Nu nog niet maar ik wil in mei dezelfde treinreis maken maar dan de andere kant op. Van Belgrado naar Bar. Lijkt me super tof.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 17:16 schreef Jinkx het volgende:
Oh misschien moet ik dit topic hebben.
In juni ga ik een paar dagen naar Montenegro. Ik wil een auto gaan huren, raften en de treinreis maken van Podgorica naar Belgrado. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Ik heb hem gedaan en hij was echt geweldig. Wel een lange zit, ik deed er 13 uur over, Ik heb hem van Belgrado naar Bar gedaan. Het uitzicht van het kasteel van Belgrado is mooi. Bar is leuk maar Ulcinj is schitterend. Ben benieuwd hoe jij de treinreis gaat vinden.quote:Op vrijdag 19 januari 2018 17:16 schreef Jinkx het volgende:
Oh misschien moet ik dit topic hebben.
In juni ga ik een paar dagen naar Montenegro. Ik wil een auto gaan huren, raften en de treinreis maken van Podgorica naar Belgrado. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Ik neem aan dat je inmiddels al onderweg bent? Vreemd dat hier nooit op gereageerd is, bijna alle plaatsen ben ik geweest. Laat even weten of je nog tips nodig hebt! En een verslagje is natuurlijk altijd leukquote:Op donderdag 25 januari 2018 08:35 schreef Jappie_Sea het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om in mei/juni 31 dagen te gaan interrailen, en daarbij vooral op de Balkan te focussen. De volgende plaatsen had ik in gedachten:
Ljubljana/Bled
Split/Sibenik
Zagreb
Belgrado
Bar/Podgorica/Kotor
Thesaloniki
Athene
Sofia
Istanbul
Bucharest/Brasov
Wenen
Salzburg/Hallstatt etc.
Zijn er nog leuke plekken (die goed met interrail te doen zijn) die ik mis in dit rijtje? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met het treinreizen in dit gebied?
Hoe kan ik dit gemist hebben?quote:Op donderdag 25 januari 2018 08:35 schreef Jappie_Sea het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om in mei/juni 31 dagen te gaan interrailen, en daarbij vooral op de Balkan te focussen. De volgende plaatsen had ik in gedachten:
Ljubljana/Bled
Split/Sibenik
Zagreb
Belgrado
Bar/Podgorica/Kotor
Thesaloniki
Athene
Sofia
Istanbul
Bucharest/Brasov
Wenen
Salzburg/Hallstatt etc.
Zijn er nog leuke plekken (die goed met interrail te doen zijn) die ik mis in dit rijtje? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met het treinreizen in dit gebied?
Die grensovergang vanuit Dubrovnik naar Herceg Novi kan wel vrij druk zijn omdat dat wel de grensovergang is voor veel mensen. En ook niet heel groot. Al heb ik daar toen ook weer geen uren hoeven wachten.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:14 schreef MaJo het volgende:
Schop van 8 jaar!
Wij gaan in de herfstvakantie een weekje naar Montenegro. We hebben een leuk huis gevonden tussen Kotor (15 minuten rijden) en Budva (25 minuten rijden). We vliegen op Dubrovnik want dat kan rechtstreeks en is ook een stuk goedkoper. Nu goed opletten dat we een auto huren die de grens over mag. Iemand ervaring met de grensovergang Kroatie/Montenegro? Ik ben in deze regio vaker de grens over gegaan maar zul je net zien dat dit een horror overgang is met urenlang in de rij staanDe laatste keer dat ik in deze regio de grens overging was tussen Macedonie en Albanie 8 jaar geleden, dat ging toen super makkelijk. Ook Kroatie/Bosnie was simpel. De enige grensovergang die ik nog goed kan herinneren is Servie, dat duurde allemaal wat langer. Maar dat is ook alweer zo'n 20 jaar gelden
Maar goed, iemand dus tips?
Ik vermoed dat het in oktober minder druk zal zijn, maar we hebben besloten om de laatste nacht in de buurt van Dubrovnik door te brengen zodat we ook niet meer te ver hoeven te reizen op de dag dat we terugvliegen. Geeft sowieso wat meer rust. En Dubrovnik bezoeken is nooit een straf, is alweer 8 jaar geleden dat ik daar was.quote:Op zondag 24 mei 2026 14:19 schreef Redefine het volgende:
[..]
Die grensovergang vanuit Dubrovnik naar Herceg Novi kan wel vrij druk zijn omdat dat wel de grensovergang is voor veel mensen. En ook niet heel groot. Al heb ik daar toen ook weer geen uren hoeven wachten.
Als je die grensovergang hebt, dan krijg je daarna wel de mooiste autoroute die je kan hebben om de baai van Kotor heen.
Aanraders zijn daar Herceg Novi, Perast en uiteraard Kotor zelf. Bij Kotor dan zeker naar boven gaan richting het fort voor de schitterende uitzichten.
Daarnaast kun je daar dan met de auto verderop de berg op. Prachtige route met schitterend uitzicht. Dan kun je gelijk richting het Mausoleum en ook eventueel naar Cetinje. Budva is ook wel leuk voor een middagje, maar meer ook niet.
Durmitor national park, Virpazar, Ostrog klooster, Stari Bar en meer van Skhöder zijn de andere aanraders.
Ik startte bij mijn reis (in 2022) ook vanuit Dubrovnik (dan in de stad zelf). Eerste en laatste nacht daar overnacht, scheelt inderdaad wel wat stress met halen van vliegtuig. Denk dat het in oktober wel te doen is met de grensovergang, was er zelf toen in september, waarbij ik toen vanuit Dubrovnik met de bus naar Budva ging en terug (na in Albanië te zijn geweest), vanuit Kotor weer terug naar Dubrovnikquote:Op zondag 24 mei 2026 20:19 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het in oktober minder druk zal zijn, maar we hebben besloten om de laatste nacht in de buurt van Dubrovnik door te brengen zodat we ook niet meer te ver hoeven te reizen op de dag dat we terugvliegen. Geeft sowieso wat meer rust. En Dubrovnik bezoeken is nooit een straf, is alweer 8 jaar geleden dat ik daar was.
"Het mausoleum" moest ik even opzoeken, ziet er mooi uitIk zie alleen wel iets staan van 500 treden, dat lijkt me in onze samenstelling niet zo handig. Ik ben niet echt fit en mijn moeder is bijna 80 en mijn zoontje vijf
Maar misschien is het iets voor manlief, mijn zus en zwager en broer. Die zijn wat actiever
![]()
Waarom is Budva maar leuk voor een middagje? Klein of valt het tegen?
Durmitor NP en meer van Shkoder had ik al op de lijst staan. Ostrog Klooster ook maar ik las dat het erg steile wegen zijn dus ik weet niet of we daar echt zin in hebben (de helft heeft hoogtevrees) En ook daar moet je misschien wel wat fitter voor zijn?
Podgorica kunnen we geloof ik wel overslaan he?Al voelt het toch gek om een hoofdstad over te slaan
Een dagje Bosnië lijkt me ook wel wat, dat is ook alweer te lang geleden (18 jaar). Is Trebinje wat of ben je niet in die buurt geweest?
Moldavie wordt eigenlijk nooit als deel van de Balkan gezien, dus dat scheelt je alweer een land haha.quote:Op maandag 25 mei 2026 00:38 schreef Redefine het volgende:
Van de Balkan landen alleen Bulgarije en Moldavië nog niet gehad.
Split is een mooi uitgangspunt. Daar dan wel even de heuvel Marjan oplopen. Verder een dagtocht naar bijvoorbeeld Hvar. Trogir is ook leuk. Daar kun je ook met een boottocht naar toe.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
Tvp voor reisje aankomende september Split-Trogir-Sarajevo-Mostar-Dubrovnik. Ben benieuwd.
Slovenië is eigenlijk ook geen Balkan. Nou ja een heel klein stukje.quote:Op maandag 25 mei 2026 10:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Moldavie wordt eigenlijk nooit als deel van de Balkan gezien, dus dat scheelt je alweer een land haha.
Thanks voor de tips! We hebben een auto dus kunnen alle kanten op.quote:Op maandag 25 mei 2026 13:46 schreef Redefine het volgende:
[..]
Split is een mooi uitgangspunt. Daar dan wel even de heuvel Marjan oplopen. Verder een dagtocht naar bijvoorbeeld Hvar. Trogir is ook leuk. Daar kun je ook met een boottocht naar toe.
In Sarajevo is het een te raden om de kabelbaan de berg op te nemen en dan daarna over de verlaten bobsleebaan te lopen. Erg indrukwekkend.
Ook al hou ik niet van die steile smalle weggetjes, ik probeer ze toch zoveel mogelijk wel te doen. Want de uitzichten zijn vaak wel fenomenaalquote:Op maandag 25 mei 2026 00:35 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik startte bij mijn reis (in 2022) ook vanuit Dubrovnik (dan in de stad zelf). Eerste en laatste nacht daar overnacht, scheelt inderdaad wel wat stress met halen van vliegtuig. Denk dat het in oktober wel te doen is met de grensovergang, was er zelf toen in september, waarbij ik toen vanuit Dubrovnik met de bus naar Budva ging en terug (na in Albanië te zijn geweest), vanuit Kotor weer terug naar Dubrovnik
Mausoleum is voor jullie dan inderdaad wat minder te doen, want het zijn inderdaad veel treden en het licht ook wat hoger, dus dan wordt dat er niet makkelijker op. Voor man, zus en zwager zou het natuurlijk wel kunnen, want het is wel iets wat je wil bezoeken. Maar gezien je bij het Ostrog klooster aangeeft dat het lastig wordt met steile wegen, dan is Lovenc NP (mausoleum) ook niet ideaal![]()
Zelfde geldt eigenlijk voor de rit omhoog vanuit Kotor, maar die moet je wel echt gedaan hebben als je in Montenegro bent. Idem eigenlijk voor als je vanuit Budva richting Podgorica gaat. Dan ga je daar ook de berg op en heb je dus constant zicht op Budva, de zee en Sveti Stefan.
Podgorica ben ik zelf niet geweest (nou ja er doorheen gereden richting Shköder heen en terug), maar dat is geen stad voor toeristen nee, ook al is het wel een hoofdstad. Schijnt op zich wel wat te hebben, maar denk meer in de zin van goed om te wonen/leven niet om te bezoeken.
Wat Budva betreft. Dat is relatief klein ja. Het oude gedeelte is vrij compact, maar dan wel weer absoluut het bezoeken waard. Maar daarnaast is het vooral de badplaats van Montenegro. Dus vooral voor aan het strand liggen. Dat is voor mij niet interessant, maar zou voor jullie samenstelling dan juist weer wel wat kunnen zijn.
Ik ben wel een aantal jaren ervoor nog in Bosnië geweest. Dat vond ik een prachtig land en ook het beste eten van de voormalig Joegoslavische landen, maar in Trebinje ben ik nog niet geweest. Wel goede verhalen over gehoord en ziet er mooi uit.
Moldavië ben ik ook nog niet geweest, daar wil ik graag eens heen ooit. Ben je ook in Kosovo geweest? Ik toen het nog onderdeel van Joegoslavie was dus eigenlijk zou ik daar nog eens heen moeten om mijn Balkanbingokaart vol te krijgenquote:Op maandag 25 mei 2026 00:38 schreef Redefine het volgende:
Van de Balkan landen alleen Bulgarije en Moldavië nog niet gehad. Bulgarije wordt het vrijwel zeker volgend jaar september. Afgelopen jaar nog geprobeerd om Roemenië te combineren met een paar dagen Moldavië, maar dat was uiteindelijk niet handig te doen, dus daarom maar gelaten. Waarbij het ook meer is dat ik er wel een keer geweest wil zijn dan dat er echt veel te zien is.
Absoluut eens doenquote:Op maandag 25 mei 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:
Gek genoeg nog nooit naar de Balkan geweest.
Maar zitten echt een paar hele mooie landen tussen, prachtige natuur en sowieso bijzondere cultuur.
Staat al een tijdje op de lijst, ook vanwege de betaalbaarheid.
Wel vooral Westelijke regio, landen als Bulgarije en Roemenië trekken mij niet.
Toffe trip! Ik ben op alle plekken geweest (tijdens verschillende reizen). Dat gaat heel tof worden!quote:Op maandag 25 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
Tvp voor reisje aankomende september Split-Trogir-Sarajevo-Mostar-Dubrovnik. Ben benieuwd.
Ook een mooie reis in het vooruitzichtquote:Op maandag 25 mei 2026 10:50 schreef Knutknuttsson het volgende:
Aankomende zomer met het gezin een rondreis gepland door Albanië, Noord-Macedonië en Griekenland. We zouden eerst vliegen op Skopje, maar Lufthansa heeft die vlucht geschrapt. Het wordt nu Thessaloniki. Gelukkig e.e.a aan kunnen passen in de reis. Alleen de huurauto moeten we nu regelen vanuit Thessaloniki.
Heel veel zin in, we zijn nog nooit in die regio geweest. Ben erg benieuwd.
In Kosovo ben ik ook geweest ja. Prizren is erg mooi. Prishtina dan weer niet (wist ik al, maar dat kwam qua reisplanning wel het beste uit), maar het dan wel weer een studentenstad vibe met veel mensen op straat en toch wel sfeer,quote:Op maandag 25 mei 2026 21:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ook al hou ik niet van die steile smalle weggetjes, ik probeer ze toch zoveel mogelijk wel te doen. Want de uitzichten zijn vaak wel fenomenaalMaar we hebben ooit in Albanie bijvoorbeeld gehad dat de weg zo slecht werd dat we (in z'n achteruit) maar terug zijn gegaan, het werd echt gevaarlijk. Hopelijk zijn deze wegen wat beter, dan komt het goed
Budva kunnen we dan prima voor een ochtendje doen, en wellicht wat strand pakken (al weet ik niet hoe warm het nog is in oktober). En Sveti Stefan wil ik puur voor de naam al jaren heen
Bosnië is mijn favoriete land van voormalig Joegoslavie, dus daar ga ik graag nog eens heen
[..]
Moldavië ben ik ook nog niet geweest, daar wil ik graag eens heen ooit. Ben je ook in Kosovo geweest? Ik toen het nog onderdeel van Joegoslavie was dus eigenlijk zou ik daar nog eens heen moeten om mijn Balkanbingokaart vol te krijgen
[..]
Absoluut eens doenAl is de betaalbaarheid helaas wel steeds minder. Voor Slovenië en Kroatie betaal je inmiddels echt de hoofdprijs. Wat dat betreft zijn vooral Bosnië en Albanië nog redelijk onontdekt door het massatoerisme, hoewel het in Albanië ook al aan het veranderen is. Ik vind het de mooiste regio van Europa
[..]
Toffe trip! Ik ben op alle plekken geweest (tijdens verschillende reizen). Dat gaat heel tof worden!
[..]
Ook een mooie reis in het vooruitzichtLeuk dat er gelijk wat toffe trips worden gepost in het topic
Dénk dat het in oktober wel meevalt bij de grens, maar voor de zekerheid beter niet op een zaterdag rijden.quote:Op zondag 24 mei 2026 12:14 schreef MaJo het volgende:
Schop van 8 jaar!
Wij gaan in de herfstvakantie een weekje naar Montenegro. We hebben een leuk huis gevonden tussen Kotor (15 minuten rijden) en Budva (25 minuten rijden). We vliegen op Dubrovnik want dat kan rechtstreeks en is ook een stuk goedkoper. Nu goed opletten dat we een auto huren die de grens over mag. Iemand ervaring met de grensovergang Kroatie/Montenegro? Ik ben in deze regio vaker de grens over gegaan maar zul je net zien dat dit een horror overgang is met urenlang in de rij staanDe laatste keer dat ik in deze regio de grens overging was tussen Macedonie en Albanie 8 jaar geleden, dat ging toen super makkelijk. Ook Kroatie/Bosnie was simpel. De enige grensovergang die ik nog goed kan herinneren is Servie, dat duurde allemaal wat langer. Maar dat is ook alweer zo'n 20 jaar gelden
Maar goed, iemand dus tips?
Thessaloniki is een toffe stad! Ik heb in 2024 hetzelfde rondje gedaan, startend in Skopje. Als je richting Albanië gaat is Metsovo wel een leuke tussenstop voor lunch. Ioáninna vond ik niet zo spannend maar Vikos-kloof in de buurt wel een aanrader!quote:Op maandag 25 mei 2026 10:50 schreef Knutknuttsson het volgende:
Aankomende zomer met het gezin een rondreis gepland door Albanië, Noord-Macedonië en Griekenland. We zouden eerst vliegen op Skopje, maar Lufthansa heeft die vlucht geschrapt. Het wordt nu Thessaloniki. Gelukkig e.e.a aan kunnen passen in de reis. Alleen de huurauto moeten we nu regelen vanuit Thessaloniki.
Heel veel zin in, we zijn nog nooit in die regio geweest. Ben erg benieuwd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |