Re | maandag 30 maart 2015 @ 13:06 | |||
Crisisnummers GermanWings: 0049 30 5000 3000 (Buitenland) & 0800 11 33 55 77 (Duitsland)![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diverse links: Vlucht afspelen op Flighttracker24 Airbus a320 cockpit door locking system Technische informatie: Ruwe data van de transponder waaruit blijkt dat de hoogte-instelknop van de auto-pilot naar beneden werd gedraaid. Deze data, die verkregen werd met een ADS-B receiver via een grondstation, is 24-03-15 aan de BAE, de franse onderzoeks-commissie, overhandigd.
Eerste Berichtgeving 24-03-15: -NOS- In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn. Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien. Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille. Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren. Update 27-03-15: -Bild- De krant heeft de hand kunnen leggen op het medisch dossier van Lubitz bij de luchtvaartautoriteiten. Daaruit zou blijken dat de 27-jarige Duitser een tijdelijk vliegverbod opgelegd kreeg door medische problemen en in behandeling moest. Hij zou opgenomen geweest zijn in een psychiatrische inrichting. Als het klopt, verklaart het waarom Lubitz in dat jaar zijn opleiding onderbrak. Volgens de krant was de copiloot anderhalf jaar in psychiatrische behandeling. Update 26-03-15: -De Stentor- De Duitse politie heeft donderdagavond na 4 uur de doorzoeking van de woning in Düsseldorf van co-piloot Andreas Lubitz beëindigd. Gezocht is naar aanwijzingen voor een motief. Of er ook iets is aangetroffen, is niet bekendgemaakt. De politie doorzocht ook de woning van de ouders van Lubitz in Montabaur, waar de copiloot ook deels woonde. De doorzoekingen waren op verzoek van de Franse justitie. -NOS- De co-piloot van het Germanwings-toestel dat neerstortte in de Franse Alpen zat alleen in de cockpit tijdens de crash. Hij heeft het toestel doelbewust laten dalen, heeft het Franse Openbaar Ministerie bekendgemaakt. Hij weigerde moedwillig de deur van de cockpit te openen voor de gezagvoerder. -Bild- De namen van de piloten zouden zijn: Patrick S. (Gezagvoerder, 6000 vlieguren op de a320) en Andreas L. (Co-piloot, 630 vlieguren). -NOS- Nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigcrash in de Franse Alpen bezoeken vandaag de rampplek. Vanochtend vertrokken vanuit Barcelona in Spanje en Düsseldorf in Duitsland speciale vluchten van Lufthansa naar Marseille. -New York Times- Volgens (niet officiële) berichten zou één van de piloten niet hebben kunnen terugkeren naar de cockpit ivm buitensluiting. Dit zou blijken uit de opnames van één van de 'black-boxen', de zogeheten 'cockpit voice recorder'. Volgens procedures is de deur altijd op slot en kan deze alleen van binnenuit geopend worden. Wel is er een noodprocedure om de deur te openen, maar dit kan worden geblokkeerd door degene in de cockpit. Het openen werkt niet dmv een sleutel. Onduidelijk is welke van de twee piloten zou zijn buitengesloten. -Meerdere bronnen- De memory unit van de tweede 'black-box', welke de vluchtgegevens zou bevatten, is nog steeds niet terecht. Wel is het frame waarin deze capsule hoort te zitten inmiddels teruggevonden. -BFMTV- Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordaktie van één van de piloten niet uit. Update 25-03-15: -Volkskrant- Reddingswerkers hebben vanmiddag laat de eerste lichamen van slachtoffers van de vliegramp in het zuiden van Frankrijk geborgen. Dat heeft de politie in de stad Digne-les-Bains gezegd. De gendarmerie is begonnen stoffelijke resten met behulp van helikopters te bergen. Update 24-03-15: -Omroep Brabant- Bij de crash zou ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf. YouTubes: | ||||
Re | maandag 30 maart 2015 @ 13:06 | |||
drogredenatie, depressie is meestal gewoon te genezen of psychische ziektes met een zelfmoord component zijn prima te controleren en niet iedereen kiest voor een gruwelijke manier... zo dwing je natuurlijk mensen met een depressive zelfmoord te laten plegen | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 13:13 | |||
Deze post bevat zoveel onzin dat ik er zelfmoordneigingen van krijg. Jij dwingt mij er gewoon toe. | ||||
remlof | maandag 30 maart 2015 @ 13:21 | |||
"Vliegtuig doelbewust neergestort" is natuurlijk wel heel brak Nederlands. Dan is het net of dat vliegtuig een bewustzijn had, terwijl de co-piloot het heeft laten neerstorten. | ||||
eefje801 | maandag 30 maart 2015 @ 13:21 | |||
Klopt ja. Heb er zelf mee te maken gehad (niet als machinist ofzo). Maar het is erg onpraktisch om de instellingen te verplaatsen omdat de meeste patiënten juist met het OV (moeten) reizen. Het is misschien niet te genezen maar er zijn echt inmiddels wel andere inzichten die laten zien dat er voor veel mensen best een redelijke kwaliteit van leven te behalen is als ze aan zoiets lijden. Mits ze daar zelf actief iets aan doen of de juiste (en vooral niet teveel) medicatie kunnen vinden. Het is vaak lastiger dan voor een "gezond" persoon omdat de wil er wat minder is en ook het kunnen zien van de positieve veranderingen die het meebrengt. Het is misschien niet te genezen maar het beeld heerst nu wel teveel dat iedereen die aan depressies lijdt uiteindelijk niet te redden is of er vroegtijdig een eind aan maakt. Juist deze mensen leven vaak ook intenser qua gevoelsleven en is vaak creatief sterker dan een gemiddeld mens dus je zou ook kunnen zeggen dat ze het logischerwijs eerder moe zijn, het leven. Omdat het intenser geleefd en beleefd wordt. Ik vind het mooi dat we werken aan euthanasie als het echt niet meer wil maar in een geval zoals dat jonge meisje dat door haar vader is geholpen zag ik vooral een gezin dat die problematiek niet meer overzag en de hulpverlening die faalde. Er zijn steeds meer therapieën die mensen helpen buiten NL, bijvoorbeeld in woongroepen in een warmer land met minder prikkels en meer buitenlucht. Het schijnt echt goed te werken. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 13:22 | |||
Niet als het toestel het zelf heeft gedaan. | ||||
remlof | maandag 30 maart 2015 @ 13:22 | |||
Zie m'n aanvulling, maar als TT kan dit echt niet. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 13:24 | |||
Eens, maar de inhoud van de topics is net zo goed niet van het hoogste niveau. De TT stoorde me ook al een tijdje. | ||||
BlueMage | maandag 30 maart 2015 @ 13:26 | |||
Waar zou ik zo'n behandeling kunnen krijgen?! Word 'n beetje moe van dat kutweer in Nederland. ![]() | ||||
eefje801 | maandag 30 maart 2015 @ 13:27 | |||
Moet zeggen dat het mij ook serieus erg fijn leek ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 13:31 | |||
Ladies and gentlemen, welkom aan boord. Uw piloot zou eigenlijk in een prikkelarme kneuzenwoongroep op Ibiza moeten zitten maar wij van Lufthansa bieden hem hier met liefde de mogelijkheid zijn intensere gevoelens met u te leven en beleven. Keep calm and enjoy the flight. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 13:40 | |||
Neerstorten is toch een werkwoord? Ik stort een vliegtuig neer Jij stort een vliegtuig neer Wij storten een vliegtuig neer Volgens mij kan het zoals het er nu staat gewoon hoor al is jouw suggestie beter. | ||||
Pleun2011 | maandag 30 maart 2015 @ 13:51 | |||
Nee, correct Nederlands zou zijn dat je het vliegtuig doet neerstorten | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 13:55 | |||
Ik heb er vannacht zelfs wakker van gelegen ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 13:57 | |||
Ik ben niet overtuigd. ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 13:58 | |||
Wat een onzin! Feit is: mensen plegen zelfmoord, dus het is helemaal niet "te controleren". Daarbij ga je er nu vanuit dat mensen die zelfmoord plegen "ziek" zijn, i.p.v. gewoon zelf een keuze maken. | ||||
Pleun2011 | maandag 30 maart 2015 @ 14:00 | |||
Het is ook niet zo belangrijk.. maar zoals de TT nu is klopt het taalkundig nog niet. | ||||
WhateverWhatever | maandag 30 maart 2015 @ 14:04 | |||
![]() | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 14:06 | |||
Ah, ik ben gelukkig niet de enige die de TT raar vindt. Een vliegtuig dat doelbewust neerstort, waar brengt de technologie ons? | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 14:09 | |||
Zeg taalpurist.. ![]() Is deze zin fout?: Hij stort een vliegtuig neer. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 14:10:18 ] | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 14:13 | |||
Hij laat een vliegtuig neerstorten. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 14:14 | |||
Dat is ook goed in mijn ogen. ![]() Althans, dan bedoel ik dus niet dat ik graag een vliegtuig in mijn ogen heb. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 14:15:06 ] | ||||
eefje801 | maandag 30 maart 2015 @ 14:37 | |||
Wat een onvolwassen reactie zeg. Ik snap best dat dat niet voor iedereen werkt maar de door jou opgeschreven beeldvorming en aannames over vaak heel intelligente maar kwetsbare mensen is juist vaak de reden voor het taboe dat erop rust en waarom dit soort ongelukken juist vaker kunnen gebeuren. Kneuzenwoongroep nog wel | ||||
Opa2012 | maandag 30 maart 2015 @ 14:40 | |||
De autopiloot heeft anders wel een handje geholpen. | ||||
WhateverWhatever | maandag 30 maart 2015 @ 14:50 | |||
![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 14:58 | |||
Ik denk dat geen enkele van de slachtoffers deze vlucht had genomen als ze wisten dat er een ontzettende kneus prachtig kwetsbaar mens in de cockpit zat. | ||||
waht | maandag 30 maart 2015 @ 15:07 | |||
In dat geval moeten we sowieso geen vrouwen piloot laten worden. Goed plan wel. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:10 | |||
Vanuit het belang van de patiënt beredeneerd heb je natuurlijk gelijk, maar er zijn nou eenmaal bepaalde functies waar je gewoon 100% emotioneel stabiele, stressbestendige en communicatief vaardige mensen voor wilt hebben. Liever 100 mensen onterecht géén piloot dan 1 onterecht wél. En na een depressie, burnout of psychose is er gewoon een flinke kans op recidive. Maakt iemand geen minderwaardig mens, maar wel ongeschikt voor bepaalde functies ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 15:12 | |||
Denk er nog maar eens goed over na. Vrouwen zijn veel minder dan mannen geneigd anderen mee te nemen in hun zelfmoord. | ||||
eefje801 | maandag 30 maart 2015 @ 15:14 | |||
absoluut en dat ben ik ook met je eens, dat moet goed bekeken worden en regelmatig. In het belang van iedereen. Maar erger me aan types als 11en30 met zo'n houding van "ze gingen op vakantie lekker onbezorgd en kijk wat er gebeurde!" Alsof het minder erg is als je met de trein naar je werk ging op het moment dat een machinist die inmiddels al vele suïcidalen op zijn voorruit uiteen heeft zien spatten de trein laat ontsporen. Het klinkt ietwat alsof men/ze er gewoon niet aan wil dat dit soort dingen nou eenmaal kunnen gebeuren. Dat je dat nooit 100% voorkomt en dat je niet een soort gevrijwaard bent van dit soort mogelijkheden omdat je nou eenmaal "zelf niet zo'n kneus" bent en er je hele leven de kans op maakt om het alsnog te worden ![]() | ||||
waht | maandag 30 maart 2015 @ 15:15 | |||
Maar vrouwen zijn wel kwetsbaar, nietwaar? | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 15:25 | |||
| ||||
Perrin | maandag 30 maart 2015 @ 15:30 | |||
Zou nu niemand in zijn naaste omgeving zich hebben afgevraagd of het wel zo'n goed idee was dat hun vriend of familielid piloot werd? | ||||
BE | maandag 30 maart 2015 @ 15:31 | |||
Jemig.... Ik vind dat toch wel heel heftig hoor. Ik ben all for second chances, maar toch... Aan de andere kant het is volgens mij helemaal niet gebruikelijk voor zelfmoordenaars (is dat een woord?) om dat op hun werk te doen. Meestal thuis of op een afgelegen plek. Dus of dit dan een risico was wat niet genomen had mogen worden... | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 15:32 | |||
Persconferentie: no organic illness, psychotherapie gehad wegens suicidaal. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:33 | |||
En dan vraag je het je af.... en dan? Tamelijk lastig om zoiets ter sprake te brengen. En al breng je het ter sprake.... en dan? | ||||
Twiitch | maandag 30 maart 2015 @ 15:33 | |||
Denk dat veel piloten nu toch liever gezien hadden dat het een structurele fout in het type airbus was geweest. Hallo strengere eisen en (nog meer) jaarlijkse controles voor een vaak al loodzwaar vak. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:37 | |||
En dan blijft alsnog de vraag: helpen procedures en protocollen? 10 tegen 1 dat opleiders, collega's en leidinggevenden van deze piloot al wel een raar soort 'niet pluis' gut feeling bij hem hebben gehad, maar als je alles dichttimmert met procotollen, ga je dan niet minder af op dat soort gevoelens? Juist omdat iedereen dan denkt 'het zal wel geregeld zijn' | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:38 | |||
Ze missen echter de 'core' eigenschappen voor dit beroep. Er zijn simpelweg teveel typisch mannelijk eigenschappen nodig (denk aan ruimtelijk inzicht, didactisch denken, technische kennis) om dit vak goed uit te voeren. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 15:38 | |||
Zit er dik in. En dat ze denken laat maar zitten al die moeite want na deze shift ben ik van hem af. | ||||
crystal_meth | maandag 30 maart 2015 @ 15:40 | |||
De familieleden van de Amerikaanse slachtoffers zullen flink cashen. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:40 | |||
Een suïcidaal ex patiënt in het cockpit.. dan ben je lekker verantwoord bezig lufthansa ![]() | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:41 | |||
Wie aandelen heeft in Lufthansa kan ze het beste zsm verkopen. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:41 | |||
Of vrouwen zijn gewoon minder goed in staat hun instabiliteit te verbergen, waardoor ze doorgaans door de mand vallen vóór ze veel schade aan kunnen richten (in ieder geval in hun werk) | ||||
Twiitch | maandag 30 maart 2015 @ 15:41 | |||
Heb geen idee. Al is zelfs een zware depressie vaak nog goed te verbergen voor mensen buiten de directe sociale kring. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:43 | |||
Zover komen ze niet eens. An sich zijn er weinig beroepen die vrouwen niet kunnen, maar piloot is er toch echt wel een van. | ||||
crystal_meth | maandag 30 maart 2015 @ 15:43 | |||
Mwa, slechts drie Amerikanen aan boord, de spanjaarden en duitsers zullen veel minder krijgen. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:43 | |||
Wat kan Lufthansa hier aan doen wanneer ze het niet hebben geweten? Niets dus. Suïcidale mensen lopen er nu eenmaal niet mee te koop, ze zetten nu juist vaak een grijs op en lijken voor hun omgeving vrolijke levensgenieters. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:45 | |||
Idd, gewoon een kwestie van beroepsgeheim van behandelend arts (als die überhaupt wist dat zijn patiënt piloot was) vs algemeen belang. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:46 | |||
Bestaat er Duitsland niet zoiets als een VOG? Met zo'n psychatrisch verleden ben je toch totaal ongeschikt om piloot te worden? | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:46 | |||
Geen idee. Maar wanneer Lufthansa kan aantonen dat hun procedures kloppen (bijvoorbeeld het opvragen van het equivalent van een VOG/doktersverklaring), en er geen info bekend was welke gedeeld werd/kon worden waaruit bleek dat meneer piloot suïcidaal was, dan zijn ze niet laakbaar. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 15:47 | |||
Die gaat over juridische kwesties, geen medische. | ||||
crystal_meth | maandag 30 maart 2015 @ 15:47 | |||
z'n opleiding was wel onderbroken wegens psychische problemen... | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:48 | |||
Dat duikt achteraf op, maar was dat ook al bekend bij Lufthansa toen ze hem lieten vliegen op lijnvluchten? | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 15:49 | |||
Hij had zijn opleiding bij Lufthansa toch nog onderbroken voor therapie/opname? Vraag me af in hoeverre ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:50 | |||
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen aangezien dat de arbeidspositie van de medewerker in gevaar kan brengen. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 15:52 | |||
Op een ziekbriefje staat hoeveel dagen je iet kunt werken wegens ziek. Niet wat je hebt, het is geen doktersverklaring met diagnose of andere medische info. In dit geval stond op het briefje dat hij van 19 tot 26 maart niet kon werken. http://www.volkskrant.nl/(...)ecialisten~a3934329/ | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:53 | |||
De sollicitatieprocedure van piloten zijn enorm uitvoerig. Alleen de eerste ronde bestaat al uit 3 dagen volop testen en interviews afleggen. Het lijkt me toch aannemelijk dat er op een gegeven ogenblik een doktersverklaring moet worden overhandigd. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:54 | |||
Oke, precies wat ik al verwachtte. Dan heeft zijn werkgever eerder (toen hij zijn opleiding onderbrak voor opname) waarschijnlijk de reden ook niet geweten. Tenzij hij dat zelf expliciet kenbaar heeft gemaakt. Dan blijf ik bij mijn standpunt dat Lufthansa naar alle waarschijnlijkheid niet laakbaar gehandeld heeft. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 15:55 | |||
Ja, maar in een doktersverklaring staat niet wat iemand heeft. Daarnaast kan een HA best gefopt worden mocht het over depressie gaan. Een intelligent persoon kan ook gemakkelijk zo'n test neppen bij een psycholoog. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 15:56 | |||
| ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 15:58 | |||
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden. | ||||
ThePlaneteer | maandag 30 maart 2015 @ 16:00 | |||
http://www.sott.net/artic(...)h-Not-the-full-story Deze al voorbij gekomen? Kan een expert de betrouwbaarheid van dit beoordelen? Zo zegt men dat je geen adem kan horen via de CVR in een A320.. Klopt dat? | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:00 | |||
Kunnen ze ook niet ![]() Met fMRI, EEG, PET etc kun je vast al meer zeggen over iemand geestesgesteldheid. Of door iemands slaappatroon en internetgebruik te monitoren. Maar privacy en mensenrechten enzo ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:01 | |||
Tja, wat had ie anders verwacht eigenlijk? Dat heb je op een crash site. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 16:01 | |||
Niets is 100% zeker. Lufthansa heeft met de kennis die ze hadden geprobeerd om alles zo veilig mogelijk te maken. Met deze nieuwe kennis zullen ze weer procedures en regels aanpassen, waardoor het weer veiliger wordt. Maar de 100% haal je nooit. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 16:03 | |||
Toch klopt er iets niet. Ik geloof niet dat het begintraject zo is opgezet dat dit soort zaken gemakkelijk te camoufleren zijn. Alle procedures in de luchtvaart worden ontzettend gedetailleerd vastgelegd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dat rijmt niet. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:03 | |||
Ik ga er vanuit dat er iets gaat veranderen in de procedures. Ook aangezien je niet depressief hoeft te zijn op het moment dat ze je aannemen, maar dat dat ook later kan gebeuren. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:04 | |||
Juist als je het allemaal vastlegt in protocollen en tests kan een intelligent persoon die tests neppen. ![]() | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 16:05 | |||
Dit dus. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 16:08 | |||
Alleen als een intelligent persoon hiervoor nooit onder behandeling is geweest. Dat is nu niet het geval. De informatie was ergens beschikbaar, de vraag is alleen waarom hier niets mee gedaan is. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:09 | |||
Suicidemans gaat gelijk krijgen: het systeem zal veranderen. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:10 | |||
Die info was 'ergens beschikbaar'? Ik zou niet weten hoe mijn werkgever aan eventuele psychiatrische info van mij van 5 jaar geleden zou moeten komen. De ene kant heeft beroepsgeheim en ik kan overal nvt invullen bij vragen over depressie etc. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:10 | |||
Nee. Mensenrechten en zulks. | ||||
Perrin | maandag 30 maart 2015 @ 16:11 | |||
Passagiers hebben ook mensenrechten. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:13 | |||
Die kunnen ook de passagier naast zich gaan wurgen ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:13 | |||
Lufthansa zal het boetekleed aan moeten trekken of de privacy gaat er wereldwijd nog meer aan. Ik denk het laatste. Enkele reis BNW iemand? | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 16:13 | |||
Nu bekend is dat-ie jaren geleden al zelfmoordplannen had: was er maar niet zo'n taboe, dan had-ie dat jaren geleden al fijn legaal, netjes en vooral alleen kunnen doen! | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:15 | |||
Als je bang bent dat dit je overkomt moet je niet in een vliegtuig stappen. Klaar. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 16:15 | |||
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren. Ik kan mij niet voorstellen dat een simpel vragenlijstje invullen volstaat. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:19 | |||
Een piloot krijgt medische keuringen en daarbij moet ook een medische verklaring aan de keuringsarts worden overhandigd. | ||||
NewHorizon | maandag 30 maart 2015 @ 16:19 | |||
Lijkt me niet echt wenselijk dat werkgevers inzicht in het medische verleden van een werknemer krijgen. Schept een gevaarlijk precedent. Wil je echt het medisch beroepsgeheim overboord zetten vanwege dit incident? | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:19 | |||
Dat mag die huisarts echt met niemand delen ![]() | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:20 | |||
Dat dus. Nee, dat zou ik niet willen. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 16:22 | |||
Dus die keuringsarts had als het goed is dus wel kennis van zijn psychatrisch verleden. | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 16:22 | |||
Je bedoelt dat je daar gewoon makkelijker hulp bij moet krijgen? | ||||
WhateverWhatever | maandag 30 maart 2015 @ 16:22 | |||
Rampplek is 'hel op aarde' Pff, kan ik mij iets bij voorstellen, respect voor de mensen die dit werk doen.. | ||||
Pleun2011 | maandag 30 maart 2015 @ 16:23 | |||
Dat is al gebeurd want het hele medische dossier van die gozer is uitgelekt.. vraag me af of niemand daarvoor op zijn kloten krijgt. Overigens heb ik er geen probleem mee verder dat in dit geval medische details worden gelekt | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:23 | |||
Als het goed is wel, althans... als dit ook voor Duitsland geldt. | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 16:23 | |||
Misschien wel voor iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor het vliegen en de veiligheid van zo veel mensen? | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:25 | |||
Er bestaat toch ook gewoon zoiets als meldplicht voor bv. mishandeling e.d. Even lullig gezegd, dan mag het wel en gaat het over één leven. Hier gaat het om >150, en dan zou dat niet mogen? | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:25 | |||
Van iemand die het verschil niet weet tussen de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan (crash AF447) neem ik niet zomaar alles aan als zoete koek. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:27 | |||
Medisch beroepsgeheim ![]() En ja, dat is extreem waardevol. Als een patiënt zaken niet meer in vertrouwen met een arts kan bespreken schaadt dat de behandelrelatie enorm. In NL zijn de rollen van de behandelend arts en de keuringsarts gescheiden. | ||||
ThePlaneteer | maandag 30 maart 2015 @ 16:29 | |||
Ha ja dat is wel een flinke blunder. Maar die andere punten, als dat waar blijkt te zijn is dat toch wel veel groter nieuws? Sowieso beetje louche site hoor zo te zien. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:29 | |||
Behandelrelatie? Wat kan mij zijn behandelrelatie schelen? Ik wil een psychisch stabiele piloot. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:30 | |||
Nee, dit is te incidenteel. Kans nadert 0. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 16:31 | |||
Of iemand die zijn problemen niet meer met een arts durft te bespreken omdat die gegevens niet meer geheim zijn. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:31 | |||
Ben je nog verder van huis ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:32 | |||
Jij moet nooit meer gaan vliegen, want daar is simpelweg geen garantie voor. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:33 | |||
Naja, false flags worden daar te pas en te onpas bijgehaald zie ik. Niet echt iets waar ik me verder in wil verdiepen. Wellicht komen er nog antwoorden nav de opmerkingen van de Franse piloot. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:33 | |||
Ook nooit gaan autorijden trouwens. Er is niemand die je kan garanderen dat je geen suïcidale tegenligger treft die opeens het stuur omgooit. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:34 | |||
Maar, maar, er is toch voor andere dingen wel een meldplicht? Ik ben helemaal niet voor KGB-achtige praktijken, en het kan best allemaal incidenteel zijn, maar je moet toch als arts ook wel de kans krijgen dit ergens neer te leggen als je echt zwaarwegende redenen hebt aan te nemen dat iemand in zo'n positie iets geks gaat doen? | ||||
Za | maandag 30 maart 2015 @ 16:35 | |||
De geestelijke problemen van Lubitz waren van 6 jaar geleden (nog voor zijn vliegbrevet), toen is hij in behandeling geweest. Volgens zijn artsen en familie was er geen sprake van psychische noch fysieke problemen. Er is geen motief gevonden waarom Lubitz het vliegtuig bewust zou hebben laten crashen volgens de persconferentie, het OM wil niet meedoen aan speculatie omtrende de co-piloot. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:38 | |||
Alsof deze pasagiers daar wel wat aan hebben gehad. ![]() | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:39 | |||
Als hij de dag te voren tegen zijn huisarts had gezegd: Ik ga me niet ziek melden, ik ga morgen met een vol vliegtuig expres neerstorten! dan had deze arts contact met de politie mogen opnemen. Maar niet omdat hij jaren geleden door een psychiater wegens depressie (en daar vaak bij komende suicidale gedachten) behandeld is geweest. | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 16:40 | |||
Daarom. Tegen dit soort bizarre acties valt geen maatregel te treffen. Dan komt er ooit weer een totaal andere bizarre actie. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Sommige mensen willen alle risico's naar 0% brengen. Onmogelijk. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Gewoon geduld hebben, die maatregel staat al klaar. En ik ben voor. Geen privacy in de cockpit (of in kerncentrales etc) | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Kun je beter nu al in je graf gaan liggen. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Trouwens, die afgesloten deur was nou net zo'n maatregel om risico's te beperken. Kijk wat dat voor deze 149 mensen betekent heeft. | ||||
Tourniquet | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Heb dat hele stuk niet gelezen maar van dat ademen kan volgens mij als hij z'n headset ophad prima geregistreerd zijn op een van de 4 kanalen die de CVR opneemt. (waarom hij die headset nog zou ophouden is een andere vraag): http://aviation.stackexch(...)-a-pilot-be-recorded One of the channels of the Cockpit Voice Recorder is the microphone on each pilot's headset. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:41 | |||
Zoals het een goed OM betaamd! | ||||
Za | maandag 30 maart 2015 @ 16:43 | |||
Het is helemaal niet zeker of er een bizarre actie heeft plaastgevonden. Het medisch dossier heeft niets opgeleverd, een technisch defect wordt nog steeds niet uitgesloten. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:43 | |||
Oh ja joh? Jij weet meer? Vertel.
![]() | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 16:45 | |||
Nee oké, maar in het hypothetische edoch waarschijnlijke geval dat het een kamikaze-actie was, vallen dit soort minimale risico's niet uit te sluiten. Zonder draconische maatregelen die weer andere kamikaze-acties niet kunnen uitsluiten en zo voort en zo verder. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 16:45 | |||
Tuurlijk kan je risico's wel uitsluiten. Als ik bang ben van de trap te vallen, moet ik nooit meer een trap gebruiken. Geen enkele. Kans om van een trap af te vallen is dan 0%. Maar hoe reëel is het om nooit meer een trap te nemen. Misschien stort ik wel neer door een defect in een lift doordat ik geen trap nam. | ||||
Copycat | maandag 30 maart 2015 @ 16:46 | |||
Juist. En kun je niet met de risico's die leven met zich meebrengt leven, kun je beter in je graf gaan liggen. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:47 | |||
Neuh klopt, maar er komt natuurlijk op een gegeven moment wel een grijs gebied waarin je bv. weet dat hij NU suicidale gedachtes heeft, en je dan wellicht de link kan leggen met z'n beroep. Maar dat is inderdaad een vrij forse maatregel voor iets wat zo weinig voorkomt. Plus, waar trek je de grens? Wellicht rijdt eerdaags een buschauffeur van een klif af, of een heftruckchauffeur met z'n heftruck een winkelcentrum binnen ![]() | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:50 | |||
Risico's blijven risico's, ze zijn niet vermijdbaar. Je kan ze echter zo goed mogelijk aanpakken om de incidentie (voorkomendheid) ervan zo laag mogelijk te houden. En als ze dan toch voorkomen dan wil je er een goed vangnet voor creëren zodat de effecten ervan minimaal/verwaarloosbaar blijven. | ||||
JeMoeder | maandag 30 maart 2015 @ 16:51 | |||
Oh zo bedoelde je het, ik begreep je verkeerd ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:51 | |||
Ze gaan wel degelijk uit van moord-zelfmoord door de copiloot maar wat zijn motief was is niet zeker en ze kunnen ook niet alle informatie die bij hun nu wel bekend is openbaar maken. | ||||
loveli | maandag 30 maart 2015 @ 16:51 | |||
De meeste mensen gaan thuis dood ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 16:52 | |||
Je kan ook de leuning vasthouden. En als iedereen dat zou doen, zouden er veel minder mensen van de trap vallen! Dat is de benadering van veiligheid in de luchtvaart, en dat is ook de reden dat er wereldwijd in de luchtvaart veel minder mensen omkomen dan alleen al door medische fouten in Nederlandse doofpotziekenhuizen. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:56 | |||
De maatschappij die daar beter/betrouwbaarder in wordt/is dan de rest zal de klanten winnen. Goede zaak. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 16:57 | |||
Precies. En als je een regel maakt dat er een lid van het cabinepersoneel in de cockpit moet blijven als de piloot of co-piloot moet pissen loop je ook weer een risico, want die persoon kan ook weer van kwade wil, labiel of wat dan ook zijn en de piloot neerhoeken en een paar verkeerde knopjes indrukken ![]() Of je krijgt een hartaanval door gebrek aan lichaamsbeweging ![]() Knap dat leken de effectiviteit van veiligheidsmaatregelen objectief kunnen beoordelen. ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 16:58 | |||
Vliegen wordt alleen maar veiliger: ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 16:59:01 ] | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 16:59 | |||
Daarom zal het werkelijke probleem aangepakt moeten gaan worden. Suicidaalmans had nooit en te nimmer op die stoel mogen zitten. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 17:00 | |||
Precies! Een sombere piloot denkt dan wel 2x na om naar zijn huisarts te stappen met zijn klachten. http://www.nu.nl/buitenla(...)ressiva-slikken.html | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 17:04 | |||
![]() Achteraf is altijd makkelijk lullen. Vooraf is het onmogelijk om alle risico's uit te sluiten. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 17:10 | |||
Goh, zijn er tussen 1940 en 1950 veel incidenten met vliegtuigen geweest? Hoe kan dat nou.... ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 17:11 | |||
Wat rebelse Duitsers die met hun toenmalige BUK's schietgraag bezig waren. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 17:17 | |||
En suicidale geallieerden zeker. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 17:18 | |||
Japanners stonden er om bekend suïcidaal te zijn. ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 17:25 | |||
Die statistieken geven een incompleet beeld. Opzet wordt namelijk niet meegeteld. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 17:37 | |||
Het aantal vervoerde personen ook niet. Maar het is wel een feit. ![]() | ||||
opgebaarde | maandag 30 maart 2015 @ 17:38 | |||
Goed punt. En als we uitgaan van opzet bij de MH370 oid, dan is het bij de laatste 12 toch 2 keer opzet van de piloot geweest ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 17:45 | |||
En BUKS-raketten tellen ook als opzet... | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 17:53 | |||
Feit blijft dat het aantal dodelijke slachtoffers nog altijd dalende is. | ||||
Ryan3 | maandag 30 maart 2015 @ 17:58 | |||
Grappige is dat rond die tijd volgens mij ook een piek bestaat in het aantal verkeersdoden op de weg, althans hier in Nederland, maar wrs ook internationaal in het westen. Begin tot halverwege de jaren 70 zie je dan ook een intensivering van de massamobiliteit, volgens mij. Tegenwoordig is de trend, ondanks dat de bevolking groter is en de mobiliteit nog intensiever tov van die cijfers uit de jaren 70 een enorme daling. | ||||
Falco | maandag 30 maart 2015 @ 18:05 | |||
Nee, ook niet. Zo begeef je je natuurlijk op een hellend vlak wat absoluut niet wenselijk is. | ||||
BlueMage | maandag 30 maart 2015 @ 18:07 | |||
Dit was ook mijn eerste gedachte eigenlijk wel. ![]() ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 18:08 | |||
Ik vind het wel wenselijk. Privacy doe je maar thuis, niet in een cockpit. | ||||
Falco | maandag 30 maart 2015 @ 18:11 | |||
Graag je naam (voluit!), adres, woonplaats en banksaldo melden, bitte. Tuurlijk geldt privacy ook buiten je huis. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 18:19 | |||
Nee. Een luchtvaartmaatschappij moet jouw medisch dossier altijd in kunnen. Wil je niet dat je werkgever erachter komt dat je een labiele psycho bent dan kun je dus geen piloot worden. Prima zaak. Genoeg banen waar je al helemaal doorgelicht kan worden, deze erbij graag. Zullen de stabiele collega's met vrouw en kindjes thuis ook blij mee zijn. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 18:20 | |||
En een busschauffeur achter het stuur? Mag die ook geen privacy meer hebben? Die kan nl. ook makkelijk 50 mensen meenemen in zijn dood. | ||||
hhh38 | maandag 30 maart 2015 @ 18:22 | |||
Mensen kunnen nu om het hardst schreeuwen dat er 1000 extra maatregelen moeten komen om de veiligheid van de passagiers te garanderen, dat het ze niet uitmaakt dat vliegen dan wat duurder wordt. Uiteindelijk kiezen diezelfde mensen toch weer voor de goedkoopste luchtvaartmaatschappij bij hun eerstvolgende Europese vlucht. Als slechts bij 1 van de 10 miljard vluchten een suïcidale co-piloot in de cockpit zit en deze ook nog constant vergezeld wordt door een 2e persoon vind ik dat een prima te accepteren risico. 99,9% veiligheid tegen exorbitant hoge kosten weegt wmb niet op tegen 99,8% veiligheid met behoud van huidige prijzen. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 18:26 | |||
Dit had eenvoudig voorkomen kunnen worden zonder extra kosten. In plaats van de sollicitant een zinloze vragenlijst in te laten vullen had zijn EPD even bekeken moeten worden. Desondanks mogen de prijzen van mij flink omhoog om die jongens beter te betalen. Vliegen hoeft niet binnen het bereik van iedere tokkie te liggen. | ||||
opgebaarde | maandag 30 maart 2015 @ 18:35 | |||
Ook van de piloot ![]() | ||||
Ryan3 | maandag 30 maart 2015 @ 18:40 | |||
Misschien moet je je collega waarmee je werkt toch door en door kennen als je vliegt... @NewHorizon @Olaloompa? | ||||
Fer | maandag 30 maart 2015 @ 19:08 | |||
Nu hoefde Andreas alleen maar aan 1 knopje te draaien en een andere in te drukken. Het was wel heel makkelijk. Die ander neerhoeken lijkt mij toch alweer een stap zwaarder. Wat is trouwens de volgende stap? Het idee dat hier Aziaten en Afrikanen boven Europese grond vliegen die amper de Engelse handboeken begrijpen, baart mij ook zorgen. Moeten we die ook maar weren. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 19:15 | |||
Ik denk dat als er een stewardess naast zit hij haar niet per se hoeft neer te hoeken. Lijkt me wel voldoende als hij de autopiloot uitzet en de knuppel maximaal naar voren duwt, zodat het vliegtuig in een stevig duikvlucht gaat. Zo'n verkeersvliegtuig is daar niet op gebouwd, dus zal de belasting niet aankunnen. En zelfs als 't dat wel kan, daar niet zomaar uit te trekken zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 19:15:47 ] | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 19:16 | |||
Die jongens verdienen al boven de Balkenendenorm en kunnen op hun 55ste met pensioen. Waarom zou je in godsnaam dat salaris verhogen terwijl er nog steeds op materiaal (zoals bijv. Locatiesensors) wordt bezuinigd? | ||||
Fer | maandag 30 maart 2015 @ 19:17 | |||
Dat kan dus niet he, met een Airbus. Dat pikken die computers gewoon niet. Maar ze kan ieder geval de deur open maken. En misschien een basic training, autopilot aanzetten en 31000ft instellen, transponder op mayday. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 19:17 | |||
Ach, deze man had daar ook geen moeite mee: | ||||
NewHorizon | maandag 30 maart 2015 @ 19:23 | |||
Iemand die is opgeleid om de A320 te vliegen kan die hulpmiddelen wel uitzetten ![]() Er zijn in de cockpit genoeg mogelijkheden om onherstelbare schade aan te richten. Ik zie vooralsnog echt niet hoe een stewardess (of zelfs een andere piloot) dat kan voorkomen als de ander echt kwaad wil. Je moet leren van eerdere incidenten, maar niet alles is te beveiligen of te voorkomen. | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 19:24 | |||
Zo rooskleurig is het allemaal niet. Bovenop een studieschuld moeten starters ook nog betalen om te mogen werken zodat ze hun uren kunnen maken. Ze verdienen niks of 150 euro per maand. | ||||
BlueMage | maandag 30 maart 2015 @ 19:24 | |||
Blijf het vreemd vinden dat ie niks heeft gezegd en "normaal" is blijven ademen. Zou toch 'n reactie van mij zijn om lichtelijk in paniek te raken als zo'n vliegtuig zo snel daalt (zelfs al zou het 'n bewuste actie van me zijn). ![]() | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 19:26 | |||
Ik zou volgens mij op het laatst nog zachtjes 'sorry' zeggen of zo ![]() | ||||
NewHorizon | maandag 30 maart 2015 @ 19:27 | |||
Dat is lang niet bij alle maatschappijen zo. Germanwings biedt prima arbeidsvoorwaarden en ze betalen je typerating etc. | ||||
Ryan3 | maandag 30 maart 2015 @ 19:27 | |||
Ja, heb je gelijk in, ook als je zelfmoord wilt plegen zul je je momenten van onzekerheid hebben. Het is niet hetzelfde als wat Herman Brood deed van een hoog gebouw afspringen. Maar een tergend langzaam verlopend proces van minutenlang. En als je twijfelt kun je nog ingrijpen na 5/6/7 minuten ook, en claimen dat je een black out had oid... | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 19:28 | |||
Als je hartslag omhoog schiet blijft je ademhaling nog wel normaal. | ||||
BlueMage | maandag 30 maart 2015 @ 19:31 | |||
Als je hartslag door stress omhoog schiet ga je volgens mij ook hyperventileren enzo dus...maar ben geen dokter. (maar dat ben jij volgens mij ook niet ![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 19:32 | |||
De opmerking was in het algemeen, niet voor Lubitz. Is het trouwens niet raar dat hij ff 2 nieuwe Audi's kan bestellen met maar 620 uren? | ||||
Fer | maandag 30 maart 2015 @ 19:32 | |||
Misschien een knopje buiten de cockpit, waarmee je het vliegtuig in een veilige cirkelbeweging kan laten vliegen op een veilige hoogte. Kunnen terroristen ook niets mee en je hebt langer de tijd om op hem in te praten. Mocht het alsnog niet lukken, zal op een gegeven moment de brandstof op zijn en ga je alsnog neerstorten. | ||||
NewHorizon | maandag 30 maart 2015 @ 19:35 | |||
In het algemeen zijn er inderdaad slechter betalende clubs ja ![]() Met 620 uur vlieg je er al een jaar ongeveer (langer nog aangezien je ook betaald krijgt tijdens je simulatortraining etc). Dan ligt het eraan waar je je prioriteiten legt. Volle bak extra afbetalen, of even genieten van je eindelijk wat ruimere financiële situatie. | ||||
Za | maandag 30 maart 2015 @ 19:37 | |||
![]() | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 19:38 | |||
Precies, dat zei ik paar dagen geleden ook. Lijkt mij echt heel raar. Uhm nee lijkt mij niet. Je ademhaling en hartslag staan toch redelijk in verband met elkaar. Als je zenuwachtig bent gaat je ademhaling ook echt wel veranderen. Je kunt niet een hoge hartslag hebben (als je dat normaal niet hebt) en gewoon super kalm ademhalen. | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 19:39 | |||
Ik hoop trouwens dat ze een weg aanleggen dat je zo weer kunt verwijderen.... Beetje zonde om ineens een dikke weg aan te leggen naar een zinloze locatie. Lekker natuur slopen enzo. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 19:40 | |||
Waar baseer je dat op? | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 19:41 | |||
Dan blijft de ademhaling nog steeds normaal. Niet dat hij is gaan stikken of zo. | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 19:42 | |||
In een roes? Misschien was ie wel onder invloed van drugs of medicatie. | ||||
Isabeau | maandag 30 maart 2015 @ 19:43 | |||
Misschien is ie wel in meditatie-zen-modus gegaan met zijn ogen dicht ![]() | ||||
Za | maandag 30 maart 2015 @ 19:46 | |||
Klopt wanneer je hartslag omhoog gaat ga je sneller en oppervlakkiger ademen, dit is niet waargenomen bij Lubitz. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 19:48 | |||
Wat een boel cardiologen hier | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 19:49 | |||
Mwah. Dat is nu niet bepaald cardiologen kennis. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 19:50 | |||
Wat? | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 19:51 | |||
Ik zou toch wel een partijtje gaan hyperventileren in zo'n situatie denk ik. | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 19:51 | |||
Het verhaal over de kalme ademhaling. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 19:54 | |||
Een verhaal is geen feit. Dat je hartslag en ademhaling omhoog gaat als je aan het sporten bent maakt nog niet dat je gaat per definitie gaat hyperventileren als je onder de adrenaline zit. Vooral als je getraind bent om met spannende situaties om te gaan, zoals een piloot | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 19:54 | |||
Ik denk dat hij tot rust kwam toen alles geregeld was. Piloot buitengesloten, hoogte veranderd, deur vergrendeld. Plannetje gelukt. Nooit meer zorgen, stress, suicidale gedachten. Wat een rust. | ||||
MissButterflyy | maandag 30 maart 2015 @ 20:18 | |||
Ik heb het niet over hyperventileren. Maar vind het opmerkelijk dat hij zo'n rustige ademhaling had. Ik vraag me oprecht af of hij wel nuchter was. | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 20:47 | |||
Eigen ervaring en logica. Als je hart tekeer gaat bij spanning, dan ga je zwaarder ademen. Je maakt mij niet wijs dat als jij echt in spanning zit je normaal blijft ademen. Is ook logisch want je hart heeft meer toevoer nodig. | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 20:52 | |||
Dat je ademhaling en hartslag invloed op elkaar heeft is gewoon boerenverstand. Ook als je in spanning zit gaat je ademhaling veranderen. Niet eens specifiek bij sporten. Al zie je bv bij biathlon ook dat ze tijdens het schieten hun ademhaling slechts heel kort een beetje in controle kunnen houden, terwijl ze hier volop op training om onder die spanning rustig te blijven. Geldt voor sporten maar net zo goed bij gewoon erge spanning voor iets. Niet voor niets is het rustig gaan ademhalen een tip voor als je in spanning zit. Omdat je dan zwaarder begint adem te halen. Dat is ook iets wat mij zeer sterk lijkt. Sowieso had hij dus voor die tijd gespannen moeten zijn, grote kans dat je daar iets van merkte in de ademhaling. Of een zucht van opluchting, van rust toen het voor elkaar was. En ook al ben je heel blij dat je sterft kan ik het me niet voorstellen dat je 100% rustig bent. No way als je recht op een berg afvliegt, met dat gebonk en geschreeuw van de piloot achter je en later het geschreeuw van de passagiers. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 21:03 | |||
Onzin. Je omschrijft nu situaties van de meest schrijnende gevallen bij de minst aangeschreven luchtvaartmaatschappijen. De salarissen bij het lufthansa concern zijn meer dan goed. Hun studieschuld kunnen ze rustig afbetalen om vervolgens een zorgeloze toekomst tegemoet te gaan terwijl hun werk hun hobby is. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 21:15 | |||
er zijn opnames , die heb jij niet beluisterd maar de onderzoekers wel en toch denk je het beter te weten? | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 21:26 | |||
Alsof het probleem dan is opgelost. Piloten die zich somber voelen (door bijv. relatieproblemen) durven dan niet meer naar de huisarts, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Terwijl die somberheid makkelijk verholpen kan worden mbv begeleiding van een psycholoog en misschien een vorm van medicatie o.i.d. Doordat ze geen hulp krijgen gaat de somberheid steeds meer over in een depressie. En dan heb je opeens toch een depressieve piloot, met geen enkel zicht op vooruitgang/verbetering, in de cockpit zitten. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 21:31 | |||
Vet he? Vanwege deze mensen ben ik zo graag op Fok! Altijd wel iemand die een draai geeft aan de werkelijkheid zodat het past in hun eigen wereldje. | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:36 | |||
Die zekerheid heb je nooit. Bovendien verklein je dan juist de kans op tijdige hulp omdat men dan minder snel open kaart speelt. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 21:37 | |||
Iemand had hier een linkje gepost waarin stond beschreven dat de piloten een koptelefoon moeten gebruiken om met elkaar te kunnen communiceren in dit type vliegtuig, omdat er in de cockpit veel herrie is. In dat geval zou het ook vreemd zijn dat ze wèl de ademhaling van de piloot kunnen horen op de opname. | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:38 | |||
Een koptelefoon dempt omgevingsgeluid, de opname hoor je in een stille kamer wel gewoon goed. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 21:42 | |||
Ik dacht eigenlijk dat er een koptelefoon met zo'n microfoon bedoeld werd. En die opname neemt dan toch ook al het omgevingsgeluid op? | ||||
High-on-Fire | maandag 30 maart 2015 @ 21:44 | |||
Het nieuws gaat bijna alleen maar over de geestestoestand van de co-piloot. En na zoveel info die erover naar buiten is gekomen mag de vliegmaatschappij toch ook wel de hand in eigen boezem steken. Het lijkt alsof ze de volledige verantwoordelijkheid op de co-piloot willen schuiven. | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:45 | |||
Hoe is de maatschappij hier precies schuldig aan? ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 21:47 | |||
Want dat heeft in dit geval zo fantastisch geholpen wou je zeggen? Dus de huidige situatie is prima en mag zo blijven bestaan? | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 21:51 | |||
Ja, precies! In het begin was ik nog erg te spreken over de wijze waarop lufthansa omging met de hele situatie. Nu echter blijkt dat het helemaal niet zo integer was. Vorige week beweerde ze nog dat de co-piloot "100 % fit en geschikt om te vliegen was" maar dat blijkt nu een keiharde leugen te zijn. Het wordt de hoogste tijd dat ze hun arrogantie laten varen en de vinger op de zere plek gaan leggen. | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:55 | |||
Hoeveel piloten hebben er precies in de afgelopen 10 jaar zelfmoord gepleegd en passagiers hun dood in meegenomen? | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:56 | |||
En dat was niet zo? Zijn er soms rapportages boven water gekomen waarin wordt geadviseerd om hem niet langer als piloot te laten functioneren? | ||||
Messina | maandag 30 maart 2015 @ 21:57 | |||
Twee. | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 21:58 | |||
En dat op hoeveel vluchten precies? | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 21:59 | |||
. Ziekmeldingsformulieren zelfs | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:00 | |||
Want iemand die zich ziek meldt is ongeschikt als piloot ofzo? | ||||
Messina | maandag 30 maart 2015 @ 22:00 | |||
Wat ben ik, wikipedia? | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:00 | |||
Minstens 6 | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:01 | |||
Niet 100% fit. Heb je een leesbril nodig ofzo? | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 22:02 | |||
http://en.wikipedia.org/w(...)_commercial_aviation | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:04 | |||
Thx, 2 dus inderdaad in de afgelopen 10 jaar. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:05 | |||
Er staan er toch echt meer dan 2! | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:06 | |||
Er staan er 3, waarvan bij 2 zeker is dat het om zelfmoord ging.
| ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:08 | |||
Dus piloten die zich wel eens ziek melden zouden niet mogen vliegen? | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:12 | |||
Tokyo, atlasgebergte, Singapore, Namibië en stille oceaan (MH370). VS '99 is twijfelgeval. Dat zijn er dus sowieso al 5 | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:13 | |||
Wat begrijp je niet aan 100% fit ![]() | ||||
PicoMMP | maandag 30 maart 2015 @ 22:13 | |||
![]() | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:16 | |||
Sterk onderbouwd | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:17 | |||
Weet iemand of deze website een hoax is? Kan me haast niet voorstellen dat er zo veel problemen zijn met dit type vliegtuig. Ik heb er random een paar gelezen, waarvan bijna elke vlucht een soort noodlanding moest maken of emerency descent in moest zetten. Soms incl. zuurstofmaskers, omdat er bijvoorbeeld nog ergens een deur open stond. En dan heb ik niet eens verder terug gekeken dan februari. http://www.aeroinside.com/incidents/type/a320/airbus-a-320 | ||||
PicoMMP | maandag 30 maart 2015 @ 22:17 | |||
| ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:18 | |||
Nou ja, jij zegt dat iemand die zich 1 a 2 keer per jaar ziek meldt niet 100% fit is. Als je dat als stelregel gaat hanteren blijven er weinig mensen over. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:18 | |||
De vraag ging over de afgelopen 10 jaar. '99 is meer dan 10 jaar geleden. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 22:19 | |||
Lol: Virgin America A320 near Milwaukee on Mar 27th 2015, unusual odour on board Who farted? Maar geen hoax, die site. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2015 22:21:20 ] | ||||
Falco | maandag 30 maart 2015 @ 22:20 | |||
Zou ook niet meer met KLM vliegen: http://www.aeroinside.com/incidents/airline/klm | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:21 | |||
? Waar zeg ik dat precies? | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:22 | |||
Ik heb geen flauw idee, want volgens mij is er nog niemand die precies weet wat er gebeurd is. Jij wel? Ik geef alleen maar aan dat het afschaffen van het beroepsgeheim van artsen echt een achterlijk idee is. Bovendien is daar het probleem niet mee opgelost en maak je het zeer waarschijnlijk juist erger (zoals de VS al had onderzocht). | ||||
Xa1pt | maandag 30 maart 2015 @ 22:22 | |||
| ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:22 | |||
Je hebt gelijk. Eentje die ik noemde was zelfs van '82. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:23 | |||
![]() Oef.. Zorgwekkend.. Of heeft elk vleugtuig zo'n waslijst? | ||||
Pleun2011 | maandag 30 maart 2015 @ 22:24 | |||
Mensen gaan te vaak uit van hun eigen belevingswereld omdat velen, en op Fok nog iets meer vermoed ik, zich erg moeilijk kunnen verplaatsen in anderen. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:25 | |||
Je vergelijkt een vliegmaatschappij met een type vliegtuig? | ||||
Falco | maandag 30 maart 2015 @ 22:25 | |||
Ja, net als je bij auto's complete waslijsten kunt aanleggen van (vaak voorkomende) problemen. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:27 | |||
Zucht.. dit heeft weinig zin. Wij zitten echt op een andere golflengte | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:28 | |||
Ja, maar van auto's ben ik daar wel redelijk van op de hoogte. Ik wist niet dat vliegtuigen bijna dagelijks een noodlanding moeten maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit meer in een vliegtuig stap, vliegtuigen gevaarlijk zijn of dat Lubitz onschuldig is. Het verbaast me alleen, want ik wist het niet. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:30 | |||
Er zijn er meer dan 9000 exemplaren van verkocht dus die lijst is wel logisch als letterlijk elke scheet wordt genoemd. | ||||
NewHorizon | maandag 30 maart 2015 @ 22:31 | |||
![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 22:35 | |||
Precies.. populair toestel en dus veel in actieve dienst. Daarbij zie ook veel meldingen als: "Bird strike, Lightning strike, cracked windshield" | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:43 | |||
Ja, bird strike is inderdaad wel een van de meest voorkomende inderdaad, samen met een rare geur in het vliegtuig. Ik weet verder ook niet hoevaak incidenten voorkomen bij andere vliegtuigen, het viel me gewoon op. ![]() Zeker omdat ik de afgelopen dagen wel vaker heb gelezen dat dit een beetje een probleemtoestel is. Eigenlijk zegt dat niet veel, aangezien het onderhoud ook erg belangrijk is en er verschillende generaties zijn. Wel opvallend ook hoe vaak een heel 'onschuldig' onderhoudsfoutje echt hele grote gevolgen kan hebben. Bij Air Crash Investigation zijn daar vaak voorbeelden van te zien. | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 22:47 | |||
Wat kun jij slecht lezen zeg.... Ik zeg toch nergens dat ik het beter weet? Er is naar buiten gekomen over die opnames dat hij een rustige kalme ademhaling had. Uiteindelijk wordt er een voorlopige conclusie gegeven dat het om zelfmoord gaat. Ik zeg dan dat dat voor mij als erg onlogisch klinkt vanwege die kalme ademhaling. Het gaat om details, waar hun veel waarde wss hechten aan dat deur op slot zat en met de knop voor de afdaling, vond ik die kalme ademhaling heel vreemd. Tuurlijk zijn er bijzondere gevallen waardoor het wel zou kunnen zelfmoord+kalme ademhaling. Maar het is gewoon totaal niet logisch. Ons lichaam, ons brein alles zal er voor zorgen dat we spanning voelen dan, dat de ademhaling anders wordt. We zijn geen robots die in volle kalmte zoiets aan gaan, zelfs al willen we graag dood. Nogmaals: Hij kan de uitzondering op de regel zijn. Maar het is gewoon niet logisch. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 22:48 | |||
Alleen hoeft bij een scheet meestal geen noodlanding te worden gemaakt. Bij deze incidenten wel. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:49 | |||
Het is juist een heel betrouwbaar toestel dus geen idee waar je dit gelezen hebt. Ja, echt bizar. Ik ben opgehouden met het kijken ernaar aangezien ik regelmatig in het vliegtuig stap. Het heeft dan toch wel een beetje invloed op mijn gemoedstoestand. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 22:52 | |||
Volgens mij was er laatst wel een noodlanding door heftige diarree ![]() | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 22:54 | |||
Wauw eight.... Jij kan echt niet tellen. Niet dat Xa1pt goed telde maar toch. Er staat maar 1 suicide voor de afgelopen 13 jaar. Dus met zijn 2 in 10 jaar zit hij meer dan goed. Er is in die 13 jaar maar 1 zekere suicide geweest, 1 mogelijke (van vorige week) en 1 waar er iets van een kans is van suicide. | ||||
bianconeri | maandag 30 maart 2015 @ 22:55 | |||
Als ik jou was zou ik geen scheet proberen te laten als je diarree hebt ![]() Een scheet is ook heel wat anders dan heftige diarree, diarree kun je van sterven. Dus in ernstige situatie is dat niet eens een vreemde reden om noodlanding te maken. | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 22:56 | |||
Klopt. Vet remspoor ook. | ||||
HaverMoutKoekje | maandag 30 maart 2015 @ 22:57 | |||
Hou toch gewoon je mond jongen, je 'boerenverstand' heeft geen toegevoedge waarde | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 22:58 | |||
Je leest maar half. Ik zei net al dat ik ook de eerdere ongelukken mee had geteld (oa '82 + '99). | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 23:04 | |||
Hoe is dat relevant? Een aanzienlijk percentage van de vliegrampen wordt nu veroorzaakt door sabotage door de piloten. | ||||
OEM | maandag 30 maart 2015 @ 23:06 | |||
Onzin. | ||||
Pleun2011 | maandag 30 maart 2015 @ 23:08 | |||
0,5% heb ik ergens gelezen | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 23:11 | |||
Oh, oke! Dat weet ik ook niet. Ik zal zo eens kijken of ik dat ergens kan terugvinden met fatsoenlijke onderbouwing. ![]() | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 23:14 | |||
Het is niet vreemd dat dat percentage stijgt als je andere mogelijk oorzaken van vliegrampen oplost; zoals het verbeteren van de technologie, het onderhoud, etc. Het percentage mag dan wel hoger zijn, maar dat wil niet zeggen dat het aantal vliegrampen agv sabotage door piloten groter is. | ||||
Marrije | maandag 30 maart 2015 @ 23:17 | |||
ik begin er niet aan, het lezen van zo'n lijst. Ik vlieg amper, maar als ik vlieg zijn het best lange vluchten, 4,5 en 6,5 uur, stelt niks voor voor een doorgewinterde vlieger. Maar als ik zo'n lijst lees dan kan ik die uren helemaal niet meer zonder spanning doorkomen. Gaat zonder dat lezen al lastig genoeg. | ||||
Physsic | maandag 30 maart 2015 @ 23:22 | |||
Heb even gegoogled en Airbus vliegtuigen (ook de A320) staan inderdaad vrij goed bekend! ![]() Wauw, ik had echt geen idee dat er zooo veel verschillende merken & types van vliegtuigen waren. Ik dacht dat het vooral Boeings waren. ![]() | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 23:22 | |||
Je vergeet dat er ook meer vluchten plaatsvinden. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 23:22 | |||
Kans op een fataal auto-ongeluk is veel groter ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 23:26 | |||
Ik kijk altijd Aircrash Investigation afleveringen op mijn tablet als ik in het vliegtuig zit. | ||||
quinoahipster | maandag 30 maart 2015 @ 23:48 | |||
![]() | ||||
11en30 | maandag 30 maart 2015 @ 23:49 | |||
Als dit psychische wrak normaal gescreend was geweest zou hij nergens aangenomen zijn en hadden 140 mensen die wel wat van hun leven maken nog geleefd. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 23:50 | |||
Sinds die interesse bij mij is ontstaan voel ik mij ook niet zo op mijn gemak. Ergens is dit ook wel vreemd aangezien er bij mij juist ook bewondering is voor de professionaliteit binnen de luchtvaart. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 23:52 | |||
Wat zal je buurman blij zijn | ||||
RemcoDelft | maandag 30 maart 2015 @ 23:53 | |||
Ik las ooit dat er tien keer zo veel mensen omkomen op weg naar Disney World dan in het park... | ||||
#ANONIEM | maandag 30 maart 2015 @ 23:56 | |||
Wat heeft mijn buurman daarmee te maken? | ||||
Isegrim | maandag 30 maart 2015 @ 23:57 | |||
Ik kijk erg graag naar Air Crash Investigation, maar ik word daarvan niet bang om te vliegen. | ||||
eight | maandag 30 maart 2015 @ 23:59 | |||
Naja, tijdens de vlucht zal hij wel wat meekrijgen. Eigen schuld natuurlijk, moet hij maar niet gapen | ||||
#ANONIEM | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:00 | |||
Ik vlieg nooit samen met mijn buurman. | ||||
eight | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:02 | |||
Ik ben wel benieuwd naar deze aflevering. Die van de MH370 was er al binnen een half jaar. Volgens mij is daar later nog een 2de aflevering over geweest. | ||||
eight | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:04 | |||
Je buurman tijdens de vlucht, droogkloot ![]() ![]() | ||||
#ANONIEM | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:06 | |||
![]() | ||||
Ryan3 | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:12 | |||
Juist dan wil ik graag vliegen, kans dat zulke dingen als in betreffende ACI 2 x gebeuren is nl. astronomisch vaag. Toch? | ||||
Xa1pt | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:16 | |||
![]() | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:19 | |||
Ik vergeet niks. | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:22 | |||
Jij denkt echt dat ieder 'psychisch wrak' bij een screening door de mand valt? En wat nou als een piloot na de screening pas een 'psychisch wrak' wordt? | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:23 | |||
Zeker als je de verhalen leest die wel goed zijn afgelopen! Waar de piloten in een korte tijd verschillende keuzes hebben moeten maken om het vliegtuig weer veilig aan de grond te krijgen. | ||||
11en30 | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:26 | |||
De systemen zullen moeten veranderen. Die koekwaus heeft gewoon gelijk. | ||||
__Saviour__ | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:27 | |||
Zal wel een aparte aflevering worden. Normaal focussen ze zich natuurlijk op het technische aspect. Hoe een keten van opeenvolgende missers, zowel techniek als menselijk, leidt tot de uiteindelijke ondergang van het toestel. Bij deze zaak speelt dat natuurlijk niet. Ze zullen er een psychologisch stukje van moeten maken. | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:35 | |||
Nou, kom jij maar met een oplossing die compleet waterdicht is en niet al te veel negatieve bijeffecten heeft. Daar zou je zomaar 'ns heel beroemd mee kunnen worden. Het is niet volledig uit te sluiten. | ||||
eight | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:37 | |||
Mee eens. Dit kun je niet volledig ondervangen. | ||||
__Saviour__ | dinsdag 31 maart 2015 @ 00:45 | |||
Autonome verkeersvliegtuigen zijn de oplossing. De technologie kan er zo zijn, maar mensen zullen het nog lang niet kunnen accepteren. | ||||
BlueMage | dinsdag 31 maart 2015 @ 01:00 | |||
Ja idd, vaak zat dat door goed ingrijpen van de piloten grote ongelukken voorkomen werden (dat vliegtuig wat op de Hudson landde komt bij me op, was net 'n week ofzo voordat ik zelf naar NYC zou vliegen ![]() | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 04:10 | |||
Nou, dat zal ongetwijdeld een enorme geruststelling zijn geweest dan. ![]() | ||||
Isabeau | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:00 | |||
![]() | ||||
Loekie1 | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:28 | |||
Ik denk dat het hier naartoe gaat in de toekomst: Zo snel mogelijk het besturingovernamesysteem, dat men op dit moment aan het ontwikkelen is in de vliegtuigen, inbouwen, als het volledig doorgetest is. In noodgevallen kan het cabinepersoneel dan een noodknop induwen, waarna het vliegtuig naar het dichtstbijzijnde vliegveld automatisch wordt bestuurd vanuit de dienstdoende verkeerstoren. | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:40 | |||
Wauw, dit stuk tekst.. En dan vooral de comments. Je moet maar zin hebben om zo'n belachelijk verhaal te typen. Als hij al die tijd nou had gestoken in onderzoek doen naar de feiten.. https://herstelderepubli(...)opt-weer-niets-van/ | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:42 | |||
Als het vliegtuig vanuit de verkeerstoren kan worden bestuurd, dan zou dat ook zomaar 'ns gehackt kunnen worden! ![]() | ||||
Nammie | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:46 | |||
Maar wel grotendeels. Nog strenger controleren, om de zoveel tijd gesprekken, inzicht in gegevens, zoiets? | ||||
Loekie1 | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:48 | |||
Ja maar dat heb je met kerncentrales ook. Ik denk dat het wel veilig te maken is. | ||||
Isegrim | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:54 | |||
Totale veiligheid is gewoon een illusie... | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:55 | |||
Een gesprek op z'n tijd zal niet verkeerd zijn, maar daar sluit je niks mee uit. Sommige mensen is enorm goed in het verbergen van gevoelens. Je moet niet het risico gaan lopen dat piloten liever hun mond houden over hun problemen dan dat ze er tegen bijvoorbeeld tegen artsen open over durven te zijn, waardoor ze hulp kunnen krijgen. De arts heeft namelijk het recht(/plicht?) om het beroepsgeheim te schenden als hij vermoedt dat de patient een direct gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen. Misschien had de arts dat vermoeden wel, maar hield hij z'n mond. Misschien had de arts dat vermoeden niet en was dat ziekbriefje wel vanwege vervelende buikkrampen die toch opeens over waren. ![]() En zelfs een piloot die nog nooit voor mentale/psychische problemen bij de huisarts is geweest, kan toch opeens hele gekke dingen gaan doen. Kans is heel klein, maar is er wel. | ||||
Pleun2011 | dinsdag 31 maart 2015 @ 08:58 | |||
Dat is ook niet waterdicht..aangezien het systeem nog altijd wordt ontworpen door de feilbare mens. | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:02 | |||
Precies. We kennen allemaal dat verhaal van die goede politieagent die opeens z'n buurmeisje in de tuin had begraven. Artsen of verpleegsters die toch niet altijd alles doen om een patient in leven te houden. Overal zitten 'rotte appels' tussen. Ik denk niet dat je geen leven hebt als je constant uitgaat van alle dingen die er zouden kunnen gebeuren. Straks zijn alle vliegtuigen, auto's, politieagenten, artsen, etc. 100% veilig, en dan breek je toch zomaar je nek omdat je over een stoeprandje struikelt. | ||||
Injetta | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:06 | |||
Wat ik niet echt kan vatten is dat hij iets spectaculairs wilde doen om zo 'beroemd' te worden. Wat heeft hij eraan? Hij is dood en kan dus op geen enkele manier 'genieten' van wat hij heeft gedaan. De menselijke geest kan hele vreemde kronkels hebben. | ||||
Five_Horizons | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:09 | |||
Het kan zelfs een impulsieve actie zijn geweest door de autopilot op 1000ft te zetten. Vanaf dat moment is er voor hem ook geen weg terug geweest. Als hij dat had moeten uitleggen, had ' ie nooit meer mogen vliegen en was z'n leven ook verwoest. Toen moest 'ie gewoon doorzetten.... Het kan van alles zijn.... | ||||
ThePlaneteer | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:17 | |||
Leuk als het een luchtverkeersleider is ipv een piloot die doordraait ;") | ||||
Nammie | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:17 | |||
Hoe weten we dat hij beroemd wilde worden? | ||||
ThePlaneteer | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:18 | |||
Dit is weer een hele andere discussie. Als arts moet je ook niet altijd alles willen doen om een patient in leven te houden. | ||||
Isabeau | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:36 | |||
Ik bedacht ook al dat het gebons en gegil zinloos was, want er was geen weg terug. Zijn leven zou totaal verwoest zijn, want vliegen had er dan sowieso nooit meer in gezeten. | ||||
Isabeau | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:39 | |||
Ja, ok, maar dit sdoort artsen wil je toch ook niet in de buurt van je zelfstandig wonende lieve oma hebben: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harold_Shipman | ||||
Twiitch | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:44 | |||
Er zijn geen rokende brokstukken en er zijn geen verkoolde lichamen en lichaamsdelen. Geen bagage en geen knuffels. Men heeft geleerd van Vlucht MH-17, blijkbaar. Er kan van alles en nog wat aan de hand zijn, maar er is daar in de Alpen géén vliegtuig met 150 mensen aan boord tegen een bergwand te pletter geslagen. Punt. ![]() | ||||
#ANONIEM | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:53 | |||
Denken we aan een correcte TT zo meteen? ![]() | ||||
#ANONIEM | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:55 | |||
Er zat een glitterpak in zijn koffer. | ||||
Leandra | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:57 | |||
Je kind/partner zal maar een van de slachtoffers zijn. Het is zo grof wat die figuren iedere keer roepen.. Alsof er geen nabestaanden zijn. | ||||
Isabeau | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:58 | |||
Die zijn er volgens hun ook niet. ![]() Who are these people kidding. It is obviously fake grieving and phony heart-ache. No such flight ever took off, let alone crashed. All these huggers are merely faking it for the cameras, one is even looking away from the person she is supposedly consoling. | ||||
Nammie | dinsdag 31 maart 2015 @ 09:59 | |||
![]() | ||||
Isabeau | dinsdag 31 maart 2015 @ 10:00 | |||
Inderdaad, Daar krijg ik nou wurgneigingen van, dat soort idioten. | ||||
Physsic | dinsdag 31 maart 2015 @ 10:06 | |||
Klopt zeker, maar op die maniwr bedoelde ik het eigenlijk niet. Het was een nette manier om het over het vermoorden van patiënten te hebben. |