abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150910351
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:10 schreef Mariposas het volgende:
Als je het toch 100% zeker wilt weten, silliegirl, dan kan je beter meteen voor de vlokkentest of vruchtwaterpunctie gaan. :Y) (als dat überhaupt ergens wordt uitgevoerd zonder indicatie). De NIPT biedt ook niet 100% garantie.
Die is me te invasief en daar begin ik dus echt niet aan zonder indicatie en zelfs dan zou ik erover twijfelen. Omdat de NIPT niet invasief is zou ik dat doen, maar misschien volgen we ook wel gewoon de combi-test en dan pas NIPT test NL-route.

Heel eerlijk gezegd heb ik persoonlijk al niet zo'n behoefte aan de combinatietest. We zijn jong en geen risicogroep.Maar mijn vriend is er vrij stellig in (of was eigenlijk tot kort voor onze eerste echo) dat hij wil weten of het kind down heeft ja of nee.
Als hij dat echt wil, dan gaan we dus in overleg over hoe of wat. Het is ook zijn kindje, dus die beslissing neem je dan toch samen vind ik.
pi_150910726
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:16 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Die is me te invasief en daar begin ik dus echt niet aan zonder indicatie en zelfs dan zou ik erover twijfelen. Omdat de NIPT niet invasief is zou ik dat doen, maar misschien volgen we ook wel gewoon de combi-test en dan pas NIPT test NL-route.

Heel eerlijk gezegd heb ik persoonlijk al niet zo'n behoefte aan de combinatietest. We zijn jong en geen risicogroep.Maar mijn vriend is er vrij stellig in (of was eigenlijk tot kort voor onze eerste echo) dat hij wil weten of het kind down heeft ja of nee.
Als hij dat echt wil, dan gaan we dus in overleg over hoe of wat. Het is ook zijn kindje, dus die beslissing neem je dan toch samen vind ik.
Als je toch voor het NLse traject gaat, laat je vriend dan ook goed bedenken dat de combinatietest per definitie geen zekerheid geeft. Een verhoogde kans (en dus vervolgonderzoek) geldt vanaf 1:200 dus bijv. 1:4 of 1:150. En dus niet 1:3000, 1:500 maar ook niet 1:201.

En sec genomen, een kans van 1 op 3000 blijft een kans van 1 op 3000. Ook al is die ongelofelijk klein, je hebt nooit definitief ja of nee.
:)
pi_150911173
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:26 schreef mignonne het volgende:

[..]

Als je toch voor het NLse traject gaat, laat je vriend dan ook goed bedenken dat de combinatietest per definitie geen zekerheid geeft. Een verhoogde kans (en dus vervolgonderzoek) geldt vanaf 1:200 dus bijv. 1:4 of 1:150. En dus niet 1:3000, 1:500 maar ook niet 1:201.

En sec genomen, een kans van 1 op 3000 blijft een kans van 1 op 3000. Ook al is die ongelofelijk klein, je hebt nooit definitief ja of nee.
Klopt. Dat is ook precies mijn probleem met de combinatietest. ;)

Mijn vriend moet er denk ik goed over ingelicht worden door de klinisch verloskundige, hij verwacht een eenduidig ja of nee, maar ik weet dat t niet zo werkt.
pi_150911254
Zijn jullie het wel eens wat jullie willen als het kindje een heel grote kans op down heeft?
S. 2014
J. 2016
pi_150911306
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:39 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Zijn jullie het wel eens wat jullie willen als het kindje een heel grote kans op down heeft?
Dat is nog nooit ter sprake gekomen, we hangen meer op het "willen weten" nog.
pi_150911325
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:37 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Klopt. Dat is ook precies mijn probleem met de combinatietest. ;)

Mijn vriend moet er denk ik goed over ingelicht worden door de klinisch verloskundige, hij verwacht een eenduidig ja of nee, maar ik weet dat t niet zo werkt.
Ja dat zie je wel vaker idd dat mannen wat meer het idee hebben dat er een ja of nee uit komt. Al was het maar omdat de meeste vrouwen van jouw termijn de boekjes al wel gelezen hebben :P

Gister was het trouwens wereld downsyndroom dag, op 21/3. Goed gekozen datum :D hoewel die op de Amerikaanse datum-notitie beter werkt 3/21
  zondag 22 maart 2015 @ 14:52:37 #257
327807 Mariposas
יה&#14
pi_150911726
Lijkt me inderdaad goed als je vriend goed wordt voorgelicht, maar ik snap goed dat hij duidelijkheid wilt. Logisch, wie wilt dat niet als je een test doet (en zeker een man :')). Maar heb je met hem al andere scenario's besproken? Er wordt getest op drie trisomieen. Maar heeft hij stilgestaan bij andere mogelijke afwijkingen, waarop niet wordt getest? Want het is niet zo dat, zelfs met 100% garantie op géén trisomie 13, 18 of 21, het kindje gezond is. Zelfs na een SEO zonder bevindingen kunnen er afwijkingen zijn die pas bij de geboorte aan het licht komen (of andersom: blijkt toch geen afwijking te zijn). Of, afwijkingen die tijdens de geboorte ontstaan.... Allemaal redelijk doemscenario, maar op zich een goed idee om met hem te bespreken.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_150911789
Even totaal wat anders tussendoor:

Het is ein-de-lijk gelukt om m'n bewegende buik op video vast te leggen! :D Hij golft echt helemaal heen en weer! O+
Dit was poging #352 ongeveer, vandaar dat ik het noemenswaardig vind :6 normaal gesproken houdt ze meteen op met bewegen als iemand anders kijkt of ik m'n telefoon pak }:|
pi_150911941
Wij hebben bewust gekozen voor de combinatietest omdat wij liever geen kindje met een ernstige afwijking willen. Van tevoren ook besproken 'wat als de uitslag slecht is'. En wij kregen ook daadwerkelijk een slechte uitslag (al is dat nog steeds relatief natuurlijk, 1:126 is nog steeds minder dan 1%). Ik ben blij dat wij de 'wat als' al besproken hadden en vooral ook dat er tegenwoordig de nipt is, die qua test voor zowel de moeder als het kind niets voorstelt. Of we ook een vlokkentest of vruchtwaterpunctie hadden laten doen weet ik niet, omdat onze 'kans' op zich niet zo groot was en die testen wel gedoe en risico met zich meebrengen. Gelukkig was de uitslag van de nipt wel goed, en daar waren we natuurlijk heel blij mee, maar ook als hij niet goed was geweest waren we 'blij' geweest met de duidelijkheid en de mogelijkheid om stappen te ondernemen. Het nadeel is alleen dat je twee weken in onzekerheid zit, en bij ons alles wb baby even on hold werd gezet (door onszelf)

Afgelopen week hadden we de 20 weken echo, vanwege hartafwijkingen in de familie ook spannend, en daar vroeg de verloskundige nog of we met de kennis van nu nog tevreden waren met onze keuze voor de combinatietest, maar een volgende keer zouden we precies hetzelfde weer doen, alleen dan liever met meteen een goede uitslag natuurlijk!

Wmb is dus vooral het 'wat als' gesprek belangrijk om te hebben, en op basis daarvan een beslissing te nemen om wel of niet te testen.
pi_150912173
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:54 schreef twist02 het volgende:
Even totaal wat anders tussendoor:

Het is ein-de-lijk gelukt om m'n bewegende buik op video vast te leggen! :D Hij golft echt helemaal heen en weer! O+
Dit was poging #352 ongeveer, vandaar dat ik het noemenswaardig vind :6 normaal gesproken houdt ze meteen op met bewegen als iemand anders kijkt of ik m'n telefoon pak }:|
*O*

Ik voel sinds 1,5e week wat bewegen, maar dat is allemaal nog aan de binnenkant helaas en zodra m'n vriend zijn hand erbij legt stopt hij direct :D
  zondag 22 maart 2015 @ 15:03:04 #261
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_150912179
Wij kiezen voor geen testen, we hebben ook geen seo gedaan. Deze zwangerschap wel weer besproken of we dat willen, ook met de vk besproken. De vk gaf aan wat we zouden doen bij een ernstige uitslag, nou niets. Verder wisten we al daar et groei echo's zouden volgen en dan bekijken ze ook altijd dingen. Wel met de termijn echo gekeken naar een goede sluiting van de schedel en ruggengraat.
We zijn allebei jong en behalve hoge bloeddruk bij onze ouders geen rare dingen.
pi_150912213
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 14:52 schreef Mariposas het volgende:
Lijkt me inderdaad goed als je vriend goed wordt voorgelicht, maar ik snap goed dat hij duidelijkheid wilt. Logisch, wie wilt dat niet als je een test doet (en zeker een man :')). Maar heb je met hem al andere scenario's besproken? Er wordt getest op drie trisomieen. Maar heeft hij stilgestaan bij andere mogelijke afwijkingen, waarop niet wordt getest? Want het is niet zo dat, zelfs met 100% garantie op géén trisomie 13, 18 of 21, het kindje gezond is. Zelfs na een SEO zonder bevindingen kunnen er afwijkingen zijn die pas bij de geboorte aan het licht komen (of andersom: blijkt toch geen afwijking te zijn). Of, afwijkingen die tijdens de geboorte ontstaan.... Allemaal redelijk doemscenario, maar op zich een goed idee om met hem te bespreken.
Hij realiseert zich dat minder dan ik. En ik realiseer me dat misschien te goed ook, waardoor ik die hele combinatietest nooit als geruststelling ga ervaren. Er kan nog zoveel
meer spelen. Maar ik wil daar dus niet teveel bij stil staan: dan ben ik me alleen maar zorgen aan t maken..
pi_150912437
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:03 schreef pessie het volgende:
Wij kiezen voor geen testen, we hebben ook geen seo gedaan. Deze zwangerschap wel weer besproken of we dat willen, ook met de vk besproken. De vk gaf aan wat we zouden doen bij een ernstige uitslag, nou niets. Verder wisten we al daar et groei echo's zouden volgen en dan bekijken ze ook altijd dingen. Wel met de termijn echo gekeken naar een goede sluiting van de schedel en ruggengraat.
We zijn allebei jong en behalve hoge bloeddruk bij onze ouders geen rare dingen.
Ik moet soms wel eens aan jou denken ja :D ik weet nog dat ik jullie rechte lijn daarin zo bijzonder vond om te horen bij je oudste. zo heel vaak hoor je het niet. En het stomme is dat ik juist wel heel erg vaak hoor dat mensen een combinatietest niet willen omwille van religieuze opvattingen bijvoorbeeld maar dat ze daarna de SEO niet eens overwegen om het niet te doen.

Over de wat-als nouja, zoals ik al zei, ook bij een seo moet je je dat afvragen. En dan nog dit, ik hoop niet dat iemand het ooit nodig heeft maar toch, http://www.hoeverder.info geeft informatie als je voor de keuze afbreken of uitdragen staat.
  zondag 22 maart 2015 @ 15:13:58 #264
327807 Mariposas
יה&#14
pi_150912651
Ik moet zeggen dat ik de SEO meer zag als een leuk halfuurtje naar de baby kijken. :@ :@ Ook nog een dvd van de hele screening meegekregen. Mijn man maakte zich van te voren wel super zorgen zonder dat daar aanleiding voor was.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_150912881
Wij zijn erover uit dat we geen combinatietest willen. Ik dacht dat de 20-weken echo standaard was :X maar ik lees net van jullie dat we daar ook gewoon in mogen kiezen.
Even over nadenken!
  zondag 22 maart 2015 @ 15:22:09 #266
259886 pessie
pi_150912949
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:09 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik moet soms wel eens aan jou denken ja :D ik weet nog dat ik jullie rechte lijn daarin zo bijzonder vond om te horen bij je oudste. zo heel vaak hoor je het niet. En het stomme is dat ik juist wel heel erg vaak hoor dat mensen een combinatietest niet willen omwille van religieuze opvattingen bijvoorbeeld maar dat ze daarna de SEO niet eens overwegen om het niet te doen.

Over de wat-als nouja, zoals ik al zei, ook bij een seo moet je je dat afvragen. En dan nog dit, ik hoop niet dat iemand het ooit nodig heeft maar toch, http://www.hoeverder.info geeft informatie als je voor de keuze afbreken of uitdragen staat.
Ik heb nu ook 2x van zeer dichtbij meegemaakt hoe wel uitdragen is. En dat heeft ook bijzondere, "mooie" kanten. Uiteraard is er veel verdriet, maar is dat minder bij 14 weken dan bij 40? En wat nou als de echo apparatuur het wel mis blijkt te hebben? Ikddenk zelf dat et over "afbreken" soms wat simpel gedacht wordt.
En ik kijk nu naar hoe nummer 3 rond scharrelt O+
  zondag 22 maart 2015 @ 15:23:14 #267
259886 pessie
pi_150912977
Oh ja rp had nog helemaal n iet gereageerd op je bloed verlies. WaWat lijkt mee daar eng zeg. Fijn daar er niets aan de hand was :*
  zondag 22 maart 2015 @ 15:29:21 #268
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_150913142
Wij hebben wel gekozen voor de combinatietest. Niet zozeer vanwege down, maar vooral door de andere 2 chromosomenafwijkingen waarna gekeken wordt. Die niet met het leven verenigbaar zijn.
pi_150913594
Ja die andere 2 zijn voor ons ook de reden. Ik heb van dichtbij mee gemaakt dat ze daar pas na de geboorte achter kwamen en dat heeft diepe indruk op mij gemaakt. (Nu iets van 15 jaar geleden, toen was er ook nog een stuk minder controle)
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_150913853
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:23 schreef pessie het volgende:
Oh ja rp had nog helemaal n iet gereageerd op je bloed verlies. WaWat lijkt mee daar eng zeg. Fijn daar er niets aan de hand was :*
Dank je :*
pi_150914198
Bij de SEO kunnen er natuurlijk ook heel ander soort afwijkingen aan het licht komen dan bij de combinatietest. Bij de chromosomen-afwijkingen is de volgende beslissing meer een in de trant van "wel of niet laten komen", terwijl als je bij de SEO achter bijvoorbeeld een hartafwijking of schisis komt je voorbereidingen kunt treffen om je kindje zo goed mogelijk 'op te vangen'.
pi_150914427
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:22 schreef pessie het volgende:

[..]

Ik heb nu ook 2x van zeer dichtbij meegemaakt hoe wel uitdragen is. En dat heeft ook bijzondere, "mooie" kanten. Uiteraard is er veel verdriet, maar is dat minder bij 14 weken dan bij 40? En wat nou als de echo apparatuur het wel mis blijkt te hebben? Ikddenk zelf dat et over "afbreken" soms wat simpel gedacht wordt.
En ik kijk nu naar hoe nummer 3 rond scharrelt O+
Niet uitdragen is puur klinisch gezien doorgaans beter. Een bevalling brengt risico's met zich mee, helemaal als het kind al overleden is voor de bevalling. Daarbij kan het slopend zijn als het kind niet direct overlijdt maar wanneer dit nog even duurt.
Maar goed, niets is ooit puur klinisch natuurlijk en de andere kanten zijn zo mogelijk veel belangrijker voor mensen.
pi_150914660
Wij hebben geen combinatietest gedaan i.v.m. onze leeftijd en geen risicogroep. Over SEO wel heel goed nagedacht voor we die gepland hadden. Ik vond het enorm spannend maar wilde het wel graag doen, vooral omdat, mocht er toch iets zijn, je je kan voorbereiden als er bijvoorbeeld na de bevalling gelijk ingegrepen moet worden.

Gelukkig kwam er bij ons niks uit maar ik realiseer me terdege dat je nooit een garantie op een gezonde baby hebt. Het heeft alleen totaal geen nut om daar nu over te gaan stressen dus ik geniet zoveel mogelijk van de zwangerschap, ik vind het zo bijzonder allemaal. O+
pi_150914691
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2015 15:55 schreef lunapuella het volgende:
Bij de SEO kunnen er natuurlijk ook heel ander soort afwijkingen aan het licht komen dan bij de combinatietest. Bij de chromosomen-afwijkingen is de volgende beslissing meer een in de trant van "wel of niet laten komen", terwijl als je bij de SEO achter bijvoorbeeld een hartafwijking of schisis komt je voorbereidingen kunt treffen om je kindje zo goed mogelijk 'op te vangen'.
Uiteraard. Maar ook de afwijkingen bij de seo kunnen niet met leven verenigbaar zijn. En ik merk toch echt dat er behoorlijk wat ouders zijn die de seo als een soort leuk momentje zien en daar helemaal niet bij stilstaan.
En wat bij een seo ook speelt zijn de softmarkers. waarnemingen die bij een x aantal aandoeningen kunnen passen maar wsl niets bijzonders zijn. Je gaat dan wel een onderzoekstraject in van x aantal weken met veel onzekerheid en de meest ernstige aandoeningen als doemscenario, terwijl er vaak niets aan de hand is.

En dan is er nog het geval dat de seo lang niet alles op spoort, zo worden bijvoorbeeld ruim de helft van de hartafwijkingen nooit opgespoord met de seo.

Imho nogal wat stof tot nadenken. Ik heb zelf wel een seo laten uitvoeren evenals een combinatietest en sta daar nog achter. Maar ik heb wel veel begrip voor ouders die ervoor bedanken. Ik heb ook de keerzijde meegemaakt van het vervolgtraject en das echt geen feestje.
pi_150914880
Even een berichtje vanuit het zkh, vannacht was ik al niet lekker en vanmorgen wakker met ik dacht buikgriep... Kreeg er alleen steeds meer kramp bij die ik echt weg moest zuchten, dus het zkh gebeld en die wilde dat ik langs kwam voor een Ctg :) hartslag van Frits is prima, maar ze konden toch duidelijk harde buiken meten, inmiddels hebben ze bloed afgenomen en urine word getest. Heb ook een cervixlengte meting gehad en die zag er op het eerste oog goed uit. Tegen de avond willen ze nog een keer meten en moet een nachtje blijven ter observatie...

Tot zover m'n dagboek :P
Geboren om voor altijd lief te hebben... O+ Roan & Senna O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')