abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150654574
Ze zijn bepaald niet de eerste die het roepen, maar ook Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit nu voor een hardere aanpak van brokkenpiloten die met drank op achter het stuur stappen. Aanleiding voor hun statement is deze gebeurtenis in Lutten (Overijssel) deze week: Babydoodrijder notoire alcomobilist

quote:
'Notoire dronkenlap veel zwaarder bestraffen'
Dronkenlappen die telkens straalbezopen achter het stuur van hun auto kruipen moeten veel harder worden aangepakt. Dat zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN) in De Telegraaf. Volgens de Verkeersbond is het niet genoeg om alleen het rijbewijs af te pakken, maar zouden ze ook hun auto's moeten inleveren.

Aanleiding voor de opmerking van VVN is het dramatische ongeluk in het dorpje Lutten afgelopen donderdag. Toen reed een 51-jarige man een vader en zijn baby aan. De baby overleefde het ongeluk niet. De bestuurder is een notoire drankrijder. "Deze kleine groep brokkenmakers hoort tot in de eeuwigheid niet meer achter een stuur te kunnen kruipen'', zegt een VVN-woordvoerder.

Ook in Lutten groeit de verontwaardiging. De verdachte was al tientallen malen gepakt met drank op achter het stuur. De man woont op circa een kilometer van de dorpskroeg, maar na ieder bacchanaal reed hij gewoon weer naar huis.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)der-bestraffen.dhtml

Een paar jaar geleden pleitte de Vereniging Verkeersslachtoffers ook al voor een snellere veroordeling van verkeershufters: NWS / Vereniging slachtoffers: 'Verkeershufters sneller voor rechter'

Onder de spoiler-knop een opsomming van eerdere zaken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zo gaat het maar door. Steeds weer.
Neem bijvoorbeeld ook: NWS / Vrouw (60) vernieling in gereden, dader (21) krijgt taakstrafje
Of deze, een paar maanden geleden: NWS / Mohammed M. krijg plantsoenendienst voor doodrijden meisje.

Met het oog op de discussie is het goed om te weten wat de wet eigenlijk voorschrijft op dit punt. Zie opnieuw onder de spoiler-knop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom: roekeloos verkeersgedrag met doden of gewonden tot gevolg moet nog eens 50% extra worden bestraft. Belangrijk is om te weten wat de wetgever (de politiek dus) met deze wetten heeft beoogd. In de zogeheten Memorie van toelichting op de strengere wetgeving staat onder meer het volgende:

quote:
Schuld die bestaat in roekeloosheid
Bij de benadering die in het onderhavige wetsvoorstel is gekozen om de strafmaxima van artikel 175 Wegenverkeerswet 1994 en die van het Wetboek van Strafrecht meer met elkaar in overeenstemming te brengen, is teruggegrepen op de strekking van de wet waarmee de hoge straffen in artikel 175 Wegenverkeerswet 1994 zijn ingevoerd. Zoals blijkt uit onder meer de considerans van deze wet, is met deze strafmaatverhogingen beoogd het optreden tegen ernstige vormen van roekeloos rijgedrag te bevorderen.

In dat verband zijn aan de rechter meer mogelijkheden gegeven om bij fataal gevolg of lichamelijk letsel in de strafmaat rekening te houden met het bij familieleden, vrienden en kennissen van het slachtoffer teweeggebrachte leed en met de in de samenleving ontstane onrust.

Ook is met de wetswijziging tot uitdrukking gebracht dat onverantwoordelijk rijgedrag in de huidige tijd zwaar wordt aangerekend. Gelet op de intensiteit van het verkeer en het vertrouwen waarmee men aan dat verkeer moet kunnen deelnemen, rust er een grote verantwoordelijkheid op verkeersdeelnemers om de veiligheid van het verkeer niet in gevaar te brengen, aldus de wetgever.
quote:
Zoals gezegd wordt met de invoering van een afzonderlijk strafmaximum voor roekeloosheid beoogd een adequate bestraffing mogelijk te maken in alle gevallen waarin sprake is van zeer onvoorzichtig gedrag waarbij welbewust en met ernstige gevolgen onaanvaardbare risico's zijn genomen. Roekeloosheid vereist daarmee niet slechts een aanmerkelijke onvoorzichtigheid, maar een zeer ernstig gebrek aan zorgvuldigheid. Het gaat, anders gezegd, binnen de grenzen van het culpose delict, om het zwaarste verwijt dat iemand kan worden gemaakt.
Er is dus allang strengere wetgeving voorhanden om notoire drankrijders en andere brokkenpiloten zwaarder te bestraffen. Het is ook heel duidelijk wat de politiek met die strengere wetgeving heeft beoogd. Het zijn rechters die er lak aan hebben; ze straffen niet streng genoeg.

GeenStijl ageert er ook tegen, al jaren: http://www.geenstijl.nl/m(...)_blijkt_notoire.html
En ondergetekende heeft ook al ettelijke topics over deze materie geopend. Het kan gewoon niet wat er gebeurt. Het is echt om woest van te worden.

Ik herhaal daarom een uitspraak van mezelf die ik in december deed:
quote:
We zullen moeten inzien dat we in dit land een structureel probleem hebben. We hebben te maken met mensen die bewust roekeloos verkeersgedrag vertonen, daarbij andere mensen doodrijden en vervolgens door falende rechters veel te soft worden gestraft.

Het is echt hoog tijd dat we de wet aanscherpen, zodanig dat rechters niet met allerlei bizarre gedachtekronkels de huidige wetgeving zo makkelijk links kunnen laten liggen.
Het geduld met notoire drankrijders moet nu maar eens echt een keer op zijn! :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2015 07:32:36 ]
pi_150654719
Prima betoog, maar wel een beetje een open deur, bijna een dooddoener zelfs. Daarnaast raad ik je aan, mits je serieus genomen wil worden, geen populstische media als bron te gebruiken (zoals geenstijl, ad of de televaag). Zomaar een paar tips.
pi_150654769
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 07:48 schreef DW457 het volgende:
Prima betoog, maar wel een beetje een open deur, bijna een dooddoener zelfs. Daarnaast raad ik je aan, mits je serieus genomen wil worden, geen populstische media als bron te gebruiken (zoals geenstijl, ad of de televaag). Zomaar een paar tips.
Het is eigenlijk erg genoeg dat mijn betoog "een open deur" wordt genoemd. Niet dat ik me gekrenkt voel, maar het is veelzeggend. "Open deur" suggereert dat we dit eigenlijk allemaal allang weten. Dat klopt denk ik ook wel, maar we doen er zo verrekte weinig mee.

Ik heb GeenStijl genoemd omdat ik zie dat ze eveneens herhaaldelijk ageren tegen de ellende die notoire drankrijders in het verkeer aanrichten. En dat de Telegraaf of het AD citeert wat VVN vindt, doet geen afbreuk aan het feit dat het een statement van VVN is.
pi_150654784
Wmb mag met regelmatig met drank op rijden het rijbewijs (definitief) afgepakt worden.
pi_150654819
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 07:59 schreef Wombcat het volgende:
Wmb mag met regelmatig met drank op rijden het rijbewijs (definitief) afgepakt worden.
Dat helpt niet bij dit soort mensen. Het feit dat ze veel te veel gedronken hebben,weerhoudt ze er niet van in de auto te stappen. Zonder rijbewijs stappen ze dan ook gewoon in de auto lijkt mij.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:10:22 #6
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150654849
Permanent het rijbewijs af pakken ja? Een paar keer als je jong en dom bent wat foutjes maken en saar moet je 40 jaar lang voor gestraft worden? Wat een ontzettend dom idee
Laffe huichelaar
pi_150654860
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:10 schreef timmmmm het volgende:
Een paar keer wat foutjes
:')
  zondag 15 maart 2015 @ 08:21:14 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150654911
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:13 schreef Ludd het volgende:

[..]

:')
Ja een paar keer dronken achter het stuur stappen is dom en fout. Dom en fout genoeg om iemand 50 jaar lang te straffen? Ik dacht het niet.

Dan denk ik aan zaken als moord en verkrachting
Laffe huichelaar
pi_150654925
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ja een paar keer dronken achter het stuur stappen is dom en fout. Dom en fout genoeg om iemand 50 jaar lang te straffen? Ik dacht het niet.

Dan denk ik aan zaken als moord en verkrachting
Ik denk dat ik dronken achter het stuur stappen wat erger vind dan jij. En wat is een paar keer?
pi_150654932
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:10 schreef timmmmm het volgende:
Permanent het rijbewijs af pakken ja? Een paar keer als je jong en dom bent wat foutjes maken en saar moet je 40 jaar lang voor gestraft worden? Wat een ontzettend dom idee
permanent is ook drastisch. Ik denk dat je met dit soort dingen na 10 jaar best een nieuwe kans verdient dit soort = recidivisme, dus niet het platrijden van een schoolklasje.

Maar daarmee samenhangend moeten er draconsiche straffen staan op rijden zonder rijbewijs.
pi_150654976
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dronken achter het stuur stappen wat erger vind dan jij. En wat is een paar keer?
Zou het misschien de nuance tussen een paar biertjes te veel en ladderzat? Een kleine overschrijding van het promillage wordt naar mijn mening nu strenger gestraft dan eigenlijk zou moeten, vooral met dat cursussencircus. Terwijl je met structureel een paar keer 1,5 promille relatief makkelijk wegkomt. Die laatste categorie is echt bloedlink terwijl die eerste niet veel gevaarlijker is dan vermoeid naar huis rijden. Wat je eigenlijk gewoon ook niet moet doen.

Overigens zag ik liever dat die normen wat betreft promillage overboord gezet zouden worden en er in plaats daarvan op reactievermogen getest zou worden. En ook daar geldt dan: notoire overtreder = zware straf.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:30:41 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150654983
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dronken achter het stuur stappen wat erger vind dan jij. En wat is een paar keer?
Een 'notoire drankrijder' hebben ze het in de OP over. Ik denk dan aan een keer of drie, volgens mij zijn er geen wetten die iemand strenger bestraffen bij recividisme op de 10-20ste keer. Maar ik kan het niet specifiseren daar ik reageer op de uitspraak van een ander. Moet je aan het VVN vragen hoeveel ze daarmee bedoelen.

En ja, als jij het in het rijtje plaatst van misdaden waar je 40 jaar lang voor gestraft wordt, vind jij het erger dan ik ja
Laffe huichelaar
pi_150654990
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ja een paar keer dronken achter het stuur stappen is dom en fout. Dom en fout genoeg om iemand 50 jaar lang te straffen? Ik dacht het niet.

Dan denk ik aan zaken als moord en verkrachting
Dronken achter het stuur stappen en iemand doodrijden heeft per saldo exact hetzelfde effect als iemand vermoorden. Mensen die met drank op gaan rijden, nemen willens en wetens een groot risico.
pi_150655008
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:30 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Een 'notoire drankrijder' hebben ze het in de OP over. Ik denk dan aan een keer of drie, volgens mij zijn er geen wetten die iemand strenger bestraffen bij recividisme op de 10-20ste keer. Maar ik kan het niet specifiseren daar ik reageer op de uitspraak van een ander. Moet je aan het VVN vragen hoeveel ze daarmee bedoelen.

En ja, als jij het in het rijtje plaatst van misdaden waar je 40 jaar lang voor gestraft wordt, vind jij het erger dan ik ja
Het drankorgel in Lutten heeft een "track record" van meer dan 30 keer gepakt zijn voor rijden onder invloed. Ons falende rechtssysteem en de consequenties daarvan - een dode baby en onnoemelijk veel leed bij de ouders, familie en bekenden - hadden niet triester tot uiting kunnen komen.

Het is direct aan de falende rechtspraak in dit land te danken dat die baby in Lutten is omgekomen.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:34:54 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655009
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dronken achter het stuur stappen en iemand doodrijden heeft per saldo exact hetzelfde effect als iemand vermoorden. Mensen die met drank op gaan rijden, nemen willens en wetens een groot risico.
Daar hebben ze het echter niet over, ze hebben het over de groep dronken automobilisten die dat vaker doen.

Overigens is dat niet hetzelfde. Iemand met een promillage van 5x te toegestane hoeveelheid, kan je veel dingen in de schoenen schuiven, maar voorbedachte rade toch écht niet
Laffe huichelaar
pi_150655022
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:29 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zou het misschien de nuance tussen een paar biertjes te veel en ladderzat? Een kleine overschrijding van het promillage wordt naar mijn mening nu strenger gestraft dan eigenlijk zou moeten, vooral met dat cursussencircus. Terwijl je met structureel een paar keer 1,5 promille relatief makkelijk wegkomt. Die laatste categorie is echt bloedlink terwijl die eerste niet veel gevaarlijker is dan vermoeid naar huis rijden. Wat je eigenlijk gewoon ook niet moet doen.

Overigens zag ik liever dat die normen wat betreft promillage overboord gezet zouden worden en er in plaats daarvan op reactievermogen getest zou worden. En ook daar geldt dan: notoire overtreder = zware straf.
Zwaar oneens. Sowieso reactievermogen testen, hoe zag je dat voor je? Omslachtig en tijdrovend, daarbij voor je zelf nauwelijks meetbaar.

Ik ben voor 0 alcohol in het verkeer. Als je nog moet rijden, drink je gewoon geen alcohol. Hoe fucking moelijk kan het nou zijn. :')

Huidig beleid met bepaalde toegestane hoeveelheid alcohol faalt van alle kanten. Een biertje smaakt naar meer, en dan gaat het vaak mis. Als je gewoon 0 toestaat is het duidelijk, en is het ook makkelijker om anderen er op aan te spreken.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:38:22 #17
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655028
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het drankorgel in Lutten heeft een "track record" van meer dan 30 keer gepakt zijn voor rijden onder invloed. Ons falende rechtssysteem en de consequenties daarvan - een dode baby en onnoemelijk veel leed bij de ouders, familie en bekenden - hadden niet triester tot uiting kunnen komen.

Het is direct aan de falende rechtspraak in dit land te danken dat die baby in Lutten is omgekomen.
Dus waar stel jij voor de grens te leggen en mensen een permanent rijverbod op te leggen? Bij de derde keer, de zevende, de tiende of toch de twintigste overtreding? Waar vindt jik het genoeg om iemand levenslang te straffen om een domme fout terwijl je flink dronken was? Wat is genoeg om bijvoorbeeld ee 40 jaar lange rijontzegging op te leggen?
Laffe huichelaar
pi_150655029
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:34 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Daar hebben ze het echter niet over, ze hebben het over de groep dronken automobilisten die dat vaker doen.

Overigens is dat niet hetzelfde. Iemand met een promillage van 5x te toegestane hoeveelheid, kan je veel dingen in de schoenen schuiven, maar voorbedachte rade toch écht niet
Het denken zal anders moeten in dit land. Als je met drank op achter het stuur stapt, neem je willens en wetens grote risico's. We moeten kappen met het goedpraten of relativeren van dergelijk gedrag en dergelijke keuzes. Deze man woonde nota bene op slechts 1 kilometer van de kroeg waar hij zich volgiet. Vier, vijf minuten fietsen (hooguit), een kwartiertje lopen. Maar nee, deze idioot moest zo nodig de auto pakken: een WELBEWUSTE keuze.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:38:58 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655032
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:37 schreef Ludd het volgende:

[..]

Zwaar oneens. Sowieso reactievermogen testen, hoe zag je dat voor je? Omslachtig en tijdrovend, daarbij voor je zelf nauwelijks meetbaar.

Ik ben voor 0 alcohol in het verkeer. Als je nog moet rijden, drink je gewoon geen alcohol. Hoe fucking moelijk kan het nou zijn. :')

Huidig beleid met bepaalde toegestane hoeveelheid alcohol faalt van alle kanten. Een biertje smaakt naar meer, en dan gaat het vaak mis. Als je gewoon 0 toestaat is het duidelijk, en is het ook makkelijker om anderen er op aan te spreken.
Eens
Laffe huichelaar
pi_150655038
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:34 schreef timmmmm het volgende:

Overigens is dat niet hetzelfde. Iemand met een promillage van 5x te toegestane hoeveelheid, kan je veel dingen in de schoenen schuiven, maar voorbedachte rade toch écht niet
Het is geen voorbedacht rade zoals bij moord, omdat de intentie tot doden er niet is. Toch zou de verzwarende factor qua straf wel degelijk mee moeten wegen. Bij iemand die met een auto naar het café rijdt, lijkt het mij wel aannemelijk te maken dat er sprake is van voorbedachte rade om de wet te overtreden.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:40:21 #21
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655039
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:21 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ja een paar keer dronken achter het stuur stappen is dom en fout. Dom en fout genoeg om iemand 50 jaar lang te straffen? Ik dacht het niet.

Dan denk ik aan zaken als moord en verkrachting
Naar mijn mening moet je het zo zien. Met zoveel drank op rijden, en niet na de eerste maal je rijbewijs te zijn verloren door dit gegeven, is als niet dronken elke minuut rond je heen schieten met een geweer terwijl je door de stad loopt, omdat dat zo een leuk geluid maakt.

Beetje kromme analogie, zo lijkt het, maar in beide gevallen is het wachten op de dag dat er een dode valt. En dan is het misschien geen moord, maar op zijn minst doodslag. Enige verschil is dat er niet met voorbedachte rade die betreffende persoon is gedood maar wat mij betreft mag het als moord worden bestempeld; als jij een zo groot risico dat een ander komt te overlijden bewust neemt is dat IMHO ook 'voorbedachte rade'.

Een auto met een dronken persoon er in is ook gewoon een langzame hele zware kogel
pi_150655040
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:37 schreef Ludd het volgende:
Sowieso reactievermogen testen, hoe zag je dat voor je? Omslachtig en tijdrovend, daarbij voor je zelf nauwelijks meetbaar.
Een lampje flitst en je drukt op een knopje. Makkelijker kan niet. Als die apparaatjes ook gewoon los te koop zijn gaan mensen ook niet zonder het te weten te boot in. "sorry, ik wist niet dat ik moe was" is dan flauwekul. Een alcohollimiet is symptoombestrijding. Sterker nog, juist met nog lagere limieten is dat juist iets dat lastig te meten is.

Ik zit zelf trouwens nooit dronken achter het stuur. Geen persoonlijk belang dus.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:40:45 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655042
quote:
15s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:38 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het denken zal anders moeten in dit land. Als je met drank op achter het stuur stapt, neem je willens en wetens grote risico's. We moeten kappen met het goedpraten of relativeren van dergelijk gedrag en dergelijke keuzes. Deze man woonde nota bene op slechts 1 kilometer van de kroeg waar hij zich volgiet. Vier, vijf minuten fietsen (hooguit), een kwartiertje lopen. Maar nee, deze idioot moest zo nodig de auto pakken: een WELBEWUSTE keuze.
Wie praat het goed dan, deze daad? Ik stel enkel dat het beschonken achter het stuur stapoen niet in de categorie valt waar je een 40-jarige straf bij zou verwachten. Dat vind ik buitenproportioneel.
Laffe huichelaar
pi_150655043
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:38 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dus waar stel jij voor de grens te leggen en mensen een permanent rijverbod op te leggen? Bij de derde keer, de zevende, de tiende of toch de twintigste overtreding? Waar vindt jik het genoeg om iemand levenslang te straffen om een domme fout terwijl je flink dronken was? Wat is genoeg om bijvoorbeeld ee 40 jaar lange rijontzegging op te leggen?
Ik pleit voor progressieve straffen en - in dit geval - ook voor flinke straffen. Sowieso moet rijden met drank op al veel zwaarder worden bestraft dan nu het geval is. Maar de straffen moeten ook oplopen. En als er iemand wordt doodgereden, wil ik dat rechters eens richting de maximale straffen gaan, in plaats van werkstrafjes of straffen die in maanden worden uitgedrukt.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:44:18 #25
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655062
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik pleit voor progressieve straffen en - in dit geval - ook voor flinke straffen. Sowieso moet rijden met drank op al veel zwaarder worden bestraft dan nu het geval is. Maar de straffen moeten ook oplopen. En als er iemand wordt doodgereden, wil ik dat rechters eens richting de maximale straffen gaan, in plaats van werkstrafjes of straffen die in maanden worden uitgedrukt.
Maar concretiseer dat dan eens. VVN maakt zich er ook lekker makkelijk vanaf door vaag te blijven en niet te zeggen welke straf ze waarbij vinden horen. Het moet strenger en notoire hardrijders moeten zelfs levenslang hun rijbevoegdheid kwijtraken. Waarin ze voor het gemak even niet specificeren hoe het precies strenger moet of wat zij notoir vinden. Makkelijk roepen dan.

Stel, ik word voor de vijfde keer met 2 biertjes teveel op aangehouden, wat gebeurt er dan met me als jij over de strafeis gaat?
Laffe huichelaar
pi_150655066
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:40 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Wie praat het goed dan, deze daad? Ik stel enkel dat het beschonken achter het stuur stapoen niet in de categorie valt waar je een 40-jarige straf bij zou verwachten. Dat vind ik buitenproportioneel.
Iemand die al meer dan 30 keer is betrapt op rijden onder invloed mag van mij gerust levenslang z'n rijbevoegdheid verliezen. Het moet zover helemaal niet kunnen komen, dat iemand meer dan 30 keer wordt betrapt.

Dat is ook precies waarom ik pleit voor een progressieve strafmaat. Al die 30+ keer dat deze man is betrapt, is een te lage straf opgelegd. Een straf die hem niet heeft afgeschrikt, want steeds opnieuw stapte hij dronken in z'n auto. Bewust. Je moet als notoire wetsovertreder gewoon de garantie hebben dat de straf bij een volgende overtreding flink hoger is dan de vorige keer.
pi_150655090
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:40 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Een lampje flitst en je drukt op een knopje. Makkelijker kan niet. Als die apparaatjes ook gewoon los te koop zijn gaan mensen ook niet zonder het te weten te boot in. "sorry, ik wist niet dat ik moe was" is dan flauwekul. Een alcohollimiet is symptoombestrijding. Sterker nog, juist met nog lagere limieten is dat juist iets dat lastig te meten is.

Ik zit zelf trouwens nooit dronken achter het stuur. Geen persoonlijk belang dus.
Zijn er cijfers bekend van ongelukken door vermoeidheid?
pi_150655107
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:44 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Maar concretiseer dat dan eens. VVN maakt zich er ook lekker makkelijk vanaf door vaag te blijven en niet te zeggen welke straf ze waarbij vinden horen. Het moet strenger en notoire hardrijders moeten zelfs levenslang hun rijbevoegdheid kwijtraken. Waarin ze voor het gemak even niet specificeren hoe het precies strenger moet of wat zij notoir vinden. Makkelijk roepen dan.

Stel, ik word voor de vijfde keer met 2 biertjes teveel op aangehouden, wat gebeurt er dan met me als jij over de strafeis gaat?
Wat mij betreft ben je dan minstens 5 jaar je rijbevoegdheid kwijt en krijg je een flinke boete.

De politiek mag zich buigen over de exacte strafmaat, maar het huidige systeem moet op de schop. Rechters hebben namelijk schijt aan wat de wet duidelijk stelt én beoogt. Daar wordt gewoon totaal niet naar gehandeld.

Voorbeeld:
1e keer: flinke geldboete, voorwaardelijke ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden
2e keer: dubbel zo hoge geldboete, ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden + 1 jaar voorwaardelijk
... en dat dan steeds verdubbelen.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:49:32 #29
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655118
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:47 schreef Ludd het volgende:

[..]

Zijn er cijfers bekend van ongelukken door vermoeidheid?
Denk dat dat lastig meten is. Daarna ben je klaar wakker door de adrenaline.

Maar dat is vast ook niet misselijk hoe veel het er zijn
  zondag 15 maart 2015 @ 08:50:30 #30
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655126
Overigens ben ik een fervent voorstander vsn het alcoholslot. Gewoon verplicht inbouwen Na 2 of 3 overtredingen en zo mensen tegen zichzelf in bescherming nemen
Laffe huichelaar
  zondag 15 maart 2015 @ 08:52:10 #31
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655144
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat mij betreft ben je dan minstens 5 jaar je rijbevoegdheid kwijt en krijg je een flinke boete.

De politiek mag zich buigen over de exacte strafmaat, maar het huidige systeem moet op de schop. Rechters hebben namelijk schijt aan wat de wet duidelijk stelt én beoogt. Daar wordt gewoon totaal niet naar gehandeld.

Voorbeeld:
1e keer: flinke geldboete, voorwaardelijke ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden
2e keer: dubbel zo hoge geldboete, ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden + 1 jaar voorwaardelijk
... en dat dan steeds verdubbelen.
Ik zou vanaf keer 2 al zeggen: volgende keer (bij 3) ook auto kwijt. En maand of 3 voorwaardelijk.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:52:27 #32
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655146
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:48 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat mij betreft ben je dan minstens 5 jaar je rijbevoegdheid kwijt en krijg je een flinke boete.

De politiek mag zich buigen over de exacte strafmaat, maar het huidige systeem moet op de schop. Rechters hebben namelijk schijt aan wat de wet duidelijk stelt én beoogt. Daar wordt gewoon totaal niet naar gehandeld.

Voorbeeld:
1e keer: flinke geldboete, voorwaardelijke ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden
2e keer: dubbel zo hoge geldboete, ontzegging rijbevoegdheid van 6 maanden + 1 jaar voorwaardelijk
... en dat dan steeds verdubbelen.
En wat als ik dan na mijn vierde keer een baby doodrij? Dan komen dezelfde roeptoeteraars als nu naar boven dat het een schande is dat notoire dronkenlappen nog op de weg zijn en dat dit 100% de schuld is van de falende wetten etc etc.

Ik zie het niet zo rooskleurig in allemaal.
Laffe huichelaar
pi_150655152
Even n casus. Bestuurder heeft bijna 6 keer de toegestaande hoeveelheid alcohol in zijn bloed, rijdt 101 km/u waar 30 km/u is toegestaan, verliest de controle over t stuur en knalt tegen een boom. Hijzelf heeft weinig letsel, zijn passagiers en vrienden wel: 1 dood, ander zwaargewond.

Oordeel van de rechtbank

Bij de bepaling van de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met de aard en de ernst van het bewezen en strafbaar verklaarde, de omstandigheden waaronder dit is begaan, de persoon van verdachte zoals deze naar voren is gekomen uit het onderzoek op de terechtzitting en aangaande zijn persoon opgemaakte rapportages, het hem betreffende uittreksel uit het justitiële documentatieregister, alsmede de vordering van de officier van justitie.

De rechtbank heeft in het bijzonder het volgende in aanmerking genomen.

Verdachte heeft zich op 14 april 2012 schuldig gemaakt aan roekeloos en zeer onverantwoordelijk rijgedrag door na het gebruik van een grote hoeveelheid alcohol achter het stuur te gaan zitten en met een extreme snelheid te gaan rijden als gevolg waarvan een verkeersongeval heeft plaatsgevonden. Door het ongeval is één van de inzittenden, [slachtoffer 1], op 20-jarige leeftijd om het leven gekomen. De dood van [slachtoffer 1] heeft geleid tot onherstelbaar leed bij diens nabestaanden. De slachtofferverklaring van de moeder van [slachtoffer 1], die zij op de terechtzitting van 30 november 2012 heeft voorgelezen, alsmede de verklaring die de vader aan de rechtbank heeft doen toekomen, geven hiervan blijk. Het gezin van [slachtoffer 1] dreigt emotioneel ontwricht te raken door het overlijden van [slachtoffer 1] en zal voor altijd genoegen moeten nemen met slechts de herinnering aan hem. Daarnaast is door het ongeval aan de andere inzittende, [slachtoffer 2], zwaar lichamelijk letsel toegebracht. Aangenomen moet worden dat [slachtoffer 2], behalve de lichamelijke gevolgen die hij heeft moeten ondervinden van het ongeval, ook psychisch nog langdurig zal zijn belast door hetgeen hij de bewuste nacht heeft moeten doormaken.

In beginsel acht de rechtbank, gelet op de mate van verwijtbaarheid en de gevolgen van de aanrijding, een onvoorwaardelijke gevangenisstraf zonder meer op zijn plaats. In verband met de navolgende omstandigheden komt de rechtbank evenwel tot een keuze voor een andere strafmodaliteit.

De rechtbank constateert dat het in de overwegend jeugdige vriendengroep van verdachte niet ongebruikelijk was om met alcohol op te gaan rijden. Verdachte heeft ter terechtzitting duidelijk gemaakt dat hij inmiddels afstand heeft genomen van dit normenpatroon en hij heeft volledige verantwoordelijkheid genomen voor het ongeval. De rechtbank houdt voorts rekening met de impact die het ongeluk op het nog jonge leven van verdachte heeft. Ter terechtzitting is gebleken dat verdachte diep is getroffen door hetgeen hij heeft aangericht. Uit het reclasseringsrapport van 27 november 2012 blijkt dat verdachte suïcidale gedachten heeft gehad en dat hij psychologische hulp heeft gezocht. Verdachte heeft een blanco strafblad. Gelet op al deze omstandigheden is de rechtbank, anders dan de officier van justitie, van oordeel dat in het specifieke onderhavige geval het opleggen van een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf niet als de meest passende strafafdoening op zijn plaats is.

De rechtbank zal verdachte een werkstraf voor de maximale duur van 240 uren opleggen alsmede een voorwaardelijke gevangenisstraf van 18 maanden met de bijzondere voorwaarden van verplicht toezicht door de reclassering. Verdachte zal in dit kader ook een behandeling bij de Verslavingszorg Noord-Nederland moeten ondergaan. Daarnaast zal de rechtbank verdachte een rijontzegging opleggen voor de duur van 5 jaar.

Vordering van de benadeelde partij

Als benadeelde partij heeft zich in het strafproces gevoegd [vader van slachtoffer 1], wonende te [adres]. De benadeelde partij heeft schriftelijk opgave gedaan van de inhoud van de vordering en van de gronden waarop deze berust. De gemachtigde van de benadeelde partij heeft ter terechtzitting de vordering nader toegelicht.

Standpunt van de officier van justitie

De officier van justitie heeft gevorderd dat de vordering zal worden toegewezen met oplegging van de schadevergoedingsmaatregel.

Standpunt van de verdediging

Verdachte heeft aangevoerd dat hij bereid is om de gehele vordering te voldoen.

Beoordeling

Naar het oordeel van de rechtbank is uit het onderzoek ter terechtzitting komen vast te staan dat de benadeelde partij als gevolg van het primair bewezenverklaarde handelen van verdachte rechtstreeks schade heeft geleden. Verdachte is tot vergoeding van die schade gehouden zodat de vordering van ¤ 2.149,87 zal worden toegewezen.

bron


Wat vindt je van deze uitspraak van de rechtbank TS en waarom?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2015 08:59:53 ]
pi_150655163
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:50 schreef timmmmm het volgende:
Overigens ben ik een fervent voorstander vsn het alcoholslot. Gewoon verplicht inbouwen Na 2 of 3 overtredingen en zo mensen tegen zichzelf in bescherming nemen
Inderdaad. Helaas heeft de rechter zo'n alcoholslot de afgelopen week verboden voor een fors aantal gevallen. :{

Met een beetje pech kunnen degene die zo'n slot in hebben moeten laten bouwen hun geld nu ook nog terugvorderen van de overheid/belastingbetaler. :(
  zondag 15 maart 2015 @ 08:55:03 #35
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655166
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:50 schreef timmmmm het volgende:
Overigens ben ik een fervent voorstander vsn het alcoholslot. Gewoon verplicht inbouwen Na 2 of 3 overtredingen en zo mensen tegen zichzelf in bescherming nemen
De vader van een vriendin van me heeft een alcohol slot. Ze leent zijn auto soms. Fucking gevaarlijk :p wil ie ineens niet meer verder rijden (slaat af) midden tijdens de rit omdat je moet blazen. Kan gebeuren tijdens langzame file, net op moment dat je groen hebt bij stoplicht (oh kut geen tijd meer om door te rijden na blazen (tot 2x toe) en mensen die je dan maar inhalen bij de voor sorteer vakken :p)
pi_150655171
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

En wat als ik dan na mijn vierde keer een baby doodrij? Dan komen dezelfde roeptoeteraars als nu naar boven dat het een schande is dat notoire dronkenlappen nog op de weg zijn en dat dit 100% de schuld is van de falende wetten etc etc.

Ik zie het niet zo rooskleurig in allemaal.
Dan zou je kunnen vaststellen dat de progressieve strafmaat onvoldoende effect heeft gehad, maar het is nogal een verschil of het gaat om de vierde of de 32e keer. Waar het mij om gaat, is niet om allerlei hypothetische situaties te bedenken, maar om nu gewoon eens echt krachtig af te rekenen met het fenomeen drankrijder. We zullen in dit land echt actiever aan de slag moeten en krachtiger moeten optreden om dit verschijnsel uit te bannen.
  zondag 15 maart 2015 @ 08:57:40 #37
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150655192
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:55 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

De vader van een vriendin van me heeft een alcohol slot. Ze leent zijn auto soms. Fucking gevaarlijk :p wil ie ineens niet meer verder rijden (slaat af) midden tijdens de rit omdat je moet blazen. Kan gebeuren tijdens langzame file, net op moment dat je groen hebt bij stoplicht (oh kut geen tijd meer om door te rijden na blazen (tot 2x toe) en mensen die je dan maar inhalen bij de voor sorteer vakken :p)
Het ding zoals het er nu ligt werkt ook maar matig, maar je gaat me niet vertellen dst we dat niet in een goede versie kunnen maken.
Laffe huichelaar
  zondag 15 maart 2015 @ 09:00:44 #38
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655216
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:57 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het ding zoals het er nu ligt werkt ook maar matig, maar je gaat me niet vertellen dst we dat niet in een goede versie kunnen maken.
Lijkt me inderdaad prima mogelijk.
  zondag 15 maart 2015 @ 09:02:42 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150655230
Als de pakkans niet omhoog gaat heeft strenger straffen weinig zin.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150655232
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:53 schreef DW457 het volgende:
Wat vindt je van deze uitspraak van de rechtbank TS en waarom?
Een veel te lage straf, gezien de ernst van het misdrijf en de gevolgen ervan. En dan was het ook nog eens een bewuste keuze die deze jongeren vaker maakten.

Dat de dader - berouw komt na de zonde - eronder lijdt, zal allemaal best, maar zijn leed valt in het niet bij het leed dat nabestaanden hebben. Waarbij ik trouwens wil aantekenen dat het om inzittenden van de auto ging. Kortom: jongens die nét zo bewust als de dader de keuze maakten om in te stappen bij een beschonken bestuurder. Zoals ik laatst in een topic al een keer schreef, mogen we het instappen bij een drankrijder wat mij betreft ook strafrechtelijk vervolgen. Je weet heel goed welk risico je neemt. Je zou de drankrijder ervan moeten weerhouden om te gaan rijden; je zou de politie moeten bellen als -ie dat toch doet.

Als je alcohol in het verkeer nu eens écht wilt aanpakken, zul je minder oog moeten hebben voor het "leed" van daders naderhand en méér oog moeten hebben voor al het leed dat wordt voorkomen met een hardere aanpak van rijden met drank op. Net zoals in het voorbeeld van Lutten geldt. Als deze notoire drankrijder eerder adequaat was bestraft, was nu een jong gezin onnoemelijk veel leed bespaard gebleven.

Minder medelijden met daders, meer medelijden met slachtoffers. En het vizier op het uitroeien van het fenomeen rijden met drank op. Het doel heiligt de middelen, alleen al omdat er mensenlevens mee worden gered.
  zondag 15 maart 2015 @ 09:04:00 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150655241
En wie van jullie internethelden heeft er op een feestje of in de kroeg wel eens iemands autosleutels afgepakt om te voorkomen dat iemand met drank op ging rijden, in plaats van het achteraf te bestraffen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150655251
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:55 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

De vader van een vriendin van me heeft een alcohol slot. Ze leent zijn auto soms. Fucking gevaarlijk :p wil ie ineens niet meer verder rijden (slaat af) midden tijdens de rit omdat je moet blazen. Kan gebeuren tijdens langzame file, net op moment dat je groen hebt bij stoplicht (oh kut geen tijd meer om door te rijden na blazen (tot 2x toe) en mensen die je dan maar inhalen bij de voor sorteer vakken :p)
Symptoombestrijding, zulke snufjes. Allemaal leuk en aardig, maar wat er nodig is, is gedragsverandering. We moeten ervan af dat er mensen zijn die bij zichzelf denken: "Ach, ik ben straalbezopen, maar die ene kilometer kan ik wel gewoon naar huis rijden." Of: "Er wordt hier toch niet gecontroleerd."

Zowel pakkans als straffen moeten fors omhoog.
pi_150655267
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
En wie van jullie internethelden heeft er op een feestje of in de kroeg wel eens iemands autosleutels afgepakt om te [/i]voorkomen[/i] dat iemand met drank op ging rijden, in plaats van het achteraf te bestraffen?
Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik zag dat iemand dronken achter het stuur dreigde te stappen. Als het een bekende van me was, zou ik er zeker wat van zeggen. Als het een vreemde was, zou ik onmiddellijk de politie bellen.
pi_150655272
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
En wie van jullie internethelden heeft er op een feestje of in de kroeg wel eens iemands autosleutels afgepakt om te [/i]voorkomen[/i] dat iemand met drank op ging rijden, in plaats van het achteraf te bestraffen?
Ik.

Nu doe je dat bij een bekend natuurlijk makkelijker dan bij een vreemde.
  zondag 15 maart 2015 @ 09:07:46 #45
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150655286
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:07 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik.

Nu doe je dat bij een bekend natuurlijk makkelijker dan bij een vreemde.
Goedzo. Daar kan namelijk geen politiecorps tegenop.

En dat klopt natuurlijk, maar de meeste mensen drinken dan ook niet alleen. En in kroegen staat ook nog iemand achter de tap met een verantwoordelijkheid. Zeker in kleine gemeenschappen weten die precies wie er met de auto is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150655299
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:57 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het ding zoals het er nu ligt werkt ook maar matig, maar je gaat me niet vertellen dst we dat niet in een goede versie kunnen maken.
Probleem met het alcoholslot is dat de rechtbank iemand terecht niet tweemaal kan straffen voor hetzelfde feit. Hoe krom dat nu ook klinkt, je kan en mag als rechter niet iemand bestraffen met én een geldboete + werkstraf/gevangenisstraf én een alcoholslot opleggen.

Het feit dat dit niet mag, kan je in dit geval als vervelend bestempelen, maar is wel één van de meest waardevolle eigenschappen van ons strafrechtsysteem.

quote:
15s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een veel te lage straf, gezien de ernst van het misdrijf en de gevolgen ervan. En dan was het ook nog eens een bewuste keuze die deze jongeren vaker maakten.

Dat de dader - berouw komt na de zonde - eronder lijdt, zal allemaal best, maar zijn leed valt in het niet bij het leed dat nabestaanden hebben. Waarbij ik trouwens wil aantekenen dat het om inzittenden van de auto ging. Kortom: jongens die nét zo bewust als de dader de keuze maakten om in te stappen bij een beschonken bestuurder. Zoals ik laatst in een topic al een keer schreef, mogen we het instappen bij een drankrijder wat mij betreft ook strafrechtelijk vervolgen. Je weet heel goed welk risico je neemt. Je zou de drankrijder ervan moeten weerhouden om te gaan rijden; je zou de politie moeten bellen als -ie dat toch doet.

Als je alcohol in het verkeer nu eens écht wilt aanpakken, zul je minder oog moeten hebben voor het "leed" van daders naderhand en méér oog moeten hebben voor al het leed dat wordt voorkomen met een hardere aanpak van rijden met drank op. Net zoals in het voorbeeld van Lutten geldt. Als deze notoire drankrijder eerder adequaat was bestraft, was nu een jong gezin onnoemelijk veel leed bespaard gebleven.

Minder medelijden met daders, meer medelijden met slachtoffers. En het vizier op het uitroeien van het fenomeen rijden met drank op. Het doel heiligt de middelen, alleen al omdat er mensenlevens mee worden gered.
Ok, maar in deze zijn de slachtoffers dus volgens jou ook de daders. In die zin zou dan de strafmaat terecht zijn verminderd. De OvJ had namelijk wel om een gevangenisstraf gevraagd, maar de rechtbank oordeelde anders omdat de bewezen dader (de bestuurder) afstand heeft genomen van de houding van de vriendengroep, suïcidale gedragingen vertoonde, goede vrienden heeft verloren (te weten de slachtoffers) en berouw heeft getoond. Daarbij werd er rekening gehouden met de jonge leeftijd van de dader, de houding van zijn sociale omgeving t.o.v. alcohol achter het stuur (het was normaal daar) en zijn blanco strafblad.
  zondag 15 maart 2015 @ 09:09:04 #47
66825 Reya
Fier Wallon
pi_150655302
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 08:37 schreef Ludd het volgende:

[..]

Zwaar oneens. Sowieso reactievermogen testen, hoe zag je dat voor je? Omslachtig en tijdrovend, daarbij voor je zelf nauwelijks meetbaar.

Ik ben voor 0 alcohol in het verkeer. Als je nog moet rijden, drink je gewoon geen alcohol. Hoe fucking moelijk kan het nou zijn. :')

Huidig beleid met bepaalde toegestane hoeveelheid alcohol faalt van alle kanten. Een biertje smaakt naar meer, en dan gaat het vaak mis. Als je gewoon 0 toestaat is het duidelijk, en is het ook makkelijker om anderen er op aan te spreken.
En wat als je twee uur geleden een biertje hebt gedronken?
  zondag 15 maart 2015 @ 09:11:04 #48
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655323
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:00 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Lijkt me inderdaad prima mogelijk.
Even een zelf quote, omdat me wat te binnen schiet.

De vriend van de moeder van mijn eigen vriendin in bus chauffeur. Toch zal ik nooit meer savonds bij hem in de auto stappen na een familie feest oid. Want hij drinkt gewoon, want kan best, hij heeft immers al 40 jaar ervaring, etc.

Niet genoeg drank om laveloos te zijn maar ik weet zeker dat zijn auto niet zou starten.

Ikzelf heb 10 jaar een rijbewijs. Drink niet voor ik moet rijden maar eigenlijk bijna sowieso nooit. Toen ik zelf nog geen auto had heb ik meermaals aangeboden dat ik wel zou terug rijden. Dat werd absoluut geweigerd. Wat dacht ik wel niet en had niet zo veel rij ervaring en etc etc. Nadat ik ooit eens meegereden heb met hem toen ik nog niet wist dat ie dronk terwijl ie moest rijden doe ik dat dus niet weer : hij rijdt dan 70-75 op de snelweg. Qua beleving is dat dan voor hem waarschijnlijk alsof ie honderd met de bus rijdt want daar zit je hoger enzo. De moeder van mijn vriendin rijdt wel gewoon mee en daar zijn al meerdere familie ruzies om geweest. Want hij kan dat wel etc etc, wil m niet afvallen excel.

Enfin, waar ik heen wil: ik weet zeker dat ie gewoon de moeder van mn vriendin zou laten blazen met een alcohol slot.

Enfin wat ik wil zeggen:zo een ding is deels ook symptoom bestrijding. Je bent al een brug te ver gekomen, die auto zou je wellicht al niet eens meer moeten hebben
  zondag 15 maart 2015 @ 09:14:19 #49
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655358
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
En wie van jullie internethelden heeft er op een feestje of in de kroeg wel eens iemands autosleutels afgepakt om te voorkomen dat iemand met drank op ging rijden, in plaats van het achteraf te bestraffen?
Wij een keer. Toen ie echt veel op had.

Familie gezeik was niet te overzien :') kansloos zo een vent

Overigens als ie moet buslijnen in de morgen naar buitenland drinkt ie zelfs avond van te voren niet.
  zondag 15 maart 2015 @ 09:16:07 #50
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150655376
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 09:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Goedzo. Daar kan namelijk geen politiecorps tegenop.

En dat klopt natuurlijk, maar de meeste mensen drinken dan ook niet alleen. En in kroegen staat ook nog iemand achter de tap met een verantwoordelijkheid. Zeker in kleine gemeenschappen weten die precies wie er met de auto is.
Je zou kunnen zeggen dat ie autosleutels sowieso mag vragen van gasten voordat ie weet dat ze gaan tanken. Maar ja das een utopie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')