Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:43 schreef Queller het volgende:
Goed moment voor een advocaat...
Ergens staat me iets bij van een onafhankelijke taxatie. Staat daar iets over in je contract?
Ik was ook net opzoek naar dat topic.quote:Op woensdag 1 april 2015 19:09 schreef gelestipjes het volgende:
Volgens mij zijn er meerdere topics over die koopgarant constructie, bijvoorbeeld deze WGR / Koopgarant: doen of niet? Ervaringen? . Daar reageren ook mensen die er ervaring mee hebben, misschien heb je daar wat aan
Ik wil zelf verhuizen. Bij woonbron kost afwijzing ¤1050 voor de gemaakte kosten.quote:De eerste taxatie werd bij ons betaald door de woonstichting. Ook bij afwijzing van het prijsaanbod. Als wij binnen 3 jaar de woning weer te koop aanbieden, zijn de kosten wel voor onze rekening.
Wij zitten trouwens nog steeds in de woning. Er was in die tijd geen bank die een restschuld mee wilde financieren. Inmiddels wel, maar door de lagere hypotheek hebben we lage woonlasten, en nu kiezen we ervoor om nog even te blijven zitten.
Moet je verhuizen? Of wil je verhuizen?
Dat is natuurlijk niet waar. De hypotheek is 63000 en de getaxeerde waarde is 52.000. In theorie kan het verlies dus beperkt blijven tot 11.0000. Nu moet hij de woning verplicht terugverkopen aan Woonbron met een veel hogere restschuld tot gevolg.quote:Op vrijdag 3 april 2015 08:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
Je verlies is 18250, maar bedenk wel dat je zonder winstverliesdeling nog nog 11500 meer restschuld had gehad.
Dit. Plus vragen of je het Woonbron taxatierapport kunt inzien, hierin staat als het goed is een berekening op grond van vierkante meters en worden er een aantal referentiepanden benoemd. Het kan zijn dat er verkeerde woningen als referentiepand zijn gebruikt (bijv executieveilingen).quote:Op vrijdag 3 april 2015 12:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Schakel zelf een taxateur in. Vertel hem niks over de voorgeschiedenis qua taxeren, doe alsof de woning een normale koopwoning is en wacht zijn rapport af.
Vooral dat er in dat topic ook al over woonbron en de lage taxatie bij terugkoop geklaagd wordt is wel een teken aan de wand van deze wbv/makelaardij.quote:Op woensdag 1 april 2015 19:09 schreef gelestipjes het volgende:
Volgens mij zijn er meerdere topics over die koopgarant constructie, bijvoorbeeld deze WGR / Koopgarant: doen of niet? Ervaringen? . Daar reageren ook mensen die er ervaring mee hebben, misschien heb je daar wat aan
We weten wel dat hij 6750 euro extra gefinancierd heeft boven de daadwerkelijke woningprijs en dat ook opeens tot zijn verlies rekent. 12% extra financiering zou je bijna van verwachten dat hij ook nog wat kleine dingen verbouwd heeft welke waarde vermeerderend zouden moeten zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2015 16:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, wat ook opvalt is dat we eigenlijk niets weten...
Uitstekende tip. Hartelijk bedankt voor je reactiequote:Op vrijdag 3 april 2015 12:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Schakel zelf een taxateur in. Vertel hem niks over de voorgeschiedenis qua taxeren, doe alsof de woning een normale koopwoning is en wacht zijn rapport af.
De beschreven ¤6750 is onderdeel kosten koper en standaard bij de aankoop van een woning. Ik heb geen extra geld geleend voor een verbouwing.quote:We weten wel dat hij 6750 euro extra gefinancierd heeft boven de daadwerkelijke woningprijs en dat ook opeens tot zijn verlies rekent. 12% extra financiering zou je bijna van verwachten dat hij ook nog wat kleine dingen verbouwd heeft welke waarde vermeerderend zouden moeten zijn.
Als TS bijna geen spaargeld heeft en hierdoor nat gaat zal hij misschien wel een beroep op NHG kunnen doen.
Het is natuurlijk wel zo dat je k.k. altijd als verlies moet rekenenquote:Op vrijdag 3 april 2015 17:10 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
De beschreven ¤6750 is onderdeel kosten koper en standaard bij de aankoop van een woning. Ik heb geen extra geld geleend voor een verbouwing.
Woning huren voor 264,- per maandquote:Op vrijdag 3 april 2015 17:23 schreef Resistor het volgende:
Heel snel gerekend komt jouw verlies overeen met wat je zou moeten betalen aan huur van je 'woning'? (18.250/69 maanden = ¤264 per maand)
Geen idee, maar een huis van ¤75.000 klinkt mij ook niet echt als iets waar je veel huur voor zou moeten betalen.quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Woning huren voor 264,- per maandWaar?
Ligt aan de buurt, maar er zijn voor dat geld best wel redelijk ruime woningen te vinden: http://www.funda.nl/koop/(...)rs/sorteer-prijs-op/quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:33 schreef Resistor het volgende:
Geen idee, maar een huis van ¤75.000 klinkt mij ook niet echt als iets waar je veel huur voor zou moeten betalen.
Je moet ook nog gewoon de hypotheek betalen hoor.quote:Op vrijdag 3 april 2015 17:23 schreef Resistor het volgende:
Heel snel gerekend komt jouw verlies overeen met wat je zou moeten betalen aan huur van je 'woning'? (18.250/69 maanden = ¤264 per maand)
Nee, je bent wel volledig eigenaar.quote:In feite ben je nooit echt 'eigenaar' geweest van de woning, omdat je hem maar aan 1 persoon/organisatie (Woonbron) mag verkopen.
Toevallig gisteren even gelezen op rechtspraak.nl op uitspraken waarbij Woonbron partij was in het geding. Er zitten toch wel haken en ogen aan de woongarant constructie. In de notariele akte staan nogal wat bepalingen. Je bent dan waarschijnlijk wel volledig eigenaar, maar Woonbron beperkt je wel in je eigendomsrechten. Je huis (tijdelijk) verhuren kan betekenen dat je op straat gezet wordt en verplicht wordt je huis terug te verkopen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:19 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je moet ook nog gewoon de hypotheek betalen hoor.
[..]
Nee, je bent wel volledig eigenaar.
De terugkoop is geregeld via erfpacht van meestal nul euro. Maar je hebt verder gewoon volledige rechten.
Met dat verschil dat in deze niet de hypotheekverstrekker afdwong de woning te verkopen, maar Woonbron. En daar kocht je de woning dus van..quote:Op vrijdag 3 april 2015 18:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als gewoon eigenaar is verhuren ook niet altijd mogelijk hoor. Vraag maar es aan de hypotheeknemer
Is de vraag naar de huizen in je wijk groot of niet? D.w.z. verkopen die andere woningen die te koop staan een beetje of staan die al een eeuwigheid? En ik begrijp dat Woonbron niet de aanbieder is van die andere panden?quote:Op woensdag 1 april 2015 18:41 schreef hikeaway008 het volgende:
Beste,
In Augustus 2009 heb ik een starters woning in Rotterdam via Woonbron Makelaars gekocht met een "KoopGarantie" regeling. Hierbij ontvang je 25% korting bij de aankoop en deel je vervolgens 50% winst en/of verlies. De woning dient verplicht terug verkocht te worden aan Woonbron, deze kopen ze dan binnen 3 maanden gegarandeerd terug.
In 2009 heb ik ¤56.250 (75% van 75.000 euro taxatie waarde) euro k.k (op een hypotheek ¤63.000 euro.) betaald voor deze woning.
Ik heb gisteren het terug koop aanbod ontvangen van Woonbron Makelaars.
¤44.750 (gebaseerd op taxatie waarde van 52.000)
Berekening volgens Woonbron.
¤75.000 taxatie waarde 2009
¤52.000 taxatie waarde vandaag
(-¤23.000 verlies)
- ¤11.500 50% verlies
Betaald voor oude woning:
¤56.250
- ¤11.500 verlies woning
¤44.750 terug koop prijs woning
Mijn totale verlies is ¤18.250.
Volgens woonbron is deze goed onderhouden starters woning dus met bijna 30% in waarde gezakt in 5.5 jaar tijd. De WOZ waarde van de woning ligt midden zestig duizend euro, maar hier wordt geen rekening mee gehouden volgens Woonbron. Ook de 4 koop woningen welke tussen de 62.500 en 69.000 euro te koop staan in de straat (nagenoeg zelfde formaat / zelfde aantal kamers, grote en aanpassingen in de woning) doen niet te zake volgens Woonbron.
Heeft iemand ervaringen en/of tips voor het verkopen van een huis via Woonbron.
Bij voorbaat dank
Dit is dan even afgezien van de voorwaarden zoals de WBV die heeft gesteld, maar dit lijkt mij logischer.quote:Taxatiewaarde 2009: ¤75.000
Aankoopprijs 2009 (min 25% korting): ¤56.250
Taxatiewaarde 2015: ¤52.000
Terugkoopprijs 2015 (min 25% korting): ¤39.000
Daadwerkelijke verlies is dus ¤56.250 - ¤39.000 = ¤17.250 / 2 (want 50% verdeling verlies) = ¤8625.
Woonbron bezit veel woningen in de wijk en omgeving Rotterdam. Aangezien het om starters appartementen met aantrekkelijke prijzen gaat verkopen de woningen in de straat vrij snel, er is weinig leegstand. Op dit moment worden 4 soortgelijke appartementen aangeboden door Woonbron met vraag prijzen tussen de ¤62.500 en ¤69.000. Volgens Woonbron word het appartement straks weer aangeboden op de open markt voor de taxatie waarde van ¤52.000 (zou dus ¤39.000 op basis van 25% koop garant korting). Ik heb moeite dit te geloven.quote:Is de vraag naar de huizen in je wijk groot of niet? D.w.z. verkopen die andere woningen die te koop staan een beetje of staan die al een eeuwigheid? En ik begrijp dat Woonbron niet de aanbieder is van die andere panden?
En daarnaast: vraag inderdaad het taxatierapport ter inzage en schakel zelf een taxateur in.
Ook de kosten van 800 euro bij inschakelen van een derde taxateur heb je snel terugverdiend als het gunstiger uitvalt. Gebeurt dat niet, weet je tenminste dat de situatie echt waar is.
WOZ waarde is gezakt van 70.000 naar 61.000 - zo'n 12%-14% over de laatste 5.5 jaar.quote:Het is ook zeker wijs om de geschiedenis van je WOZ-waarden erbij te hebben.
Hoewel de WOZ natuurlijk indicatief is; maar als de WOZ in die 5 jaar bijvoorbeeld maar 15% lager is, is 30% daling wel erg onwaarschijnlijk.
Het is natuurlijk wel zo dat je k.k. altijd als verlies moet rekenen
Dus een identiek appartement (inhoud, m2, staat van de woning, etc.) staat door hun voor 62.500 in de verkoop, terwijl ze jouwe in de markt gaan plaatsen voor bijna 25k minder?quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:20 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
Woonbron bezit veel woningen in de wijk en omgeving Rotterdam. Aangezien het om starters appartementen met aantrekkelijke prijzen gaat verkopen de woningen in de straat vrij snel, er is weinig leegstand. Op dit moment worden 4 soortgelijke appartementen aangeboden door Woonbron met vraag prijzen tussen de ¤62.500 en ¤69.000. Volgens Woonbron word het appartement straks weer aangeboden op de open markt voor de taxatie waarde van ¤52.000 (zou dus ¤39.000 op basis van 25% koop garant korting). Ik heb moeite dit te geloven.
Ik vergelijk enkel met woningen in mijn straat. Letterlijk het portiek naast mij staat nagenoeg dezelfde woning (inhoud, m2, staat woning) te koop door Woonbron voor ¤65.000 - Helaas heb ik nooit contact gehad met de jongen die er woonde. Zijn naamboordje is weg en zijn naam is al verwijderd van de VVE lijst. Ik had graag met hem willen spreken om te zien hoeveel hij terug heeft ontvangen voor zijn woning.quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dus een identiek appartement (inhoud, m2, staat van de woning, etc.) staat door hun voor 62.500 in de verkoop, terwijl ze jouwe in de markt gaan plaatsen voor bijna 25k minder?
Inderdaad een vreemd verhaal. Zijn de appartementen wel echt zo identiek, zelfde straat, e.d.?
Je kunt toch gewoon opvragen voor hoeveel een woning verkocht is?quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:51 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
Ik vergelijk enkel met woningen in mijn straat. Letterlijk het portiek naast mij staat nagenoeg dezelfde woning (inhoud, m2, staat woning) te koop door Woonbron voor ¤65.000 - Helaas heb ik nooit contact gehad met de jongen die er woonde. Zijn naamboordje is weg en zijn naam is al verwijderd van de VVE lijst. Ik had graag met hem willen spreken om te zien hoeveel hij terug heeft ontvangen voor zijn woning.
http://www.kadaster.nl/we(...)oopsominformatie.htmquote:Koopsom per sms
U stuurt een sms naar 8118. U ontvangt de laatste aankoopprijs van een woning of appartement en de datum waarop de woning is aangekocht per sms.
Koopsom per sms is een eenmalige sms-dienst en géén abonnement. Jonger dan 16? Vraag toestemming aan ouders of voogd.
Eenmalig
1,50/per SMS
Dus soortgelijke woningn worden thans door Woonbron aangeboden voor 62.5k en meer. En dat is dan neem ik aan de woning met korting?quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:20 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
Woonbron bezit veel woningen in de wijk en omgeving Rotterdam. Aangezien het om starters appartementen met aantrekkelijke prijzen gaat verkopen de woningen in de straat vrij snel, er is weinig leegstand. Op dit moment worden 4 soortgelijke appartementen aangeboden door Woonbron met vraag prijzen tussen de ¤62.500 en ¤69.000. Volgens Woonbron word het appartement straks weer aangeboden op de open markt voor de taxatie waarde van ¤52.000 (zou dus ¤39.000 op basis van 25% koop garant korting). Ik heb moeite dit te geloven.
Die informatie zou in het Kadaster te vinden moeten zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:51 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
Ik vergelijk enkel met woningen in mijn straat. Letterlijk het portiek naast mij staat nagenoeg dezelfde woning (inhoud, m2, staat woning) te koop door Woonbron voor ¤65.000 - Helaas heb ik nooit contact gehad met de jongen die er woonde. Zijn naamboordje is weg en zijn naam is al verwijderd van de VVE lijst. Ik had graag met hem willen spreken om te zien hoeveel hij terug heeft ontvangen voor zijn woning.
Het is bij mijn weten altijd zo dat verdeling van winst en verlies wordt berekend op basis van de marktprijs.quote:Op vrijdag 3 april 2015 22:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
Sowieso lijkt het op het eerste oog ook niet eerlijk dat je een woning koopt met 75% korting, maar dat het verlies wel wordt bepaald door de volledige waarde van de woning. Die volledige waarde is immers nooit betaald.
Is onderstaande berekening niet een meer voor de hand liggende?
Of mis ik hierin iets?
[..]
Dit is dan even afgezien van de voorwaarden zoals de WBV die heeft gesteld, maar dit lijkt mij logischer.
Ik zelf zit er ook middenin... de onafhankelijke taxatie commissie is helaas niet onafhankelijk.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:57 schreef hikeaway008 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Ik heb 7 dagen om een bezwaarschrift in te dienen. De procedure is dan als volgt: Je selecteert een taxateur, Woonbron selecteert een taxateur, waarop volgend die twee een derde onafhankelijek taxateur aanwijzen. Dan rolt daar een direct bindende verkoop prijs uit (kosten ¤750).
Als ik het aanbod niet accepteer en geen bezwaarschrift indien krijg ik een factuur van Woonbron t.w.v. ¤1050 voor de reeds gemaakte kosten (taxatie en bouwkundige keuring).
Ik hoop dat iemand anders ervaring heeft met het terug verkopen van hun huis en meer inzicht en/of tips kan geven over de situatie.
Ik volg je topic, goed bezig. Wij hebben ook een koopgarant van Woonbron en willen binnenkort misschien ook verkopen.quote:Op zondag 3 mei 2015 12:38 schreef vincentfr1908 het volgende:
[..]
Ik zelf zit er ook middenin... de onafhankelijke taxatie commissie is helaas niet onafhankelijk.
Mijn woning was ook met 60.000 in waarde gedaald in 2,5 jaar tijd.
Ze houden je erna ook aan de bindende overeenkomst dus je moet goed uitkijken of je de taxatiecomissie laat langskomen.
Als 2 van de 3 voor Woonbron zaken doen word de derde waarde die gunstig zou kunnen zijn voor jouw buiten beschouwing gelaten omdat de meerderheid het eens is over de waarde van woonbron.
Ik heb er een advocaat op gezet alleen je moet het gehele officiele traject volgen.
Als je naar www.gcwzh.nl gaat kun je daar je klacht indienen.
Zij proberen je dan binnen 3 maanden te helpen, lukt dit niet dan word je doorverwezen naar www.aedes.nl.
Indien zij niks kunnen bereiken met Woonbron kan de gang naar de rechter pas worden ingezet.
Helaas ben ik inmiddels al een jaar bezig.
Mede doordat Woonbron beloofde het op te lossen maar er gebeurd niks.
Na paar maanden krijg je telefoontje dat er rekeningen open staan van de gemaakte kosten van 1050,- euro.
Vraag om een email hiervan! deze moet je wegens het ruime tijdsbestek bewaren.
Als het om koopgarant gaat kun je op www.opmaat.nl de voorwaarden van koopgarant vinden.
Dat is de stichting die koopgarant opzet.
In de voorwaarden staat dat er een GEVALIDEERDE taxatie bij oplevering moet zijn waaruit de verkoopwaarde blijkt.
In mijn geval is die er niet dus dat is een punt waar je ze op kan pakken.
www.nwwi.nl kun je vragen of ze bij een tweede taxatie extra opletten, maar Woonbron valideerde de tweede taxatie in mijn geval niet dus dat is ook een punt waar je op moet letten.
In het taxatie rapport staan tevens woningen waar jouw woning mee vergeleken word, via midas calcasa.
Google deze adressen! vaak lijken de woningen niet eens op je woning.
In juni is mijn hoorzitting bij de geschillencomissie, hopelijk kom ik daar verder mee.
Bedankt! ik probeer zo veel mogelijk hier te plaatsen alleen de ellende is dat er vaak weken/maanden over heen gaan voor we een stap verder zijn.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:00 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik volg je topic, goed bezig. Wij hebben ook een koopgarant van Woonbron en willen binnenkort misschien ook verkopen.
Ben benieuwd wat de rechter te zeggen heeft.
Dat klopt denk ik niet hoor, ik vermoed dat die mensen gewoon een schikking hebben getroffen waarbij geheimhouding onderdeel van de overeenkomst was.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:06 schreef vincentfr1908 het volgende:
In de andere topic word ook gesproken dat de mensen die bij de rechter kwamen allemaal zwijgplicht over de uitspraak kregen waardoor het moeilijk zoeken is naar info :-(
Je het woord schikking heeft Woonbron ook al laten vallen, echter nog niks concreets gehad.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:25 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Dat klopt denk ik niet hoor, ik vermoed dat die mensen gewoon een schikking hebben getroffen waarbij geheimhouding onderdeel van de overeenkomst was.
Verder volg ik dit topic met interesse, heb zelf een koop-terugkoopconstructie bij een andere corporatie maar daar was er geen sprake van een korting op de aankoop.
heb je deze topic reeks ook al gezien ?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:33 schreef XYZ001 het volgende:
Beste Vincentfr1908, Hikeaway008,
Ik ben erg benieuwd hoe het afgelopen is met jullie geschillen met Woonbron.
zoals martijn137 al aangaf ben ik nog bezig helaas, bij mij loopt er een rechtszaak over en ik ben gelukkig aan de winnende hand.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:33 schreef XYZ001 het volgende:
Beste Vincentfr1908, Hikeaway008,
Ik ben erg benieuwd hoe het afgelopen is met jullie geschillen met Woonbron.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |