elke vrijdag om 21.05 uurquote:De nieuwe geschiedenisserie De IJzeren Eeuw is vanaf vrijdag 3 april om 21.05 te zien op NPO2. Na de succesvolle serie De Gouden Eeuw (2012) is er nu aandacht voor de negentiende eeuw.
Een eeuw die traag op gang komt maar halverwege gaat Nederland op de schop. Ingrijpende politieke, economische en sociale vernieuwingen legden de basis voor het moderne Nederland zoals dat we nu kennen: van koningshuis tot grondwet, van parlementaire democratie tot verzuiling. In ‘De IJzeren Eeuw’ worden bruggen, sporen, wegen en kanalen aangelegd, ontwikkelen Amsterdam en Rotterdam zich stormachtig en verrijzen overal in het land industrieėn met moderne stoommachines. De overzeese handel bloeit op en aan het eind van de eeuw komen Nederlandse wetenschappers met vijf Nobelprijzen thuis. In 13 afleveringen van 45 minuten neemt presentator Hans Goedkoop de kijker mee de negentiende eeuw in.
Per aflevering staat een historisch figuur centraal. Al deze hoofdpersonen waren voorlopers, eigenheimers, durfden meer dan anderen en lieten zich door weinig uit het veld slaan. De eerste aflevering gaat over een man die de Oranjes het liefst willen doen vergeten: Lodewijk Napoleon, onze allereerste koning. Verder komen onder anderen de steenrijke weduwe Borski aan de orde, de Rooms-Katholieke architect Pierre Cuypers, feministe Betsy Perk en textielfabrikant Van Heek.
De serie laat zien hoe roerig en modern de eeuw was, vergeven van dilemma’s waarmee wij nog altijd leven, en het waagt de stelling dat die eeuw bij geen andere in de schaduw hoeft te staan, hoe schamel ijzer ook lijkt af te steken bij het goud van ooit.
De titel van de serie De IJzeren Eeuw is geleend uit de eeuw zelf. Zie het Tijdschrift voor staathuishoudkunde en statistiek, 1841. ‘De eeuw, waarin wij leven, kan met regt de ijzeren eeuw worden genaamd; heden ten dage is het ijzer even onmisbaar voor onze behoeften als de lucht, het water en het vuur.’
Naast de televisieserie De IJzeren Eeuw, staat dit tijdperk ook centraal in een website, een tentoonstelling, een boek, een versie voor schooltv en een familieserie.
zeker, ik kijk uit naar de rest van de seriequote:
Ja, 'Konijn van Holland'quote:Op zaterdag 4 april 2015 00:38 schreef Ivy_Mike het volgende:
Zeer interessante tv programma dit.
Eigenlijk had ik nooit geweten dat Lodewijk Napoleon de eerste koning van Nederland was, altijd gedacht Willem I.
Een zeer betrokken persoon was het, die zich ontfermde met de slachtoffers van de ontplofte kruitschip in Leiden in 1807.
http://www.npo.nl/de-ijzeren-eeuw/03-04-2015/VPWON_1226670quote:Op zaterdag 4 april 2015 01:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, 'Konijn van Holland'![]()
Verdorie deze aflevering gemist vanwege visite
Waren natuurlijk weer moslims.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:35 schreef Tism het volgende:
Die ramp met het kruitschip in Leiden..![]()
Je zult er maar gelopen hebben...toen..
Yep, zoals weduwe Catharina Geertruyda van Valkenburg, ook dat werd genoemd in deze serie.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:35 schreef Tism het volgende:
Die ramp met het kruitschip in Leiden..![]()
Je zult er maar gelopen hebben...toen..
Omdat de negentiende eeuw sowieso zwaar onderbelicht is.quote:Op woensdag 22 april 2015 10:39 schreef Remqo het volgende:
Waarom staat dat niet in de geschiedenisboekjes?
De Eerste koning staat er ook vaak niet in..Of de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesiė, Suriname... Slavernijverleden is meestal 1 hoofdstukje en klaar.quote:Op woensdag 22 april 2015 10:39 schreef Remqo het volgende:
Interessante serie
Ik had nog nooit van die weduwe Borski gehoord, maar dat ze zo'n grote invloed had.
Waarom staat dat niet in de geschiedenisboekjes?
Eigenlijk is dat best wel jammer.quote:Op woensdag 22 april 2015 13:47 schreef Peter het volgende:
[..]
De Eerste koning staat er ook vaak niet in..Of de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesiė, Suriname... Slavernijverleden is meestal 1 hoofdstukje en klaar.
zolang Peter R de Vries er maar niet in voorbij komtquote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:26 schreef Monolith het volgende:
Kan ik nou verdomme nooit eens een programma kijken zonder dat Typhoon er in voor komt?
Daar ben ik het mee eens, het draait om een persoon uit die tijd, niet om de Henkies en Igrids uit die tijd, het maakt de docu eerder een ruwe schets dan van wat het werkelijk was.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 21:31 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind het jammer dat het weer over personen moet gaan. Ik zou toch liever een meer anthropologische invalshoek zien.
Geen tijd gehad, zo even kijken.quote:
De volgende gaat over Amsterdam (Sarphati)quote:Op vrijdag 8 mei 2015 21:51 schreef rubbereend het volgende:
Rotterdam, dan ook een aflevering over Amsterdam
quote:Amsterdam, een kolerestad
Aflevering 7: Samuel Sarphati
Bijna iedereen heeft wel eens gehoord van het Sarphatipark en de Sarphatistraat in Amsterdam. Maar bijna niemand weet meer wie Samuel Sarphati was. De arts, die in de 19e eeuw niet kon aanzien dat zijn patiėnten stierven door smerig drinkwater en ziektes als cholera. Sarphati bedenkt de strontkar en de vuilnisophaaldienst, start een bakkerij voor de armen in de stad en wil van Amsterdam weer een stad met grandeur en stijl maken.
Hij komt met een plan voor een echt hotel: het Amstelhotel. In de aflevering vertelt Dominique van der Heyde, parlementair journalist van de NOS over haar voorvader Cornelis Outshoorn die het Amstelhotel ontwierp en wil Wim T. Schippers het majestueuze Paleis voor Volksvlijt - bedacht door Sarphati - weer terug. Burgemeester Eberhard van der Laan ziet een link tussen Joop van den Ende en Samuel Sarphati.
Regisseur: Marcel Goedhart
Research: Carolien Brugsma en Marja Ros
Uitzending: Vrijdag 15 mei 2015
Tijd: 21.05
Zender: NPO 2
Genoeg keus:quote:Op dinsdag 12 mei 2015 22:35 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Leuke serie inderdaad![]()
Wel jammer dat de afleveringen (logisch) wat beperkt zijn. Als ik al die andere onderwerpen langs zie komen op de website, over het spoor, de aandacht voor kinderarbeid, etc.
Maar misschien komt dat nog. Blijf het wel volgen
Is De Gouden Eeuw ook nog ergens terug te kijken?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit had ik willen volgen maar ik was de titel kwijt... nu dus terug gevonden die gaat nog wel op uitzending gemist bekeken worden (de gouden eeuw was ook een tof programma)
Goede post. Effe een tvpje.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:14 schreef donroyco het volgende:
[..]
Genoeg keus:
De IJzeren Eeuw – de tentoonstelling in het Amsterdam Museum
In het Amsterdam Museum is vanaf 6 maart in de tentoonstelling ‘De IJzeren Eeuw’ te zien hoe Nederland in de 19e-eeuw in sneltreinvaart een fascinerende transformatie onderging.

De IJzeren Eeuw – het boek
De IJzeren Eeuw, Begin van het moderne Nederland is de titel van het boek dat Hans Goedkoop en Kees Zandvliet schreven bij de televisieserie (Walburg Pers).
Schooltv - De IJzeren Eeuw in de klas
Er verschijnt ook een educatieve bewerking van deze serie op schooltv.nl: De IJzeren Eeuw in de klas. Speciaal voor gebruik in het voortgezet onderwijs zijn vijf afleveringen van de serie bewerkt. Ze zijn ingekort en hebben een duidelijke educatieve context gekregen voor effectief gebruik in de klas.
Familieserie op Zapp over de 19e eeuw
Naar aanleiding van De IJzeren Eeuw komt er ook weer een historische comedy voor alle leeftijden op Zapp. Na het verrassende 'Welkom in de Gouden Eeuw (2012) dat een eervolle vermelding van de Nipkow-jury in de wacht sleepte, en het succesvolle vervolg 'Welkom bij de Romeinen' (2014), komt de NTR nu met de derde familieserie met humor waar je wat van opsteekt. Deze keer staat de 19e eeuw centraal. Koning Willem I, Vincent van Gogh, de jonge Wilhelmina, Thorbecke, ze zijn allemaal allang dood maar voor deze serie maken ze een uitzondering en komen ze op de bank terecht bij talkshowhost Dorine Goudsmit (Plien van Bennekom). De serie is wederom geregisseerd en geschreven door Niek Barendsen. Net als bij de vorige series doen weer tal van toonaangevende acteurs mee, zoals Plien van Bennekom, Alex Klaasen, Martine Sandifort, Remko Vrijdag, Lies Visschedijk, Hans Kesting, Ellen Pieters, Rogier In 't Hout, Laus Steenbeeke, Gijs de Lange en vele anderen.
Uitzending: najaar 2015
DVD-set
De serie De IJzeren Eeuw verschijnt ook op dvd. Na afloop van de serie is de fraai vormgegeven dvd-set onder meer te bestellen in de webshops van NTR en VPRO.
inderdaad de van heekjes zijn nogal gekrenktquote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:44 schreef rubbereend het volgende:
"Veel te veel eer voor deze dameskapper"
Het zit nog diep in de familie :d
Zie je wel vaker bij grote industriėlen, dat de kinderen van verschillende grote bedrijfsgeslachten met elkaar trouwen. Als de top van Quote500 leest dan zitten er ook overal Fentener-Van Vlissingens en Brennikmeijers bij. Dat is ook niet zo gek want dat is al snel ook de kring waar je mee omgaat.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:18 schreef DeTolk het volgende:
Het leek wel Urk daar bij die familie
"Neef en nicht, vrijt licht"....
Ze vergat deze: "Nicht en neef, vrijt scheef"
Viezige familie
Dat begrijp ik nog wel, die mensen kom je nu eenmaal tegen in je omgeving, maar neef en nicht vind ik nog wel wat andersquote:Op zaterdag 30 mei 2015 14:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Zie je wel vaker bij grote industriėlen, dat de kinderen van verschillende grote bedrijfsgeslachten met elkaar trouwen. Als de top van Quote500 leest dan zitten er ook overal Fentener-Van Vlissingens en Brennikmeijers bij. Dat is ook niet zo gek want dat is al snel ook de kring waar je mee omgaat.
volgens mij valt dat ook wel meequote:Op zaterdag 30 mei 2015 15:44 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik nog wel, die mensen kom je nu eenmaal tegen in je omgeving, maar neef en nicht vind ik nog wel wat anders
dat het niet zo vaak gebeurd isquote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:06 schreef DappereDodo77 het volgende:
[..]
Wat valt mee? Dat het niet zo vaak gebeurd of dat neef en nicht niet zo erg is?
Ja ik moest lachen om de gene die het zei. Wat een toffe aflevering weer.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:44 schreef rubbereend het volgende:
Toepasselijk in die industriequote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:10 schreef DappereDodo77 het volgende:
In het algemeen zal het wel meevallen, inderdaad, maar uit de aflevering kreeg ik het idee dat het bij die familie wel bovengemiddeld vaak voorkwam/voorkomt. Ik krijg dan toch het idee dat er een steekje los zit bij die mensen. Ik ken ze verder niet, maar goed...
Patjepeeerquote:Op zaterdag 30 mei 2015 17:55 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja ik moest lachen om de gene die het zei. Wat een toffe aflevering weer.
quote:
En wel lekker . Maar het is een tof programmaquote:Op vrijdag 5 juni 2015 21:15 schreef bleiblei het volgende:
Het blijft een fantastisch programma.
Die kerel die het presenteert doet het ook wel goed. Lekker nuchter & normaal maar niet saai.
quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:44 schreef rubbereend het volgende:
Daar is Hans goed in, ik vind hem heel prettig presenteren.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 22:27 schreef Grutsk het volgende:
Ik vind zijn manier van interviewen heel grappig. Hij stelt geen vragen, maar vertelt iets en verwacht dat de andere persoon daarop ingaat.
Laatste aflevering volgens mij.quote:De IJzeren Kooi - Vrijdag om 21:05
Aan het einde van de 19e eeuw is er alle reden voor optimisme. Stijgende welvaart, verbetering van de positie van de vrouw, verheffing van de lagere standen. Nederland is in een eeuw tijd onherkenbaar veranderd maar is deze moderne samenleving ook niet te massaal, te technisch en te lawaaierig geworden? Waar blijft de menselijke maat, de innerlijkheid, de moraal? Frederik van Eeden, arts, schrijver en wereldverbeteraar, laat de stad achter zich en begint op het platteland in het Gooi de utopische gemeenschap Walden. Gaat dat lukken of is er niet te ontsnappen aan de vooruitgang?
Heb je de Gouden Eeuw al gezien? Te bekijken via NPO.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |