abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 18 maart 2015 @ 12:24:27 #1
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150769486
Deel 31 alweer! :) Met extra aandacht voor Schildpad poezen ;)

130708_266257_beapharheader2.jpg
Beaphar start in nauw overleg met de admins van FOK! een dierenspreekuur in Flora & Fauna en stelt hiervoor één van haar dierenartsen beschikbaar.

Beaphar, één van Nederlands grootste producenten van geneesmiddelen en verzorgingsproducten voor huisdieren, probeert met deze service de communicatie met jullie te vergroten en haar passie voor en kennis van huisdieren te delen. Deze dienst is geheel vrijblijvend en betreft geen betaalde campagne; dit kan worden gezien in dezelfde lijn als de diverse webcare-accounts die al op FOK! te vinden zijn.

Het uitgangspunt is om jullie te helpen met tips en adviezen over de verzorging van je huisdier. De dierenartsen bij Beaphar hebben veel kennis op dit gebied, dus doe er je voordeel mee! De dierenarts kan uiteraard geen diagnoses stellen, dit kan tenslotte niet op afstand. Ze zal het dan ook niet nalaten om je te verwijzen naar je eigen dierenarts voor een fysiek consult, als dat naar haar inschatting nodig is.

Leuk! Wanneer?!

De DigitaleDierenArts komt regelmatig langs om je vragen te beantwoorden Dus heb je vragen over jouw huisdier? Over zijn of haar voeding, huidverzorging, algemene verzorging, lichamelijke problemen en/of ongemakken stel ze dan hier!
  woensdag 18 maart 2015 @ 12:24:56 #2
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150769509
Wou net even in het vorige deel reageren, maar die was al vol :D

Schildpad poes is een uniek wezen. 8-) Ten eerste kunnen het alleen poezen zijn of intersex-katers met XXY chromosomen. Een kat moet namelijk 2 XX chromosomen hebben voor deze vachtkleur. Het gen dat verantwoordelijk is voor de rode kleur ligt namelijk op X-chromosoom. Dus een schildpad poes heeft 1 X chromosoom met het rode gen en 1 X chromosoom zonder het rode gen. Een kater kan alleen zwart of rood zijn, tenzij het XXY is ;)

Wat betreft het gedrag van de schildpadjes, in the USA noemen zij het Tortitude :P Helaas is het nog niet wetenschappelijk bewezen of de beweringen allemaal waar zijn, dus ik wil graag minimaal 2 miljoen euro om dit levensbelangrijke wetenschappelijke onderzoek te mogen uitvoeren :Y Collectie starten op Fok?
pi_150769578
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
ik wil graag 2 miljoen euro om dit levensbelangrijk onderzoek te mogen uitvoeren :Y Collectie starten op Fok?
Zal ik het overmaken, of accepteer je alleen contant?
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:04:02 #4
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150770813
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Zal ik het overmaken, of accepteer je alleen contant?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:32:41 #5
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_150771781
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 10:54 schreef Duderinnetje het volgende:Ze reageren heel emotioneel. Dat zal vast gek klinken, maar ik vind dat echt.

Er is in F&F ook een schildpaddenfantopic, F&F / Het Grote Schildpadkatten Adoreer-Topic., F&F / Het Grote Schildpadkatten Adoreer-Topic #2, omdat het zulke bijzondere katten zijn. Ik mis mijn oude schildpadje écht nog elke dag. Het is dat ik heel principieel uit het asiel wil adopteren (en er op het moment dat er weer een plekje vrij was bij ons thuis geen schildpadje zat), maar anders zou ik mij mijn leven lang laten omringen door schildpadpoezen. O+
Faye heeft nog een heel petite schildpadpoesje ter adoptie. En ik vlieg volgende week vrijdag naar AMS. Meenemen? :D

En ik hoor het veel hoor, van mensen die er ooit een hebben gehad. Ik merk dat ons meisje heel erg gevoelig is, terwijl het Siameesje een enorm bord voor haar kop heeft. Dus als ik Tinks, het schildpadje, aanhaal komt het Siameesje erbij onder het motto "oooh tof, ik ook!", terwijl Tinks die een-op-een aandacht juist zo hard nodig heeft. Het is echt geen simpel poesje. Maar wel heel erg lief O+
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:38:08 #6
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_150771978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 12:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Wou net even in het vorige deel reageren, maar die was al vol :D

Schildpad poes is een uniek wezen. 8-) Ten eerste kunnen het alleen poezen zijn of intersex-katers met XXY chromosomen. Een kat moet namelijk 2 XX chromosomen hebben voor deze vachtkleur. Het gen dat verantwoordelijk is voor de rode kleur ligt namelijk op X-chromosoom. Dus een schildpad poes heeft 1 X chromosoom met het rode gen en 1 X chromosoom zonder het rode gen. Een kater kan alleen zwart of rood zijn, tenzij het XXY is ;)

Wat betreft het gedrag van de schildpadjes, in the USA noemen zij het Tortitude :P Helaas is het nog niet wetenschappelijk bewezen of de beweringen allemaal waar zijn, dus ik wil graag minimaal 2 miljoen euro om dit levensbelangrijke wetenschappelijke onderzoek te mogen uitvoeren :Y Collectie starten op Fok?
Autocorrect vind schildpadsoep vaker voorkomen dan schildpadpoes. Belachelijk!

Dat onze schildpadpoes een Japanese bobtail is schijnt weer niet zo vreemd: dat zijn meestal schildpadden of lapjeskatten als ik het me goed herinner. Dat we een Siamese snowshoe van de straat hebben is wel een beetje raar: daar betalen mensen schijnbaar zakken vol geld voor. En een van onze vorige meiden was een ginger poes, dat schijnt ook niet zo heel veel voor te komen.
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:55:17 #7
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_150772764
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:32 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Faye heeft nog een heel petite schildpadpoesje ter adoptie. En ik vlieg volgende week vrijdag naar AMS. Meenemen? :D
:o!!
Maar nee onze twee huidige gevoelige zieltjes mogen de komende vijftien jaar (minstens) op onze onverdeelde aandacht rekenen. Maar och jee, had ik toch een groter erfje en huis gehad, dan was het een kwestie van linea recta! O+

quote:
En ik hoor het veel hoor, van mensen die er ooit een hebben gehad. Ik merk dat ons meisje heel erg gevoelig is, terwijl het Siameesje een enorm bord voor haar kop heeft. Dus als ik Tinks, het schildpadje, aanhaal komt het Siameesje erbij onder het motto "oooh tof, ik ook!", terwijl Tinks die een-op-een aandacht juist zo hard nodig heeft. Het is echt geen simpel poesje. Maar wel heel erg lief O+
Tortitude O+ (DDA, wat een toffe term! :D)
En ik vind het heel herkenbaar, dat gevoelige en ook gecompliceerde. Poetje was net zo. Lieve, moeilijke, interessante slimmerds zijn het!
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:22:11 #8
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150773852
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:38 schreef Gaoxing het volgende:
En een van onze vorige meiden was een ginger poes, dat schijnt ook niet zo heel veel voor te komen.
Rode poes komt inderdaad niet zo veel voor. De poes moet dus het gen voor rode vacht op haar beide X-chromosomen hebben om Rood te zijn. 1 x-chromosoom krijgt zij van haar vader, dus dat moet een rode kater zijn geweest ;) En de moeder moet ook het rode gen hebben op minstens 1 van haar X chromosomen, dus bijv een schildpadpoes.
  woensdag 18 maart 2015 @ 14:32:12 #9
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150774250
Voor de geïnteresseerden: een onderzoek naar hoe mensen denken over het gedrag van hun kat, gebaseerd op zijn kleur.

http://veterinarymedicine(...)-color?rel=canonical

• Black cats: No term was assigned more or less often
• Bi-colored cats: Friendly; not aloof
• Orange cats: Friendly; not aloof or shy
• Tricolored cats: Aloof and intolerant; not friendly or tolerant
• White cats: Aloof, calm, and shy; not active, bold, or friendly

:D

Er moet duidelijk meer onderzoek naar gedaan worden :Y
pi_150774697
Beste dierenarts,

Welke kauwspeeltjes raadt jij aan voor honden, Kong of Nylabone? Het betreft een hond van rond de 25 kg en nog groeiende.

En qua benchinrichting, ik heb een tijd dekens erin gehad, maar daar at mevrouw aan.
Alleen die ijzeren plaat vind ik zielig, en een (bench) kussen is ook zo naar de filestijnen. Wat voor optie is er nog?
  woensdag 18 maart 2015 @ 15:02:39 #11
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150775150
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 14:46 schreef Ratsnest89 het volgende:
Beste dierenarts,

Welke kauwspeeltjes raadt jij aan voor honden, Kong of Nylabone? Het betreft een hond van rond de 25 kg en nog groeiende.

En qua benchinrichting, ik heb een tijd dekens erin gehad, maar daar at mevrouw aan.
Alleen die ijzeren plaat vind ik zielig, en een (bench) kussen is ook zo naar de filestijnen. Wat voor optie is er nog?
Ik heb geen ervaring met Nylabone, maar wel goede met Kong (zwarte Kong ;) ). Verder leef ik met je mee want mijn mevrouw maakte ook alles kapot wat in de bench lag :{ Ik had wel een bench met plastic bodem, dus het was iets minder zielig dan op de ijzeren plaat.

Anyway, het beste is toch om slecht gedrag te voorkomen, dus niet steeds nieuwe kussens in te leggen die zij kapot scheurt. Misschien toch tijdelijk helemaal niks in de bench? (hopelijk gaat dit gedrag binnen een paar weken over)

Eventueel kan je de benchkussen behandelen met bitter stofje, zoals Bitter Apple of apple azijn, maar er is een kans dat de hond het zeer negatief ervaart en zijn bench niet meer leuk zou vinden.

En nu zijn wij benieuwd naar de foto's van de dame in kwestie 8-)
pi_150775169
Nylabone ervaren wij als erg prettig voor de kauwbehoefte na het eten. Wel gaat er uiteraard niks boven een vers bot :)
pi_150777731
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:55 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

:o!!
Maar nee onze twee huidige gevoelige zieltjes mogen de komende vijftien jaar (minstens) op onze onverdeelde aandacht rekenen. Maar och jee, had ik toch een groter erfje en huis gehad, dan was het een kwestie van linea recta! O+

[..]

Tortitude O+ (DDA, wat een toffe term! :D)
En ik vind het heel herkenbaar, dat gevoelige en ook gecompliceerde. Poetje was net zo. Lieve, moeilijke, interessante slimmerds zijn het!
Ik heb net in een rit je Dirkje-topic uitgelezen, en baal nu dat ik tot de zomer moet wachten voor er weer een fransenmeiden topic is. Dus zeg me asjeblieft dat je besloten hebt een vervolg te starten op het dirkjes-topic of dat er op z'n minst ergens een door mij nog niet ontdekte reeks te vinden is op fok waar ik kan genieten van je schrijftalent. Of waar ik een boek van je kan kopen, ook best, maar doe iets.
pi_150778487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 15:03 schreef MeneerLogica het volgende:
Nylabone ervaren wij als erg prettig voor de kauwbehoefte na het eten. Wel gaat er uiteraard niks boven een vers bot :)
Hier is de nylabone ook n doorslaand succes. Onze staffkruising heeft een ontzettende kauwbehoefte en ligt dagelijks minimaal een uur (niet aaneengesloten) op dr bone te kluiven. Hiervoor van allerlei dingen geprobeerd maar ze vrat alles binnen n uur naar binnen.. Dan liever dit :)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 18 maart 2015 @ 16:43:02 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_150778545
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:16 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Ik heb net in een rit je Dirkje-topic uitgelezen, en baal nu dat ik tot de zomer moet wachten voor er weer een fransenmeiden topic is. Dus zeg me asjeblieft dat je besloten hebt een vervolg te starten op het dirkjes-topic of dat er op z'n minst ergens een door mij nog niet ontdekte reeks te vinden is op fok waar ik kan genieten van je schrijftalent. Of waar ik een boek van je kan kopen, ook best, maar doe iets.
:D wat aardig!!

De meiden komen weer! Een boek niet! En ik dacht inderdaad laatst: misschien moet Dirk gewoon weer eens wat exposure krijgen, met al zijn leukheid! Dus wie weet open ik binnenkort wel weer een topic over hem. Maar ik betwijfel dan altijd of daar wel iemand op zit te wachten, aangezien ik nogal manisch gek ben op mijn huisdieren en me daar ergens ietwat voor schaam. Maar jouw reactie geeft de burger moed! :D

On topic: DDA, wat valt er te doen aan manisch enthousiaste katteneigenaren? Wel een serieuze vraag trouwens hoor: jullie zijn dierenartsen, maar krijgen te maken met mensenemoties. Wordt daar in de opleiding aandacht aan besteed? Ik vraag me wel eens af hoe onze IRLDA toch altijd maar dat geduld op brengt om al die baasjes aan te horen. En hoe ze weet om te gaan met bijvoorbeeld euthanasie. Ik vind dat zo knap! Is dat persoonlijke aanleg, of krijgen jullie training in de opleiding?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_150779990
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:16 schreef Sjaam het volgende:
Dus zeg me asjeblieft dat je besloten hebt een vervolg te starten op het dirkjes-topic of dat er op z'n minst ergens een door mij nog niet ontdekte reeks te vinden is op fok waar ik kan genieten van je schrijftalent. Of waar ik een boek van je kan kopen, ook best, maar doe iets.
Of dat ze het ergens komt voorlezen en dat we dan kaartjes kunnen kopen om te gaan luisteren O+ En een gesigneerd boek kopen na afloop. Natuurlijk :{w
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:43 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

:D wat aardig!!

De meiden komen weer! Een boek niet! En ik dacht inderdaad laatst: misschien moet Dirk gewoon weer eens wat exposure krijgen, met al zijn leukheid! Dus wie weet open ik binnenkort wel weer een topic over hem. Maar ik betwijfel dan altijd of daar wel iemand op zit te wachten, aangezien ik nogal manisch gek ben op mijn huisdieren en me daar ergens ietwat voor schaam. Maar jouw reactie geeft de burger moed! :D
* meldt

Ik wil op de eerste rij zitten. Naast Sjaam :Y

quote:
On topic: DDA, wat valt er te doen aan manisch enthousiaste katteneigenaren? Wel een serieuze vraag trouwens hoor: jullie zijn dierenartsen, maar krijgen te maken met mensenemoties. Wordt daar in de opleiding aandacht aan besteed? Ik vraag me wel eens af hoe onze IRLDA toch altijd maar dat geduld op brengt om al die baasjes aan te horen. En hoe ze weet om te gaan met bijvoorbeeld euthanasie. Ik vind dat zo knap! Is dat persoonlijke aanleg, of krijgen jullie training in de opleiding?
Ow ja, gênant soms _O-

Ongeveer 3 van de 4 keer ben ik een dag te vroeg bij de DA: "Nee hoor Queller, niets te zien. Ik zou het niet weten. Bad hair day misschien?" En dan de volgende dag spuit het eruit of is de kat half dood...
pi_150781721
Oh.. Soms moet ik me echt inhouden met praten over mn twee harige vriendjes tegen mensen zonder huisdieren. Dus ja waar kan ik me aanmelden voor de enthousiaste katteneigenare club? :s)
P.S. Ik wil ook een Dirkje topic! *O*

Ehhm ontopic: Half jaar geleden waarschuwde de DA dat we op het gewicht van Duvel moesten letten, nu is Duvel uit zichzelf weer heel mooi slank. Alleen lijkt Niels nu iets zwaarder te zijn. Moeten we afwachten dat het bijtrekt net als bij Duvel of toch minder voer geven?
Wat is een gezond gewicht voor een grote rode kater (1,5jaar, gecastreerd)?

[ Bericht 15% gewijzigd door Duufje op 18-03-2015 18:27:58 ]
Duvel & Niels
pi_150782160
Is spelen iets voor elke kat of moet je nurkse katten gewoon zuurpruimend laten zitten?
pi_150788805
Hoi DDA,
ik ben al een tijdje niet in je topic geweest omdat het met onze poezen prima gaat, nu heb ik dan toch een vraag, over een kip.

Een van onze kippen is ziek, of althans ze maakt die indruk, ze zit stil en wil niks, en het lijkt net of haar hals heel dik is. Nu heb ik wel eens gehoord dat de krop vol kan zitten met steentjes die ze in het voer of al scharrelend binnen krijgen. Kan dat het zijn, en zo ja wat kan ik eraan doen?

Tweede vraag betreft een paard. Ik rijd al een jaar of drie elke morgen langs een weitje waar wat paarden staan. Eén van de merries heeft vorig jaar en het jaar ervoor een veulen gehad, nu is ze wéér drachtig. Ik vraag me af of een merrie dat wel aankan, elk jaar een veulen werpen. Dat arme beest is de afgelopen drie jaar alleen maar zwanger of zogend geweest, dat kan toch niet goed zijn? Moet ik er misschien maar eens een telefoontje naar 144 aan wagen?
  woensdag 18 maart 2015 @ 21:08:57 #20
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_150788909
Merrie kan prima ieder jaar drachtig zijn. Mits er goed voor gezorgd wordt. Daar is het een fokmerrie voor.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_150789287
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 18:22 schreef Duufje het volgende:
Oh.. Soms moet ik me echt inhouden met praten over mn twee harige vriendjes tegen mensen zonder huisdieren. Dus ja waar kan ik me aanmelden voor de enthousiaste katteneigenare club? :s)
P.S. Ik wil ook een Dirkje topic! *O*
k

Ik ga me ook voor beiden melden 😉

En ook ontopic. Bij Nika, bijna 4 jarige Britse langhaar (van nog geen 3 kg) is momenteel een sterke verdenking op droge fip. Ik weet sinds een paar maanden dat ze waarschijnlijk het gemuteerde corona virus bij zich had, maar de laatste week eet ze heel slecht en kijkt siepig uit haar ogen. Nu krijgt ze antimisselijkheids medicatie en eetlustopwekker en dat slaat gelukkig goed aan. Maandag zal bloed afgenomen worden omdat de da maar 1 raar aanvoelende nier kon vinden en we willen weten wat daar aan de hand is.
Ik snap dat je zo geen diagnose kunt stellen, maar ik wil beslist haar niet laten lijden en ook niet steeds weer de stress geven om naar de da te gaan.
Hoe lang kan je doorgaan met die medicatie (metocloral en novacam) en is het leven zo nog levenswaardig? Ze speelt niet meer, niet met mij maar ook niet uit zichzelf wat ze anders uren achtereen kon doen. En de andere kat waar ze mee kon ravotten ontloopt haar ook, lijkt me ook geen goed teken.
We have far more in common than that which devides us..
pi_150791494
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 21:08 schreef Samzz het volgende:
Merrie kan prima ieder jaar drachtig zijn. Mits er goed voor gezorgd wordt. Daar is het een fokmerrie voor.
O, gelukkig, ik dacht aan de vergelijking met zeugen die met een paar jaar "op" zijn omdat ze enkel voor de fok gebruikt worden, maar dat gaat voor paarden dus niet op?
pi_150802633
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:43 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

:D wat aardig!!

De meiden komen weer! Een boek niet! En ik dacht inderdaad laatst: misschien moet Dirk gewoon weer eens wat exposure krijgen, met al zijn leukheid! Dus wie weet open ik binnenkort wel weer een topic over hem. Maar ik betwijfel dan altijd of daar wel iemand op zit te wachten, aangezien ik nogal manisch gek ben op mijn huisdieren en me daar ergens ietwat voor schaam. Maar jouw reactie geeft de burger moed! :D

Neeeee daar zitten we absoluuuuut niet op te wachten, en aan de reacties in het Dirkje-topic te lezen zit er verder ook nieeeeemand op te wachten ;) en daarnaast ben ik ook manisch gek op mijn huisdieren en is het heerlijk om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik voer ook hele gesprekken met mijn dieren en moet een van de honden van mijn ouders nog steeds elke keer smeken me te vergeven als ik daar kom, want hoe heb ik het in mijn hoofd durven halen om het huis uit te gaan! En hij gaat gerust uren lang beledigd de andere kant op zitten kijken hoor als ik daar kom. Ik moet hem persoonlijke komen begroeten en daarna moet ik m dus uren smeken, aaien en kusjes geven voor hij me weer aankijkt.

Dus nogmaals, open een topic!

En nu hou ik op met de topickaap, want mijn beestje is helemaal gezond momenteel en hopelijk blijft ie dat dus ik mag hier de boel niet langer vervuilen. Sorry DDA!
  donderdag 19 maart 2015 @ 09:37:22 #24
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150803591
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 21:06 schreef Gwywen het volgende:
Hoi DDA,
ik ben al een tijdje niet in je topic geweest omdat het met onze poezen prima gaat, nu heb ik dan toch een vraag, over een kip.

Een van onze kippen is ziek, of althans ze maakt die indruk, ze zit stil en wil niks, en het lijkt net of haar hals heel dik is. Nu heb ik wel eens gehoord dat de krop vol kan zitten met steentjes die ze in het voer of al scharrelend binnen krijgen. Kan dat het zijn, en zo ja wat kan ik eraan doen?

Tweede vraag betreft een paard. Ik rijd al een jaar of drie elke morgen langs een weitje waar wat paarden staan. Eén van de merries heeft vorig jaar en het jaar ervoor een veulen gehad, nu is ze wéér drachtig. Ik vraag me af of een merrie dat wel aankan, elk jaar een veulen werpen. Dat arme beest is de afgelopen drie jaar alleen maar zwanger of zogend geweest, dat kan toch niet goed zijn? Moet ik er misschien maar eens een telefoontje naar 144 aan wagen?
Eerst de dringende zaken beantwoorden. Met die kip moet je zsm naar de dierenarts als je vermoed dat de krop vol is. Dat is namelijk een levensbedreigende situatie omdat de kip niet kan eten of drinken. Meestal zijn dat geen steentjes maar gewoon haar voer. Het kan aan het voer liggen of toch wijzen op een andere onderliggende oorzaak/ andere ziekte waardoor de krop niet goed functioneert.

Wat voel je in haar hals/ borstingang? Als je een soort klei-achtige massa voelt, dan zit de krop vol. Dat is normaal direct na het eten, maar moet wel binnen een paar uur minder worden. Als het zo blijft, dan moet je dus wel naar de dierenarts. Helaas kan je zelf er niet zo veel aan doen, vaak moet het chirurgisch verwijderd worden. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf de kip humaan te euthanaseren, als je er veel ervaring mee heb (en je mag de zieke kip niet opeten!). De kip die niet kan eten of drinken gaat anders langzaam dood aan de uitdroging.

Ik hoop dat het goed komt met het kipje :*

Wat betreft de merrie: ja, zij kunnen prima elk jaar een veulen krijgen mits zij goed verzorgd worden. En een gemiddelde fokmerrie in Nederland wordt wel goed verzorgd. In principe kan de merrie, mits de bevalling goed verlopen is en de baarmoeder goed hersteld is al in de veulenhengstigheid gedekt worden (dus dag of 7 na de bevalling).

Wel lief dat je zorgen maakt over het dier O+
  donderdag 19 maart 2015 @ 10:11:09 #25
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_150804468
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2015 16:43 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

:D wat aardig!!

De meiden komen weer! Een boek niet! En ik dacht inderdaad laatst: misschien moet Dirk gewoon weer eens wat exposure krijgen, met al zijn leukheid! Dus wie weet open ik binnenkort wel weer een topic over hem. Maar ik betwijfel dan altijd of daar wel iemand op zit te wachten, aangezien ik nogal manisch gek ben op mijn huisdieren en me daar ergens ietwat voor schaam. Maar jouw reactie geeft de burger moed! :D
Ik wacht ook in spanning af op een boek over Dirk en Poes :Y Het mag ook een E-book zijn!
Op op zijn minst het nieuwe topic, met veel foto's :)
Maar ik kan mij wel voorstellen dat Dirk er niet op zit te wachten om een BK (beroemde kat) te worden en overal handtekeningen te moeten gaan uitdelen :{w :+
quote:
On topic: DDA, wat valt er te doen aan manisch enthousiaste katteneigenaren?
Persoonlijk word ik blijer van manisch enthousiaste katteneigenaren personeel dan van mensen die niks om hun dier geven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Wel een serieuze vraag trouwens hoor: jullie zijn dierenartsen, maar krijgen te maken met mensenemoties. Wordt daar in de opleiding aandacht aan besteed? Ik vraag me wel eens af hoe onze IRLDA toch altijd maar dat geduld op brengt om al die baasjes aan te horen. En hoe ze weet om te gaan met bijvoorbeeld euthanasie. Ik vind dat zo knap! Is dat persoonlijke aanleg, of krijgen jullie training in de opleiding?
In mijn tijd werd er bijna geen aandacht aan geschonken tijdens de studie. 20 jaar geleden al helemaal niet, vermoed ik. Maar tegenwoordig wel meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')