quote:Vandaag, vrijdag 3 april, bereikt SGMm-treinstel 2111 als eerste de 40-jarige leeftijd. Dit treinstel dat eerder als nummer 2001 door het leven ging, zag samen de rest van de SGMm vloot in die 40 jaar al heel wat van Nederland. En van met pensioen gaan is nog geen sprake.
De treinstellen SGM, afkorting voor Stads Gewestelijk Materieel, kwamen ter wereld bij bij Talbot in Aken en waren in eerste instantie bedoeld voor de Hoekse Lijn, de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Het concept was in die tijd uniek. Zoals de mogelijkheid voor eenmansbediening, comfortabele instap met maximaal maar één trede, hoge aanzetversnelling en beremming, geschikt voor halte-afstanden van 1,5 kilometer en een in- en uitstaptijd van 20 seconden. Kort na de introductie ontstond er al de behoefte om een groot deel van de 2-baks treinstellen te verlengen tot 3-baks treinstellen: SGMIII.
Vanaf 2003 hebben de treinstellen een grondige revisie gekregen bij Bombardier in Randers Denemarken waarbij ook het hele interieur vernieuwd is. Vanaf die tijd gaan de treinstellen als SGMm (de ‘m’ staat voor modernisering) door het leven en zijn alle treinstelnummers met 110 verhoogd. Vanaf die tijd krijgt treinstel 2001 een andere naam: treinstel 2111. Bijzonder is dat de treinstellen SGMII als laatste de revisie hebben gekregen waarna ze technisch gezien nog 15 jaar mee kunnen. Voor treinstel 2111 betekent het dat, zonder extra acties, de maximale technische levensduur in 2023 wordt bereikt. Er vindt continu onderzoek plaats naar de toekomstige behoefte aan materieel. Voor het Sprintersegment is daarbij al helder dat we in ieder geval tot en met 2020 een beroep moeten doen op de volledige vloot SGMm. Treinstel 2111 kan voorlopig inderdaad nog niet met pensioen!
Raampjes kunnen openquote:
Nou, daar weet ik nog wel een goed verhaal overquote:
Toch wel vrij veel hoorquote:Op maandag 6 april 2015 15:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Raampjes kunnen open
Jammer dat ze in de randstad bijna niet meer te vinden zijn...
Enkel in de spits tussen Leiden en Alphen, en tussen Alphen en Rotterdam. De rest cirkelt om de randstad heen. Niet echt plekken waar ik veel kom als Leidenaar.quote:Op maandag 6 april 2015 15:24 schreef Viezze het volgende:
[..]
Toch wel vrij veel hoorHangt er vanaf waar in de randstad. Maar doe mij maar SLT.
Ja met Leiden als middelpunt van de randstad kom je inderdaad tot zo'n conclusiequote:Op maandag 6 april 2015 15:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Enkel in de spits tussen Leiden en Alphen, en tussen Alphen en Rotterdam. De rest cirkelt om de randstad heen. Niet echt plekken waar ik veel kom als Leidenaar.
Ik reis überhaupt weinig met sprinters, die missen toch wat confort.
Niet?quote:Op maandag 6 april 2015 15:33 schreef Dr_Flash het volgende:
De sprinter Apeldoorn - Enschede cirkelt niet echt om de Randstad heen hoor
Over het algemeen is Leiden-Den Haag dat ookquote:Op maandag 6 april 2015 15:34 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ja met Leiden als middelpunt van de randstad kom je inderdaad tot zo'n conclusie
Leiderdorpquote:Op maandag 6 april 2015 15:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Technisch gezien woon in in een dorp
is de tram nu zo laag, de panto zo groot of hangt de bovenleiding nu zo hoog? Ziet er namelijk een beetje gek uit zoquote:Op maandag 6 april 2015 16:12 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
In de jaren '90 is nieuw trammaterieel ingestroomd op de Tramway de Lille, een tramnetwerk dat bestaat uit twee lijnen (Lille - Tourcoing en Lille - Roubaix). Ondanks het meterspoor zijn de voertuigen behoorlijk breed.
Voor spul uit de eerste helft van de jaren '90 vind ik dat het er prima uit ziet.
dat mag een wonder heten, want het spul is van AnsaldoBredaquote:Op maandag 6 april 2015 16:12 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
In de jaren '90 is nieuw trammaterieel ingestroomd op de Tramway de Lille, een tramnetwerk dat bestaat uit twee lijnen (Lille - Tourcoing en Lille - Roubaix). Ondanks het meterspoor zijn de voertuigen behoorlijk breed.
Voor spul uit de eerste helft van de jaren '90 vind ik dat het er prima uit ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |