In een schuldgevoel blijven hangen, ja, als je je niet de gehele tijd overal schuldig over voelt naar God toe, dan kan je niet geloven, volgens Hexxenbiest. Dat bedoelt ze dus.quote:Op donderdag 19 maart 2015 09:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ah, maar dat kan enkel opgaan voor iemand die daadwerkelijk gelooft in zo'n god. Ieder die dat niet doet kan natuurlijk ook geen schuldgevoelens tegenover een god krijgen.
[quote]Op donderdag 19 maart 2015 14:05 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dus!
Ik praat hoe ik wilquote:Op donderdag 19 maart 2015 14:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hallo!
Praat aub over mijn geloof niet als een sekte!![]()
Want zo ervaar ik het niet. Juist jij moet begrijpen dat iedereen mag geloven wat ze willen en dat niemand ze moet vertellen wat te doen of welke geloof ze moeten geloven. Toch?
Dus ik laat mij niet door jou voorschrijven dat mijn geloof dit is en dat en nog wat.
Dus als ik je goed begrijp geloof je wat je zelf wilt en hoe je zelf wilt en welke je zelf wilt. Niemand en niets hoeft jou iets te zeggen.
De Bijbel heeft voorschriften, geboden etc die volgens de schrijvers van God afkomstig zijn.
Jij bent christelijk, zeg je. Christenen geloven in de bijbel.
Geloof jij daar ook in of vindt je dat dat een boek is die jou wilt voorschrijven wat je moet geloven of wat je moet doen?
Of kijk je helemaal niet in de bijbel maar leef je, in je eigen ogen, zo goed mogelijk zoals je denkt dat God het wilt?
Ik moet me echt inhouden om jou ook geenquote:Op donderdag 19 maart 2015 15:04 schreef Eficaz het volgende:
[..]
In een schuldgevoel blijven hangen, ja, als je je niet de gehele tijd overal schuldig over voelt naar God toe, dan kan je niet geloven, volgens hexenbeest. Dat bedoelt ze dus.![]()
I rest my case![]()
(schuldgevoel krijgen en er wat mee doen zodat het ook verdwijnt, óf er in blijven hangen, dat zijn 2 verschillende dingen...
Ik denk dat we even een paar stappen terug moeten naar mijn oorspronkelijke vraag aangezien we steeds verder weg lijken te bewegen van de vraag waar het me eigenlijk om ging. Die vraag was of wij het onszelf mogen toerekenen om de wil te hebben om een goed mens te zijn of dat we dit zoals jij dat nu hier boven stelt niet simpelweg moeten toeschrijven aan de natuurlijke processen ?quote:Op donderdag 19 maart 2015 14:04 schreef Semisane het volgende:
Ik vermoed dat die theorie wel wat hiaten in je kennis kunnen opvullen, maar het lijkt wel of je heel graag een "achterliggend iets" wilt vinden in zaken die ook prima verklaarbaar zijn via natuurlijk processen?
Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn?quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:51 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik moet me echt inhouden om jou ook geente sturen. Want ik vind jou zelfgemaakte geloof uh... zelfgemaakt.
Vertel nu eens of jij in de bijbel gelooft of niet en dan kunnen we verder praten. Maar dan kun je ook kiezen om gebruik te maken van je "vrije wil" door te zeggen dat je je niets door niemand laat voorschrijven en dus zelf wel uitmaakt of je mijn vraag wil beantwoorden of niet. En daarmee zijn jij en ik dus uitgepraat, want tja.. Als je geen zin hebt om te zeggen of je wel of niet in de bijbel geloof en jezelf toch christen noemt... Tja... Belachelijker kan het niet.
is nu toch echt wel op zijn plaats.
Ach, weet je wat?
Laat maar. Je slaat nergens op.
Hoatz, jullie zien JG als doctrine of indoctrineren, maar in onze ogen is dat niet zo. We zijn niet gedwongen, we zijn er uit vrije wil. Wat JG geloven, als ik dat ook geloof is dat uit vrije wil. Als ik dat niet geloof, dan word ik geen JG en als ik al ben en niet meer geloof, dan ben ik weg en mag ik weg.quote:Op donderdag 19 maart 2015 14:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hexxenbiest geloof jij niet in de doctrine van 1914? Dat heel die berekening klopt?
Als je daar eens goed onderzoek na zou gaan doen dan zou je er achter komen dat die hele zaak niet klopt. Het is gebaseerd op een voorspelling die over iets heel anders gaat, de jaartallen kloppen niet ( 607 vC, het jaar nul, 2520) etc etc. Toch houdt de wachttoren krampachtig vast aan deze theorie. Dit is namelijk het fundament van de beweging. Als deze omvalt is het gedaan met de JG.
En omdat de wachttoren er aan vasthoudt geloof jij er ook in. Je kunt wel zeggen dat je mag geloven wat je wil maar als jij openlijk twijfel zou uiten aan het 1914 verhaal dan lig je eruit.
We gaan het niet meer hebben over toontjes in reacties, Grumpy. Die meneer plaatst telkens die hatende smiley waar ik altijd zo gemeen van word (van jou mag hij wel en waarom mag ik dan niet?quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:54 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn?
Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt. In plaats van meteen metquote:Op donderdag 19 maart 2015 16:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
We gaan het niet meer hebben over toontjes in reacties, Grumpy. Die meneer plaatst telkens die hatende smiley waar ik altijd zo gemeen van word (van jou mag hij wel en waarom mag ik dan niet?)
Dus het is beter dat ik niet meer op hem reageer en hij niet op mij, voordat ik echt gemeen word. Ik snap bovendien toch niet wat zijn definitie van geloof is.
Maar bedoel je met Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn? dat ik onredelijk ben al die tijd?
Ah zo!quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt.
Wat zou je ervan vinden als Eficaz zo op jouw post zou reageren? Als hij zou zeggen: "Jij vindt mijn religie stom? Ahahahahahaquote:
Maar ik gooi pasquote:Op donderdag 19 maart 2015 16:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wij vinden jouw religie net zo stom als jij de religie van Eficaz vindt. In plaats van meteen mette gooien, proberen we al enkele topics lang aan te geven waarom we jouw religie stom vinden.
Hij deed toch al zo? Daarom ben ik gemeen tegen hem. Maar oke, voordat Molurus ons weer wijst op inhoudelijk en niet inhoudelijkquote:Op donderdag 19 maart 2015 16:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat zou je ervan vinden als Eficaz zo op jouw post zou reageren? Als hij zou zeggen: "Jij vindt mijn religie stom? Ahahahahaha"?
Je had ook je andere wang toe kunnen keren.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:22 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar ik gooi pastoen hij dat deed
Dit is best wel inhoudelijk. Of toch tenminste meta-inhoudelijk: ik probeer je aan te tonen dat jouw reactie op onze bezwaren net zo irrationeel overkomt op ons, als de reactie van Eficaz op jouw bezwaren overkomt op jou.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:24 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Hij deed toch al zo? Daarom ben ik gemeen tegen hem. Maar oke, voordat Molurus ons weer wijst op inhoudelijk en niet inhoudelijk
Dat is zo. Maar die spottende smiley is als een rode lap voor mij. Ik kan er niet tegen.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je had ook je andere wang toe kunnen keren.
quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je had ook je andere wang toe kunnen keren.
Maar je wilt toch een goede christen zijn die Gods geboden volgt? Zei Jezus niet letterlijk dat je de andere wang moest toekeren? Waarom doe je dat dan niet?quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:26 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar die spottende smiley is als een rode lap voor mij. Ik kan er niet tegen.
Omdat ik mens ben en soms zwak?quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar je wilt toch een goede christen zijn die Gods geboden volgt? Zei Jezus niet letterlijk dat je de andere wang moest toekeren? Waarom doe je dat dan niet?
Omdat jij er (over de vermeende toon van reacties) eerder opmerkingen over plaatste. Ik bespeurde dus hypocrisie.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
We gaan het niet meer hebben over toontjes in reacties, Grumpy. Die meneer plaatst telkens die hatende smiley waar ik altijd zo gemeen van word (van jou mag hij wel en waarom mag ik dan niet?)
Dan vraag je dat toch netjes? En doorvragen als iets niet duidelijk is. En als je niet meer wilt reageren, reageer je niet meer. Ik verbaas me altijd over mensen die roepen dat ze niet meer op iemand zullen reageren... om er vervolgens nog eindeloos op te blijven reageren.quote:Dus het is beter dat ik niet meer op hem reageer en hij niet op mij, voordat ik echt gemeen word. Ik snap bovendien toch niet wat zijn definitie van geloof is.
Ik snap ook niet hoe jij bepaalde dingen kunt geloven en/of verdedigen, en met mij ook een aantal anderen hier. Maar over het algemeen blijven we netjes, maar wel direct en duidelijk doorvragen c.q. wijzen op onzinnige zaken.quote:Maar bedoel je met Zie je nu hoe geduldig en beleefd "we" naar jou zijn? dat ik onredelijk ben al die tijd?
Ok, ik snap de vraag. Ik vind dit altijd erg lastig, omdat ik niet per se verklaringen uitsluit die niet via natuurlijke processen lopen. Het probleem is alleen dat het beschrijven en verklaren van zulke processen niet in het domein van de wetenschap ligt, dus daar kan je het niet zoeken.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik denk dat we even een paar stappen terug moeten naar mijn oorspronkelijke vraag aangezien we steeds verder weg lijken te bewegen van de vraag waar het me eigenlijk om ging. Die vraag was of wij het onszelf mogen toerekenen om de wil te hebben om een goed mens te zijn of dat we dit zoals jij dat nu hier boven stelt niet simpelweg moeten toeschrijven aan de natuurlijke processen ?
Ik denk niet dat je kan spreken over slechte genen, hooguit over genen die zich op een andere manier uiten dan gewoonlijk, wat dan door mensen als slecht gezien kan worden. Maar er is daar eigenlijk geen waarde oordeel aan te geven.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:Ter verduidelijking; Als ik mank geboren word schrijft men dit toe aan slechte genen of evt (een slechte verloskundige
)maar iig niet aan mij als persoon. Dit zelfde geldt m.i. voor je wilsvermogen of uberhaupt het idee van het hebben van een individueel zelf. Vanuit de procesmatige gedachte loop ik dus net zo goed tegen een kracht aan die buiten mijzelf ligt of groter dan mezelf is als via de spirituele weg.
Nee, dit snap ik dan weer niet.quote:Op donderdag 19 maart 2015 15:52 schreef Jappie het volgende:Het is dus niet zo zeer de wil om er meer achter te willen zien dan juist het bewustzijn dat zelfs indien ik dat zou willen dit nog niet eens mijn wil zou zijn tenzij mijn wil zich daadwerkelijk los kan bewegen van het proces snap je ?
Dat is een slappe smoes. Jezelf zwak noemen is een excuus om dingen te doen die je graag wilt doen, maar waarvan je weet dat ze niet mogen. "Ach en wee, dit is eigenlijk verboden, maar arme zwakke ik, ik kan er niets aan doen dat ik het toch doe!"quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:29 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Omdat ik mens ben en soms zwak?
Ik beantwoordde, maar dat is fout. Oke.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:31 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Omdat jij er (over de vermeende toon van reacties) eerder opmerkingen over plaatste. Ik bespeurde dus hypocrisie.
Ik vroeg toch ook netjes daarna?quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:31 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dan vraag je dat toch netjes? En doorvragen als iets niet duidelijk is. En als je niet meer wilt reageren, reageer je niet meer. Ik verbaas me altijd over mensen die roepen dat ze niet meer op iemand reageren... om er vervolgens nog eindeloos op te blijven reageren.
Bedankt voor jullie geduld. Maar als jullie niet bleven vragen had ik ook niets meer gezegdquote:Op donderdag 19 maart 2015 16:31 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik snap ook niet hoe jij bepaalde dingen kunt geloven en/of verdedigen, en met mij ook een aantal anderen hier. Maar over het algemeen blijven we netjes, maar wel direct en duidelijk doorvragen c.q. wijzen op onzinnige zaken.
Ik ben niet te weten gekomen of WT opzettelijk informatie achter houdt. Wat dat kindermisbruik zelf betreft, zulke mensen heb je overal. Ook JG zijn mensen. Maar the thing is, wat doen de ouderlingen eraan. Of WT. In het geval van dat vorige artikel weet ik dus niet of WT het opzettelijk niet meldt.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:31 schreef GrumpyFish het volgende:
Hoe staat het bijv. met je onderzoek naar kindermisbruik binnen de JG?
Ser_! Als je eens weet hoe vaak ik me hier inhou! En die smiley is te sterk voor mij.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een slappe smoes. Jezelf zwak noemen is een excuus om dingen te doen die je graag wilt doen, maar waarvan je weet dat ze niet mogen. "Ach en wee, dit is eigenlijk verboden, maar arme zwakke ik, ik kan er niets aan doen dat ik het toch doe!"
God heeft je echt wel door hoor. Hij doorziet je zonder problemen.
Bullshit. Waarom zou God je dingen op je pad geven die je niet aankunt? Wil Hij soms dat je faalt? Nee. Je kunt dus alles aan wat er op je pad komt, inclusief die smiley. En Hij prikt feilloos door je smoesjes heen.quote:Op donderdag 19 maart 2015 16:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ser_! Als je eens weet hoe vaak ik me hier inhou! En die smiley is te sterk voor mij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |