Ik ben op sociaal-economisch gebied best een linkse rukker.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:21 schreef 99.999 het volgende:
Begin eens met je eigen visie zou ik zeggen
Hoeveel ruimte is er serieus nog om de arbeidsparticipatie te laten stijgen?quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:25 schreef waht het volgende:
Dit kunnen we heel lang opbrengen, echter zullen we simpelweg de hoogte ervan continu verlagen.
Een alternatief is meer mensen laten werken. Minder uitzonderingen maken.
Als je de regelingen niet aanpast aan veranderende omstandigheden wordt het vanzelf onbetaalbaar. Dat is geen mythe.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
De onbetaalbaarheid ervan is een rechtse mythe.
Dat hangt ervan af, wat je onder 'onbetaalbaar' verstaat. Dat de kosten van de sociale zekerheid stijgen is rekenkundig hard te maken op basis van onomstreden statistische gegevens. Daar is niets rechts, links of mythisch aan.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
zoveel nogquote:Op donderdag 26 februari 2015 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
Als je die groep helemaal kapotnivelleert dat er voor hun ook niets méér inzit dan een kampeervakantie op de Veluwe en twee keer per jaar uit eten bij Van der Valk, dan is het prima betaalbaar.
Onbetaalbaar is een subjectief woord. Iedereen verstaat er weer wat anders onder. Zonder definitie van het woord zegt het niks en kan iedereen alles roepen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
In dat geval is versobering van de sociale zekerheid het meest waarschijnlijke scenario.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoeveel ruimte is er serieus nog om de arbeidsparticipatie te laten stijgen?
Ook gezien de vergrijzing.
[ afbeelding ]
Het draait om prioriteiten natuurlijk, en sociale zekerheid is niet de enige, ultieme, heilige prioriteit van een land. Er zijn meer zaken die belangrijk zijn en derhalve middelen toegewezen krijgen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
Eens maar dan wil ik per direct die inhoudingen niet meer op mijn inkomen!quote:Op donderdag 26 februari 2015 19:44 schreef Kaas- het volgende:
De zwakkeren moeten we aan hun lot overlaten en dan doet evolutie de rest. Scheelt bovendien bakken met geld.
Onzin natuurlijk. Als je een goed werkgelegenheidsbeleid voert heb je 700.000 mensen minder die bekostigd moeten worden, en 700.000 meer die helpen bekostigen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af, wat je onder 'onbetaalbaar' verstaat. Dat de kosten van de sociale zekerheid stijgen is rekenkundig hard te maken op basis van onomstreden statistische gegevens. Daar is niets rechts, links of mythisch aan.
Dat het met te weinig moet worden opgebracht komt ook omdat heel veel mensen en bedrijven die daaraan mee zouden moeten doen daar onderuit weten te komen. Daar kun je ook makkelijk iets aan doen. Daarnaast komen er steeds meer mensen in beroepen die weliswaar werken, maar net zo goed een kostenpost zijn omdat ze met hun werk niet bijdragen aan de welvaart.quote:Als je die stijgende kosten wil blijven betalen, dan zul je dus een stijgend beroep moeten doen aan degenen die het systeem bekostigen. De werkende mensen, in dit geval. Als je die groep helemaal kapotnivelleert dat er voor hun ook niets méér inzit dan een kampeervakantie op de Veluwe en twee keer per jaar uit eten bij Van der Valk, dan is het prima betaalbaar.
Dat daar nog nooit aan gedacht is!!quote:Op donderdag 26 februari 2015 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Als je een goed werkgelegenheidsbeleid voert heb je 700.000 mensen minder die bekostigd moeten worden, en 700.000 meer die helpen bekostigen.
Echt hè. Ik stel voor dat de overheid meteen 700.000 banen maakt.quote:Op donderdag 26 februari 2015 21:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat daar nog nooit aan gedacht is!!
quote:Op donderdag 26 februari 2015 19:44 schreef Kaas- het volgende:
De zwakkeren moeten we aan hun lot overlaten en dan doet evolutie de rest. Scheelt bovendien bakken met geld.
In de jaren 90 wel hoor, maar Rutte en de EU streven economische groei met behoud van werkloosheid na.quote:Op donderdag 26 februari 2015 21:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat daar nog nooit aan gedacht is!!
Banken, steekpenningen, straaljagersquote:Op donderdag 26 februari 2015 19:32 schreef waht het volgende:
[..]
Het draait om prioriteiten natuurlijk, en sociale zekerheid is niet de enige, ultieme, heilige prioriteit van een land. Er zijn meer zaken die belangrijk zijn en derhalve middelen toegewezen krijgen.
Karikaturen.quote:Op donderdag 26 februari 2015 21:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Banken, steekpenningen, straaljagers
Onomstreden volgens wie?quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af, wat je onder 'onbetaalbaar' verstaat. Dat de kosten van de sociale zekerheid stijgen is rekenkundig hard te maken op basis van onomstreden statistische gegevens. Daar is niets rechts, links of mythisch aan.
Als je die stijgende kosten wil blijven betalen [...]
Waar zie jij het dan liever heen gaan, ik gok eens EU of Griekenland?quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:38 schreef Kaas- het volgende:
Ondertussen gaan gewoon 60% van de te hoge overheidsuitgaven richting zorg en sociale zekerheid, maar goed.
Ja en dan het is de partij van vroeger toch niet meer vind ik.quote:Op donderdag 26 februari 2015 21:57 schreef Klopkoek het volgende:
Ondanks die leuke praatjes van hen, is er nog steeds maar één PvdA.
Zolang het maar ergens anders heengaat dan naar Nederland vind ik het uiteraard prima John.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waar zie jij het dan liever heen gaan, ik gok eens EU of Griekenland?
Dit.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:38 schreef Klopkoek het volgende:
Dan ben je me bij deze te min als dat jou opvatting is, ik zie het liever bij eigen komen.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:18 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zolang het maar ergens anders heengaat dan naar Nederland vind ik het uiteraard prima John.
Ja, maar John, in het buitenland zijn heel veel arme mensen en ik kan daar echt wel van huilen dus gun ik die mensen graag wat extra. Ik vind dat wij rijke Hollanders dat er maar voor overmeten hebben, maar blijkbaar ben jij niet zo sociaal terwijl ik altijd de indruk had dat je een hele sociale man bent, nou John, val ik even met mijn neus in de boter!!!'nquote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan ben je me bij deze te min als dat jou opvatting is, ik zie het liever bij eigen komen.
Als die in het buitenland net zo een sociaal stelsel al hier zouden hebben ja okee, maar daar horen ook lasten bij die we allemaal met mekaar dragen.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:25 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ja, maar John, in het buitenland zijn heel veel arme mensen en ik kan daar echt wel van huilen dus gun ik die mensen graag wat extra. Ik vind dat wij rijke Hollanders dat er maar voor overmeten hebben, maar blijkbaar ben jij niet zo sociaal terwijl ik altijd de indruk had dat je een hele sociale man bent, nou John, val ik even met mijn neus in de boter!!!'n
Ja maar kijk jij ziet Nederlanders misschien als je eigen mensen, maar ik ben joods dus ik zie het volk Israël als mijn mensen en net als jij wil ik voor mijn mensen zorgen dus moeten Nederlanders maar een beetje harder werken zodat zij ook niets tekort komen. Je bent geen wereldreiziger misschien, maar in Alg'badi, een prachtig dorp in Israël, zit een hele goede bakker en heeft zo'n bakker zijn gezin soms geen recht op goede zorg alleen omdat ze in B niet zoveel betalen als jij nou??!quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:29 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als die in het buitenland net zo een sociaal stelsel al hier zouden hebben ja okee, maar daar horen ook lasten bij die we allemaal met mekaar dragen.
Ook ik draag die en die draag ik liever voor mijn eigen mensen als voor andere mensen die wat er maar op los leven, en dus die lasten in die landen niet hebben of kennen.
Nou ben ik niet zo een wereld reiziger en zie dus alleen D en B en eventueel L, en ook die betalen bij lange na niet wat ik betaal.
Dus ook die mogen naar mijn idee niet zeuren, maar die behoeven het ook niet gezondheidszorg is er dacht ik vele malen beter als hier.
Dat zeg je wel maar de wereld verandert wel he en er is nu veel globalisatie dus als we geld aan het buitenland geven komt het later weer terug bij ons maar dan is het meer want in de tussentijd heb je inflatie, dus dan kunnen we juist extra goed zorgen voor zowel onze mensen als voor de buitenlanders en ook voor de buitenlanders hun buitenlanders want die heb je ook meer dan genoeg, zo zag ik al in het journaal dus win-win! Dat is mijn mening, maar idd de jouwe is net zo goed als de mijne het is hier immers geen Palestina of wel dan we hebben gewoon vrijheid van feitenuiting etcetera!quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:38 schreef john2406 het volgende:
Iedereen in N die er werkt of anderzijds inkomen heeft, die betalen aan het N stelsel en die zie ik als eigen.
Wat het ook is Jood Protestant christen of wat dan ook die of welke eraan betalen zie ik dus als eigen.
Die wat er niet aan betalen zie ik dus niet of het tegenovergestelde ervan!
Oja zou er iets overblijven kruimels dus daar zou naar mijn mening over gesproken kunnen worden.
En natuurlijk mag je je mening hebben, ik toch ook niet?
Ik noem maar eens 1 ding, ik ben ong. 55 jr nou en ze zijn al aan het geven of ophalen voor derde wereld landen zolang als ik denken kan, laat dat eens met 9jr b.v geweest zijn.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat zeg je wel maar de wereld verandert wel he en er is nu veel globalisatie dus als we geld aan het buitenland geven komt het later weer terug bij ons maar dan is het meer want in de tussentijd heb je inflatie, dus dan kunnen we juist extra goed zorgen voor zowel onze mensen als voor de buitenlanders en ook voor de buitenlanders hun buitenlanders want die heb je ook meer dan genoeg, zo zag ik al in het journaal dus win-win! Dat is mijn mening, maar idd de jouwe is net zo goed als de mijne het is hier immers geen Palestina of wel dan we hebben gewoon vrijheid van feitenuiting etcetera!
Ja dat is wel waar maar daarom wil ik ook alleen aan buitenlandse tweedewereldlanden weggeven, maar de Grieken zijn een apart geval, het ligt dichtbij Albanië nou dan weet je genoeg, dat geld zien we niet weer terug, maar in Afrika zijn wel veel mensen met honger he en je geeft daar dan misschien al 40 jaar aan maar kijk als dat geld daar aankomt kopen ze er eten van en als het opgegeten is is het weg! Dus daarom zie je het niet direct terug, maar daarmee houden we onze broeders en zusters wel in leven. Wel mooi dat je dat al zo lang doet John blijkbaar ben je toch wel sociaal dat is mijn mening!quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:48 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik noem maar eens 1 ding, ik ben ong. 55 jr nou en ze zijn al aan het geven of ophalen voor derde wereld landen zolang als ik denken kan, laat dat eens met 9jr b.v geweest zijn.
Ze zijn er nog niks verder daar waar ze voor op aan het halen waren of zijn, wat komt er dan terug, denk je werkelijk dat er van Griekenland ooit wat terug gaat komen?
Volgens mij komt er helemaal geen geld aan maar moeten ze verplicht goederen afnemen van het sponsor land, voor het geld wat opgehaald is geworden.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:54 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ja dat is wel waar maar daarom wil ik ook alleen aan buitenlandse tweedewereldlanden weggeven, maar de Grieken zijn een apart geval, het ligt dichtbij Albanië nou dan weet je genoeg, dat geld zien we niet weer terug, maar in Afrika zijn wel veel mensen met honger he en je geeft daar dan misschien al 40 jaar aan maar kijk als dat geld daar aankomt kopen ze er eten van en als het opgegeten is is het weg! Dus daarom zie je het niet direct terug, maar daarmee houden we onze broeders en zusters wel in leven. Wel mooi dat je dat al zo lang doet John blijkbaar ben je toch wel sociaal dat is mijn mening!
En Btw weer terug op het oude niveau, dat ze zich maar realiseren dat het land aan het oosten aan Duitsland grenst, en dus die stap snel gemaakt is.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 00:53 schreef TheThirdMark het volgende:
Totaalverbod op ingehuurd personeel via looneisen gebaseerd op het buitenland.
Oftewel, buitenlands personeel het loon betalen dat ze zouden krijgen als ze Nederlands zouden zijn.
Gelijke plichten/ rechten zeg maar.
Scheelt je 250k werklozen. En levert je 250k werkenden op die binnen Nederland belasting betalen en zo dus de sociale lasten drukken.
Ik dacht dat het enkel om de sociale zekerheid hier ging. Dat punt heb ik reeds gemaakt.quote:Op donderdag 26 februari 2015 22:38 schreef Kaas- het volgende:
Ondertussen gaan gewoon 60% van de te hoge overheidsuitgaven richting zorg en sociale zekerheid, maar goed.
Goed voorbeeld, die zorguitgaven in de VS. Laat goed zien dat marktwerking niet altijd voor lagere uitgaven zorgt.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik dacht dat het enkel om de sociale zekerheid hier ging. Dat punt heb ik reeds gemaakt.
Vwb de zorg: verwar de kosten niet met het verzorgingsniveau. In de VS liggen de kosten per slot van rekening ook erg hoog.
Dat zijn juist de voordelen van marktwerking.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 10:53 schreef waht het volgende:
De VS hebben amper een vrije zorgmarkt. De grote spelers bepalen het overheidsbeleid. Op alle mogelijke manieren wordt er geld verdiend aan zorg zonder al te veel voordelen van marktwerking te genieten.
Ligt aan het perspectief, inderdaad. Vrijheid biedt ruimte voor de lieden met superieure capaciteiten.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zijn juist de voordelen van marktwerking.
Marktwerking is gebaseerd op het idee dat een marktpartij geldelijk gewin nastreeft, en vervolgens doet die dat effectief en zou er een 'hogere' bedoeling achter moeten zitten? Welk ander perspectief zou er redelijkerwijs kunnen zijn?quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:02 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt aan het perspectief, inderdaad. Vrijheid biedt ruimte voor de lieden met superieure capaciteiten.
Gemeenschappelijk belang heet het. Soort van balans tussen belangen.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Marktwerking is gebaseerd op het idee dat een marktpartij geldelijk gewin nastreeft, en vervolgens doet die dat effectief en zou er een 'hogere' bedoeling achter moeten zitten? Welk ander perspectief zou er redelijkerwijs kunnen zijn?
Waarna velen vooraan zullen staan dat dit geen echte marktwerking is en meer een soort corporatisme.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:09 schreef waht het volgende:
[..]
Gemeenschappelijk belang heet het. Soort van balans tussen belangen.
Hoe zie je dat voor je er is nog geen werk voor mannen laat staan voor de rest!quote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:14 schreef GSbrder het volgende:
Vrouwen meer laten werken door een parttime boete.
Meer dan genoeg werk, maar alleen fulltimers betalen inkomensbelasting, de rest hooguit premies. Beter dus voor de staatskas.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je er is nog geen werk voor mannen laat staan voor de rest!
En volgens mij word het alleen maar minder, vrijwilligerswerk etc etc.
Inderdaad partimers betalen zo goed als niks, maar als ze niet uitkijken en teveel krijgen komt er een naheffing daar valt je niks meer van in.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 14:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Meer dan genoeg werk, maar alleen fulltimers betalen inkomensbelasting, de rest hooguit premies. Beter dus voor de staatskas.
Ze hoeven het niet aan te moedigen. Stoppen met bestraffen is al genoeg.quote:Op donderdag 26 februari 2015 18:23 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Werk. Als de Nederlandse overheid nu eens werken en ondernemen écht zou aanmoedigen dan hoeven we een aantal mensen die nu uitkering trekken gewoon aan een baan helpen. Zorg dat het mkb weer aantrekt zeg ik.
M.b.t wajong en bijstand, daar wordt nu al aan gewerkt als je dat soort zaken in de gaten houdt Ts.
Het tegenovergestelde is ook makkelijk roepen als je zelf een grote overheidsprofiteur bent (rijken profiteren het meest van de overheid).quote:Op vrijdag 27 februari 2015 16:49 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Makkelijk roepen voor iemand die geen belasting betaalt
Leg dat eens uit.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 18:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde is ook makkelijk roepen als je zelf een grote overheidsprofiteur bent (rijken profiteren het meest van de overheid).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |