abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:37:01 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_151067095
Experimenteren met een basisinkomen

Steeds meer gemeenten willen experimenteren met een basisinkomen. Een kleine groep inwoners ziet dan af van het recht op bijstand, huur- en zorgtoeslag. In ruil daarvoor krijgen ze een bedrag, waar iemand net van kan rondkomen. Bijverdienen mag, maar hoeft niet.

Onbeperkt bijverdienen
Gemeenten zien wel wat in het idee van een basisinkomen. Sinds dit jaar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor werk en inkomen. Eén van de verantwoordelijkheden is om werklozen weer aan het werk te krijgen.

In Groningen vragen ze zich af of een basisinkomen werkt. Wethouder Mattias Gijsbertsen kijkt naar de mogelijkheden van een experiment waarbij uitkeringsgerechtigden onbeperkt kunnen bijverdienen. Een soort basisinkomen ‘light’.

In Leeuwarden presenteerde econoom Marcel Canoy deze maand een plan voor een experiment met een basisinkomen. Duizend Friezen - bijstandsgerechtigden, kunstenaars en zzp’ers - zouden mogen meedoen.

Volgens Canoy is het interessant om te kijken wat er gebeurt als mensen in vrijheid en zonder armoede leven. 'Gaan ze op de bank liggen met een zak chips? Of worden ze juist productiever?'

Succes
Het idee van een basisinkomen is niet nieuw. In Pakistan werd er 600 na Chr. al over geschreven en in de jaren ’70 was er een jarenlang experiment in Dauphine in Canada. Uit die proef bleek dat alleen moeders en tieners minder gingen werken: moeders bleven langer thuis bij hun kinderen en tieners gingen langer naar school. Ook in Namibië bleek een experiment met het basisinkomen een succes.

Nederlandse gemeenten mogen dan wel steeds vaker willen experimenteren met het basisinkomen of een variant daarop. In Den Haag gaan de handen nog niet op elkaar voor het idee. Partijen als D66 en PvdA pleiten wel voor experimenten en onderzoeken op gemeentelijk niveau.

Experimenten
Maar een basisinkomen voor iedere Nederlander lijkt vooralsnog onhaalbaar. Marcel Canoy: "We hebben experimenten van lang geleden, dus we weten niet wat er precies gaat gebeuren. Ik ben daarom voorstander van experimenten. Maar om het is te vroeg om het in heel Nederland in te voeren."
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)met-een-basisinkomen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:37:24 #2
pi_151067107
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou, nee.
Ja, wel.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_151067145
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, wel.
Nee. Maar wel leuk geprobeerd.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat je dezelfde levensstandaard wilt aanhouden? Dit voorbeeld is alleen van toepassing bij lonen om en nabij het minimumloon i.v.m. arbeidsoverschot aldaar.
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.
pi_151067163
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, wel.
Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
pi_151067221
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
pi_151067255
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Scorpie het volgende:
Ik werk voor bedrag x omdat ik vind dat ik dat waard ben. Met dit plan zou ik opeens de helft minder waard zijn, terwijl ik wel net zoveel oplever voor mijn directeur. Ik begrijp jouw enthousiasme niet om dan je loon maar te halveren omdat ik toevallig gratis geld toegeschoven krijg.
Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?

Of bedoel je nu je netto loon? Je netto loon neemt nauwelijks af. Ja de belastingdruk wordt iets hoger maar dat wordt grotendeels al dan niet helemaal gecompenseerd met datzelfde basisinkomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_151067257
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:13 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Valt wel mee, ik zit bruto nog geen 200 euro onder modaal.
Inwisselbaar dus.

quote:
Er was ooit zo'n mooie website: Where money walks. Daar kon je precies zien wat de effecten waren van het heffen van belasting op vermogen. Overal waar dat gedaan werd verdwenen de rijkeren.
Ze gaan echt niet weg omdat ze 1500 euro basisinkomen krijgen en 1600 euro belasting meer betalen.

quote:
Zie mijn berekening. Waar is die van jou? Ik wacht nog steeds.
NWS / Nederland gaat experimenteren met het basisinkomen.

quote:
Ik wil dat iedereen zijn eigen boterham verdient.
Dan moet je dat niet afhankelijk maken van het vinden van een baan, want die zijn er te weinig. Mede omdat de loonkosten zo hoog zijn. Je moet je werknemer meteen zoveel betalen dat hij zijn levensonderhoud kan betalen en dat is niet weinig.

quote:
Aangezien je vindt dat mijn berekening niet opgaat zie ik graag die van jou tegemoet.
En dan niet weer uitgaan van werkenden die hun complete basisinkomen direct weer inleveren want dan levert werken dus nog steeds niks op maar letterlijk volgens de definitie van het basisinkomen: Iedereen krijgt die, ongeacht of je werkt of niet.
Je krijgt het ook ongeacht of je werkt. Maar over het inkomen uit werk boven de belastingvrije voet betaal je gewoon belasting net als nu. Als je dan het progressieve belastingstelsel aanhoudt, is er een loon dat zo hoog is dat je meer belasting betaalt dan je aan basisinkomen krijgt. Dat doet er niet aan af dat je een basisinkomen krijgt. De inkomsten uit werk zijn immers afhankelijk van het feit of je werkt, terwijl het basisinkomen dat niet is.

Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Maar als je een ander punt wil maken dat simplistisch rechts tegen is zul je er iets beter over na moeten denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_151067307
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, de vrije markt lost het probleem niet op dat mensen als het zou kunnen meer boeken willen schrijven dan anderen willen lezen, en meer schilderijen willen verven dan anderen willen bekijken.
Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.
pi_151067323
Dit werkt toch nooit als niet iedereen mee doet? :')
pi_151067351
Super!! Kan ik lekker iedere dag een beetje zuipen, een beetje blowuh...
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:42:33 #11
pi_151067359
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, dan daalt de prijs gewoon. probleem opgelost,

Al de schrijvers hoeven geen miljonair te worden want ze krijgen al basisloon, waarmee ze defacto financieel onafhankelijk zijn. . Iedereen gelukkig.
pi_151067386
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Waarom zou jouw baas, jou naar de concurrent laten vertrekken die jou meer biedt omdat er een basisloon zou zijn? Waarom je loon halveren?

Of bedoel je nu je netto loon? Je netto loon neemt nauwelijks af. Ja de belastingdruk wordt iets hoger maar dat wordt grotendeels al dan niet helemaal gecompenseerd met datzelfde basisinkomen.
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.
pi_151067406
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Villas_Rubin het volgende:
Super!! Kan ik lekker iedere dag een beetje zuipen, een beetje blowuh...
Van welk geld?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_151067416
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Al de schrijvers hoeven geen miljonair te worden want ze krijgen al basisloon, waarmee ze defacto financieel onafhankelijk zijn. . Iedereen gelukkig.
Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:07 #15
pi_151067433
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het is heel simpel, je hebt straks een ongelimiteerd aanbod want gegarandeerd inkomen == ongelimiteerd produceren en een verstoorde vraag waarbij er geen regulatie is door middel van dalend of opdrogen van inkomen bij de producent. Ook draai je elke vorm van innovatie de nek om want de cashflow blijft op peil, ongeacht alles.
Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij. :')
pi_151067435
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:41 schreef jatochneetoch het volgende:
Dit werkt toch nooit als niet iedereen mee doet? :')
Klopt. Daarom moet er dus een basisinkomen voor iedereen zijn; waarna je uitkeringen (inclusief bijstand, AOW, WW etc) laat vervallen - net als de minimumlooneisen voor werkgevers.

Hiermee versimpel je de overheidsadministratie gigantisch en moedig je werkgevers aan om mensen aan te nemen voor allerlei klusjes die men nu laat zitten omdat de werknemers te duur zijn.

In theorie.
pi_151067438
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Van welk geld?
Van je basisinkomen
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:10 #18
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_151067439
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

Van welk geld?
Wat de belastingbetaler afdraagt natuurlijk :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:44:49 #19
pi_151067463
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat maakt dus niet uit. Een dalende vraagprijs doet niets met het aanbod aangezien de financiering geen probleem meer is voor de productie. Je hebt dus geen vraag en aanbod markt meer.
Prima toch?
pi_151067464
Stel dat de basisinkomen voor iedereen beschikbaar wordt.
Bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
En de mensen van andere landen massaal hier naartoe komen voor inburgering?
To see or not to see. That's my answer.
pi_151067493
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Innovatie in het boeken schrijven? Je bent niet goed snik jij. :')
ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:45:45 #22
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_151067506
quote:
5s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Guyver2 het volgende:
Stel dat de basisinkomen voor iedereen beschikbaar wordt,
bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
Dat zou een logisch gevolg zijn ja. Als ''nieuwe'' Nederlander heb je dan ook recht op een basisinkomen lijkt me?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_151067526
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Prima toch?
Je hebt dus geen argumentatie en je stelling dat een vraag&aanbod markt het probleem van onnodige productie zou oplossen is niet bewezen. Staat genoteerd.
pi_151067548
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus effectief heeft niemand iets aan het basisinkomen behoudens de mensen met een uitkering tot aan minimumloon. Ik zie niet in waarom dit systeem er zou moeten komen, ik mis de voordelen.
Of als jij werkloos raakt en geen WW meer kunt krijgen en je huis moet opeten...
Als jij als student verder wilt leren maar het verschil tussen werken en studeren qua inkomen wel erg groot is...
Alle toeslagen en subsidies die eigenlijk helemaal niet nodig zijn kun je de das om doen.
Minder bureaucratie omdat die toeslagen en subsidies niet getoetst hoeven te worden op een persoon, ieder jaar opnieuw.

Werkgevers die sneller werknemers in dienst kunnen nemen omdat de lonen dalen wat zorgt voor meer werkgelegenheid én productie.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:47:16 #25
pi_151067570
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

ja, want we hebben het nu slechts over 1 vak en niet over de gehele linie als we een basisinkomen gaan invoeren.
Je moet eens proberen te lezen waar je op reageert. :D
pi_151067591
quote:
Bestaat er niet een kans dat nederlanders massaal op vakantie gaan naar goedkopere landen?
Smijt er een paar regels tegenaan zou ik zeggen.
Er valt wel wat van te zeggen als je minder dan de helft van het jaar in Nederland bent bijvoorbeeld.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:47:55 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151067605
Ben benieuwd wat de tegenstanders van een basisinkomen voor alternatieven hebben nu banen steeds schaarser worden door de rappe technologische vooruitgang.

Wellicht het expres storten van vuil in het park zodat die 'uitvreters' alsnog 8 uur per dag kunnen gaan prikken? Dat ze in ieder geval 'nuttig' zijn?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151067627
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef JanCees het volgende:

[..]

Van je basisinkomen
Tjah, daar moet je wel krappe jointjes van roken dan.
pi_151067632
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet.

Ik heb bijv. jarenlang als hobby aan een soort van computerspel gewerkt. Heel veel moeite ingestoken, ik bied het nu als gratis download aan, ik sta #1 in Google ook als je de algemene soortnaam zoekt. En daarmee haal ik welgeteld 5 mensen per maand die het downloaden.

Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je een basisloon hebt en heel Nederland zich fulltime op zulke onzin kan storten? Dan blijft er straks nog maar 1 geïnteresseerde per maand over.

Ik denk dat veel mensen dan toch het gevoel missen dat hun werk gewaardeerd wordt. Ongeacht de financiële kant.
pi_151067644
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Smijt er een paar regels tegenaan zou ik zeggen.
Er valt wel wat van te zeggen als je minder dan de helft van het jaar in Nederland bent bijvoorbeeld.
Basisinkomen combineren met 90% lokaal geld en 10% gewoon geld.
pi_151067688
We staan aan de vooravond van de volgende industriële revolutie, waarbij nog niemand bedacht heeft wat de werklozen kunnen gaan doen. Magazijnen robotiseren, zelfrijdende auto's bestaan nu al dus over 20 jaar is er een grote kans dat vrachtwagens geen bestuurder meer nodig hebbenen en zelfs in de gezondheidszorg zullen de komende 50 jaar robots het merendeel van het werk overnemen. Het toevluchtsoord bij vroegere revoluties, namelijk denkwerk zal de komende 20 jaar grotendeels worden overgenomen door computerbots. Zelfs creatieve sneeuwvlokjes lopen risico, aangezien computers nu al muziek kunnen componeren die niet te onderscheiden is van mensenwerk.

Een beetje experimenteren met nieuwe manieren van inkomen regelen is dus wel op zijn plaats.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:49:33 #32
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151067689
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:48 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet.

Ik heb bijv. jarenlang als hobby aan een soort van computerspel gewerkt. Heel veel moeite ingestoken, ik bied het nu als gratis download aan, ik sta #1 in Google ook als je de algemene soortnaam zoekt. En daarmee haal ik welgeteld 5 mensen per maand die het downloaden.

Kun je je voorstellen wat er gebeurt als je een basisloon hebt en heel Nederland zich fulltime op zulke onzin kan storten? Dan blijft er straks nog maar 1 geïnteresseerde per maand over.

Ik denk dat veel mensen dan toch het gevoel missen dat hun werk gewaardeerd wordt. Ongeacht de financiële kant.
Van waardering alleen kan je geen dak boven je hoofd betalen...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151067859
quote:

[..]

Nee, zo werkt dat niet.

Iedereen gaat op een houtje zitten en zich niet inspannen om een klein beetje luxe te veroorloven?
Ik geloof daar niet in. Zeker bij de minst verdienende laag in Nederland loopt iedereen met merkkleding. Status is een grote drijfsfeer juist in die contreien.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:52:25 #34
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_151067866
quote:
Als je van je basisinkomen op vakantie kan gaan weet je dat het teveel is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:52:30 #35
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151067872
quote:
Dankzij het behoorlijk op de man spelende commentaar van je en je verwijzing naar een link zonder berekening over hoe je het allemaal gaat betalen én je definitie van basisinkomen die niet klopt ben ik wel een beetje uitgediscussieerd met je.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leuk en aardig maar voor jou 20 anderen. Dat is nou eenmaal kort door de bocht, op dit moment en ook zeker volgens de prognose wat daar aan de hand is.

Eerder het tegenovergestelde. Voor jou niemand anders want niemand gaat voor het lage loon nog kutklusjes doen. Stel je krijgt nu het minimumloon om plees te schrobben en je kan daarmee jezelf onderhouden en je krijgt straks 1500 euro elke maand, dat is méér dan het minimumloon nu is en het salaris dondert dankzij het loslaten van minumloon en het heffen van hoge belastingen terug naar 1 a 2 euro netto.... hoeveel mensen gaan dat doen denk je? Zelfs de polen gaan je daarvoor bedanken.

quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet je er allereerst voor zorgen dat debielen en mensen met een volledige verlamming nuttig werk kunnen doen. Als je dat lukt praten we verder.
Daar zijn al prima regelingen voor en die zijn wmbt prima en daar betaal ik ook graag voor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_151067943
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ook mensen met een dak boven hun hoofd willen het gevoel hebben dat datgene wat ze doen gewaardeerd wordt, denk ik.
pi_151067967
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als het aan het basisinkomen ligt dus straks wel.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:54:30 #38
pi_151067987
quote:

[..]

Nee, zo werkt dat niet.

En waarom zou dat een probleem zijn? Tenzij je het leven definieert als het hebben van een baan.

De wereld verandert, en dan pas je je aan. Mensen moeten werken omdat dat nuttig of leuk is, niet vanwege de hypothetische principes van rechts-extremistische econometristen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:54:39 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151067994
Zijn de bezwaren tegen een basisinkomen niet vooral gestoeld op de in rechtse kringen hardnekkig levende mythe dat 'succes', net als 'ziekte', 'werkloosheid' en 'armoe', keuzes zijn?

Dat die hele poppenkast van 'ik heb gekozen voor succes' in elkaar dondert wanneer niet langer neergekeken kan worden op de massa damnata, omdat die niet langer al jobhoppend en met verhuizing bedreigd aan het ploeteren is?

Komt het dus niet simpelweg neer op de kennelijk inherent aanwezige behoefte bij sommige lieden om andere mensen te zien lijden? Een soort sado-masochisme, maar dan met muntgeld.

'Tis maar een hypothese.
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als het aan het basisinkomen ligt dus straks wel.
Ja, dat zeg ik dus ook... Dan wel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151067996
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Als je van je basisinkomen op vakantie kan gaan weet je dat het teveel is.
Dat maakt niet uit, aangezien ik zelf mag bepalen waar ik het aan uit mag geven.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:55:12 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068015
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Ook mensen met een dak boven hun hoofd willen het gevoel hebben dat datgene wat ze doen gewaardeerd wordt, denk ik.
Als ze moeten kiezen tussen een dak boven hun hoofd of 'waardering'... waar zal het gros voor kiezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:55:43 #42
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_151068050
quote:

[..]

Dat maakt niet uit, aangezien ik zelf mag bepalen waar ik het aan uit mag geven.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een basisinkomen alleen de vaste lasten en eten zou moeten dekken. Ja sommige mensen zullen na wat sparen wellicht op vakantie kunnen, maar het moet geen doel zijn van basisinkomen. IIg niet in de eerste fase.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:56:00 #43
pi_151068066
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:52 schreef Metro2005 het volgende:
Daar zijn al prima regelingen voor en die zijn wmbt prima en daar betaal ik ook graag voor.
Ja, uitkeringen. En de sociale werkplaatsen zijn opgeheven.
pi_151068068
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zijn de bezwaren tegen een basisinkomen niet vooral gestoeld op de in rechtse kringen hardnekkig levende mythe dat 'succes', net als 'ziekte', 'werkloosheid' en 'armoe', keuzes zijn?

Dat die hele poppenkast van 'ik heb gekozen voor succes' in elkaar dondert wanneer niet langer neergekeken kan worden op de massa damnata, omdat die niet langer al jobhoppend en met verhuizing bedreigd aan het ploeteren is?

Komt het dus niet simpelweg neer op de kennelijk inherent aanwezige behoefte bij sommige lieden om andere mensen te zien lijden? Een soort sado-masochisme, maar dan met muntgeld.

'Tis maar een hypothese.

[..]

Ik heb vooral mijn twijfels aan de haalbaarheid ervan. De 'experimenten' die men heeft gedaan door de veelal straatarme bevolking van een gemeente een zak geld te geven om daarna te meten of die mensen gelukkiger zijn geworden en minder werken hebben me niet weten te overtuigen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:56:22 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_151068083
quote:

[..]

En ben met je eens dat basisinkomen strengere immigratie regels vereist.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:56:32 #46
pi_151068093
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik denk dat waardering volledig oninteressant is als je onder een brug moet slapen.
pi_151068107
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Wat ik bedoel te zeggen is dat een basisinkomen alleen de vaste lasten en eten zou moeten dekken. Ja sommige mensen zullen na wat sparen wellicht op vakantie kunnen, maar het moet geen doel zijn van basisinkomen. IIg niet in de eerste fase.
Vervang basisinkomen met een ieder uitkeringsvorm en je hebt het huidige systeem.
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:57:49 #48
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068153
Komen er overigens nog alternatieven?

Wat gaan we doen nu banen steeds meer door machines en computers overgenomen gaan worden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:58:21 #49
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151068177
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ben benieuwd wat de tegenstanders van een basisinkomen voor alternatieven hebben nu banen steeds schaarser worden door de rappe technologische vooruitgang.

Ik denk dat ze dat in 1930 en in 1980 ook hebben geroepen: Alle banen gaan eraan!!!

.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

Wat gaan we doen nu banen steeds meer door machines en computers overgenomen gaan worden?
Vervangen voor andere banen zoals altijd gebeurd is.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_151068192
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:44 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Klopt. Daarom moet er dus een basisinkomen voor iedereen zijn; waarna je uitkeringen (inclusief bijstand, AOW, WW etc) laat vervallen - net als de minimumlooneisen voor werkgevers.

Hiermee versimpel je de overheidsadministratie gigantisch en moedig je werkgevers aan om mensen aan te nemen voor allerlei klusjes die men nu laat zitten omdat de werknemers te duur zijn.

In theorie.
Ja maar wat ik uit de OP opmaak komt er een dus een experiment met een kleine groep mensen die dat willen :P
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:58:43 #51
pi_151068194
quote:

Werkkampen en gaarkeukens.
pi_151068203
quote:

Geen idee, wat deden de mensen tijdens de industriële revolutie ?
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:59:12 #53
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068208
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze dat in 1930 en in 1980 ook hebben geroepen: Alle banen gaan eraan!!!

[ afbeelding ]
Wat een vergelijking...

Om de stupiditeit van je argument even aan te tonen...

Hoe lang hebben we met de grammofoonplaat gedaan? Een eeuw?

En met de CD?

Dank je.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 19:59:39 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068224
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

.

[..]

Vervangen voor andere banen zoals altijd gebeurd is.

Ja, WAT voor banen? Dus toch gewoon rotzooi in het park dumpen zodat die uitvreters bezig gehouden kunnen worden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068225
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:58 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Ja maar wat ik uit de OP opmaak komt er een dus een experiment met een kleine groep mensen die dat willen :P
En geen doorsnee van de bevolking, vooral de groep armen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 19:59:53 ]
pi_151068240
Basisinkomen _O_
I search for something I'm missing and disappear when I'm bored
pi_151068252
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En geen doorsnee van de bevolking, vooral de groep armen.
Waar kan ik me aanmelden? Ben student en werk toch nog nauwelijks *O*
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:00:14 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068254
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geen idee, wat deden de mensen tijdens de industriële revolutie ?
Een hoop verrekte simpelweg.

Past wel in het neoliberale plaatje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068268
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, WAT voor banen? Dus toch gewoon rotzooi in het park dumpen zodat die uitvreters bezig gehouden kunnen worden?
Er komen ongetwijfeld nieuwe functies beschikbaar.
pi_151068290
quote:

Meer tijd voor sport, e-sports, studeren, kunst, wetenschap, etc.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:01:06 #61
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_151068294
Het lijkt wel of sommige users denken dat je van een basisinkomen royaal kan gaan leven en er dan niemand meer wil gaan werken. Het heet niet voor niets een basisinkomen.
Dat is net voldoende om de vaste lasten en eten van te betalen.
De meeste mensen willen luxe en een dure auto.
Dus die zullen dan toch echt nog een goede baan nodig hebben hoor.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_151068326
quote:
Eerder het tegenovergestelde. Voor jou niemand anders want niemand gaat voor het lage loon nog kutklusjes doen. Stel je krijgt nu het minimumloon om plees te schrobben en je kan daarmee jezelf onderhouden en je krijgt straks 1500 euro elke maand, dat is méér dan het minimumloon nu is en het salaris dondert dankzij het loslaten van minumloon en het heffen van hoge belastingen terug naar 1 a 2 euro netto.... hoeveel mensen gaan dat doen denk je? Zelfs de polen gaan je daarvoor bedanken.
Ik vind 1500 veel te hoog, daar haal je luxe mee in huis.
Er is nu een overschot, die zal kleiner worden naarmate je het basisloon laat toenemen ja.
Als je alle incentives weghaalt om te werken (wat best zou kunnen met 1500, want dat is aan de hoge kant) dan zorg je inderdaad voor een onhoudbaar systeem omdat mensen niet meer gaan werken.

Feit blijft dat op dit moment meer mensen zouden willen werken.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:02:16 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068342
Als ik het goed begrijp speelt nu het volgende:

Er is een overschot aan 'laagopgeleiden' en aan 'laagbetaalde' arbeidskrachten...

MBO begint op bepaalde niveau's reeds te verdwijnen...

HBO'ers nemen de posities van MBO'ers in...

Hoogopgeleiden nemen posities van HBO'ers in...

Wat doet dat uiteindelijk met eerstgenoemde groep?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068370
quote:

'Tis maar een hypothese.

[..]

Verdomd wat een mooie woorden :P
pi_151068426
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

Er is een overschot aan 'laagopgeleiden' en aan 'laagbetaalde' arbeidskrachten...

Hoe kom je hier precies op ?
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:04:39 #66
pi_151068442
quote:

Ik hoorde laatst iemand op de radio MBO-ers onder de laaggeschoolden rekenen. Diploma-inflatie FTW!.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:04:43 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068445
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe kom je hier precies op ?
Is behoorlijk in het nieuws de laatste tijd... Staat tevens een topic over hier.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068470
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er is nu een overschot, die zal kleiner worden naarmate je het basisloon laat toenemen ja.
Als je alle incentives weghaalt om te werken (wat best zou kunnen met 1500, want dat is aan de hoge kant) dan zorg je inderdaad voor een onhoudbaar systeem omdat mensen niet meer gaan werken.

Basisinkomen zou rond de 2K bedragen in nl toch? Had ik ergens gelezen ...
pi_151068512
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Is behoorlijk in het nieuws de laatste tijd... Staat tevens een topic over hier.
Hier in nws? Ga ik ff lezen.
pi_151068524
quote:

Wegdrukken omdat ze relatief minder waard zijn dan de groepen daarboven.
Dit kun je meer gelijk trekken door ze ook minder loon te geven maar dan moet daar wel iets tegenoverstaan zodat ze nog fatsoenlijk kunnen leven --> Basisinkomen is daar een beter middel voor dan welke uitkering dan ook.
pi_151068535
Hoeveel zou het worden? 1500? Kap ik met werken hele dag beetje zuipen!!
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:06:19 #72
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068542
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wegdrukken omdat ze relatief minder waard zijn dan de groepen daarboven.
Dit kun je meer gelijk trekken door ze ook minder loon te geven maar dan moet daar wel iets tegenoverstaan zodat ze nog fatsoenlijk kunnen leven --> Basisinkomen is daar een beter middel voor dan welke uitkering dan ook.
Enige humane optie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:06:26 #73
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151068545
quote:
Liberelen (en die zijn niet per definitie rechts) zeggen inderdaad dat succes en armoede een keuze zijn. Ziekte absoluut niet.
En dat moet je in perspectief zien, vooral in het land waar je het over hebt. Een land als Niger zal je wat minder kansen geven als de VS of NL. In een land waar iedereen dezelfde kansen KRIJGT is het inderdaad een kwestie van: Wat doe je zélf met je leven. Dus in die zin is het een keuze of je kassamiep blijft of doorleert , of je dokter wordt of probeert een zetel in de 2e kamer te krijgen, of je een bedrijf begint of papiertjes prikken wel prima vindt. Dat zijn keuzes en heeft niks met intelligentie te maken. Een arts kan enorm intelligent zijn en de turk om de hoek die een eigen halal-afhaal chinees heeft bedacht met 10 vestigingen kan een stuk rijker zijn geworden.

quote:

'Tis maar een hypothese.

[..]

Nee dat heeft er IMHO niks mee te maken, ik kijk zeker niet neer op mensen die het minder hebben dan ik maar ik kijk wel wat mensen die het beter hebben gedaan dan ik anders doen en probeer daar van te leren. Je kan ook vol afgunst en jaloezie naar zulke mensen kijken, boos een blik bier openrukken en roepen dat het allemaal zo oneerlijk is.

Don't wish it was easier, wish you where better!
Ontwikkel jezelf , ons land geeft daar álle ruimte voor.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:06:38 #74
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_151068563
Volgens mij was het 10.000 euro per persoon per maand |:(
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_151068583
Hangt misschien samen met de prijs van de huurwoningen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:07:16 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068596
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Liberelen (en die zijn niet per definitie rechts) zeggen inderdaad dat succes en armoede een keuze zijn. Ziekte absoluut niet.
En dat moet je in perspectief zien, vooral in het land waar je het over hebt. Een land als Niger zal je wat minder kansen geven als de VS of NL. In een land waar iedereen dezelfde kansen KRIJGT is het inderdaad een kwestie van: Wat doe je zélf met je leven. Dus in die zin is het een keuze of je kassamiep blijft of doorleert , of je dokter wordt of probeert een zetel in de 2e kamer te krijgen, of je een bedrijf begint of papiertjes prikken wel prima vindt. Dat zijn keuzes en heeft niks met intelligentie te maken. Een arts kan enorm intelligent zijn en de turk om de hoek die een eigen halal-afhaal chinees heeft bedacht met 10 vestigingen kan een stuk rijker zijn geworden.

[..]

Nee dat heeft er IMHO niks mee te maken, ik kijk zeker niet neer op mensen die het minder hebben dan ik maar ik kijk wel wat mensen die het beter hebben gedaan dan ik anders doen en probeer daar van te leren. Je kan ook vol afgunst en jaloezie naar zulke mensen kijken, boos een blik bier openrukken en roepen dat het allemaal zo oneerlijk is.

Don't wish it was easier, wish you where better!
Ontwikkel jezelf , ons land geeft daar álle ruimte voor.
"Beter"...

Als in iemand die hard werkt, of iemand die veel geld heeft/verdient?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068612
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zo hoog ? De bruto AOW voor alleenstaanden is nu ¤ 1.111,55. Maak dat netto door het inkomen tot 20k belastingvrij te maken en voila.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:08:00 #78
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151068632
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat een vergelijking...

Om de stupiditeit van je argument even aan te tonen...

Hoe lang hebben we met de grammofoonplaat gedaan? Een eeuw?

En met de CD?

Dank je.
Wat een vergelijking he inderdaad, hoge werkloosheid in de jaren 30 toen er geen enkele industriele revolutie gaande was maar wel een economische depressie. Hoge werkloosheid in de jaren 80 toen er geen enkele industriele revolutie gaande was maar wel een economische depresse en nu stijgende werkloosheid terwijl er geen enkele industriele revolutie gaande is maar wel een.... jawel: Economische depressie.
pi_151068656
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ze mogen zeggen wat ze willen, maar als een stel in een huis kan wonen voor 800 euro in de maand en voor 400 euro kan eten dan zou het al niet hoger moeten worden dan 600 euro.

Voor de single mensen die duurder uit zijn moeten dan alsnog bij de gemeente aankloppen voor een uitkering, alleen die uitkering wordt minder hoog. Daarnaast zullen ze wat betreft arbeidsmarkt een betere positie hebben wat naar wat ik erover denk ervoor zal zorgen dat deze mensen sneller aan de bak komen. (meer incentives om te werken)
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:08:49 #80
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068677
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wat een vergelijking he inderdaad, hoge werkloosheid in de jaren 30 toen er geen enkele industriele revolutie gaande was maar wel een economische depressie. Hoge werkloosheid in de jaren 80 toen er geen enkele industriele revolutie gaande was maar wel een economische depresse en nu stijgende werkloosheid terwijl er geen enkele industriele revolutie gaande is maar wel een.... jawel: Economische depressie.
Ik heb het over de snelheid waarmee technologische progressie zich ontwikkeld heeft de afgelopen 10 jaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068709
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Enige humane optie.
Beter ook dan werkloos laten zijn waar ze niks produceren... Om ze vervolgens nog een hogere uitkering te geven ook. :)

Beter mensen laten werken voor 2 euro per uur en 8 euro uitkering te geven dan 10 euro uitkering en niet laten werken.
pi_151068774
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ze mogen zeggen wat ze willen, maar als een stel in een huis kan wonen voor 800 euro in de maand en voor 400 euro kan eten dan zou het al niet hoger moeten worden dan 600 euro.

Voor de single mensen die duurder uit zijn moeten dan alsnog bij de gemeente aankloppen voor een uitkering, alleen die uitkering wordt minder hoog.
Het uiteindelijke idee is naar ik begrijp dat er GEEN uitkeringen of toeslagen meer bestaan als er een basisinkomen is. Dus het zal iets hoger moeten zijn om het verlies aan die toeslagen te compenseren.
pi_151068776
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom zo hoog ? De bruto AOW voor alleenstaanden is nu ¤ 1.111,55. Maak dat netto door het inkomen tot 20k belastingvrij te maken en voila.
Ah, in Zwitserland repte men daar over: http://www.z24.nl/geld/zo(...)uro-per-maand-393352

De vraag is dan hoe hoog dat bedrag in NL zou moeten zijn.
pi_151068874
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef ludovico het volgende:

[..]

Voor de single mensen die duurder uit zijn moeten dan alsnog bij de gemeente aankloppen voor een uitkering, alleen die uitkering wordt minder hoog. Daarnaast zullen ze wat betreft arbeidsmarkt een betere positie hebben wat naar wat ik erover denk ervoor zal zorgen dat deze mensen sneller aan de bak komen. (meer incentives om te werken)
Je pleit dus voor een extra uitkering, niet voor een basisinkomen. Een basisinkomen is juist bedoeld om ALLE uitkeringen etc overbodig te maken.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:12:48 #85
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_151068891
Rond de 750 euro per persoon ongeveer.
pi_151068912
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als ze moeten kiezen tussen een dak boven hun hoofd of 'waardering'... waar zal het gros voor kiezen?
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat waardering volledig oninteressant is als je onder een brug moet slapen.
Met een basisinkomen ben je ervan verzekerd dat je een dak boven je hoofd hebt en niet onder een brug hoeft te slapen. Dat is nou juist de hele bedoeling ervan hè.

Maar ik denk dat veel mensen dan nog steeds ontevreden zullen zijn, omdat ze de behoefte hebben om meer van hun leven te maken dan als een kasplantje op het basisinkomen te vegeteren, en dus zullen balen als dat niet lukt omdat niemand het een reet interesseert waar ze mee bezig zijn.
pi_151068931
Het basisinkomen kan alleen maar werken als het veel te laag is om van te kunnen bestaan. Waarmee het een onzinnige bureaucratie en rondpompcircus op zal tuigen, zonder een probleem op te lossen. Doe dus maar niet.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:14:01 #88
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151068947
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Igen het volgende:

[..]

[..]

Met een basisinkomen ben je ervan verzekerd dat je een dak boven je hoofd hebt en niet onder een brug hoeft te slapen. Dat is nou juist de hele bedoeling ervan hè.

Maar ik denk dat veel mensen dan nog steeds ontevreden zullen zijn, omdat ze de behoefte hebben om meer van hun leven te maken dan als een kasplantje op het basisinkomen te vegeteren, en dus zullen balen als dat niet lukt omdat niemand het een reet interesseert waar ze mee bezig zijn.
Ah... en het interesseert mensen alleen waar iemand mee bezig is als het met geld uitgedrukt/beloond kan worden.

En DAAR gaat het dus al mis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151068958
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:10 schreef Kassamiep het volgende:
Het uiteindelijke idee is naar ik begrijp dat er GEEN uitkeringen of toeslagen meer bestaan als er een basisinkomen is. Dus het zal iets hoger moeten zijn om het verlies aan die toeslagen te compenseren.
Lijkt mij niet wenselijk, mensen zullen luxe ondervinden van dat basisinkomen wat wel degelijk incentives om te werken wegneemt.
pi_151068997
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:14 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lijkt mij niet wenselijk, mensen zullen luxe ondervinden van dat basisinkomen wat wel degelijk incentives om te werken wegneemt.
Dat is dus wel het principe van een basisinkomen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:15:57 #91
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151069034
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, het principe van een basisinkomen is dat men verzekerd is van een fatsoenlijk bestaan. Niet om 'niet te hoeven werken'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:16:15 #92
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151069053
quote:

MBO'ers blijven net zo goed nodig denk ik. Automatisering gaat ook maar zo ver natuurlijk. Het is toch wel fijn als de stad schoonblijft, foutparkeerders worden beboet, hooligans worden opgepakt, te hard rijders worden geflitst, de branden worden geblust, wc's en gebouwen worden schoongehouden etc.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Enige humane optie.
Inderdaad erg humaan: Hier je bent te achterlijk voor onze moderne maatschappij: Hier heb je een zak geld, kan je net van leven en je krijgt de rest van je leven net iets meer of net iets minder, afhankelijk van welke partij er in de 2e kamer komt. Ga maar tegen je vrouw en kinderen vertellen dat je vanaf lid bent van de club der onrendabelen.

8)7

Mensen buitenspel zetten DAT is pas inhumaan :r

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

"Beter"...

Als in iemand die hard werkt, of iemand die veel geld heeft/verdient?
Je kan niet onbeperkt harder werken, er zitten maar 24 uur in een dag en je moet nog slapen.
Niet harder werken: Slimmer werken.

Ik respecteer mensen die even hard werken overigens evenveel, of de ene persoon nou 100 euro per uur verdiend of 10 euro maakt voor mij hoe ik over die persoon denk niet uit.
Alleen bij die persoon die 100 euro verdiend denk ik wel: Hoe zou hij of zij dat doen en daar probeer ik van te leren :)

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, het principe van een basisinkomen is dat men verzekerd is van een fatsoenlijk bestaan. Niet om 'niet te hoeven werken'.
Voor veel mensen is een fatsoenlijk bestaan genoeg en gaan dus niet meer werken. Veel mensen werken nu voor een fatsoenlijk bestaan. Niet omdat ze nou zo'n fantastische baan hebben waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn en hun creativiteit erin kwijt kunnen hoor.
Dus het principe kan wel anders zijn, de uitkomst zal precies dat zijn. Zeker met het oog op betaalbaarheid waarbij de lonen fors omlaag gaan wordt de incentive om te werken wel erg laag voor veel laagopgeleide mensen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Metro2005 op 26-03-2015 20:21:20 ]
pi_151069058
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:12 schreef Scorpie het volgende:
Je pleit dus voor een extra uitkering, niet voor een basisinkomen. Een basisinkomen is juist bedoeld om ALLE uitkeringen etc overbodig te maken.
Ik pleit voor een basis inkomen waar niemand luxe uit haalt.
Om de overige mensen niet in de armoede te laten leven zullen daar nog steeds uitkeringen tegenover moeten staan. Toeslagen zijn en waren al overbodig evenals de huursubsidie. Zorgtoeslag inkomensafhankelijk maken (linkse partijen) is idiocracy van de hoogste plank.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:16:42 #94
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_151069078
Leve de vrijheidsmaatschappij waar werken geen plicht is maar een recht.
pi_151069129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan verschillen we van mening over wat een basisinkomen zou moeten doen en wat het in de praktijk zou doen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:17:46 #96
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151069132
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

MBO'ers blijven net zo goed nodig denk ik. Automatisering gaat ook maar zo ver natuurlijk. Het is toch wel fijn als de stad schoonblijft, foutparkeerders worden beboet, hooligans worden opgepakt, te hard rijders worden geflitst, de branden worden geblust, wc's en gebouwen worden schoongehouden etc.

[..]

Inderdaad erg humaan: Hier je bent te achterlijk voor onze moderne maatschappij: Hier heb je een zak geld, kan je net van leven en je krijgt de rest van je leven net iets meer of net iets minder, afhankelijk van welke partij er in de 2e kamer komt. Ga maar tegen je vrouw en kinderen vertellen dat je vanaf lid bent van de club der onrendabelen.

8)7

[..]

Je kan niet onbeperkt harder werken, er zitten maar 24 uur in een dag en je moet nog slapen.
Niet harder werken: Slimmer werken.

Ik respecteer mensen die even hard werken overigens evenveel, of de ene persoon nou 100 euro per uur verdiend of 10 euro maakt voor mij hoe ik over die persoon denk niet uit.
Alleen bij die persoon die 100 euro verdiend denk ik wel: Hoe zou hij of zij dat doen en daar probeer ik van te leren :)
Het D'66-excuus.

Het heeft niets te maken met mensen in een zee van onzekerheid te dumpen, het gaat erom dat ze PARTICIPEREN!

Natuurlijk..
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151069135
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou nee, de definitie houdt gewoon al op bij een vast inkomen per maand voor iedereen zonder tegenprestatie. Hoe jij dat wilt invullen is het 2e.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:18:22 #98
pi_151069157
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Igen het volgende:

[..]

[..]

Ja
quote:
Nou haal je twee dingen door elkaar. Als ik een boom plant en hij gaat dood, dan lukt mijn project niet. Dat ligt niet aan het feit dat het mijn omgeving niets interesseert.

Wat jij bedoeld is waardering, maar je kan iemand die voor kasplant speelt daar toch gewoon om waarderen?
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:19:00 #99
pi_151069185
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ah... en het interesseert mensen alleen waar iemand mee bezig is als het met geld uitgedrukt/beloond kan worden.

Veel mensen gebruiken het woord waardering idd als synoniem voor salaris.
pi_151069220
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Het basisinkomen kan alleen maar werken als het veel te laag is om van te kunnen bestaan. Waarmee het een onzinnige bureaucratie en rondpompcircus op zal tuigen, zonder een probleem op te lossen. Doe dus maar niet.
De bureaucratie bestaat nauwelijks, mensen hoeven niet echt getoetst te worden namelijk.
Toeslagen kunnen in een klap weg. Minimum loon kan iets naar beneden wat goed is voor vraag en aanbod op de arbeidsmarkt waardoor de werkloosheid naar beneden gaat en de arbeidsparticipatie zou kunnen stijgen.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:20:11 #101
pi_151069239
quote:
Je zet ze buitenspel door ze te straffen met een hongerloontje of een bijstand met een terreurregime er achter.
pi_151069242
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou nee, de definitie houdt gewoon al op bij een vast inkomen per maand voor iedereen zonder tegenprestatie. Hoe jij dat wilt invullen is het 2e.
Zoals Etto al aangaf is voor hem zaak dat je fatsoenlijk kunt leven. Voor jou is het een gratis uitkering zonder verplichtingen. Mijn definitie is dat het de huidige uitkeringen gaat vervangen. Iedereen houdt er dus andere denkbeelden over de invulling op na, wat de hoogte zal bepalen uiteindelijk.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:20:51 #103
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151069263
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je zet ze buitenspel door ze te straffen met een hongerloontje of een bijstand met een terreurregime er achter.
Dit...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:23:12 #104
pi_151069366
quote:
club der onrendabelen.
Je zet mensen buitenspel door ze uit te schelden voor onrendabel, het nieuwe modewoord van de extreem rechtse econometristen.
pi_151069424
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft helemaal niet in geld uitgedrukt te worden.
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou haal je twee dingen door elkaar. Als ik een boom plant en hij gaat dood, dan lukt mijn project niet. Dat ligt niet aan het feit dat het mijn omgeving niets interesseert.

Wat jij bedoeld is waardering, maar je kan iemand die voor kasplant speelt daar toch gewoon om waarderen?
Sommige mensen zijn eenlingen die het gewoon leuk vinden om een boom te planten.

Maar er zijn ook veel mensen die op een of andere manier waardering van anderen willen. Die een bestseller willen schrijven, of een nummer 1 hit willen zingen en wereldberoemd willen worden, of bejaarden willen verzorgen of gehandicapten willen leren om e-mails te typen, noem maar op. Het idee van het basisinkomen wordt volgens mij vaak zo interessant gevonden omdat je je dan full-time op dat soort dingen kan gaan richten, zonder geldzorgen en zonder dat er een UWV achter je aan komt. Maar de concurrentie zal dan alleen maar groter worden en alleen maar meer mensen zullen dan falen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 20:24:48 ]
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:24:26 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_151069431
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je zet mensen buitenspel door ze uit te schelden voor onrendabel, het nieuwe modewoord van de extreem rechtse econometristen.
Ook dat ja... 'onrendabel'...

Positioneer ze dan meteen voor het neoliberale executiepeloton i.p.v. met domme excuusjes te komen om je misantropische blik op die lui op te poetsen..
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_151069467
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een basisinkomen zo veel zou gaan bedragen. Ik betwijfel zelfs dat het meer dan de bijstand zal zijn.
Beneath the gold, bitter steel
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:25:37 #108
pi_151069478
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft helemaal niet in geld uitgedrukt te worden.

[..]

Sommige mensen zijn eenlingen die het gewoon leuk vinden om een boom te planten.

Maar er zijn ook veel mensen die op een of andere manier waardering van anderen willen. Die een bestseller willen schrijven, of een nummer 1 hit willen zingen en wereldberoemd willen worden, of bejaarden willen verzorgen of gehandicapten willen leren om e-mails te typen, noem maar op. Het idee van het basisinkomen wordt volgens mij vaak zo interessant gevonden omdat je je dan full-time op dat soort dingen kan gaan richten, zonder geldzorgen en zonder dat er een UWV achter je aan komt. Maar de concurrentie zal dan alleen maar groter worden en alleen maar meer mensen zullen dan falen.
Ik zie geen probleem. Ik zie nu ook massa's mensen falen, The Voice of Holland? Is dat een probleem of een verdienmodel?
pi_151069479
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je hebt ook linkse econometristen :)
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:25:56 #110
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151069499
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat terreurregime is gekomen doordat zoveel mensen er misbruik van maakten, en weet je waar dat door komt? Omdat veel mensen helemaal geen zin hebben om te werken.

En inderdaad: Met een minder strenge variant van de bijstand zet je inderdaad heel veel mensen buitenspel.
pi_151069545
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een basisinkomen zo veel zou gaan bedragen. Ik betwijfel zelfs dat het meer dan de bijstand zal zijn.
In die link van mij staat een poll. 30% ziet 2K netto wel zitten.
pi_151069553
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

De bureaucratie bestaat nauwelijks, mensen hoeven niet echt getoetst te worden namelijk.
Toeslagen kunnen in een klap weg. Minimum loon kan iets naar beneden wat goed is voor vraag en aanbod op de arbeidsmarkt waardoor de werkloosheid naar beneden gaat en de arbeidsparticipatie zou kunnen stijgen.
Maar dat gaat dus niet gebeuren. Omdat je niet kunt bestaan van het basisinkomen, zullen er toeslagen nodig blijven voor de mensen die toch niet in hun inkomen kunnen voorzien, want het alternatief, namelijk dat mensen op straat zullen creperen, zal in Nederland niet geaccepteerd worden.
pi_151069578
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je hebt ook linkse econometristen :)
Ik ken zelf enkel (links)liberaal econometristen(inc. mijzelf), m.u.v. 1 persoon.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:29:13 #114
pi_151069650
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Fingon het volgende:

[..]

Als ieder persoon basisloon krijgt kan het minder zijn. Zodra je met z'n 2en bent moet je dan gewoon een huishouden kunnen draaien (een gezin van 4 zou dan 4 x basisloon krijgen). Alleenstaanden moeten dan echt bijverdienen of genoegen nemen met een kamertje, of een woongroep gaan beginnen.

Nu kan een alleenstaande bijstander ook alleen maar rondkomen met subsidie.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:30:19 #115
pi_151069708
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat terreurregime is gekomen doordat zoveel mensen er misbruik van maakten,
Net zoals nu met het pgb zeker. :')

Sorry maar ik ga niet in op het standaard hypocriete "eigen schuld want fraude"-verhaal.
pi_151069755
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie geen probleem. Ik zie nu ook massa's mensen falen, The Voice of Holland? Is dat een probleem of een verdienmodel?
Jij ziet geen probleem, maar ik denk dat veel aanhangers van het basisinkomen er wel een probleem in zouden zien en nogal teleurgesteld zullen zijn als het basisinkomen wordt ingevoerd en blijkt dat dat het probleem helemaal niet oplost.
pi_151069844
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Net zoals nu met het pgb zeker. :')

Sorry maar ik ga niet in op het standaard hypocriete "eigen schuld want fraude"-verhaal.
Frauderen is geen eigen schuld tegenwoordig? Oké.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 20:33:21 ]
pi_151069947
quote:
10s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

In die link van mij staat een poll. 30% ziet 2K netto wel zitten.
Op niets gebaseerd, zonder enig idee te hebben van de houdbaarheid. Maargoed, de link naar Zwitserland gaat ook niet op, naar correctie voor prijspijl blijft er ongeveer 1400 euro (ppp), net boven het minimumloon.
http://ec.europa.eu/euros(...)C2.A0in_Europe.C2.A0

Voor mij persoonlijk: Op het moment dat ik 1500 euro sowieso zou krijgen (en er verandert niets aan het prijspijl in NL) zou ik mijzelf nog een paar jaar gaan ontwikkelen aan de universiteit om voldoende kennis op te doen om zelf een start-up te beginnen in de richting van (big) data analyse.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:35:54 #119
pi_151069982
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij ziet geen probleem, maar ik denk dat veel aanhangers van het basisinkomen er wel een probleem in zouden zien en nogal teleurgesteld zullen zijn als het basisinkomen wordt ingevoerd en blijkt dat dat het probleem helemaal niet oplost.
Het is totaal geen probleem om onbetaald als hobby te schrijven of muziek te maken. Ik ben een gruwelijke goede gitaar held maar ik hoef geen miljoenen te verdienen en wereldtournees te doen. Daar ligt mijn ambitie gewoon niet.

Het "probleem" wat jij ziet is dat mensen miljoenen willen verdienen met een flut-roman, maar denken dat ze die roman eerder schrijven als hun baan niet in de weg zat.
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:36:06 #120
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151069996
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En hypocriet om het aan te halen bovendien. Duidelijk toch?
pi_151070019
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:35 schreef Fingon het volgende:

[..]

Op niets gebaseerd, zonder enig idee te hebben van de houdbaarheid. Maargoed, de link naar Zwitserland gaat ook niet op, naar correctie voor prijspijl blijft er ongeveer 1400 euro (ppp), net boven het minimumloon.
http://ec.europa.eu/euros(...)C2.A0in_Europe.C2.A0
Voor een gezin met 2 kids heb je dan 1400x4 = 6400 netto maandinkomen.
pi_151070072
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Maar dat gaat dus niet gebeuren. Omdat je niet kunt bestaan van het basisinkomen, zullen er toeslagen nodig blijven voor de mensen die toch niet in hun inkomen kunnen voorzien, want het alternatief, namelijk dat mensen op straat zullen creperen, zal in Nederland niet geaccepteerd worden.
Toeslagen zijn nu al niet nodig. Toeslagen zijn een beetje idioot, verkapte basisinkomsten in een bureaucratisch jasje gestoken. Niks meer niks minder.
pi_151070076
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Voor een gezin met 2 kids heb je dan 1400x4 = 6400 netto maandinkomen.
Dat klinkt niet slecht. Dat is nog eens een incentive om kinderen te krijgen :P
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:37:45 #124
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151070083
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is totaal geen probleem om onbetaald als hobby te schrijven of muziek te maken. Ik ben een gruwelijke goede gitaar held maar ik hoef geen miljoenen te verdienen en wereldtournees te doen. Daar ligt mijn ambitie gewoon niet.

Het "probleem" wat jij ziet is dat mensen miljoenen willen verdienen met een flut-roman, maar denken dat ze die roman eerder schrijven als hun baan niet in de weg zat.
Bijzonder dat al die schrijvers, schilders, zangers etc dat nu wel kunnen zonder een basisinkomen. Hoe zou dat toch komen.
Maarja dat mocht ik niet zeggen want dan ben ik een rechtse extremist.

ambitie? doorzettingsvermogen?
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:37:51 #125
pi_151070089
quote:

[..]

Marc Verheijen vond van niet.
pi_151070368
quote:

[..]

Met de huidige regelgeving hoef je tegenwoordig niet veel meer te doen om als fraudeur aangemerkt te worden.
pi_151070392
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Met de huidige regelgeving hoef je tegenwoordig niet veel meer te doen om als fraudeur aangemerkt te worden.
Alleen de wet overtreden. Maar ja, daar heb jij geen moeite mee toch ? ;)
pi_151070456
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jij bent misschien een kluizenaar voor wie het allemaal niks uitmaakt maar ik denk dat veel mensen op z'n minst wel hopen dat een paar andere mensen een keertje zeggen van "Hee, je speelt eigenlijk best leuk gitaar, kun je <liedje X> eens spelen?" of zoiets.
pi_151070557
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Alleen de wet overtreden.
De wet vraagt op dit vlak teveel.
pi_151070630
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Misschien zouden we daar dan op democratische wijze iets aan moeten doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 20:51:47 ]
  donderdag 26 maart 2015 @ 20:53:04 #131
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_151070696
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De wet vraagt ook te veel van familieleden die een zoontje hebben verloren door een Bulgaarse stuntpiloot en moeten slikken dat hij er te makkelijk vanaf komt. Gek genoeg is de wet dan wel heilig voor jou.
pi_151070967
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Misschien zouden we daar dan op democratische wijze iets aan moeten doen.
Liever een systeem waarin geen plaats is voor figuren die geilen op repressieve onzin.
pi_151071085
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:53 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De wet vraagt ook te veel van familieleden die een zoontje hebben verloren door een Bulgaarse stuntpiloot en moeten slikken dat hij er te makkelijk vanaf komt. Gek genoeg is de wet dan wel heilig voor jou.
Not this shit again.
pi_151071682
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Toeslagen zijn nu al niet nodig. Toeslagen zijn een beetje idioot, verkapte basisinkomsten in een bureaucratisch jasje gestoken. Niks meer niks minder.
Jij denkt dus dat je met een gezin kan rondkomen van een bijstandsuitkering, zonder toeslagen, zonder gesubsidieerde woning?
  donderdag 26 maart 2015 @ 21:24:04 #135
pi_151071872
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 20:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij bent misschien een kluizenaar voor wie het allemaal niks uitmaakt maar ik denk dat veel mensen op z'n minst wel hopen dat een paar andere mensen een keertje zeggen van "Hee, je speelt eigenlijk best leuk gitaar, kun je <liedje X> eens spelen?" of zoiets.
Maar dat is toch geen argument om een economisch systeem op te baseren?

We hebben het over een basisloon. Dat is voor eten en wonen. Zelfontplooiing word daarna pas belangrijk.
pi_151071980
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat is toch geen argument om een economisch systeem op te baseren?
Uiteindelijk moet de economie de mens dienen en niet omgekeerd.
quote:
We hebben het over een basisloon. Dat is voor eten en wonen. Zelfontplooiing word daarna pas belangrijk.
Nederland heeft een systeem dat eten en wonen garandeert.

Het idee van het basisinkomen draait bij uitstek om zelfontplooiing, maar helpt op dat vlak waarschijnlijk uiteindelijk veel minder dan je misschien zou denken.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2015 21:27:39 ]
pi_151072510
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Jij denkt dus dat je met een gezin kan rondkomen van een bijstandsuitkering, zonder toeslagen, zonder gesubsidieerde woning?
Als de waarde van die toeslagen / subsidies in een basisinkomen zaten? Dan kan ik je de prognose geven dat ze wss nog meer geld zouden overhouden ook omdat de huurprijzen zouden zakken.
  donderdag 26 maart 2015 @ 22:18:16 #138
pi_151074349
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Uiteindelijk moet de economie de mens dienen en niet omgekeerd.

[..]

Nederland heeft een systeem dat eten en wonen garandeert.

Het idee van het basisinkomen draait bij uitstek om zelfontplooiing, maar helpt op dat vlak waarschijnlijk uiteindelijk veel minder dan je misschien zou denken.
Nou dat denk ik niet. Maar als dat zo is word dat niet aangetoond met het schrijvers-voorbeeld. Het schrijvers-voorbeeld gaat niet over het schrijven zelf, want dat kan gewoon. Het voorbeeld gaat over geld verdienen met schrijven.
pi_151074570
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nou dat denk ik niet.
Oh.
quote:
Maar als dat zo is word dat niet aangetoond met het schrijvers-voorbeeld.
Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil daarmee niet aantonen dat het basisinkomen draait om zelfontplooiing, ik wil daarmee aantonen dat het basisinkomen als middel voor zelfontplooiing maar in beperkte mate kan werken.
  donderdag 26 maart 2015 @ 22:35:14 #140
pi_151075268
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh.

[..]

Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil daarmee niet aantonen dat het basisinkomen draait om zelfontplooiing, ik wil daarmee aantonen dat het basisinkomen als middel voor zelfontplooiing maar in beperkte mate kan werken.
Dan moet je dat nog eens proberen.

Omgekeerd is aangetoond dat armoede zorgt voor een lager IQ en dat mensen wegens stress alleen nog maar op korte termijn kunnen denken. Het basisloon lost dat probleem op.
pi_151075809
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als de waarde van die toeslagen / subsidies in een basisinkomen zaten? Dan kan ik je de prognose geven dat ze wss nog meer geld zouden overhouden ook omdat de huurprijzen zouden zakken.
Een basisinkomen kán niet werken als het zo hoog is dat iedereen er van kan bestaan. Dan doet niemand nog de kloteklusjes, stort de economie in, en treedt hyperinflatie op.
pi_151076423
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:49 schreef Glazenmaker het volgende:
aangezien computers nu al muziek kunnen componeren die niet te onderscheiden is van mensenwerk.
uuhmm... voorbeelden?
pi_151078620
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:45 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Een basisinkomen kán niet werken als het zo hoog is dat iedereen er van kan bestaan. Dan doet niemand nog de kloteklusjes, stort de economie in, en treedt hyperinflatie op.
Hyperinflatie met een ECB? Hmm nee.
Sowieso moet het ook overheidstechnisch quitte spelen.

Het is mijn voorstel ook helemaal niet om dat zo te doen. Ik stem meer op +- 600 euro.

Of niemand dan nog de kloteklusjes doet? We hebben nu al een arbeid aanbodoverschot. Als we al voorzien zijn van onze basisbehoeften hebben we minder geld nodig om luxe te kunnen veroorloven en zijn we (denk ik) eerder geneigd ook voor minder geld te werken. Kloteklusjes besteden we nu allemaal uit aan de Polen i.p.v. dat we het zelf willen doen. Die 5 euro die die Pool krijgt is opeens wél veel geld aangezien die 5 euro niet gelijk verloren gaat aan eten en je huis, maar puur gaat naar luxe goederen.

Ik geloof best dat mensen klote klusjes links laten liggen als ze al luxe krijgen van een basisinkomen dus ik ben er eigenlijk geen voorstander van om dat bedrag heel hoog te maken.. Aanvullende bijstand blijft gewoon bestaan dus in mijn filosofie. Alleen alle toeslagen kunnen oprotten en het minimumloon kan omlaag wat interessant is voor werknemers én werkgevers én dus de productiviteit binnen Nederland.
pi_151079353
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 16:40 schreef ludovico het volgende:
Als we met ze'n allen net zoveel blijven werken als dat we nu doen, dan wordt iedereen er 1500 euro beter op en heeft iedereen 1500 euro extra de ruimte voor belasting. Pure herverdeling als je dit anders belast wilt zien worden.
Dus iedereen doet wat hij altijd deed en opeens komt er bij iedereen maandelijks 1500 euro extra op de rekening te staan? Dat meen je serieus? :? Waar komt dat geld vandaan dan?
quote:
Maar die 1500 euro kun je dus al bij de laagste inkomsten belasten waardoor iedere werknemer er 1500 euro aan mee betaalt. Tot 10.000 euro inkomsten 15% inkomsten belasting verhogen en je zou dat hebben.
Dus het wordt een sigaar uit eigen doos? Wat is dan nog het voordeel van het basisinkomen?
pi_151081843
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2015 22:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet je dat nog eens proberen.

Omgekeerd is aangetoond dat armoede zorgt voor een lager IQ en dat mensen wegens stress alleen nog maar op korte termijn kunnen denken. Het basisloon lost dat probleem op.
Nee, dat doet het niet. We hebben nu ook al een sociaal vangnet met o.a. de bijstandsuitkering en het basisinkomen zal niet hoger liggen dan dat. Waarschijnlijk zelfs netto nog lager. Als een bijstandsuitkering armoede is, dan is een basisinkomen dat zeker ook.
pi_151081938
Ik heb een poosje terug e.e.a. eens uitgerekend. Als je geen belastingverhogingen doet en alleen maar alle uitkeringen, toeslagen en de HRA afschaft, dan kun je elke volwassene een basisinkomen van 660 euro en elk kind een basisinkomen van 100 euro per maand geven.

En het nettoplaatje ziet er dan zo uit:

In beginsel is het basisinkomen dus een welvaartsoverdracht van de allerrijksten én allerarmsten naar de middenklasse.
pi_151082028
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 00:22 schreef Operc het volgende:

[..]

Dus iedereen doet wat hij altijd deed en opeens komt er bij iedereen maandelijks 1500 euro extra op de rekening te staan? Dat meen je serieus? :? Waar komt dat geld vandaan dan?

[..]

Dus het wordt een sigaar uit eigen doos? Wat is dan nog het voordeel van het basisinkomen?
1500 erbij zonder iets in natuurlijk van de zotte, dat kan niet.

maar een sigaar uit eigen doos is het niet.
basisloon moet ergens van worden betaald, de belastinginkomsten.
Wat krijg je ervoor terug, een basis om op terug te vallen mocht je tijdelijk geen inkomsten hebben zonder dat je gelijk aan allemaal regeltjes vastzit.

tegelijkertijd motiveert het mensen om t gaan werken die op dit moment minder zouden krijgen als ze gaan werken doordat allerlei toeslagen wegvallen, doordat elke euro die je verdiend ook meer totale inkomsten zijn.

Dus bijstandmoeder waarvan de kinderen nu naar school gaan en in de ochtend tijd heeft om 2 uurtjes per dag te werken doet dat nu niet, want netto verlies/werken voor minder.
met basisloon is dat 240 euro per maand meer bruto inkomsten.

Dat ik dan +-600 euro basisloon ontvang en tegelijkertijd +-600 euro meer belasting betaal is geen probleem, dat is het sociale aspect van onze verzorgingsstaat zodat niemand in de greppel hoeft te creperen.
pi_151082255
quote:

[..]

Dankzij het behoorlijk op de man spelende commentaar van je en je verwijzing naar een link zonder berekening over hoe je het allemaal gaat betalen én je definitie van basisinkomen die niet klopt ben ik wel een beetje uitgediscussieerd met je.

Ik hou me nog aardig in weten te houden. Je gaat er eerst vanuit dat het basisloon voor dramatische inkomensveranderingen zou moeten zorgen, en als ik je dan uitleg dat het daar helemaal niet om gaat en dat ook helemaal niet hoeft, ga je wild graaien naar andere argumenten en blijf je je verkeerde rekensommetjes. Dat is irritant. we hadden een verschillende voorstelling van het basisinkomen, jij dacht iedereen 1500 euro per maand erbij, ik had het er over dat het geheel of gedeeltelijk in plaats kwam van andere dingen, inclusief de belastingtarieven. Dan moet je niet door blijven emmeren over je eigen misvattingen.

Het doel is namelijk niet om een verandering van de inkomensverdelingen te bewerkstelligen. Dat is ook een doel van sommige mensen die voor het basisinkomen zijn, maar niet van mij en ook niet van het basisinkomen zelf. Je kunt ook een heel rechts basisinkomen invoeren, op basis van vergroting van de inkomensverschillen.

quote:
Dom gelul weer. Met alle toeslagen zitten de meesten nu ook ruim boven de 1000. Dankzij die toeslagen konden de huurprijzen immers ook stijgen tot 6 a 700 euro. Dus dan ben je er met 800 euro niet. Ook minimumloners krijgen honderden euro's toeslag. 1500 is aan de ruime kant, maar
zeker geen vetpot. Maak er dan 1200 van, het gaat om het principe: Feit is namelijk dat als je dan een paar dagen in de maand werkt dat heel veel scheelt voor hoeveel je vrij te besteden hebt. Als een werkloze nu werk vindt aan de onderkant van de arbeidsmarkt en een tientje per uur verdient, dan gaat 9 euro daarvan op aan dingen die hij toch al had. Dat is dus geen prikkel om te gaan werken. Als je maar 5 euro per uur verdient maar dat kun je volledig besteden aan extra's dan is dat heel anders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_151082522
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 08:04 schreef Soohr het volgende:

maar een sigaar uit eigen doos is het niet.
Op het moment dat je, zoals de user stelt die ik quote, dat iedereen zijn eigen basisinkomen via de belastingen weer moet betalen is het dat natuurlijk wel. Het zou anders worden als je de laagste inkomens 10% en de hoogste inkomens 190% van het basisinkomen laat betalen.
quote:
basisloon moet ergens van worden betaald, de belastinginkomsten.
Wat krijg je ervoor terug, een basis om op terug te vallen mocht je tijdelijk geen inkomsten hebben zonder dat je gelijk aan allemaal regeltjes vastzit.
Als het enkel om de tijdelijk werklozen gaat heeft het basisinkomen geen toegevoegde waarde. De mensen die dan werkloos zijn willen zelf ook weer snel aan de slag en hebben ook geen last van de regeltjes (zoals aantal sollicitaties per maand etc.)
quote:
tegelijkertijd motiveert het mensen om t gaan werken die op dit moment minder zouden krijgen als ze gaan werken doordat allerlei toeslagen wegvallen, doordat elke euro die je verdiend ook meer totale inkomsten zijn.
Het punt is dat je die eerste euro's dus meteen zwaar moet belasten, omdat het basisinkomen 'terugverdiend' moet worden.
quote:
Dus bijstandmoeder waarvan de kinderen nu naar school gaan en in de ochtend tijd heeft om 2 uurtjes per dag te werken doet dat nu niet, want netto verlies/werken voor minder.
met basisloon is dat 240 euro per maand meer bruto inkomsten.
Netto blijft er dan vrij weinig over, omdat je het basisinkomen terug moet verdienen.
quote:
Dat ik dan +-600 euro basisloon ontvang en tegelijkertijd +-600 euro meer belasting betaal is geen probleem, dat is het sociale aspect van onze verzorgingsstaat zodat niemand in de greppel hoeft te creperen.
Uitgaan van 600 euro heeft geen zin. Het idee is dat je er van rond moet komen (jij gaat er bijvoorbeeld zelf vanuit dat je er een tijdelijke werkloosheid mee kunt overbruggen.) Dat kan niet van 600 euro. Het bedrag wat je dus krijgt en wat je zelf weer terug moet verdienen (de sigaar uit eigen doos) ligt dus veel hoger en het hele plan is daarom erg onrealistisch.
pi_151082629
Ik denk dat het niet gaat werken, maar ben eigenlijk wel benieuwd. Hoeveel mensen gaan op hun reet zitten en houden hun handje op, en wie denkt "fuck it, ik wil wél dat mooie huis"? Kom maar op met dat experiment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')