Nou om dat basisinkomen te kunnen bekostigen zal de staat ook ergens geld vandaan moeten halen. Of denk je dat ze maar gewoon wat bij kunnen drukken ofzo?quote:
Nu krijgt elke in Nederland woonachtige Nederlander ook geld om in zijn basisbehoeften te voorzien. Dat dat een andere grondslag krijgt maakt het bedrag niet groter. De misvatting is dat mensen er geld bij zouden krijgen. Het verschil is dat je mensen de vrijheid geeft om iets anders te gaan doen dan proberen werkgevers hen uit die 100 anderen te kiezen voor een vacature, en dat je een enorme bureaucratie kunt wegsnijden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou om dat basisinkomen te kunnen bekostigen zal de staat ook ergens geld vandaan moeten halen.
Sterker nog, dat doen ze. Alleen gaat dat naar de banken ipv naar de burgers. Maar dat staat verder los van het basisinkomen.quote:Of denk je dat ze maar gewoon wat bij kunnen drukken ofzo?
Ben het er absoluut mee eens dat het geweldig zou zijn om in de bureaucratie te gaan snijden. Ben het er mee eens dat het zou helpen. Alleen denk ik niet dat het zoveel oplevert als bijvoorbeeld btw naar 50%.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nu krijgt elke in Nederland woonachtige Nederlander ook geld om in zijn basisbehoeften te voorzien. Dat dat een andere grondslag krijgt maakt het bedrag niet groter. De misvatting is dat mensen er geld bij zouden krijgen. Het verschil is dat je mensen de vrijheid geeft om iets anders te gaan doen dan proberen werkgevers hen uit die 100 anderen te kiezen voor een vacature, en dat je een enorme bureaucratie kunt wegsnijden.
[..]
Sterker nog, dat doen ze. Alleen gaat dat naar de banken ipv naar de burgers. Maar dat staat verder los van het basisinkomen.
Ben ik niet met je eens, het geld moet ergens vandaan komen dus als daar geen oplossing voor verzonnen kan worden is het een haalbaarheidsprobleem.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is op zich al een probleem wat oplossing behoeft, maar verschuivingen van de belastingen zijn invoeringsproblematiek, geen haalbaarheidsproblematiek. .
De simpele wiskunde dat het niet haalbaar is en omdat we geen eilandje zijn die onafhankelijk van de rest van de wereld bewegen. Kijk maar naar hoe fijn al die eilandjes als Noord korea het doen.quote:Maar je bent aan het zoeken naar onmogelijkheden. Wat is je overtuiging daarachter? "In het zweet des aanschijns zal men arbeiden", is het dat je wil dat mislukkelingen zijn die in de shit zitten om jezelf tegen af te zetten. Of is het dat je de elite een grote voorraad om werk smekende loonslaven gunt om nog rijker van te worden? Of iets anders? Wat is je motief?
Sorry wat een quatsch. Hoe kom je hier bij. Ik reken net even met wat basisschool wiskunde wat het éxtra kost en jij beweert hier doorleuk, zonder enige onderbouwing dat het bedrag niet groter wordt terwijl dat OVERDUIDELIJK wél groter wordt aangezien er én een hoger bedrag gegeven gaat worden en óók nog eens aan méér mensen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nu krijgt elke in Nederland woonachtige Nederlander ook geld om in zijn basisbehoeften te voorzien. Dat dat een andere grondslag krijgt maakt het bedrag niet groter.
Dat zal een flinke besparing opleveren, bureaucratien zijn duur. Maar dat is niet zo heel belangrijk. Het gaat erom dat de BTW helemaal niet hoeft te verdubbelen, omdat er helemaal niet wezenlijk meer geld uit moet, het is niet de bedoeling om meer geld over te laten houden. Het is de bedoeling om meer mensen de gelegenheid te geven geld te verdienen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:31 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ben het er absoluut mee eens dat het geweldig zou zijn om in de bureaucratie te gaan snijden. Ben het er mee eens dat het zou helpen. Alleen denk ik niet dat het zoveel oplevert als bijvoorbeeld btw naar 50%.
Het is niet zo dat voor elke uitkeringsgerechtigde er een fulltimer zit. Nou ja met alle controles enzo, moet ik zeggen dat ik het niet weet.
Iemand cijfers over hoe onze bureaucratie in elkaar zit? Hoeveel ambtenaren per inwoner?
Het geld komt nu ook ergens vandaan, sterker nog, er is zelfs geld voor een hele bureaucratie om te zorgen dat 800.000 werklozen niet kunnen werken, maar bezig zijn om zich te verdringen om een paar vacatures.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens, het geld moet ergens vandaan komen dus als daar geen oplossing voor verzonnen kan worden is het een haalbaarheidsprobleem.
Dom gelul. We hebben ons eigen belastingstelsel en houden dat, er is geen enkele reden waarom je A: de sociale uitkeringen niet door de belastingdienst zou kunnen laten doen en B: Het recht daarop niet langer aan een sollicitatieplicht e.d. koppelt.quote:De simpele wiskunde dat het niet haalbaar is en omdat we geen eilandje zijn die onafhankelijk van de rest van de wereld bewegen. Kijk maar naar hoe fijn al die eilandjes als Noord korea het doen.
De totale uitgaven aan sociale zekerheid en de arbeidsmarkt zijn 77,6 miljard euro in de huidige situatie. Ga je naar een basisinkomen dan stijgt dat fors . Onkracht dat alsjeblieft eens met een berekening als je zo zeker van je zaak bent.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het geld komt nu ook ergens vandaan, sterker nog, er is zelfs geld voor een hele bureaucratie om te zorgen dat 800.000 werklozen niet kunnen werken, maar bezig zijn om zich te verdringen om een paar vacatures.
Het wordt duurder, belastingen moeten omhoog, rijken verlaten ons land (ik zag al een mooi voorbeeld van 25% vermogensbelasting) waardoor belastingen nog meer moeten stijgen. Aantrekkelijk voor bedrijven om goedkope slaven arbeidskrachten vandaan te trekken maar verder totaal oninteressant geworden want mensen hebben 0 reden om nog te gaan werken, arbeidsproductiviteit zal enorm dalen, arbeidsparticipatie zal dalen en je houdt een land vol handophoudende losers over.quote:Dom gelul. We hebben ons eigen belastingstelsel en houden dat, er is geen enkele reden waarom je A: de sociale uitkeringen niet door de belastingdienst zou kunnen laten doen en B: Het recht daarop niet langer aan een sollicitatieplicht e.d. koppelt.
Laten we het afmaken op een rond bedrag: 1500 euroquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:31 schreef Metro2005 het volgende:
Sorry wat een quatsch. Hoe kom je hier bij. Ik reken net even met wat basisschool wiskunde wat het éxtra kost en jij beweert hier doorleuk, zonder enige onderbouwing dat het bedrag niet groter wordt terwijl dat OVERDUIDELIJK wél groter wordt aangezien er én een hoger bedrag gegeven gaat worden en óók nog eens aan méér mensen.
Ik zou graag van de voorstanders zien :
- Wat de hoogte van het basisinkomen zou moeten zijn
18+, en als we toch bezig zijn de bureaucratie te decimeren dan kan de kinderbijslag etc. ook omgezet worden in een basisinkomen voor kinderen.quote:- Wie het zou moeten krijgen (leeftijd )
Je loost de toeslagen. En je trekt de progressieve inkomstenbelasting die nu begint bij de belastingvrije voet door tot 1500 onder nul. Je maakt de lijn in die grafiek wat steiler, en je verrekent voor iedereen daarboven 1500 euro per maand.quote:- Wat de te wijzigen belastingmaatregelen zijn
Loonkosten worden een stuk lager, dus onze exportproducten worden veel concurrerender.quote:- Wat dit volgens jullie voor impact heeft op onze concurrentiepositie op de wereldmarkt.
Dat betwijfel ik. Dat je je graag laat verrassen, en dat er geen positieve berekening uit gaat komen. Je moet immers niet doen alsof een uitkeringsgerechtigde nu veel minder kost als je de toeslagen meerekent.quote:Ik weet 100% zeker dat daar géén positieve berekening uit gaat komen maar ik laat me graag verassen.
Ojee, je moet je eigen basisinkomen betalen! Dat kost je 1000 euro en je krijgt er maar 1000 euro voor terug! Dat is echt een groot probleem! Dan ben je netto echt veeel slechter uit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 11:56 schreef Metro2005 het volgende:
De uitkomst zal niemand verassen denk ik:
Een deel zal op de bank hangen met chips
Een ander deel zal erbij gaan werken en mag de rest van het basisinkomen ophoesten middels torenhoge belastingen.
Een beetje zoals het systeem nu al werkt maar dan veel duurder omdat de werkenden ook voor zichzelf het basisinkomen moeten bekostigen.
Kortom: gedoemd te falen.
BTW gaat niet naar 50% en is gewoon niet mogelijk i.v.m. buitenland / smokkel.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nou om dat basisinkomen te kunnen bekostigen zal de staat ook ergens geld vandaan moeten halen. Of denk je dat ze maar gewoon wat bij kunnen drukken ofzo?
Ok, bereken maar!quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Laten we het afmaken op een rond bedrag: 1500 euro
[..]
18+, en als we toch bezig zijn de bureaucratie te decimeren dan kan de kinderbijslag etc. ook omgezet worden in een basisinkomen voor kinderen.
[..]
Je loost de toeslagen.
En je trekt de progressieve inkomstenbelasting die nu begint bij de belastingvrije voet door tot 1500 onder nul. Je maakt de lijn in die grafiek wat steiler, en je verrekent voor iedereen daarboven 1500 euro per maand.
[..]
[..]
Dat betwijfel ik. Dat je je graag laat verrassen, en dat er geen positieve berekening uit gaat komen. Je moet immers niet doen alsof een uitkeringsgerechtigde nu veel minder kost als je de toeslagen meerekent.
Ik betwijfel het, wellicht een klein beetje maar ik verwacht niet dat op onze exportproducten we nou zoveel goedkoper worden als arbeid iets goedkoper wordt. We zijn geen productieland en we exporteren niet zo heel veel. We zijn vooral een doorvoerland en dat wordt echt amper tot niet goedkoper met een basisinkomen.quote:Loonkosten worden een stuk lager, dus onze exportproducten worden veel concurrerender.
Inderdaad, je uurloon zal dan namelijk enorm hard dalen of de belasting op je arbeid zal enorm stijgen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ojee, je moet je eigen basisinkomen betalen! Dat kost je 1000 euro en je krijgt er maar 1000 euro voor terug! Dat is echt een groot probleem! Dan ben je netto echt veeel slechter uit.
Een van de betere bijdragen dit topicquote:Op donderdag 26 maart 2015 14:55 schreef thom_05 het volgende:
Mensen voordat jullie je eigen beperkte kennis hier voorzetten als feit lees je je eerst in over het onderwerp.
~25% van de bevolking is jonger dan 20, dus van de 16 miljoen hou je er 12 miljoen over die een basisinkomen moeten hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De totale uitgaven aan sociale zekerheid en de arbeidsmarkt zijn 77,6 miljard euro in de huidige situatie. Ga je naar een basisinkomen dan stijgt dat fors . Onkracht dat alsjeblieft eens met een berekening als je zo zeker van je zaak bent.
[..]
Het wordt duurder, belastingen moeten omhoog, rijken verlaten ons land (ik zag al een mooi voorbeeld van 25% vermogensbelasting) waardoor belastingen nog meer moeten stijgen. Aantrekkelijk voor bedrijven om goedkope slaven arbeidskrachten vandaan te trekken maar verder totaal oninteressant geworden want mensen hebben 0 reden om nog te gaan werken, arbeidsproductiviteit zal enorm dalen, arbeidsparticipatie zal dalen en je houdt een land vol handophoudende losers over.
Dus in plaats van 'dom gelul' zie ik graag een andere berekening dan ik gemaakt heb die het tegendeel bewijst. Ik heb die in werkelijk ALLE topics over basisinkomens nog niet gezien. Ik kan raden naar de oorzaak.
Het idee is wat dat betreft niet heel simpel, hoe willen mensen dit idee nou daadwerkelijk toegepast zien worden?quote:Op donderdag 26 maart 2015 14:27 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Het idee is toch om juist mensen vanaf 18 jaar of mensen die minimaal 18 jaar in Nederland wonen, te voorzien van een basisinkomen? Volgens mij geeft dat weer een hele andere berekening.
Nee dat is niet waar.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:03 schreef Soohr het volgende:
De verwachting is dat de arbeidsparticipatie omhoog gaat dus bij de inkomstenkant gaan de directe belastingen wel omhoog.
zijn inkomsten belasting geen directe belastingen? of bedoel je dat er niet meer mensen gaan werken?quote:
De arbeidsparticipatie daalt volgens berekeningen van zowel CPB als van Bas Jacobs.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:05 schreef Soohr het volgende:
[..]
zijn inkomsten belasting geen directe belastingen? of bedoel je dat er niet meer mensen gaan werken?
even wat onderbouwing graag
Misschien wat rommelen met de zorgverzekering? Als iedereen pak 'm beet 1200 euro krijgt, dan kun je prima een paar tientjes premie extra missen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:14 schreef Forbry het volgende:
[..]
[..]
Dit en dit. Al weet ik niet wat er moet met al die mensen voor wie de hoogte van dat basisinkomen door "bijzondere omstandigheden" (bijvoorbeeld ziekte) niet voldoende/rechtvaardig zal zijn. Dat zou -vrees ik- betekenen dat je dan toch wel weer een (flinke) stap richting het oude (huidige) systeem moet maken...
Neemt niet weg dat je al een hoop bureaucratie de das om hebt gedaan en de helft van de huurtoeslag niet naar de verhuurders gaat. / hogere prijzen van huizen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 13:14 schreef Forbry het volgende:
Dit en dit. Al weet ik niet wat er moet met al die mensen voor wie de hoogte van dat basisinkomen door "bijzondere omstandigheden" (bijvoorbeeld ziekte) niet voldoende/rechtvaardig zal zijn. Dat zou -vrees ik- betekenen dat je dan toch wel weer een (flinke) stap richting het oude (huidige) systeem moet maken...
We zitten al even op ruim 17 miljoen nederlanders dus je komt al bijna op 13 miljoen en met 800 euro in de maand had ik ook gerekend alleen is dat niet echt representatief als je het invoert als vervanger van de bijstand, WAO, WIA, WAJONG en je er mensen van rond wilt laten komen zul je toch al eerder richting de 1000 euro moeten gaan op zijn minst.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:03 schreef Soohr het volgende:
[..]
~25% van de bevolking is jonger dan 20, dus van de 16 miljoen hou je er 12 miljoen over die een basisinkomen moeten hebben.
uitgaande van 800 euro per maand komt dat neer op 115 miljard.
78 miljard hebben we al, we geven ook nog 3 miljard uit aan wonen,
die uitgaven hebben we niet meer,
kom je op 81 miljard besparing.
zitten we nog met een gat van 34 miljard.
De arbeidsparticipatie zal wellicht stijgen (maar het zou me ook niet verbazen als het flink zou dalen) maar het aantal gewerkte uren zal flink dalen, het loont immers niet meer om veel te werken.quote:De verwachting is dat de arbeidsparticipatie omhoog gaat dus bij de inkomstenkant gaan de directe belastingen wel omhoog.
Nee, dan verplicht je mensen om te werken omdat je daar niet van rond kan komen. Dus ook de mensen die nu afgekeurd zijn, de mensen die niet kunnen werken , die verplicht je dan te werken.quote:Toegegeven,
dit gaat geld kosten wat we niet hebben.
Dan kan je gaan spelen met de hoogte van het inkomen,
elke 100 euro is ongeveer 15 miljard op jaarbasis.
verlaag je het bedrag naar 600 dan motiveer je mensen nog meer om te gaan werken.
We moeten sowieso naar een ander systeem toe. Vier op de tien werknemers zullen de komende 20 jaar hun baan verliezen aan computers, robots en ander machines. In de VS zal 47% van de werknemers thuis komen te zitten. Er komen andere tijden aan waarbij we heel veel vrije tijd gaan krijgen en al deze mensen moeten wel een inkomen hebben. Werken voor je geld zal gewoon voor een groot deel verdwijnen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 12:02 schreef Metro2005 het volgende:
Waarom zou je geld moeten krijgen als je niet werkt
Die zullen we nooit laten stikken.quote:Op donderdag 26 maart 2015 15:13 schreef Metro2005 het volgende:
Nee, dan verplicht je mensen om te werken omdat je daar niet van rond kan komen. Dus ook de mensen die nu afgekeurd zijn, de mensen die niet kunnen werken , die verplicht je dan te werken.
Ik schijn behoorlijk asociaal en rechts te zijn volgens sommigen hier maar zelfs ik zou zo'n situatie niet willen. Dan 100 x liever het systeem dat we nu hebben. Voor die mensen werk ik graag en draag ik graag belasting af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |