Hier heb je een punt. Ik vond overweldigende bewijzen dat bepaalde verhalen uit de bijbel nooit echt hebben kunnen plaatsvinden (wereldwijde vloed bijv. waar de JG's volledige in geloven). Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Klinkt gek, maar het is dus een keuze. En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
Ik denk dan ook niet dat het een keuze is. Je bent ervan overtuigd of niet. Bij normale standpunten kun je het dan over argumenten hebben, maar bij geloofszaken is daar weinig sprake van. Je kunt religieuzen pas van hun geloof afpraten als ze toch al van hun geloof aan het vallen zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:28 schreef falling_away het volgende:
[..]
Hier heb je een punt. Ik vond overweldigende bewijzen dat bepaalde verhalen uit de bijbel nooit echt hebben kunnen plaatsvinden (wereldwijde vloed bijv. waar de JG's volledige in geloven). Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.
Maar of het echt kiezen is weet ik niet. Door de bewijzen werd ik eigenlijk gedwongen niet meer te geloven.
Nee, ik vraag niet of je gaat kiezen als er iets voorvalt. Ik vraag je of je zomaar kunt kiezen. Om eens te proberen. Voor een dag. Ik denk dat je dat niet uit jezelf zomaar kunt. Je hebt die keuze gewoon niet. Want stiekum geloof je gewoon nog wel. Diep in je hart.quote:Op woensdag 4 maart 2015 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Ik vind op een dag iets wat niet strookt en dan neem ik de keuze om niet meer te geloven. Of ik kan kiezen om dat iets " te laten stroken" en verder te geloven.
Klinkt gek, maar het is dus een keuze.
Geloof je in een wereldwijde zondvloed, waarbij de gehele aarde volledig onderstond, dus een waterzuil van een kilometer of 9? Iets wat duidelijk onmogelijk is?quote:En ik zeg je, hoatz, als ik iets vind bij JG waarvan ik dan denk dat god niet bestaat, zal ik weggaan om nooit meer te geloven.
Staat in het NT. Maar het blijft Cherry-picking. Want JG wassen elkanders voeten niet, ofschoon Jezus zelf hiertoe oproept.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je kunt op God alles projecteren wat je wilt. Ze hebben die vrijheid, en ze gebruiken die om te stellen dat Hij wil dat ze mensen sociaal kapot maken. Daar kan ik met m'n hoofd niet bij...
Natuurlijk hebben JG altijd gelijk, vindt de JG.quote:Op woensdag 4 maart 2015 11:57 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee! Dat is niet mijn bedoeling. Ik ben alleen teleurgesteld dat zoveel uitgeslotenen altijd JG de schuld geven. Toen ze erin kwamen wisten ze en ze waren oké ermee. Nu kunnen ze zich er niet aan houden en verwachten ze dat JG hun gedrag (die meestal niet strookt met het geloof)tolereren.
Ik ken mensen die uitgesloten zijn en die wel toegeven dat zij fout waren ipv JG de schuld te geven.
Je wordt er niet sociaal kapot van. Als je klaar bent JG heb je gewoon een ander leven, andere vrienden. Het enige wat in je leven ontbreekt is Jehovah en zijn Getuigen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik hoef het helemaal niet eens te worden met je, ik wil je alleen begrijpen. Zoals ik al zei: ik versta niet hoe jullie mensen sociaal kapot kunnen maken. Als mens lijkt me zoiets vreselijk om te doen. Hoe lukt het jullie dan wel?
Zo plotsklaps heb je een helemaal nieuwe vriendencirkel? En het doet je nooit zeer dat je al die andere vrienden, mensen die al jaren kent en een heel goede band mee had, soms zelfs je bloedeigen ouders, broers of zussen, en kinderen, dat je die mensen nooit meer kunt spreken? Denk je werkelijk dat het zo makkelijk is?quote:Op donderdag 5 maart 2015 14:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je wordt er niet sociaal kapot van. Als je klaar bent JG heb je gewoon een ander leven, andere vrienden. Het enige wat in je leven ontbreekt is Jehovah en zijn Getuigen.
Zo DUIDELIJK onmogelijk is het anders niet. Maar vertel.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geloof je in een wereldwijde zondvloed, waarbij de gehele aarde volledig onderstond, dus een waterzuil van een kilometer of 9? Iets wat duidelijk onmogelijk is?
Als jouw antwoord is: ja, want het staat in de bijbel en bij God is alles mogelijk zijn we uitgepraat. Want dan hoef je je nergens meer over te verbazen. Dan is werkelijk alles mogelijk. Dooddoener nr 1 bij uitstek.
Zoveel mensen in de religie geloven diep in hun hart niet echt, en toch blijven ze bij hun religie, onderhouden de wetten en negeren het wat hun hart echt zegt. En zo denken ze dat ze geloven.quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je vindt iets dat niet strookt en dan kies je? Dit vind ik best wel vreemd klinken.
Stel, je gelooft niet dat ik gisteren in Groningen ben geweest (ik noem maar wat). Vervolgens laat ik jou het treinkaartje zien en een foto van mij naast de Martinitoren met een timestamp erop, zaken die duidelijk niet stroken met je geloof dat ik gisteren niet in Groningen ben geweest.
Kies je er dan voor om dat alsnog wel te geloven? Het lijkt mij dat je dat wel of niet gelooft, maar daar helemaal geen vrije keuze in hebt.
Meen je dit? Hier heb ik eerlijk gezegd nooit van gemerkt...quote:Op woensdag 4 maart 2015 18:28 schreef falling_away het volgende:
[..]
Toen ik verder ging zoeken vond ik nog veel meer dingen (bijv. de selectieve en misleidende manier waarop 'wereldse' bronnen worden gequote door het WT genootschap etc.) en ben zo van mijn geloof gevallen.
Ser_! Voordat je verder gaat, lees al mijn eerdere reacties dan! Ik blijf niet herhalen!quote:Op donderdag 5 maart 2015 14:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zo plotsklaps heb je een helemaal nieuwe vriendencirkel? En het doet je nooit zeer dat je al die andere vrienden, mensen die al jaren kent en een heel goede band mee had, soms zelfs je bloedeigen ouders, broers of zussen, en kinderen, dat je die mensen nooit meer kunt spreken? Denk je werkelijk dat het zo makkelijk is?
Ik ben ook maar een mens, ik vergeet wel eens iets en ik wil nog wel eens iets missen. Kun je me misschien aanduiden welke reactie ik heb gemist?quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ser_! Voordat je verder gaat, lees al mijn eerdere reacties dan! Ik blujf niet herhalen!
Sorry, ik zei al, dan zijn we uitgepraat.quote:Op donderdag 5 maart 2015 14:57 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Zo DUIDELIJK onmogelijk is het anders niet. Maar vertel.
Dat familiebanden niet verbroken hoeven te worden.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben ook maar een mens, ik vergeet wel eens iets en ik wil nog wel eens iets missen. Kun je me misschien aanduiden welke reactie ik heb gemist?
Ik zei toch niet "bij god is alles mogelijk"? Ik zei dat het voor mij niet duidelijk is waarom het onmogelijk is. Maar als je geen zin hebt om het mij duidelijk te maken... Dan oké. Het heeft wel DUIDELIJK te maken met wetenschappelijke bevindingen dan die ik nog niet ken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sorry, ik zei al, dan zijn we uitgepraat.
Het is al voldoende om de begrafenis van een uitgesloten iemand te bezoeken. Als jouw moeder uitgesloten wordt en jij wilt haar graag de laatste eer bewijzen, kun jij ook uitgesloten worden.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:17 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat familiebanden niet verbroken hoeven te worden.
Bovendien, wanneer je wordt uitgesloten heb je meestal iets gedaan wat met de wereldse dingen te maken heeft. Wat ook meestal betekent dat je daar ook al een soort vrienden hebt. Dus het gebeurd zelden dat je helemaal alleen staat.
Ik zie dat je het hebt opgezocht. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen geen contact mogen hebben met ouders.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is al voldoende om de begrafenis van een uitgesloten iemand te bezoeken. Als jouw moeder uitgesloten wordt en jij wilt haar graag de laatste eer bewijzen, kun jij ook uitgesloten worden.
Daarnaast is het verboden om nog contact te hebben met familieleden die uitgesloten zijn. Alleen als je in hetzelfde huis woont, mag het nog. Maar ook dan moet alle interactie tot een minimum beperkt worden.
Het mag alleen in gevallen waar het echt niet anders kan:quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik zie dat je het hebt opgezocht. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen geen contact mogen hebben met ouders.
Wat ik ervan begreep was dat het contact niet heel echt intens meer is, maar niet verboden.
En nu heb je mijn vraag nog niet beantwoord: vind je het normaal om mensen zo de omgang met hun sociale kring te ontzeggen, alsof het niets is?quote:Hoewel het een heel enkele keer misschien nodig zal zijn om contact te hebben in verband met een noodzakelijke familieaangelegenheid, moeten die contacten tot een minimum beperkt worden.
Mkay. Het is onmogelijk dat de hele wereld, inclusief alle gebergten, tegelijkertijd onder water gestaan hebben pak hem beet 4 a 5000 jaar geleden.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik zei toch niet "bij god is alles mogelijk"? Ik zei dat het voor mij niet duidelijk is waarom het onmogelijk is. Maar als je geen zin hebt om het mij duidelijk te maken... Dan oké. Het heeft wel DUIDELIJK te maken met wetenschappelijke bevindingen dan die ik nog niet ken.![]()
Dat is ondertussen wel duidelijk.quote:Op donderdag 5 maart 2015 15:20 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik zei toch niet "bij god is alles mogelijk"? Ik zei dat het voor mij niet duidelijk is waarom het onmogelijk is. Maar als je geen zin hebt om het mij duidelijk te maken... Dan oké. Het heeft wel DUIDELIJK te maken met wetenschappelijke bevindingen dan die ik nog niet ken.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |