Echt, wat een verschrikkelijke generatie kutpubers is dit zeg.quote:Studenten vallen Maagdenhuis binnen
AMSTERDAM -
Tientallen demonstranten zijn woensdagavond het Maagdenhuis in Amsterdam binnengevallen. De deur van het pand van de Universiteit van Amsterdam (UvA) werd na een vreedzame protestmars ingetrapt door boze studenten die het aftreden van het bestuur van de UvA eisen.
Onder luid gejuich en gejoel stroomden de studenten het pand binnen. "Aftreden! Aftreden!", scandeerden ze uitgelaten. In de centrale hal van het pand waar het bestuur van de universiteit zetelt, braken de actievoerders een deur open om de hogere etages te bereiken. Vanaf de balustrade werd onder luid gejuich en applaus een spandoek van De Nieuwe Universiteit uitgerold.
,,Als we gehoord willen worden, moeten we nu al onze vrienden en vage kennissen zo snel mogelijk hier krijgen", riep een woordvoerster van actiegroep De Nieuwe Universiteit de toehoorders toe.
De beveiliging van het pand is in opperste staat van paraatheid, maar grijpt vooralsnog niet in.
De inval volgt op een protestmars woensdagavond langs verschillende locaties van de UvA. Honderden studenten, docenten en sympathisanten liepen mee. Ze eisen meer democratie in het hoger onderwijs.
www.at5.nl/live streamlinkquote:1. Democratische verkiezing van het universiteitsbestuur
2. Verandering van het allocatiemodel: financiering op basis van input, niet op basis van rendementen
3. Stopzetting van het huidige Profiel 2016
4. Referenda per instituut en opleiding over de samenwerking tussen de UvA en de VU op de FNWI
5. Vaste contracten in plaats van flexibele aanstellingen
6. Een open debat over huisvestingskosten ten opzichte van bezuinigingen op onderwijs en onderzoek.
In verband daarmee: behoud van het Bungehuis als UvA-locatie.
De algehele onderliggende motivatie bij al deze punten is onvrede met de huidige bestuurswijze. Top-down, op rendement gericht beleid ondermijnt namelijk waar een universiteit om zou moeten draaien: onderwijs en onderzoek.
Bron
Maar door te stakenquote:Op woensdag 25 februari 2015 23:13 schreef Insomnia_ het volgende: [..] Als je iets wilt bereiken is er maar 1 manier om te doen, en dat is niet "dansen voor democratie" en gaan janken als je een tik krijgt van de ME
Oh hadden we het daar nog over? Ik dacht dat we het hadden over burger - overheidquote:Op woensdag 25 februari 2015 23:14 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Nee, en zeker niet als vervangbare student.
Over hoe je iets kan bereiken tegen de overheid.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:15 schreef Faux. het volgende:
[..]
Oh hadden we het daar nog over? Ik dacht dat we het hadden over burger - overheid
Is een communist, geen geintjequote:Op woensdag 25 februari 2015 23:15 schreef AF_ het volgende:
En zie hier. De nieuwe minister president
Het Paleis op de Dam en de Nieuwe Kerk zijn straks de enige panden in dat stukje stad waar geen hotel in zit...quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:06 schreef Claudia_x het volgende:
Och, wat eeuwig zonde dat het Bungehuis een hotel wordt. Nou ja, ik denk er met warme herinneringen aan terug.
Ik vind zelf die roep om meer democratie niet zo zinnig. Dan krijg je weer de zoveelste verkiezing als medewerker (of student) van mensen die je niet kent en van wie je nooit meer iets ziet of hoort. Maar het wordt wel echt tijd dat er iets aan de rendementscultuur gebeurt. (Ik heb niets tegen een gedegen financieel beleid, hoor - ik ben een rasechte kapitalist. Maar het beleid van de universiteiten is kortzichtig en op de lange termijn niet rendabel.)quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:14 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De lijst van Claudia-x is ook wel de lijst met punten waar nu voor gedemonstreerd/bezet wordt. En die eisen begrijp ik wel. (of ze realistisch zijn is iets anders)
Dit is wel wat serieuzer dan dat.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:15 schreef sneakydesert het volgende:
Jongens, morgen ga ik de schoolkantine bezetten omdat de frikadellen te duur zijn.
Zolang ze in de central hal blijven zitten mogen ze van mij daar blijven zittenquote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef JanCees het volgende:
Stelletje konko hippie studenten oprotten uit dat pand
Oprotten. Ik ga ook niet in hun huiskamer zitten stelletje ransapen dat ze er lopenquote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Zolang ze in de central hal blijven zitten mogen ze van mij daar blijven zitten
Ze hadden wat mij betreft afstand moeten doen van het PC Hoofthuis.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef trabant het volgende:
[..]
Het Paleis op de Dam en de Nieuwe Kerk zijn straks de enige panden in dat stukje stad waar geen hotel in zit...
Ik zat er doorgaans in de kelder, een enkele keer op de vijfde of vierde.
Qua warme herinneringen: Annie en Sjaan die de kantine dreven totdat dat aan een cateringgigant werd verpacht...
en wss stinken ze ook nog naar wietquote:Op woensdag 25 februari 2015 23:17 schreef JanCees het volgende:
[..]
Oprotten. Ik ga ook niet in hun huiskamer zitten stelletje ransapen dat ze er lopen
Niemand heeft het over debiel staken. Georganiseerd staken heeft in het verleden al veel teweeg gebracht. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor staken, maar soms is het een uitstekend redmiddel.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Over hoe je iets kan bereiken tegen de overheid.
Als een debiel staken maakt je niet minder een modelburger voor de overheid als Fylax.
Ik ken niet alle termen eruit, maar het hangt ook heel erg af van de faculteit. Pretstudies als Soosjale Wetenschappen, of Algemene Cultuurwetenschappen die werd genoemd, mogen wel meer rendement halen in plaats van minder. Snap ook wel waarom die demonstreren, die zien liever hun fact free onderzoekjes niet verdwijnen.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:14 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De lijst van Claudia-x is ook wel de lijst met punten waar nu voor gedemonstreerd/bezet wordt. En die eisen begrijp ik wel. (of ze realistisch zijn is iets anders)
Een mooi voorbeeld van de rebelse studenten waar Jet Bussemaker bijna een jaar geleden nog naar verlangdequote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef richolio het volgende:
[..]
Hoi lieve Faux. Wat vind jij hier nou van?
Eerder 60quote:
het beleid van de uni's is helaas op dit moment, mijns inziens, alleen maar gericht op kostenbesparing, en dat gaat ook ten koste van onderzoek en onderwijs. Juist een uni zou ONDERZOEK en ONDERWIJS langer dan hun CvB termijn centraal moeten stellen.quote:Op woensdag 25 februari 2015 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind zelf die roep om meer democratie niet zo zinnig. Dan krijg je weer de zoveelste verkiezing als medewerker (of student) van mensen die je niet kent en van wie je nooit meer iets ziet of hoort. Maar het wordt wel echt tijd dat er iets aan de rendementscultuur gebeurt. (Ik heb niets tegen een gedegen financieel beleid, hoor - ik ben een rasechte kapitalist. Maar het beleid van de universiteiten is kortzichtig en op de lange termijn niet rendabel.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |