Ow? Durft jij daar een gedegen berekening op los te laten? Infrastructuur en veiligheidsargument incoming? Wellicht profiteren maar daar betalen ze ruimschoots voor ze profiteren in ieder geval stukken minder dan iemand die alleen maar belasting krijgt i.p.v. betaalt.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde is ook makkelijk roepen als je zelf een grote overheidsprofiteur bent (rijken profiteren het meest van de overheid).
Is al jaren bekend hoor: http://www.volkskrant.nl/(...)e-overheid~a2840707/quote:
Tyler Cowen noemt overigens heel veel voorbeelden. Internet, penecilline, het ruimteprogramma (o.a. traagschuim)... allemaal dankzij de overheid.quote:Article misses a major point of Cowen's. Past innovations, in general, created public goods that promoted economic growth and general prosperity. Recent innovations have resulted in privatized gains that, while benefitting people like me, do little for the great majority of the population and fail to promote rapid economic growth. If you want to fix this problem, you need to address the patent system (software patents in particular), which grants monopolies on incandescently obvious "discoveries".
Deze man weetquote:Op vrijdag 27 februari 2015 19:05 schreef keste010 het volgende:
subsidies (zoals bijv. het gebruik van fossiele brandstoffen) zijn niet aan te slepen. Nee, dan nog liever libertarisme zou ik bijna zeggen
Langzaam maar zeker komt het besef.quote:
Het grootste 'probleem' is mensen met een AOW. Die 'moet' je gewoon tot hun dood doorbetalen. En dat is dan ook de grootste groep met een uitkering uit een volksverzekering.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je de regelingen niet aanpast aan veranderende omstandigheden wordt het vanzelf onbetaalbaar. Dat is geen mythe.
Of dat een probleem is of was weet ik niet, ik weet immers niet waar het geld, wat op mijn loon ingehouden word (voor de AOW) heen is gegaan?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het grootste 'probleem' is mensen met een AOW. Die 'moet' je gewoon tot hun dood doorbetalen. En dat is dan ook de grootste groep met een uitkering uit een volksverzekering.
Voor wat dan wel?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:28 schreef raptorix het volgende:
Als ik sommige Wajongers hier op het forum hoor, hopelijk niet lang.
Gasten die niet hoeven te werken, maar wel in staat zijn hele dagen hier ron te hangen.
Als je hele dag hier kunt rondhangen kun je ook prima voor helpdesker spelen.
Wat wil je dan? Iemand die gewoon goed in staat is te communiseren kan ook gewoon weren, al dat gelul van autimse is gewoon een fabel. ik heb een aantal zeer zwaar autististische collegas waar prima mee valt te werken als je weet hoe je er mee om moet gaan.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor wat dan wel?
Lees je wel eens de reacties hier?
En ik zal ook niet alles kunnen al denk ik dat wel.
Oei wacht eens ik heb er al eens aan de lijn gehad, voor het internet, ja dat was pas de hulp waar ik op zat te wachten , sarcisme.
Dat geloof ik best en die zullen ook op hun gebied beter zijn als ons, denk ik.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Iemand die gewoon goed in staat is te communiseren kan ook gewoon weren, al dat gelul van autimse is gewoon een fabel. ik heb een aantal zeer zwaar autististische collegas waar prima mee valt te werken als je weet hoe je er mee om moet gaan.
Ik denk dat er zoveel werk niet eens is?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:52 schreef Kandijfijn het volgende:
Iedereen kan pakketjes stapelen inde fabriek of oogsten in de kassen. Ik heb zoveel autisten gehoord die dan zeggen "Ja, dan wordt ik gek" Benieuwd hoeveel er echt gek worden wanneer hun brood er vanaf hangt.
Denk je? Ik heb laatst voor mijn neef (23) maar vier telefoontjes hoeven plegen en hij had werk. Nu heb ik een netwerk en is hij jong maar alsnog denk ik dat er veel meer mensen kunnen werken van de mensen die nu thuis zitten.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk dat er zoveel werk niet eens is?
Kijk met een kruiwagen dus, stel je neef zou maar wat gaan doen sta je mooi voor Jan... , voor dat of met dat andere geef ik je gelijk, maar ook die markt zal dan wel snel verzadigd zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb laatst voor mijn neef (23) maar vier telefoontjes hoeven plegen en hij had werk. Nu heb ik een netwerk en is hij jong maar alsnog denk ik dat er veel meer mensen kunnen werken van de mensen die nu thuis zitten.
Ik activeer geen mensen uit mijn netwerk voor lamlullenquote:Op zaterdag 28 februari 2015 01:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kijk met een kruiwagen dus, stel je neef zou maar wat gaan doen sta je mooi voor Jan... , voor dat of met dat andere geef ik je gelijk, maar ook die markt zal dan wel snel verzadigd zijn.
Precies. Arbeidsongeschiktheid is een keuze.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 01:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
WAJONG is dan ook de eerste uitkering die afgeschaft dient te worden.
Arbeidsongeschiktheid bestaat überhaupt niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 01:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Precies. Arbeidsongeschiktheid is een keuze.
quote:Op zaterdag 28 februari 2015 02:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Arbeidsongeschiktheid bestaat überhaupt niet.
Toch heb ik gelijk. Mensen kunnen een beperking hebben maar niemand is ongeschikt. Wat is dat trouwens ongeschikt?quote:
Jij ziet geld ook duidelijk als een goed en niet als ruilmiddel. Waarom zou iemand jou voorzien van voedsel of spullen als jij daar niets anders tegenover zet dan jouw bestaan?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:20 schreef I-care het volgende:
Laten we eens proberen om inkomen los te koppelen van menselijke inzet van arbeid en dan kijken of een systeem te onderhouden is, nu lijkt het alsof wanneer de handjes maar 'wapperen' alles wel goedkomt, maar dat kan volgens mij helemaal niet?
De grote vraag is waarmee het meeste geld verdient wordt, niet om hoeveel mensen er werken.
In de zin van rendabel? Iemand iets laten uitvoeren kan dan goed voor de persoon zelf zijn of de gemeenschap, maar hoeft zeker geen bijdrage te zijn op financieel gebied.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toch heb ik gelijk. Mensen kunnen een beperking hebben maar niemand is ongeschikt. Wat is dat trouwens ongeschikt?
Ik ben gewoon een brok awesomeness..quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:23 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jij ziet geld ook duidelijk als een goed en niet als ruilmiddel. Waarom zou iemand jou voorzien van voedsel of spullen als jij daar niets anders tegenover zet dan jouw bestaan?
Wat is geld waard als het iets is zonder tegenwaarde? Waarom zou ik er een inspanning voor moeten verrichten als jij het zomaar krijgt?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:24 schreef I-care het volgende:
[..]
In de zin van rendabel? Iemand iets laten uitvoeren kan dan goed voor de persoon zelf zijn of de gemeenschap, maar hoeft zeker geen bijdrage te zijn op financieel gebied.
Als het goed is doe je iets voor jezelf.. En niet direct voor een ander. Dit is meer een filosofische discussie zo. En in principe heb je als je het zo stelt een degelijk punt natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Wat is geld waard als het iets is zonder tegenwaarde? Waarom zou ik er een inspanning voor moeten verrichten als jij het zomaar krijgt?
Die vraag stel ik mezelf nooit omdat ik die insteek crimineel vind en het ontkennen van het bestaan van het individu. Het remt vooruitgang en het remt welvaart. Geld is geen inkt die je als een vlek gelijkmatig uit kan spreiden. Geld is de productie door mensen uitgedrukt in cijfers. Hoe kan je zoiets afpakken en uitdelen aan zij die niets produceren?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:34 schreef I-care het volgende:
[..]
Als het goed is doe je iets voor jezelf.. En niet direct voor een ander. Dit is meer een filosofische discussie zo. En in principe heb je als je het zo stelt een degelijk punt natuurlijk.
Zeker toen er kleine gemeenschappen van elkaar afhankelijk waren.. Maar vandaag de dag is die connectie zo helder en vanzelfsprekend niet meer. Maar ik ben dan ook geen tegenstander van het argument! Mijn insteek zit meer in de monetaire kant ervan, namelijk dat bijdragen naar vermogen nog steeds niet gelijk staat aan voldoende economische waarde produceren..
Voor die gezamenlijke taak staan we op dit moment in onderlinge verbinding middels overheid en belasting. En in zekere zin zie ik dus geen oplossing in de discussie voeren op basis van 'meedoen'.
Dan rest de vraag opnieuw hoe we het betaalbaar kunnen maken?
Ik vind jou insteek er een van egoïsme pur sang..quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die vraag stel ik mezelf nooit omdat ik die insteek crimineel vind en het ontkennen van het bestaan van het individu. Het remt vooruitgang en het remt welvaart. Geld is geen inkt die je als een vlek gelijkmatig uit kan spreiden. Geld is de productie door mensen uitgedrukt in cijfers. Hoe kan je zoiets afpakken en uitdelen aan zij die niets produceren?
Laten we eerst eens vaststellen dat geld is. Waar komt geld vandaan volgens jou. Wordt het in bestaan gebracht door de tranen van de behoeftige of door de productiviteit van zij die werken? Of is het iets wat uit de drukpers van de ECB rolt en vervolgens waarde heeft vanwege het bestaan ervan?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 07:47 schreef I-care het volgende:
[..]
Ik vind jou insteek er een van egoïsme pur sang..
Maar laten we die danktrend eens volgen.. Jij bent nu een ondernemer en voert een bedrijf. Hiervoor heb jij andere mensen nodig die bepaalde taken kunnen uitvoeren. Nu meen jij waarschijnlijk dat je meer zou moeten verdienen dan de werknemers?
Maar plots vinden de werknemers dat ze evenveel recht hebben op gedeelde inkomsten uit het bedrijf.. Hoe kijk je daar tegenaan, en op basis van welke argumenten meen je gelijk te hebben.
Geld is een transactiemiddel voor goederen en diensten, welke naar gelang van de waardering uitgedeeld en verdient wordt.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 08:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Laten we eerst eens vaststellen dat geld is. Waar komt geld vandaan volgens jou. Wordt het in bestaan gebracht door de tranen van de behoeftige of door de productiviteit van zij die werken? Of is het iets wat uit de drukpers van de ECB rolt en vervolgens waarde heeft vanwege het bestaan ervan?
De overheid? Serieus? Onbetaalbaar!? Tja je hebt blijkbaar niets begrepen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:18 schreef Varg89 het volgende:
De sociale zekerheid (bijv. Bijstand, WIA, AOW, ziektewet, Wajong) is een enorme kostenpost voor de overheid. Door de enorme staatsschuld die we hebben opgebouwd de afgelopen jaren (en die de komende jaren nog zal blijven stijgen) willen veel mensen hier vanaf of eventueel een alternatief ervoor zien.
Hoeveel jaar kunnen we dit nog opbrengen denken jullie?
En wat zou eventueel een alternatief kunnen zijn om deze mensen te kunnen ondersteunen? (kom niet met het basisinkomen aub, dat is ook onbetaalbaar en daar zijn al topics over).
Geld in omloop gebracht zonder er waarde tegenover staat in de vorm van productie is vals geld. Ook als het een centrale bank is die dat doet.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 08:05 schreef I-care het volgende:
[..]
Geld is een transactiemiddel voor goederen en diensten, welke naar gelang van de waardering uitgedeeld en verdient wordt.
Geld wordt in die zin ook van de drukpers afhankelijk gemaakt, maar dat is niet van belang nu. Het is deels zeker zo dat de 'werkende' verantwoordelijk zijn voor de diensten en goederen, dat kan er niet los van gezien worden.
Ik vind je bewoordingen nogal bezwaarlijk in deze discussie, maar alla..quote:Op zaterdag 28 februari 2015 08:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Geld in omloop gebracht zonder er waarde tegenover staat in de vorm van productie is vals geld. Ook als het een centrale bank is die dat doet.
Nu vast staat dat geld productie is hoe kan het iets anders zijn dan de misdaad om dat zonder tegenprestatie jezelf toe te eigenen?
Wat is er egoïstisch aan produceren?
Rechtse NIMBY minkukels die neerkijken op anderen maar wel continu in slowchat of NWS rondhangen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:28 schreef raptorix het volgende:
Als ik sommige Wajongers hier op het forum hoor, hopelijk niet lang.
Gasten die niet hoeven te werken, maar wel in staat zijn hele dagen hier ron te hangen.
Als je hele dag hier kunt rondhangen kun je ook prima voor helpdesker spelen.
Volgens mij was dat gemiddelde (vorig jaar) ongeveer 5 of 6 maanden.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het grootste 'probleem' is mensen met een AOW. Die 'moet' je gewoon tot hun dood doorbetalen. En dat is dan ook de grootste groep met een uitkering uit een volksverzekering.
Hoe lang zit iemand gemiddeld eigenlijk in de bijstand?
En wat heb ik niet begrepen?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 08:09 schreef thom_05 het volgende:
[..]
De overheid? Serieus? Onbetaalbaar!? Tja je hebt blijkbaar niets begrepen.
Dat lijkt me ook, want waarom was het in het verleden wel betaalbaar met met een lagere arbeidsparticipatie.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
De onbetaalbaarheid ervan is een rechtse mythe.
Als ik de mensen een verzekering aansmeer voor zoiets lijkt het me meer als corect dat als er gebruik van gemaakt zou moeten worden, dat dat ook gebeurt.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 08:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nu vast staat dat geld productie is hoe kan het iets anders zijn dan de misdaad om dat zonder tegenprestatie jezelf toe te eigenen?
Wat is er egoïstisch aan produceren?
Dit hadden ze moeten zien aankomen, voor het geld wat ze krijgen, Balkende norm, is dus nog teveel voor wat ze zien aankomen schijnbaar?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:14 schreef waht het volgende:
Het AOW-probleem is makkelijk op te lossen; pas het aan naargelang levensverwachting.
Het is te debiel voor woorden maar kennelijk vinden de oudjes van vandaag het allemaal wel prima dat ze twintig, dertig jaar langer AOW ontvangen dan beoogd was bij invoering van dit systeem. Collectieve waanzin is een redelijke benaming.
Dit is overigens de kern van het probleem inzake elk sociaal systeem: men raakt eraan gewend, gaat het verwachten, denkt er 'recht' op te hebben. Oftewel destructieve invloeden op een maatschappij. Sociale zekerheid moet de risico's van het leven in een maatschappij als de onze opvangen, het moet daarentegen geen bestaansrecht op zichzelf krijgen. Maar goed, dat station zijn we voorbij. Het langdurig verval is al lang ingezet.
Ja, dat zagen ze aankomen. Nee, er is niet op voorbereid.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dit hadden ze moeten zien aankomen, voor het geld wat ze krijgen, Balkende norm, is dus nog teveel voor wat ze zien aankomen schijnbaar?
Maar och waar heb ik het over Betuwelijn hadden ze ook niet door dat die lijn zoveel duurder zou worden, treinen wisten ze ook niet dat die nooit zouden gaan rijden hier.
Bedoel dus die Fyra treinen geloof ik, ja wat verwacht ik dan?
Denk ik dus ook zo over, sterker nog ik geloof niet in vergrijzing, wie rekent dat uit die vergrijzing?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook, want waarom was het in het verleden wel betaalbaar met met een lagere arbeidsparticipatie.
Als het zo makkelijk was voor iedereen had je neef waarschijnlijk achter het net gevist.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 00:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb laatst voor mijn neef (23) maar vier telefoontjes hoeven plegen en hij had werk. Nu heb ik een netwerk en is hij jong maar alsnog denk ik dat er veel meer mensen kunnen werken van de mensen die nu thuis zitten.
Een verzekering is wat anders dan een uitkering waar nooit premie voor is afgedragen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als ik de mensen een verzekering aansmeer voor zoiets lijkt het me meer als corect dat als er gebruik van gemaakt zou moeten worden, dat dat ook gebeurt.
Zoals jij het noemt is vele jaren onterecht premie ontvangen bij de overheid.
Ja, dat heet vooruitgang. Ik verwacht ook een werkende riolering.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:14 schreef waht het volgende:
Dit is overigens de kern van het probleem inzake elk sociaal systeem: men raakt eraan gewend, gaat het verwachten, denkt er 'recht' op te hebben.
Dat klopt, maar ja, de werkgevers vonden het heerlijk al die werklozen die onderhouden worden op de zak van de werknemers.quote:Oftewel destructieve invloeden op een maatschappij. Sociale zekerheid moet de risico's van het leven in een maatschappij als de onze opvangen, het moet daarentegen geen bestaansrecht op zichzelf krijgen. Maar goed, dat station zijn we voorbij. Het langdurig verval is al lang ingezet.
De mensen die hier zo makkelijk over denken zijn dezelfde die de anti-zwerver maatregelen volop steunen, en 'de mindere mens' het liefst zover mogelijk weg schoppen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was voor iedereen had je neef waarschijnlijk achter het net gevist.
Het CBS houdt dat allemaal bij. Als je interesse hebt, kun je de overlevingstafels gewoon van internet halen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk ik dus ook zo over, sterker nog ik geloof niet in vergrijzing, wie rekent dat uit die vergrijzing?
Hetzelfde bureau wat de Betuwelijn berekend heeft b.v.
Niets is te duur geworden voor de "overheid". De overheid trouwens ben je onder andere ook jezelf en wat de overheid doet is alles gezamenlijke vermogen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:14 schreef Varg89 het volgende:
[..]
En wat heb ik niet begrepen?
Graag een toelichting dan.
Aow word wel degelijk ingehouden bij mij, Awbz ook etc etc, laat die maar wegvallen en geef me de onterecht ingehouden van me terug en ik spreek verder met je!quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een verzekering is wat anders dan een uitkering waar nooit premie voor is afgedragen.
Dus ook dat van de Betuwe lijn toen?quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het CBS houdt dat allemaal bij. Als je interesse hebt, kun je de overlevingstafels gewoon van internet halen.
Dat komt nooit meer nooit meer nee nooit meer terug!quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:54 schreef Klopkoek het volgende:
Tussen 1983 en 2007 is de verhouding 'bruto WML/gemiddelde loon' gedaald van 0.62 naar 0.50.
Verhouding 'gemiddeld netto beschikbaar uitkeringsinkomen/gemiddeld netto beschikbaar looninkomen' is gedaald van 0.87 naar 0.66.
Mensen moeten eens stoppen met fabeltjes verkopen, en anders het minimumloon weer aantrekkelijk maken.
Strekking van het verhaal is dat CPB structurele belastingverlagingen in haar uitgangspunten meeneemt, waardoor natuurlijk vanzelf voorzieningen in de huidige structuur onbetaalbaar (dreigen) te worden.quote:De kritiek van Marcel van Dam op de aannames van het CPB
Bezuinigen noodzakelijk?
Dat er 29 miljard euro bezuinigd moet worden, lijkt een algemeen geaccepteerd feit. Onder verwijzing naar een CPB-rapport, vormt het zelfs de basis van het huidige regeerakkoord. Maar hoe hard is dit ‘feit’ eigenlijk? Volgens Marcel van Dam zijn de aannames achter het door het CPB gehanteerde rekenmodel aanvechtbaar. Hij neemt de handschoen op.
‘Volgens het Centraal Planbureau is op lange termijn 29 miljard euro aan structurele bezuinigingen nodig om de overheidsfinanciën weer houdbaar te maken. Het kabinet lost meer dan 80 procent van dit probleem op. Door 18 miljard in deze kabinetsperiode te bezuinigen. Maar bijvoorbeeld ook door de AOW-leeftijd te verhogen.’ Premier Rutte maakt met dit citaat uit zijn regeringsverklaring van vorig jaar precies duidelijk waar zijn beleid de komende vier jaar op gebaseerd is. Maar klopt het wel wat hij zegt? Het CPB ontkent dat bezuinigingen noodzakelijk zijn. Wanneer vastgehouden wordt aan het huidige belastingstelsel, is er door een geleidelijke verhoging van de belastingopbrengsten helemaal geen houdbaarheids-tekort.
Opiniemaker en voormalig PvdA-politicus Marcel van Dam verzet zich daarom tegen de berekeningen van het CPB en de bezuinigingsplannen van het kabinet. Rutte misbruikt de cijfers van het CPB om zijn neoliberale politieke agenda door te drukken en te bezuinigen op de lagere inkomens. En de oppositiepartijen? Die hebben volgens Van Dam hun belangrijkste argument uit handen gegeven, door onnodig akkoord te gaan met 29 miljard aan bezuinigingen en lastenverzwaringen.
Constante arrangementen?!?
In het rapport ‘Vergrijzing verdeeld’ van juni 2010 heeft het CPB een berekening gemaakt voor de overheidsfinanciën de komende dertig jaar. Geconcludeerd wordt dat er een houdbaarheidstekort van 29 miljard opgelost moet worden. Marcel van Dam had in zijn columns in de Volkskrant al snel kritiek op het rapport: ‘De werkelijkheid is dat we 29 miljard moeten bezuinigen vanwege een technische veronderstelling van het CPB in een computermodel.’ Hij voert hierover een erg technisch debat met het CPB, dat normaal gesproken voor de meeste mensen totaal oninteressant zou zijn. Alleen heeft deze keer die technische veronderstelling het kabinet-Rutte de argumenten in handen gegeven die het nodig had om al zijn neoliberale bezuinigingsplannen door te drukken. Dat maakt het toch belangrijk om te weten hoe Rutte de cijfers van het CPB kan misbruiken voor zijn bezuinigingsplannen.
De technische veronderstelling waar Van Dam zich tegen verzet, zijn de zogenaamde ‘constante arrangementen’. CPB-onderzoeker Albert van der Horst is een van de auteurs van het rapport: ‘Bij het doen van dit soort onderzoek kunnen we kiezen tussen twee uitgangspunten, constant beleid en constante arrangementen. Het uitgangspunt dat je kiest, zul je over de hele linie aan moeten houden. Constant beleid houdt in dat je uitgaat van het huidige beleid en berekent wat dat de komende dertig jaar aan overheidsuitgaven en -inkomsten oplevert. Probleem is alleen dat op het gebied van de zorg niet duidelijk is wat wettelijk vastgelegd is, waardoor het moeilijk is om een goede raming van de zorguitgaven te maken. Het is daardoor heel moeilijk om vast te houden aan het huidige beleid en ten opzichte van constante arrangementen levert het ook veel hogere zorguitgaven op, en daarmee een veel groter houdbaarheidstekort. We hebben daarom gekozen voor de constante arrangementen. Dit houdt in dat we ervan uitgaan dat een dertigjarige anno 2010 een even groot deel van zijn inkomen aan belasting en zorg uitgeeft als een dertigjarige anno 2040. Een tienjarige krijgt evenveel onderwijs en een zeventigjarige evenveel AOW als percentage van zijn inkomen. Over dertig jaar levert het totaal aan overheidsinkomsten en uitgaven dan een houdbaarheidstekort van 29 miljard op.’
Bezuinigen vanwege belastingverlaging
Van Dam is het niet eens met de keuze van het CPB voor constante arrangementen, omdat daarmee afgeweken wordt van het huidige beleid. ‘Ze verlagen de inkomstenbelasting, waardoor een tekort van 29 miljard ontstaat.’ Van der Horst erkent dat het CPB uitgaat van een wijziging in het belastingsysteem: ‘Nu worden de belastingschijven jaarlijks aangepast aan de stijging van de prijzen, maar dat is sluipenderwijs een belastingverzwaring. De lonen stijgen namelijk harder dan de prijzen, waardoor bij voortzetting van het huidige beleid op den duur ook een verpleegster 52 procent belasting betaalt. Een steeds groter deel van ons inkomen valt dan in de hoogste belastingschijf waardoor de belastingdruk, de belasting als percentage van je inkomen, toeneemt.’
Van der Horst: ‘Op die manier betalen de toekomstige generaties een groter deel van de rekening van de vergrijzing, terwijl we als CPB juist willen berekenen hoe de overheidsfinanciën er uitzien wanneer iedereen op dezelfde manier de rekening blijft betalen.’ Met de keuze van het CPB om in de berekeningen de belastingschijven te koppelen aan de welvaart, in plaats van aan de algemene prijsstijging, is Van Dam het niet eens. ‘Als je de belastingschijven niet alleen corrigeert voor de inflatie, maar ook voor de welvaartsstijging, gaat iemand die in de toekomst meer gaat verdienen relatief minder belasting betalen dan iemand die nu meer gaat verdienen. Als je promotie maakt kun je in een hogere belastingschijf komen, maar dat kan ook komen doordat de welvaart jaarlijks met zo’n twee procent stijgt. Dat laatste wil het CPB voorkomen. Maar de welvaart van mensen stijgt doordat hun inkomen harder stijgt dan de inflatie, doordat meer mensen tweeverdieners zijn en steeds meer hoogopgeleiden in betere functies werken. Het is dus helemaal niet erg dat de belastingdruk stijgt door de toegenomen welvaart. Als het nu rechtvaardig wordt geacht dat iemand die door een loonsverhoging van 30.000 naar 40.000 euro gaat een hoger belastingtarief betaalt, waarom zou dat over dertig jaar niet zo zijn? En als ze de belastingtarieven laten zoals ze zijn, ontstaat er geen tekort van 29 miljard.’
Wie betaalt de vergrijzing
Van der Horst erkent dat het verschil tussen het uitgangspunt van constant beleid en constante arrangementen ten aanzien van de inkomstenbelasting waarschijnlijk meer dan 29 miljard scheelt in de berekeningen. ‘In ons rapport staat ook dat vasthouden aan het huidige belastingsysteem in een klap alle houdbaarheidsproblemen op zou lossen. De analyse van Van Dam bevat alleen twee problemen: hij is niet realistisch en niet neutraal. Zijn uitgangspunt dat de belastingdruk automatisch zal stijgen is voor de lange termijn niet realistisch, omdat politici regelmatig de schijven en vrije voeten aanpassen om de koopkracht op peil te houden. Kijken we bijvoorbeeld veertig jaar terug, dan zou de directe belastingdruk in het Van Dam-scenario sinds 1970 met 7 procent van het belastbare inkomen moeten zijn gestegen. In werkelijkheid is de belastingdruk echter gemiddeld constant gebleven en zien we zeker geen automatische stijging, doordat de belastingwetgeving telkens bij het opstellen van de begroting is aangepast vanuit het koopkrachtbehoud.’
Kijkend naar dezelfde cijfers over de belastingdruk de afgelopen veertig jaar, trekt Van Dam heel andere conclusies dan Van der Horst. ‘De belastingdruk is de laatste jaren juist flink gedaald, net zoals de collectieve uitgaven flink zijn gedaald. En dat terwijl de welvaart almaar stijgt. Ik vind het dan ook helemaal niet onrechtvaardig dat de huidige belastingtarieven gelijk blijven. Zoals gezegd, als we het nu rechtvaardig vinden dat iemand in een hogere belastingschijf terecht komt doordat zijn loon stijgt, is dat over dertig jaar ook rechtvaardig. Vraag ook maar eens aan iemand met het minimuminkomen of hij er bezwaar tegen heeft dat hij 52 procent belasting moet gaan betalen als hij op een gegeven moment zoveel gaat verdienen dat hij door de huidige belastingsystematiek in het 52 procent-tarief valt.’ Van der Horst verzet zich ook tegen dit laatste argument van Van Dam: ‘De analyse van Van Dam is niet alleen onrealistisch, maar ook niet neutraal. Politici moeten aan het publiek laten weten hoe zij de onbetaalde rekening van de vergrijzing gaan verdelen over generaties. Dan moet je niet het financiële probleem wegpoetsen met een sluipende belastingverhoging voor de lage inkomens. Juist om de effecten van beleid zo neutraal mogelijk te presenteren gaat het CPB, net als de Europese Commissie en het IMF, uit van constante arrangementen. Daarmee stelt het CPB de vraag of toekomstige generaties van dezelfde collectieve voorzieningen kunnen genieten als wij dat vandaag doen en tegen dezelfde belastingdruk. Het antwoord op die vraag is nee, er is een gat van 29 miljard euro. Het CPB brengt zo de onbetaalde rekening in kaart waar de politiek een oplossing voor moet vinden. De vraag is vervolgens: wie gaat die rekening betalen? Het CPB brengt dan in kaart hoe aanpassingen in de belastingdruk, de AOW, de zorguitgaven en dergelijke, het financiële gat verkleinen. Bij elke maatregel wordt ook geschetst hoe deze rekening wordt verdeeld tussen generaties. Deze informatie kan de politiek helpen om een eerlijke keuze te maken over de gewenste oplossing. Dat Marcel van Dam de rekening neerlegt bij de laagste inkomens van de toekomst is natuurlijk zijn goed recht. Maar het CPB is er om beleidskeuzes te verhelderen, niet om ze te maken.’
Een technocratisch ideaal
Van Dam: ‘Het zijn per definitie altijd de lagere inkomens die in hogere belastingschijven terechtkomen als ze meer gaan verdienen. Dat is geen sluipende belastingverzwaring, maar een politiek bevochten belastingsystematiek. Naarmate mensen meer verdienen betalen ze meer belasting, dat noemen we progressie.’ Van Dam vindt niet dat het CPB de cijfers neutraal presenteert: ‘Waarom berekenen ze dan niet in het rapport wat de gevolgen zijn van het belastingsysteem handhaven zoals het is. Als de politiek de belasting wil verlagen en er daarvoor bezuinigen nodig zijn, kan een afweging worden gemaakt. Waarom heeft het CPB dat al voor ons beslist? Het CPB redeneert puur technocratisch. De belastingdruk mag niet hoger zijn dan nu, want dat is slecht voor de economie. Mijn principiële en politieke bezwaar tegen het model van het CPB waarmee alle verkiezingsprogramma’s en regeerakkoorden worden doorgerekend, is dat het geen verlokking, geen uitdaging, geen droom, geen belofte meer is, maar dat we erdoor gegijzeld worden. Het leidt tot de paradox dat we ter wille van toekomstige generaties nu moeten afzien van toekomstig beleid. Het rekenmodel van het CPB is een technocratisch ideaal dat zijn eigen kinderen verslindt.’ Volgens Van der Horst is het onzin dat het CPB besloten zou hebben dat de belastingdruk niet mag stijgen. ‘Natuurlijk mag de politiek de belastingdruk verhogen, wij wijzen alleen op de voordelen van extra inkomsten en de nadelen door lagere economische groei. In ons rapport staat ook dat vasthouden aan het huidige belastingsysteem in een klap alle houdbaarheidsproblemen op zou lossen.’ Van der Horst doelt hiermee op onderstaande passage op pagina 16 van het rapport ‘Vergrijzing verdeeld’, waarin de keuze voor het onderzoekstechnische uitgangspunt van constante arrangementen verantwoord wordt.
‘Over een lange tijdshorizon biedt de veronderstelling van constante arrangementen een goede basis voor de extrapolatie van overheidsuitgaven. Beter dan de alternatieve veronderstelling van ‘ongewijzigd beleid’ waarbij nauwgezet wordt vastgehouden aan de huidige wetsregels. Een eenvoudig voorbeeld kan dit illustreren. Volgens de wet groeien de grenzen van de belastingschijven in box 1 niet mee met de lonen maar met de prijzen. Strikte toepassing van deze wetsregel zou inhouden dat alle burgers, ook met de laagste inkomens, in de (verre) toekomst in de hoogste belastingschijf van 52% eindigen. Dit zou weliswaar in één klap alle houdbaarheidsproblemen oplossen, maar het biedt geen realistisch beeld van de toekomst. Daarom hanteren wij in deze studie – in navolging van soortgelijke studies door de Europese Commissie en de OESO – het concept van constante arrangementen.’
Een van de door het CPB onderzochte oplossingen om het houdbaarheidstekort te verkleinen is het verhogen van de belastingdruk. Op pagina 102 van ‘Vergrijzing verdeeld’ zegt het CPB over deze beleidsvariant:
‘De tweede categorie beleidshervormingen ter verbetering van de houdbaarheid betreft
belastingverhogingen. Of belastingverhoging wenselijk is om het houdbaarheidstekort te verkleinen hangt af van de welvaartskosten van verschillende belastingen alsook de daarmee samenhangende verdelingseffecten. Aangezien de waardering van verdelingseffecten politiek gekleurd is, kunnen wij geen uitspraak doen over de gevolgen van belastingverhoging voor de welvaart. Wel kunnen we de gevolgen in kaart brengen voor de overheidsfinanciën, het netto profijt en de economie.’
Bij de bespreking van de beleidsvariant belastingverhogingen door het CPB is overigens niet helemaal helder dat door de aanname van de constante arrangementen al uitgegaan is van een belastingverlaging ten opzichte van de huidige systematiek. Het is daardoor moeilijk te zeggen in hoeverre alle politieke partijen zich bewust waren van de door het CPB veronderstelde wijziging van de belastingsystematiek toen ze hun verkiezingsprogramma’s baseerden op de berekeningen van het CPB. Mark Rutte baseerde zijn bezuinigingsplannen in ieder geval volledig op de, in zijn ogen door het CPB noodzakelijk geachte, 29 miljard structurele bezuinigingen. Van Dam verzet zich dan ook niet alleen tegen de rekenmethode van het CPB, maar ook tegen de manier waarop de effecten daarvan verwoord zijn in de rapporten. En hij maakt zich zorgen over de manier waarop de politiek omgaat met de onderzoeken van het CPB. ‘Het CPB is het belangrijkste adviesorgaan van de overheid. Praktisch alle belangrijke sociaaleconomische beleidsbeslissingen worden begeleid door adviezen van het CPB, gevraagd en ongevraagd. De medewerkers van het CPB zijn de beste op hun gebied. De adviezen die ze uitbrengen zijn meestal van topkwaliteit. Vooral daarom heeft het CPB een enorme invloed. Maar ook voor mensen bij het CPB geldt dat ze de wereld bekijken door hun eigen bril. Het CPB werkt veel met modellen, dat zijn simulaties van een deel van de werkelijkheid. Probleem is wel dat die modellen en berekeningen de werkelijkheid alleen benaderen, dat ze altijd voor verbeteringen vatbaar zullen blijven en vooral dat veronderstellingen nooit waardevrij zullen zijn. Behalve gespecialiseerde academici zullen er maar weinig mensen zijn die omvangrijke en diepgravende CPB-studies uitspitten. Zelfs gespecialiseerde politici en journalisten nemen door tijdgebrek vaak genoegen met een samenvatting of het persbericht. Het komt zelden voor dat de veronderstellingen en keuzes die in een studie van het CPB worden gemaakt in de politiek ter discussie staan, en dat heeft grote gevolgen voor de beeldvorming in de samenleving. Een voorbeeld daarvan is de wijze waarop over het probleem van de vergrijzing wordt gepraat en het misbruik dat politieke partijen van een bepaalde beeldvorming kunnen maken om impopulaire maatregelen aan de man te brengen.’
Neoliberale bezuinigingsagenda
Het kabinet Rutte misbruikt de cijfers van het CPB volgens Van Dam om de eigen neoliberale bezuinigingsagenda erdoor te drukken. In de discussie tussen Van Dam en het CPB is in zekere zin sprake van spraakverwarring. Terwijl van Dam het CPB verwijt dat deze instelling uitgaat van belastingverlaging, reageert Van der Horst van het CPB steevast dat dit niet het geval is: ‘Het CPB neemt slechts een sluipende belastingverhoging als gevolg van op de langere termijn groeiende inkomens niet mee.’ Een sluipende verhoging niet meenemen of een verlaging, uiteindelijk maakt het niet uit welk stickertje je erop plakt. Feitelijk zijn ze het er over eens dat het volledige houdbaarheidstekort van 29 miljard niet bestaat wanneer vastgehouden wordt aan het huidige belastingstelsel. Het CPB probeert hier zo transparant en neutraal mogelijk mee om te gaan in zijn rapport, maar kiest vervolgens wel voor de aanval richting Van Dam, omdat het de ‘sluipende belastingverhoging’ niet realistisch vindt. De manier waarop dit soort politiek belangrijke maar wel heel erg technische informatie gepresenteerd wordt, heeft natuurlijk ook veel invloed op hoe politici en journalisten het oppikken. De nadruk in het politieke debat ligt vervolgens op de doemscenario’s en argumenten voor bezuinigingen, en niet op het technische verhaal over constante arrangementen waaruit blijkt dat vasthouden aan het huidige belastingstelsel alle financiële problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.
Hoe het ook zij, de belangrijkste kritiek betreft uiteraard niet de boodschapper, maar Rutte, de uitvoerder van het kabinetsbeleid. Van Dam: ‘De regering volgt de neoliberale politieke agenda want alle bezuinigingen treffen eenzijdig de arrangementen van de verzorgingsstaat. Men neemt als uitgangspunt dat mensen zelfredzaam moeten zijn en zelf voor middelen van bestaan moeten zorgen. De mensen die afhankelijk zijn van de overheid worden eenzijdig gepakt en de mensen die, zoals ik, al genoeg hebben merken helemaal niets. Ik kan geen een maatregel van het kabinet bedenken die alleen mij treft. In de jaren tachtig waren er ook zulke drastische bezuinigingsplannen, maar toen was de vakbeweging zeer actief en verzette men zich hevig tegen de bezuinigingen. Nu is het tot nu toe relatief doodstil. De mensen aan de onderkant van de samenleving voelen zich nu volkomen machteloos. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de opstelling van de progressieve politieke partijen, die het getal van de bezuinigingen allemaal geaccepteerd hebben in hun verkiezingsprogramma’s. Ze gingen akkoord met het getal van 29 miljard aan bezuinigingen, al wisten ze niet dat het kwam doordat het CPB uitgaat van een belastingverlaging. Maar daarmee hebben ze eigenlijk wel het hart van de oppositie uit handen gegeven. Nu kunnen ze wel schelden op de bezuinigingen die worden voorgesteld, maar dan hebben ze zich toch verplicht om voor hetzelfde bedrag andere bezuinigingen te bedenken. Terwijl als ze niet meegegaan waren met de door het CPB veronderstelde belastingverlaging er helemaal geen tekort is en we dus ook niet de verzorgingsstaat af hoeven te breken, zoals het kabinet Rutte nu doet.’
Geachte heer Van Dam, beste Marcel,
Met veel belangstelling heb ik je artikel in de Volkskrant gelezen over de berekeningen van het CPB van het begrotingstekort. En de brief die je me stuurde. Je vroeg om een reactie, die geef ik graag. Ons was niet bekend dat het Planbureau in haar berekeningen voor begrotingstekorten op de hele lange termijn uitgaat van tariefschijven die worden gecorrigeerd voor de welvaartsstijging, in plaats van de prijsstijging. Zou het CPB daar wel van uitgaan, dan zou het tekort van 29 miljard in één klap verdwijnen! Lonen stijgen in de regel harder dan de inflatie, waardoor meer mensen in een hogere schijf belasting betalen en de inkomsten voor de overheid toenemen. Dat effect wordt niet meegenomen in de rekenmethode van het CPB.
Bron: SPanning.
Houden ze meer geld over om aan de VVD te geven en RTL om te kopen tijdens verkiezingscampagnes.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 13:20 schreef Tomatenboer het volgende:
Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het aandeel dat ondernemingen aan belasting afdragen voor de maatschappij in de afgelopen 15 jaar is teruggelopen tot slechts 11%, terwijl dit vroeger nog zo'n 25% was.
http://www.wrr.nl/fileadm(...)k_is_NL_volledig.pdfquote:Onevenredige politieke invloed
Er is nog een ander mogelijk gevolg van grote bezitsongelijkheid, namelijk de
invloed die vermogenden kunnen uitoefenen op de publieke opinie en de politieke
besluitvorming. Her en der zien we hoe miljardairs hun greep op de media versterken,
zoals Bertelsmann-Mohn in Duitsland, Berlusconi in Italië, en Murdoch in het
vk. Maar het proces is wellicht nog het sterkst in Nederland, waar de miljardairs
De Mol, Berlusconi, Bertelsmann en Murdoch in toenemende mate de media, meer
specifiek de televisiemarkt, zijn gaan domineren. Deze ontwikkeling is meermaals
geconstateerd, onder andere door het Commissariaat voor de Media in de jaarlijkse
mediamonitor, ook uit zorg over de pluriformiteit van de Nederlandse media
(Commissariaat voor de Media 2002). Zelfs zonder zeer wantrouwend te zijn, is te vermoeden dat vanuit deze media een bepaalde invloed op de meningsvorming
uitgaat die niet ingaat tegen de belangen van de vermogende eigenaars. Zo wordt
economisch bezit indirect omgezet in publieke invloed.
Nog een stap verder zou zijn dat rijkdom in een meer directe zin wordt aangewend
om politieke invloed te verkrijgen. In dit licht zou de gebrekkige wet op de partijfinanciering
in Nederland meer aandacht verdienen dan hij nu krijgt (Nehmelman
2012). De financiering van Trots Op Nederland door vermogenden, onder wie miljardair
De Mol, had een waarschuwing moeten vormen. Nederland blijft in dit
opzicht internationaal gezien echter achterlopen, wat te zien is als een uiting van
bepaalde naïviteit. Overigens zijn er nog ruime, andere mogelijkheden voor vermogenden
om politieke invloed te verwerven, bijvoorbeeld via de inzet van lobbyisten,
zeker waar een sterk middenveld als tegenwicht afwezig is, zoals in de
Europese Unie.
Als anderen meer zouden doen klopt dat vanzelfsprekendquote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was voor iedereen had je neef waarschijnlijk achter het net gevist.
Je neef heeft in dit verhaal juist geen flikker gedaan.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 16:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Als anderen meer zouden doen klopt dat vanzelfsprekend
huisvrouwen die nooit gewerkt hebben krijgen ook AOW en hebben nul,nul betaald daarvoor. En die mensen zijn er meer dan je denkt.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Aow word wel degelijk ingehouden bij mij, Awbz ook etc etc, laat die maar wegvallen en geef me de onterecht ingehouden van me terug en ik spreek verder met je!
Het roeptoeteren dat je iets niet geloofd, wat gewoon bewezen kan worden zonder twijfel is veel leuker dan je er echt in te verdiepen, want dan kan je datn iet meer roeptoeteren.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het CBS houdt dat allemaal bij. Als je interesse hebt, kun je de overlevingstafels gewoon van internet halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |