quote:Dit is best interessant wat bewustzijn betreft: http://en.wikipedia.org/wiki/Anton%E2%80%93Babinski_syndrome
Mensen met dit syndroom zijn blind maar ontkennen dit. Ze krijgen geen visuele informatie en zijn zich er niet van bewust dat ze niks zien.
Het bewustzijn, zo magisch als het lijkt, kan dus gewoon hard bewijs tegenover zich hebben en zich daar toch niet bewust van zijn.
Dit soort dingen laten je al gauw denken dat bewustzijn een soort illusie is. We zijn ons bewust van onzelf en de omgeving, maar bepaalde schade aan de hersens kan ervoor zorgen dat we ons niet bewust zijn van de simpelste meest voor de hand liggende dingen, zoals blindheid.
Aantoonbaar? Laat het bewijs zien. Ik ben benieuwd naar.quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Ander voorbeeld:
Alle grote godsdiensten zijn aantoonbaar gebaseerd op onzin.
Toch zijn er miljarden aanhangers. Die zijn dus allemaal ziende blind.
Jazeker, je zou dezelfde vraag over geluid kunnen stellen, ja. Misschien spreekt kleur gewoon gemakkelijker tot de verbeelding.quote:Op vrijdag 3 april 2015 15:26 schreef Molurus het volgende:
Overigens vind ik het opmerkelijk dat bij het qualia vraagstuk altijd de golflengte van elektromagnetische straling als voorbeeld wordt genomen, en niet zoiets als de golflengte van bijvoorbeeld geluid.
Is het probleem er bij geluid niet?
Lijkt me een vals dilemma. Als ze de kleur rood nog nooit waargenomen heeft zal die waarneming nieuw voor haar zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Jazeker, je zou dezelfde vraag over geluid kunnen stellen, ja. Misschien spreekt kleur gewoon gemakkelijker tot de verbeelding.
Kennen jullie het verhaal van Mary de kleurwetenschapper? Da's een gedachte-experiment waarbij een neuroloog wordt opgesloten in een compleet grijze wereld. Mary heet ze en ze weet álles, maar dan ook alles wat er te weten valt over zicht (het zintuig en de werking van de visuele cortex e.d.). Ze weet dus ook dat ze in een grijze wereld leeft en dat er zoiets als de kleur rood bestaat. Ze weet ook prima welke golflengte daarbij hoort en hoe haar ogen een signaal daarvan haar hersenen insturen ter verwerking - ze heeft het alleen nog nooit zelf meegemaakt.
Op een dag snijdt ze zich echter en ziet ze de kleur van haar bloed - rood! De hamvraag is nu: komt ze iets nieuws te weten over de kleur rood, of kende ze de gewaarwording al via haar research?
Het antwoord van de fysicalist is nee, ze kende de kleur al; het antwoord van de oppositie is ja, de ervaring is iets wat ze nog niet kende door haar onderzoek in de fysieke werking van zicht. Maar ja... waarom?
Het is niet alleen een vals dilemma, het is als je het mij vraagt ook een stroman. Er is zover ik weet niemand die beweert wat jij toeschrijft aan 'fysicalisten' (wat nog steeds een onzinnige term is trouwens).quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het antwoord van de fysicalist is nee, ze kende de kleur al; het antwoord van de oppositie is ja, de ervaring is iets wat ze nog niet kende door haar onderzoek in de fysieke werking van zicht. Maar ja... waarom?
Nou dan. Dan is de ervaring 'rood' dus iets nieuws, boven alle fysische feiten over het brein. Waarmee jouw stelling is weerlegd. Namelijk dat de ervaring van rood een fysisch proces is.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lijkt me een vals dilemma. Als ze de kleur rood nog nooit waargenomen heeft zal die waarneming nieuw voor haar zijn.
Iedereen die beweert dat bewustzijn iets fysisch is dat geproduceerd wordt door de fysische processen in het brein impliceert dat. Voor het gemak heten ze fysicalisten, maar je mag ze ook anders noemen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet alleen een vals dilemma, het is als je het mij vraagt ook een stroman. Er is zover ik weet niemand die beweert wat jij toeschrijft aan 'fysicalisten' (wat nog steeds een onzinnige term is trouwens).
Dat... is geen logische conclusie. Het is juist het omgekeerde. De nieuwe ervaring komt vanuit de nieuwe waarneming. Een waarneming die nieuw is voor het brein. Die waarneming wordt gekoppeld aan haar aanwezige kennis over de kleur 'rood'. Kennis die, wederom, aanwezig is in haar brein. En nu heeft ze dus ook kennis over de waarneming.quote:Op vrijdag 3 april 2015 19:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nou dan. Dan is de ervaring 'rood' dus iets nieuws, boven alle fysische feiten over het brein. Waarmee jouw stelling is weerlegd. Namelijk dat de ervaring van rood een fysisch proces is.
Klopt, het verschil tussen SD, HD en UD beeldmateriaal lijkt door de meeste mensen veel makkelijker waarneembaar dan tussen MP3, CD of DSD geluidsmateriaal. Bij geluid moet je bij het gros (ex muzikanten en audiofielen) uitleggen waar op te letten (en dan nog is het meestal niet in één tijd duidelijk), verschillen in beeldkwaliteit zijn meestal evident. Zicht lijkt van nature belangrijker te zijn dan geluid en andere stimuli...quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:39 schreef Terra-jin het volgende:
Jazeker, je zou dezelfde vraag over geluid kunnen stellen, ja. Misschien spreekt kleur gewoon gemakkelijker tot de verbeelding.
Voor bewustwording heb je sensoren en inputverwerking nodig, bewustzijn dus.quote:Op zaterdag 4 april 2015 01:30 schreef Dance99Vv het volgende:
Vraagje , zit er een verschil tussen bewustwording en bewustzijn?
Waarom stel ik deze vraag, in veel van de hierboven staande stellingen en voorbeelden zie ik het proces van bewustwording.(of daaraan gerelateerd)
Een baby in de buik van de moeder reageerd op vele prikels van geluid tot aanrakingen en heeft dus al een bewustzijn, wanneer dit er is is mij een raadsel maar het is er al voor dat we geboren zijn en ook maar enige kennis hebben van iets.
Hieruit concludeer ik de stelling dat bewustzijn geen illusie is. Het is er al voor dat we uberhoupt geboren zijn.
Daar vergis je je in; de zaak-Mary is één van de meest bediscussieerde argumenten binnen de filosofie over bewustzijn.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
Het is niet alleen een vals dilemma, het is als je het mij vraagt ook een stroman. Er is zover ik weet niemand die beweert wat jij toeschrijft aan 'fysicalisten' (wat nog steeds een onzinnige term is trouwens).
Dat betwist ik helemaal niet. Ik betwist slechts de conclusie die jij daaruit trekt.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:10 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Daar vergis je je in; de zaak-Mary is één van de meest bediscussieerde argumenten binnen de filosofie over bewustzijn.
Dat weerhoudt mij er niet van om het onzin te noemen. Er wordt geen enkel coherent onderscheid mee gemaakt namelijk.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:10 schreef Terra-jin het volgende:
Ik heb het centrale punt ongetwijfeld niet 100% accuraat beschreven. Ik zal deze site nog 's doorlezen en daarna meer posten:
http://plato.stanford.edu/entries/qualia-knowledge/
Fysicalisme is trouwens een geaccepteerde term in de academische wereld:
http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/
Ik ben in blijde afwachting van dat moment.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:10 schreef Terra-jin het volgende:
De SEP is een fantastische bron hiervoor. Het is van een uitdagend niveau, maar niet dermate gedetailleerd dat je er een carrière aan moet wijden. Ik blader die artikelen regelmatig door, in de hoop dat ik het ooit volledig begrijp
Ik ben niet zo radicaal in het verwerpen van de waarde van filosofie als Lawrence Krauss is. Maar in veel gevallen heeft hij wel gewoon gelijk ja.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:24 schreef Fir3fly het volgende:
Hoe meer filosofie ik lees hoe meer ik Lawrence Krauss gelijk geef.
Dat is niet zo moeilijk: de fysicalist is van mening dat het fysieke de enige substantie is en dat bewustzijn daar een vorm van is. De dualist denkt dat er twee substanties zijn: bewustzijn (wat voor substantie dat ook moge zijn) en materie. Dan heb je nog de mental monist: die gelooft dat bewustzijn het enige is en dat materie slechts een vorm van bewustzijn is. Philosophy of Mind 101 dit.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:17 schreef Molurus het volgende:
Als jij denkt van wel, dan daag ik je bij deze uit om te definieren wat dat onderscheid dan is.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: ik vind de dualistische positie minder plausibel dan de fysicalistische. Het Ghost-in-the-Machine probleem (indien dualisme waar is, hoe interacteert bewustzijn dan precies met materie) is m.i. lastiger op te lossen dan 'the hard problem'.quote:Op zaterdag 4 april 2015 11:17 schreef Molurus het volgende:
Ik ben in blijde afwachting van dat moment.Overigens vraag ik me wel een beetje af hoe je er van overtuigd raakt dat die dualistische discussie samenhangend is, zonder volledig te begrijpen waar het over gaat.
Is het omdat 'zo veel filosofen' zich daarmee bezig hebben gehouden? Los van het feit dat dat een argument from authority zou zijn, voor hedendaagse filosofen geldt eerder het tegenovergestelde: de meesten van hen zijn geen dualisten.
Je zet het nu wel tussen haakjes, maar het onderstreepte is nou precies het probleem! Je kunt niet stellen dat de 'fysicalist' iets uitsluit zonder te specificeren waar je het hier dan over hebt!!quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:00 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk: de fysicalist is van mening dat het fysieke de enige substantie is en dat bewustzijn daar een vorm van is. De dualist denkt dat er twee substanties zijn: bewustzijn (wat voor substantie dat ook moge zijn) en materie.
Ik had gehoopt dat we zover waren dat we die specificatie overeengekomen waren. Dat was de uitkomst van onze discussie in de vorige draad.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:
Je zet het nu wel tussen haakjes, maar het onderstreepte is nou precies het probleem! Je kunt niet stellen dat de 'fysicalist' iets uitsluit zonder te specificeren waar je het hier dan over hebt!!
Dit probleem ligt toch echt bij de 'non-fysicalist'. (= dualist.)
Ik denk echt dat je me dan verkeerd hebt begrepen. Het enige dat ik daar zei is dat bewustzijn een mechanisme vereist dat waarneemt, en dat waarnemingen interpreteert.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:10 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat we zover waren dat we die specificatie overeengekomen waren. Dat was de uitkomst van onze discussie in de vorige draad.
De definitielast ligt toch echt bij de dualist, niet bij wat jij 'fysicalisten' noemt.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:10 schreef Terra-jin het volgende:
En nogmaals; ik ben het met je eens dat dualisme niet coherent is. Fysicalisme daarentegen ook niet.
Tja, daarin ben ik het gewoon echt niet met je eens. De claim is: bewustzijn is een fysiek verschijnsel. Lijkt mij vrij duidelijk...quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:14 schreef Molurus het volgende:
Fysicalisme is geen enkele claim met betrekking tot wat dan ook
Nee, want die claim is betekenisloos: er wordt niets mee uitgesloten. De dualist probeert zichzelf te verschonen van de verplichting om zijn eigen idee coherent te maken, door te doen alsof 'non-dualisme' een claim is. Vandaar ook dat men graag spreekt van 'fysicalisme'. Dat is er puur op gericht om dat te verhullen.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:25 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Tja, daarin ben ik het gewoon echt niet met je eens. De claim is: bewustzijn is een fysiek verschijnsel. Lijkt mij vrij duidelijk...
Nee, in mijn ogen heeft de dualisme discussie niets aanwijsbaars te maken met het bewustzijnvraagstuk. (Een idee dat niet coherent is kan niets te maken hebben met wat dan ook.)quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:25 schreef Terra-jin het volgende:
Bedoel je dat bewustzijn nog steeds een ongedefineerde term is? Dat het daarom niet iets is dat uitleg behoeft?
Alright, helaas.quote:
Voor mij is bewustzijn nog steeds een compleet mysterie.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:29 schreef Molurus het volgende:
Nee, in mijn ogen heeft de dualisme discussie niets aanwijsbaars te maken met het bewustzijnvraagstuk. (Een idee dat niet coherent is kan niets te maken hebben met wat dan ook.)
Hoeveel bewijs wil je hebben? Lees je geen boeken?quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:07 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Aantoonbaar? Laat het bewijs zien. Ik ben benieuwd naar.
Ik zie het bewijs nog niet.quote:Op zaterdag 4 april 2015 16:31 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Hoeveel bewijs wil je hebben? Lees je geen boeken?
Enfin, om het christendom als voorbeeld te nemen: het paasfeest, dat nu ook weer wordt gevierd, is gebaseerd op de gedachte dat Jezus na zijn dood (!) weer tot leven zou zijn gekomen. Welnu, ieder weldenkend mens weet dat dit onmogelijk is. QED.
Een ander voorbeeld: in de islam zijn aanhangers bereid zich op te offeren, omdat zijn geloven dat zij hiervoor na hun dood zullen worden beloond met 77 maagden in het hiernamaals. Nog los van de vraag hoe je dit ethisch zou moeten beoordelen, hebben wetenschappers al jaren geleden vastgesteld dat deze gedachte slechts is gebaseerd op een vertaalfout van de Koran ca. 1000 jaar geleden. Nu weten we dat de oorspronkelijke tekst niet ging over 77 maagden, maar over 77 druiven. QED.
En zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Fysicalisme is gewoon een naam voor de stelling dat bewustzijn wordt geproduceerd door het brein. Hoe wil jij dan graag dat dat genoemd wordt?quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, want die claim is betekenisloos: er wordt niets mee uitgesloten. De dualist probeert zichzelf te verschonen van de verplichting om zijn eigen idee coherent te maken, door te doen alsof 'non-dualisme' een claim is. Vandaar ook dat men graag spreekt van 'fysicalisme'. Dat is er puur op gericht om dat te verhullen.
En nee, daar trap ik niet in.
[..]
Nee, in mijn ogen heeft de dualisme discussie niets aanwijsbaars te maken met het bewustzijnvraagstuk. (Een idee dat niet coherent is kan niets te maken hebben met wat dan ook.)
Ik kan mij nog steeds prima vinden in de eigenschappen die een systeem dat bewustzijn voortbrengt minimaal moet hebben, zoals we eerder hebben besproken. Zover ik kan zien heeft die fysicalismediscussie daar helemaal niets mee te maken.
Die filmpjes gaan uit van fysicalisme. Het is of je wil uitleggen wat de PvdA is met een filmpje van de VVD.quote:Op zaterdag 4 april 2015 12:09 schreef Molurus het volgende:
Zie ook deze, voor de meer uitgebreide uitleg van waarom dualisme niet coherent is:
Er zijn er steeds meer hoor, gelukkig.quote:Op zaterdag 4 april 2015 18:08 schreef Terra-jin het volgende:
Nice Jerry! Ik ben gelukkig niet de enige in het non-fysicalistenkamp
Grappig, want ik vind juist Lanza erg sterk ;-)quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:59 schreef Jappie het volgende:
Nice Jerry,
Ik persoonlijk vind de gevoerde argumentatie van Robert Lanza niet zo heel sterk maar Peter Russell weet het heel simpel doch helder te verwoorden.
Ah ja, ik heb niet zo veel met het goldilocks argument en daar praat hij bijna de 1e 4 minuten mee vol. Een fysicalist veegt dat m.i. makkelijk onder tafel door te zeggen dat Lanza daarin gelijk heeft ergo dat we er bij een afslag meer naar links of rechts inderdaad niet zouden zijn geweest. De randomness van het onstaan van bewust leven zou daarmee wel zijn aangetoond maar in de wereld van een fysicalist maakt dat getuige ook de reacties van heren hier in dit draadje geen ruk uit. De uitkomst die we nu hebben is niet anders dan willekeurig welke andere uitkomst waarbij wij of ander bewust leven er niet zou zijn geweest......zoiets.quote:Op zondag 5 april 2015 00:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Grappig, want ik vind juist Lanza erg sterk ;-)
Je beeldscherm zendt licht uit in een bepaalde configuratie (bij mij 1024x768 pixels die elk 256 verschillende kleuren kunnen hebben). Puur een fysiek proces dus, geen bewustzijn.quote:Op zondag 5 april 2015 12:48 schreef Fir3fly het volgende:
Wat een computer op een scherm tovert, bestaat dat? Is dat een manifestatie van het bewustzijn van de computer?
Wat ervaart de computer als jij met je muis beweegt?quote:Op zondag 5 april 2015 13:13 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Je beeldscherm zendt licht uit in een bepaalde configuratie (bij mij 1024x768 pixels die elk 256 verschillende kleuren kunnen hebben). Puur een fysiek proces dus, geen bewustzijn.
Wat mij trouwens opvalt is dat er zo'n competitief sfeertje hangt op fora als deze. Het is net een wedstrijd om wie het beste de ander weet te overtuigen.quote:Op zondag 5 april 2015 12:48 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ga niet meer reageren op die novella's die constant gepost worden want het is alleen maar weer herhaling. Tip: het komt een discussie op een forum niet ten goede als je alleen maar post in lange paragrafen waar je meerdere punten herhaalt en/of probeert te weerleggen.
Ik weet het echt niet, maar ik denk dat de computer niets ervaart.quote:Op zondag 5 april 2015 13:16 schreef Fir3fly het volgende:
Wat ervaart de computer als jij met je muis beweegt?
Zal allemaal wel, maar het is onmogelijk om te discussiëren als je constant weer door een hele lap tekst moet waden om er uit te kunnen halen wat nou eigenlijk het punt is. Mensen als Jerry doen helemaal niet hun best om duidelijk te zijn, sterker nog zijn strategie is juist alleen maar herhaling en zo vaag mogelijk blijven. Heeft ook niets met competitie te maken, het maakt discussie vrijwel onmogelijk.quote:Op zondag 5 april 2015 13:18 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Wat mij trouwens opvalt is dat er zo'n competitief sfeertje hangt op fora als deze. Het is net een wedstrijd om wie het beste de ander weet te overtuigen.
Het is een complex onderwerp en we doen allemaal ons best om zo duidelijk mogelijk ons standpunt te verwoorden. Dat men soms in herhaling valt hoort er nou eenmaal bij, het is gewoon een lastig onderwerp. Lappen tekst horen er ook bij, laten we niet verwachten dat we in één korte paragraaf duidelijk kunnen maken waar filosofen en wetenschappers complete volumes aan hebben gewijd
Mee eens, zeker met zo'n onderwerp als dit helpt het als we helder en beknopt schrijven.quote:Op zondag 5 april 2015 13:21 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we elk deelonderwerp of vraag gewoon per keer behandelen zonder daar elke keer weer een complete roman aan te wijden.
In dit geval denk ik dat wij dan vrij weinig van mening verschillen, behalve op details.quote:Op zondag 5 april 2015 13:21 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik weet het echt niet, maar ik denk dat de computer niets ervaart.
Men kan de computer volledig als fysiek proces beschrijven; het gehele proces is ook volledig bekend. Dit in tegenstelling tot menselijke hersenen, die nog niet volledig doorgrond zijn.
Maar ja, nogmaals, voor mij is bewustzijn een compleet mysterie, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven.
Ik sluit het niet uit, nee. Als computers even complex worden als wij, wellicht.quote:Op zondag 5 april 2015 13:22 schreef Fir3fly het volgende:
Zou een computer ooit iets kunnen ervaren naar jouw mening?
Zeker niet sluitend, maar ik vind de higher order theories wel een elegante approach die, voor zover ik het begrijp, het minste problemen heeft in combinatie met "data" uit de werkelijkheid.quote:Op zondag 5 april 2015 13:28 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik sluit het niet uit, nee. Als computers even complex worden als wij, wellicht.
Waar ik op dit moment het meest in ben geïnteresseerd, is het causale mechanisme achter bewustzijn. Momenteel zie ik geen mogelijkheid waarmee er een causale link tussen materie/energie en bewustzijn kan zijn, maar hoe meer we te weten komen over de precieze werking van de hersenen, hoe dichter we in de buurt komen.
Als de werking hiervan uiteindelijk ontdekt wordt, dan kunnen we opeens empirisch op zoek naar bewustzijn. We kunnen dan achterhalen of computers bewust zijn, bij welke diersoorten er bewustzijn is, etcetera. Tot nu toe hebben we daar alleen vage intuïties voor.
Dat is ook de reden dat ik het fysicalisme (sorry, maar ik blijf deze term gewoon ff gebruiken) niet sluitend vind (althans, het biedt momenteel iig nog geen volledige verklaring).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 68% gewijzigd door oompaloompa op 05-04-2015 22:27:41 ]Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
quote:Op zondag 5 april 2015 21:48 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zeker niet sluitend, maar ik vind de higher order theories wel een elegante approach die, voor zover ik het begrijp, het minste problemen heeft in combinatie met "data" uit de werkelijkheid.
Hier is een toffe overview: http://plato.stanford.edu/entries/consciousness-higher/
edit; onder de spoiler een stukje hoe een bepaalde vorm van een HOT een causale link probeert te leggen.Ik moest wel een beetje lachen toen ik deze post zag waar enorm veel tekst word gepresenteerd. (zij het verscholen achter een link en een spoiler tag) en de post van Firfly een paar posts hierboven met betrekking tot zijn klacht over veel tekst en weinig concrete uitleg wat nu het punt is dat gemaakt wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed dat terzijde, waar ik eigenlijk op wilde reageren is jouw gebruik van de term "werkelijkheid". Er wordt m.i. een nogal vreemd onderscheid gemaakt tussen de materiele werkelijkheid die zich aan ons bewustzijn voordoet en alle andere bewustzijns ervaringen terwijl wat wij zijn; waardoor wij ervaren, bewustzijn zelf is en dus elke werkelijkheid die zich aan het bewustzijn voordoet zonder probleem als werkelijkheid benoemt mag worden.
M.a.w. de verklaring en theorie uit jouw link en spoiler doen heel veel moeite om met een uiteindelijk toch net niet sluitend verhaal bewustzijn als fysiek of "verlengd fysiek" verklaard te krijgen terwijl het voor jouw en mijn bewustzijn zelf niet uitmaakt of de ervaring een fysieke of een non-fysieke is.
Ervaring of bewustzijn als meetinstrument voor wat werkelijk is of niet laat zich m.i. veel beter categoriseren in termen van intensiteit zelfs als je bewustzijn fysiek zou kunnen verklaren en het ervarene vanuit het materiele geen enkel bestaansrecht zou hebben!
Stel jezelf de volgende situatie voor waarbij iemand zijn hele leven aan wat wij waanbeelden zouden noemen zou lijden. Denk je dat deze persoon door onze bemoeienis of categorisering een andere ervaring zou krijgen ?
De reden dat wij iets normaal of de werkelijkheid noemen is omdat wij dit voor een groot deel gezamenlijk als ervaring delen niet omdat het daadwerkelijk de werkelijkheid zelf is. Elke ervaring die zich aan het bewustzijn als werkelijk voordoet is als goed als de andere behalve in intensiteit van het beleven zelf. De enige die dat kan beoordelen is de ervaarder zelf en is daardoor simpelweg niet meetbaar vanuit onze schijn objectieve wereld.
Pfoei, da's een behoorlijk technisch artikel. Daar ga ik niet zo snel doorheen komenquote:Op zondag 5 april 2015 21:48 schreef oompaloompa het volgende:
Hier is een toffe overview: http://plato.stanford.edu/entries/consciousness-higher/
quote:Op zondag 5 april 2015 21:48 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zeker niet sluitend, maar ik vind de higher order theories wel een elegante approach die, voor zover ik het begrijp, het minste problemen heeft in combinatie met "data" uit de werkelijkheid.
edit; onder de spoiler een stukje hoe een bepaalde vorm van een HOT een causale link probeert te leggen.In een dergelijke theorie wordt, zoals je in een vorige post deed, de bewuste ervaring verward met 'je bewust zijn' van iets, in de zin van het in de gaten hebben, van aandacht of focus. Men stelt dat een tweede, hogere orde cognitief proces het eerste waarneemt (twee homunculussen achter elkaar, de term 'innerliijke zintuigen' heeft men wijselijk laten vallen).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus er is een cognitief proces X en er is een ander cognitief proces Y dat weet dat X. Een voorbeeld zou kunnen zijn ademhaling, waarvan je meestal niet in de gaten hebt dat je het doet, maar waar je op kan focussen.
Maar voor proces Y is er gewoon weer dezelfde vraag: waarom, en hoe, zou dát proces een bewuste, fenomenale ervaring moeten produceren in de zin van onze definitie? Dat blijft gewoon een magische sprong. Als je de sprong maakt kom je uit bij een (onverklaard) dualisme, als je hem niet maakt blijf je steken in fysicalisme dat ook niets verklaart.
Dit soort theorieen geven vooral aan hoe moeilijk het is om uitgaande van een externe werkelijkheid die fundamenteel bestaat uit 'fysische', onbewuste dingen, onafhankelijk van ons, te komen tot een verklaring van bewustzijn. Men zit duidelijk op een dood spoor.
Meestal betekent dat dat er iets mis is met je paradigma, en dat je je uitgangspunt los moet laten.The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
Ja maar ik maakte dan ook geen punt, ik postte het omdat ik het interessant vond en dacht dat degene waar ik op reageerde het ook interessant kon vindenquote:Op maandag 6 april 2015 09:57 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik moest wel een beetje lachen toen ik deze post zag waar enorm veel tekst word gepresenteerd. (zij het verscholen achter een link en een spoiler tag) en de post van Firfly een paar posts hierboven met betrekking tot zijn klacht over veel tekst en weinig concrete uitleg wat nu het punt is dat gemaakt wordt.
Met -- "data" uit de werkelijkheid -- bedoelde ik fenomenen die herhaaldelijk waar genomen zijn, en dus waar zijn, zoals dat je jezelf bewust kan zijn van dingen die je niet waarneemt, en andersom dat je dingen waar kunt nemen zonder je er bewust van te zijn. Niet dat hetgene dat een individu waarneemt werkelijk is of niet, puur alleen dat dit soort theorien (die niet perfect zijn), een elegant model hebben om juist de stap van (wel of niet) ervaring --> (wel of niet) bewustzijn van de ervaring te beschrijven.quote:Maar goed dat terzijde, waar ik eigenlijk op wilde reageren is jouw gebruik van de term "werkelijkheid". Er wordt m.i. een nogal vreemd onderscheid gemaakt tussen de materiele werkelijkheid die zich aan ons bewustzijn voordoet en alle andere bewustzijns ervaringen terwijl wat wij zijn; waardoor wij ervaren, bewustzijn zelf is en dus elke werkelijkheid die zich aan het bewustzijn voordoet zonder probleem als werkelijkheid benoemt mag worden.
M.a.w. de verklaring en theorie uit jouw link en spoiler doen heel veel moeite om met een uiteindelijk toch net niet sluitend verhaal bewustzijn als fysiek of "verlengd fysiek" verklaard te krijgen terwijl het voor jouw en mijn bewustzijn zelf niet uitmaakt of de ervaring een fysieke of een non-fysieke is.
Ik begrijp niet zo goed wat je hier wilt zeggen maar ik denk dat het door een misverstand over wat ik met werkelijkheid bedoelde komt. Met werkelijkheid bedoelde ik niet op een individueel niveau wat iemand voor waar aanneemt o.i.d. ik bedoelde de grote verzameling observaties in de wereld die op de een of andere manier gerelateerd zijn aan bewustzijn en waaraan theorien over bewustzijn getest kunnen worden.quote:Ervaring of bewustzijn als meetinstrument voor wat werkelijk is of niet laat zich m.i. veel beter categoriseren in termen van intensiteit zelfs als je bewustzijn fysiek zou kunnen verklaren en het ervarene vanuit het materiele geen enkel bestaansrecht zou hebben!
Stel jezelf de volgende situatie voor waarbij iemand zijn hele leven aan wat wij waanbeelden zouden noemen zou lijden. Denk je dat deze persoon door onze bemoeienis of categorisering een andere ervaring zou krijgen ?
De reden dat wij iets normaal of de werkelijkheid noemen is omdat wij dit voor een groot deel gezamenlijk als ervaring delen niet omdat het daadwerkelijk de werkelijkheid zelf is. Elke ervaring die zich aan het bewustzijn als werkelijk voordoet is als goed als de andere behalve in intensiteit van het beleven zelf. De enige die dat kan beoordelen is de ervaarder zelf en is daardoor simpelweg niet meetbaar vanuit onze schijn objectieve wereld.
Voel je ook niet verplicht of iets, ik was zelf gewoon nieuwsgierig naar wat op dit moment de status quo in bewustzijn onderzoek is en had toevallig gisteren een dag waarin ik een beetje relaxed kon lezenquote:Op maandag 6 april 2015 10:08 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Pfoei, da's een behoorlijk technisch artikel. Daar ga ik niet zo snel doorheen komenik kom er later op terug.
Het was niet aan jou gericht hoor, en je hoeft het niet te lezen. Op een forum is iedereen vrij om te lezen of niet te lezen.quote:Op zondag 5 april 2015 12:48 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ga niet meer reageren op die novella's die constant gepost worden want het is alleen maar weer herhaling. Tip: het komt een discussie op een forum niet ten goede als je alleen maar post in lange paragrafen waar je meerdere punten herhaalt en/of probeert te weerleggen. Wat hierboven staat hebben we het al meerdere keren over gehad dus dat negeer ik.
Maar laag 2 is niet: 'ik ervaar blauw'. Het is een cognitief proces dat zegt: 'ik ben in een laag 1 toestand'.quote:Op maandag 6 april 2015 15:46 schreef oompaloompa het volgende:
Dus laag 1 is "blauw licht komt de hersenen binnen, je ziet blauw", laag 2 is "ik ervaar blauw". Daarboven kan eventueel weer een laag komen, ik ervaar dat ik blauw ervaar, etcetc.
Wellicht dat dat ongemerkt gaat, omdat die sprong helemaal niet bestaat.quote:Op maandag 6 april 2015 18:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
'Ik ervaar blauw' is iets anders: hoe is het om blauw te zien. Hoe is het om brood te ruiken.
Je springt ongemerkt van cognitie naar ervaring, terwijl die sprong juist de hard problem is.
De centrale vraag blijft, hoe weet je dat die sprong bestaat? Waarom is er verschil tussen die twee?quote:Op maandag 6 april 2015 18:47 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je springt ongemerkt van cognitie naar ervaring, terwijl die sprong juist de hard problem is.
En vooral ook: wat is dan dat verschil?quote:Op maandag 6 april 2015 18:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De centrale vraag blijft, hoe weet je dat die sprong bestaat? Waarom is er verschil tussen die twee?
Nadat ik uitgelogd was en weggegaan realiseerde ik me dat dit niet juist is. Tricky business. Dat blauw en die broodgeur komt pas bij 'ik ervaar'. Dat cognitief proces is niet blauw en heeft ook geen broodgeur. Dus dat laatste zinnetje mag weg.quote:Op maandag 6 april 2015 18:47 schreef JerryWesterby het volgende:
Maar laag 2 is niet: 'ik ervaar blauw'. Het is een cognitief proces dat zegt: 'ik ben in een laag 1 toestand'. 'Ik zie nu blauw' of 'ik ruik nu brood'.
Dat ik niet begrijp wat het probleem is lijkt me geen geheim. Ik heb dat meermalen ondubbelzinnig aangegeven, en opgeroepen tot verduidelijking.quote:Op maandag 6 april 2015 19:22 schreef JerryWesterby het volgende:
Maar wel grappig dat jullie er wel bovenop springen, maar door je reactie laat blijken het probleem gewoon niet te begrijpen.
Vooralsnog lijkt het uitleggen wat het probleem is een probleem. Dat wil niet zeggen dat 'the hard problem' zelf nu werkelijk bestaat, dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op maandag 6 april 2015 19:22 schreef JerryWesterby het volgende:
Zo'n hard problem is het dus. Het probleem zelf is al moeilijk, laat staan de oplossing.
Ik begrijp het probleem, ik ben er alleen niet van overtuigd dat het probleem noodzakelijk is of überhaupt bestaat. Dat is wat jij niet kunt uitleggen, dat ligt niet aan ons.quote:Op maandag 6 april 2015 19:22 schreef JerryWesterby het volgende:
Maar wel grappig dat jullie er wel bovenop springen, maar door je reactie laat blijken het probleem gewoon niet te begrijpen. Zo'n hard problem is het dus. Het probleem zelf is al moeilijk, laat staan de oplossing.
Ik wil het van jou horen. Beknopt. Zonder aannames.quote:Op maandag 6 april 2015 19:38 schreef JerryWesterby het volgende:
Er is anders genoeg literatuur over, die ik ook heb aangegeven. Dat lijkt me beter dan weer een lange tekst te gaan schrijven.
Alright, nog maar 's een pogingquote:Op maandag 6 april 2015 19:29 schreef Molurus het volgende:
Vooralsnog lijkt het uitleggen wat het probleem is een probleem.
Tot zover is het inderdaad duidelijk.quote:Op maandag 6 april 2015 19:50 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Alright, nog maar 's een poging
Als we inzoomen op het meest fundamentele niveau van fysieke processen, dan bestaat het uit interacties tussen elementaire deeltjes en krachten. Ik neem aan dat jullie bekend zijn met het standaardmodel. Alle interactie, alles wat bestaat is dan terug te voeren op interacties van electronen, fotonen, gravitonen en nucleï.
Bewustzijn bestaat uit gewaarwordingen, zoals bijvoorbeeld de kleur groen. In jouw visie is ook dit onderdeel van een samenspel van hierboven omschreven interacties. De materie en energie in de hersenen interacteert op zo'n manier dat er een gewaarwording ontstaat. Indien gewaarwordingen terug zijn te voeren op interacties die op eenzelfde manier in kaart kunnen worden gebracht als bijvoorbeeld de innerlijke werking van een processor, zijn er twee conclusies te trekken:
Dat klopt en dat is het ook al. Met taal. Wij kunnen taal gebruiken om gevoelens te beschrijven die anderen ook ervaren hebben. Het probleem is natuurlijk dat de ervaring voor iedereen verschillend is en dat leidt ook tot het feit dat de volgende conclusie onjuist is:quote:Met genoeg gedetailleerde kennis zijn gewaarwordingen te communiceren aan anderen en zijn ze daarmee objectief. Elke gewaarwording kan worden beschreven in termen van materie, energie en de interactie daartussen op het kleinste niveau. Hiermee moet het mogelijk zijn om te communiceren wat het is om rood te zien (om met Nagel te spreken).
Dit is onjuist. De hersenen (en verbindingen daarin) van Mary zijn anders dan die van andere mensen en de ervaring is daardoor ook niet noodzakelijk gelijk. Een ervaring is uiteraard beinvloedt door eerdere ervaringen en genetische kenmerken. Voor Mary zou de ervaring derhalve toch enigszins nieuw zijn omdat het nu door haar eigen (unieke) filter gaat. Niet wezenlijk verschillend, rood blijft natuurlijk gewoon rood. Door haar kennis zal ze wellicht een zeer nauwkeurige verwachting hebben van die ervaring maar niet 100% correct. Tenzij we natuurlijk haar brein zo programmeren dat ze denkt die ervaring wel al gehad te hebben. Dan zal de ervaring niet nieuw zijn. Misschien bedoel je het zo?quote:Ook wordt het mogelijk om voor ons tot nog toe onbekende gewaarwordingen te ontdekken. De beschrijvingen daarvan zijn immers ook op dezelfde manier te beschrijven als hierboven. Mary de kleurwetenschapper zou daarom géén nieuwe kennis opdoen als ze de kleur rood ziet.
Ah ok, sure, het licht met golflengte van 700nm zou een iets ander signaal in haar hersenen kunnen veroorzaken, en daardoor een andere gewaarwording teweeg brengen. In het verhaal van Mary gaat men er echter vanuit dat ze ook haar eigen hersenstructuur tot in het kleinste detail kent (echt een talentje hoor, die Mary). Indien dit het geval is, zou ze haar gewaarwording wel degelijk kunnen voorspellen.quote:Op maandag 6 april 2015 20:13 schreef Fir3fly het volgende:
Dit is onjuist. De hersenen (en verbindingen daarin) van Mary zijn anders dan die van andere mensen en de ervaring is daardoor ook niet noodzakelijk gelijk. Een ervaring is uiteraard beinvloedt door eerdere ervaringen en genetische kenmerken. Voor Mary zou de ervaring derhalve toch enigszins nieuw zijn omdat het nu door haar eigen (unieke) filter gaat.
Als Mary zichzelf er dan van kan overtuigen dat ze de kleur rood al een keer ervaren heeft dankzij die kennis dan zal het daadwerkelijk zien van de kleur rood geen nieuwe ervaring zijn inderdaad. Maar ze weet dan ook dat ze zichzelf voor de gek houdt dus dat heeft ook altijd weer een effect.quote:Op maandag 6 april 2015 20:27 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ah ok, sure, het licht met golflengte van 700nm zou een iets ander signaal in haar hersenen kunnen veroorzaken, en daardoor een andere gewaarwording teweeg brengen. In het verhaal van Mary gaat men er vanuit dat ze ook haar eigen hersenstructuur tot in het kleinste detail kent (echt een talentje hoor, die Mary). Indien dit het geval is, geldt mijn interpretatie als het goed is nog steeds.
Dat is an sich geen onoverkomelijk probleem. Ik maak graag de vergelijking met zwermintelligentie. Bijvoorbeeld een bijenkolonie. Een bij op zich is een dom beest zonder ook maar enige intelligentie. Elke bij heeft één simpele taak en is ook alleen maar geschikt om die taak uit te voeren. Maar een hele kolonie bij elkaar is een intelligente, efficiënte entiteit.quote:Op maandag 6 april 2015 20:34 schreef Terra-jin het volgende:
Mja het was ook niet m'n centrale punt. Het is gewoon één gevolg van het idee dat bewustzijn fysiek van aard is.
Waar het mij liever om gaat is hoe bewustzijn terug te voeren is op een uitleg in elementaire fysieke deeltjes, zonder dat er in de beschrijving van die deeltjes ook maar enige hint van bewustzijn bestaat.
Daar heb ik straks nog wel een leuke vraag over. Het Chinese Nation argument (weer zo'n gedachte-experiment). Eerst maar 's ff dat filmpje kijkenquote:Op maandag 6 april 2015 20:46 schreef Fir3fly het volgende:
Dit zijn een paar duizend stipjes. Ons brein bevat zo'n 84 miljard neuronen...
Oh die ken ik al. Ik ben het eens met Dennett dat zo'n brein een bewustzijn zou kunnen hebben. Dit is eigenlijk hetzelfde waar we het eerder over hadden, een computer zou ook best een bewustzijn kunnen ontwikkelen wat mij betreft. Daar was jij het ook mee eens als ik het me goed herinner.quote:
Er valt intelligent gedrag te zien in de zwerm (en in de Chinese Nation), ja. Het lijkt mij echter vrij contraintuïtief om zulke samengestelde 'wezens' als bewust te zien... al snap ik dat het een coherent gevolg is van het idee dat complexiteit bewustzijn veroorzaakt.quote:Op maandag 6 april 2015 20:46 schreef Fir3fly het volgende:
Zoals je ziet levert het de meest fantastische vormen op die heel effectief en intelligent alle roofvogels tegenhouden.
Wat is die verwachting dan?quote:Op maandag 6 april 2015 20:13 schreef Fir3fly het volgende:
Dat klopt en dat is het ook al. Met taal. Wij kunnen taal gebruiken om gevoelens te beschrijven die anderen ook ervaren hebben. Het probleem is natuurlijk dat de ervaring voor iedereen verschillend is en dat leidt ook tot het feit dat de volgende conclusie onjuist is:
[..]
Dit is onjuist. De hersenen (en verbindingen daarin) van Mary zijn anders dan die van andere mensen en de ervaring is daardoor ook niet noodzakelijk gelijk. Een ervaring is uiteraard beinvloedt door eerdere ervaringen en genetische kenmerken. Voor Mary zou de ervaring derhalve toch enigszins nieuw zijn omdat het nu door haar eigen (unieke) filter gaat. Niet wezenlijk verschillend, rood blijft natuurlijk gewoon rood. Door haar kennis zal ze wellicht een zeer nauwkeurige verwachting hebben van die ervaring maar niet 100% correct.
Een verwachting van de ervaring. Rood wordt geassociëerd met bepaalde emoties, waarschuwingen etcetera. Dat zal ze dus verwachten.quote:
Tot een bepaald punt. Maar mijn ervaring van rood is uiteraard uniek (omdat mijn breinstructuur uniek is) dus veel zal je niet aan die beschrijving hebben.quote:Of stel dat ik nog nooit rood heb gezien, kan jij mij vertellen wat rood is?
Dat ze zich gewaarschuwd gaat voelen, of boos wordt of zo? Dat lijkt me sterk als ze nog nooit rood heeft gezien. Maar wat is haar verwachting over hoe rood zelf er uit ziet?quote:Op maandag 6 april 2015 21:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een verwachting van de ervaring. Rood wordt geassociëerd met bepaalde emoties, waarschuwingen etcetera. Dat zal ze dus verwachten.
Nou probeer gewoon eens.quote:Tot een bepaald punt. Maar mijn ervaring van rood is uiteraard uniek (omdat mijn breinstructuur uniek is) dus veel zal je niet aan die beschrijving hebben.
Een groot verschil tussen een soort van intelligent gedrag van een zwerm, en het idee van bewustzijn als een emergent fenomeen, is dat in zo'n zwerm het phenomeen buiten de dieren ligt, terwijl bewustzijn binnen het systeem ligt en toegang heeft tot de individuele components wat bij zo'n zwerm niet het geval is (als ik je punt goed begrijp). En in dat geval zou je dus best kunnen claimen dat complexiteit bewustzijn creeert binnen een wezen (en als gevolg het dus ook in een robot zou moeten kunnen) maar niet in een groep wezens.quote:Op maandag 6 april 2015 21:00 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Er valt intelligent gedrag te zien in de zwerm (en in de Chinese Nation), ja. Het lijkt mij echter vrij contraintuïtief om zulke samengestelde 'wezens' als bewust te zien... al snap ik dat het een coherent gevolg is van het idee dat complexiteit bewustzijn veroorzaakt.
Stel dat dit zou kloppen. Zouden we dan ook zwermen die complex genoeg zijn om een mens te evenaren, als menselijke personen moeten zien (of iig moreel gelijkwaardig)? Wat zouden de ethische implicaties hiervan zijn volgens jou?
Ik weet niet of dat wel zo is, als je inzoomt op de begrippen 'binnen het systeem' en 'buiten het systeem'. Als bewustzijn emergent is aan een complexe interactie van materie, dan zou de vorm waarin de componenten bestaan niet zoveel uit moeten maken. Als de functionaliteit precies hetzelfde is, in hoeverre zou je dan nog kunnen spreken van 'buiten het systeem'?quote:Op maandag 6 april 2015 21:42 schreef oompaloompa het volgende:
is dat in zo'n zwerm het phenomeen buiten de dieren ligt, terwijl bewustzijn binnen het systeem ligt
Waarom zou het niet mogelijk zijn om gewaarwordingen te communiceren naar mensen die ze nog niet ervaren hebben? (kleuren aan blinden uitleggen bijvoorbeeld)quote:Op maandag 6 april 2015 20:13 schreef Fir3fly het volgende:
Dat klopt en dat is het ook al. Met taal. Wij kunnen taal gebruiken om gevoelens te beschrijven die anderen ook ervaren hebben.
Nice!quote:Op maandag 6 april 2015 22:24 schreef Molurus het volgende:
Interessant en relevant stukje uit Star Trek:
quote:This is.... exceedingly difficult.
Los van de dualismediscussie zie ik niet helemaal waarom dit waar zou zijn. Of beter gezegd: ik zie niet helemaal hoe zo'n uitleg compleet kan zijn.quote:Op maandag 6 april 2015 22:16 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Als je aan een blinde de complete uitleg geeft van de kleur rood en de interacterende materie/energie daarvan, dan zou de uitleg toch alles moeten dekken?
Indien je stelt dat álles, ook bewustzijn, in fysieke termen kan worden beschreven, dan kan je dit ook communiceren. Ik heb gemakshalve maar even aangenomen dat beide partijen een kennis én vocabulair hebben om dit mogelijk te maken.quote:Op maandag 6 april 2015 22:34 schreef Molurus het volgende:
Los van de dualismediscussie zie ik niet helemaal waarom dit waar zou zijn. Of beter gezegd: ik zie niet helemaal hoe zo'n uitleg compleet kan zijn.
Niet noodzakelijk, nee. In theorie zou ik een theekopje in uitputtend detail in fysieke termen kunnen beschrijven, ja. Maar in de praktijk... nee, volstrekt onmogelijk. Met de beste en sterkste computers ter wereld gaat dat niet lukken.quote:Op maandag 6 april 2015 22:36 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Indien je stelt dat álles, ook bewustzijn, in fysieke termen kan worden beschreven, dan kan je dit ook communiceren.
Nogal een aanname.quote:Op maandag 6 april 2015 22:36 schreef Terra-jin het volgende:
Ik heb gemakshalve maar even aangenomen dat beide partijen een kennis én vocabulair hebben om dit mogelijk te maken.
Als het daar niet over gaat dan ben ik daar eerlijk gezegd wel blij mee.quote:Op maandag 6 april 2015 22:36 schreef Terra-jin het volgende:
En trouwens: je blijft het "de dualismediscussie" noemen... maar daar gaat het nu niet over.
In deze context bedoelde ik inderdaad uitsluitend in theorie.quote:Op maandag 6 april 2015 22:40 schreef Molurus het volgende:
In theorie zou ik een theekopje in uitputtend detail in fysieke termen kunnen beschrijven, ja.
Filosofisch een buitengewoon interessant stukje! Die commander die daar zegt "this is exceedingly difficult", daar... dat is precies het probleem in de meeste discussies over 'bewustzijn'.quote:
Ain't it the truth... daarom is het ook zo'n leuk onderwerpquote:Op maandag 6 april 2015 22:42 schreef Molurus het volgende:
Die commander die daar zegt "this is exceedingly difficult", daar... dat is precies het probleem in de meeste discussies over 'bewustzijn'.
Het punt is natuurlijk: waarom vragen wij ons dit af ten aanzien van bewustzijn in het bijzonder?quote:Op maandag 6 april 2015 22:42 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
In deze context bedoelde ik inderdaad uitsluitend in theorie.
Ja. Je kunt mijn post hierboven alsmede als een repliek daarop beschouwen.quote:Op maandag 6 april 2015 22:44 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ain't it the truth... daarom is het ook zo'n leuk onderwerp![]()
Had je mijn derde poging tot verduidelijking al gelezen trouwens (staat op de vorige pagina)?
Omdat het standaardmodel geen ruimte biedt voor gewaarwordingen. Er zijn slechts electronen, fotonen etcetera en geen element dat iets weg heeft van een gewaarwording. Hoe deze pertinent onbewuste elementen tot iets bewusts kunnen leiden is mij een mysterie, waardoor ik het onwaarschijnlijk acht dat er een fysieke verklaring van bewustzijn mogelijk is.quote:Op maandag 6 april 2015 22:46 schreef Molurus het volgende:
Het punt is natuurlijk: waarom vragen wij ons dit af ten aanzien van bewustzijn in het bijzonder?
En niet ten aanzien van theekopjes of andere onbegrepen verschijnselen?
Huh? Hoe kom je tot deze conclusie?quote:Op maandag 6 april 2015 23:01 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Omdat het standaardmodel geen ruimte biedt voor gewaarwordingen.
Dit lijkt me toch een geval van fallacy of composition. Dat een systeem gewaarwordingen heeft wil nog niet zeggen dat de onderdelen dat ook moeten hebben.quote:Op maandag 6 april 2015 23:01 schreef Terra-jin het volgende:
Er zijn slechts electronen, fotonen etcetera en geen element dat iets weg heeft van een gewaarwording.
Het spijt me zeer, maar het onderstreepte is toch echt dualisme in zijn zuiverste vorm. Een soort a priori denken over bewustzijn, dat zover ik kan zien op niets anders is gebaseerd dan decoupled cognition. Een belangrijk cognitief mechanisme in mensen, maar het zegt verder geen drol over bewustzijn.quote:Op maandag 6 april 2015 23:01 schreef Terra-jin het volgende:
Hoe deze pertinent onbewuste elementen tot iets bewusts kunnen leiden is mij een mysterie, waardoor ik het onwaarschijnlijk acht dat er een fysieke verklaring van bewustzijn mogelijk is.
Ga me nu alsjeblieft niet weer als dualist bestempelen, zeker nu ik speciaal voor jou het predicaat fysicalist vermijdik stel niet dat er twee substanties zijn, ik twijfel slechts aan het idee dat het fysieke het enige kan zijn.
Fair enough, dat argument van mij werkt inderdaad niet.quote:Op maandag 6 april 2015 23:07 schreef Molurus het volgende:
Dit lijkt me toch een geval van fallacy of composition. Dat een systeem gewaarwordingen heeft wil nog niet zeggen dat de onderdelen dat ook moeten hebben.
Dat is de essentie van emergentie. Een systeem kan eigenschappen hebben dat de onderdelen niet hebben. En daar is echt geen enkele tegenspraak met het standaardmodel.
Naja ik ken de term zoals ik 'm hierboven beschreef: de stellingname dat er twee substanties bestaan. Dat doe ik dus niet... sterker nog, ik heb helemaal geen stellingname over de aard van bewustzijn, juist omdat het voor mij zo'n mysterie is.quote:Op maandag 6 april 2015 23:07 schreef Molurus het volgende:
Het spijt me zeer, maar het onderstreepte is toch echt dualisme in zijn zuiverste vorm. Een soort a priori denken over bewustzijn, dat zover ik kan zien op niets anders is gebaseerd dan decoupled cognition. Een belangrijk cognitief mechanisme in mensen, maar het zegt verder geen drol over bewustzijn.
Haha, het is me ook een volslagen raadsel. Ik ben me bewust van de problemen van het dualisme, vandaar dat ik dat ook niet onderschrijf. Tegelijkertijd vind ik het fysicalisme ook niet sluitend, al lijkt dat net iets beter te zijn dan dualisme. Dan heb je nog mentaal monisme, maar daar heb ik nog niet veel over gelezen.quote:Op maandag 6 april 2015 23:07 schreef Molurus het volgende:
Als je zegt: 'er zijn niet twee substanties' en tegelijk 'bewustzijn kan niet fysiek zijn', dan is het me echt een volslagen raadsel waar je heen wilt.Die twee lijken in directe tegenspraak met elkaar.
Bedoel je da het niet fysiek is, of dat het ook onmogelijk voortgebracht kan worden door fysieke zaken?quote:Op maandag 6 april 2015 23:16 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Fair enough, dat argument van mij werkt inderdaad niet.
[..]
Naja ik ken de term zoals ik 'm hierboven beschreef: de stellingname dat er twee substanties bestaan. Dat doe ik dus niet... sterker nog, ik heb helemaal geen stellingname over de aard van bewustzijn, juist omdat het voor mij zo'n mysterie is.
Vliegen kan ik begrijpen in fysieke termen (ben nota bene docent luchtvaarttechniekquote:Op maandag 6 april 2015 23:22 schreef oompaloompa het volgende:
Zou bewustzijn volgens jou iets kunnen zijn als vliegen, of moet er meer zijn dan fysieke componenten en de interactie daarvan om iets als bewustzijn voort te brengen?
Hmm... maar hoeveel zegt ons eigen begrip van bewustzijn (en het gebrek daaraan) over de aard van bewustzijn?quote:Op maandag 6 april 2015 23:26 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Vliegen kan ik begrijpen in fysieke termen (ben nota bene docent luchtvaarttechniek), maar bewustzijn niet. Als ik in gedachten inzoom op het proces van vliegen, snap ik prima hoe dit kan dmv allerlei fysieke processen en interacties; als ik inzoom op de gewaarwording van de kleur groen, dan snap ik dit niet.
Specifiek met bewustzijn, inderdaad. Dat is voor mij van een compleet ander niveau dan bijvoorbeeld donkere materie / donkere energie. Van die laatste twee lijkt het mij wel logisch als die in fysieke termen verklaard kunnen worden (met een nieuw elementair deeltje of wat ook). Bewustzijn zie ik uiteindelijk als iets niet-fysieks.quote:Op maandag 6 april 2015 23:31 schreef Molurus het volgende:
Betekent dat wij, in het algemeen, bij verschijnselen die we niet begrijpen een nieuwe fysica moeten postuleren? Of is er iets specifieks met bewustzijn aan de hand dat dat beeld bij je oproept?
Ok duidelijkquote:Op maandag 6 april 2015 23:26 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Vliegen kan ik begrijpen in fysieke termen (ben nota bene docent luchtvaarttechniek), maar bewustzijn niet. Als ik in gedachten inzoom op het proces van vliegen, snap ik prima hoe dit kan dmv allerlei fysieke processen en interacties; als ik inzoom op de gewaarwording van de kleur groen, dan snap ik dit niet.
Dat is sowieso een goeie filosofische houdingquote:Op maandag 6 april 2015 23:37 schreef oompaloompa het volgende:
Dus mbt bewustzijn kan ik het me ook totaal niet voorstellen, maar ga ik er vanuit dat er een vrij grote kans is dat ik het gewoon fout heb
Heb ik gelezen maar ik vind Sam hier onnodig op het hek zitten. Hij neemt geen standpunt in en dat vind ik jammer. Over veel moeilijkere zaken doet hij dat namelijk wel.quote:Op maandag 6 april 2015 23:40 schreef Terra-jin het volgende:
Hebben jullie de blogs van Sam Harris hierover wel eens gelezen? Ik had ze al eens eerder gepost, maar wellicht weet hij eea beter te bewoorden hierover.
http://www.samharris.org/blog/item/the-mystery-of-consciousness
http://www.samharris.org/(...)of-consciousness-ii/
Yeap, ik ben het met veel van zijn punten eens, maar niet zijn (implied) conclusie. Hij lijkt te zeggen dat het te ingewikkeld is om ooit te begrijpen, terwijl ik denk dat we idd op dit moment geen clue hebben maar er wel ooit achter kunnen komenquote:Op maandag 6 april 2015 23:40 schreef Terra-jin het volgende:
Hebben jullie de blogs van Sam Harris hierover wel eens gelezen? Ik had ze al eens eerder gepost, maar wellicht weet hij eea beter te bewoorden hierover.
http://www.samharris.org/blog/item/the-mystery-of-consciousness
http://www.samharris.org/(...)of-consciousness-ii/
Haha yeap! Verwonderlijk is misschien wel de beste term voor dat gevoel, je weet dat het objectief zo is maar kan het subjectief toch niet helemaal accepteren...quote:Op maandag 6 april 2015 23:46 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat is sowieso een goeie filosofische houding
Ik vind het ook nog steeds verwonderlijk dat een kist van 400 ton zo de lucht in gaat, ook al zijn de principes bekend. Wellicht dat neurowetenschap over 50 jaar de aerodynamica heeft ingehaald en dat we dan net zo denken over bewustzijn...
Dat lijkt me namelijk pertinent onjuist?quote:But couldn't a mature neuroscience nevertheless offer a proper explanation of human consciousness in terms of its underlying brain processes? We have reasons to believe that reductions of this sort are neither possible nor conceptually coherent. Nothing about a brain, studied at any scale (spatial or temporal), even suggests that it might harbor consciousness. Nothing about human behavior, or language, or culture, demonstrates that these products are mediated by subjectivity. We simply know that they are--a fact that we appreciate in ourselves directly and in others by analogy.
Kan ik je aanraden. Ik heb dezelfde weg afgelegd als jij en ik kwam daar ook op uit. Het lijkt eerst raar, omdat je het fysicalisme, waar we zo aan gewend zijn, binnenstebuiten moet keren. Maar het is al 2,500 duizend jaar de hoofdstroom in de filosofie. Het is juist het moderne fysicalisme dat de zaak binnenstebuiten heeft gekeerd, zich valselijk beroepend op wetenschap. Maar het heeft een soort bijziende, autistische focus op wat er in de waarneming verschijnt.quote:Op maandag 6 april 2015 23:19 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Haha, het is me ook een volslagen raadsel. Ik ben me bewust van de problemen van het dualisme, vandaar dat ik dat ook niet onderschrijf. Tegelijkertijd vind ik het fysicalisme ook niet sluitend, al lijkt dat net iets beter te zijn dan dualisme. Dan heb je nog mentaal monisme, maar daar heb ik nog niet veel over gelezen.
Ik denk het niet, omdat het iets radicaal anders is. De vergissing die men maakt is om bewustzijn te willen zien als een van de dingen in onze waarneming, zoals vliegtuigen, die je met dezelfde soort middelen zou moeten kunnen verklaren. Kant constateerde die vergissing 200 jaar geleden al. Bewustzijn is geen onderdeel van de waarneming, het is de waarnemer zelf. Een totaal andere categorie. Niet een categorie naast de categorie der waarnemingen. De categorie die alle waarnemingen bevat.quote:Op maandag 6 april 2015 23:46 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dat is sowieso een goeie filosofische houding
Ik vind het ook nog steeds verwonderlijk dat een kist van 400 ton zo de lucht in gaat, ook al zijn de principes bekend. Wellicht dat neurowetenschap over 50 jaar de aerodynamica heeft ingehaald en dat we dan net zo denken over bewustzijn...
Ik ga er dan ook vanuit dat Hitler een fyscalist was.quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:42 schreef Molurus het volgende:
Opmerkelijk ook hoe, vanuit het niets en wederom zonder argument, 'fysicalisme' wordt gekoppeld aan moraliteit en waarde.
Niet immoreel, unmoralized. En hoe kunnen fysische processen dan waarde produceren? Hoe gaat dat precies in zijn werk? Een echte fysicalist zou zoiets niet beweren hoor. Die zegt dat het universum er precies zo uit ziet als het er uit zou zien als het zinloos was.quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:42 schreef Molurus het volgende:
Opmerkelijk ook hoe, vanuit het niets en wederom zonder argument, 'fysicalisme' wordt gekoppeld aan moraliteit en waarde. Alsof het functioneren van de menselijke geest waardeloos en immoreel zou zijn als dat het product is van fysische processen.
quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet immoreel, unmoralized. En hoe kunnen fysische processen dan waarde produceren? Hoe gaat dat precies in zijn werk? Een echte fysicalist zou zoiets niet beweren hoor. Die zegt dat het universum er precies zo uit ziet als het er uit zou zien als het zinloos was.
Trial and error van het wezen gecombineerd met het overbrengen van ervaringen door nurture of eventueel nature (genetisch geheugen).quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
En hoe kunnen fysische processen dan waarde produceren?
amoreel dus.quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:07 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet immoreel, unmoralized. En hoe kunnen fysische processen dan waarde produceren? Hoe gaat dat precies in zijn werk? Een echte fysicalist zou zoiets niet beweren hoor. Die zegt dat het universum er precies zo uit ziet als het er uit zou zien als het zinloos was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |