quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.
Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:
http://irc.fok.nl/
En dan in principe
/join #dna
Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO
quote:
Kijk, dat scheelt alquote:Op donderdag 5 maart 2015 23:47 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Waardige TT , wordt soms gewoon rustig als ik even in dit topic kom
Zal ik opzoeken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:25 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Youtube op zentangle.....
Super makkelijk en de tijd vliegt![]()
Is misschien een wat oppervlakkige reactie, maar toch is mijn ervaring: iets willekeurigs gaan doen kan helpen.
Had ik vroeger nooit hobbies of interesses, nu heb ik er bijna teveel.
Hoest met je medicatie experimenten? Werkt er al iets?
Dat is inderdaad een heel verstandige om mee bezig te gaan! Bedankt voor deze uitgebreidde tip, op dit moment overvalt het me zo en op deze manier kan ik er wat meer zicht op krijgen. Echt super bedanktquote:Op donderdag 5 maart 2015 23:10 schreef Elvi het volgende:
[..]
De spanning kan je verlagen door te bedenken wat je gaat doen voordat de spanning er is.
Ga op een ontspannen moment bedenken welke dingen je kan doen en ondernemen om de spanning te verlagen.
Voorbeeld:
- AMdrang is laag: wat kan je doen om het zo te houden? (ontspannende thee drinken)
-AMdrang is hoog: wat kan je doen om dit te verlagen? (gaan hardlopen met een vriendin)
- AMdrang is onhoudbaar: wat kan je doen om AM te voorkomen? (bijvoorbeeld iemand bellen of op Sensoor chatten)
Als je van te voren je fases bijhoudt en wat je kan ondernemen in welke fase dan ben je al een heel eind. Dan hoef je niet in paniek te denken "fuck ik weet het allemaal niet meer!" nee, dan sla je gewoon je boekje of map of whatever open en je eigen bedachte oplossing staat er al in.
Dit is heel erg herkenbaar en dit heb ik ook en mijn tactiek is gewoon elke vijf minuten wisselen en bezig blijven. Het is eenmaal niet anders en zo'n baggere concentratie is heel erg rot, maar het is ook niet gek voor de situatie waar je nu in zit. Een film kijken is best handig (en als dat te lang is een serie), kijk naar je mogelijkheden en het wordt vanzelf weer beterquote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:01 schreef kuolema het volgende:
Pff ... rotnacht gehad. Ik hoop niet dat dit zo door blijft gaan.
[..]
Zal ik opzoeken.
Doe ik eigenlijk ook, maar ben dingen heel snel zat en dan word ik weer overspoeld door somberheid, dan probeer ik zo snel mogelijk weer iets anders te vinden maar na 5 minuten is het weer hetzelfde. Heel vermoeiend. Ben van plan vanavond een film te kijken, hopelijk kan ik me daarop concentreren en dan is mijn avond gevuld.
Ik hoop dat dit voor je werktquote:Ik ben net gestopt met escitalopram, ga waarschijnlijk vanavond beginnen met venlafaxine. Van Abilify had ik niet het idee dat het wat deed, nu ik het een dag niet heb gehad zonder last laat ik het maar zo. Mirtazapine ben ik wel blij mee voor het inslapen.
Die drie beloonpunten gaan jou gewoon lukken toppertjequote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Godzijdank heb ik vanavond goed geslapen (of... god zij dank, temazapam dank is een betere) en ik ben gelukkig in een goede mood wakker geworden. Net een heel college uitgehouden (ben wel weer helemaal kapot en lig nu te sneuen op de bank), maar er komt weer wat schot in de zaak.
Vandaag gaan de drie beloonpunten wel lukken denk ik
Dank jequote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:00 schreef RBWO het volgende:
[..]
Die drie beloonpunten gaan jou gewoon lukken toppertje
Quiche, lekker, doe maar een stukjequote:Op vrijdag 6 maart 2015 17:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank jeEn ik heb inderdaad een heel goede dag
![]()
(het is even behoorlijke, vandaag niet gesport, maar wel quiche aan het maken *eng voedsel*: mijn huisgenoten vinden het raar dat ik zulke dingen voor mezelf maakIk twijfel nu een beetje aan mezelf. Anderzijds eten zij alleen uit de magnetron en dat wil ik helemaal niet *zucht*)
Maar de punten gaan gewoon goed
Lekker was het iigquote:Op vrijdag 6 maart 2015 17:39 schreef zomertje het volgende:
[..]
Quiche, lekker, doe maar een stukje
En ja, jij bent goed bezig. Als je nou een paar keer per week die slaappil pakt en daardoor fitter bent en meer kan hebben dan kun je weer een stapje vooruit komen hoop ik
Heel erg goed! Fijn dat je zo'n goede dag hebt gehadquote:Op vrijdag 6 maart 2015 18:26 schreef RBWO het volgende:
Vandaag om 11:00 de auto in samen met mijn ma. Zijn puppy spullen wezen kopen. Net thuis en lekker gegeten. Angst gedachten? Heeeel klein beetje maar dat was zo voorbij!
Ik denk dat ik het inderdaad maar even moet accepteren voor nu.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dit is heel erg herkenbaar en dit heb ik ook en mijn tactiek is gewoon elke vijf minuten wisselen en bezig blijven. Het is eenmaal niet anders en zo'n baggere concentratie is heel erg rot, maar het is ook niet gek voor de situatie waar je nu in zit. Een film kijken is best handig (en als dat te lang is een serie), kijk naar je mogelijkheden en het wordt vanzelf weer beter
[..]
Ik hoop dat dit voor je werkt
Wat fijn!quote:Op vrijdag 6 maart 2015 17:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank jeEn ik heb inderdaad een heel goede dag
![]()
(het is even behoorlijke, vandaag niet gesport, maar wel quiche aan het maken *eng voedsel*: mijn huisgenoten vinden het raar dat ik zulke dingen voor mezelf maakIk twijfel nu een beetje aan mezelf. Anderzijds eten zij alleen uit de magnetron en dat wil ik helemaal niet *zucht*)
Maar de punten gaan gewoon goed
Bijna puppypicstijdquote:Op vrijdag 6 maart 2015 18:26 schreef RBWO het volgende:
Vandaag om 11:00 de auto in samen met mijn ma. Zijn puppy spullen wezen kopen. Net thuis en lekker gegeten. Angst gedachten? Heeeel klein beetje maar dat was zo voorbij!
Oordeel jij niet te streng over dat verslag? In het ergste geval krijg je er feedback op en kun je verder. Ik denk dat open en eerlijk zijn hierin je het meeste gaat helpen, hoe moeilijk dat ook is. Kun je anders niet een vertrouwd persoon het verslag eerst laten lezen? Volgens mij ben je hier harder in voor jezelf dan nodig (veel harder zelfs).quote:Op vrijdag 6 maart 2015 19:18 schreef kuolema het volgende:
Oef ... ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met de docent om een planning te maken voor mijn verslag maar nu vraagt hij of ik wat ik tot nu toe heb wil opsturen zodat hij weet wat er nog moet gebeuren. Toen ik dat las schoot ik meteen in de stress want dit is iets wat ik heel moeilijk vind - het is nog niet af dus ik kan het nog niemand laten lezen, dat durf ik al nauwelijks als het wel af is (dat is het eigenlijk nooit in mijn ogen). Hier word ik echt ontzettend nerveus en bang van, wat is nu verstandig om te doen? Ik wil het echt niet opsturen maar dat durf ik ook niet te zeggen
Dat weet ik wel zeker en hoe genadiger je nu voor jezelf bent, hoe sneller de dingen je weer gaan lukken. Je bent aan het herstellen, het is niet anders. Dit is gewoon een onderdeel van het procesquote:[..]
Ik denk dat ik het inderdaad maar even moet accepteren voor nu.
Of ik niet mezelf teveel verwen, of het niet raar is om voor mezelf te koken. Of het niet te ongezond is. Maar met name de eerste twee.quote:[..]
Wat fijn!Goed van je. Wat doet je nou precies twijfelen waaraan?
Het stelt nog niets voor, zoveel heb ik nog niet getypt. En deels ook in telegramstijl. Want het was niet de bedoeling dat iemand het al ging lezen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 19:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oordeel jij niet te streng over dat verslag? In het ergste geval krijg je er feedback op en kun je verder. Ik denk dat open en eerlijk zijn hierin je het meeste gaat helpen, hoe moeilijk dat ook is. Kun je anders niet een vertrouwd persoon het verslag eerst laten lezen? Volgens mij ben je hier harder in voor jezelf dan nodig (veel harder zelfs).
Ik heb niet het idee dat ik aan het herstellen ben. Het gaat gewoon kut en het is niet aan de beterende hand of zo.quote:[..]
Dat weet ik wel zeker en hoe genadiger je nu voor jezelf bent, hoe sneller de dingen je weer gaan lukken. Je bent aan het herstellen, het is niet anders. Dit is gewoon een onderdeel van het proces
Dat eerste begrijp ik, maar waarom zou het raar zijn om voor jezelf te koken? Omdat de andere studenten dat niet doen?quote:[..]
Of ik niet mezelf teveel verwen, of het niet raar is om voor mezelf te koken. Of het niet te ongezond is. Maar met name de eerste twee.
Begrijp ook dat die persoon je alleen wilt helpen. Ongeacht wat jij nu al 'klaar' hebt van je planning. Alles is al goed. Je krijgt hooguit positieve feedback. Wees niet te streng voor jezelf.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 20:14 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het stelt nog niets voor, zoveel heb ik nog niet getypt. En deels ook in telegramstijl. Want het was niet de bedoeling dat iemand het al ging lezen.
Wat houdt open en eerlijk zijn in dit geval in dan? Dat ik een mail terugstuur waarin ik meld dat ik het niet wil opsturen?
Vrienden het eerst laten lezen zou een optie kunnen zijn maar ik wil zo snel mogelijk terug mailen om de afspraak te bevestigen en dan moet ik ook meteen reageren over dit issue.
Ik zie er ook het nut niet van in, ik had over de mail al verteld wat ik had gedaan tot nu toe.
Damn, ik vind het al moeilijk om erover te typen, heb nu al de neiging om te blokkeren en ben helemaal gestrest. Het slaat echt nergens op maar ik kan er ook niets aan doen.
[..]
Ik heb niet het idee dat ik aan het herstellen ben. Het gaat gewoon kut en het is niet aan de beterende hand of zo.
[..]
Dat eerste begrijp ik, maar waarom zou het raar zijn om voor jezelf te koken? Omdat de andere studenten dat niet doen?
Open en eerlijk houdt dan denk ik zeggen hoe het ervoor staat, en misschien ook een waarom. Je zit nu in een heel moeilijke situatie en voor zulke dingen hebben mensen begrip.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 20:14 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het stelt nog niets voor, zoveel heb ik nog niet getypt. En deels ook in telegramstijl. Want het was niet de bedoeling dat iemand het al ging lezen.
Wat houdt open en eerlijk zijn in dit geval in dan? Dat ik een mail terugstuur waarin ik meld dat ik het niet wil opsturen?
Vrienden het eerst laten lezen zou een optie kunnen zijn maar ik wil zo snel mogelijk terug mailen om de afspraak te bevestigen en dan moet ik ook meteen reageren over dit issue.
Ik zie er ook het nut niet van in, ik had over de mail al verteld wat ik had gedaan tot nu toe.
Damn, ik vind het al moeilijk om erover te typen, heb nu al de neiging om te blokkeren en ben helemaal gestrest. Het slaat echt nergens op maar ik kan er ook niets aan doen.
Ja, maar het is kort geleden dat je zo diep bent gegaan. Herstellen gaat stukje bij beetje, het gaat niet liniair. Het is beter gegaan en dat kan ook terug komen. Herstellen is ook terugvallen, het is ook soms niet meer zien hoe het moet. En dat het kut gaat, wil ik niet ontkrachten, maar de situatie is niet hopeloos (al was het maar dat je dingen als studeren kunt doen, en doet, is bijvoorbeeld al zo ontzettend knap. Als je zoiets kan, jezelf daartoe kan dwingen, dan kun je zeker ook genezen, geef jezelf niet op).quote:[..]
Ik heb niet het idee dat ik aan het herstellen ben. Het gaat gewoon kut en het is niet aan de beterende hand of zo.
Dat... en misschien eet ik dan raar en misschien verdien ik het niet om mezelf zo te verwennen (nou... dat vind ik sowieso, dat doe ik teveel). Eigenlijk al mijn vaste dwanggedachten worden dan bevestigd. Dat ik dingen doe voor mezelf (gewoon zorgen), mag niet.quote:[..]
Dat eerste begrijp ik, maar waarom zou het raar zijn om voor jezelf te koken? Omdat de andere studenten dat niet doen?
Dat slaat nergens op, 'alles is al goed'.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 20:45 schreef RBWO het volgende:
[..]
Begrijp ook dat die persoon je alleen wilt helpen. Ongeacht wat jij nu al 'klaar' hebt van je planning. Alles is al goed. Je krijgt hooguit positieve feedback. Wees niet te streng voor jezelf.
Ik ga mailen dat ik het liever niet opstuur, punt. Daar moet hij het maar mee doen. Ik denk dat ik mezelf daarmee veel stress bespaar. Dat lijkt me nu even belangrijker dan het feit dat ik die angst met vermijding alleen maar in stand hou.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Open en eerlijk houdt dan denk ik zeggen hoe het ervoor staat, en misschien ook een waarom. Je zit nu in een heel moeilijke situatie en voor zulke dingen hebben mensen begrip.
En je kan toch ook zeggen dat je het eerst vrienden wilt laten lezen? Daarnaast, als iemand mij vraagt iets te lezen, dan gebeurt het dat etmaal nog: daar zal ik toch niet heel vreemd in zijn lijkt me
En het slaat wel ergens op. Je wordt beoordeeld, je bent er niet zeker over en je weet niet hoe ermee om te gaan. Ik vind het niet gek dat je daarop blokkeert hoor. Het zou haast ongezond zijn als je dat niet deed!. Wees een beetje mild voor jezelf, je hebt het al zo moelijk en daar hoef je jezelf niet voor te straffen. Dat helpt je niet.
Het gaat al 8 jaar zo dus het is niet iets tijdelijks dat wel weer weggaat. Nu zit ik wel in een dieptepunt en weet ik dat het schommelt en dus ook weer iets beter kan worden, maar dan nog is het niet fijn leven. Het voelt voor mij behoorlijk hopeloos.quote:[..]
Ja, maar het is kort geleden dat je zo diep bent gegaan. Herstellen gaat stukje bij beetje, het gaat niet liniair. Het is beter gegaan en dat kan ook terug komen. Herstellen is ook terugvallen, het is ook soms niet meer zien hoe het moet. En dat het kut gaat, wil ik niet ontkrachten, maar de situatie is niet hopeloos (al was het maar dat je dingen als studeren kunt doen, en doet, is bijvoorbeeld al zo ontzettend knap. Als je zoiets kan, jezelf daartoe kan dwingen, dan kun je zeker ook genezen, geef jezelf niet op).
Herkenbaar. Ik heb een hekel aan eten in het bijzijn van anderen, vooral als ik ze niet goed ken.quote:[..]
Dat... en misschien eet ik dan raar en misschien verdien ik het niet om mezelf zo te verwennen (nou... dat vind ik sowieso, dat doe ik teveel). Eigenlijk al mijn vaste dwanggedachten worden dan bevestigd. Dat ik dingen doe voor mezelf (gewoon zorgen), mag niet.
Het is nog niet eens een verslag hè. Dat de docent denkt dat ik een verschrikkelijk domme sukkel ben of zo, daar ben ik bang voor denk ik, dat hij me walgelijk vindt omdat ik zoiets stoms kan typen. Maar zelfs als hij dat niet denkt: ik vind het stom wat ik heb getypt, dat het in mijn computer opgeslagen is vind ik al moeilijk (gelukkig heb ik moeite met dingen weggooien), laat staan dat ik mensen hun hersenen ermee wil vervuilen (ook al vinden ze dat zelf niet) als ze het lezen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:26 schreef Elvi het volgende:
@ Kuo: wat is het ergste wat zou kunnen gebeuren als je het verslag opstuurt? En waarom ben je weer begonnen met studeren? Had je misschien beter nog even kunnen wachten tot je beter in je vel zat? Open Universiteit is ook altijd nog een optie. Dan studeer je in blokken af en zit je minder met tijdsdruk.
@ ChildoftheStars (ik wilde je naam afkorten maar dan werd het cots... ew...) ik vind het juist gek dat mensen alleen maar magnetronvoer eten. Is ook superongezond en niets liefs voor je lijf aan. Zelf koken is veel gezonder en lekkerder.
Volgens mij ben ik op je weerstand gaan staan, sorry! En ik ben bang dat wat ik nu ga zeggen, misschien verkeerd opgevat gaat worden, maar ik bedoel het wel goed, alleen ben soms nogal lomp.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:21 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op, 'alles is al goed'.
Ik vind het al erg dat dat gedeelte van het verslag bestaat, laat staan dat iemand anders dan ik het moet lezen. Al zegt hij er helemaal niets over, dan nog vind ik het erg.
[..]
Ik ga mailen dat ik het liever niet opstuur, punt. Daar moet hij het maar mee doen. Ik denk dat ik mezelf daarmee veel stress bespaar. Dat lijkt me nu even belangrijker dan het feit dat ik die angst met vermijding alleen maar in stand hou.
[..]
Het gaat al 8 jaar zo dus het is niet iets tijdelijks dat wel weer weggaat. Nu zit ik wel in een dieptepunt en weet ik dat het schommelt en dus ook weer iets beter kan worden, maar dan nog is het niet fijn leven. Het voelt voor mij behoorlijk hopeloos.
Geen sorry zeggen. Je uit je en dat is goed en belangrijk. Alleen ik denk dat wij verschillende interpretatie van iets bereiken hebben. In dit geval zie ik het proberen al als een topdaad, meer dan misschien van je gevraagd kan worden. Dat is een prestatie en geen kleine ook. En misschien wordt het niet erkent door een cijfer, maar dat maakt niet dat het niks is.quote:En studeren, ik sta wel ingeschreven, maar niets lukt en ik heb de laatste twee jaar helemaal niets gepresteerd. Dus daar is niets knap aan.
Sorry voor de negativiteit maar dit is gewoon hoe het is.
[..]
Die eetstoornis drijft me tot wanhoop op het moment (maar goed... het zal altijd moeilijk blijven). Als ik bij anderen eet ben ik altijd bang dat mensen denken "wat vreet zij veel" (het is ook niet te geloven dat mensen mij niet gigantisch, vies en fatsig vinden), dat ik mezef teveel verwen. Ik weet ook dat het een behoorlijke cognitieve fout is bij mij, dus als ik maar even de kracht heb, verzet ik me er tegen. Veel meer kan ik niet doen op dit moment.quote:Herkenbaar. Ik heb een hekel aan eten in het bijzijn van anderen, vooral als ik ze niet goed ken.
Ik zal helaas die overtuiging dat je jezelf te veel verwent niet bij je weg kunnen halen, maar in elk geval goed dat je toch die quiche hebt gemaakt en gegeten.
Over de afkorting had ik niet nagedacht toen ik de nickname koosquote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:26 schreef Elvi het volgende:
@ Kuo: wat is het ergste wat zou kunnen gebeuren als je het verslag opstuurt? En waarom ben je weer begonnen met studeren? Had je misschien beter nog even kunnen wachten tot je beter in je vel zat? Open Universiteit is ook altijd nog een optie. Dan studeer je in blokken af en zit je minder met tijdsdruk.
@ ChildoftheStars (ik wilde je naam afkorten maar dan werd het cots... ew...) ik vind het juist gek dat mensen alleen maar magnetronvoer eten. Is ook superongezond en niets liefs voor je lijf aan. Zelf koken is veel gezonder en lekkerder.
Oja leenstelsel... daar heb je wel pech mee idd...quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:34 schreef kuolema het volgende:
[..]
Het is nog niet eens een verslag hè. Dat de docent denkt dat ik een verschrikkelijk domme sukkel ben of zo, daar ben ik bang voor denk ik. dat hij me walgelijk vindt omdat ik zoiets stoms kan typen. Maar zelfs als hij dat niet denkt: ik vind het stom wat ik heb getypt, dat het in mijn computer opgeslagen is vind ik al moeilijk (gelukkig heb ik moeite met dingen weggooien), laat staan dat ik mensen hun hersenen ermee wil vervuilen (ook al vinden ze dat zelf niet) als ze het lezen.
Het is ook inderdaad helemaal geen goed moment om weer te beginnen met mijn studie, maar ik moet het gewoon halen, het heeft al zo lang geduurd en ik zie niet hoe het wel goed zou kunnen gaan als ik nog even wacht.
Wat tijdsdruk betreft, die komt vooral van mezelf en niet van de universiteit want ik ben redelijk vrij om (samen met de studieadviseur) mijn eigen planning te maken, met maar één vak tegelijk, omdat ze weten dat ik psychische problemen heb.
En inschrijven moest ik me sowieso omdat ik anders alles terug moest gaan betalen vanwege de nieuwe leenstelselregeling.
Dat ligt niet aan jou hoor. Ik ben gewoon erg gefrustreerd en moest dat even kwijt. Had even geen zin om mijn best te doen om niet te aanvallend over te komen. Ik weet dat je het goed bedoelt en ik vind het heel fijn en lief dat je reageert.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik op je weerstand gaan staan, sorry! En ik ben bang dat wat ik nu ga zeggen, misschien verkeerd opgevat gaat worden, maar ik bedoel het wel goed, alleen ben soms nogal lomp.
Ik weet dat er ook goede en mooie dingen zijn in mijn leven en die kan ik ook echt waarderen, ook als ik diep in de put zit. Ik sta er wel bij stil, meer dan vroeger. Dat vind ik ook belangrijk, vooral als het om andere mensen gaat die ook mogen weten wat ze voor me betekenen.quote:Ja, maar je doet de dingen wel, je probeert het wel. En ik snap dat het leven zo niet fijn is (ik loop al heel mijn leven in de psychiatrie omdat ik niet deug en sinds mijn twaalde is het extreem geëscaleert, dus de hopeloosheid en boosheid ken ik.Het gevoel dat wat je ook doet, dat je tegen die keiharde muur van psychiatrisch ziek zijn loopt, het is een klote-gevoel, sorry voor mijn taalgebruik).
Misschien wordt je nooit beter, misschien weet je niet eens hoe je gelukkig moet zijn, maar dit is het leven wat je hebt gekregen en je doet wel dingen als studeren, je hebt wel vrienden en contacten, er zijn wel goede dingen. Misschien doordat je niet weet wat echt geluk is, kun je ook niet een beetje geluk herkennen en heb je er een heilige graal van gemaakt dat niet te bereiken is. Wat is realistisch voor je (niet wat hoop of wil je, maar wat kun je bereiken. Is genezing van die depressie mogelijk, of moet je ergens anders naar streven)? Ik hoop dat je ondanks alle moeilijke dingen wel kunt zien wat je wel hebt. Dat het je lukt om lichtpuntjes te zoeken en te vinden, ik gun je dat zo
Ik begrijp gewoon niet waarom het niet lukt omdat ik weet dat ik het moet kunnen. Ik weet dat ik de capaciteiten heb (al ben ik daar vaak ook onzeker over) omdat het me eerder ook is gelukt. Als ik iets afmaak is het meestal goed.quote:[..]
Geen sorry zeggen. Je uit je en dat is goed en belangrijk. Alleen ik denk dat wij verschillende interpretatie van iets bereiken hebben. In dit geval zie ik het proberen al als een topdaad, meer dan misschien van je gevraagd kan worden. Dat is een prestatie en geen kleine ook. En misschien wordt het niet erkent door een cijfer, maar dat maakt niet dat het niks is.
Ik herken dit wel, maar gelukkig ben ik niet zo geobsedeerd.quote:[..]
Die eetstoornis drijft me tot wanhoop op het moment (maar goed... het zal altijd moeilijk blijven). Als ik bij anderen eet ben ik altijd bang dat mensen denken "wat vreet zij veel" (het is ook niet te geloven dat mensen mij niet gigantisch, vies en fatsig vinden), dat ik mezef teveel verwen. Ik weet ook dat het een behoorlijke cognitieve fout is bij mij, dus als ik maar even de kracht heb, verzet ik me er tegen. Veel meer kan ik niet doen op dit moment.
Dank je wel voor je reactie. Het komt op mij gewoon over zoals je het bedoelt hoorquote:Dank je wel en sorry voor dit berichtIk bedoel het echt goed en ik hoop heel erg dat het ook zo overkomt
Ja het klinkt allemaal zo logisch maar dat gevoel zit zo diep, dat krijg ik niet weg met rationeel denken.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:40 schreef Elvi het volgende:
[..]
Oja leenstelsel... daar heb je wel pech mee idd...
Over het dikgedrukte: als een docent dat denkt dan zou het geen goede docent zijn toch? Dus ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat hij/zij dat niet denkt. En als het wel zo is: dan is het geen goede docent en dan maakt het toch al niet wat ervan gedacht wordt![]()
Weet deze docent ook dat je psychische problemen hebt? Anders kan je namelijk toevoegen wat je nu net getypt hebt... dat je het niet op wil sturen omdat je het stom vind en dat je bang bent dat ze je een sukkel vinden.
Zou je het wel aan je studiebegeleider willen laten lezen? Of een mede-student? Misschien dat er iemand is die jou tips kan geven over je verslag en bij wie het minder onveilig aanvoelt?
Of je kan denken "kan mij de wereld schelen ze dealen er maar mee" en je stuurt het op. Je zal altijd wel mensen tegenkomen die jouw werk niet perfect vinden. Soms is het dan maar zo. Komen ze vast wel overheen.
Op sommige momenten moet je dat 'gevoel' opzij zetten. Want het is geen gevoel als in "luister naar je gevoel" maar het is je angst. En die angst komt omdat je ziek bent en daarom is het geen echt gevoel. Ga daar tegenin, hoe moeilijk dat ook is. Want het houdt je echt tegen om succesvol te zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 23:52 schreef kuolema het volgende:
Ja het klinkt allemaal zo logisch maar dat gevoel zit zo diep, dat krijg ik niet weg met rationeel denken.
Ik neem aan dat de docent er niets van weet aangezien ik hem niets heb verteld.
Ik heb geen contact met medestudenten maar wel een vriendin die hetzelfde studeert (andere universiteit), die kan ik wel vragen om het te lezen als ik wat verder kom (als ...) en het niet durf in te leveren. Dat vind ik inderdaad minder eng.
Ik heb vorig jaar ook een vriendin hier laten komen die dan gewoon haar eigen huiswerk ging maken maar in dezelfde kamer zat, zodat ik minder snel zou blokkeren bij het schrijven. Dat hielp een beetje.
Dat laatste kan ik alleen met een flinke hoeveelheid alcohol op
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |