abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171937705
Na eerst een roadtrip in Oekraïne te hebben overwogen, toch maar besloten om deze op de Balkan gaan doen eind oktober. We zijn er maar een week, maar willen vooral meters gaan maken. We vliegen de eerste dag op Skopje en zijn dan van plan meteen richting Kosovo te rijden en daar in Prishtine te overnachten. Volgende dag richting Tirana en dan de stad bekijken en dan daar overnachten. De volgende dag een tour door Albanië richting Griekenland en dan de grootste reisafstand van de reis afleggen richting Thessaloniki. Daar blijven we voor twee nachten om Grieks Macedonië te bekijken. Vervolgens nog een nacht Sofia om uiteindelijk nog in Skopje te overnachten en te zien en nog de natuur in Macedonië te bekijken.

Ik wilde eerst eigenlijk deze trip in Sofia starten, maar daar krijg je geen enkele huurauto Kosovo of Albanië in. Vanuit Skopje is dat geen probleem bij een verhuurder via EasyTerra.

Ik ben benieuwd naar tips en wat zeker niet over te slaan onderweg ;)
  Moderator zondag 25 juni 2017 @ 16:30:43 #102
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_171938551
Wat een toffe reis ^O^ Met een huurauto vanuit Macedonië Albanië in is inderdaad geen enkel probleem.

Ik ben vorige maand in Macedonië geweest (Ohrid) en 2 dagen in Albanië (Pogradec, Korce en Tirana). Met name de natuur is er prachtig O+ Tirana was ook wel de moeite waard, vrij moderne stad in het verder vrij arme Albanië. Wat me opviel is dat de voorzieningen erg goed zijn. Overal (schone) toiletten en zelfs wifi in de middle of nowhere ^O^

Als je mooie natuur in Macedonië wil zien ga dan naar Galicica NP. Vergeet aan de voet daarvan het klooster Sveti Naum niet. Ik heb daar gisteren nog een verslag over geschreven: TRV / Macedonië

Albanië komt later vandaag een verslag van ;)
5 - 28 februari Thailand O+
pi_173937631
In december ga ik met een aantal klasgenoten een weekendje naar Tuzla in Bosnië. Vrijdag heen, maandag terug. Ben zelf wel vaker op de Balkan geweest, de rest nog nooit. *O*

We vragen ons af of je je een weekendje kan vermaken in Tuzla, of dat het toch leuker is om door te gaan naar Sarajevo? Gezien de tijden van de vluchten, en dat we er sowieso maar kort zijn willen we niet teveel reizen. Iemand hier eerder in Tuzla geweest? :)
  vrijdag 19 januari 2018 @ 17:16:42 #104
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_176614862
Oh misschien moet ik dit topic hebben.

In juni ga ik een paar dagen naar Montenegro. Ik wil een auto gaan huren, raften en de treinreis maken van Podgorica naar Belgrado. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
  One tough cookie zaterdag 20 januari 2018 @ 19:21:20 #105
169210 liesje1979
pi_176638606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 17:16 schreef Jinkx het volgende:

In juni ga ik een paar dagen naar Montenegro. Ik wil een auto gaan huren, raften en de treinreis maken van Podgorica naar Belgrado. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Nu nog niet maar ik wil in mei dezelfde treinreis maken maar dan de andere kant op. Van Belgrado naar Bar. Lijkt me super tof. :D
pi_176731972
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in mei/juni 31 dagen te gaan interrailen, en daarbij vooral op de Balkan te focussen. De volgende plaatsen had ik in gedachten:

Ljubljana/Bled
Split/Sibenik
Zagreb
Belgrado
Bar/Podgorica/Kotor
Thesaloniki
Athene
Sofia
Istanbul
Bucharest/Brasov
Wenen
Salzburg/Hallstatt etc.

Zijn er nog leuke plekken (die goed met interrail te doen zijn) die ik mis in dit rijtje? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met het treinreizen in dit gebied?
  One tough cookie zondag 3 juni 2018 @ 16:44:20 #107
169210 liesje1979
pi_179582325
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 17:16 schreef Jinkx het volgende:

Ik heb hem gedaan en hij was echt geweldig. Wel een lange zit, ik deed er 13 uur over, Ik heb hem van Belgrado naar Bar gedaan. Het uitzicht van het kasteel van Belgrado is mooi. Bar is leuk maar Ulcinj is schitterend. Ben benieuwd hoe jij de treinreis gaat vinden. :D Oh en afgezien van wat drinken kan je niets kopen in de trein dus neem genoeg eten en drinken mee.
  Moderator zondag 3 juni 2018 @ 17:00:08 #108
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_179582533
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 08:35 schreef Jappie_Sea het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in mei/juni 31 dagen te gaan interrailen, en daarbij vooral op de Balkan te focussen. De volgende plaatsen had ik in gedachten:

Ljubljana/Bled
Split/Sibenik
Zagreb
Belgrado
Bar/Podgorica/Kotor
Thesaloniki
Athene
Sofia
Istanbul
Bucharest/Brasov
Wenen
Salzburg/Hallstatt etc.

Zijn er nog leuke plekken (die goed met interrail te doen zijn) die ik mis in dit rijtje? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met het treinreizen in dit gebied?
Ik neem aan dat je inmiddels al onderweg bent? Vreemd dat hier nooit op gereageerd is, bijna alle plaatsen ben ik geweest. Laat even weten of je nog tips nodig hebt! En een verslagje is natuurlijk altijd leuk :s)
  zondag 3 juni 2018 @ 19:08:27 #109
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_179584859
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 08:35 schreef Jappie_Sea het volgende:
Hallo allemaal,

Ljubljana/Bled
Split/Sibenik
Zagreb
Belgrado
Bar/Podgorica/Kotor
Thesaloniki
Athene
Sofia
Istanbul
Bucharest/Brasov
Wenen
Salzburg/Hallstatt etc.

Hoe kan ik dit gemist hebben? :(
Veel plezier, ik ken niet alle steden maar Budapest is echt geweldig, zou er zeker flink tijd voor uittrekken. O+

Reisverslag zou leuk zijn, een gedeelte hiervan staat namelijk nog op m'n bucketlist!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Moderator zondag 24 mei 2026 @ 12:14:26 #110
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220875138
Schop van 8 jaar!

Wij gaan in de herfstvakantie een weekje naar Montenegro. We hebben een leuk huis gevonden tussen Kotor (15 minuten rijden) en Budva (25 minuten rijden). We vliegen op Dubrovnik want dat kan rechtstreeks en is ook een stuk goedkoper. Nu goed opletten dat we een auto huren die de grens over mag. Iemand ervaring met de grensovergang Kroatie/Montenegro? Ik ben in deze regio vaker de grens over gegaan maar zul je net zien dat dit een horror overgang is met urenlang in de rij staan :') De laatste keer dat ik in deze regio de grens overging was tussen Macedonie en Albanie 8 jaar geleden, dat ging toen super makkelijk. Ook Kroatie/Bosnie was simpel. De enige grensovergang die ik nog goed kan herinneren is Servie, dat duurde allemaal wat langer. Maar dat is ook alweer zo'n 20 jaar gelden :X

Maar goed, iemand dus tips? :s)
  zondag 24 mei 2026 @ 14:19:19 #111
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220876315
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:14 schreef MaJo het volgende:
Schop van 8 jaar!

Wij gaan in de herfstvakantie een weekje naar Montenegro. We hebben een leuk huis gevonden tussen Kotor (15 minuten rijden) en Budva (25 minuten rijden). We vliegen op Dubrovnik want dat kan rechtstreeks en is ook een stuk goedkoper. Nu goed opletten dat we een auto huren die de grens over mag. Iemand ervaring met de grensovergang Kroatie/Montenegro? Ik ben in deze regio vaker de grens over gegaan maar zul je net zien dat dit een horror overgang is met urenlang in de rij staan :') De laatste keer dat ik in deze regio de grens overging was tussen Macedonie en Albanie 8 jaar geleden, dat ging toen super makkelijk. Ook Kroatie/Bosnie was simpel. De enige grensovergang die ik nog goed kan herinneren is Servie, dat duurde allemaal wat langer. Maar dat is ook alweer zo'n 20 jaar gelden :X

Die grensovergang vanuit Dubrovnik naar Herceg Novi kan wel vrij druk zijn omdat dat wel de grensovergang is voor veel mensen. En ook niet heel groot. Al heb ik daar toen ook weer geen uren hoeven wachten.

Als je die grensovergang hebt, dan krijg je daarna wel de mooiste autoroute die je kan hebben om de baai van Kotor heen.

Aanraders zijn daar Herceg Novi, Perast en uiteraard Kotor zelf. Bij Kotor dan zeker naar boven gaan richting het fort voor de schitterende uitzichten.

Daarnaast kun je daar dan met de auto verderop de berg op. Prachtige route met schitterend uitzicht. Dan kun je gelijk richting het Mausoleum en ook eventueel naar Cetinje. Budva is ook wel leuk voor een middagje, maar meer ook niet.

Durmitor national park, Virpazar, Ostrog klooster, Stari Bar en meer van Skhöder zijn de andere aanraders.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator zondag 24 mei 2026 @ 20:19:21 #112
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220879400
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 14:19 schreef Redefine het volgende:

[..]
Die grensovergang vanuit Dubrovnik naar Herceg Novi kan wel vrij druk zijn omdat dat wel de grensovergang is voor veel mensen. En ook niet heel groot. Al heb ik daar toen ook weer geen uren hoeven wachten.

Als je die grensovergang hebt, dan krijg je daarna wel de mooiste autoroute die je kan hebben om de baai van Kotor heen.

Aanraders zijn daar Herceg Novi, Perast en uiteraard Kotor zelf. Bij Kotor dan zeker naar boven gaan richting het fort voor de schitterende uitzichten.

Daarnaast kun je daar dan met de auto verderop de berg op. Prachtige route met schitterend uitzicht. Dan kun je gelijk richting het Mausoleum en ook eventueel naar Cetinje. Budva is ook wel leuk voor een middagje, maar meer ook niet.

Durmitor national park, Virpazar, Ostrog klooster, Stari Bar en meer van Skhöder zijn de andere aanraders.
Ik vermoed dat het in oktober minder druk zal zijn, maar we hebben besloten om de laatste nacht in de buurt van Dubrovnik door te brengen zodat we ook niet meer te ver hoeven te reizen op de dag dat we terugvliegen. Geeft sowieso wat meer rust. En Dubrovnik bezoeken is nooit een straf, is alweer 8 jaar geleden dat ik daar was.

"Het mausoleum" moest ik even opzoeken, ziet er mooi uit O+ Ik zie alleen wel iets staan van 500 treden, dat lijkt me in onze samenstelling niet zo handig. Ik ben niet echt fit en mijn moeder is bijna 80 en mijn zoontje vijf :D Maar misschien is het iets voor manlief, mijn zus en zwager en broer. Die zijn wat actiever :)

Waarom is Budva maar leuk voor een middagje? Klein of valt het tegen?

Durmitor NP en meer van Shkoder had ik al op de lijst staan. Ostrog Klooster ook maar ik las dat het erg steile wegen zijn dus ik weet niet of we daar echt zin in hebben (de helft heeft hoogtevrees :')) En ook daar moet je misschien wel wat fitter voor zijn?

Podgorica kunnen we geloof ik wel overslaan he? :D Al voelt het toch gek om een hoofdstad over te slaan _O-

Een dagje Bosnië lijkt me ook wel wat, dat is ook alweer te lang geleden (18 jaar :X). Is Trebinje wat of ben je niet in die buurt geweest?
  maandag 25 mei 2026 @ 00:35:30 #113
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220882372
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:19 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het in oktober minder druk zal zijn, maar we hebben besloten om de laatste nacht in de buurt van Dubrovnik door te brengen zodat we ook niet meer te ver hoeven te reizen op de dag dat we terugvliegen. Geeft sowieso wat meer rust. En Dubrovnik bezoeken is nooit een straf, is alweer 8 jaar geleden dat ik daar was.

"Het mausoleum" moest ik even opzoeken, ziet er mooi uit O+ Ik zie alleen wel iets staan van 500 treden, dat lijkt me in onze samenstelling niet zo handig. Ik ben niet echt fit en mijn moeder is bijna 80 en mijn zoontje vijf :D Maar misschien is het iets voor manlief, mijn zus en zwager en broer. Die zijn wat actiever :)

Waarom is Budva maar leuk voor een middagje? Klein of valt het tegen?

Durmitor NP en meer van Shkoder had ik al op de lijst staan. Ostrog Klooster ook maar ik las dat het erg steile wegen zijn dus ik weet niet of we daar echt zin in hebben (de helft heeft hoogtevrees :')) En ook daar moet je misschien wel wat fitter voor zijn?

Podgorica kunnen we geloof ik wel overslaan he? :D Al voelt het toch gek om een hoofdstad over te slaan _O-

Een dagje Bosnië lijkt me ook wel wat, dat is ook alweer te lang geleden (18 jaar :X). Is Trebinje wat of ben je niet in die buurt geweest?
Ik startte bij mijn reis (in 2022) ook vanuit Dubrovnik (dan in de stad zelf). Eerste en laatste nacht daar overnacht, scheelt inderdaad wel wat stress met halen van vliegtuig. Denk dat het in oktober wel te doen is met de grensovergang, was er zelf toen in september, waarbij ik toen vanuit Dubrovnik met de bus naar Budva ging en terug (na in Albanië te zijn geweest), vanuit Kotor weer terug naar Dubrovnik

Mausoleum is voor jullie dan inderdaad wat minder te doen, want het zijn inderdaad veel treden en het licht ook wat hoger, dus dan wordt dat er niet makkelijker op. Voor man, zus en zwager zou het natuurlijk wel kunnen, want het is wel iets wat je wil bezoeken. Maar gezien je bij het Ostrog klooster aangeeft dat het lastig wordt met steile wegen, dan is Lovenc NP (mausoleum) ook niet ideaal :+

Zelfde geldt eigenlijk voor de rit omhoog vanuit Kotor, maar die moet je wel echt gedaan hebben als je in Montenegro bent. Idem eigenlijk voor als je vanuit Budva richting Podgorica gaat. Dan ga je daar ook de berg op en heb je dus constant zicht op Budva, de zee en Sveti Stefan.

Podgorica ben ik zelf niet geweest (nou ja er doorheen gereden richting Shköder heen en terug), maar dat is geen stad voor toeristen nee, ook al is het wel een hoofdstad. Schijnt op zich wel wat te hebben, maar denk meer in de zin van goed om te wonen/leven niet om te bezoeken.

Wat Budva betreft. Dat is relatief klein ja. Het oude gedeelte is vrij compact, maar dan wel weer absoluut het bezoeken waard. Maar daarnaast is het vooral de badplaats van Montenegro. Dus vooral voor aan het strand liggen. Dat is voor mij niet interessant, maar zou voor jullie samenstelling dan juist weer wel wat kunnen zijn.

Ik ben wel een aantal jaren ervoor nog in Bosnië geweest. Dat vond ik een prachtig land en ook het beste eten van de voormalig Joegoslavische landen, maar in Trebinje ben ik nog niet geweest. Wel goede verhalen over gehoord en ziet er mooi uit.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  maandag 25 mei 2026 @ 00:38:18 #114
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220882376
Van de Balkan landen alleen Bulgarije en Moldavië nog niet gehad. Bulgarije wordt het vrijwel zeker volgend jaar september. Afgelopen jaar nog geprobeerd om Roemenië te combineren met een paar dagen Moldavië, maar dat was uiteindelijk niet handig te doen, dus daarom maar gelaten. Waarbij het ook meer is dat ik er wel een keer geweest wil zijn dan dat er echt veel te zien is.
pi_220883552
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 00:38 schreef Redefine het volgende:
Van de Balkan landen alleen Bulgarije en Moldavië nog niet gehad.
Moldavie wordt eigenlijk nooit als deel van de Balkan gezien, dus dat scheelt je alweer een land haha.
pi_220883560
Gek genoeg nog nooit naar de Balkan geweest.
Maar zitten echt een paar hele mooie landen tussen, prachtige natuur en sowieso bijzondere cultuur.

Staat al een tijdje op de lijst, ook vanwege de betaalbaarheid.
Wel vooral Westelijke regio, landen als Bulgarije en Roemenie trekken mij niet.
  maandag 25 mei 2026 @ 10:17:26 #117
13309 nostra
ask why
pi_220883641
Tvp voor reisje aankomende september Split-Trogir-Sarajevo-Mostar-Dubrovnik. Ben benieuwd.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 25 mei 2026 @ 10:50:30 #118
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_220883788
Aankomende zomer met het gezin een rondreis gepland door Albanië, Noord-Macedonië en Griekenland. We zouden eerst vliegen op Skopje, maar Lufthansa heeft die vlucht geschrapt. Het wordt nu Thessaloniki. Gelukkig e.e.a aan kunnen passen in de reis. Alleen de huurauto moeten we nu regelen vanuit Thessaloniki.

Heel veel zin in, we zijn nog nooit in die regio geweest. Ben erg benieuwd.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 25 mei 2026 @ 13:46:21 #119
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220885124
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:17 schreef nostra het volgende:
Tvp voor reisje aankomende september Split-Trogir-Sarajevo-Mostar-Dubrovnik. Ben benieuwd.
Split is een mooi uitgangspunt. Daar dan wel even de heuvel Marjan oplopen. Verder een dagtocht naar bijvoorbeeld Hvar. Trogir is ook leuk. Daar kun je ook met een boottocht naar toe.

In Sarajevo is het een te raden om de kabelbaan de berg op te nemen en dan daarna over de verlaten bobsleebaan te lopen. Erg indrukwekkend.
  maandag 25 mei 2026 @ 13:47:10 #120
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220885127
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Moldavie wordt eigenlijk nooit als deel van de Balkan gezien, dus dat scheelt je alweer een land haha.
Slovenië is eigenlijk ook geen Balkan. Nou ja een heel klein stukje.
  maandag 25 mei 2026 @ 14:28:29 #121
13309 nostra
ask why
pi_220885401
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 13:46 schreef Redefine het volgende:

[..]
Split is een mooi uitgangspunt. Daar dan wel even de heuvel Marjan oplopen. Verder een dagtocht naar bijvoorbeeld Hvar. Trogir is ook leuk. Daar kun je ook met een boottocht naar toe.

In Sarajevo is het een te raden om de kabelbaan de berg op te nemen en dan daarna over de verlaten bobsleebaan te lopen. Erg indrukwekkend.
Thanks voor de tips! We hebben een auto dus kunnen alle kanten op. :)
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 21:34:25 #122
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220888157
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 00:35 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ik startte bij mijn reis (in 2022) ook vanuit Dubrovnik (dan in de stad zelf). Eerste en laatste nacht daar overnacht, scheelt inderdaad wel wat stress met halen van vliegtuig. Denk dat het in oktober wel te doen is met de grensovergang, was er zelf toen in september, waarbij ik toen vanuit Dubrovnik met de bus naar Budva ging en terug (na in Albanië te zijn geweest), vanuit Kotor weer terug naar Dubrovnik

Mausoleum is voor jullie dan inderdaad wat minder te doen, want het zijn inderdaad veel treden en het licht ook wat hoger, dus dan wordt dat er niet makkelijker op. Voor man, zus en zwager zou het natuurlijk wel kunnen, want het is wel iets wat je wil bezoeken. Maar gezien je bij het Ostrog klooster aangeeft dat het lastig wordt met steile wegen, dan is Lovenc NP (mausoleum) ook niet ideaal :+

Zelfde geldt eigenlijk voor de rit omhoog vanuit Kotor, maar die moet je wel echt gedaan hebben als je in Montenegro bent. Idem eigenlijk voor als je vanuit Budva richting Podgorica gaat. Dan ga je daar ook de berg op en heb je dus constant zicht op Budva, de zee en Sveti Stefan.

Podgorica ben ik zelf niet geweest (nou ja er doorheen gereden richting Shköder heen en terug), maar dat is geen stad voor toeristen nee, ook al is het wel een hoofdstad. Schijnt op zich wel wat te hebben, maar denk meer in de zin van goed om te wonen/leven niet om te bezoeken.

Wat Budva betreft. Dat is relatief klein ja. Het oude gedeelte is vrij compact, maar dan wel weer absoluut het bezoeken waard. Maar daarnaast is het vooral de badplaats van Montenegro. Dus vooral voor aan het strand liggen. Dat is voor mij niet interessant, maar zou voor jullie samenstelling dan juist weer wel wat kunnen zijn.

Ik ben wel een aantal jaren ervoor nog in Bosnië geweest. Dat vond ik een prachtig land en ook het beste eten van de voormalig Joegoslavische landen, maar in Trebinje ben ik nog niet geweest. Wel goede verhalen over gehoord en ziet er mooi uit.
Ook al hou ik niet van die steile smalle weggetjes, ik probeer ze toch zoveel mogelijk wel te doen. Want de uitzichten zijn vaak wel fenomenaal O+ Maar we hebben ooit in Albanie bijvoorbeeld gehad dat de weg zo slecht werd dat we (in z'n achteruit) maar terug zijn gegaan, het werd echt gevaarlijk. Hopelijk zijn deze wegen wat beter, dan komt het goed :)

Budva kunnen we dan prima voor een ochtendje doen, en wellicht wat strand pakken (al weet ik niet hoe warm het nog is in oktober). En Sveti Stefan wil ik puur voor de naam al jaren heen :')

Bosnië is mijn favoriete land van voormalig Joegoslavie, dus daar ga ik graag nog eens heen O+

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 00:38 schreef Redefine het volgende:
Van de Balkan landen alleen Bulgarije en Moldavië nog niet gehad. Bulgarije wordt het vrijwel zeker volgend jaar september. Afgelopen jaar nog geprobeerd om Roemenië te combineren met een paar dagen Moldavië, maar dat was uiteindelijk niet handig te doen, dus daarom maar gelaten. Waarbij het ook meer is dat ik er wel een keer geweest wil zijn dan dat er echt veel te zien is.
Moldavië ben ik ook nog niet geweest, daar wil ik graag eens heen ooit. Ben je ook in Kosovo geweest? Ik toen het nog onderdeel van Joegoslavie was dus eigenlijk zou ik daar nog eens heen moeten om mijn Balkanbingokaart vol te krijgen :)

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:09 schreef bianconeri het volgende:
Gek genoeg nog nooit naar de Balkan geweest.
Maar zitten echt een paar hele mooie landen tussen, prachtige natuur en sowieso bijzondere cultuur.

Staat al een tijdje op de lijst, ook vanwege de betaalbaarheid.
Wel vooral Westelijke regio, landen als Bulgarije en Roemenië trekken mij niet.
Absoluut eens doen :Y Al is de betaalbaarheid helaas wel steeds minder. Voor Slovenië en Kroatie betaal je inmiddels echt de hoofdprijs. Wat dat betreft zijn vooral Bosnië en Albanië nog redelijk onontdekt door het massatoerisme, hoewel het in Albanië ook al aan het veranderen is. Ik vind het de mooiste regio van Europa O+

quote:
Toffe trip! Ik ben op alle plekken geweest (tijdens verschillende reizen). Dat gaat heel tof worden! _O_

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:50 schreef Knutknuttsson het volgende:
Aankomende zomer met het gezin een rondreis gepland door Albanië, Noord-Macedonië en Griekenland. We zouden eerst vliegen op Skopje, maar Lufthansa heeft die vlucht geschrapt. Het wordt nu Thessaloniki. Gelukkig e.e.a aan kunnen passen in de reis. Alleen de huurauto moeten we nu regelen vanuit Thessaloniki.

Ook een mooie reis in het vooruitzicht _O_ Leuk dat er gelijk wat toffe trips worden gepost in het topic O+
  maandag 25 mei 2026 @ 22:53:27 #123
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220888705
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:34 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ook al hou ik niet van die steile smalle weggetjes, ik probeer ze toch zoveel mogelijk wel te doen. Want de uitzichten zijn vaak wel fenomenaal O+ Maar we hebben ooit in Albanie bijvoorbeeld gehad dat de weg zo slecht werd dat we (in z'n achteruit) maar terug zijn gegaan, het werd echt gevaarlijk. Hopelijk zijn deze wegen wat beter, dan komt het goed :)

Budva kunnen we dan prima voor een ochtendje doen, en wellicht wat strand pakken (al weet ik niet hoe warm het nog is in oktober). En Sveti Stefan wil ik puur voor de naam al jaren heen :')

Bosnië is mijn favoriete land van voormalig Joegoslavie, dus daar ga ik graag nog eens heen O+
[..]
Moldavië ben ik ook nog niet geweest, daar wil ik graag eens heen ooit. Ben je ook in Kosovo geweest? Ik toen het nog onderdeel van Joegoslavie was dus eigenlijk zou ik daar nog eens heen moeten om mijn Balkanbingokaart vol te krijgen :)
[..]
Absoluut eens doen :Y Al is de betaalbaarheid helaas wel steeds minder. Voor Slovenië en Kroatie betaal je inmiddels echt de hoofdprijs. Wat dat betreft zijn vooral Bosnië en Albanië nog redelijk onontdekt door het massatoerisme, hoewel het in Albanië ook al aan het veranderen is. Ik vind het de mooiste regio van Europa O+
[..]
Toffe trip! Ik ben op alle plekken geweest (tijdens verschillende reizen). Dat gaat heel tof worden! _O_
[..]
Ook een mooie reis in het vooruitzicht _O_ Leuk dat er gelijk wat toffe trips worden gepost in het topic O+
In Kosovo ben ik ook geweest ja. Prizren is erg mooi. Prishtina dan weer niet (wist ik al, maar dat kwam qua reisplanning wel het beste uit), maar het dan wel weer een studentenstad vibe met veel mensen op straat en toch wel sfeer,

De wegen zijn in Montenegro wel ok, van wat ik mij kan herinneren. Al reed ik zelf niet dus dan is dat altijd anders. In Montenegro overigens nog wel het voordeel van betalen met de euro. Maar wel opletten dat je bij geld opnames gewoon kosten betaald, ondanks dus de euro.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:55:33 #124
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220890257
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:14 schreef MaJo het volgende:
Schop van 8 jaar!

Dénk dat het in oktober wel meevalt bij de grens, maar voor de zekerheid beter niet op een zaterdag rijden.
Sluit me aan bij de tips van Redefine! Perast heeft zeer weinig parkeergelegenheid dus ga vroeg als je erheen wil, anders ben je verplicht om het over te slaan. Maar hopelijk valt het ook hier mee aangezien je buiten het seizoen gaat.

Budva kwam op mij over als het Salou van de Balkan, kwam er pas achter toen ik daar een rondje ging lopen op mn solo-trip. Allemaal disco-muziek en van die groepen jongeren in zwembaden waar je dan barkrukken in hebt zitten.. er was een tijd dat ik dit geweldig had gevonden, 25 jaar geleden. :) Denk dat je moeder van bijna 80 op zich ook wel klaar is met flugels atten.

Durmitor daarentegen heeft echt zoveel natuurschoon, rij vooral de Durmitor-ring (soms wel redelijk spannend maar er zijn hetere vuren in de omgeving qua auto-rijden) en bezoek als je in Zabljak bent ook het zwarte meer. Is ook voor je moeder prima te 'lopen' (geasfalteerd er naartoe) als je niet de hike om het andere meer erbij pakt. De Tara Canyon is ook erg vet om te rijden, Pluzine mooie uitvalsbasis maar in dat stadje weinig te beleven.
Gourmetten of steengrillen?
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:11:23 #125
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220890355
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:50 schreef Knutknuttsson het volgende:

Thessaloniki is een toffe stad! Ik heb in 2024 hetzelfde rondje gedaan, startend in Skopje. Als je richting Albanië gaat is Metsovo wel een leuke tussenstop voor lunch. Ioáninna vond ik niet zo spannend maar Vikos-kloof in de buurt wel een aanrader!

Daarna in Zuid-Albanië is Gjirokaster leuk en Ksamil al is dat laatste wel toeristisch. De route langs de kut richting Himäre en Vlorë is leuk om te rijden. Berat in het midden had je waarschijnlijk al gezien, ook leuk voor een bezoek.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:15:09 #126
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220890379
quote:
Heerlijke trip en geniet vooral van de route tussen Mostar en Sarajevo, met name dan tussen Mostar en Jablanica. Voor mij persoonlijk het mooiste stukje autoweg in Europa die ik gereden heb, samen met de eerder genoemde Durmitor-ring in Montenegro. Toch altijd jammer dat je op het verkeer moet letten terwijl je lekker om je heen wil kijken.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 13:09:05 #127
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220891058
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:55 schreef Silenus het volgende:

[..]
Dénk dat het in oktober wel meevalt bij de grens, maar voor de zekerheid beter niet op een zaterdag rijden.
Sluit me aan bij de tips van Redefine! Perast heeft zeer weinig parkeergelegenheid dus ga vroeg als je erheen wil, anders ben je verplicht om het over te slaan. Maar hopelijk valt het ook hier mee aangezien je buiten het seizoen gaat.

Budva kwam op mij over als het Salou van de Balkan, kwam er pas achter toen ik daar een rondje ging lopen op mn solo-trip. Allemaal disco-muziek en van die groepen jongeren in zwembaden waar je dan barkrukken in hebt zitten.. er was een tijd dat ik dit geweldig had gevonden, 25 jaar geleden. :) Denk dat je moeder van bijna 80 op zich ook wel klaar is met flugels atten.

Durmitor daarentegen heeft echt zoveel natuurschoon, rij vooral de Durmitor-ring (soms wel redelijk spannend maar er zijn hetere vuren in de omgeving qua auto-rijden) en bezoek als je in Zabljak bent ook het zwarte meer. Is ook voor je moeder prima te 'lopen' (geasfalteerd er naartoe) als je niet de hike om het andere meer erbij pakt. De Tara Canyon is ook erg vet om te rijden, Pluzine mooie uitvalsbasis maar in dat stadje weinig te beleven.
3x raden op welke dag we aankomen en de grens overgaan? :') Goede beslissing dan wel om de terugweg op een vrijdag te doen en niet zaterdagochtend als we 's middags het vliegtuig moeten halen ^O^

Durmitor NP staat zeker op de planning :Y En mijn moeder is nog aardig fit hoor, maar teveel klimmen is wat onhandig. Flinke wandelingen lukken nog prima :) Ze is wat dat betreft fitter dan ik ben :') :@

Flugels atten zitten we allemaal niet op te wachten nee, maar een leuk strand voor de vijfjarige is natuurlijk wel een optie :)
  dinsdag 26 mei 2026 @ 16:01:48 #128
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220892089
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:15 schreef Silenus het volgende:

[..]
Heerlijke trip en geniet vooral van de route tussen Mostar en Sarajevo, met name dan tussen Mostar en Jablanica. Voor mij persoonlijk het mooiste stukje autoweg in Europa die ik gereden heb, samen met de eerder genoemde Durmitor-ring in Montenegro. Toch altijd jammer dat je op het verkeer moet letten terwijl je lekker om je heen wil kijken.
Dat stuk tussen Mostar en Sarajevo is een hele mooie route ja. Tussen Split en Mostar overigens ook wel, maar dan een stapje lager.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')