abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150813455
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2015 09:27 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ah, maar dat kan enkel opgaan voor iemand die daadwerkelijk gelooft in zo'n god. Ieder die dat niet doet kan natuurlijk ook geen schuldgevoelens tegenover een god krijgen. :)

[quote]1s.gif Op donderdag 19 maart 2015 14:05 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik dus! :)
In een schuldgevoel blijven hangen, ja, als je je niet de gehele tijd overal schuldig over voelt naar God toe, dan kan je niet geloven, volgens Hexxenbiest. Dat bedoelt ze dus. :')

I rest my case ;)

(schuldgevoel krijgen en er wat mee doen zodat het ook verdwijnt, óf er in blijven hangen, dat zijn 2 verschillende dingen...

[ Bericht 6% gewijzigd door Eficaz op 19-03-2015 21:07:40 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
pi_150813465
foutje
― C.S. Lewis
pi_150813651
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2015 14:02 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hallo!
Praat aub over mijn geloof niet als een sekte! ;)
Want zo ervaar ik het niet. Juist jij moet begrijpen dat iedereen mag geloven wat ze willen en dat niemand ze moet vertellen wat te doen of welke geloof ze moeten geloven. Toch?
Dus ik laat mij niet door jou voorschrijven dat mijn geloof dit is en dat en nog wat. :P

Dus als ik je goed begrijp geloof je wat je zelf wilt en hoe je zelf wilt en welke je zelf wilt. Niemand en niets hoeft jou iets te zeggen.

De Bijbel heeft voorschriften, geboden etc die volgens de schrijvers van God afkomstig zijn.
Jij bent christelijk, zeg je. Christenen geloven in de bijbel.
Geloof jij daar ook in of vindt je dat dat een boek is die jou wilt voorschrijven wat je moet geloven of wat je moet doen?
Of kijk je helemaal niet in de bijbel maar leef je, in je eigen ogen, zo goed mogelijk zoals je denkt dat God het wilt?
Ik praat hoe ik wil ;)

En nu, heb ik eventjes geen tijd :+ :s) :z
― C.S. Lewis
pi_150815016
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:04 schreef Eficaz het volgende:

[..]

In een schuldgevoel blijven hangen, ja, als je je niet de gehele tijd overal schuldig over voelt naar God toe, dan kan je niet geloven, volgens hexenbeest. Dat bedoelt ze dus. :')

I rest my case ;)

(schuldgevoel krijgen en er wat mee doen zodat het ook verdwijnt, óf er in blijven hangen, dat zijn 2 verschillende dingen...
Ik moet me echt inhouden om jou ook geen :') te sturen. Want ik vind jou zelfgemaakte geloof uh... zelfgemaakt.

Vertel nu eens of jij in de bijbel gelooft of niet en dan kunnen we verder praten. Maar dan kun je ook kiezen om gebruik te maken van je "vrije wil" door te zeggen dat je je niets door niemand laat voorschrijven en dus zelf wel uitmaakt of je mijn vraag wil beantwoorden of niet. En daarmee zijn jij en ik dus uitgepraat, want tja.. Als je geen zin hebt om te zeggen of je wel of niet in de bijbel geloof en jezelf toch christen noemt... Tja... Belachelijker kan het niet.

:') is nu toch echt wel op zijn plaats.

Ach, weet je wat?
Laat maar. Je slaat nergens op. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 15:53:06 ]
  donderdag 19 maart 2015 @ 15:52:26 #30
16305 Jappie
parttime reverend
pi_150815046
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2015 14:04 schreef Semisane het volgende:

Ik vermoed dat die theorie wel wat hiaten in je kennis kunnen opvullen, maar het lijkt wel of je heel graag een "achterliggend iets" wilt vinden in zaken die ook prima verklaarbaar zijn via natuurlijk processen?
Ik denk dat we even een paar stappen terug moeten naar mijn oorspronkelijke vraag aangezien we steeds verder weg lijken te bewegen van de vraag waar het me eigenlijk om ging. Die vraag was of wij het onszelf mogen toerekenen om de wil te hebben om een goed mens te zijn of dat we dit zoals jij dat nu hier boven stelt niet simpelweg moeten toeschrijven aan de natuurlijke processen ?

Ter verduidelijking; Als ik mank geboren word schrijft men dit toe aan slechte genen of evt (een slechte verloskundige ;) )maar iig niet aan mij als persoon. Dit zelfde geldt m.i. voor je wilsvermogen of uberhaupt het idee van het hebben van een individueel zelf. Vanuit de procesmatige gedachte loop ik dus net zo goed tegen een kracht aan die buiten mijzelf ligt of groter dan mezelf is als via de spirituele weg.

Het is dus niet zo zeer de wil om er meer achter te willen zien dan juist het bewustzijn dat zelfs indien ik dat zou willen dit nog niet eens mijn wil zou zijn tenzij mijn wil zich daadwerkelijk los kan bewegen van het proces snap je ?
  donderdag 19 maart 2015 @ 15:54:22 #31
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_150815117
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik moet me echt inhouden om jou ook geen :') te sturen. Want ik vind jou zelfgemaakte geloof uh... zelfgemaakt.

Vertel nu eens of jij in de bijbel gelooft of niet en dan kunnen we verder praten. Maar dan kun je ook kiezen om gebruik te maken van je "vrije wil" door te zeggen dat je je niets door niemand laat voorschrijven en dus zelf wel uitmaakt of je mijn vraag wil beantwoorden of niet. En daarmee zijn jij en ik dus uitgepraat, want tja.. Als je geen zin hebt om te zeggen of je wel of niet in de bijbel geloof en jezelf toch christen noemt... Tja... Belachelijker kan het niet.

:') is nu toch echt wel op zijn plaats.

Ach, weet je wat?
Laat maar. Je slaat nergens op. ;)
Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_150815670
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 14:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hexxenbiest geloof jij niet in de doctrine van 1914? Dat heel die berekening klopt?

Als je daar eens goed onderzoek na zou gaan doen dan zou je er achter komen dat die hele zaak niet klopt. Het is gebaseerd op een voorspelling die over iets heel anders gaat, de jaartallen kloppen niet ( 607 vC, het jaar nul, 2520) etc etc. Toch houdt de wachttoren krampachtig vast aan deze theorie. Dit is namelijk het fundament van de beweging. Als deze omvalt is het gedaan met de JG.

En omdat de wachttoren er aan vasthoudt geloof jij er ook in. Je kunt wel zeggen dat je mag geloven wat je wil maar als jij openlijk twijfel zou uiten aan het 1914 verhaal dan lig je eruit.
Hoatz, jullie zien JG als doctrine of indoctrineren, maar in onze ogen is dat niet zo. We zijn niet gedwongen, we zijn er uit vrije wil. Wat JG geloven, als ik dat ook geloof is dat uit vrije wil. Als ik dat niet geloof, dan word ik geen JG en als ik al ben en niet meer geloof, dan ben ik weg en mag ik weg.
Er kan geen sprake zijn van verschillende meningen omdat het dan niet meer 1 geloof is. Bij een geloof, gelooft iedereen hetzelfde. Of vindt jij van niet? Vindt jij dat zeg maar geloof A ieder een eigen zienswijze op na mag houden? Vind jij dan dat dat geloof een eenheid is? Of zoals ik altijd probeer uit te leggen, 1 geloof?

Als ik twijfel aan 1914, ja dan ga ik weg. Of zoals jij zegt, lig ik eruit. Maar dat is toch niet erg? Ik ga niet blijven als ik aan hun geloof twijfel. Snap je het?

Ik blijf niet omdat ik perse bij hen wil horen. Ik blijf omdat ik wel geloof.
Zo moet iedere JG ook denken. Zodra ze twijfel hebben moeten ze het niet erg vinden om weg te gaan.
pi_150815883
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn?
We gaan het niet meer hebben over toontjes in reacties, Grumpy. Die meneer plaatst telkens die hatende smiley waar ik altijd zo gemeen van word (van jou mag hij wel en waarom mag ik dan niet? :P)

Dus het is beter dat ik niet meer op hem reageer en hij niet op mij, voordat ik echt gemeen word. Ik snap bovendien toch niet wat zijn definitie van geloof is.

Maar bedoel je met Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn? dat ik onredelijk ben al die tijd?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 16:18:37 ]
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:19:20 #34
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150815932
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

We gaan het niet meer hebben over toontjes in reacties, Grumpy. Die meneer plaatst telkens die hatende smiley waar ik altijd zo gemeen van word (van jou mag hij wel en waarom mag ik dan niet? :P)

Dus het is beter dat ik niet meer op hem reageer en hij niet op mij, voordat ik echt gemeen word. Ik snap bovendien toch niet wat zijn definitie van geloof is.

Maar bedoel je met Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn? dat ik onredelijk ben al die tijd?
Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt. In plaats van meteen met :') te gooien, proberen we al enkele topics lang aan te geven waarom we jouw religie stom vinden.
pi_150815962
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt.
Ah zo!
Whaaahaha! :P
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:22:04 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816030
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:20 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ah zo!
Whaaahaha! :P
Wat zou je ervan vinden als Eficaz zo op jouw post zou reageren? Als hij zou zeggen: "Jij vindt mijn religie stom? Ahahahahaha :P"?
pi_150816049
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt. In plaats van meteen met :') te gooien, proberen we al enkele topics lang aan te geven waarom we jouw religie stom vinden.
Maar ik gooi pas :') toen hij dat deed :P
pi_150816114
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat zou je ervan vinden als Eficaz zo op jouw post zou reageren? Als hij zou zeggen: "Jij vindt mijn religie stom? Ahahahahaha :P"?
Hij deed toch al zo? Daarom ben ik gemeen tegen hem. Maar oke, voordat Molurus ons weer wijst op inhoudelijk en niet inhoudelijk :D
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:25:08 #39
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_150816136
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:22 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar ik gooi pas :') toen hij dat deed :P
Je had ook je andere wang toe kunnen keren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:26:06 #40
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816165
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:24 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hij deed toch al zo? Daarom ben ik gemeen tegen hem. Maar oke, voordat Molurus ons weer wijst op inhoudelijk en niet inhoudelijk :D
Dit is best wel inhoudelijk. Of toch tenminste meta-inhoudelijk: ik probeer je aan te tonen dat jouw reactie op onze bezwaren net zo irrationeel overkomt op ons, als de reactie van Eficaz op jouw bezwaren overkomt op jou.
pi_150816172
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:25 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Dat is zo. Maar die spottende smiley is als een rode lap voor mij. Ik kan er niet tegen.
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:26:30 #42
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816179
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:25 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

donderdag 19 maart 2015 @ 16:27:13 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816213
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is zo. Maar die spottende smiley is als een rode lap voor mij. Ik kan er niet tegen.
Maar je wilt toch een goede christen zijn die Gods geboden volgt? Zei Jezus niet letterlijk dat je de andere wang moest toekeren? Waarom doe je dat dan niet?
pi_150816279
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Maar je wilt toch een goede christen zijn die Gods geboden volgt? Zei Jezus niet letterlijk dat je de andere wang moest toekeren? Waarom doe je dat dan niet?
Omdat ik mens ben en soms zwak? :P
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:31:02 #45
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_150816349
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:17 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Omdat jij er (over de vermeende toon van reacties) eerder opmerkingen over plaatste. Ik bespeurde dus hypocrisie.
quote:
Dan vraag je dat toch netjes? En doorvragen als iets niet duidelijk is. En als je niet meer wilt reageren, reageer je niet meer. Ik verbaas me altijd over mensen die roepen dat ze niet meer op iemand zullen reageren... om er vervolgens nog eindeloos op te blijven reageren.
quote:
Ik snap ook niet hoe jij bepaalde dingen kunt geloven en/of verdedigen, en met mij ook een aantal anderen hier. Maar over het algemeen blijven we netjes, maar wel direct en duidelijk doorvragen c.q. wijzen op onzinnige zaken.

Hoe staat het bijv. met je onderzoek naar kindermisbruik binnen de JG?
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:33:28 #46
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_150816420
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik denk dat we even een paar stappen terug moeten naar mijn oorspronkelijke vraag aangezien we steeds verder weg lijken te bewegen van de vraag waar het me eigenlijk om ging. Die vraag was of wij het onszelf mogen toerekenen om de wil te hebben om een goed mens te zijn of dat we dit zoals jij dat nu hier boven stelt niet simpelweg moeten toeschrijven aan de natuurlijke processen ?
Ok, ik snap de vraag. Ik vind dit altijd erg lastig, omdat ik niet per se verklaringen uitsluit die niet via natuurlijke processen lopen. Het probleem is alleen dat het beschrijven en verklaren van zulke processen niet in het domein van de wetenschap ligt, dus daar kan je het niet zoeken.

Dan kom je al snel uit op filosofie, maar mijn probleem daar is dat filosofie over het algemeen wel kan leiden tot interessante vragen en of stellingen, enkel nauwelijks tot werkbare verklaringen of kennis. Dit omdat de meeste filosofen aannames moeten maken over de werkelijkheid die niet tot nauwelijks zijn te onderbouwen.

Gevaarlijk uitspraak hier, dat weet ik maar ik vind sommige aannames binnen de filosofie toch wel erg makkelijk gemaakt...of in ieder geval dat het op mij overkomt dat men wel heel erg graag wilt dat natuurlijk processen bepaalde zaken niet kunnen verklaren, terwijl ze dat dan niet echt toelichten...men springt meteen naar gevolgen van zo'n aanname, ipv het onderbouwen van zo'n aanname...ik hoop dat ik me een beetje begrijpelijk uitdruk hier. :D

• Dus kunnen we het onszelf toerekenen de wil te hebben om een goed mens te zijn of dient dit puur toegeschreven worden aan de natuurlijke processen?

Mijn stelling is dat zolang er geen aanwijzingen zijn dat zoiets buiten natuurlijke processen moet liggen, de meest veilige aanname is dat dit inderdaad via natuurlijke processen loopt. Dit heeft met name te maken omdat de wetenschappelijke kennis constant aan het groeien is en er geen enkele aanwijzing is dat er een zichtbare grens is aan deze groei.

Dus ik ben persoonlijk niet zo overtuigd van het gros van de bezwaren tegen naturalistische beschrijvingen van de werkelijkheid.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:Ter verduidelijking; Als ik mank geboren word schrijft men dit toe aan slechte genen of evt (een slechte verloskundige ;) )maar iig niet aan mij als persoon. Dit zelfde geldt m.i. voor je wilsvermogen of uberhaupt het idee van het hebben van een individueel zelf. Vanuit de procesmatige gedachte loop ik dus net zo goed tegen een kracht aan die buiten mijzelf ligt of groter dan mezelf is als via de spirituele weg.
Ik denk niet dat je kan spreken over slechte genen, hooguit over genen die zich op een andere manier uiten dan gewoonlijk, wat dan door mensen als slecht gezien kan worden. Maar er is daar eigenlijk geen waarde oordeel aan te geven.

Daarbij genen zijn geen kracht buiten jezelf. Je hebt er hooguit weinig tot geen invloed op, maar genen zijn nou juist iets wat "binnen" jezelf zit. :)

Verder hebben we maar buitengewoon weinig kennis over wat wil is of wat het betekend om een individu te zijn. Aan de andere kant wordt men binnen de wetenschap zich constant meer bewust dat hele simpele systemen tot zeer complexe resultaten kunnen leiden via het proces van feedback en de fractal opbouw van organische systemen.

Laat het brein nou precies het schoolvoorbeeld zijn van een fractal opgebouwd systeem én van een ultiem feedback systeem.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles terug te leiden is naar het brein, maar aan de andere kant...hoe kan je in vredesnaam een naturalistische uitleg opzij schuiven terwijl de kennis van het dit soort biologische systemen in feiten nog in de kinderschoenen staan. Ik vind dat te makkelijk. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:Het is dus niet zo zeer de wil om er meer achter te willen zien dan juist het bewustzijn dat zelfs indien ik dat zou willen dit nog niet eens mijn wil zou zijn tenzij mijn wil zich daadwerkelijk los kan bewegen van het proces snap je ?
Nee, dit snap ik dan weer niet. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Semisane op 19-03-2015 16:39:06 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:35:06 #47
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816465
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Omdat ik mens ben en soms zwak? :P
Dat is een slappe smoes. Jezelf zwak noemen is een excuus om dingen te doen die je graag wilt doen, maar waarvan je weet dat ze niet mogen. "Ach en wee, dit is eigenlijk verboden, maar arme zwakke ik, ik kan er niets aan doen dat ik het toch doe!"

God heeft je echt wel door hoor. Hij doorziet je zonder problemen.
pi_150816725
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:31 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Omdat jij er (over de vermeende toon van reacties) eerder opmerkingen over plaatste. Ik bespeurde dus hypocrisie.

Ik beantwoordde, maar dat is fout. Oke.

quote:

[..]

Dan vraag je dat toch netjes? En doorvragen als iets niet duidelijk is. En als je niet meer wilt reageren, reageer je niet meer. Ik verbaas me altijd over mensen die roepen dat ze niet meer op iemand reageren... om er vervolgens nog eindeloos op te blijven reageren.

Ik vroeg toch ook netjes daarna?
En ik zei alleen tegen jou later dat ik niet meer op hem ga reageren. En dat meen ik. Heb het eerder nog nooit met iemand, hoor.
quote:

Ik snap ook niet hoe jij bepaalde dingen kunt geloven en/of verdedigen, en met mij ook een aantal anderen hier. Maar over het algemeen blijven we netjes, maar wel direct en duidelijk doorvragen c.q. wijzen op onzinnige zaken.

Bedankt voor jullie geduld. Maar als jullie niet bleven vragen had ik ook niets meer gezegd :P

quote:

Hoe staat het bijv. met je onderzoek naar kindermisbruik binnen de JG?
Ik ben niet te weten gekomen of WT opzettelijk informatie achter houdt. Wat dat kindermisbruik zelf betreft, zulke mensen heb je overal. Ook JG zijn mensen. Maar the thing is, wat doen de ouderlingen eraan. Of WT. In het geval van dat vorige artikel weet ik dus niet of WT het opzettelijk niet meldt.
pi_150816824
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een slappe smoes. Jezelf zwak noemen is een excuus om dingen te doen die je graag wilt doen, maar waarvan je weet dat ze niet mogen. "Ach en wee, dit is eigenlijk verboden, maar arme zwakke ik, ik kan er niets aan doen dat ik het toch doe!"

God heeft je echt wel door hoor. Hij doorziet je zonder problemen.
Ser_! Als je eens weet hoe vaak ik me hier inhou! En die smiley is te sterk voor mij.
  donderdag 19 maart 2015 @ 16:47:32 #50
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150816878
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 16:45 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ser_! Als je eens weet hoe vaak ik me hier inhou! En die smiley is te sterk voor mij.
Bullshit. Waarom zou God je dingen op je pad geven die je niet aankunt? Wil Hij soms dat je faalt? Nee. Je kunt dus alles aan wat er op je pad komt, inclusief die smiley. En Hij prikt feilloos door je smoesjes heen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')