quote:
Wanneer moet je fietsers dan nog inhalen?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:56 schreef Attitude het volgende:
[..]
Als de oprit rechts van je is, dan niet. Maar in dit geval, er was een fietser voor de scooter en fietser steekt straat over. Dan moet het achteropvolgende verkeer daar op bedacht zijn. Dat er die mogelijkheid zou kunnen gebeuren. Of het nu een straat is of een oprit.
Ah, dus moet je altijd maar achter een fietser blijven hangen en niet inhalen, want oh wee hij zou wel eens zomaar de weg kunnen oversteken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:50 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja dan heeft hij dus een slecht moment gekozen om in te halen, aangezien je 'enigszins' kan verwachten dat een fietser geen richting aangeeft en dat iemand een zijstraat inrijdt.
Moet niet, want er zijn genoeg plekken om in te halen. Als je precies bij een zijweg gaat inhalen, dan bestaat de kans dat je ooit een fietser tegenkomt die zonder z'n hand uit te steken afslaat.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ah, dus moet je altijd maar achter een fietser blijven hangen en niet inhalen, want oh wee hij zou wel eens zomaar de weg kunnen oversteken.
De snorscooter hoeft ook geen schuld te bekennen, hij moet overmacht aantonen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als diegene het aangeeft is het ene ander verhaal. Ik was er niet bij, maar gebaseerd op de OP zou ik als snorscooter geen schuld bekennen.
Vast wel, er zijn genoeg debielen die niet op de weg thuishoren. Maar dat maakt de inhalende partij nog niet fout.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Moet niet, want er zijn genoeg plekken om in te halen.Als je precies bij een zijweg gaat inhalen, dan bestaat de kans dat je ooit een fietser tegenkomt die zonder z'n hand uit te steken afslaat.
Mwoah. Ik snap je punt maar het blijft een beetje grijs gebied.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Moet niet, want er zijn genoeg plekken om in te halen.Als je precies bij een zijweg gaat inhalen, dan bestaat de kans dat je ooit een fietser tegenkomt die zonder z'n hand uit te steken afslaat.
Ja die kans bestaat, Maar dan ben je niet ineens schuldig.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:04 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Moet niet, want er zijn genoeg plekken om in te halen.Als je precies bij een zijweg gaat inhalen, dan bestaat de kans dat je ooit een fietser tegenkomt die zonder z'n hand uit te steken afslaat.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vast wel, er zijn genoeg debielen die niet op de weg thuishoren. Maar dat maakt de inhalende partij nog niet fout.
Je hoeft niet 'fout' of 'schuldig' te zijn om aansprakelijk te zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja die kans bestaat, Maar dan ben je niet ineens schuldig.
Waar woont ze dan als ze geen adres heeft?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:07 schreef Haas11 het volgende:
Nina woont gewoon in Nederland, maar heeft dus geen AVP.
In een huis, zo 1 met een dak.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:08 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Waar woont ze dan als ze geen adres heeft?
Heb je een voorbeeld?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:06 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[..]
Je hoeft niet 'fout' of 'schuldig' te zijn om aansprakelijk te zijn.
Ja, artikel 185 WVW veronderstelt dat de gemotoriseerde aansprakelijk is (tenzij overmacht)quote:
quote:Het is aan de gemotoriseerde om feiten en omstandigheden aan te dragen en zonodig te bewijzen waaruit overmacht kan worden afgeleid. Lukt dit niet of slechts ten dele, dan strandt het overmachtsverweer. Er is slechts sprake van overmacht indien de gemotoriseerde rechtens gezien geen enkel verwijt valt te maken ten aanzien van de wijze waarop hij aan het verkeer heeft deelgenomen (voorzover relevant voor het ontstaan van het ongeval). Eventuele fouten van andere weggebruikers - waaronder begrepen de eventuele fouten van het slachtoffer zelf - zijn daarbij slechts van belang wanneer die fouten voor de gemotoriseerde zo onwaarschijnlijk waren, dat deze bij het bepalen van diens rijgedrag met die mogelijkheid naar redelijkheid geen rekening behoefde te houden. Cruciale punten hierbij zijn het rijgedrag van de gemotoriseerde en de plaats van het ongeval. Enkele factoren die bij de overmachtsvraag
een rol spelen:
o snelheid waarmee werd gereden;
o mate van anticipatie op mogelijke verkeersfouten
van anderen;
o zicht;
o verlichting;
o reactie op verkeersfout;
o raakpunt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |