abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150209158
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 15%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_150210565
Ik sla hem ook over, dat hele bio gedoe is naar mijn mening een hype voor een bepaald soort mensen waarbij deze boerderij financieel niet veel tegenslagen meer kan gebruiken.
GGGG
pi_150210877
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 12:33 schreef einszweiachtung het volgende:
Ik sla hem ook over, dat hele bio gedoe is naar mijn mening een hype voor een bepaald soort mensen waarbij deze boerderij financieel niet veel tegenslagen meer kan gebruiken.
:')

Ze verkopen de melk gewoon aan Campina, gekkie. Die gaat in hetzelfde pak als de melk van de megastal.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2015 12:44:50 ]
pi_150211004
Mooie TT :D

Overigens ga ik 'm ook laten lopen. Toch wel wat vraagtekens en ik heb me eigenlijk voorgenomen even vooral voor 'pareltjes' te gaan en verder wat behoudend in te zetten.
Schip ahoy!
pi_150211084
Ik heb een kleine investering gedaan in het kader van de diversificatie.
pi_150212403
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 12:51 schreef Monolith het volgende:
Ik heb een kleine investering gedaan in het kader van de diversificatie.
Mocht ik, voordat die vol komt, weer een 100euro aan terugbetalingen passeren pak ik hem mee.

Maar hij zal vandaag wel volkomen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_150212548
Vandaag vol ? Vast wel, denk met minuut of 10 al wel
pi_150214177
Ook laten lopen ivm onzekerheid in sector. Prijzen staan onder druk, exportproblemen, groei in aanbod etc etc
pi_150214560
En vol inderdaad.
pi_150216083
quote:
40k geeft een maandlast van 806 euro in de maand. Met 70 euro per nacht (2 personen) betekent dat ze 12 nachten in de maand slapers moeten hebben.

Op zich ruimte genoeg, met 7 wagens. Maar of die vraag er ook is :? tevens is de website verouderd (festival is van 2014)
pi_150216261
quote:
Tja, wat moet ik hier nu weer van denken…. Wat was de omzet de afgelopen 2 jaar met de 2 pipowagens? En dan de investering in de ontwikkeling van het concept voor de Poort van Waterland. 120k in geïnvesteerd maar gaat er ooit iets uitkomen……
pi_150216295

[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 02-03-2015 15:44:50 ]
pi_150216493
Ik snap helemaal nx van dit project. Een omzet van 85k uit de zeven pipokarren neem ik aan ? Stel dat die 150 nachten per jaar worden verhuurd dan moet je dik 80 euro per nacht betalen. Daarbij zal de boer waar je staat er toch ook nog aan willen verdienen. Dik 100 euro voor een nachtje slapen in een pipokar ? En dan die Poort van Waterland. 120 k geïnvesteerd er er wordt nog niet eens gebouwd ?? En verder geen info over de financiele situatie van de eigenaren. Ik vind het veel te vaag. Jammer !
pi_150216534
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 15:49 schreef Justme7005 het volgende:
Ik snap helemaal nx van dit project. Een omzet van 85k uit de zeven pipokarren neem ik aan ? Stel dat die 150 nachten per jaar worden verhuurd dan moet je dik 80 euro per nacht betalen. Daarbij zal de boer waar je staat er toch ook nog aan willen verdienen. Dik 100 euro voor een nachtje slapen in een pipokar ? En dan die Poort van Waterland. 120 k geïnvesteerd er er wordt nog niet eens gebouwd ?? En verder geen info over de financiele situatie van de eigenaren. Ik vind het veel te vaag. Jammer !
De huurprijs is ¤ 70 all in per nacht voor twee personen. Inbegrepen zijn het ontbijt, koffie en thee, parkeren en het gebruik van fietsen.

http://www.poortvanwaterland.com/biest-stro/
pi_150216812
Oh echt ? Dan moeten die pipowagens bijna jaarrond verhuurd zijn ! Lijkt me wel grappig om een keer in te slapen maar om er nou in te investeren....
pi_150217469
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 15:56 schreef Justme7005 het volgende:
Oh echt ? Dan moeten die pipowagens bijna jaarrond verhuurd zijn ! Lijkt me wel grappig om een keer in te slapen maar om er nou in te investeren....
valt wel mee, cashflow technisch dus 12 nachten per maand ( met een beschikbaarheid van 210 nachten). Uiteindelijk zal het iets meer moeten zijn om de boer en de fietsen/thee te betalen.
pi_150217899
Ik haak af.
pi_150218078
quote:
99s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:08 schreef CaLeX het volgende:

[..]

valt wel mee, cashflow technisch dus 12 nachten per maand ( met een beschikbaarheid van 210 nachten). Uiteindelijk zal het iets meer moeten zijn om de boer en de fietsen/thee te betalen.
Dan moet je cashflow technisch dus al minimaal voor 70% vol zitten op jaarbasis. Exclusief boer, ontbijt en fietsen.

P.S. de gemiddelde bezettingsgraad van een hotel ligt rond de 67,5%. Je moet het dus wel bovengemiddeld goed doen.
pi_150218232
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:20 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Dan moet je cashflow technisch dus al minimaal voor 70% vol zitten op jaarbasis. Exclusief boer, ontbijt en fietsen.
Hoe kom je daaraan? :?

12/210=5,7%
pi_150218328
quote:
99s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:23 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Hoe kom je daaraan? :?

12/210=5,7%
Er staat 12 per maand he, daarbij als ze op 12 boekingen per jaar kunnen volstaan, dan moet je zeker investeren. Dan kan het niet misgaan.
pi_150218439
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:25 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Er staat 12 per maand he, daarbij als ze op 12 boekingen per jaar kunnen volstaan, dan moet je zeker investeren. Dan kan het niet misgaan.
Die 210 (7 wagens * 30 dagen) is per maand ook. Ik heb met mijn berekening nergens het woord jaar geroepen.
pi_150219010
quote:
99s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:27 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Die 210 (7 wagens * 30 dagen) is per maand ook. Ik heb met mijn berekening nergens het woord jaar geroepen.
Nee oke, dus ze lossen 8640 euro gemiddeld per jaar af ongeveer als ik het zo zie. (correct me if I'm wrong)

Dan moet je 1728 euro per pipowagen per jaar terugverdienen om alleen je aflossing te betalen.

Dat is dus ongeveer 25 keer dat je pipowagen er op uit moet per jaar. Dunkt dat je in Nederland zo'n beetje vanaf mei in je pipowagen erop uit trekt tot en met september als het weer meezit. Dat is dus 5 maanden. Is grof gezegd ongeveer 20 weken, laten we er voor het gemak maar vanuit gaan dat je ze ook doordeweeks regelmatig verhuurd.

Dan moet je 1 zo'n pipowagen dus 1,25 keer per week verhuren. 5 van die pipowagens moet je dus meer dan 6 boekingen per week hebben, om je lening af te lossen. Ik weet niet hoe die markt in elkaar steekt. Maar dat lijkt mij best veel. Rekening houden met dat de beste mensen al 63 zijn vind ik een lening van 60 maanden sowieso al vrij risicovol.
pi_150219417
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 16:41 schreef Targaryen het volgende:
Rekening houden met dat de beste mensen al 63 zijn vind ik een lening van 60 maanden sowieso al vrij risicovol.
helemaal mee eens ^O^
pi_150220940
Onvoorstelbaar dat die vuurwerkhandel ook inmiddels op 56% zit met nog 40 dagen te gaan.
  maandag 2 maart 2015 @ 17:26:29 #26
419930 BliepTuut
Error! '); DROP TABLE *;-
pi_150220985
Toch kan ik het niet laten - ik wil wel eens logeren op zo'n boerderij, vooral als je er dan fietsen bij krijgt voor een dag. Lijkt me lachen; en dan ook nog eens 8% rente voor een BBB? Daar doe ik wat graag aan mee.
pi_150221300
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:26 schreef BliepTuut het volgende:
Toch kan ik het niet laten - ik wil wel eens logeren op zo'n boerderij, vooral als je er dan fietsen bij krijgt voor een dag. Lijkt me lachen; en dan ook nog eens 8% rente voor een BBB? Daar doe ik wat graag aan mee.
verhoogd toch weer je rendement ^O^

inmiddels ook vol
pi_150221521
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:25 schreef Horsemen het volgende:
Onvoorstelbaar dat die vuurwerkhandel ook inmiddels op 56% zit met nog 40 dagen te gaan.
Die gaan het niet halen, ondanks dat er de laatste tijd nog wel heel klein in geïnvesteerd wordt. Maar als ik het zo zie zijn dat allemaal nieuwkomers. Personen die mogelijk net starten en dus nog geen kritisch oog ontwikkeld hebben.
Schip ahoy!
  maandag 2 maart 2015 @ 17:45:48 #29
419930 BliepTuut
pi_150221652
Deze pipokar, en die van de vacuvin kurkentrekker, hebben bij mij goede sier gemaakt met de incentive. Zonder die incentive had ik hem misschien als "te riskant" laten schieten, maar nu denk ik "die incentive die heb ik lekker alvast, is toch weer een virtuele ¤70 die ik anders misschien ook uitgegeven zou hebben."

Laten jullie incentives vaak meewegen?

Ter overweging: omdat je tegenswoordigs zo snel moet beslissen of je iets wilt of niet (want anders zit het al vol...), is een incentive extra effectief, omdat je zo sneller zwicht "en het dan maar doet." Discuss.
pi_150221756
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:42 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Die gaan het niet halen, ondanks dat er de laatste tijd nog wel heel klein in geïnvesteerd wordt. Maar als ik het zo zie zijn dat allemaal nieuwkomers. Personen die mogelijk net starten en dus nog geen kritisch oog ontwikkeld hebben.
nog 100k, ze maken een kleine kans als ze naar 8,5/9% gaan. Anders wordt het een gevalletje internetkerk.
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:45 schreef BliepTuut het volgende:
Ja, maar niet voor dat inleg bedrag. Dan investeer ik liever in wat anders of spreid ik liever
  maandag 2 maart 2015 @ 17:51:48 #31
419930 BliepTuut
pi_150221864
Ja maar in welk anders dan... Ik heb overdag niet de kans om snel te reageren op GvE-dingen, dus als ik de kans heb, steek ik er graag ook wat meer in. Voor mij zal die 40k grens eerder een probleem zijn dan die 100-projecten grens (ik zit procentueel veel dichter bij die ene dan bij die andere.)
pi_150222282
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:45 schreef BliepTuut het volgende:

Als de incentive mij aanspreekt weeg ik die zeker mee. Neem als voorbeeld die auto wasserij. Als die bij mij in de buurt zou hebben gezeten dan had ik zeker een hoger bedrag geïnvesteerd. Ook de kurketrekker en plastic borden en glazen heb ik wat extra gedaan. Als een project mij niet aanspreekt dan doe ik het natuurlijk niet, hoe goed het incentive ook is.
pi_150222335
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 17:51 schreef BliepTuut het volgende:
Ja maar in welk anders dan... Ik heb overdag niet de kans om snel te reageren op GvE-dingen, dus als ik de kans heb, steek ik er graag ook wat meer in. Voor mij zal die 40k grens eerder een probleem zijn dan die 100-projecten grens (ik zit procentueel veel dichter bij die ene dan bij die andere.)
2016 zijn we van de maximale projecten en 40k grens af.
pi_150226223
Vuurwerk tent is een absolute no-go.
Het komt mij voor dat er teveel geld op zoek is binnen GvE naar rendement.
Ik blijf iig kritisch.
Wat mij betreft iets teveel projecten die vragen om (financiële) ongelukken.
  maandag 2 maart 2015 @ 19:55:43 #35
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150226561
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:49 schreef bleyenburg het volgende:
Vuurwerk tent is een absolute no-go.
Het komt mij voor dat er teveel geld op zoek is binnen GvE naar rendement.
Ik blijf iig kritisch.
Wat mij betreft iets teveel projecten die vragen om (financiële) ongelukken.
Iedereen duikt er vol op ja, was een jaartje of anderhalf terug toch wel beter, in dat licht is het niet verkeerd als er wat projecten mis gaan lopen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_150226655
na aandelenbubbel, internetbubbel straks de crowdfundbubbel
(copy deze post maar en bewaar 'm voor over een jaar of 2 a 3...) :)
pi_150226782
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:57 schreef bleyenburg het volgende:
Denk dat het wel meevalt. Ik zie niet echt een bubbel. Het is vooral een beetje een scheefgroei tussen vraag en aanbod op het moment.
  maandag 2 maart 2015 @ 20:02:44 #38
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150226875
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:57 schreef bleyenburg het volgende:
Ja, al zie ik niet precies in wat er dan gaat gebeuren?

Bij aandelen als er paniek uitbreekt zakt alles in omdat iedereen er vanaf wil, alleen hier gaat dat niet dus waar zit die bubbel hem in denk je? Gaan er een hoop crowdfund projecten over de kop? Of een hoop platforms? En in hoeverre heb je daar last van? Ik zie elk project als een echt losstaand ding.
pi_150226887
Het gaat om de richting van de beweging (Ja, ik ben een grote fan van Kees de Kort) ;)
  maandag 2 maart 2015 @ 20:05:28 #40
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150226984
Ik denk trouwens wel dat er een hoop crowdfundplatforms gaan omvallen, maar ik doe alleen GVE en die zie ik niet omvallen.

Of dat een platfrom de strenge criteria laat varen om maar meer projecten te kunnen aanbieden en als er daarvan een hoop klappen dat CF anzich is een slecht daglicht komt te staan maar ook dat zie ik niet perse als een slecht iets.

Of een stijgende rente dat kan ook wel eens lastig worden, ik weet nog dat ik net voor de crisis 5,5% op een vrije opneembare rekening had, dan ga ik niet voor 3% meer een stuk meer risico lopen of misschien stijden die rentes dan ook wel weer maar als je dan boven de 10% komt lijkt het meteen weer zo dubieus.
pi_150227021
Crowdfund succes valt of staat met vertrouwen....
Lenende partijen en platform moeten ok zijn.
Als er een vertrouwensbreuk ontstaat, gaan ook de "goede" projecten daar hinder van ondervinden.

Andere factor is hoe de banken er mee om gaan straks.
Als crowdfunden groter wordt, zal dat m.i. een tegenreactie uitlokken van de gevestigde orde op het gebied van geldverstrekking
pi_150227084
Ik zie GvE niet omvallen, alleen vraag ik me af in hoeverre de nieuwe (buitenlandse) eigenaren de cultuur behouden.
pi_150227105
Er zijn al wat dingetjes veranderd.....
Zoals het afschaffen van de stroppenpot
  maandag 2 maart 2015 @ 20:08:19 #44
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150227106
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 20:06 schreef bleyenburg het volgende:
Crowdfund succes valt of staat met vertrouwen....
Lenende partijen en platform moeten ok zijn.
Als er een vertrouwensbreuk ontstaat, gaan ook de "goede" projecten daar hinder van ondervinden.

Andere factor is hoe de banken er mee om gaan straks.
Als crowdfunden groter wordt, zal dat m.i. een tegenreactie uitlokken van de gevestigde orde op het gebied van geldverstrekking
Wat ze ook wel voorspellen en daar zie ik zelf wel wat in is dat de banken ook aan een soort CF gaan doen in de vorm van dat ze zelf 50% inleggen en de rest ophalen doormiddel van CF bijvoorbeeld dat lijkt me ook wel iets.

Maargoed we gaan het allemaal zien, vooralsnog loopt alles nog op rolletjes,
  maandag 2 maart 2015 @ 20:08:37 #45
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_150227121
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 20:05 schreef AQuila360 het volgende:
Ik denk trouwens wel dat er een hoop crowdfundplatforms gaan omvallen, maar ik doe alleen GVE en die zie ik niet omvallen.

Of dat een platfrom de strenge criteria laat varen om maar meer projecten te kunnen aanbieden en als er daarvan een hoop klappen dat CF anzich is een slecht daglicht komt te staan maar ook dat zie ik niet perse als een slecht iets.

Of een stijgende rente dat kan ook wel eens lastig worden, ik weet nog dat ik net voor de crisis 5,5% op een vrije opneembare rekening had, dan ga ik niet voor 3% meer een stuk meer risico lopen of misschien stijden die rentes dan ook wel weer maar als je dan boven de 10% komt lijkt het meteen weer zo dubieus.

Zo lang de kosten bij de bank bij stijgende rente ook stijgen, dan zie ik geen reden waarom CF percentages niet zo'n 6% boven bankrente kunnen blijven zitten.
  maandag 2 maart 2015 @ 20:09:45 #46
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150227172
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 20:07 schreef bleyenburg het volgende:
Ik zie GvE niet omvallen, alleen vraag ik me af in hoeverre de nieuwe (buitenlandse) eigenaren de cultuur behouden.
Dit is idd wel een puntje ja, alhoewel ik niet tegen dat soort projecten ben (wat met kleine bedragen toch best lucratief kan zijn) maar ik zie dat liever op een aparte site en die mag best deel van GVE uitmaken maar liever wel gescheiden.
pi_150227173
@ Aquila: De feiten zeggen dat er juist een grootbank mee gestopt is
pi_150227224
Wat banken wel al doen is het "stapelen" van leningen, waarbij crowdfunding één van de bouwstenen is.
  maandag 2 maart 2015 @ 20:12:21 #49
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_150227281
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 20:08 schreef Coelho het volgende:

[..]

Zo lang de kosten bij de bank bij stijgende rente ook stijgen, dan zie ik geen reden waarom CF percentages niet zo'n 6% boven bankrente kunnen blijven zitten.
Jawel maar het zou mij persoonlijk wel afschrikken omdat het dan ''te mooi om waar te zijn lijkt'' ook al is dat net perse, en ook lastige voor de lener lijkt me? Misschien dat veel meer projecten mislopen.
pi_150227363
Vooralsnog is de omvang van deze markt natuurlijk peanuts, relatief gezien.
pi_150227372
als marktrente rond 6% ligt, is een rente tussen 10%-12% op een CF platform echt niet "te mooi om waar te zijn hoor".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')