Zorgverzekering in die regio kun je wel vergeten, die verzekeren alleen op basis van uitsluitingen, dus alles wat hij heeft/heeft gehad kun je al niet meer verzekeren.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:42 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik zou maar eens beginnen bij de Nederlandse ambassade in Indonesië, er van uitgaande dat hij zijn Nederlandse nationaliteit nog heeft. En zorg voor een zorgverzekering, nog liever vandaag dan morgen! Het is echt heel belangrijk dat hij zo snel mogelijk weer verzekerd is!
De medische zorg mag dan wel een stuk beter zijn, maar je blijft met het gigantische probleem van onverzekerd zijn zitten.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:46 schreef PendingApproval het volgende:
http://balipod.com/bali-expat-forum-f2/
Waarschijnlijk is het beter om hem naar Thailand te halen, daar zijn goede verzorgingshuizen voor expats en de medische zorg is een stuk beter.
Dat hoeft tot op zekere hoogte geen probleem te zijn, maar bij gecompliceerde medische zorg of bij geen of onvoldoende inkomen kan hij beter als de sodemieter naar Nederland komen. De ambassade kan helpen met repatriëring en/of geld voorschieten, maar als er nog familie is dan schuiven ze het snel op hen af.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:54 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
De medische zorg mag dan wel een stuk beter zijn, maar je blijft met het gigantische probleem van onverzekerd zijn zitten.
Hersenbloeding, hartfalen, nierfalen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:59 schreef PendingApproval het volgende:
De ANWB kan informatie verschaffen over de mogelijkheden voor repatriëring en of bij welke instantie je moet zijn.
En indien dat wel mogelijk is gaat dat een godsvermogen kosten, dus schiet je er weinig mee op.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 21:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hersenbloeding, hartfalen, nierfalen.
Zolang hij niet stabiel is valt hij denk ik niet of nauwelijks te repatriëren.
Klopt ja, als de situatie nog steeds zo is zal hij zeker geen goedkeuring van een arts ontvangen en zonder deze brief zal hij niet door de luchtvaartmaatschappij geaccepteerd worden.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 21:11 schreef computergirl het volgende:
[..]
Hersenbloeding, hartfalen, nierfalen.
Zolang hij niet stabiel is valt hij denk ik niet of nauwelijks te repatriëren.
Is het heel onaardig dat ik dit niet vreemd vind? Als je dit van te voren niet goed regelt door middel van verzekering of spaargeld kun je toch niet verwachten van de Nederlandse overheid dat ze alles voor je regelen en betalen? Die persoon heeft zelf de keuze gemaakt om te verhuizen en een bestaan in het buitenland op te bouwen, maar als het misgaat moeten andere zorgdragen voor je? Zo werkt het volgens mij niet...quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:35 schreef loveyoulongtime het volgende:
en kwam er op neer dat familie en vrienden voor een dure medische terugvlucht moesten zorgen
Zou ook wat zijn als dat zo zou mogenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Meneer is daar woonachtig en niet in Nederland. Repatriëring is het terugbrengen naar de gebruikelijke woon/verblijfsomgeving. Daar is meneer al, dus valt er niet te repatriëren.
Repatriëring is niet naar de verblijfsomgeving maar naar het land van nationaliteit.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Meneer is daar woonachtig en niet in Nederland. Repatriëring is het terugbrengen naar de gebruikelijke woon/verblijfsomgeving. Daar is meneer al, dus valt er niet te repatriëren.
Hooguit kan de ambassade wat bemiddelen bij papierwerk en communicatie met lokale instanties, maar meer zit er waarschijnlijk niet in.
Het lijkt er op dat dit alleen van toepassing is als hij in Nederland nog steeds op een vast woonadres ingeschreven staat in de GBA en hij gedurende zijn vakantie in Bali een reisverzekering had?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:47 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Repatriëring is niet naar de verblijfsomgeving maar naar het land van nationaliteit.
Ik vermoed dat er geen enkele verzekeraar te vinden is, die deze meneer nog wil verzekeren, daar had ie eerder aan moeten denkenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 20:42 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik zou maar eens beginnen bij de Nederlandse ambassade in Indonesië, er van uitgaande dat hij zijn Nederlandse nationaliteit nog heeft. En zorg voor een zorgverzekering, nog liever vandaag dan morgen! Het is echt heel belangrijk dat hij zo snel mogelijk weer verzekerd is!
Hoi, sinds een paar minuten staat mijn huis in brand, kan ik een brandverzekering bij jullie afsluiten?quote:Op woensdag 18 maart 2015 03:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er geen enkele verzekeraar te vinden is, die deze meneer nog wil verzekeren, daar had ie eerder aan moeten denken
Ja, er zijn zorgverzekeringen voor expats in het buitenland. Maar die vallen niet onder de wet- en regelgeving voor de Nederlandse basisverzekering.quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:13 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik weet niet van de precieze wet en regelgeving maar er zijn zorgverzekeringen voor expats in het buitenland. Misschien hebben die ook een acceptatie plicht zoals de reguliere zorgverzekeraar dat ook heeft voor het basispakket?
Zo zwart wit is het nou ook weer niet; dan zouden kinderen met een aangeboren handicap ook niet worden verzekerd.quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:11 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Hoi, sinds een paar minuten staat mijn huis in brand, kan ik een brandverzekering bij jullie afsluiten?
En niet te vergeten geen belasting meer betaald aan NL.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:43 schreef manifold het volgende:
[..]
Is het heel onaardig dat ik dit niet vreemd vind? Als je dit van te voren niet goed regelt door middel van verzekering of spaargeld kun je toch niet verwachten van de Nederlandse overheid dat ze alles voor je regelen en betalen? Die persoon heeft zelf de keuze gemaakt om te verhuizen en een bestaan in het buitenland op te bouwen, maar als het misgaat moeten andere zorgdragen voor je? Zo werkt het volgens mij niet...
Dit inderdaad, snap de kennis van TS sowieso niet. Geld zat hebben om te kunnen rentenieren en dan beknibbelen op een verzekering voor je gezondheid. Zal misschien niet het meest goedkope zijn om te regelen als je in het buitenland zit, maar toch.quote:Op woensdag 18 maart 2015 08:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Zo zwart wit is het nou ook weer niet; dan zouden kinderen met een aangeboren handicap ook niet worden verzekerd.
Maar goed het gaat hier om iemand die geëmigreerd is, dus dat is een ander verhaal. Die heeft de afgelopen jaren vooral geprofiteerd van het buitenland en nu heeft hij er de nadelen van. Hoe dan ook; TS veel sterkte; het blijft hoe dan ook een klote-situatie!
Gelukkig niet, dan zou de boel onbetaalbaar worden, voor mensen die hun zaakjes wel goed hebben geregeld.quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:13 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik weet niet van de precieze wet en regelgeving maar er zijn zorgverzekeringen voor expats in het buitenland. Misschien hebben die ook een acceptatie plicht zoals de reguliere zorgverzekeraar dat ook heeft voor het basispakket?
Ik denk dat dit een vreemde instelling is. En ook niet relevant, gezien je wel wilt helpen, maar het niet kan.quote:Op woensdag 18 maart 2015 10:57 schreef noutie het volgende:
Het klinkt vast asociaal, maar ik zou me eens goed bedenken wat de vriendschap je waard is. Dit slurpt al je geld en energie. Je vriend is asociaal geweest door zich niet te verzekeren. Hij brengt je nu in deze positie. Wil je dit?
NL zorgvezekering kan hem alleen verzekeren als hij een resident van Nederland is. Dus dan zal de TS de desbetreffende persoon eerst naar Nederland moeten zien te krijgen en hem in weten te schrijven bij een gemeente. Nog los van het gezeik dat je met de SVB gaat krijgen.quote:Hij is uit NL vertrokken, ik kan me voorstellen dat NL zich niet geroepen voelt om hem te gaan repatriëren. Een (reis)verzekering zal hem nu niet accepteren. Misschien dat een NL zorgverzekering hem moet accepteren omdat hij NL-burger is. Dat moet dan als eerste, dan krijg je een deel van de behandelkosten vergoed.
quote:Zodra hij aanspreekbaar is, dan moet hij aangeven dat iemand bewindvoerder wordt en hij zal zijn huis ed. op moeten eten.
Sterkte
Ik vind die instelling niet zo vreemd. Had de rentenier zich verzekerd, dan was dit probleem een stuk minder groot geweest en had TS niet zo'n klote situatie voor de kiezen gekregen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:10 schreef vaduz het volgende:
Ik denk dat dit een vreemde instelling is. En ook niet relevant, gezien je wel wilt helpen, maar het niet kan.
Eens dat de desbetreffende persoon zelf schuldig is aan deze situatie. Maar het lijkt me in zo een situatie dat je je niet bezig gaat houden met de schuldvraag en gaat kijken hoe je de persoon concreet kan helpen. Natuurlijk zal het hier wegens gebrek aan middelen snel ophouden.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:14 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik vind die instelling niet zo vreemd. Had de rentenier zich verzekerd, dan was dit probleem een stuk minder groot geweest en had TS niet zo'n klote situatie voor de kiezen gekregen.
Zo werkt het dus ook niet.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:17 schreef Rockefellow het volgende:
Zo zuinig leven zodat je kunt 'rentenieren' in een ontwikkelingsland om als het tegenzit de Nederlandse maatschappij met de kosten op te zadelen.
Ik mag hopen dat het niet zo werkt.
Ik denk dat het noutie vooral ging om de vraag of TS zijn vriendschap sterk genoeg vindt om de repatriëring in gang te zetten.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:20 schreef vaduz het volgende:
Eens dat de desbetreffende persoon zelf schuldig is aan deze situatie. Maar het lijkt me in zo een situatie dat je je niet bezig gaat houden met de schuldvraag en gaat kijken hoe je de persoon concreet kan helpen. Natuurlijk zal het hier wegens gebrek aan middelen snel ophouden.
En hoe ver je hierin gaat, dat moet je zelf bepalen. Dat kan variëren van een kaartje sturen (kut voor je, we leven mee) tot het verkopen van je huis zodat je vriend terug naar NL kan vliegen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:20 schreef vaduz het volgende:
Eens dat de desbetreffende persoon zelf schuldig is aan deze situatie. Maar het lijkt me in zo een situatie dat je je niet bezig gaat houden met de schuldvraag en gaat kijken hoe je de persoon concreet kan helpen. Natuurlijk zal het hier wegens gebrek aan middelen snel ophouden.
Dit. Al hoop ik natuurlijk wel dat hij snel beter is.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:17 schreef Rockefellow het volgende:
Zo zuinig leven zodat je kunt 'rentenieren' in een ontwikkelingsland om als het tegenzit de Nederlandse maatschappij met de kosten op te zadelen.
Ik mag hopen dat het niet zo werkt.
Sommige ziekenhuizen onder andere het AMC helpen sowieso want die hebben een potje voor dit soort gevallen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 11:10 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een vreemde instelling is. En ook niet relevant, gezien je wel wilt helpen, maar het niet kan.
[..]
NL zorgvezekering kan hem alleen verzekeren als hij een resident van Nederland is. Dus dan zal de TS de desbetreffende persoon eerst naar Nederland moeten zien te krijgen en hem in weten te schrijven bij een gemeente. Nog los van het gezeik dat je met de SVB gaat krijgen.
[..]
die helpen mogelijk in Nederland wonende onverzekerden die hier plotseling ziek worden of onder een bus komen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:43 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Sommige ziekenhuizen onder andere het AMC helpen sowieso want die hebben een potje voor dit soort gevallen.
Die helpen iedereen die in Nederland verblijft. Maatschappelijk werker van het ziekenhuis probeert ondertussen wel alles om de patiënt verzekerd te krijgen maar als dat niet lukt wordt er toch hulp geboden. Niemand hoeft te creperen in Nederland zelfs illegalen niet.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
die helpen mogelijk in Nederland wonende onverzekerden die hier plotseling ziek worden of onder een bus komen.
Ik weet niet of ze de vriend van TS gaan helpen die al een diagnose heeft en behandeling ondergaat in het buitenland
hij is niet in Nederland. Als hij niet was gaan pauper-rentenieren in het buitenland had hij gewoon een basisverzekering gehad en was er helemaal gene probleem.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:21 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Die helpen iedereen die in Nederland verblijft. Maatschappelijk werker van het ziekenhuis probeert ondertussen wel alles om de patiënt verzekerd te krijgen maar als dat niet lukt wordt er toch hulp geboden. Niemand hoeft te creperen in Nederland zelfs illegalen niet.
Ja doe maar. Zodra hij in Nederland is kan hij rechtstreeks naar het AMC en krijgt alle zorg die hij nodig heeft. Daarna proberen ze wel iets te regelen om het terug te krijgen en als dat niet lukt dan is dat zo.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
hij is niet in Nederland. Als hij niet was gaan pauper-rentenieren in het buitenland had hij gewoon een basisverzekering gehad en was er helemaal gene probleem.
Zullen we de rest van de wereldt anders even gaan uitnodigen om gratis en voor niks in het AMC gezondheidszorg te krijgen?
Als je in Nederland bent en spoedeisende hulp nodig hebt is een ziekenhuis dat verplicht dat te geven. Ze mogen je dus niet dood laten bloeden, omdat je niet verzekerd bent ofzo. Probleem is natuurlijk dat je in zo een toestand een persoon niet gaat verplaatsen. Daarnaast zal de rekening altijd bij de onverzekerde uitkomen, dus mocht de debetreffende persoon vermogend zijn, is het misschien handiger om wat verder rond te kijken, daar Nederlandse ziekenhuizen niet de goodkoopste zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:43 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Sommige ziekenhuizen onder andere het AMC helpen sowieso want die hebben een potje voor dit soort gevallen.
Ja maar dat naar Nederland halen is nu net het probleem he...quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:26 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Ja doe maar. Zodra hij in Nederland is kan hij rechtstreeks naar het AMC en krijgt alle zorg die hij nodig heeft. Daarna proberen ze wel iets te regelen om het terug te krijgen en als dat niet lukt dan is dat zo.
Dat is de ziekenhuiszorg. Daarna komt de langdurige zorg in een verpleeghuis aan bod. Iets wat nog veel meer geld kan kosten (want langdurig).quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:26 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Ja doe maar. Zodra hij in Nederland is kan hij rechtstreeks naar het AMC en krijgt alle zorg die hij nodig heeft. Daarna proberen ze wel iets te regelen om het terug te krijgen en als dat niet lukt dan is dat zo.
Alle ziekenhuizen (en artsen) helpen verplicht degene die acute medische hulp nodig hebben, zonder vooraf te bekijken wie de rekening gaat betalen. Zelfs in hun vrije tijd zijn artsen verplicht om hulp te bieden als zich de situatie voordoet dat ze toevallig aanwezig zijn. Denk hierbij aan iemand die onwel wordt in een winkelcentrum waar toevallig ook een arts aan het winkelen is, of een verkeersongeval met gewonden waar toevallig een arts passeert. Maar inderdaad ook een onverzekerde die spoedeisende hulp nodig heeft zal worden geholpen.quote:Op woensdag 18 maart 2015 13:43 schreef PendingApproval het volgende:
[..]
Dat geintje kennen wij ook met eigen risicoquote:Op woensdag 18 maart 2015 18:11 schreef koekjestrommel1 het volgende:
We weten ondertussen wel dat het niet slim was dat hij geen zorgverzekering had, maar dat is nu toch al veel te laat. Best veel mensen maken die fout onder het mom dat hen toch nooit iets overkomt.
Bij een beetje verzekering was je dan ¤250 meer kwijt.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:27 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dat geintje kennen wij ook met eigen risico![]()
November 2011: Gut, laten we het eigen risico van de zorgverzekering met 500 euro omhoog knallen, we hebben toch nooit wat (zorgkosten echt een paar tientjes in 4 jaar ofzo)
April 2012 had m'n vriendin op 25 jarige leeftijd borstkanker. Goede beslissing_!
Nu lijkt me dat je in geval van borstkanker je wel iets meer aan je hoofd hebt dan die paar honderd euro die het je extra gekost heeft, niet?quote:Op zondag 22 maart 2015 20:27 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dat geintje kennen wij ook met eigen risico![]()
November 2011: Gut, laten we het eigen risico van de zorgverzekering met 500 euro omhoog knallen, we hebben toch nooit wat (zorgkosten echt een paar tientjes in 4 jaar ofzo)
April 2012 had m'n vriendin op 25 jarige leeftijd borstkanker. Goede beslissing_!
En als hij en zijn vriendin beide het ER omhoog hadden gegooid en hij alsnog geen aanspraak heeft gemaakt op meer dan het wettelijk eigen risico aan zorg, zijn ze er gezamenlijk bekeken zelfs alsnog niet op achteruit gegaan.quote:Op maandag 23 maart 2015 11:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij een beetje verzekering was je dan ¤250 meer kwijt.
Het grappige is dat toen we eigen risico omhoog gooiden nog zeiden : Ach, en als je daadwerkelijk zoveel zorgkosten hebt hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan geld...quote:Op maandag 23 maart 2015 11:50 schreef manifold het volgende:
[..]
Nu lijkt me dat je in geval van borstkanker je wel iets meer aan je hoofd hebt dan die paar honderd euro die het je extra gekost heeft, niet?
Uit borstkanker volgde chemo, voor chemo nog een spoed IVF want zeg maar dag tegen je vruchtbaarheid, waarvoor ook zaadonderzoek nodig was bij mij en diverse tests, dus ik tikte het ER ook makkelijk aan dat jaarquote:Op maandag 23 maart 2015 12:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En als hij en zijn vriendin beide het ER omhoog hadden gegooid en hij alsnog geen aanspraak heeft gemaakt op meer dan het wettelijk eigen risico aan zorg, zijn ze er gezamenlijk bekeken zelfs alsnog niet op achteruit gegaan.
Behalve dan de verrassing dat die 500 euro nu in 1 keer opgehoest moet worden, in plaats dat het versleuteld zit in de maandelijkse premie van twee polissen. En op verzoek is in één keer voldoen van het eigen risico bij de meeste verzekeraars ook niet nodig en kun je gewoon betaling in termijnen aanvragen.
Eigenlijk wel bizar dat er zoveel kosten gemaakt worden die niets met het genezen van borstkanker te maken hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:15 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Uit borstkanker volgde chemo, voor chemo nog een spoed IVF want zeg maar dag tegen je vruchtbaarheid, waarvoor ook zaadonderzoek nodig was bij mij en diverse tests, dus ik tikte het ER ook makkelijk aan dat jaar
Gelukkig prima regeling kunnen treffen met OHRA... Ik ben de laatste die ook nog maar ooit klaagt over kosten van de zorgverzekering. Al gooien ze het ER naar 1000 en de premie naar 200 euro, ik betaal het met een glimlach.
Jep, maar is gewoon een keuze die je hebt. Als je nog een kinderwens hebt, wordt dat vergoed. Zelfde eigenlijk als je een been moet amputeren, je kunt best in een rolstoel zitten toch? Of heb je liever een kunstbeen en kun je weer lopen?quote:Op woensdag 25 maart 2015 13:45 schreef agter het volgende:
[..]
Eigenlijk wel bizar dat er zoveel kosten gemaakt worden die niets met het genezen van borstkanker te maken hebben.
IVF, zaadonderzoek etc. Allemaal op kosten van de zorgverzekering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |