Je moest eens weten hoe ik die gesel heb gevoeld. Daarom zei ik ook, na de wolken komt de zonquote:Op donderdag 9 april 2015 11:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bent nog jong en wat onbezonnen. Je zult de gesel der natuur nog wel voelen.
Nee, waarom zou ik?quote:
quote:Op donderdag 9 april 2015 11:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bent nog jong en wat onbezonnen. Je zult de gesel der natuur nog wel voelen.Idd. De Spoiler...klopt helemaal, en toch kan je na ellende weer gelukkig zijn en worden.....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken zelfs mensen die met kanker gelukkig zijn, omdat ze wéten dat ze naar de hemel gaan na dit aardse lijden.“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
Ik doelde op God.quote:
Ja, maar niet over concrete bewijzen van evolutie. Die zijn onmogelijk aan God toe te schrijven.quote:Je kan je zowel als gelovige en ongelovige verwonderen over de natuur en het leven
Gelovig of niet. Inderdaad, dat kan.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:14 schreef Eficaz het volgende:
en toch kan je na ellende weer gelukkig zijn en worden...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 9 april 2015 12:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovig of niet. Inderdaad, dat kan.
Andersom ook, ik ken diep ongelukkige gelovigen.Tragisch...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben het met je eens, geluk heeft niets te maken met het geloven in het één of ander. Geluk heeft te maken met de manier waarop je de wereld benadert als persoon. Hoop op een betere toekomst (hemel) kan daarbij aan de andere kant misschien wel helpen."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
Ik onderschat de voordelen van een geloof niet. Het is een sterk mechanisme.quote:Op donderdag 9 april 2015 12:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Tragisch...
Ik ben het met je eens, geluk heeft niets te maken met het geloven in het één of ander. Geluk heeft te maken met de manier waarop je de wereld benadert als persoon. Hoop op een betere toekomst (hemel) kan daarbij aan de andere kant misschien wel helpen.
Waarom? Het is volkomen defaitistisch. Je geeft alle hoop op een beter leven in dit leven op, want in het volgende leven krijg je wel wat je verdient. Dat is het typische christelijke lijdensfetisjisme. "Ja, mijn leven is nu wel kut, maar als ik dat braaf blijf verduren, krijg ik een supertof leven in het hiernamaals."quote:Op donderdag 9 april 2015 12:42 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Tragisch...
Ik ben het met je eens, geluk heeft niets te maken met het geloven in het één of ander. Geluk heeft te maken met de manier waarop je de wereld benadert als persoon. Hoop op een betere toekomst (hemel) kan daarbij aan de andere kant misschien wel helpen.
Mocht je geen reden zien om te geloven, dan is het niet vreemd om dat dan ook niet te doen. Daadwerkelijk in iets geloven (geen sociale groepsaanname) heeft iets evidents nodig.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik onderschat de voordelen van een geloof niet. Het is een sterk mechanisme.
Ik zie er echter geen reden toe. Ik kan het ook niet. Geloof is geen keuze.
Ik denk dat lijden inherent is verbonden aan dit leven. In de westerse wereld doen we het best aardig om veel vormen van leiden ver van ons bed te houden. Echter als ik met mijn oude oma praat die bijna elke maand wel een kennis verliest aan een erge ziekte dan wordt dat al een stuk reëler.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom? Het is volkomen defaitistisch. Je geeft alle hoop op een beter leven in dit leven op, want in het volgende leven krijg je wel wat je verdient. Dat is het typische christelijke lijdensfetisjisme. "Ja, mijn leven is nu wel kut, maar als ik dat braaf blijf verduren, krijg ik een supertof leven in het hiernamaals."
En prachtig voor de zittende macht, als de bevolking netjes hun lijden in stilte verduurt. Veel (alle?) religies draaien ook om macht.quote:Op donderdag 9 april 2015 13:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom? Het is volkomen defaitistisch. Je geeft alle hoop op een beter leven in dit leven op, want in het volgende leven krijg je wel wat je verdient. Dat is het typische christelijke lijdensfetisjisme. "Ja, mijn leven is nu wel kut, maar als ik dat braaf blijf verduren, krijg ik een supertof leven in het hiernamaals."
Waarom zou je in hemelsnaam doorgaan, als je een perfect gelukkig leven in het hiernamaals krijgt als je opgeeft? Waarom zou je makkelijk te vermijden lijden in het hier en nu accepteren voor een beloning in een volgend leven? Een christen die even logisch nadenkt, zou geen autogordel dragen, Bijbels naar Noord-Korea brengen en alleen bedorven vlees eten. Een boete, een gevangenisstraf en een voedselvergiftiging zijn wel even vervelend - je lijdt ervan - maar dat valt toch best te accepteren als je des te sneller perfecte gelukzaligheid kent?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik denk dat lijden inherent is verbonden aan dit leven. In de westerse wereld doen we het best aardig om veel vormen van leiden ver van ons bed te houden. Echter als ik met mijn oude oma praat die bijna elke maand wel een kennis verliest aan een erge ziekte dan wordt dat al een stuk reëler.
Als het idee van lijden leid tot een gelatenheid dan ben ik met je eens dat het defaitisch is. Wat ik bedoel is dat het juist de kracht kan geven om door te gaan, maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk en niet persé inherent aan religieuze mensen.
Het is wat Nietzsche bedoelde met zijn slavenmoraal: accepteren van lijden wordt voorgesteld als moreel goed en een grootse daad, omdat de Untermensch zich op die manier beter kan voelen dan de Übermensch - ook al zijn ze op iedere ander vlak inferieur.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
En prachtig voor de zittende macht, als de bevolking netjes hun lijden in stilte verduurt. Veel (alle?) religies draaien ook om macht.
Je mag geen zelfmoord plegen, doe je dat wel dan krijg je geen beloning maar een straf in een volgend leven. De schrijvers/machthebbers zagen deze logica al wel aankomen.quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Waarom zou je in hemelsnaam doorgaan, als je een perfect gelukkig leven in het hiernamaals krijgt als je opgeeft? Waarom zou je makkelijk te vermijden lijden in het hier en nu accepteren voor een beloning in een volgend leven? Een christen die even logisch nadenkt, zou geen autogordel dragen, Bijbels naar Noord-Korea brengen en alleen bedorven vlees eten. Een boete, een gevangenisstraf en een voedselvergiftiging zijn wel even vervelend - je lijdt ervan - maar dat valt toch best te accepteren als je des te sneller perfecte gelukzaligheid kent?
Natuurlijk valt lijden niet geheel te vermijden, maar het is dom om daarom maar al het lijden te accepteren en je hoop te vestigen op het hiernamaals.
Is het werkelijk zelfmoord als je doodgaat doordat je geen gordel draagt, doordat je bedorven eten eet of doordat je geëxecuteerd wordt wegens bekeren?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:58 schreef highender het volgende:
[..]
Je mag geen zelfmoord plegen, doe je dat wel dan krijg je geen beloning maar een straf in een volgend leven. De schrijvers/machthebbers zagen deze logica al wel aankomen.
Doet me ook denken aan:
Bedoel je dat het idee van een hiernamaals een mens zou moeten aanzetten tot zelfmoord?quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom zou je in hemelsnaam doorgaan, als je een perfect gelukkig leven in het hiernamaals krijgt als je opgeeft? Waarom zou je makkelijk te vermijden lijden in het hier en nu accepteren voor een beloning in een volgend leven? Een christen die even logisch nadenkt, zou geen autogordel dragen, Bijbels naar Noord-Korea brengen en alleen bedorven vlees eten. Een boete, een gevangenisstraf en een voedselvergiftiging zijn wel even vervelend - je lijdt ervan - maar dat valt toch best te accepteren als je des te sneller perfecte gelukzaligheid kent?
Natuurlijk valt lijden niet geheel te vermijden, maar het is dom om daarom maar al het lijden te accepteren en je hoop te vestigen op het hiernamaals.
Het lijkt me dat de intentie bepalend is. Dus als je iets doet om verder lijden te vermijden en voor de beloning in een volgend leven gaat, ja, dat zal dan wel als zelfmoord gezien worden denk ik.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Is het werkelijk zelfmoord als je doodgaat doordat je geen gordel draagt, doordat je bedorven eten eet of doordat je geëxecuteerd wordt wegens bekeren?
In dat licht bezien is de lijdensweg van JC een makkie. Het duurde maar een paar uur en hee hij had een geweldig vooruitzicht toch? De op1 na machtigste in het universum (ok 2 dan..) en minimaal 2000 jaar aanbidding...quote:Op donderdag 9 april 2015 14:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een christen die even logisch nadenkt, zou geen autogordel dragen, Bijbels naar Noord-Korea brengen en alleen bedorven vlees eten. Een boete, een gevangenisstraf en een voedselvergiftiging zijn wel even vervelend - je lijdt ervan - maar dat valt toch best te accepteren als je des te sneller perfecte gelukzaligheid kent?
Ja. Of, als zelfmoord mensen uitsluit van het hiernamaals, dan zet het toch zeker aan tot een zekere laissez-faire-attitude tegenover persoonlijke veiligheid.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Bedoel je dat het idee van een hiernamaals een mens zou moeten aanzetten tot zelfmoord?
Maar ze doen dat niet om verder lijden te vermijden. Als je een auto-ongeluk of een voedselvergiftiging oploopt, lijd je zelfs wat extra. Maar dat lijden zou je gewoon moeten verduren voor de beloning in het hiernamaals.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:06 schreef highender het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de intentie bepalend is. Dus als je iets doet om verder lijden te vermijden en voor de beloning in een volgend leven gaat, ja, dat zal dan wel als zelfmoord gezien worden denk ik.
Tja, hij was ook binnen drie dagen weer levend. Als doodgaan zo geweldig is omdat je naar de hemel gaat, waarom is het dan super dat Jezus weer opgestaan is? Had hij niet beter in de hemel kunnen blijven? Of is dat misschien zijn lijdensweg, terug naar aarde moeten?quote:Op donderdag 9 april 2015 15:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In dat licht bezien is de lijdensweg van JC een makkie. Het duurde maar een paar uur en hee hij had een geweldig vooruitzicht toch? De op1 na machtigste in het universum (ok 2 dan..) en minimaal 2000 jaar aanbidding...
Dat zou mij dan moeten aanspreken als christen, maar dat doet het absoluut niet. Ik denk dat dat komt omdat de wens om dood te gaan ook de wens is om het huidige leven achter je te laten. Niet omdat er iets (voor de ervaring onbekend) beters is. Mensen die zelfmoord plegen doen dat ook altijd omdat ze dat ze dít leven zat zijn.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja. Of, als zelfmoord mensen uitsluit van het hiernamaals, dan zet het toch zeker aan tot een zekere laissez-faire-attitude tegenover persoonlijke veiligheid.
De aanname die je denk ik onterecht doet is dat christenen dingen doen voor een beloning. Basic christelijke theologie leert dat datgene wat je doet je niet naar de hemel brengt, maar enkel genade van God. (niet dat sommige christenen dan nog steeds denken dat ze van alles moeten, maar dat is een ander verhaal ) Christenen die hun leven op de één of andere manier op het spel zetten doen dat vaker omdat ze zich gedreven voelen, dan dat dat iets zou moeten opleveren voor henzelf. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat zo iets zou kunnen opleveren, de bijbel beloofd geen 42 maagden.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar ze doen dat niet om verder lijden te vermijden. Als je een auto-ongeluk of een voedselvergiftiging oploopt, lijd je zelfs wat extra. Maar dat lijden zou je gewoon moeten verduren voor de beloning in het hiernamaals.
Waarom denk je dat moslimextremisten zo'n minachting hebben voor de dood?quote:Op donderdag 9 april 2015 15:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
Bedoel je dat het idee van een hiernamaals een mens zou moeten aanzetten tot zelfmoord?
De vraag is of je ook tot zo iets komt als je gewoon op je luie gat gaat nadenken, en niet een hele specifieke groep mensen op je in laat praten.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom denk je dat moslimextremisten zo'n minachting hebben voor de dood?
Dat heb ik nooit begrepen. Als kind leerde ik de Heidelbergse Catechismus en geloofsbelijdenis. Daarin staat dat Jezus stierf en nederdaalde tot in de hel. Terwijl hij even daarvoor (aan het kruis dus) nog beweerdedezelfde dag nog in het paradijs te zijn. Dus of hij heeft als een bezetene op en neer gependeld tussen hemel en hel of het is allemaal...vul maar in.quote:Op donderdag 9 april 2015 15:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Tja, hij was ook binnen drie dagen weer levend. Als doodgaan zo geweldig is omdat je naar de hemel gaat, waarom is het dan super dat Jezus weer opgestaan is? Had hij niet beter in de hemel kunnen blijven? Of is dat misschien zijn lijdensweg, terug naar aarde moeten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |