Ik ben lid van meerdere fora. Nu valt het mij op dat het per forum verschilt hoe mensen zich gedragen. Op informatieve forums helpen mensen elkaar graag en wordt er zelden iemand beledigd. Op fora waar gedeelde interesses besproken worden gebeurt dit ook zelden. Maar zelfs op andere gelijksoortige fora als Fok!, engelstalig of nederlandstalig, proberen mensen over het algemeen respect voor elkaars mening op te brengen.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, ik beleef veel plezier aan Fok! maar sommige mensen op dit forum zijn echt alle grenzen voorbij. Open ieder willekeurig topic (vraag en aanbod uitgesloten) en je stuit telkens weer op de meest onredelijke discussies, die vaak niets met het onderwerp te maken hebben maar louter een wedstrijd is tussen twee personen is, over wie de/het meeste macht/spullen/gelijk/ervaring enz. heeft.
dit gebeurt dan op een manier die in het dagelijks leven nooit zou gebeuren. Voorbeeld:
Persoon A: " Ik heb vandaag een nieuwe broek gekocht van het merk G-star waarvan de pijpen lekker wijd zitten aan de onderkant. Ik raad het iedereen aan om zo'n broek te kopen."
Reactie vaak hier op Fok!: "Wat een totale onzin verkondig jij hier! Dat zijn kutbroeken met smalle pijpen, kutkwaliteit, kut alles. Te duur ook, rot op met je kut post!"
Nu zijn er tal van onderzoeken gedaan naar waarom mensen zich zo gedragen op het internet.
Vaak blijkt onzekerheid de reden te zijn.
Mensen schetsen op fora vaak een mooier beeld van zichzelf dan dat ze in werkelijkheid van zichzelf vinden. Deze mensen doen er alles aan om dit beeld te beschermen. Hierdoor begint ook het liegen. Mensen liegen over hun opleiding, hun bezit enz. Uit onderzoek blijkt dat vaak, hoe agressiever de persoon wordt, hoe minder hetgeen hij verdedigd waar is.
Want er is natuurlijk helemaal geen reden om je ervaring of je bezit aan totale vreemden te bewijzen. Deze mensen moeten wel want het is niet waar.
Daarom is logischerwijs ook gebleken dat mensen met een door zichzelf bepaalde tekortkoming deze neiging vaker hebben. Uit verschillende testen is gebleken dat mensen die zich op het internet agressief en extreem verdedigend of aanvallend opstellen, vaak overgewicht hebben. Dus weer terug bij onzekerheid. Overgewicht is wat het meest in de testen naar voren komt maar ook mensen die zichzelf niet al te slim vinden neigen meer naar dit gedrag.
Angst en kwetsen.
Het feit dat mensen elkaar niet zien, en dus niet zien dat ze een ander kwetsen speelt ook een grote rol bij dit gedrag. Maar ook angst, die is namelijk weg. Je houd je niet in omdat de tegenstander 2 meter groot is en al 30 jaar aan karate doet.
In het echte leven houd men rekening met elkaars gevoelens, en hoe jammer ook, de kans dat je wint in een gevecht op de dood, dat is nu eenmaal instinct.
Er is daadwerkelijk geconstateerd dat mensen die dit gedrag vertonen vaak een wat lager IQ hebben. In testen zijn verschillende groepen met een probleem opgezadeld. Het bleek dat de personen met dit internet gedrag, het sneller opgaven dan de personen in de andere groep.
Een extra grappig dat is dat mensen in het dagelijks leven vaak helemaal niet zoveel problemen hebben met schrijffouten, als op het internet. Als men een contract voorgeschoteld krijgt gaat men het niet analyseren op schrijffouten, om vervolgens niet te tekenen als er teveel in staan.
Uit onderzoek blijkt dat mensen die anderen met taalfouten confronteren vaak zelf weinig of minder kennis hebben van andere zaken, zoals hetgeen waar het verhaal van de tekst om ging. Hierdoor vluchten ze in de grammatica om toch nog enigzins intelligent over te komen zonder te reageren op het probleem in kwestie.
Beste mensen die zich aangesproken voelen, doe er wat mee. Wees lief voor elkaar en toon respect. Een keertje een verhitte discussie is niets mis mee daar zijn fora voor. Maar probeer jezelf niet te verlagen. Je staat voor joker.
Hieronder één van de testen: google, en wordt wijzer.
http://www.wsj.com/articl(...)04578030351784405148Hieronder een paar tips:
http://www.purposefairy.c(...)al-with-rude-people/