf minuten hoor :Y

en hoeveel je kolft hoeft niet veel te zeggen over je productie. kolven is idd een kunst en sommigen lukt het beter dan anderen. kind drinkt ook effectiever dan jij kunt kolven.
Kwak
  zaterdag 25 april 2015 @ 10:26:49 #173
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_152008427
Zowel Draak als Piranha zijn recordtijddrinkers (geweest). Beide zitten/zaten op nog geen 10 minuten drinken.
  zaterdag 25 april 2015 @ 10:35:18 #174
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152008595
Wanneer zijn jullie eigenlijk begonnen met kolven en hoe bepaal je welke voeding je daarvoor gebruikt?
Of kolf je gewoon steeds je borsten leeg?
  zaterdag 25 april 2015 @ 10:51:03 #175
348178 NotTheSame
pi_152008885
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 10:35 schreef faptist het volgende:
Wanneer zijn jullie eigenlijk begonnen met kolven en hoe bepaal je welke voeding je daarvoor gebruikt?
Of kolf je gewoon steeds je borsten leeg?
Ik begon vrij snel al, met 4 weken volgens mij.
Je kunt inderdaad na een voeding nakolven om een voorraad aan te leggen, ik kolfde in de avond of nacht, net waar Piranha de voeding liet vallen.
  zaterdag 25 april 2015 @ 12:11:10 #176
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152010461
Mijn R drinkt nog gewoon alles op. Als ik nakolf heb ik misschien 25 ml met 2 tetten.
Schiet dus niet zo op, haha.

Misschien nog maar even wachten dan.
pi_152011243
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 10:03 schreef kwakz0r het volgende:
sommige babies kunnen je leegdrinken in vijf minuten hoor :Y

en hoeveel je kolft hoeft niet veel te zeggen over je productie. kolven is idd een kunst en sommigen lukt het beter dan anderen. kind drinkt ook effectiever dan jij kunt kolven.
Ik ben echt een borstvoeding/kolfn00b :')
Weet dat hij toen de kraam nog een keer langskwam ruim 5 min dronk. Daarna met kolven kwam er 50ml uit ipv 100ml die er normaal uitkwam, had ie er kennelijk toch ongeveer 50ml uitgehaald! (Flesje met nog 50ml er achteraan, want het was nog niet genoeg natuurlijk :P)
  zaterdag 25 april 2015 @ 13:00:29 #178
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152011521
@fap: waar wil je voor kolven? Puur om te oefenen voor als je weer gaat werken, of om een voorraadje aan te leggen? Je productie is in de ochtend het hoogst, ik kolfde voor voorraad en een nachtfles, en deed dat altijd in de ochtend, ongeveer een uur nadat kuiken live had gedronken. Hij lag dan lekker in de box te spelen en ik kon er even voor gaan zitten.

@gevalletje: milliliters zeggen niet zoveel bij bv, omdat de melk steeds weer anders is qua voedingswaarde.
Ben je al bij de LK geweest?
KuikenGuppy
  zaterdag 25 april 2015 @ 19:52:14 #179
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152021621
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 13:00 schreef Burdie het volgende:
@fap: waar wil je voor kolven? Puur om te oefenen voor als je weer gaat werken, of om een voorraadje aan te leggen? Je productie is in de ochtend het hoogst, ik kolfde voor voorraad en een nachtfles, en deed dat altijd in de ochtend, ongeveer een uur nadat kuiken live had gedronken. Hij lag dan lekker in de box te spelen en ik kon er even voor gaan zitten.

@gevalletje: milliliters zeggen niet zoveel bij bv, omdat de melk steeds weer anders is qua voedingswaarde.
Ben je al bij de LK geweest?
Nou,
Gisteren heb ik gekolfd om te proberen of m'n gekochte kolf het deed (ja dus :-D ).
ik zou graag eraan willen wennen. Een beetje handig worden, want gisteren was echt frustrerend. Zo traagzaam.
En ik zou willen beginnen met het aanleggen van een voorraadje. Voor noodgevallen en voor wanneer ik weer ga werken. (Eind juni).
  zondag 26 april 2015 @ 21:26:13 #180
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152053193
Per hoeveel ml vriezen jullie eigenlijk in?
  zondag 26 april 2015 @ 22:15:34 #181
348178 NotTheSame
pi_152055192
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 21:26 schreef faptist het volgende:
Per hoeveel ml vriezen jullie eigenlijk in?
Ik gebruik Milktrays, dat is 30ml per staafje.
  maandag 27 april 2015 @ 00:00:47 #182
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152058805
Oh daar moet ik me ook nodig op gaan inlezen.
Heb het vandaag gewoon in flesjes ingevroren.
2 x 85 ml.

Gebruikt iedereen Milk trays?
Ik lees dat er ook plastic bv.zakjes zijn. Werkt dat ook? Of zijn die Milktrays dan handiger?

NTS,
Hoeveel milktrays heb jij dan?
1 setje lijkt me niet genoeg toch?
pi_152059169
Vanuit de milktrays bewaar je de staafjes in een bakje of zakje. Ik gebruikte vooral de zakjes (want 1 actie minder; kolven in flesjes, overgieten in zakjes, in vriezer mikken, in 1x meegeven naar kdv), de fijnste vond ik Kiinde twist (want draaidopje). Bij meer kolven is het zonde om steeds je flesjes te gebruiken, neemt meer plek in in je vriezer en je moet dan meer flesjes hebben :)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  maandag 27 april 2015 @ 00:33:13 #184
335643 faptist
Maakt fouten
pi_152059845
Dus je vriest eerst de melk in staafjes en die staafjes stop je bijvoorbeeld per 3 in 1 zakje om mee te geven naar kdv?

En jufM.
Die zakjes kun je toch ook aansluiten op je kolfapparaat?
En kun je de zakjes recyclen? Geeft het kdv die dan weer terug?
pi_152062629
Je kunt de staafjes idd per portie verpakken. En de zakjes zijn niet recyclebaar (want niet uit te koken).

Je kunt deze met een verloopstuk op je kolf aansluiten, of de medela-zakjes er aan bevestigen (met een plakstripje). Deed ik niet, want op de zakjes is de hoeveelheid niet goed af te lezen en ik ben nogal een autist als het erom gaat hoeveel het is ;) Dus flesjes -> zakjes.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  maandag 27 april 2015 @ 06:55:59 #186
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152062727
Ik vroor gewoon de flesjes in en heb ook nog een lading Avent bakjes in de vriezer liggen en heb er ook een tijdje ijsblokjes van gemaakt (in een vormpje) die ik dan weer per maand in een ziplockzakje deed. Maar ik kolfde niet veel voor de vriezer, de meeste melk ging meteen op.
KuikenGuppy
pi_152062816
Hier ook aventbakjes. variërend van 50 tot 140, met combinaties viel er tot nu toe altijd wel een voeding van te maken.
pi_152063214
Ik vries de melk in in moedermelkzakjes van Elanee. Dat waren de goedkoopste die ik kon vinden. Ik kolf zo'n 120/130 cc per keer per borst, en in die hoeveelheid vries ik ook in.
  maandag 27 april 2015 @ 09:02:11 #189
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_152063379
Die zakjes van Elanee gebruikte ik ook. Ik heb er nog een heleboel van liggen - zou even moeten kijken hoeveel. Iemand interesse?
pi_152063526
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 09:02 schreef Tante_Soesa het volgende:
Die zakjes van Elanee gebruikte ik ook. Ik heb er nog een heleboel van liggen - zou even moeten kijken hoeveel. Iemand interesse?
:Y
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_152064218
Mijn collega's zweren bij normale ijsblokzakjes voor de melk in de vriezer. Kun je ook makkelijk porties uitdrukken en 't kost maar een paar cent.. Zomaar een tip.
pi_152065765
Ik gebruik ook normale ijsblokzakjes van de ah. Schrijf de hoeveelheid cc erop en gooi het in de vriezer.
  maandag 27 april 2015 @ 12:17:36 #193
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_152066945
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 19:52 schreef faptist het volgende:

[..]

Nou,
Gisteren heb ik gekolfd om te proberen of m'n gekochte kolf het deed (ja dus :-D ).
ik zou graag eraan willen wennen. Een beetje handig worden, want gisteren was echt frustrerend. Zo traagzaam.
En ik zou willen beginnen met het aanleggen van een voorraadje. Voor noodgevallen en voor wanneer ik weer ga werken. (Eind juni).
Als je kindje al wat regelmaat begint te krijgen in wanneer ze drinkt kun je bijvoorbeeld een uur na de ochtendvoeding gaan kolven, en dan elke dag. Je zult na een dag of 3-5 zien dat je dan ongeveer 1 voeding kolft per kolfbeurt. Op deze manier verhoog je kunstmatig je productie, als je wilt stoppen met deze voeding te kolven kun je dus ook beter in 3-5 dagen afbouwen.

Ik heb nu 1x 100cc in de vriezer. Gaan we binnenkort eens mee oefenen.
  maandag 27 april 2015 @ 12:18:55 #194
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_152066973
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 10:11 schreef silliegirl het volgende:
Mijn collega's zweren bij normale ijsblokzakjes voor de melk in de vriezer. Kun je ook makkelijk porties uitdrukken en 't kost maar een paar cent.. Zomaar een tip.
Ik heb dat zelf gedaan bij de oudste en vond het zelf redelijk onhandig. Als ik weer per portie in zou willen vriezen denk ik dat ik zo'n milktray zou willen aanschaffen.
  maandag 27 april 2015 @ 13:32:16 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152069429
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 10:11 schreef silliegirl het volgende:
Die worden afgeraden vanwege ... ??? geen idee waarom, maar 'gewone' ijsblokzakjes werden afgeraden. Volgens een snel rondje google ivm weekmakers die er in zitten en ivm dat het plastic mee kan komen bij het uitdrukken van de blokjes.
KuikenGuppy
  maandag 27 april 2015 @ 13:39:40 #196
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_152069737
Ik vond Elanee ook fijn inderdaad :Y

gewone ijsblokzakjes worden inderdaad afgeraden dus die heb ik niet gebruikt.
pi_152073932
Tips tegen flinke stuwing? Ik krijg zo al een koelend borstverband (?) aangelegd en mag pcm, verder nog iets wat ik kan doen?
pi_152074048
Koelen, strak inpakken (heb je een ervaren kraamzorg? Die zou dat misschien wel kunnen met hydrofieldoeken en spelden), PCM en de klok vooruit kijken... Warmte stimuleert, dus beperk het douchen. Bij ernstige stuwing zou je evt eenmalig kunnen kolven, maar liever natuurlijk niet gezien de stimulatie. Of zou sticker misschien nog willen drinken?
pi_152074059
Even via google:
quote:
U kunt dat doen door na de bevalling medicijnen te vragen aan uw arts of verloskundige. Houd er wel rekening mee dat deze medicijnen ernstige bijverschijnselen kunnen hebben.

U zou ook kunnen proberen om de melkproductie tegen te gaan met kruiden, zoals salie, wat u in de vorm van saliethee kunt innemen.

Tegelijkertijd kunt u proberen zwelling en pijn te voorkomen door gekneusde witte-koolbladeren of andere koele kompressen op uw borsten te dragen.

Als de zwelling te erg wordt, kunt u toch proberen de borsten een of enkele malen leeg te laten stromen, bijvoorbeeld door ze onder de douche te masseren. U maakt de borsten zover leeg tot het weer prettig aanvoelt. Eventueel kunt hierbij een handkolf gebruiken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_152074092
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 16:43 schreef WupWup het volgende:
Koelen, strak inpakken (heb je een ervaren kraamzorg? Die zou dat misschien wel kunnen met hydrofieldoeken en spelden), PCM en de klok vooruit kijken... Warmte stimuleert, dus beperk het douchen. Bij ernstige stuwing zou je evt eenmalig kunnen kolven, maar liever natuurlijk niet gezien de stimulatie. Of zou sticker misschien nog willen drinken?
Ik geloof dat ze wel ervaren zijn in het Erasmus hier ;) En ik ben dus nog heel ver bij Sticker vandaan, dat laatste kan helaas niet. Thanks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')