abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151354753

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50 en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)

Val niet buiten de boot!
Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden:Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_151355054
Prikkelende titel :)
Pecunia non olet
  zaterdag 4 april 2015 @ 13:27:35 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151355983
Fijn ook dat de LaPo ook een nieuw topic opent

He eenjongen... ;)
pi_151356130
Mocht er nog iemand aanpassingen in de OP willen zien, laat het even weten.
pi_151356348
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 april 2015 13:35 schreef Moralitas het volgende:
Mocht er nog iemand aanpassingen in de OP willen zien, laat het even weten.
Er zijn meer projecten misgelopen dan er nu staan.
Al zijn sommige al echt failliet verklaard, terwijl andere alleen nog een betalingsachterstand hebben. Misschien handig om dat te splitsen?
pi_151356554
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 13:46 schreef didi80 het volgende:

[..]

Er zijn meer projecten misgelopen dan er nu staan.
Al zijn sommige al echt failliet verklaard, terwijl andere alleen nog een betalingsachterstand hebben. Misschien handig om dat te splitsen?
Als er iemand een lijstje maakt zet ik hem er in.
pi_151356556
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 11:39 schreef RDK_NL het volgende:
Hier nog geen vacuvin "ding"

[..]

Had "maar" E500 inzitten, geen E501 :P
Ik heb ook "maar" 500 in zitten. En wel gekregen.
pi_151358094
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 13:27 schreef leolinedance het volgende:
Fijn ook dat de LaPo ook een nieuw topic opent

He eenjongen... ;)
Ja, maar we hebben nu wel een fantastische TT ;)
pi_151362548
Ik heb nog geen projecten met betalingsachterstand, laat staan failliet. Toch begin ik wat af te haken met crowdfunding. Ik zie veel kleine projectjes langs komen die in een paar uurtjes vol zitten. Ik ben dan steeds te laat, maar ben ook niet van plan om me te laten opjagen. Ik heb het gevoel dat het aantal mensen dat wil investeren in crowdfunding sneller toeneemt dan het aantal projecten. Misschien dat door de geldverruiming van de Europese bank nu Nederlandse banken ook weer makkelijker kredieten aan het MKB verstrekken.
pi_151362661
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:33 schreef Sparafucile het volgende:
Ik heb nog geen projecten met betalingsachterstand, laat staan failliet. Toch begin ik wat af te haken met crowdfunding. Ik zie veel kleine projectjes langs komen die in een paar uurtjes vol zitten. Ik ben dan steeds te laat, maar ben ook niet van plan om me te laten opjagen. Ik heb het gevoel dat het aantal mensen dat wil investeren in crowdfunding sneller toeneemt dan het aantal projecten. Misschien dat door de geldverruiming van de Europese bank nu Nederlandse banken ook weer makkelijker kredieten aan het MKB verstrekken.
Het is niet zozeer het aanbod aan leningen dat sterk verandert volgens mij, maar juist het aanbod aan kapitaal. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de lage rentestand en de toegenomen bekendheid van het fenomeen.
Je ziet in mijn ogen dat dit ook al effect heeft op de rentes die geboden worden. Waarom zou je ook 9% bieden als het ook met 7% nog in een dag volloopt?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_151362783
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:33 schreef Sparafucile het volgende:
Ik ben ook aan het afhaken. Het rendement is wel OK. maar mijn indextrackers hebben meer opgebracht.

Tuurlijk, beetje risico verdelen is goed. Maar risico op indextrackers zijn al extreem verdeeld.

Het is een leuk avontuurtje, maar nu ga ik enkel investeren op mooie projecten met een hoge gunfactor.
pi_151364305
Moet ik me nu opnieuw aanmelden voor de mails of is er voor de bestaande mailingslijst niks veranderd? Zelf hou ik alles in de gaten maar zie maar weinig interessante projecten voorbij komen waar ik wat in zie. Veel horeca
GGGG
pi_151364322
Flinders loopt volgens mij wel aardig, mochten er mensen zijn die daar geld in hebben gestopt.
pi_151377314
Het valt mij op bij Zencap, dat ze de resterende termijnen van projecten (4 stuks) allemaal op 18 dagen hebben gezet. Dit terwijl het eerste project (Technoselect Uzb) rond de Pasen zou aflopen en (hoogstwaarschijnlijk) afgeblazen zou moeten worden.

Ik weet niet of je hier als inschrijver gelukkig mee zou moeten zijn. Jouw collega investeerders kunnen je normaliter behoeden voor een foute investering, door zelf massaal niet mee te doen. Maar op deze manier kun je ieder project wel over de streep trekken?

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 05-04-2015 01:09:58 ]
Pecunia non olet
  † In Memoriam † zondag 5 april 2015 @ 01:07:00 #15
230491 Zith
pls tip
pi_151377686
Mijn Trustbuddy gaat nog steeds lekker..

In November/December begonnen, 54 leningen aangegaan in Denemarken tot nu toe.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 5 april 2015 @ 01:20:31 #16
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151377921
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 01:07 schreef Zith het volgende:

[ afbeelding ]

Kun je iets meer over Trustbuddy vertellen? Waarom leen je in Denemarken? Ik begrijp dat het automatisch is, betekent dat dat je geen enkele zeggenschap hebt over projecttypes, rentepercentages en aantallen projecten? Heb je te maken met valutarisico? Ik vond de uitleg op de site wel erg summier...
  † In Memoriam † zondag 5 april 2015 @ 11:05:24 #17
230491 Zith
pls tip
pi_151381727
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 01:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Kun je iets meer over Trustbuddy vertellen?
Niet meer dan op de site staat! :P
quote:
Waarom leen je in Denemarken?
Leek me wel een goed landje...
quote:
Ik begrijp dat het automatisch is, betekent dat dat je geen enkele zeggenschap hebt over projecttypes, rentepercentages en aantallen projecten?
Geen enkele zeggenschap! Enige keuze is welk land je kiest! Enige info die je krijgt over je leningen is dit.
quote:
Heb je te maken met valutarisico?
De DKK en de EUR zijn met elkaar verbonden, EU banken mogen geen conversiekosten rekenen aan klanten. Dus dit valt wel mee.
quote:
Ik vond de uitleg op de site wel erg summier...
Is het ook! Maar goed, Zweeds en staan op de beurs en zijn eigenaar van GvE dus ik heb er wel wat vertrouwen in.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_151382175
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 01:07 schreef Zith het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe doe je het met de aangifte inkomstenbelasting? Kun je op de site vinden wat de waarde van je beleggingen per 1 januari van een gegeven jaar was?
pi_151382186
Deze TT zal wel veel nieuwe mensen aantrekken.
జ్ఞ‌ా
pi_151382246
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:41 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik ben ook aan het afhaken. Het rendement is wel OK. maar mijn indextrackers hebben meer opgebracht.

Tuurlijk, beetje risico verdelen is goed. Maar risico op indextrackers zijn al extreem verdeeld.

Het is een leuk avontuurtje, maar nu ga ik enkel investeren op mooie projecten met een hoge gunfactor.
Vergeet niet dat je indextrackers zomaar 20% minder waard kunnen worden, bij crowdfunding moeten dan daadwerklijk 20% van je projecten failliet gaat, wat ik minder snel zie gebeuren (als je goed selecteert). Ik denk dat indextrackers veel risicovoller zijn en groter neerwaards potentieel hebben.
pi_151382757
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 11:31 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Vergeet niet dat je indextrackers zomaar 20% minder waard kunnen worden, bij crowdfunding moeten dan daadwerklijk 20% van je projecten failliet gaat, wat ik minder snel zie gebeuren (als je goed selecteert). Ik denk dat indextrackers veel risicovoller zijn en groter neerwaards potentieel hebben.
De afgelopen paar jaren deden de indices het behoorlijk goed. Dan lijken mensen nog wel eens te vergeten dat er ook mindere periodes zijn waarin, zoals hij al aangeeft, je gewoon een negatief rendement haalt. Ik had eigenlijk een jaar geleden ook in index trackers willen investeren, maar ik was te lui om het allemaal uit te zoeken. :P
Nu heb ik wel heel erg mijn twijfels of ik dat alsnog moet doen. Ik denk dat er best nog weer eens wat correcties aan kunnen komen de komende tijd.
  † In Memoriam † zondag 5 april 2015 @ 12:13:06 #22
230491 Zith
pls tip
pi_151383412
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2015 11:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

De afgelopen paar jaren deden de indices het behoorlijk goed. Dan lijken mensen nog wel eens te vergeten dat er ook mindere periodes zijn waarin, zoals hij al aangeeft, je gewoon een negatief rendement haalt. Ik had eigenlijk een jaar geleden ook in index trackers willen investeren, maar ik was te lui om het allemaal uit te zoeken. :P
Nu heb ik wel heel erg mijn twijfels of ik dat alsnog moet doen. Ik denk dat er best nog weer eens wat correcties aan kunnen komen de komende tijd.
Het punt van indextrackers is juist de gedachte dat je de beurs niet kan voorspellen. Ook niet proberen dus. De huidige waarde is de meest nauwkeurige voorspelling van toekomstige inkomsten tot in den eeuwigheid met de kennis die er nu is.
pi_151383938
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 12:13 schreef Zith het volgende:

[..]

Het punt van indextrackers is juist de gedachte dat je de beurs niet kan voorspellen. Ook niet proberen dus. De huidige waarde is de meest nauwkeurige voorspelling van toekomstige inkomsten tot in den eeuwigheid met de kennis die er nu is.
Het idee is vooral dat je in veel gevallen de 'markt niet kunt verslaan', dus dat je beter gewoon de markt kunt volgen. Omdat de ontwikkeling van specifieke aandelen lastig te voorspellen is volg je gewoon de trend in de markt door te investeren in trackers.

Het zegt verder niets over de vraag of ik het komende jaar rendement kan verwachten dat beter of slechter is dan dat op mijn spaarrekening of van crowdfunding bijvoorbeeld.
pi_151384263
Het voordeel van trackers is de spreiding en de lage kosten.
Maar als het eb wordt gaan alle bootjes mee......dus van laag risico is geen sprake, integendeel.
Pecunia non olet
  zondag 5 april 2015 @ 12:50:05 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_151384344
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2015 17:41 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Mijn indextrackers doen het de laatste maanden ook goed, maar dat komt vooral door de koerswinst :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')