quote:
Altijd goed om dingen van meerdere kanten te bekijken:-)
[..]
quote:
Wat als iemand van 3 partners houdt? Kan dat ook? Met wederzijds goedkeuren van die partners .
Ik kan alleen mijn eigen mening geven, hoe ik erover denk.
Het lijkt mij zelf niet wenselijk, omdat ik denk dat je dan het risico krijgt dat iemand jaloers kan worden. Dit is mijn persoonlijke mening. Ik zou het daarom zelf niet doen en me bij één partner houden.
Maar, als iemand anders het wel oke vindt, om bijvoorbeeld es een keer een trio te doen, ja, wie ben ik om daarvan wat te zeggen. Laat staan dat ik in gedachten daarover ga oordelen. Nee, ik blijf dan gewoon respect hebben voor zo iemand. Dat is dan zo iemand zijn eigen keuze, en dat ik dat niet zou doen, betekend voor mij natuurlijk niet, dat anderen die het wel doen, dat ik die ga oordelen of veroordelen.
Sterker, ik denk er dan niets van. De persoon blijft voor mij gewoon dezelfde. :-) Het gaat er mij om of het klikt met de persoon, bijvoorbeeld op het werk, en als het klikt, dan ga ik die persoon natuurlijk niet oordelen, omdat degene er andere maatstaven op na houdt dan ik. :-)
quote:
Het lijkt me geen biologisch gegeven dat onze soort per definitie alleen 1 op 1 (seksuele) relaties kan aangaan. Dat kán wel voorkomen maar is niet per se de norm bij zoogdieren. En onze nauwste verwanten de bonobo's zijn al helemaal van de losse relaties.
Ja, bonobo's. Dat blijven dieren. Nou houd ik veel van dieren. Ik denk dat het dan idd. een biologisch gegeven is bij de bonobo's(en misschien ook bij mensen, daar oordeel ik niet over, ik zelf zou het niet doen, dat is iets anders.)
Anderzijds zie je bijvoorbeeld bij zwanen dat die wel een partner voor het leven hebben.
Ik zelf vind het idee, mijn hele leven bij eenzelfde partner blijven en daar samen oud mee worden en elkaar trouw blijven een veilig, rustgevend en een mooi concept.:-)
[..]
quote:
maar dieren evolueren. Hoe zat het voordat er een mens bestond, al die mijoenen jaren aan evolutie, zijn die ook naar gods gelijkenis geschapen? Is god een soort' one size fits all kameleon, de hele schepping?
Ik denk(maar dat is weer gewoon mijn mening), dat dieren niet naar Gods gelijkenis zijn gemaakt.
Mensen hebben iets wat dieren niet hebben; de grote mate van intelligentie, dingen bouwen zie ingenieurs, genezen, kijk bijvoorbeeld maar naar artsen, bepaalde soorten van humor, wat een dier, hoe intelligent ook, niet zal snappen.
Mensen kunnen verhalen schrijven, films maken, mooie gebouwen neerzetten. etc. Mensen eten ook gewoon vlees. Mensen zijn daarom van een hogere orde dan dieren.
Niet dat dieren minderwaardig zijn, in het geheel niet. Ik hou van dieren, wou als jong kind al vegetariër zijn. Mensen, vind ik horen respect voor dieren te hebben, omdat God ook de dieren heeft gemaakt. Dieren zijn ook schepsels van God, en men hoort respectvol met dieren om te gaan.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan de bio industrie, waar dieren echt zoveel lijden, en dat alleen omdat er meer productie moet komen, dus geld is belangrijker dan dieren en dat vind ik niet oke.
Dieren horen een goed leven te hebben, lekker grazen in de wei, en ruimte. Dat ze geslacht worden ja, het is nu eenmaal voedsel, mensen eten vlees, maar dan vind ik wel dat zo'n dier, voordat het wordt geslacht recht heeft op een goed leven.
En niet zoals het nu gaat:
Vee-industrie is op het eerste gezicht de goedkoopste manier om de hoogste productie te verkrijgen. Er leven immers veel dieren dicht op elkaar in volle stallen. Dat is makkelijk en goedkoop voor de boer, maar gaat ten koste van het welzijn van de dieren, van mensen en van het milieu. Je kunt hier per diersoort lezen hoe de dieren in de vee-industrie gehouden worden. Het is geen prettig verhaal. Het gaat over volle, kale en vuile stallen of hokken. Over opzettelijke verminkingen en over het dierenleed dat veroorzaakt wordt door verre transporten. BronDaar kunnen de boeren ook niets aan doen natuurlijk; ze moeten wel, het zit in het systeem.
Deze dingen gebeuren helaas, en zijn het gevolg van de gebroken wereld waar wij in leven, waar veel dingen niet zijn hoe God het oorspronkelijk heeft bedoeld.
quote:
dit herken ik wel van vroeger, men geeft wel richtlijnen maar je bent zelf degenen die uiteindelijk bepaald wat je doet. Klinkt beter dan van die ouderlingen die op zondagmiddag op de koffie komen om de broeder eens even de les te lezen over hoe en wat (zie bv Maarten 't Hart romans)
Ja, LOL. Dat heb ik gelezen van Maarten 't Hart, in 'Een vlucht regenwulpen'.
Die ouderlingen die langskwamen om eventjes heel subtiel in de schijnheilige gebeden die ze hardop deden, even de moeder te oordelen. Schandalig. Ik moest wel lachen hoe 't Hart het opschreef. Maar het is schandalig, zo het geloof misbruiken heb er geen woorden voor. Ik hoorde dit soort dingen ook wel van mensen die ik ken.
En heb ze zelf ook ondervonden in evangelische kringen.
Wat denken dat soort gasten eigenlijk wel
En idd. richtlijnen geven is iets anders, maar ik ben zelf degene die bepaald wat ik doe. En daar heeft men, in de GKV waar ik kom, en in de PKN kerk respect voor. Want men gaat er vanuit dat ik geloof, en dus weet men ook wel dat ik verantwoording aan God kan afleggen.
Ook met ongelovigen gaat men respectvol om en men laat die mensen ook in hun waarde (zoals het hoort.)
Dus niet beschuldigen dat ze zonden hebben(leuk voor de mensen die van nature goed leven!

)(dus niet...), en vervolgens dreigen als ze zich niet bekeren, met de hel. Dit heb ik toch wel enkele jaren meegemaakt en zien gebeuren in evangelische groepen....(nou zijn natuurlijk niet alle evangelisch getinte groepen zo, en ook niet alle traditionele kerken zijn hetzelfde, dat zou dan weer generaliseren zijn.
[..]Want ik heb een eigen verantwoording. God heeft mij gemaakt met een eigen wil. Het feit dat ik ben gaan geloven impliceert al dat ik bepaalde dingen niet meer wil doen en dus niet meer doe. En niet omdat dat moet, in geboden staat, maar omdat ik dat niet meer wil. En daar ligt 'm het verschil: God heeft niets aan robotjes die zich wettisch aan allemaal geboden houden. Dan heeft God nog liever een hartstochtelijke zondaar, die niet huichelt en eerlijk is.
quote:
Dus die wetjes en regeltjes zijn eigenlijk nutteloos? want je hoeft je er niet aan te houden als het niet overeenkomt met wat jij wilt? Het is natuurlijk handig als jouw voorkeur overeenkomt met de geboden en bij vele zal dat ook zo zijn. Niet willen stelen of moorden lijkt me een fijne karaktereigenschap. Maar wat als jou inzicht / kennis / persoonlijke voorkeur niet aansluit bij een gebod?
Geboden en verboden in de bijbel zijn er als richtlijn om naar te streven, die geboden en verboden staan er, omdat God ons geluk voor ogen heeft. En als een gebod niet mijn voorkeur heeft...ja, dan houdt het ergens op. Licht en duisternis gaan niet samen. Als gelovige ben je in het licht, dan wil je mi geen dingen meer doen die het licht niet kunnen verdagen. Dat is mijn ervaring.
Een gebod is: 'niet erg veel drinken want daarin is bandeloosheid'. Oke, voor een pas gelovige drankverslaafde, bijvoorbeeld, kan het onmogelijk zijn om meteen te stoppen. Terwijl hij het wél wil. Zo iemand zou er dan ook een paar weken voor uit kunnen trekken met bijvoorbeeld librium nemen, wat de ontwenningsverschijnselen veel minder zwaar maakt...Een buitenstaander/christen' zou het kunnen interpreteren dat hij niet wil 'omdat het niet overeenkomt met...' Hij wil wel, maar niet hoe hij/zij het voor zich ziet, nml in één keer...
Dát bedoel ik. Niemand kan tegen zo iemand zeggen dat hij, in één keer, moet stoppen. En deze dingen gebeuren wel, is mijn ervaring.
De geboden en verboden in de bijbel zijn zeker niet nutteloos. Ze kunnen een bemoediging zijn voor mensen. En ze staan in de bijbel, ervan uitgaande dat de auteurs van de bijbel door God zijn geïnspireerd, om gelovigen aan te sporen.
Ik bedoel eigenlijk, wat heeft God eraan, als je door angst om in de hel te komen, je aan geboden en verboden houdt, of omdat iemand dat doet omdat hij graag in de hemel zou komen. Terwijl hij eigenlijk wel dingen wil doen die tegen die verboden en geboden ingaan.
Dan is het niet echt, komt het niet uit iemand zijn hart, maar door secundaire dingen.
Als mijn partner niet vreemd gaat, omdat de kans groot is dat ik erachter zou komen en hij wil het risico niet nemen omdat hij mij ook niet kwijt wil, maar hij wil het wel, ja, dan heeft zijn niet vreemd gaan (voor mij) geen waarde.
Gaat hij niet vreemd omdat hij van mij houdt, ja, dan heeft het wel waarde.
Nog een voorbeeld, een van de tien geboden is : 'Gij zult niet stelen'. Stel dat ik zou gaan stelen, omdat het kan, de mogelijkheid daar is, ik breng een bedrijf dan wel schade toe, maar ja, ik weet zeker dat niemand daar ooit achter zou komen.
Maar ik zou, voor het oog van mensen, voor zover ze het kunnen zien, me wel netjes aan dat gebod houden. Wat is het dan waard?
Ik steel niet, en niet omdat het niet kan, of omdat de kans dat ik gepakt word te groot is, maar ik steel niet, omdat ik dat niet meer wil.
Zo is het met alle geboden en verboden in de bijbel, en dat zijn er veel meer dan alleen de tien geboden. Kijk maar eens hoeveel er in de gebiedend wijs wordt gesproken in het NT.
Het in woede uitbarsten en je ontzettend bovenmatig irriteren, staat ergens als verbod. Ik heb moeite met agressie regulering. Ik vind het altijd heel erg als ik weer eens een keertje heel onterecht tekeer ben gegaan tegen mijn partner. Dat zouden 'christenen' uit kunnen leggen als dat ik niet wíl. Ik word toch steeds weer onterecht woedend? Dit en soortgelijke dingen heb ik zo vaak meegemaakt, en dat noem ik oordelen.
En toch, ik weet dan dat daar vergeving is, juist omdat ik berouw/spijt heb. Ik kan dan wel kijken waar die woede vandaan komt, de oorsprong, iets uit de kindertijd bijvoorbeeld. En er alles aan doen wat in mijn vermogen ligt, om er iets aan te doen. En dan mijn woede uiten voor wie het eigenlijk bedoelt is. En geen verplaatste woede meer...
En daarom is mijn schuldgevoel over mijn onterechte woede-uitbarsting van erg korte duur, omdat ik wéét dat God mij vergeeft omdat ik berouw/spijt heb, evenals mijn christelijke partner.

En heb ik geen zin in 'terechtwijzen' eigenlijk oordelen van mensen/christenen die helemaal niets ervan af kúnnen weten...Daarom het gebod 'niet oordelen'.
*Nou bedoel ik natuurlijk geen terechte woede. Ja, sommige 'christenen', voorgangers predikten dat je als christen überhaupt helemaal niet boos mág worden. Dat slaat én nergens op, en het kan juist erg ongezond zijn je boosheid niet te uiten als je iets ziet wat onrechtvaardig is.
God heeft ons emoties gegeven, om die te gebruiken en te uiten. Inhouden is erg ongezond.
Daarom maakt het geloof maakt vrij.

Dat staat ook geschreven: Galaten 5:1 “Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen”
Met de tekst: 'houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen'(gebod), daar wordt mi mee bedoeld, dat we stand moeten houden door ons (onder meer) geen schuldgevoel aan te laten praten door ouderlingen zoals beschreven door Maarten 't Hart en andere soortgelijke gasten, bv mensen die bij de leiding horen van evangelisch getinte sekten/groepen/gemeentes. Met hun beschuldigingen, (ver)oordelen/veroordelingen en hun nergens op gebaseerde aannames over zaken waar ze niets vanaf weten want ze kunnen niet in iemands hart kijken.
Want je laten intimideren door 'gelovigen' die je van van alles beschuldigen, je (ver)oordelen, en hun mening en kritiek al over je klaar hebben(terwijl ze helemaal niet alle ins en outs weten, en ook niet kúnnen weten) is hetzelfde dat, nadat je door Christus bent vrijgemaakt(vergeving), je je toch weer een slavenjuk op laat leggen, in dit geval je je een vals schuldgevoel laat aanpraten en daardoor niet stand kan houden in het geloof, omdat dat dan dus weer helemaal onderuit wordt gehaald. Want een (vals) schuldgevoel en vrij zijn in Christus gaan niet samen.
Dus nee, geboden en verboden zijn zeker niet nutteloos, ze zijn er opdat je een gelukkig leven kan hebben.

Een leven met vreugde, geluk, en gemoedsrust in je hart.
quote:
want je hoeft je er niet aan te houden als het niet overeenkomt met wat jij wilt? Het is natuurlijk handig als jouw voorkeur overeenkomt met de geboden en bij vele zal dat ook zo zijn. Niet willen stelen of moorden lijkt me een fijne karaktereigenschap. Maar wat als jou inzicht / kennis / persoonlijke voorkeur niet aansluit bij een gebod?
Wat ik hierboven beschreef: je hoeft je niet in een keer aan iets te houden, het kan ook een proces zijn.
(je=iemand)
quote:
Dan bedoel ik niet het boos worden dat je hieronder beschrijft, maar iets waarvan je echt vindt: . . nou dat gebod slaat echt nergens op .... dat wil ik niet eens opvolgen
BV Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.” (Mattheüs 5:40-42
quote:
Dit klinkt heel nobel. Een (een deel) van je bezit weggeven kan geen kwaad. Wellicht doe je dat ook al. Toch denk ik niet dat je mij elke dag 100 euro gaat geven als ik daar om vraag. Terwijl Jezus zelf dit zegt: Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen. Jij kunt vast een heleboel dagen mij 100 euro geven (of lenen)
Ik zie nergens een gebod waarvan ik denk en dacht dat ik dat niet op wil volgen.
Wat jij aanhaalt, Mat 5:40-42; (Ik heb online nu alleen, de voor mij niet zo duidelijke Statenvertaling.)
40. En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;*Ja, ik heb écht wel veel (geld) gegeven aan mensen. Nou weet ik wel dat er staat geschreven 'laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet', maar ja anders kan ik nu niet reageren.
Ik heb een periode gehad dat ik echt wel erg veel geld had. en ook een periode dat ik echt heel erg weinig geld had. Door omstandigheden was ik toen ik weinig geld had(écht weinig..), veel gelukkiger dan toen ik veel geld had(echt wel erg veel...)
Toen ik daarna door het eea weer veel geld had, had ik echt wel veel geld zomaar weggegeven aan mensen. Wat, idd, helemaal niet had gehoeven, ik deed dat ook helemaal niet met tegenzin; ik had dat op mijn hart. Ik vond het leuk. ook omdat ik heel goed weet dat geld helemaal niet gelukkig maakt. Je hebt geld nodig idd. Daar is ook echt alles mee gezegd. En ja, als je al gelukkig bent, kan geld toevoegen. Maar geld an sich maakt zeker helemaal niet gelukkig.
Later herinnerde ik me de tekst Lucas 9:16.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het klopte...terwijl die mij niet eens ontvallen is...dat 'opnemen' klopte...
41. En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.Dit herken ik ook. Meegaan in een situatie terwijl ik daar eigenlijk niet zo veel zin in heb, omdat degene dat vraagt. En dan idd veel verder dan ik wou/van plan was...omdat ik zag en voelde hoe belangrijk dat voor degene was. *(dit is iets heel anders dan over je heen laten lopen...)
42. Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.Zie wat ik schreef bij vers 40.
quote:
Als iedereen alles maar weg geeft dan hebben we geen stabiele samenleving meer en stort alles in, ook de meest simpele zaken zoals het zorgen voor ons dagelijks brood. Een boer die alles weg geeft kan niks oogsten.
Dat klopt. Er staat ook geschreven dat je je verstand moet gebruiken en slim met je geld om moet gaan. #goede rentmeester
Je moet mi ook niet elke halve zool en hard drugs verslaafde briefjes van duizend in de hand drukken natuurlijk. #andere uiterste
quote:
Ok dit is een flauw voorbeeld, je zult zeggen, het is duidelijk dat Jezus dit niet bedoeld heeft. Maar is dat wel zo duidelijk? 1900 jaar theologie heeft ons duizenden verschillende meningen over de teksten gegeven, met oneindig veel stromingen. Tot en met pietluttige dingen toe als wel of geen hoedje op naar de kerk hebben mensen zich opgewonden en elkaar de tent uit gevochten.
Nee hoor, vatte 't niet flauw op, meer serieus eigenlijk.
Ja, dat zijn slechts uiterlijkheden, hoedje in de kerk, etc. God ziet het hart aan.
quote:
Wat hebben die bijbelboeken dan voor zin? Als iedereen zich er niks van aan hoeft te trekken en zijn eigen gang mag gaan.
Als niemand er zich iets van aantrekt, niets.
'De geest maakt levend en de letter dood'. 2 Korintiers 3:6b Maw, aan anderen wetjes voorschrijven omdat ze nu eenmaal in de bijbel staan, zonder iets van diegene af te weten is dodelijk. Daarentegen zelf de belangrijkste geboden bewaren, zoals het hoogste gebod: 'heb je naaste lief als jezelf'', maakt levend ;-)
Nou kan je je weer afvragen wie je naaste is. Ik voel dat altijd wel intuïtief aan. Je moet daar ook, mi, mee uitkijken, iets met parels....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
quote:
Erg bedankt voor het opschrijven , ik vind het altijd interessant om wat over de beweegredenen van een gelovige te lezen in mijn pogingen om er wat van te begrijpen.
Graag gedaan
[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 20-03-2015 09:35:01 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis