abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151161881
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan is het wat lager, ik heb 1500 euro genomen als rond bedrag. Je kunt ook 1200 nemen. Minimumloon plus toeslagen zal daar boven zitten lijkt me?

[..]

Het moet sober zijn, net genoeg om van te leven. Als dat lager is dan 1500 dan maak je het lager dan 1500.
Ok, fair enough.

Als ik me niet vergis is minimumloon plus toeslagen voor een alleenstaande zonder kinderen ongeveer 1300 euro. Een bijstandsuitkering inclusief toeslagen ongeveer 825 euro, trouwens.

Moeilijkheid is natuurlijk dat je veel minder geld nodig hebt als je samenwoont. In een gezin hebben vaak niet beide ouders een full-time baan en als je samenwoont krijg je ook geen dubbele uitkering. Maar bij het basisinkomen is het idee dat je die bureaucratie niet wil hebben. Dan is het bedrag dus óf te laag om als alleenstaande van te kunnen leven, óf zo hoog dat het als je samenwoont veel meer is dan het minimum dat je nodig hebt.
pi_151162097
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 17:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok, fair enough.

Als ik me niet vergis is minimumloon plus toeslagen voor een alleenstaande zonder kinderen ongeveer 1300 euro. Een bijstandsuitkering inclusief toeslagen ongeveer 825 euro, trouwens.

Moeilijkheid is natuurlijk dat je veel minder geld nodig hebt als je samenwoont. In een gezin hebben vaak niet beide ouders een full-time baan en als je samenwoont krijg je ook geen dubbele uitkering. Maar bij het basisinkomen is het idee dat je die bureaucratie niet wil hebben. Dan is het bedrag dus óf te laag om als alleenstaande van te kunnen leven, óf zo hoog dat het als je samenwoont veel meer is dan het minimum dat je nodig hebt.
Een koppel krijgt toch ook een hoger bedrag aan bijstand dan een alleenstaande. Single zijn is altijd duurder dan samenwonen
I search for something I'm missing and disappear when I'm bored
pi_151162187
Een koppel met drie thuis wonende volwassenen kinderen krijgt zelfs vijf basisinkomens .. Als ze dat poolen hoeven ze nooit van hun leven meer te werken en in luxe leven

Maar dat doen ze nu ook al en het kost meer
pi_151162679
quote:

[..]

Ok, fair enough.

elke volwassene kan 1 bijstandsuitkering aanvragen van rond de 600 euro netto per maand. Of ze op 1 adres wonen maakt niks uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_151162898
quote:

[..]

Ok, fair enough.

Huurtoeslag alleen al kan oplopen tot 300 euro, zorgtoeslag bestaat ook, en dan heb je nog vrijstellingen, dat was het volgens mij voor de kinderlozen.

quote:
Maar samenwonen mag ook weer besparen, en wat over hebben zonder in het zweet des aanschijns te arbeiden is geen zonde meer. De met bankensubsidie en huurtoeslag verstoorde woningmarkt vormt natuurlijk wel een probleem, maar het zou juist de kans bieden die te normaliseren. Maar wat mij betreft maak je het zo sober dat mensen die alleen maar basisinkomen genieten massaal met anderen een huis gaan delen om kosten te besparen.

Het gaat er mij niet om dat werklozen financieel beter af zijn in die toestand van werkloosheid, maar dat ze hun inkomen weer in eigen hand kunnen nemen ipv afhankelijk te zijn van die werkgever die net toevallig hen heeft uitverkoren voor die ene full time baan. Willen ze in een klein hokje op de bank liggen, moet ze dat zelf weten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Weltschmerz op 29-03-2015 18:32:05 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 29 maart 2015 @ 18:32:32 #256
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_151163037
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet.

Ik heb bijv. jarenlang als hobby aan een soort van computerspel gewerkt. Heel veel moeite ingestoken, ik bied het nu als gratis download aan, ik sta #1 in Google ook als je de algemene soortnaam zoekt. En daarmee haal ik welgeteld 5 mensen per maand die het downloaden.

Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je een basisloon hebt en heel Nederland zich fulltime op zulke onzin kan storten? Dan blijft er straks nog maar 1 geïnteresseerde per maand over.

Ik denk dat veel mensen dan toch het gevoel missen dat hun werk gewaardeerd wordt. Ongeacht de financiële kant.
Ja nou wil ik natuurlijk ook weten welk spel dat is.
pi_151164029
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 18:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

elke volwassene kan 1 bijstandsuitkering aanvragen van rond de 600 euro netto per maand. Of ze op 1 adres wonen maakt niks uit.
Verrek.
Wat een instinker zeg. Hele tabellen met "de hoogte van de uitkering hangt af van uw gezinssituatie" en uiteindelijk is de hoogte voor gehuwden gewoon precies 2x de hoogte voor alleenstaanden. :D

Tenminste, voor 2014. Als ik het goed begrijp is in 2015 de hoogte voor alleenstaanden omhoog gegaan naar wat voorheen het bedrag voor alleenstaande ouders was? Dan is het niet x2 als je samenwoont.
pi_151164043
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 18:32 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja nou wil ik natuurlijk ook weten welk spel dat is.
Ja dat ga ik niet vertellen hè, dat je zo m'n echte naam kan vinden. :P
pi_151164060
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:05 schreef Igen het volgende:
Tenminste, voor 2014. Als ik het goed begrijp is in 2015 de hoogte voor alleenstaanden omhoog gegaan naar wat voorheen het bedrag voor alleenstaande ouders was? Dan is het niet x2 als je samenwoont.
Het is precies andersom, de hoogte van een alleenstaande met kind is verlaagd tot het bedrag van een alleenstaande zonder kind, tenzij de gemeente bijbetaald. Met kind bedoel ik jonger dan 18 jaar
Als je kind 18 is, dan kan die ook bijstand aanvragen

En trouwen hoeft ook niet.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 29 maart 2015 @ 19:07:18 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151164094
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leg vooral uit hoe je het steunen van graaibankiers rijmt met het rechts stemmen uit principes.
Exhibit A.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 29 maart 2015 @ 19:08:22 #261
132605 kawotski
Il Dottore
pi_151164135
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 10:49 schreef Igen het volgende:

Maar het doel van het basisinkomen lijkt me niet om ervoor te zorgen dat rendabele bedrijven hun werknemers verliezen omdat die allemaal dankzij de overheidssubsidie in de vorm van het basisinkomen hun eigen onrendabele projectjes beginnen.
Dat weet ik nog niet zo zeker, wat er nu plaatsvindt in de economie is volgens mij ook niet geheel de bedoeling. Probeer nu nog maar eens op te boksen tegen de grote jongens. In de praktijk werkt het nu zo uit dat ik wel ergens moet werken om mijn lasten te kunnen betalen terwijl ik liever mijn energie steek in mijzelf dan in een bedrijf dat het grootste deel van mijn tijd in beslag neemt. En dat tegen een modaal inkomen. Met een basisinkomen kan ik wellicht nog voor dat bedrijf werken maar is het niet vanzelfsprekend meer dat dat tegen een modaal inkomen gaat. De macht ligt wat mij betreft teveel bij de werkgevers momenteel. En dan mag ik blij zijn dat ik geen chauffeur ben of ergens in de produktie werk.

Overigens moet men toch echt even de Panorama uitzending bekijken van Canvas. Dit gaat namelijk niet werken als pilot. Het moet op grote schaal, eigenlijk wereldwijd, worden ingevoerd.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zondag 29 maart 2015 @ 19:08:28 #262
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_151164142
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja dat ga ik niet vertellen hè, dat je zo m'n echte naam kan vinden. :P
:?
pi_151164179
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is precies andersom, de hoogte van een alleenstaande met kind is verlaagd tot het bedrag van een alleenstaande zonder kind, tenzij de gemeente bijbetaald.
http://www.rijksoverheid.(...)r-1-januari-2015.pdf

Daar staat 960,83 voor alleenstaanden en 1372,62 voor gehuwden. Dat is voor alleenstaanden toch echt het bedrag dat voorheen voor alleenstaande ouders gold, plus inflatiecorrectie.
pi_151164258
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:09 schreef Igen het volgende:

[..]

http://www.rijksoverheid.(...)r-1-januari-2015.pdf

Daar staat 960,83 voor alleenstaanden en 1372,62 voor gehuwden. Dat is voor alleenstaanden toch echt het bedrag dat voorheen voor alleenstaande ouders gold, plus inflatiecorrectie.
http://www.rsdaov.nl/inko(...)ouders-in-2015_3913/
quote:
Per 1 januari 2015 krijgt een alleenstaande ouder dezelfde uitkering als een alleenstaande zonder thuiswonende kinderen. Dit geldt voor zowel de bijstandsuitkering, als de Ioaz-, Ioaw, en Bbz-uitkering. De uitkering wordt lager omdat de overheid wil dat een alleenstaande ouder er financieel op vooruit gaat als zij gaan werken.
Dit was ook volop in het nieuws en vooral met huilie huilie verhalen van bijstandsmoeder die toevallig vergeten dat het kindgebonden budget wordt verhoogd ter compensatie.

Ik heb geen idee waarom deze informatie bij de rijksoverheid staat. Het was vorig jaar echt volop in het nieuws. ELke maand ging nieuwsuur, hartv an nederland of 1vandaag daar wel over.
  zondag 29 maart 2015 @ 19:15:07 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_151164378
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:08 schreef kawotski het volgende:

[..]

Dat weet ik nog niet zo zeker, wat er nu plaatsvindt in de economie is volgens mij ook niet geheel de bedoeling. Probeer nu nog maar eens op te boksen tegen de grote jongens.
Dat is juist in deze tijd mogelijk. Kijk maar eens naar al die jonge mensen die onder het mom van startups zich in de ondernemerswereld storten. Het is in deze tijd bij uitstek een goede tijd om (met behulp van de nieuwste technieken) te innoveren en daarmee grote bedrijven de loef af te steken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_151164406
quote:

[..]

Dat weet ik nog niet zo zeker, wat er nu plaatsvindt in de economie is volgens mij ook niet geheel de bedoeling. Probeer nu nog maar eens op te boksen tegen de grote jongens. In de praktijk werkt het nu zo uit dat ik wel ergens moet werken om mijn lasten te kunnen betalen terwijl ik liever mijn energie steek in mijzelf dan in een bedrijf dat het grootste deel van mijn tijd in beslag neemt. En dat tegen een modaal inkomen. Met een basisinkomen kan ik wellicht nog voor dat bedrijf werken maar is het niet vanzelfsprekend meer dat dat tegen een modaal inkomen gaat. De macht ligt wat mij betreft teveel bij de werkgevers momenteel. En dan mag ik blij zijn dat ik geen chauffeur ben of ergens in de produktie werk.

Overigens moet men toch echt even de Panorama uitzending bekijken van Canvas. Dit gaat namelijk niet werken als pilot. Het moet op grote schaal, eigenlijk wereldwijd, worden ingevoerd.
Je moet ook met iets nieuws komen, wat momenteel uiterst meer eenvoudiger is dan vroeger door internet.
pi_151164414
quote:

[..]

Als ik naar de verschillende activiteiten van ons bedrijf kijk, dan zie ik telkens dat er maar een heel beperkt aantal spelers is dat elkaar op die activiteit beconcurreert. Waarom? Omdat kwantiteit loont. De eerste keer dat je een opdracht doet moet je het wiel opnieuw uitvinden. Procedures en methodes opzetten, software programmeren, enzovoort. Bij volgende opdrachten kun je dat hergebruiken. Voor een nieuwkomer is het daarom erg moeilijk om ertussen te komen. Bij sommige activiteiten zie je dan bijv. dat zelfs een Zwitsers bedrijf met torenhoge loonkosten opdracht na opdracht in de wacht sleept, simpelweg omdat het zelfs met half zo hoge loonkosten niet uitkan om een hele bedrijfsinfrastructuur op te zetten voor zo'n opgave.

Nou kun je zeggen dat het basisinkomen een "oplossing" voor dat "probleem" is. Maar dat is niet zo. Het zou juist heel dom zijn om met overheidssubsidie ervoor te zorgen dat tien keer het wiel opnieuw wordt uitgevonden.
pi_151164490
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:16 schreef Igen het volgende:

[..]

Als ik naar de verschillende activiteiten van ons bedrijf kijk, dan zie ik telkens dat er maar een heel beperkt aantal spelers is dat elkaar op die activiteit beconcurreert. Waarom? Omdat kwantiteit loont. De eerste keer dat je een opdracht doet moet je het wiel opnieuw uitvinden. Procedures en methodes opzetten, software programmeren, enzovoort. Bij volgende opdrachten kun je dat hergebruiken. Voor een nieuwkomer is het daarom erg moeilijk om ertussen te komen. Bij sommige activiteiten zie je dan bijv. dat zelfs een Zwitsers bedrijf met torenhoge loonkosten opdracht na opdracht in de wacht sleept, simpelweg omdat het zelfs met half zo hoge loonkosten niet uitkan om een hele bedrijfsinfrastructuur op te zetten voor zo'n opgave.

Nou kun je zeggen dat het basisinkomen een "oplossing" voor dat "probleem" is. Maar dat is niet zo. Het zou juist heel dom zijn om met overheidssubsidie ervoor te zorgen dat tien keer het wiel opnieuw wordt uitgevonden.
Het is logisch dat je niet kan concureren met grote conglomeraten... je moet juist iets nieuws bedenken en het is nog nooit zo eenvoudig geweest om dit aan de man te brengen via internet.
pi_151164815
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 19:16 schreef Igen het volgende:

[..

Dat is helemaal niet het doel van het basisinkomen. Het vervangt het hele uitkeringen en toeslagencircus met bijbehorende bureaucratie
pi_151164982
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als ik het goed begrijp speelt nu het volgende:

Er is een overschot aan 'laagopgeleiden' en aan 'laagbetaalde' arbeidskrachten...

MBO begint op bepaalde niveau's reeds te verdwijnen...

HBO'ers nemen de posities van MBO'ers in...

Hoogopgeleiden nemen posities van HBO'ers in...

Wat doet dat uiteindelijk met eerstgenoemde groep?
het is nog steeds onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid niet ingrijpt op de banenmarkt. Er verdwijnen nog altijd meer banen in NL dan dat er bij komen. Maar ondertussen zet de overheid wel de grenzen open voor goedkope arbeidskrachten uit de MOE-landen. Dit kost de belastingbetaler handen vol met klauwen belastinggeld
  zondag 29 maart 2015 @ 20:46:19 #271
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_151168278
quote:
Het is toch geen probleem als mensen gemotiveerd worden samen te leven? Heel veel steuntrekkers hebben hun eigen woning, terwijl heel veel werkende jongeren in grote steden een huis delen! Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
censuur :O
  zondag 29 maart 2015 @ 21:08:08 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_151169628
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het is toch geen probleem als mensen gemotiveerd worden samen te leven? Heel veel steuntrekkers hebben hun eigen woning, terwijl heel veel werkende jongeren in grote steden een huis delen! Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Dat is geen omgekeerde wereld, maar gewoon het gevolg van calculerende burgers.
Die steuntrekkers krijgen meer uitkering en ook nog huursubsidie als ze zelfstandig wonen. Dus is het voor hen gunstig. Helemaal als ze op papier zelfstandige woonruimte hebben, maar in de praktijk samenwonen en de hen toegewezen woning voor woekerprijzen onderverhuren, zoals in de praktijk meestal gebeurt.

Die werkende jongeren hebben er juist voordeel bij als ze een huis delen, want omdat ze niets van de staat krijgen is de huur dus ook gedeeld. Terwijl hun werkgever het niet in zijn hoofd zal halen hun loon te minderen omdat ze met z'n allen samenwonen. Logisch allemaal.
The End Times are wild
pi_151171638
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het lijkt me ook geen probleem dat jongeren een woning delen. Ik heb het jaren gedaan, ook toen ik makkelijk een zelfstandige woning kon betalen. Zoveel duurder was dat trouwens ook niet, maar het is goed voor je ontwikkeling, met name die van zolderkamerautistjes. Maatschappelijk gezien is echter vooral goed omdat woonruimte per definitie schaars is en dat woonruimte bespaart.

Dat soort marktverstoringen en daarmee prijsopdrijvingen zijn inherent aan voorwaardelijk inkomen gericht op de noodzakelijkheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_151173660
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 08:54 schreef DonJames het volgende:
Ik denk dat het niet gaat werken, maar ben eigenlijk wel benieuwd. Hoeveel mensen gaan op hun reet zitten en houden hun handje op, en wie denkt "fuck it, ik wil wél dat mooie huis"? Kom maar op met dat experiment.
Er zijn nu al hele volkstammen die thuis zitten en niet willen werken.
Dus die zullen er altijd zijn.

Het voordeel van een basisinkomen zou naar mijns inziens zijn dat de bevolking vrij is om vanuit haar intrinsieke motivatie te ondernemen/werken/onderzoeken/enz. Dit werkt ongelovelijk veel sterker dan de redenen (extrinsieke motivatie) waarvoor we nu werken.

Een basisinkomen hoeft overigens niet in geld uitgedrukt zijn maar kan toch ook in middelen? (woning, voedsel, zorg bijvoorbeeld).
  zondag 29 maart 2015 @ 22:22:03 #275
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_151173788
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:19 schreef k3vil het volgende:
Een basisinkomen hoeft overigens niet in geld uitgedrukt zijn maar kan toch ook in middelen? (woning, voedsel, zorg bijvoorbeeld).
Duizenden jaren geleden is geld "bedacht" als ruilmiddel, omdat het zoveel handiger is! Wat wil jij, Staatswoningen waar iedere Nederlander gratis terecht kan en elke dag drie maaltijden op tafel staan? Dat hebben we al, dat heet een gevangenis.
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')