abonnement Unibet Coolblue
pi_149995439


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
pi_149995487
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 16:44 schreef DonJames het volgende:

Oh dear -O-
Even een systeembeheerder erop zetten?
pi_149995597
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 16:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Even een systeembeheerder erop zetten?
Ehm, ja, een systeembeheerder.. Als het écht niet anders kan, ik kom liever niet bij die kwibus :')
pi_149995784
Ok. Probleem.

Er is een tijdje terug een office update geweest die alle activex form objecten heeft verneukt als je er mee werkte. Niets werkte meer. Oplossing was: alle exd files verwijderen en verder blij zijn.

Maar niet als je dus een bestand opgeslagen hebt op de office 2013 machine, en deze geopend wil krijgen op een office 2010 machine. Lukt niet! Allerlei vage fout meldingen. Zodra ik eerst alle activex objecten uit het bestand sloop op de office 2013 machine en het dan opsla, dan gaat het wel gewoon goed in office 2010. Maargoed. Klote dus en een kort leermomentje: activex objecten zijn kennelijk kut.

Maargoed: now what? Hoe pak ik dit het beste aan? Kan ik die office 2013 update die dit heeft veroorzaakt niet verwijderen?

background info:
http://excelmatters.com/2(...)ks-activex-controls/
http://support2.microsoft.com/kb/2920734 < ze raden aan deze te verwijderen, maar hoe dan?
pi_149995878
Configuratiescherm -> Software verwijderen -> Daar kan je ergens een vinkje aanzetten dat updates ook moeten worden weergegeven. Krijg je het dan weg?
pi_149995908
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 16:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ehm, ja, een systeembeheerder.. Als het écht niet anders kan, ik kom liever niet bij die kwibus :')
Je hoeft er ook niet te komen, je stuurt een mailtje of belt hem op hij kijkt op je scherm mee en lost het op, of in ieder geval zo zou het kunnen werken.
pi_149995914
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 17:00 schreef Viezze het volgende:
Configuratiescherm -> Software verwijderen -> Daar kan je ergens een vinkje aanzetten dat updates ook moeten worden weergegeven. Krijg je het dan weg?
Helaas pindakaas, daar staan de office updates niet meer bij kennelijk sinds 2013 / 365.
Probeerde een reinstall maar rarara die was ook al van de laatste versie

wel dit gevonden for now
http://www.excelclout.com(...)ctivex-controls-fix/

dat maar eens proberen. De updates staan niet in de lijst iig bij mij

edit:
volgens die site dit in een bat bestand gezet en de boel gedraaid. Rollback naar 15.0.4667.1002 ofwel november 2014 (vóór de faal update van december)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
@echo off

IF EXIST "%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX86\officec2rclient.exe" (
"%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX86\officec2rclient.exe" /update user updatetoversion=15.0.4667.1002
)

IF EXIST "%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX86\integratedoffice.exe" (
"%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX86\integratedoffice.exe" REPAIRUI RERUNMODE version=15.0.4667.1002
)

IF EXIST "%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX64\officec2rclient.exe" (
"%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX64\officec2rclient.exe" /update user updatetoversion=15.0.4667.1002
)

IF EXIST "%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX64\integratedoffice.exe" (
"%programfiles%\Microsoft Office 15\ClientX64\integratedoffice.exe" REPAIRUI RERUNMODE version=15.0.4667.1002
)

edit 2: rollback geslaagd, maar files gesaved met faal update niet meer te openen
Ik had een projectje in versie 10 en versie 11. Zeg maar. Versie 10 is voor het laatst gesaved in november (voor de update) en versie 11 na de update (januari dit jaar). Nu mijn excel netjes terug is naar de november 2014 status is versie 11 corrupt: crasht excel.

Oplossing blijkt vooralsnog het volgende:

1. Ik kwam er met een file diff (winmerge) achter wat er intern in de excel files veranderd is (versie 10 en 11 renamen naar zip, uitpakken en dan files vergelijken) voor en na de update en met wat trial en error kwam ik er achter dat alleen vbaproject.bin van versie 10 naar 11 verplaatsen voldoende effect heeft. Echter: daar staan alle macros en andere meuk in die je nodig hebt (behalve macros die op een sheet staan)

2. http://www.rondebruin.nl/win/s9/win002.htm met dit script alle forms en modules etc geexporteerd uit versie 11.

>>> even geen tijd af te schrijven, edit later tot een begrijpbaarder verhaal <<<

[ Bericht 10% gewijzigd door Holy_Goat op 24-02-2015 18:22:12 ]
  dinsdag 24 februari 2015 @ 21:31:49 #8
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150007830
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 17:01 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Helaas pindakaas, daar staan de office updates niet meer bij kennelijk sinds 2013 / 365.
Probeerde een reinstall maar rarara die was ook al van de laatste versie

wel dit gevonden for now
http://www.excelclout.com(...)ctivex-controls-fix/

dat maar eens proberen. De updates staan niet in de lijst iig bij mij

edit:
volgens die site dit in een bat bestand gezet en de boel gedraaid. Rollback naar 15.0.4667.1002 ofwel november 2014 (vóór de faal update van december)
[ code verwijderd ]

edit 2: rollback geslaagd, maar files gesaved met faal update niet meer te openen
Ik had een projectje in versie 10 en versie 11. Zeg maar. Versie 10 is voor het laatst gesaved in november (voor de update) en versie 11 na de update (januari dit jaar). Nu mijn excel netjes terug is naar de november 2014 status is versie 11 corrupt: crasht excel.

Oplossing blijkt vooralsnog het volgende:

1. Ik kwam er met een file diff (winmerge) achter wat er intern in de excel files veranderd is (versie 10 en 11 renamen naar zip, uitpakken en dan files vergelijken) voor en na de update en met wat trial en error kwam ik er achter dat alleen vbaproject.bin van versie 10 naar 11 verplaatsen voldoende effect heeft. Echter: daar staan alle macros en andere meuk in die je nodig hebt (behalve macros die op een sheet staan)

2. http://www.rondebruin.nl/win/s9/win002.htm met dit script alle forms en modules etc geexporteerd uit versie 11.

>>> even geen tijd af te schrijven, edit later tot een begrijpbaarder verhaal <<<
Shit, ik wist dat ik deze link hier toch had moeten plaatsen toen ik em afgelopen week tegen kwam: http://blogs.technet.com/(...)r-2014-updates-.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150010069
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Shit, ik wist dat ik deze link hier toch had moeten plaatsen toen ik em afgelopen week tegen kwam: http://blogs.technet.com/(...)r-2014-updates-.aspx
Thanks, die link ken ik dan weer niet maar beschrijft meer van hetzelfde. Ik heb de issue al weken maar nog geen tijd voor gehad er echt werk van te maken (en ik werkte op een werk laptop van een bedrijf dus had er ook niet direct last van).

Een uitgebreider post volgt nog. Slaaptijd nu, ik hoest nog als een zeehond. Beuh
pi_150021896
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 21:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

lokquote
Uitgeprobeerd, en werkend gebleken:

Issue:
Office files met activeX objecten die je eerder hebt gemaakt en wilt openen met een office versie van NA de foute activeX update doen het niet meer. Om dit te herstellen kunje een van de vele artikelen volgen, maar vaak helpt het om office af te sluiten en dan alle exd files weg te gooien > reboot > office opnieuw starten. Je kunt de files nu wel weer gewoon goed bewerken en alles werkt weer.

Het probleem is echter dat office versies die de de update nog niet hebben de file nu niet meer normaal kunnen openen en gebruiken. Als je de foute update ongedaan hebt gemaakt kun je de file zelf ook niet meer goed gebruiken. Super irritant als je klanten hebt die met office versies werken die niet al te vaak geupdate worden om diverse redenen.

In het kort:
- rollback update office 2013 naar november en disable updates (zie post hierboven)
- exporteer (automatisch of handmatig) de classes modules forms en sheet code
- hernoem de xlsm naar zip
- opende zip en gooi vbaprojects.bin weg
- hernoem de zip terug naar xlsm
- open de xlsm, voeg lege module toe aan code, save.
- heropen en importeer weer alle classes modules forms sheet codes etc
- Je kunt nu alle activex objecten weggooien zonder dat Excel crasht. Je file is nu ook weer goed bruikbaar in niet geupdate versies van office!


... maar dus nog niet in wel geupdate versies. Hoop dat MS snel met een fix komt

[ Bericht 23% gewijzigd door Holy_Goat op 25-02-2015 10:29:52 ]
  woensdag 25 februari 2015 @ 14:25:58 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_150029564
Ik heb een excelsheet met meerdere bladen (stuk of 30)

op elk blad staan een aantal onderdelen met hoeveelheden. Nu wil ik weten hoeveel onderdelen ik in totaal nodig heb.

Voorbeeld:

Blad 1
Tandwiel 3

blad 2
tandwiel 2

Dan wil ik in blad 3 zien dat ik in totaal 5 tandwielen nodig heb. Deze info staat los van elkaar in cellen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? De onderdelen staan niet op dezelfde cellen in de bladen. Ik zit te denken aan een ALS/IF formule, maar daar kom ik zo snel niet mee uit.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_150033203
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 14:25 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een excelsheet met meerdere bladen (stuk of 30)

op elk blad staan een aantal onderdelen met hoeveelheden. Nu wil ik weten hoeveel onderdelen ik in totaal nodig heb.

Voorbeeld:

Blad 1
Tandwiel 3

blad 2
tandwiel 2

Dan wil ik in blad 3 zien dat ik in totaal 5 tandwielen nodig heb. Deze info staat los van elkaar in cellen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? De onderdelen staan niet op dezelfde cellen in de bladen. Ik zit te denken aan een ALS/IF formule, maar daar kom ik zo snel niet mee uit.
=VERT.ZOEKEN("tandwiel";Blad1!A1:B8;2;ONWAAR)+VERT.ZOEKEN("tandwiel";Blad2!A1:B8;2;ONWAAR)
Aldus.
pi_150033496
quote:
2s.gif Op woensdag 25 februari 2015 16:11 schreef Z het volgende:

[..]

=VERT.ZOEKEN("tandwiel";Blad1!A1:B8;2;ONWAAR)+VERT.ZOEKEN("tandwiel";Blad2!A1:B8;2;ONWAAR)
Ik verwacht alleen dat de ene keer er tandwiel staat en de volgende keer Tandwiel, dan nog eens kroonwiel, spie, boutje enz....

Maar als er alleen steeds dezelfde tekst staat dan werkt het wel. :D

Als ik kannonvinnie was zou ik de bladen gewoon zo aanpassen dat de aantallen wel altijd op de gewenste plaatsen ingevuld worden.
pi_150033600
In dat geval zou je een lijstje kunnen maken met

Tandwiel
Kroonwiel
Spie
Boutje

En daar naar verwijzen ipv "tandwiel"

Dat probleem met wel of geen hoofdletters zou je met een paar minuten werk zo kunnen wijzigen dmv find and replace natuurlijk
pi_150034004
Of met =HOOFDLETTERS().
Aldus.
pi_150035604
En dan heeft een type noob weer eens een typefout gemaakt en vind je het nog niet of moet je deze nog aan je lijst toevoegen.

Hier op het bedrijf kan ik van 1 productgroep de volgende spellingen vinden, en dan heb ik de woorden met een naam achter productkern nog weggelaten.
quote:
PRODUCT KERN
Product M
PRODUCT M MET INL. DESSIN
PRODUCTHOLTKERN
PRODUCTKERN
PRODUCTHOLTKERN
PRODUCTKERN
PRODUKTKERN V.K.
PRODUKTKERN VK
PRODUKTKERN VOORKANT
PRODUKTKERN
PRODUKTKERNEN
PROEFKERN
PROEFMODEL
PROEFMODEL RECHTHOEK EN OVAAL
:D

Leuk creatieve naamgeving, maar daarom adviseer ik ook dat de bladen zo opgezet worden dat de aantallen die kannovinnie wil optellen altijd in dezelfde kolom worden ingevuld.
  woensdag 25 februari 2015 @ 19:35:50 #17
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150040004
quote:
2s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:24 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Uitgeprobeerd, en werkend gebleken:

Issue:
Office files met activeX objecten die je eerder hebt gemaakt en wilt openen met een office versie van NA de foute activeX update doen het niet meer. Om dit te herstellen kunje een van de vele artikelen volgen, maar vaak helpt het om office af te sluiten en dan alle exd files weg te gooien > reboot > office opnieuw starten. Je kunt de files nu wel weer gewoon goed bewerken en alles werkt weer.

Het probleem is echter dat office versies die de de update nog niet hebben de file nu niet meer normaal kunnen openen en gebruiken. Als je de foute update ongedaan hebt gemaakt kun je de file zelf ook niet meer goed gebruiken. Super irritant als je klanten hebt die met office versies werken die niet al te vaak geupdate worden om diverse redenen.

In het kort:
- rollback update office 2013 naar november en disable updates (zie post hierboven)
- exporteer (automatisch of handmatig) de classes modules forms en sheet code
- hernoem de xlsm naar zip
- opende zip en gooi vbaprojects.bin weg
- hernoem de zip terug naar xlsm
- open de xlsm, voeg lege module toe aan code, save.
- heropen en importeer weer alle classes modules forms sheet codes etc
- Je kunt nu alle activex objecten weggooien zonder dat Excel crasht. Je file is nu ook weer goed bruikbaar in niet geupdate versies van office!

... maar dus nog niet in wel geupdate versies. Hoop dat MS snel met een fix komt
'grappig', die lokquote werkte niet! :o
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 25 februari 2015 @ 19:37:31 #18
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150040080
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 17:26 schreef Basp1 het volgende:
En dan heeft een type noob weer eens een typefout gemaakt en vind je het nog niet of moet je deze nog aan je lijst toevoegen.

Hier op het bedrijf kan ik van 1 productgroep de volgende spellingen vinden, en dan heb ik de woorden met een naam achter productkern nog weggelaten.

[..]

:D

Leuk creatieve naamgeving, maar daarom adviseer ik ook dat de bladen zo opgezet worden dat de aantallen die kannovinnie wil optellen altijd in dezelfde kolom worden ingevuld.
Of een sheet met alle toegestane producten en die dmv gegevensvalidatie checken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150040777
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Of een sheet met alle toegestane producten en die dmv gegevensvalidatie checken.
Ook mogelijk. Zou je dan daarbij de gegevens validatie lijst ook als term bij het zoeken kunnen gebruiken?

Wie weet wat er nog meer voor vage gegevens op de oorspronkelijke sheets staan.

Altijd mooi vele mogelijke oplossing die allemaal wel het gewenste resultaat kunnen opleveren.

Maar eigenlijk zouden we voor de "mooiste" oplossing moeten weten hoe die sheets van de vraagsteller tot stand gekomen zijn. Als ze door mensen zo in excel ingetypt zijn zou ik idd voor gegevens validatie gaan. Maar als het vage exportsheets vanuit een Erp of cad of... pakket zijn zou ik de exports zo aanpassen dat de kolommen bekend zijn ipv te gaan klooien met zoeken op woorden die kunnen variëren.
  woensdag 25 februari 2015 @ 19:59:32 #20
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150041017
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2015 19:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ook mogelijk. Zou je dan daarbij de gegevens validatie lijst ook als term bij het zoeken kunnen gebruiken?
Gewoon overal een dropdownlijstje :Y Je kan zelf wel wat intikken, maar als dat niet in de lijst voorkomt kan je een melding maken dat je het product op sheet X moet toevoegen. En in die sheet zou je dan ook meteen de totalen kunnen laten zien.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150050215
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 16:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik verwacht alleen dat de ene keer er tandwiel staat en de volgende keer Tandwiel, dan nog eens kroonwiel, spie, boutje enz....

Maar als er alleen steeds dezelfde tekst staat dan werkt het wel. :D

Als ik kannonvinnie was zou ik de bladen gewoon zo aanpassen dat de aantallen wel altijd op de gewenste plaatsen ingevuld worden.
vert.zoeken en som.als is niet hoofdlettergevoelig, de overige elementen zijn natuurlijk wel een probleem.

De meest elegante maar ook moeilijke oplossing blijft het noteren van alle sheet namen die je wilt sommeren in kolom A zetten (in dit geval loopt dit van A1:A30). De producten die je wilt sommeren in kolom B zetten. In ieder van de sheets staat de naam van het product in kolom A (tot max 50 in dit geval) en het aantal in kolom B.

De formule in kolom C voor elk van de regels in kolom B:
=SOMPRODUCT(SOM.ALS(INDIRECT("'"&A1:A30&"'!A1:A50");B1;INDIRECT("'"&A1:A30&"'!B1:B50")))
uiteraard de formule niet via een enter invoeren maar je CTRL SHIFT ENTER combinatie gebruiken.
pi_150174174
Ik heb even twee excel vraagjes:

1. Hoe kan je er voor zorgen dat bij een data validation drop down list het dropdownpijltje altijd zichtbaar is ipv alleen maar als je op de betreffende cel gaat staan?

2. Is er een mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel en welke kolommen teruggekoppeld worden (in het nieuw geopende tabblad) als je op een waarde uit een draaitabel klikt.
Ik heb een sheet met een behoorlijk aantal kolommen (zowel ruwe data als formules) en daar heb ik wat draaitabellen van gemaakt. Nu geeft hij echter veel meer info terug als dat ik wil hebben en sommige info geeft hij juist weer niet. Is er een mogelijkheid om dat zelf aan te passen?
  zondag 1 maart 2015 @ 13:15:22 #23
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150175126
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:34 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb even twee excel vraagjes:

1. Hoe kan je er voor zorgen dat bij een data validation drop down list het dropdownpijltje altijd zichtbaar is ipv alleen maar als je op de betreffende cel gaat staan?
Workaround:http://www.excelcampus.com/tips/drop-list-arrow-always-visible/
quote:
2. Is er een mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel en welke kolommen teruggekoppeld worden (in het nieuw geopende tabblad) als je op een waarde uit een draaitabel klikt.
Ik heb een sheet met een behoorlijk aantal kolommen (zowel ruwe data als formules) en daar heb ik wat draaitabellen van gemaakt. Nu geeft hij echter veel meer info terug als dat ik wil hebben en sommige info geeft hij juist weer niet. Is er een mogelijkheid om dat zelf aan te passen?
Teveel info kan je wegfilteren, lijkt me. Te weinig info lijkt mij niet de bedoeling..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150175247
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:34 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb even twee excel vraagjes:

1. Hoe kan je er voor zorgen dat bij een data validation drop down list het dropdownpijltje altijd zichtbaar is ipv alleen maar als je op de betreffende cel gaat staan?

2. Is er een mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel en welke kolommen teruggekoppeld worden (in het nieuw geopende tabblad) als je op een waarde uit een draaitabel klikt.
Ik heb een sheet met een behoorlijk aantal kolommen (zowel ruwe data als formules) en daar heb ik wat draaitabellen van gemaakt. Nu geeft hij echter veel meer info terug als dat ik wil hebben en sommige info geeft hij juist weer niet. Is er een mogelijkheid om dat zelf aan te passen?
1. De manier van qu63 is een leuke oplossing. Nadeel hiervan is dat het plaatje wat gebruikt wordt natuurlijk niet klikbaar is. Er is een andere manier en dat is het gebruik van een Input-form. Een zogenaamde combo box. Nadeel van die combo-box is alleen weer dat het "zweeft" boven je werkblad en daardoor je bij veranderingen in je layout je altijd moet rommelen.

2. Nee er is geen mogelijkheid om dat te beinvloeden. Je krijgt altijd al je data te zien. Je zou een macro moeten gebruiken om dat te wijzigen.
  zondag 1 maart 2015 @ 13:48:21 #25
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150175822
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 13:19 schreef snabbi het volgende:

[..]

1. De manier van qu63 is een leuke oplossing. Nadeel hiervan is dat het plaatje wat gebruikt wordt natuurlijk niet klikbaar is. Er is een andere manier en dat is het gebruik van een Input-form. Een zogenaamde combo box. Nadeel van die combo-box is alleen weer dat het "zweeft" boven je werkblad en daardoor je bij veranderingen in je layout je altijd moet rommelen.

2. Nee er is geen mogelijkheid om dat te beinvloeden. Je krijgt altijd al je data te zien. Je zou een macro moeten gebruiken om dat te wijzigen.
Maar als je op het 'pijltje' klikt dan ga je naar t dropdown menu ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150176506
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 13:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar als je op het 'pijltje' klikt dan ga je naar t dropdown menu ;)
Ik zal het wel fout doen. Ik klik op de cel D2 en krijg toch echt de vraag naar een andere cel te gaan ipv het menu?
:?

Pas als je de cel actief hebt gemaakt wordt de pijl van je eigen cel over die van D2 geprojecteerd.
pi_150176874
Dank beiden!

Ik meende ooit een keer gezien te hebben dat dat dropdown pijltje op een makkelijke manier altijd zichtbaar te maken is, maar dat zal dan waarschijnlijk iets anders zijn geweest. Ik kreeg het al niet gevonden en jullie zeggen ook dat het niet op een directe manier kan. Het is ook niet zo'n groot probleem, ik vind het alleen wat mooier/duidelijker.

wat betreft mijn tweede puntje: jammer dat dat niet kan!
Ik hou voor een groep collega's wat draaitabellen bij en zou graag willen creeren dat ze vanuit die draaitabellen en duidelijker en bondiger informatietabblaadje krijgen te zien, zonder info die er voor hun toch niet toe doet.
Vreemd eigenlijk dat je niet gewoon kan aangeven wat je wel en niet terug wilt krijgen aan gegevens uit zo'n draaitabelrapportje.
pi_150177119
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 14:31 schreef vivelafete het volgende:
wat betreft mijn tweede puntje: jammer dat dat niet kan!
Ik hou voor een groep collega's wat draaitabellen bij en zou graag willen creeren dat ze vanuit die draaitabellen en duidelijker en bondiger informatietabblaadje krijgen te zien, zonder info die er voor hun toch niet toe doet.
Vreemd eigenlijk dat je niet gewoon kan aangeven wat je wel en niet terug wilt krijgen aan gegevens uit zo'n draaitabelrapportje.
Meestal moet je juist een extra veld toevoegen in bijvoorbeeld de kolomweergave van je draaitabel voor mensen die niet weten hoe dit werkt. Bijvoorbeeld in plaats van alleen het totaal bedrag, een extra break-down naar de datums die optellen naar dit bedrag.

De dubbelklik is gewoon alle rauwe output, dus tja...
pi_150178928
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 14:39 schreef snabbi het volgende:

[..]

Meestal moet je juist een extra veld toevoegen in bijvoorbeeld de kolomweergave van je draaitabel voor mensen die niet weten hoe dit werkt. Bijvoorbeeld in plaats van alleen het totaal bedrag, een extra break-down naar de datums die optellen naar dit bedrag.

De dubbelklik is gewoon alle rauwe output, dus tja...
Dat ik niet alles ie zien kreeg is mijn eigen schuld, ik had in de data source namelijk niet alle kolommen meegenomen :@

Maar dan nog:
ik krijg mijn rauwe data uit SAP, waar ook een aantal kolommen in staan die enkel voor verdere formules interessant zijn. Mijn draaitabel wil ik zo overzichtelijk mogelijk houden (in dit geval enkel de aantallen van binnen gekomen orders) en met de dubbelklik krijgen ze meer achterliggende informatie te zien. Nu is dat niet zo overzichtelijk omdat het gaat om nogal een groot aantal kolommen. Ik kan dat natuurlijk wel oplossen door de layout van de rauwe data aan te passen en dan de data source zo instellen dat er alleen hetgeen ik wil teruggekoppeld wordt, maar veel makkelijker zou zijn als ik gewoon in de draaitabelopties de kolommen uit de rauwe data kan aanvinken die bij dubbelklik worden weergegeven. Dat zou ik wel een handig vinden.
pi_150179241
Dat kan je oplossen met een macro. Ik had min of meer hetzelfde probleem.

Ik heb het opgelost door een tabel te maken met daarin de naam van de pivottable, de kolomnaam en de nieuwe naam van de kolommen die ik wil weergeven. Op deze manier kan ik ook zelf de volgorde bepalen zonder de data source aan te passen.
pi_150214647
Goedemiddag,

ik heb een soort van 22x22-matrix opgesteld. Daarin zitten allerlei codes verwerkt, bijvoorbeeld 'aa'. Nu wil ik dat hij uit eenzelfde matrix (op een ander tabblad) de waarden optelt waar in de oorspronkelijke matrix de waarde 'aa' staat. Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik dit kan uitvoeren?

Dus:



aa moet dan 86 worden.

Bvd :)
pi_150215001
Maak een nieuwe tabel met 22x22 rijen en zet de code + waarde naast elkaar. Dat rekent een stuk makkelijker. :P Je kan dan zelfs een draaitabel toevoegen. ^O^

Tabel:
plaats_links, plaats_rechts, code, waarde
Plaats 1, Plaats 1, aa, 20
Plaats 3, Plaats 1, aa, 38
Plaats 3, Plaats 4, aa, 28

De codes en waardes kan je makkelijk opzoeken door middel van INDEX met 2x MATCH.
  maandag 2 maart 2015 @ 15:07:28 #33
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150215069
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2015 14:49 schreef hello_moto1992 het volgende:
Goedemiddag,

ik heb een soort van 22x22-matrix opgesteld. Daarin zitten allerlei codes verwerkt, bijvoorbeeld 'aa'. Nu wil ik dat hij uit eenzelfde matrix (op een ander tabblad) de waarden optelt waar in de oorspronkelijke matrix de waarde 'aa' staat. Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik dit kan uitvoeren?

Dus:

[ afbeelding ]

aa moet dan 86 worden.

Bvd :)
http://thinketg.com/how-t(...)ex-match-or-vlookup/
Hiermee kan je de locatie van de 'aa's achterhalen, en daarmee de locatie's van de getallen in je andere matrix. En die dan bij elkaar optellen.

Of je sheet verbouwen zodat het makkelijker gaat :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150234820
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2015 14:49 schreef hello_moto1992 het volgende:
Goedemiddag,

ik heb een soort van 22x22-matrix opgesteld. Daarin zitten allerlei codes verwerkt, bijvoorbeeld 'aa'. Nu wil ik dat hij uit eenzelfde matrix (op een ander tabblad) de waarden optelt waar in de oorspronkelijke matrix de waarde 'aa' staat. Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik dit kan uitvoeren?

Dus:

[ afbeelding ]

aa moet dan 86 worden.

Bvd :)
Easy:
=SOM.ALS(B2:F6;"aa";I2:M6)
of
=SOMMEN.ALS(B2:F6;I2:M6"aa")
(de tweede voor als je nog meer voorwaarden wil gaan stellen).

Verschillende tabbladen maakt niets uit, zolang je tabel maar even lang en breed blijft.
  woensdag 4 maart 2015 @ 12:01:26 #35
406087 Heeinz
Ik schrik hiervan
pi_150277999
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een kolom met e-mailadressen die ik al benaderd heb, en een kolom met e-mailadressen die ik nog moet benaderen. Echter staan in de tweede kolom ook een aantal (ik schat 25) e-mailadressen die ook in de eerste kolom staan, hoe kan ik deze hieruit halen?
pi_150298711
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 12:01 schreef Heeinz het volgende:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een kolom met e-mailadressen die ik al benaderd heb, en een kolom met e-mailadressen die ik nog moet benaderen. Echter staan in de tweede kolom ook een aantal (ik schat 25) e-mailadressen die ook in de eerste kolom staan, hoe kan ik deze hieruit halen?
Door verticaal te zoeken.
Filter de kolom die je terug laat komen, verwijder die gegevens die iets terugkoppelen en dan hou je de nog niet benaderde adressen over.
pi_150299203
Ik heb ook nog een vraag.

ik heb een overzicht van een aantal draaitabellen die elk hun eigen data source hebben in een tabblad, maar die wel een paar overeenkomende kolommen hebben. Nu wil ik die door 1 slicer allemaal tegelijk laten filteren.
Weet iemand hoe je dit doet?

Ik heb al geprobeerd relationships te creëren , maar aangezien hetgeen ik wil filteren niet allemaal unieke gegevens zijn lukt dat niet.
  zondag 8 maart 2015 @ 02:07:35 #38
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150409365
Hellup!

Kan het ongetwijfeld vinden in de (spaanse!) help van Excel, maar ik heb nogal haast en weinig tijd :{ Daarnaast is het voor Fok, dus jullie moeten me helpen :P

Ik heb een aantal spelers die een getal moeten raden. Degene die er het dichtst bij zit krijgt 3 punten, de op één na beste 2 punten en de op 2 na beste 1 punt. Zie voorbeeld:



Hoe doe ik dat?? :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 8 maart 2015 @ 03:48:04 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150410548
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 02:07 schreef flipsen het volgende:
Hellup!

Kan het ongetwijfeld vinden in de (spaanse!) help van Excel, maar ik heb nogal haast en weinig tijd :{ Daarnaast is het voor Fok, dus jullie moeten me helpen :P

Ik heb een aantal spelers die een getal moeten raden. Degene die er het dichtst bij zit krijgt 3 punten, de op één na beste 2 punten en de op 2 na beste 1 punt. Zie voorbeeld:

[ afbeelding ]

Hoe doe ik dat?? :?
Met een hulpkolom die het verschil tussen de voorspelling en de uitkomst berekent, en daarna een =RANG()-functie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150411490
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 03:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met een hulpkolom die het verschil tussen de voorspelling en de uitkomst berekent, en daarna een =RANG()-functie.
Wat zou er dan gebeuren als in bovenstaand voorbeeld het antwoord 7 ipv 8 is?
  zondag 8 maart 2015 @ 08:36:27 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150411848
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat zou er dan gebeuren als in bovenstaand voorbeeld het antwoord 7 ipv 8 is?
Dan zijn speler 2 en 3 allebei #1, en speler 4 is #3.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150412746
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 22:05 schreef vivelafete het volgende:
Ik heb ook nog een vraag.

ik heb een overzicht van een aantal draaitabellen die elk hun eigen data source hebben in een tabblad, maar die wel een paar overeenkomende kolommen hebben. Nu wil ik die door 1 slicer allemaal tegelijk laten filteren.
Weet iemand hoe je dit doet?

Ik heb al geprobeerd relationships te creëren , maar aangezien hetgeen ik wil filteren niet allemaal unieke gegevens zijn lukt dat niet.
Wanneer je niet werkt met dezelfde data-set, zal je het via macro's moeten oplossen.
Als het dezelfde data-set is dan kan je gebruik maken van connections.

zie ook: http://www.mrexcel.com/fo(...)-excel-2010-a-3.html
  zondag 8 maart 2015 @ 10:41:17 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150413183
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat zou er dan gebeuren als in bovenstaand voorbeeld het antwoord 7 ipv 8 is?
quote:
Met RANG krijgen identieke getallen dezelfde rang. De aanwezigheid van identieke getallen heeft echter wel invloed op de rang van de daaropvolgende getallen. Als bijvoorbeeld het getal 10 twee keer voorkomt in een lijst met gehele getallen die in oplopende volgorde zijn geselecteerd, en rang 5 heeft, krijgt het getal 11 rang 7 (er is geen getal met rang 6).
https://support.office.co(...)03-9d8c-c279cf99f723
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 8 maart 2015 @ 11:31:46 #44
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_150413964
Muchas gracias a todos, ik ga ermee aan de slag. De kans dat 2 spelers er net zo dichtbij zitten is overigens bijzonder klein :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_150415326
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 11:31 schreef flipsen het volgende:
Muchas gracias a todos, ik ga ermee aan de slag. De kans dat 2 spelers er net zo dichtbij zitten is overigens bijzonder klein :P
Vergeet overigens niet even je verschil absoluut te maken via de functie ABS.

ABS(Voorspelling - werkelijk)
pi_150529287
Zou graag voor elkaar krijgen dat cellen automatisch een kleur krijgen. Dus vanuit een keuzemenu kan er gekozen worden uit rij(A) Appel, Banaan of Sinaasappel. De cellen er na worden dan automatisch groen, geel en of rood.

Heb al wat met voorwaardelijk opmaak zitten puzzelen maar nog niet iets gevonden wat werkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door jpajs op 11-03-2015 14:23:25 ]
Jeroentje.
  woensdag 11 maart 2015 @ 14:41:32 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150530211
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:11 schreef jpajs het volgende:
Zou graag voor elkaar krijgen dat cellen automatisch een kleur krijgen. Dus vanuit een keuzemenu kan er gekozen worden uit rij(A) Appel, Banaan of Sinaasappel. De cellen er na worden dan automatisch groen, geel en of rood.

Heb al wat met voorwaardelijk opmaak zitten puzzelen maar nog niet iets gevonden wat werkt.
Welke versie? Dat scheelt nogal.

In ieder geval komt het ongeveer neer op

Voorwaardelijke opmaak >> Nieuwe regel >> Celwaarde is gelijk aan >> "Appel" >> Opmaak (kies achtergrond groen) >> OK.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150530365
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke versie? Dat scheelt nogal.

In ieder geval komt het ongeveer neer op

Voorwaardelijke opmaak >> Nieuwe regel >> Celwaarde is gelijk aan >> "Appel" >> Opmaak (kies achtergrond groen) >> OK.
Excel 2010. Oke dan heb je de cel A1 met het woord appel groen. Maar ik wil dan graag A1 tot en met A5 groen maken. Zal wel net zo simpel zijn maar ik zie het even niet.
Jeroentje.
  woensdag 11 maart 2015 @ 14:49:44 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150530461
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:46 schreef jpajs het volgende:

[..]

Excel 2010. Oke dan heb je de cel A1 met het woord appel groen. Maar ik wil dan graag A1 tot en met A5 groen maken. Zal wel net zo simpel zijn maar ik zie het even niet.
Oh niet alleen de cel zelf maar ook de cellen erna. Sorry, die had ik niet scherp.

Dan moet je kiezen voor

(selecteer alle cellen die een kleur moeten krijgen) Voorwaardelijke opmaak >> Nieuwe regel >> Formule is >> =$A$1="Appel" >> Opmaak (kies achtergrond groen) >> OK.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150531854
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 14:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh niet alleen de cel zelf maar ook de cellen erna. Sorry, die had ik niet scherp.

Dan moet je kiezen voor

(selecteer alle cellen die een kleur moeten krijgen) Voorwaardelijke opmaak >> Nieuwe regel >> Formule is >> =$A$1="Appel" >> Opmaak (kies achtergrond groen) >> OK.
He super, regel kleuren gaat werken. Was de "" vergeten te plaatsen. (OJA)

Moest in de formule nog even een $ weghalen en kreeg uiteindelijk drie regels met.
=$A5="Appel" en gekopieerd over een groot gebied =$A$5:$G$170

[ Bericht 1% gewijzigd door jpajs op 11-03-2015 16:38:57 ]
Jeroentje.
pi_150555662


[ Bericht 100% gewijzigd door jpajs op 12-03-2015 21:46:57 (Gelukkig) ]
Jeroentje.
pi_150579254
Ik kan m'n gas- en elektriciteitsgegevens uitlezen en opslaan in een excel file. Echter, alle meetgegevens staan in 1 cel. Hoe kan ik nu de meetgegevens verdelen over meerdere cellen zodat ik grafieken etc kan maken ?
Uitleg: cel A2 bevat de waarde 3007.975,"180","gas","P1-Poort"," ","15-01-2015 08:00:00"
Nu wil ik graag de afzonderlijke items onderbrengen in 6 verschillende cellen, wie kan helpen ?

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_150580138
Data -> Text to Columns. De komma (,) is dan de delimiter.
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_150602953
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2015 21:36 schreef Watertornado het volgende:
Data -> Text to Columns. De komma (,) is dan de delimiter.
Super bedankt !
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zaterdag 14 maart 2015 @ 09:52:04 #55
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_150626399
Van a1 tot a10 heb ik namen ingevuld. Van b1 tot tot g10 waarden (getallen) met elke rij de getallen die horen bij de naam. Bijv b1 tot g1 horen bij a1, b2 tot g2 bij a2 etc.

vanaf a12 tot a21 staan dezelfde namen als a1 tot a10 en b12 t/m b21 staan de totalen van de waardes die ik boven heb ingevuld (b1 t/m g10). Bij kolom C (c12 t/m c21) staan ook de totalen maar dan van een andere waarde.

Nu wil ik a12 t/m c21 sorteren op kolom b (groot naar klein) alleen kolom a en c moeten meebewegen zodat het nog steeds bij dezelfde naam hoort. Hoe doe ik dit?
pi_150626774
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 09:52 schreef Che_ het volgende:
Van a1 tot a10 heb ik namen ingevuld. Van b1 tot tot g10 waarden (getallen) met elke rij de getallen die horen bij de naam. Bijv b1 tot g1 horen bij a1, b2 tot g2 bij a2 etc.

vanaf a12 tot a21 staan dezelfde namen als a1 tot a10 en b12 t/m b21 staan de totalen van de waardes die ik boven heb ingevuld (b1 t/m g10). Bij kolom C (c12 t/m c21) staan ook de totalen maar dan van een andere waarde.

Nu wil ik a12 t/m c21 sorteren op kolom b (groot naar klein) alleen kolom a en c moeten meebewegen zodat het nog steeds bij dezelfde naam hoort. Hoe doe ik dit?
Selecteer A12 t/m C21. Kies nu Sorteren en filteren en vervolgens aangepast sorteren.
In dit scherm kan je precies selecteren hoe de sortering moet plaatsvinden.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 10:26:11 #57
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_150626856
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 10:20 schreef snabbi het volgende:

[..]

Selecteer A12 t/m C21. Kies nu Sorteren en filteren en vervolgens aangepast sorteren.
In dit scherm kan je precies selecteren hoe de sortering moet plaatsvinden.
Dit had ik al gedaan en op kolom b gesorteerd alleen de functies van kolom a en c bewogen niet op de juiste manier mee. Dus dan krijg je het verkeerde totaal bij de verkeerde naam.
pi_150626888
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 10:26 schreef Che_ het volgende:

[..]

Dit had ik al gedaan en op kolom b gesorteerd alleen de functies van kolom a en c bewogen niet op de juiste manier mee. Dus dan krijg je het verkeerde totaal bij de verkeerde naam.
De inhoud van de cellen zullen mee bewegen, maar aangezien je aangeeft dat het om functies gaat in A blijft dit wellicht alsnog waarden tonen die je niet wenst.
Kan je het bestand online zetten? (bijvoorbeeld via www.mijnbestand.nl en vervolgens hier de link plaatsen (desnoods in mijn prive)).
  zaterdag 14 maart 2015 @ 10:49:29 #59
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_150627211
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 10:29 schreef snabbi het volgende:

[..]

De inhoud van de cellen zullen mee bewegen, maar aangezien je aangeeft dat het om functies gaat in A blijft dit wellicht alsnog waarden tonen die je niet wenst.
Kan je het bestand online zetten? (bijvoorbeeld via www.mijnbestand.nl en vervolgens hier de link plaatsen (desnoods in mijn prive)).
Zit op mobiel en heb bestand op computer thuis.

Kolom a bevat geen functies, alleen namen. Maar b12 (functie van deze cel is het totaal van een bepaalde waarde van rij 1, dus totaal van a1 tot g1, b13 totaal van rij 2 etc.) hoort bij a12 dus als ik sorteer op kolom b dan bewegen alleen de namen bij kolom a.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 10:51:38 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_150627246
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 10:49 schreef Che_ het volgende:

[..]

Zit op mobiel en heb bestand op computer thuis.

Kolom a bevat geen functies, alleen namen. Maar b12 (functie van deze cel is het totaal van een bepaalde waarde van rij 1, dus totaal van a1 tot g1, b13 totaal van rij 2 etc.) hoort bij a12 dus als ik sorteer op kolom b dan bewegen alleen de namen bij kolom a.
Dat is logisch. de functie zal iets van SOM(B1:B13) zijn? Zolang die waarden niet meebewegen met kolom A zal kolom B ook niet veranderen.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_150627318
Je functie in B12 veranderen naar
=som.als($B$1:$G$13;A12)
  zaterdag 14 maart 2015 @ 11:09:55 #62
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_150627607
Maar ik heb niet som.als maar aantal.als
  zaterdag 14 maart 2015 @ 13:31:49 #63
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_150630854
Ok het is gelukt om te sorteren op totalen en rijen te laten mee bewegen alleen het sorteren gebeurt niet automatisch als ik de waarden aanpas.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 09:57:15 #64
119756 bloodacolyte
opzoek naar de kern
pi_150876530
Mensen,

Voor een project voor scouting heb ik ongeveer 180 stukken touw nodig varierend tussen de 99 en 130 cm. Ik heb rollen van 60m touw gekocht, 33 stuks. Is er een manier om met excel uit te vinden hoe ik deze rollen touw met zo weinig mogelijk afval stukjes kan verknippen?

mvg,
"Het leven is een pijpkaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel."
  zaterdag 21 maart 2015 @ 10:01:01 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150876570
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 09:57 schreef bloodacolyte het volgende:
Mensen,

Voor een project voor scouting heb ik ongeveer 180 stukken touw nodig varierend tussen de 99 en 130 cm. Ik heb rollen van 60m touw gekocht, 33 stuks. Is er een manier om met excel uit te vinden hoe ik deze rollen touw met zo weinig mogelijk afval stukjes kan verknippen?

mvg,
Er zit wel een solver in Excel die met wat goede wil het probleem voor je op kan lossen. Echter denk ik in dit specifieke geval dat, aangezien je 'maar' 33 rollen hebt, de hoeveelheid afval niet opweegt tegen het werk dat je eraan hebt. Gewoon bij rol 1 beginnen met knippen, en als je aan de laatste 5 meter begint even puzzelen welke stukken je daaruit kan halen zodat je niks overhoudt.

Overigens kan ik je ook nog eens, uit eigen ervaring, vertellen dat op een rol van 60 meter niet precies 60 meter zit. Kan best een halve meter schelen, en daarmee is je berekening meteen nutteloos.

En waarom heb je eigenlijk bijna 2 kilometer touw gekocht, als je ergens tussen de 178 en 234 meter nodig hebt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Janneke141 op 21-03-2015 10:36:16 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 21 maart 2015 @ 10:42:16 #66
119756 bloodacolyte
opzoek naar de kern
pi_150877077
ik ga die solver eens proberen, thanx.
we wouden eens weten wat de beste manier van knippen is, als je een biertje drinkt gaat het soms over dat soort onderwerpen :P ik zie dat ik een type foutje heb gemaakt (zaterdag ochtend... ) het moet zijn: 990 en 1300 cm...
"Het leven is een pijpkaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel."
pi_150877167
Gewoon elk stukje touw 990 knippen en het laatste stukje is dan iets langer, de tijd dat je met excel gaat klooien had je die stukjes al geknipt. :)
  zaterdag 21 maart 2015 @ 10:50:42 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150877207
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 10:48 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon elk stukje touw 990 knippen en het laatste stukje is dan iets langer, de tijd dat je met excel gaat klooien had je die stukjes al geknipt. :)
Als je specifieke maten nodig hebt (even gokken - lijnen voor een lelievlet) dan werkt dat natuurlijk niet. En dan wil je, met deze maten, ook geen stukken van 5 meter overhouden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150877249
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 10:42 schreef bloodacolyte het volgende:
ik ga die solver eens proberen, thanx.
we wouden eens weten wat de beste manier van knippen is, als je een biertje drinkt gaat het soms over dat soort onderwerpen :P ik zie dat ik een type foutje heb gemaakt (zaterdag ochtend... ) het moet zijn: 990 en 1300 cm...
Kan je eens doorgeven wat je precies nodig hebt qua maten? Ik wil het wel eens proberen :P
  zaterdag 21 maart 2015 @ 11:21:24 #70
119756 bloodacolyte
opzoek naar de kern
pi_150877744
ik wou dat ik at kon, maat dit hebben we gisteravond bedacht, en nig niet uitgewerkt
"Het leven is een pijpkaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel."
  zaterdag 21 maart 2015 @ 11:54:05 #71
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_150878429
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 11:21 schreef bloodacolyte het volgende:
ik wou dat ik at kon, maat dit hebben we gisteravond bedacht, en nig niet uitgewerkt
Post eens exact hoeveel je van elke maat nodig hebt.

Overigens nog best een ingewikkeld probleem :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Holy_Goat op 21-03-2015 12:53:14 ]
pi_150989833
Heeft iemand een idee waarom de VLOOKUP() een error weergeeft?
pi_150989968
Staat er toevallig in de ene cel (B2) bijvoorbeeld Achterhoek met een spatie ervoor/erachter en andersom (kolom G) niet? Of vice versa?
pi_150990043
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:06 schreef Viezze het volgende:
Staat er toevallig in de ene cel (B2) bijvoorbeeld Achterhoek met een spatie ervoor/erachter en andersom (kolom G) niet? Of vice versa?
Nope.

http://www.megafileupload(...)li_240315161738.xlsx
  dinsdag 24 maart 2015 @ 17:20:48 #75
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_150990390
quote:
Jawel. In cel G2 staat nog een spatie na Achterhoek, in B2 niet. ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_150990500
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 17:20 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Jawel. In cel G2 staat nog een spatie na Achterhoek, in B2 niet. ;)
Klopt inderdaad. Thanks :)
pi_150991562
Zeg, wil je in vervolg je antwoorden wel even verifiëren?
pi_151131856
Met TEKST.SAMENVOEGEN(F1;E1;G1) staat er in een cel dit: +0.18-0.1111
maar hoe zet ik dit nou om naar een formule zodat hij deze som uitrekent? Zodat 0.0689 er komt te staan?

De INDIRECT functie werkt op de een of andere manier niet..
  maandag 30 maart 2015 @ 12:56:07 #79
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151186624
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 19:11 schreef Maryn. het volgende:
Met TEKST.SAMENVOEGEN(F1;E1;G1) staat er in een cel dit: +0.18-0.1111
maar hoe zet ik dit nou om naar een formule zodat hij deze som uitrekent? Zodat 0.0689 er komt te staan?

De INDIRECT functie werkt op de een of andere manier niet..
=F1+E1+G1
?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151189611
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 12:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

=F1+E1+G1
?
F1 = "+0.1"
E1 = "8-0.1"
G1 = "111" :D

Ik verwacht dat er iets vreemds in een/meerdere van die cellen staat anders hoef je voor 2 cijfers geen 3 cellen als tekst bij elkaar te voegen. Het plusteken voor de 0.18 komt bij mij in ieder geval bij een tekst samenvoegen niet autmagisch ervoor te staan. ;)
  maandag 30 maart 2015 @ 15:14:41 #81
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151190710
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 14:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

F1 = "+0.1"
E1 = "8-0.1"
G1 = "111" :D

Ik verwacht dat er iets vreemds in een/meerdere van die cellen staat anders hoef je voor 2 cijfers geen 3 cellen als tekst bij elkaar te voegen. Het plusteken voor de 0.18 komt bij mij in ieder geval bij een tekst samenvoegen niet autmagisch ervoor te staan. ;)
Kijk, die info had ik nog niet ;)

De waarden zijn inclusief aanhalingstekens?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151204125


Als ik dan =indirect(H1) dan krijg ik #VERW!....
pi_151204372
En als je alleen het minnetje indirect doet? Getallen zijn getallen.
Aldus.
pi_151204695
Is kolom F alleen plus/min? Of evt andere rekenkundige tekens? Want dan kan je het zo oplossen:

(Ik ben bij A begonnen)
In vierde kolom:
1=ALS(B1="-";-C1;C1
Vijfde kolom:
1=A1+D1
  maandag 30 maart 2015 @ 21:37:12 #85
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151205619
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:09 schreef Z het volgende:
En als je alleen het minnetje indirect doet? Getallen zijn getallen.
Behalve als ze als "0.0124" opgeslagen zijn, dan is het tekst..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151205696
Ik kreeg het ook al niet werkend. Ik ga ervan uit dat Maryn. de "." als instelling heeft.
Aldus.
pi_151206171
=SOM(E1;TEKST.SAMENVOEGEN(F1;G1))
Aldus.
  maandag 30 maart 2015 @ 22:03:23 #88
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151206846
quote:
3s.gif Op maandag 30 maart 2015 21:50 schreef Z het volgende:
=SOM(E1;TEKST.SAMENVOEGEN(F1;G1))
Voor zekerheid: =SOM(E1;TEKST.SAMENVOEGEN(F1;G1))*1
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151206936
Aldus.
pi_151450135
Ik heb een aantal van onderstaande grafieken:


Nu moeten de stippen vervangen worden door logo's van bedrijven. Is dat te automatiseren? Het is anders zo gruwelijk veel werk ...
Aldus.
pi_151652133
Ik heb één kolom van +- 3000 websites die door elkaar heen eindigen op .nl en op .be. Nu wil ik één kolom met .nl websites en één kolom met .be websites. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Al gezocht op iets wat lijkt op 'IF ends with, then ....' of 'Filter on last 3 characters' maar niets concreets kunnen vinden. Het lijkt me niet zo heel lastig, of wel?

Ik heb trouwens de Engelse versie van Office.

Hoop dat iemand kan helpen. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 13 april 2015 @ 18:13:31 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151652212
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:11 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb één kolom van +- 3000 websites die door elkaar heen eindigen op .nl en op .be. Nu wil ik één kolom met .nl websites en één kolom met .be websites. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Al gezocht op iets wat lijkt op 'IF ends with, then ....' of 'Filter on last 3 characters' maar niets concreets kunnen vinden. Het lijkt me niet zo heel lastig, of wel?

Ik heb trouwens de Engelse versie van Office.

Hoop dat iemand kan helpen. :)
De functie =RIGHT(cel;3) levert je ".be" of ".nl". Daar kan je vast wel iets mee doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_151652318
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De functie =RIGHT(cel;3) levert je ".be" of ".nl". Daar kan je vast wel iets mee doen.
Ik vond echt een minuut geleden hetzelfde antwoord hier. Dankje! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_151655217
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:16 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik vond echt een minuut geleden hetzelfde antwoord hier. Dankje! :)
Stel je nu voor dat je ook top level domains hebt met 3 letters (of zelfs meer) zoals .com, dan zou je bovenstaande oplossing kunnen gebruiken in combinatie met een =FIND functie, waarbij je op de punt zoekt bij de .nl.
Beter onethisch dan oneetbaar
  maandag 13 april 2015 @ 19:50:53 #95
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_151656026
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 18:11 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb één kolom van +- 3000 websites die door elkaar heen eindigen op .nl en op .be. Nu wil ik één kolom met .nl websites en één kolom met .be websites. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Al gezocht op iets wat lijkt op 'IF ends with, then ....' of 'Filter on last 3 characters' maar niets concreets kunnen vinden. Het lijkt me niet zo heel lastig, of wel?

Ik heb trouwens de Engelse versie van Office.

Hoop dat iemand kan helpen. :)
Je had ook de auto filter aan kunnen slingeren - filter op tekst eindigend met - copy paste

Als het een eenmalige exercitie ik tenminste
pi_151656044
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2015 19:32 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Stel je nu voor dat je ook top level domains hebt met 3 letters (of zelfs meer) zoals .com, dan zou je bovenstaande oplossing kunnen gebruiken in combinatie met een =FIND functie, waarbij je op de punt zoekt bij de .nl.
En dan hopen dat er geen subdomeinen tussen staan. :P
  maandag 13 april 2015 @ 20:09:30 #97
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151656811
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 19:51 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

En dan hopen dat er geen subdomeinen tussen staan. :P
Filter dan op de eerste keer dat er .nl/ in de cel staat, en mocht er alleen fok.nl in staan, plak dan achter iedere URL een / :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151657010
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Filter dan op de eerste keer dat er .nl/ in de cel staat, en mocht er alleen fok.nl in staan, plak dan achter iedere URL een / :P
Dit.is.nl.fok.nl succes :P
  maandag 13 april 2015 @ 20:23:53 #99
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151657433
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2015 20:14 schreef sylvesterrr het volgende:

[..]

Dit.is.nl.fok.nl succes :P
• Plak er een / achter.
(Dit.is.nl.fok.nl/)
• Zoek naar de eerste keer dat er .nl/ in voor komt.
(.nl/)
• Win!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151657817
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 20:23 schreef qu63 het volgende:

[..]

• Plak er een / achter.
(Dit.is.nl.fok.nl/)
• Zoek naar de eerste keer dat er .nl/ in voor komt.
(.nl/)
• Win!
Ah, nu snap ik em. :D
  donderdag 16 april 2015 @ 08:19:21 #101
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_151732629
Ik heb een spreadsheet waar ik datums onder elkaar invul met daarachter een aantal kolommen met data relevant voor die dag.
Nu zou ik graag alleen de weekdagen er in hebben en dan vervolgens 2 witregels (zaterdag/zondag) en na dan weer gewoon verder gaan. Het is namelijk zo dat ik een deel van de data in dit formaat aangeleverd krijg en anders iedere keer als ik nieuwe data aanmaak handmatig iedere 6e en 7e rij moet wissen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik automatisch elke 6e en 7e rij wissen met een standaard functie? Ik heb de witregels namelijk nodig voor overzicht en om handmatig een optelsommetje ergens te kunnen maken van de week.

Voorbeeld van de spreadsheet in de spoiler, kolommen heb ik even bij elkaar getrokken om de informatie te wissen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  donderdag 16 april 2015 @ 08:24:55 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151732681
Maak even een hulpkolom (A) met 'gewone' getallen waarvan de eerste overeenkomt met de eerste datum in de lijst. In de kolom voor de datums komt

=ALS(REST(A1;7)<2;"";A1)

En stel je de celeigenschappen van de datumkolom in op het juiste datumformat. Zou goed moeten gaan.

-Edit- even herlezend: dit levert een lijst met datums met weekdagen en witregels voor de weekenddagen. Maar als je elke zesde en zevende regel helemaal leeg wil hebben, dan moet je een macro gaan gebruiken. Daar ben ik niet zo goed in, dus daar moet dan maar even iemand anders bij helpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 16 april 2015 @ 10:51:05 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151735799
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 08:24 schreef Janneke141 het volgende:
Maak even een hulpkolom (A) met 'gewone' getallen waarvan de eerste overeenkomt met de eerste datum in de lijst. In de kolom voor de datums komt

=ALS(REST(A1;7)<2;"";A1)

En stel je de celeigenschappen van de datumkolom in op het juiste datumformat. Zou goed moeten gaan.

-Edit- even herlezend: dit levert een lijst met datums met weekdagen en witregels voor de weekenddagen. Maar als je elke zesde en zevende regel helemaal leeg wil hebben, dan moet je een macro gaan gebruiken. Daar ben ik niet zo goed in, dus daar moet dan maar even iemand anders bij helpen.
Een macro hoeft niet per se, in mijn financiële overzicht maak ik automatisch een witregel na de zondag, en stop ik na 31 december.
Mijn datums beginnen in A3 met 1 januari
Daarna in A4: =ALS(WEEKDAG(A3+1;2)=1;"";A3+1)
A5 en verder (doortrekken naar beneden): =ALS(OF(A4=DATUM(JAAR($A$3);12;31);A4=" ");" ";ALS(A4="";A3+1;ALS(WEEKDAG(A4;2)=7;"";A4+1)))

Met wat aanpassingen kan je volgens mij wel bereiken wat Barcaconia wil :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151824638
Vraagje,

Als ik in Tabblad-1 een V zet in een cel, wil ik graag dat ik in Tabblad-2 een verwijzing kan maken naar die cel met de V. Dat kan in nog wel, maar eigenlijk moet die V dan veranderen in de datum dat ik die V daar neer heb gezet in Tabblad-1.

Dus op 29-3-15 zet ik een V in Cel-A1 op Tabblad-1, dan moet op Tabblad 2 in cel huppeldepup de datum 29-3-15 en dat moet ook die datum blijven.

Enig idee?
  zondag 19 april 2015 @ 16:09:13 #105
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151827705
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 14:44 schreef Crimineel87 het volgende:
Vraagje,

Als ik in Tabblad-1 een V zet in een cel, wil ik graag dat ik in Tabblad-2 een verwijzing kan maken naar die cel met de V. Dat kan in nog wel, maar eigenlijk moet die V dan veranderen in de datum dat ik die V daar neer heb gezet in Tabblad-1.

Dus op 29-3-15 zet ik een V in Cel-A1 op Tabblad-1, dan moet op Tabblad 2 in cel huppeldepup de datum 29-3-15 en dat moet ook die datum blijven.

Enig idee?
Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151851734
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 16:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..
Sub vandaag()
'
' vandaag Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+q
'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 20 april 2015 @ 12:15:32 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151855008
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 10:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Sub vandaag()
'
' vandaag Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+q
'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub
En dat dan ook nog naar sheet 2 ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 26 april 2015 @ 18:12:23 #108
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152046835
Ik ben in mijn chronologische lijst op zoek naar de waarden die horen bij iedere eerste dag van het jaar. Voor 2010 is dat 15 augustus, voor 2011, 2 februari, etc. Hetzelfde voor de laatste dag van het jaar. VERGELIJKEN() met de -1 of 1 parameter aan het einde geeft een #N/B of ik krijg de laatste cel uit mn range. Als ik dan eenmaal de juiste dag heb hoef ik alleen nog maar een paar cellen naar rechts op te schuiven voor de juiste waarde, maar dat lukt me wel ;)

Iemand enig idee hoe ik verder kan?

-edit-
Laatste dag van het jaar is me ondertussen gelukt:
VERT.ZOEKEN(INDEX(A3:A999;VERGELIJKEN(DATUM(U15;12;31);A3:A999;1));A3:E999;4;WAAR)

-edit2-
d'oh!
Als ik de laatste kan vinden dan is de volgende natuurlijk de eerste:
=VERT.ZOEKEN(INDEX(A3:A999;VERGELIJKEN(DATUM(U15;1;1);A3:A999;1)+1);A3:E999;4;WAAR)

-edit3-
Fuck it, het werkt toch niet :X

[ Bericht 10% gewijzigd door qu63 op 26-04-2015 19:47:51 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 26 april 2015 @ 21:03:25 #109
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152052332
Ok, nu wel: VERT.ZOEKEN(INDEX($A$3:$A$999;SOMPRODUCT(VERGELIJKEN(1;--($A$3:$A$999>DATUM(U$15;1;1));0));1);$A$3:$E$999;5;WAAR) voor de eerste datum in een jaar en VERT.ZOEKEN(INDEX($A$3:$A$999;SOMPRODUCT(VERGELIJKEN(1;--($A$3:$A$999>DATUM(U$15+1;1;1));0))-1;1);$A$3:$E$999;4;WAAR) voor de laatste.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152098213
Beste Forumleden,

Ik wil in excel een optie toevoegen waarbij als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, XFC4 met 1 waarde omhoog gaat. Ik heb het volgende gedaan:
1. Bij XFC5 heb ik waarde 0 ingevoerd (hier begin ik mee)
2. Bij XFC4 heb ik de volgende formule ingevoerd: =IF(XFC1>=C5;XFC5+1;XFC5)

Ik krijg inderdaad dat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald dat XFC4, 1 wordt. Het probleem is alleen dat XFC4 steeds 1 wordt elke keer als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, terwijl ik juist wil dat XFC4 elke keer met 1 omhoog gaat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald.

Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ik in excel voor elkaar krijg dat als ik dubbelklik op een cel de waarde 1 wordt en als ik er weer op dubbelklik het 0 wordt en omgekeerd. Deze functie zat namelijk in een standaard format wat ik heb gebruikt, maar heb ik perongeluk weggehaald en ik kan niet meer vinden hoe ik dit terug krijg.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb excel 2013 (Engels)
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:31:43 #111
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152098376
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:24 schreef Anatomy01 het volgende:
Beste Forumleden,

Ik wil in excel een optie toevoegen waarbij als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, XFC4 met 1 waarde omhoog gaat. Ik heb het volgende gedaan:
1. Bij XFC5 heb ik waarde 0 ingevoerd (hier begin ik mee)
2. Bij XFC4 heb ik de volgende formule ingevoerd: =IF(XFC1>=C5;XFC5+1;XFC5)

Ik krijg inderdaad dat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald dat XFC4, 1 wordt. Het probleem is alleen dat XFC4 steeds 1 wordt elke keer als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, terwijl ik juist wil dat XFC4 elke keer met 1 omhoog gaat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald.
Dat zou met een macro kunnen, de standaard formules doen alleen wat jij hierboven al beschreven hebt.
quote:
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ik in excel voor elkaar krijg dat als ik dubbelklik op een cel de waarde 1 wordt en als ik er weer op dubbelklik het 0 wordt en omgekeerd. Deze functie zat namelijk in een standaard format wat ik heb gebruikt, maar heb ik perongeluk weggehaald en ik kan niet meer vinden hoe ik dit terug krijg.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb excel 2013 (Engels)
Dat zal dan een formulier of een macroknop geweest kunnen zijn
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152100624
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:04:09 #113
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152106417
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
Macro's zijn helaas niet mijn sterkste kant, maar het zou iets moeten als:
wanneer XFC1 veranderd én hoger is dan C5, dan de huidige waarde van XFC4, +1.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152110301
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
quote:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'Hier plaats ik code zodat alleen wijzigingen
'plaatsvinden bij het veranderen van de cel XFC1 of C5.
'Dit om te voorkomen dat je macro op hol slaat bij elke wijziging.

'Let op, mochten de getallen in C5 of XFC1 dus afhankelijk zijn van
'andere cellen moet je dit wel toevoegen

'Target is hier de cel die wijzigt! Dit kan dus elke cel in je werkblad zijn
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Then
'deze code wordt alleen uitgevoerd wanneer de gewijzigde cel XFC1 of C5 is.
'de dollar tekens zijn verplicht!
If Range("XFC1").Value >= Range("C5").Value Then
Range("XFC4").Value = Range("XFC4").Value + 1
End If
End If

End Sub
Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
pi_152115216
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

[..]

Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.
pi_152115568
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.
ALT+F11 :P
pi_152142076
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

[..]

Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doet :D. Ik heb het in de VB editor van het betreffende werkblad gezet en hij werkt inderdaad als cel C5 veranderd, maar niet als XFC1 veranderd en dit is nu juist wat ik heel graag wil. Ik denk dat ik ook snap wat er fout gaat, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet oplossen. In XFC1 staat namelijk een formule (=SUMIFS(G:G;B:B;"="&1;H:H;"="&TODAY()) en hier wordt dus de waarde mee berekent. In het stukje zeg je dat als de waarde XFC1 (of C5) afhankelijk is van andere cellen, je dit moet toevoegen, maar het gaat hier om kolommen.
Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
  donderdag 30 april 2015 @ 14:23:24 #118
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152152040
- Win7-Excel 2013/Engelstalig

Ik ben bezig met het identificeren van toeleveringen van artikelen en loop tegen wat problemen.
Een uniek item (heeft gelukkig een unieke barcode) komt binnen en ik wil graag de datum van dat ding hebben wanneer die voor het eerst binnenkomt.
Doordat we die dingen laten repareren komt hetzelfde artikel uiteindelijk weer opnieuw binnen met dezelfde boekingscode.
Dus komt hij 2x binnen.
Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in wanneer die voor de tweede keer binnenkomt (of zelfs 3 of 4de keer wanneer er iets mis is gegaan) maar wanneer die voor het eerst is binnen gekomen.

Nu kan ik filteren op oudste bovenaan (als ik het via een VLookUp doe) maar wil het dummy-proof maken want voor het geval die sortering vergeten wordt dan moet het nog blijven werken.

Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.

De formule doet wat ie moet doen maar sumproduct is met 180.000 records erg traag.

Iemand anders een idee?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152153724
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:

Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?
pi_152153893
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?
Nee, er gebeurt dan niks.
pi_152154837
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:

Iemand anders een idee?
De standaard filter van excel gebruiken zodat men in de bovenste rij deze zoek regels kan ingeven?
  donderdag 30 april 2015 @ 16:25:32 #122
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152154920
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
- Win7-Excel 2013/Engelstalig

Ik ben bezig met het identificeren van toeleveringen van artikelen en loop tegen wat problemen.
Een uniek item (heeft gelukkig een unieke barcode) komt binnen en ik wil graag de datum van dat ding hebben wanneer die voor het eerst binnenkomt.
Doordat we die dingen laten repareren komt hetzelfde artikel uiteindelijk weer opnieuw binnen met dezelfde boekingscode.
Dus komt hij 2x binnen.
Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in wanneer die voor de tweede keer binnenkomt (of zelfs 3 of 4de keer wanneer er iets mis is gegaan) maar wanneer die voor het eerst is binnen gekomen.

Nu kan ik filteren op oudste bovenaan (als ik het via een VLookUp doe) maar wil het dummy-proof maken want voor het geval die sortering vergeten wordt dan moet het nog blijven werken.

Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.

De formule doet wat ie moet doen maar sumproduct is met 180.000 records erg traag.

Iemand anders een idee?
Hiermee? http://blog.contextures.c(...)cel-index-and-match/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152155157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:44 schreef Anatomy01 het volgende:

[..]

Nee, er gebeurt dan niks.
De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellen

Hier staat de oplossing:
http://stackoverflow.com/(...)changed-by-a-formula

En in de code zou het dan ongeveer er zo uitzien:

1
2
3
4
5
6
Private Sub Worksheet_Calculate()
    If Range("de veranderde cel met formule").Value <> PrevVal Then
      je vergelijking maken en dan je teller doen
    End If
 
End Sub

Waarbij in de module dan nog het volgende staat.

Public PrevVal As Variant
pi_152168609
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doet :D. Ik heb het in de VB editor van het betreffende werkblad gezet en hij werkt inderdaad als cel C5 veranderd, maar niet als XFC1 veranderd en dit is nu juist wat ik heel graag wil. Ik denk dat ik ook snap wat er fout gaat, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet oplossen. In XFC1 staat namelijk een formule (=SUMIFS(G:G;B:B;"="&1;H:H;"="&TODAY()) en hier wordt dus de waarde mee berekent. In het stukje zeg je dat als de waarde XFC1 (of C5) afhankelijk is van andere cellen, je dit moet toevoegen, maar het gaat hier om kolommen.
Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
De oorzaak is inderdaad dat de verandering van de cel in die andere kolommen zit.

We moeten heel nauwkeurig zijn in het bepalen van welke kolommen en rijen wel moeten meetellen en welke niet. Wanneer we dit niet nauwkeurig doen gaat je tellertje immers ook lopen wanneer je iets in kolom A verandert. En dat wil je niet.

De oplossing is zo simpel als complex. De Target.Address verwijst naar 1 enkele cel en niet naar een kolom. Daarvoor gebruiken we Target.Column. Column werkt hier alleen met getallen niet met letters. Kolom C is dus Column 3 en H is 8.

Voor deze cellen geldt natuurlijk wel hetzelfde. Als je berekening in C weer afhankelijk is van B, dan worden die weer niet meegenomen.

Als je overigens gewoon bij elke cel wijziging een verandering in je teller wil, dan laten we die if - then gewoon weg natuurlijk:

Oplossing de volgende 2 regels:
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or _
Target.Column = 3 Or Target.Column = 8 Then

PS:
In VBA kan je de _ gebruiken om je code over meerdere regels te schrijven. Het is dus een soort enter maar dat hij wel moet doorlezen op de volgende regel. Zo voorkom je een hele lange regel naar rechts die niet meer te lezen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 30-04-2015 23:52:01 ]
pi_152168827
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 16:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellen

Hier staat de oplossing:
http://stackoverflow.com/(...)changed-by-a-formula

En in de code zou het dan ongeveer er zo uitzien:
[ code verwijderd ]

Waarbij in de module dan nog het volgende staat.

Public PrevVal As Variant
Dat is een goede oplossing voor wanneer het ptobleem te groot gaat worden met het identificeren van welke cellen ja. Wel denk ik dat die iets moeilijker op te zetten is voor iemand die minder ervaring heeft met VBA
pi_152169392
quote:
In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .

quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.
Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.

Dus gegeven het feit dat in G je IDs staan en in M je datums, moet je een lijstje maken waarin elke ID inderdaad maar 1 keer voorkomt. Alleen voor dit lijstje moet je array formules toepassen, niet als hulpkolom in je hele dataset.

De formule moet zijn per unique ID:
=MIN(G:G="je unique product ID",M:M)
Dit is je eindresultaat. Wel als array formule invullen natuurlijk.

(uitleg volgt als dit is wat je zoekt en mooi maken doe je via
=IFERROR(MIN(G:G="je unique product ID",M:M),"")
)

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 01-05-2015 00:21:22 ]
pi_152176343


Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
pi_152178850
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
Dan moet je alles op 1 en hetzelfde jaar zetten (2000 bv, want 29 feb moet ook een plaats krijgen). Stel je hebt een datumveld op K24, dan zet je op L24 de volgende formule: =DATUM(2000;MAAND(K24);DAG(K24)). Dan zullen de dag en maand van ongeacht welk jaar op K24 worden overgezet op dag-maand-2000.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twentsche_Ros op 01-05-2015 13:37:58 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152181549
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 23:45 schreef snabbi het volgende:
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or _
Target.Column = 3 Or Target.Column = 8 Then

Hij doet het nu :D. Heel erg bedankt voor de hulp!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 17:24:41 #130
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152185129
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 00:13 schreef snabbi het volgende:

[..]

In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .

[..]

Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.

Dus gegeven het feit dat in G je IDs staan en in M je datums, moet je een lijstje maken waarin elke ID inderdaad maar 1 keer voorkomt. Alleen voor dit lijstje moet je array formules toepassen, niet als hulpkolom in je hele dataset.

De formule moet zijn per unique ID:
=MIN(G:G="je unique product ID",M:M)
Dit is je eindresultaat. Wel als array formule invullen natuurlijk.

(uitleg volgt als dit is wat je zoekt en mooi maken doe je via
=IFERROR(MIN(G:G="je unique product ID",M:M),"")
)
Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152193831
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
Wanneer je wilt kunnen rekenen met een datum, dan heeft Excel een jaartal nodig. Dus wanneer je in je grafiek de slimheid tussen 1-jan 2-jan (lege ruimte) 4-jan wil gebruiken, dan ontkom je niet aan een jaartal.

Is het slechts een tekstuele weergave, gebruik dan '1-mei
pi_152194858
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 17:24 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.
Ik was wat snel in mijn post en heb nu ook een voorbeeld online gezet:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=53690208357538775507

=IFERROR(MIN(IF(G:G=G2,M:M)),"")

Het bestand heeft twee tabbladen. De slechte manier waarbij je voor elke regel opnieuw gaat bepalen wat de eerste datum is. De slimme manier waarbij je dit 1 keer doet.

De enige manier om echt significant tijdwinst te halen is om het aantal array formules te beperken. Vandaar deze oplossing.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 12:52:24 #133
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152520513
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

[ Bericht 18% gewijzigd door Arnold_fan op 12-05-2015 13:05:04 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:11:37 #134
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152523179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:22:34 #135
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152525569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?
Blad 2 bouwt langzaam op, handmatig.

Blad 1 komt elke week binnen vanaf een externe bron, ook in Excel, maar omdat steeds dezelfde zaken hierin voorkomen wil ik na een check dit op blad 2 toevoegen zodat ik dit later in blad 3 niet meer ga tegenkomen in de weken erna. Op die manier blijft er een klein blad 3 over waar alleen zaken opstaan die ik wel wil zien.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_152547203
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR));Blad1!A2;"")
In B2 wordt het iets als: =ALS(ISLEEG($A2);"";Blad1!B2) <-- dit kan je naar rechts kopieren.
Vervolgens kan je alles naar beneden kopieren.

Wat doet het:
Je kijkt in A2 of de waarde van Blad1!A2 voorkomt in de kolom A in blad2. Wanneer dit WEL zo is, dan geeft deze VERT.ZOEKEN functie een goed resultaat. Wanneer het NIET zo is, dan geeft de VERT.ZOEKEN formule een ERROR. De ISFOUT functie vangt zo'n ERROR op. Is er een fout (dus komt niet voor in blad2), dan moet hij de waarde van blad1 weergeven. Staat hij er wel op dan een lege cel.

Het enige "lelijke" effect is dat je krijgt:
- Je krijgt tussendoor lege regels te zien. Dus op de plek van je "bb" zie je nu dus een lege regel.
- Je krijgt een 0 te zien wanneer je in Blad3 wel een formule hebt staan, maar in Blad1 staat op die regel geen waarde.

Uiteraard kunnen we beide cosmetisch oplossen, maar eerst checken of dit is wat je zoekt.
pi_152548606
Ik gebruik altijd Als.fout(). Zelfde resultaat?
Eerst denken, dan typen
pi_152553767
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
pi_152554573
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
Wat tips:
Gebruik altijd 1 tabblad en maak een degelijke database, die alle gegevens bevat.
En verdiep je in de wereld van draaitabellen.
De omschrijving die jij nu geeft, vind ik te verwarrend.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152554647
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat tips:
Gebruik altijd 1 tabblad en maak een degelijke database, die alle gegevens bevat.
En verdiep je in de wereld van draaitabellen.
De omschrijving die jij nu geeft, vind ik te verwarrend.
Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.
pi_152554857
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:44 schreef Crientj het volgende:

[..]

Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.
Dat lijkt me sterk..

2^20 rijen (= 1.048.576 rijen)
2^14 kolommen (=16.384 kolommen)

te weinig???

Ik neem toch wel aan dat je niet dezelfde gegevens meerdere keren moet invoeren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152555305
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk..

2^20 rijen (= 1.048.576 rijen)
2^14 kolommen (=16.384 kolommen)

te weinig???

Ik neem toch wel aan dat je niet dezelfde gegevens meerdere keren moet invoeren.
Nee, dit is hoe het aangeleverd is. Kan/mag daar verder niets aan veranderen. Het zou best wel kunnen werken op de een of andere manier, ik heb alleen geen idee hoe.
Zou het iets uithalen als ik de knop per land iedere keer opnieuw moet verwijzen naar welke tabel ie nodig heeft? Dat je eh, iets krijgt als;

Land 1 - Grafiek1 - Grafiek2
Land 2 - Grafiek1 - Grafiek2

Grootste probleem is dat ik niet zie hoe je meerdere gegevens in 1 veld gaat proppen.
pi_152556031
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 12:09 schreef Crientj het volgende:
Grootste probleem is dat ik niet zie hoe je meerdere gegevens in 1 veld gaat proppen.
Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?
pi_152557331
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?
Ja weet ik niet. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee verder moet denk ik :').
pi_152579577
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2015 00:41 schreef Piger het volgende:
Ik gebruik altijd Als.fout(). Zelfde resultaat?
In dit geval niet.
Als.fout toont het resultaat wanneer hij wel gevonden is, terwijl je juist wil dat hij niets toont wanneer hij in Blad2 staat. Dus als je een soort inverse van een als.fout zou kunnen maken, dan zou het wel werken. (als.nietfout?) :P
pi_152579729
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
Welke versie van Excel gebruik je.
Eigenlijk is een pivot table met een Slicer heel geschikt voorzoiets
pi_152582326
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:25 schreef snabbi het volgende:

[..]

In dit geval niet.
Als.fout toont het resultaat wanneer hij wel gevonden is, terwijl je juist wil dat hij niets toont wanneer hij in Blad2 staat. Dus als je een soort inverse van een als.fout zou kunnen maken, dan zou het wel werken. (als.nietfout?) :P
eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.
Eerst denken, dan typen
pi_152584327
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:56 schreef Piger het volgende:

[..]

eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR);")
In de geschetste casus moet in Blad3 bb NIET getoond worden wanneer deze WEL in Blad2 staat.

Wanneer bb in Blad2 staat (en ook op Blad1!A2) dan levert de vertikaal zoeken een positief resultaat op, namelijk bb. Hij gaat hem dan WEL tonen. Dit wil ik niet. Wanneer hij op Blad2 staat moet hij juist niets tonen.

Op het moment dat bb niet in Blad2 staat en wel op Blad1!A2 dan gaat vertikaal zoeken hem niet vinden en dus komt die ERROR en zal hij de "" tonen. Dit wil ik niet. Wanneer hij niet op Blad2 staat moet hij hem juist wel tonen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 12:19:02 #149
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152588466
Ik ga de uitgebreide formule proberen. Bij de andere manier krijg ik dus een true or false achter de regel? Daar zou ik ook op kunnen filteren natuurlijk .... Niet exact wat ik bedoelde maar met hetzelfde resultaat. Dank beiden!
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:08:14 #150
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152619179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR));Blad1!A2;"")
In B2 wordt het iets als: =ALS(ISLEEG($A2);"";Blad1!B2) <-- dit kan je naar rechts kopieren.
Vervolgens kan je alles naar beneden kopieren.

Wat doet het:
Je kijkt in A2 of de waarde van Blad1!A2 voorkomt in de kolom A in blad2. Wanneer dit WEL zo is, dan geeft deze VERT.ZOEKEN functie een goed resultaat. Wanneer het NIET zo is, dan geeft de VERT.ZOEKEN formule een ERROR. De ISFOUT functie vangt zo'n ERROR op. Is er een fout (dus komt niet voor in blad2), dan moet hij de waarde van blad1 weergeven. Staat hij er wel op dan een lege cel.

Het enige "lelijke" effect is dat je krijgt:
- Je krijgt tussendoor lege regels te zien. Dus op de plek van je "bb" zie je nu dus een lege regel.
- Je krijgt een 0 te zien wanneer je in Blad3 wel een formule hebt staan, maar in Blad1 staat op die regel geen waarde.

Uiteraard kunnen we beide cosmetisch oplossen, maar eerst checken of dit is wat je zoekt.
Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:30:32 #151
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152619748
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
Regels deleten gaat alleen met een macro lukken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152619815
Kan ik een verschuiving met een als formule combineren?
Waarbij in de volgende formule
1= VERSCHUIVING('2. Twee'!B1; Input!P2; P1;)

P1 vervangen wordt door een als formule die checkt of de waarde in P1 groter is dan 1?
En dat als het waar is, er twee kolommen naar rechts wordt geschoven?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:37:51 #153
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152619933
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:32 schreef Crientj het volgende:
Kan ik een verschuiving met een als formule combineren?
Waarbij in de volgende formule
[ code verwijderd ]

P1 vervangen wordt door een als formule die checkt of de waarde in P1 groter is dan 1?
En dat als het waar is, er twee kolommen naar rechts wordt geschoven?
Ja :).

Gewoon ALS(P1>1;2;0) bij de kolomparameters invullen
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152620820
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja :).

Gewoon ALS(P1>1;2;0) bij de kolomparameters invullen
Thanks :).
pi_152632145
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
misschien werkt =ALS($A2="";"";Blad1!B2) beter
Het kan best zijn dat hij hem niet als LEEG wil zien maar als "".

Zoals hierboven gemeld, regels deleten gaat niet werken. Enige wat je wel kan doen is sorteren. Dan komen je lege regels automatisch onderaan te staan.Let wel op dat je ze nooit echt verwijdert! Immers als je een nieuwe data-set gaat inladen bij Blad1, moeten die formules van regel 3 met bb nog steeds bestaan. Als je de regel verwijdert gaat hij nooit meer regel 3 tonen. Ook niet wanneer er nu een andere tekst gaat staan.
Hou het dus bij gewoon niet tonen dat er iets staat, dan gaat er nooit wat verloren.
pi_152648050
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
pi_152648130
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.

Ander vraagje:
Weet iemand hoe de sneltoetsen werken in office online?
Normaal kan je met alt naar het lint, maar dat werkt nu dus niet.
Eerst denken, dan typen
pi_152648620
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...

Een maand heeft gemiddeld 30,44 dagen. (146097 dagen in 4800 maanden volgens de Gregoriaanse kalender)
Dus lamp A verbruikt 6,94 / 30,44 euro per dag aan stroom.
En lamp B 0,56 / 30,44 euro per dag aan stroom.

En verder wijst het zich volgens mij vanzelf....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 13:31:09 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152648625
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Zoek eens op Break Even Point
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152648628
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:07 schreef Piger het volgende:

[..]

Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.

Ander vraagje:
Weet iemand hoe de sneltoetsen werken in office online?
Normaal kan je met alt naar het lint, maar dat werkt nu dus niet.
Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoek eens op Break Even Point
Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)
pi_152648908
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:31 schreef Erik het volgende:

[..]

Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.

[..]

Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?

[..]

Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)

Basiskennis wiskunde
d=aantal dagen
oud = dagelijkse lampkosten oude lamp
nieuw = dagelijkse lampkosten nieuwe lamp

oud = 0,228
nieuw = 0,0184

+0,228*d = 4,95+0,0184*d
+(0,228 - 0,0184)*d = 4,95
0,2096*d = 4,95

d=4,95 / 0,2096

d=23,61

Inderdaad: break even omzet.
Bij welke omzet worden de constante kosten volledig gedekt door de marge (cq verschil tussen verkoopprijs en variabele kosten).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152649240
vb:

cel a1 = aantal dagen
cel a2 = (lamp1) a1 * prijs/dag + aanschafkosten
cel a3 = (lamp1) a1 * prijs/dag + aanschafkosten
cel a4 = a2-a3

Nu doelzoeken:
stel a4 in op waarde 0, door cel a1 te wijzigen.
a1 zal nu het aantal dagen nu aanpassen.
Eerst denken, dan typen
pi_152650751
Dank beide voor de hulp, mijn basiskennis wiskunde is nogal verroest..

Jammer dat Goal Seek / Doelzoeken niet automatisch update overigens.
pi_152742062
Ik ben bang dat 't niet kan, maar is het mogelijk voorwaardelijke opmaak toe te passen op besturingselementen (knop)?
Ik wil een knop pas zichtbaar maken als er een naam in een bepaalde cel staat.
Intentionally left blank
pi_152742792
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:55 schreef Klabusterbeere het volgende:
Ik ben bang dat 't niet kan, maar is het mogelijk voorwaardelijke opmaak toe te passen op besturingselementen (knop)?
Ik wil een knop pas zichtbaar maken als er een naam in een bepaalde cel staat.
Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:46:22 #166
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152743503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.
kan alleen met een macro, lijkt me
pi_152743890
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:46 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

kan alleen met een macro, lijkt me
Dat kan idd alleen met wat code, maar daar ga ik dan sowieso al vanuit dat klabusterbeere het daar over heeft.
pi_152783646
Goedendag,

Ik heb een vraag (ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands). Ik heb een bestand met serienummers en bij elk serienummer staat een datum. Op tabblad 1 staat elk serienummer één keer (met in een andere kolom dus een datum). Verspreid over vier andere tabbladen komt datzelfde serienummer meerdere keren voor met daarbij in een andere kolom ook weer een datum. Nu wil ik het aantal keren dat dit serienummer voorkomt op de andere tabbladen weten, maar alleen als de datum die bij het serienummer hoort hoger is dan de datum die op tabblad 1 bij dat serienummer staat. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste hit op een bepaald tabblad en met INDEX VERGELIJKEN is het ook lastig om meedere zoekresultaten te krijgen. Is het anders handiger als ik een screenshot o.i.d. van een simpele versie van het bestand maak om het te verduidelijken?
pi_152785406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:59 schreef Kopsterk het volgende:
Goedendag,

Ik heb een vraag (ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands). Ik heb een bestand met serienummers en bij elk serienummer staat een datum. Op tabblad 1 staat elk serienummer één keer (met in een andere kolom dus een datum). Verspreid over vier andere tabbladen komt datzelfde serienummer meerdere keren voor met daarbij in een andere kolom ook weer een datum. Nu wil ik het aantal keren dat dit serienummer voorkomt op de andere tabbladen weten, maar alleen als de datum die bij het serienummer hoort hoger is dan de datum die op tabblad 1 bij dat serienummer staat. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste hit op een bepaald tabblad en met INDEX VERGELIJKEN is het ook lastig om meedere zoekresultaten te krijgen. Is het anders handiger als ik een screenshot o.i.d. van een simpele versie van het bestand maak om het te verduidelijken?
Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)


Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.


D3
=ALS(B3>C3;"later";"")


E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.


C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 20-05-2015 13:33:42 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 20 mei 2015 @ 17:22:53 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152794703
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)


Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.


D3
=ALS(B3>C3;"later";"")


E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.


C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Of een sumproduct() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152811561
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 17:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Of een sumproduct() *O*
Inderdaad qu24. somproduct()
quote:
(ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands)


[ Bericht 6% gewijzigd door Twentsche_Ros op 21-05-2015 07:01:07 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 07:17:26 #172
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152811819
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
pi_152812444
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
Bij aangepaste koptekst:

Als je met de cursor over een icoon gaat staat er bijvoorbeeld "Datum invoegen" (lichtgrijs).
Klik dit aan en je ziet in het linkerblok:
&[Datum]
Achter die code "&[Datum]" zet ik zelf een spatie, of een " / ".
Maar dan ineens gebeurt er iets vreemds:
Als ik dan met de cursor over een icoon ga, bv "Tabblad" zie je niet een lichtgrijs blokje met "Tabblad"
Hoe komt dit?
Echter als ik in het blok "midden" of "rechts" heb aangeklikt, zie ik het wel weer.
Kun jij dit oplossen.
Dan heb je weer wat te doen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:12:22 #174
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152815616
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 05:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Inderdaad qu24. somproduct()

[..]

63 :{w
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:13:55 #175
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152815649
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:17:06 #176
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152815719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?
Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?

Oh wacht. Na inactief. Niet fixed tijd

Moet het trouwens per se met een extern programma? Kan volgens mij ook prima intern.

Maar als je toch extern wilt: misschien bij een aantal events een timestamp in een register key (bijvoorbeeld) weg laten schrijven door excel? Het externe programma vervolgens laten kijken naar die key en als die die te lang geleden Is het excel programma sluiten waarna de workbook.close zijn werk moet doen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Holy_Goat op 21-05-2015 11:29:34 ]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:30:19 #177
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152816117
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 08:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bij aangepaste koptekst:

Als je met de cursor over een icoon gaat staat er bijvoorbeeld "Datum invoegen" (lichtgrijs).
Klik dit aan en je ziet in het linkerblok:
&[Datum]
Achter die code "&[Datum]" zet ik zelf een spatie, of een " / ".
Maar dan ineens gebeurt er iets vreemds:
Als ik dan met de cursor over een icoon ga, bv "Tabblad" zie je niet een lichtgrijs blokje met "Tabblad"
Hoe komt dit?
Echter als ik in het blok "midden" of "rechts" heb aangeklikt, zie ik het wel weer.
Kun jij dit oplossen.
Dan heb je weer wat te doen.
Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :p
pi_152816228
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:30 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :p
Pagina indeling
F10 PPK Alt A



http://www.excellerend.nl/afdrukmogelijkheden.html
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:25:43 #179
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152817821
quote:
Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:41:46 #180
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152818349
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:17 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?

Oh wacht. Na inactief. Niet fixed tijd

Moet het trouwens per se met een extern programma? Kan volgens mij ook prima intern.

Maar als je toch extern wilt: misschien bij een aantal events een timestamp in een register key (bijvoorbeeld) weg laten schrijven door excel? Het externe programma vervolgens laten kijken naar die key en als die die te lang geleden Is het excel programma sluiten waarna de workbook.close zijn werk moet doen?
Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?

Een macro is ook intern te doen, daar had ik al stukken code voor gevonden..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152819011
Iemand nog enig idee hoe sneltoetsen werken in office online. Het gebruikelijke (alt om door je lint te navigeren) werkt niet.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 21 mei 2015 @ 13:09:41 #182
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152819168
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?

Een macro is ook intern te doen, daar had ik al stukken code voor gevonden..
wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?
pi_152819274
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Het is wel handig. Met name als het totale pad staat genoteerd met tabblad datum en tijd.
Als je dan een formulier uitdraait weet je precies waar het bestand te vinden is. En ook wanneer het gemaakt is.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152819837
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.

Met tekst terugloop gaan werken en dan hele teksten in de bovenste regel in moeten typen en niet normaal kunnen editten. :')

In principe zou men dan een soort printblad met verwijzingen naar de sheet moeten maken.
pi_152820123
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.

Met tekst terugloop gaan werken en dan hele teksten in de bovenste regel in moeten typen en niet normaal kunnen editten. :')

In principe zou men dan een soort printblad met verwijzingen naar de sheet moeten maken.
Excel is geen tekstverwerkprogramma.
Maar een koptekst met datum en bestandverwijzing (incl pad) is wel handig.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152820217
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)

Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.

D3
=ALS(B3>C3;"later";"")

E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.

C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Hartelijk dank voor de hulp :)
  donderdag 21 mei 2015 @ 14:03:44 #187
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152820955
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:09 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?
Dat zou dan wel moeten werken ja ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152825687
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:00:24 #189
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152826263
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Nope.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 22 mei 2015 @ 10:56:59 #190
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152848473
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:00 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nope.
Wel een makkelijkere manier voor hoor. Even snel uit mijn hoofd via een sum(sumproduct()) en wat ifs. Niet per se makkelijker maar wel handiger als je bv alles wil tellen uit een lijst wat in een lijst staat

[ Bericht 10% gewijzigd door Holy_Goat op 22-05-2015 11:03:20 ]
pi_152848931
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Een handigere methode
Maak een nieuw tabblad aan.
Zet op A1: te selecteren artikelnummers
Zet op a2: "a"
Zet op a3: "b"
Zet op a4: "c"

Zet op B1: Gevonden aantal
Zet op B2: +aantal.als("bereik";+a2)

Copieer naar beneden.
Dan heb je in ieder geval een lijst die je elk moment kunt veranderen of verlengen.
Maar ik raad je ook aan om je te verdiepen in draaitabellen (pivot-tables). Als je wil grasduinen in je gegevens.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_153157671
Hoi allen,

Ik ben bezig een excelbestand met gewerkte uren te maken. Hier zitten verschillende diensten in. Zo is c 37,50, maar v 56,25. Ook kan c een eenheid hebben van 1,5 of 1.
Ik heb nu deze formule ingevuld =AANTAL.ALS(F28:F88; "c")*37,5, maar in H28 tm H88 staan de eenheden. Kan ik de eenheden, dus kolom H ook koppelen aan de formule die ik aan F heb gezet? Of moet ik per regel de formule invoeren?
  maandag 1 juni 2015 @ 15:59:31 #193
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153158366
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:36 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi allen,

Ik ben bezig een excelbestand met gewerkte uren te maken. Hier zitten verschillende diensten in. Zo is c 37,50, maar v 56,25. Ook kan c een eenheid hebben van 1,5 of 1.
Ik heb nu deze formule ingevuld =AANTAL.ALS(F28:F88; "c")*37,5, maar in H28 tm H88 staan de eenheden. Kan ik de eenheden, dus kolom H ook koppelen aan de formule die ik aan F heb gezet? Of moet ik per regel de formule invoeren?
Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153158634
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:59 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?
F H G
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1,5 37,5
c 0,33 37,5
c 1 37,5
h 1 40
c 1 37,5

Ik wil een formule die weet dat de letter c voor 37,50 staat en de letter h voor 40. Hij moet dat de eenheden in kolom H vermenigvuldigen met het bedrag waar het voor staat. Dus ik heb nu wel een waarde aan de letter gegeven, maar ik wil dat hij deze meteen vermenigvuldigd met de eenheden. En er kunnen dus verschillende letters met verschillende waardes voorkomen. Ik heb er nu eentje in de formule ingevoegd. Kunnen dit er meer zijn?
Ik heb nu de som van de eenheden keer de som van g gedaan. Maar hoe doe ik dit als de eenheden niet dezelfde waardes hebben?
  maandag 1 juni 2015 @ 16:30:27 #195
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153159423
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:06 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

F H G
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1,5 37,5
c 0,33 37,5
c 1 37,5
h 1 40
c 1 37,5

Ik wil een formule die weet dat de letter c voor 37,50 staat en de letter h voor 40. Hij moet dat de eenheden in kolom H vermenigvuldigen met het bedrag waar het voor staat. Dus ik heb nu wel een waarde aan de letter gegeven, maar ik wil dat hij deze meteen vermenigvuldigd met de eenheden. En er kunnen dus verschillende letters met verschillende waardes voorkomen. Ik heb er nu eentje in de formule ingevoegd. Kunnen dit er meer zijn?
Ik heb nu de som van de eenheden keer de som van g gedaan. Maar hoe doe ik dit als de eenheden niet dezelfde waardes hebben?
Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.

De formule om per regel de uitkomst te hebben is als volgt:
In kolom i (of ergens anders) 28: =vert.zoeken(F28;de matrix waarin je 'c', 'h', etc hebt staan)*H28
Deze formule kan je dan doortrekken naar beneden en onderaan een =SOM() doen voor het totaal.

Als je alleen het totaal wilt weten zou dit moeten kunnen met SOMPRODUCT(), maar de juiste formule heb ik nog niet voor je.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153160132
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.

De formule om per regel de uitkomst te hebben is als volgt:
In kolom i (of ergens anders) 28: =vert.zoeken(F28;de matrix waarin je 'c', 'h', etc hebt staan)*H28
Deze formule kan je dan doortrekken naar beneden en onderaan een =SOM() doen voor het totaal.

Als je alleen het totaal wilt weten zou dit moeten kunnen met SOMPRODUCT(), maar de juiste formule heb ik nog niet voor je.
Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...
  maandag 1 juni 2015 @ 17:12:01 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153160728
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:51 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...
"28: " moet je weglaten ;)

En als je de formule naar beneden doortrekt moet je $B$17:$B$22 gebruiken.(uitleg)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153160932
Waar vul ik in dat C = 37,50? Heb dit nu zo staan, maar dan gaat het fout omdat hij niet weet wat hij met c aanmoet.
  maandag 1 juni 2015 @ 17:56:17 #199
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153161694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 17:19 schreef larry_flynt het volgende:
Waar vul ik in dat C = 37,50? Heb dit nu zo staan, maar dan gaat het fout omdat hij niet weet wat hij met c aanmoet.
Je kan in A1 'c' invullen, in B1 37,5.
In A2 'h', in B2 40.

Etc.

Naar die matrix (A1:B2 in dit geval) verwijs je in de formule
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153194164
Vraag

Is het mogelijk om elke cel met data in een worksheet te exporteren naar een individueel txt bestand? Ik heb er al wat online over lopen zoeken, maar helaas zonder succes. Ik gebruik Excel 2013.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 19:02:10 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153194608
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:53 schreef NM. het volgende:
Vraag

Is het mogelijk om elke cel met data in een worksheet te exporteren naar een individueel txt bestand? Ik heb er al wat online over lopen zoeken, maar helaas zonder succes. Ik gebruik Excel 2013.
Opslaan als .csv kan gewoon via 'opslaan als'. Maar wat bedoel je precies met individueel .txt bestand?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153194705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opslaan als .csv kan gewoon via 'opslaan als'. Maar wat bedoel je precies met individueel .txt bestand?
Ik moet dus van elke cel een tekstbestand (format .txt) hebben. Dus cel A1 wordt bv. CelA1.txt en cel A2 CelA2.txt en zo door.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 19:05:39 #203
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153194749
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 19:04 schreef NM. het volgende:

[..]

Ik moet dus van elke cel een tekstbestand (format .txt) hebben. Dus cel A1 wordt bv. CelA1.txt en cel A2 CelA2.txt en zo door.
Oh, zo. Daar is vast wel een niet al te ingewikkelde macro voor te schrijven, maar daar ben ik niet zo goed in. Anderen hier kunnen je daar vast beter mee helpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153205670
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 19:04 schreef NM. het volgende:

[..]

Ik moet dus van elke cel een tekstbestand (format .txt) hebben. Dus cel A1 wordt bv. CelA1.txt en cel A2 CelA2.txt en zo door.
Wat moet je met al die verschillende bestanden, met daarin slechts een kleine tekst?
Kun je niet beter een goede database maken?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_153208638
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat moet je met al die verschillende bestanden, met daarin slechts een kleine tekst?
Kun je niet beter een goede database maken?
Zou dit niet een school opdracht kunnen zijn?

Ik zou ook niet weten wat je met al die losse bestanden moet waarbij hij ook nog eens tegen de maximaal aantal op te slaan files per folder kan aanlopen.
pi_153208845
Google keywords: excel vba loop through cells

Google keywords: excel vba write file

Daarmee kom je wel een eind. ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door sylvesterrr op 03-06-2015 07:48:21 ]
  woensdag 3 juni 2015 @ 07:45:47 #207
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_153208887
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:40 schreef sylvesterrr het volgende:
Google keywords: excel vba loop through excel

Google keywords: excel vba write file

Daarmee kom je wel een eind. ^O^
En om nog meer in richting te komen : for each cell in.... Gebruiken (of specialcells).

En googlen op input output append. Maar zou niet weten waarom je dit wil doen dus lijkt idd school opdracht :p

In ieder geval niet bijster ingewikkeld. Kom je er nog niet uit laat dan maar zien wat je allemaal al hebt
pi_153208926
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:45 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

En om nog meer in richting te komen : for each cell in.... Gebruiken (of specialcells).

En googlen op input output append. Maar zou niet weten waarom je dit wil doen dus lijkt idd school opdracht :p

In ieder geval niet bijster ingewikkeld. Kom je er nog niet uit laat dan maar zien wat je allemaal al hebt
Scriptie over data-mining, dus inderdaad een schoolopdracht 2.0 :). Elk document is een review waarin bepaalde sentiment geborgen is, en ik heb een groot aantal (1000 negatieve en 1000 positieve) nodig voor mijn trainings set.
pi_153238661
Op een sheet heb ik 4 besturingselementen staan, die verschillende macro's aansturen, o.a. een embed picture en embed pdf-file. Deze twee werken (op een beveiligde sheet) alleen als "Objecten bewerken" is geselecteerd in de beveiligingsinstellingen. Probleem is nu dat de besturingselementen dan óók bewerkt kunnen worden.
Ik wil dus dat de al bestaande objecten geblokkeerd zijn en alle nieuw toegevoegde objecten standaard niet geblokkeerd zijn.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Sub VoegPDFbonToe()

Dim sName As String

' ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=False  

    Range("b8").Select
    sName = Application.GetOpenFilename("Adobe Document,*.pdf")
    If sName <> "False" Then
        Set x = ActiveSheet.OLEObjects.Add(Filename:=sName, Link:=False, DisplayAsIcon:=False)
        
    End If

End Sub

.Protect drawingobjects:= false neemt dus ook de besturingsknoppen mee. Iemand een idee?
Intentionally left blank.
pi_153239011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 07:49 schreef NM. het volgende:

[..]

Scriptie over data-mining, dus inderdaad een schoolopdracht 2.0 :). Elk document is een review waarin bepaalde sentiment geborgen is, en ik heb een groot aantal (1000 negatieve en 1000 positieve) nodig voor mijn trainings set.
Dan doe je zelf maar wat aan data mining om een voorzet te geven hoe dit probleem zou aanpakken en dat het niet werkt ergens of we dat voor je kunnen oplossen. ^O^
pi_153244666
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan doe je zelf maar wat aan data mining om een voorzet te geven hoe dit probleem zou aanpakken en dat het niet werkt ergens of we dat voor je kunnen oplossen. ^O^
:Y
  vrijdag 5 juni 2015 @ 09:53:28 #212
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153267846
Heeft iemand hier ervaring met het importeren van data in googledocs?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 12:04:20 #213
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153270611
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 09:53 schreef kanovinnie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het importeren van data in googledocs?
Van Excel naar Google?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:34:27 #214
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153272458
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 12:04 schreef qu63 het volgende:

[..]

Van Excel naar Google?
Nee, van een internetpagina naar google. Dat moet kunnen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:36:08 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153272490
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee, van een internetpagina naar google. Dat moet kunnen.
Zoiets? http://www.labnol.org/internet/import-html-in-google-docs/28125/

https://support.google.com/docs/answer/3093339
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:42:33 #216
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_153272623
Gelukt *O*
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:47:06 #217
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153272713
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 13:42 schreef kanovinnie het volgende:
Gelukt *O*
Hoe *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153275363
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan doe je zelf maar wat aan data mining om een voorzet te geven hoe dit probleem zou aanpakken en dat het niet werkt ergens of we dat voor je kunnen oplossen. ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan doe je zelf maar wat aan data mining om een voorzet te geven hoe dit probleem zou aanpakken en dat het niet werkt ergens of we dat voor je kunnen oplossen. ^O^
Dit is maar een onderdeel om mijn data-set te krijgen voor de analyse he, maar bedankt voor de hulp in ieder geval. ^O^
pi_153579248
Ik zit te proberen een administratie ding in elkaar te draaien voor deze zomer, maar mijn excel kennis is toch wel weggezakt.

Simpel gezegd voer ik een datum in en dan de volgende kolom een geldbedrag. Dat is niet heel moeilijk, maar wat ik daarna wil is voor mij te moeilijk:

Ik wil dat in een ander tabblad dat ik week en maandtotalen automatisch krijg, dus als ik 10 euro op 18-6-2015 invul, dat in de andere tab er automatisch in week 25 er tien euro bijkomt, en voor de maand juni in de derde tab ook tien euro bijkomt, allemaal automatisch natuurlijk

Het probleem is dat ik niet weet of ik 5 of 10 invoeren op een dag heb, en dus elke keer handmatig 10 euro 18-6 invoer. Wat ik dus zoek is dat ik enerzijds kan invullen bij de functie van week 25, dit zijn alle bedragen uit de kolom (C) als 15-6 tot en met 21-6 wordt ingevuld bij de kolom datum(D)
*O*
  dinsdag 16 juni 2015 @ 14:15:05 #220
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153582365
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 12:29 schreef Zeta het volgende:
Ik zit te proberen een administratie ding in elkaar te draaien voor deze zomer, maar mijn excel kennis is toch wel weggezakt.

Simpel gezegd voer ik een datum in en dan de volgende kolom een geldbedrag. Dat is niet heel moeilijk, maar wat ik daarna wil is voor mij te moeilijk:

Ik wil dat in een ander tabblad dat ik week en maandtotalen automatisch krijg, dus als ik 10 euro op 18-6-2015 invul, dat in de andere tab er automatisch in week 25 er tien euro bijkomt, en voor de maand juni in de derde tab ook tien euro bijkomt, allemaal automatisch natuurlijk

Het probleem is dat ik niet weet of ik 5 of 10 invoeren op een dag heb, en dus elke keer handmatig 10 euro 18-6 invoer. Wat ik dus zoek is dat ik enerzijds kan invullen bij de functie van week 25, dit zijn alle bedragen uit de kolom (C) als 15-6 tot en met 21-6 wordt ingevuld bij de kolom datum(D)
Je kan een hulpsheet maken, dan zet je daar in (bijv) A1 18, B1 10.
Dan in je maandoverzicht laat je dmv vert.zoeken() bij iedere dag (1 t/m 28/29/30/31, afhankelijk vd maand) checken of er op die dag vd maand een bedrag in je hulpsheet staat.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153768934
Vraagje:

Ik heb een productenoverzicht. De producten hierin worden voor diverse landen gemaakt, maar een aantal worden exclusief voor Belgie en Nederland gemaakt. Het zijn 14500 rijen, dus handmatig zoeken is een beetje lastig.

Er is een kolom met een productnummer en een kolom met een landnaam. Hoe kan ik de producten zo selecteren dat ik de productnummers te zien krijg die alleen geldig zijn voor Belgie en Nederland in de kolom met de landnamen?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:43:16 #222
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_153769231
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:28 schreef Five_Horizons het volgende:
Vraagje:

Ik heb een productenoverzicht. De producten hierin worden voor diverse landen gemaakt, maar een aantal worden exclusief voor Belgie en Nederland gemaakt. Het zijn 14500 rijen, dus handmatig zoeken is een beetje lastig.

Er is een kolom met een productnummer en een kolom met een landnaam. Hoe kan ik de producten zo selecteren dat ik de productnummers te zien krijg die alleen geldig zijn voor Belgie en Nederland in de kolom met de landnamen?
Filter erop, en enkel filteren op Nederland en België?
Of snap ik je probleem niet goed :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_153769373
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:43 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Filter erop, en enkel filteren op Nederland en België?
Of snap ik je probleem niet goed :P
Dan heb ik de producten die in Nederland en Belgie worden verkocht. :)

Een groot deel van deze producten wordt ook elders verkocht. Ik ben op zoek naar de producten die alleen voor Belgie en Nederland zijn. :)

Voorbeeld:

Product A, B, C, D, E, F, G.

Product A wordt geleverd in Belgie en Frankrijk.
Product B wordt geleverd in Frankrijk
Product C wordt geleverd in Nederland
Product D wordt geleverd in Belgie en Nederland
Product E wordt geleverd in Belgie en Nederland
Product F wordt geleverd in Belgie, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Een selectie op Belgie en Nederland levert mij de producten A, C, D, E, F.

Dat zoek ik niet, want ik wil de producten die exclusief voor Belgie en Nederland zijn. De uitkomst zou dus moeten zijn, C, D, E. :)

A wordt immers ook in Frankrijk verkocht en F ook in Duitsland en Frankrijk. Niet alleen voor Belgie/NL.

[ Bericht 14% gewijzigd door Five_Horizons op 23-06-2015 10:56:03 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_153769397
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:49 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan heb ik de producten die in Nederland en Belgie worden verkocht. :)

Een groot deel van deze producten wordt ook elders verkocht. Ik ben op zoek naar de producten die alleen voor Belgie en Nederland zijn. :)
He :? Wat is het verschil tussen bovenstaande twee zinnen dan? Je zegt volgens mij twee keer ongeveer hetzelfde
pi_153769453
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

He :? Wat is het verschil tussen bovenstaande twee zinnen dan? Je zegt volgens mij twee keer ongeveer hetzelfde
Nee: Zie de aanvulling :)

Ik ben blijkbaar niet duidelijk. Excuus. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 10:57:09 #226
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_153769516
En heb je één kolom met alle landnamen, of een kolom per land?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_153769580
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:57 schreef KaBuf het volgende:
En heb je één kolom met alle landnamen, of een kolom per land?
1 kolom met alle landnamen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 11:17:49 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153769956
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

1 kolom met alle landnamen.
Als in kolom A je produktnummers staan en in B de landen, dan:

Maak een hulpkolom met daarin de volgende formule: (in dit geval voor regel 37)

=ALS(EN(AANTAL.ALS(A:A;A37)=1;OF(B37="Nederland;B37="België"));1;0)

Nu heb je een kolom met enen en nullen en als je filtert op de 1 heb je je gewenste lijst.

Wel even opletten met de spelling van België trouwens (trema).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153769969
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

1 kolom met alle landnamen.
Extra kolom aanmaken. Formule erin die true/false retourneert op basis van je criteria waarna je daarop kan filteren.
pi_153770389
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als in kolom A je produktnummers staan en in B de landen, dan:

Maak een hulpkolom met daarin de volgende formule: (in dit geval voor regel 37)

=ALS(EN(AANTAL.ALS(A:A;A37)=1;OF(B37="Nederland;B37="België"));1;0)

Nu heb je een kolom met enen en nullen en als je filtert op de 1 heb je je gewenste lijst.

Wel even opletten met de spelling van België trouwens (trema).
Die spelling ligt aan de vervelende toetsenborden, hier (Frankrijk). Termen zijn dan ook in het Frans, al is de Excel-versie dat gelukkig niet.

Ik heb nu overigens twee kolommen:
1 met landnamen (kolom A, beginnend bij A2)
1 met productnummers (kolom B, beginnend bij B2)

Ik begrijp je functie niet zo goed, geloof ik. Krijg ik nu niet hetzelfde als een simpele selectie op Belgie of Nederland?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 11:39:07 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153770474
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die spelling ligt aan de vervelende toetsenborden, hier (Frankrijk). Termen zijn dan ook in het Frans, al is de Excel-versie dat gelukkig niet.

Ik heb nu overigens twee kolommen:
1 met landnamen (kolom A, beginnend bij A2)
1 met productnummers (kolom B, beginnend bij B2)

Ik begrijp je functie niet zo goed, geloof ik. Krijg ik nu niet hetzelfde als een simpele selectie op Belgie of Nederland?
Dan moet je de letters A en B even omdraaien:

=ALS(EN(AANTAL.ALS(B:B;B37)=1;OF(A37="Pays-Bas;A37="Belgique"));1;0)

Dit levert een 1 als het productnummer uniek is in de lijst én het produkt wordt verkocht in Nederland of België. Ik haal er eigenlijk nu pas uit dat het ook zo mag zijn dat het in NL én BE wordt verkocht, dat maakt het wat complexer. Daar denk ik nog even over na.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153770623
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan moet je de letters A en B even omdraaien:

=ALS(EN(AANTAL.ALS(B:B;B37)=1;OF(A37="Pays-Bas;A37="Belgique"));1;0)

Dit levert een 1 als het productnummer uniek is in de lijst én het produkt wordt verkocht in Nederland of België. Ik haal er eigenlijk nu pas uit dat het ook zo mag zijn dat het in NL én BE wordt verkocht, dat maakt het wat complexer. Daar denk ik nog even over na.
Dat maakt toch niet uit? Dat geeft hoe dan ook een 1, toch?

Functie doet in m'n bestand niets, overigens.Even zoeken naar een spatie, geloof ik....
edit: opgelost. iets met eigenschappen van een kolom :@

Dat bereik (B:B; B37), daar krijg ik een foutmelding.....

Sowieso bedankt voor de moeite :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 13:37:52 #233
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153773071
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 11:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan moet je de letters A en B even omdraaien:

=ALS(EN(AANTAL.ALS(B:B;B37)=1;OF(A37="Pays-Bas;A37="Belgique"));1;0)

Dit levert een 1 als het productnummer uniek is in de lijst én het produkt wordt verkocht in Nederland of België. Ik haal er eigenlijk nu pas uit dat het ook zo mag zijn dat het in NL én BE wordt verkocht, dat maakt het wat complexer. Daar denk ik nog even over na.
Maar zo pak je ook de producten mee die in Nederland en Frankrijk verkocht worden, toch?

Volgens mij kan je beter kijken welke rijen géén Frankrijk, Duitsland en andere mogelijke landen bevatten, dan blijven Nederland en België over.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153773559
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 10:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

1 kolom met alle landnamen.
Dat zou ik veranderen. Gewoon één kolom voor ieder afzonderlijk land. Dan kun je met die filtermodule ook veel beter uit de voeten. Bovendien krijg je bij de andere methode het gevaar dat je Groot-Brittannië de ene keer invult als "Engeland", daarna UK, VK, Groot-Brittannie, Groot Brittannie (met of zonder spatie), etc. etc. Dat wordt een zootje. Vooral als je het eens door iemand anders laat overnemen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_153774387
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat zou ik veranderen. Gewoon één kolom voor ieder afzonderlijk land. Dan kun je met die filtermodule ook veel beter uit de voeten. Bovendien krijg je bij de andere methode het gevaar dat je Groot-Brittannië de ene keer invult als "Engeland", daarna UK, VK, Groot-Brittannie, Groot Brittannie (met of zonder spatie), etc. etc. Dat wordt een zootje. Vooral als je het eens door iemand anders laat overnemen.
Nah, het is mijn bestand niet. Iemand heeft me gevraagd wat zaken uit deze tabel te halen en dit is er eentje van.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 23 juni 2015 @ 14:26:45 #236
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_153774425
Kan je er geen PIVOT van maken? :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:00:53 #237
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153779217
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 13:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar zo pak je ook de producten mee die in Nederland en Frankrijk verkocht worden, toch?

Volgens mij kan je beter kijken welke rijen géén Frankrijk, Duitsland en andere mogelijke landen bevatten, dan blijven Nederland en België over.
Weet jij hoeveel landen er zijn.

En het klopt niet, want je moet scheiden tussen "Produkt alleen in Nederland, of België, of allebei" en "Produkt in minimaal één ander land dan BE of NL". Zomaar Frankrijk en de rest weggooien werkt dus niet.

@5H: is dit iets dat je eenmalig op een grote dataset wil doen of moet de lijst op regelmatige basis worden bijgewerkt als de produktielijst verandert?

[ Bericht 8% gewijzigd door Janneke141 op 23-06-2015 17:09:19 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153955699
Beste Excelvrienden,

Laat ik maar met de deur in huis vallen:

Ik heb op Blad1 een drietal lijsten staan, te weten: product, lengte, breedte.

Elk product heeft zijn eigen lengte en breedte. Nu wil ik op Blad 2 een pulldown / dropdown menu hebben waarin het product geselecteerd wordt. Tot zover is mij dat gelukt.

Alleen nu wil ik dat als bijvoorbeeld Product 'A' geselecteerd is er in bijvoorbeeld CEl H10 de benodigde lengte en in cel G10 de breedte plaatst.

Hoe kan ik deze gegevens koppelen. Dit lukt mij eenmalig met de volgende formule: =ALS(A2="A";Blad1!B2;"geen waarde") en =ALS(A2="A";Blad1!C2; "geen waarde") voor de lengte en breedte.

Echter ik wil dit voor 100 producten in dezelfde cel kunnen.

Iemand enig idee?

Nederlandse Excel 2013
  dinsdag 30 juni 2015 @ 16:39:18 #239
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_153955786
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:34 schreef laptopr het volgende:
Beste Excelvrienden,

Laat ik maar met de deur in huis vallen:

Ik heb op Blad1 een drietal lijsten staan, te weten: product, lengte, breedte.

Elk product heeft zijn eigen lengte en breedte. Nu wil ik op Blad 2 een pulldown / dropdown menu hebben waarin het product geselecteerd wordt. Tot zover is mij dat gelukt.

Alleen nu wil ik dat als bijvoorbeeld Product 'A' geselecteerd is er in bijvoorbeeld CEl H10 de benodigde lengte en in cel G10 de breedte plaatst.

Hoe kan ik deze gegevens koppelen. Dit lukt mij eenmalig met de volgende formule: =ALS(A2="A";Blad1!B2;"geen waarde") en =ALS(A2="A";Blad1!C2; "geen waarde") voor de lengte en breedte.

Echter ik wil dit voor 100 producten in dezelfde cel kunnen.

Iemand enig idee?

Nederlandse Excel 2013
Je kunt dit met verticaal zoeken doen bijvoorbeeld

pi_154026192
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:39 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Je kunt dit met verticaal zoeken doen bijvoorbeeld

Beste Holy_Goat,

Ik heb dit geprobeerd en het werkt. Ik ga er nog even verder mee prutsen.
pi_154036053
Mijn vraag heeft niks met excel te maken, maar ik denk dat jullie dit soort formules wel kennen.

Ik wil uitrekenen wat het eindbedrag is na 25 jaar.

Start bedrag: 0
Maandelijks inleg: 150
Looptijd: 25 jaar (300 maanden)
Rente op jaarbasis: 1%

Hoe hoog is het bedrag na 25 jaar (300 maanden)?
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:46:25 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154036088
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:44 schreef xaban06 het volgende:
Hoe hoog is het bedrag na 25 jaar (300 maanden)?
¤ 51.346,14
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154036097
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

¤ 51.346,14
Formule? :@
  vrijdag 3 juli 2015 @ 17:47:52 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154036119
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:46 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Formule? :@
Klas 2 rekenvaardigheid?

Ik heb het trouwens niet met 1 formule gedaan, maar itererend. +1800, *1,01, +1800 etc.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154036207
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klas 2 rekenvaardigheid?

Ik heb het trouwens niet met 1 formule gedaan, maar itererend. +1800, *1,01, +1800 etc.
Op die manier kan ik het natuurlijk ook :) Het gaat mij om de formule :) Toch bedankt!
  vrijdag 3 juli 2015 @ 18:01:20 #246
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154036325
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 17:53 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Op die manier kan ik het natuurlijk ook :) Het gaat mij om de formule :) Toch bedankt!
Daar heb je de TW() functie voor.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154036612
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 18:01 schreef qu63 het volgende:

[..]

Daar heb je de TW() functie voor.
Thanks!
pi_154053300
Ik heb hier een excel sheet met tijden, wat altijd een 4 cijferige notatie gaf (09:50 i.p.v. 9:50)

maar om de een of andere magische reden doet hij dat nu niet meer :?
beide cellen hebben als format time met locale English (U.S.) maar de "nieuwe" cellen halen de voorloop nul weg..

Iemand een idee hoe ik dit weer "normaal" kan krijgen?
  zaterdag 4 juli 2015 @ 11:44:59 #249
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154054634
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 10:24 schreef mschol het volgende:
Ik heb hier een excel sheet met tijden, wat altijd een 4 cijferige notatie gaf (09:50 i.p.v. 9:50)

maar om de een of andere magische reden doet hij dat nu niet meer :?
beide cellen hebben als format time met locale English (U.S.) maar de "nieuwe" cellen halen de voorloop nul weg..

Iemand een idee hoe ik dit weer "normaal" kan krijgen?
Aangepaste notatie en dan kiezen voor hh:mm?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154581946
Hoi Excel-helden. Voor een nieuw project ben ik bezig met een Excel-documentje, alleen kom ik er momenteel niet helemaal op.

Vraag 1
Ik wil een 'Wijzigen/Raadplegen'-sectie met twee aanpasbare velden, veld 2 haalt echter pas automatisch informatie op wanneer veld 1 is ingevuld. In veld 1 zal ik door middel van een dropdown menu een naam van een persoon selecteren. Vervolgens zal in veld 2 een specifieke term moeten komen te staan, die van te voren al bekend is. Ik zoek alleen een handige manier om dat te tonen.

Dus stel als ik in veld 1 'Medewerker 1' selecteer (door middel van een dropdown) dan moet in veld 2 automatisch 'hoi' tevoorschijn komen. Waarbij dus beide data al op een andere tab staan. Ik moet alleen zorgen dat veld 2 tevoorschijn komt wanneer veld 1 is ingevuld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag 2
Gezien het feit dat de data van de medewerker (dus 'veld 2' in principe) kan wijzigen, wil ik ook de mogelijkheid om dat aan te passen. Kunnen wel 2 aparte worden, 1 raadplegen en 1 wijzigen.

[ Bericht 2% gewijzigd door einschtein op 23-07-2015 22:38:40 ]
pi_154582201
Ik ben inmiddels achter het antwoord voor vraag 1, nu vraag 2 nog. Dus het wijzig-gedeelte.
  donderdag 23 juli 2015 @ 22:55:30 #252
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154582924
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 22:27 schreef einschtein het volgende:

Vraag 2
Gezien het feit dat de data van de medewerker (dus 'veld 2' in principe) kan wijzigen, wil ik ook de mogelijkheid om dat aan te passen. Kunnen wel 2 aparte worden, 1 raadplegen en 1 wijzigen.
Kan je een screenshot maken met wat je precies wil?

Veld 2 wordt aangepast aan de hand van de info uit veld 1, toch? Wat wil je dan nog verder wijzigen? Of wil je meer data in kolom M? Dat zou dan eventueel met een macro kunnen, of handmatig toevoegen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154583099
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 22:55 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kan je een screenshot maken met wat je precies wil?

Veld 2 wordt aangepast aan de hand van de info uit veld 1, toch? Wat wil je dan nog verder wijzigen? Of wil je meer data in kolom M? Dat zou dan eventueel met een macro kunnen, of handmatig toevoegen :)


Dus dat ik eerst 'Naam' selecteer, dat is eigenlijk 'veld 1'. En wanneer ik op een button 'LADEN' druk, de gegevens van 'veld 2' bij 'Oud type' komen. Maar stel ik wil die aanpassen, dan voer ik bij 'Nieuw type' het nieuwe 'veld 2' in. En wanneer ik dan op 'OPSLAAN' druk, dat wordt opgeslagen.

Natuurlijk hoeft het niet met buttons en dergelijke.

Ik hoop dat je me snapt.
  donderdag 23 juli 2015 @ 23:52:20 #254
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154584503
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 23:01 schreef einschtein het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dus dat ik eerst 'Naam' selecteer, dat is eigenlijk 'veld 1'. En wanneer ik op een button 'LADEN' druk, de gegevens van 'veld 2' bij 'Oud type' komen. Maar stel ik wil die aanpassen, dan voer ik bij 'Nieuw type' het nieuwe 'veld 2' in. En wanneer ik dan op 'OPSLAAN' druk, dat wordt opgeslagen.

Natuurlijk hoeft het niet met buttons en dergelijke.

Ik hoop dat je me snapt.
Dat zal dan een macro worden
http://www.mrexcel.com/archive/VBA/5423.html
En dat dan koppelen aan je buttons
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154584787
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 23:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat zal dan een macro worden
http://www.mrexcel.com/archive/VBA/5423.html
En dat dan koppelen aan je buttons
Dacht ik. Heb inmiddels al een begin gemaakt.

Weet jij zo een macro om een locatie te vinden waarin een specifieke tekst staat?
  vrijdag 24 juli 2015 @ 00:47:13 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154586210
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 00:01 schreef einschtein het volgende:

[..]

Dacht ik. Heb inmiddels al een begin gemaakt.

Weet jij zo een macro om een locatie te vinden waarin een specifieke tekst staat?
Nope, macro's zijn voor mij ook een mysterie ;)
Gelukkig is er Google:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff839746.aspx
http://stackoverflow.com/(...)ll-with-certain-text
http://www.mrexcel.com/fo(...)ferent-workbook.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154621149
Hallo !

Voor mijn werk ben ik bezig met een excel bestand en ik loop tegen het volgende aan:

Het is de bedoeling dat ik per maand een totaaloverzicht krijg van verschillende kentekens die door verschillende personen worden bestuurd. Nu denk ik er over om iedere chauffeur een eigen tabblad te geven en hier per dag de km stand per voertuig in te brengen. Nu zoek ik een manier om makkelijk een totaaloverzicht (op een apart tabblad) te krijgen met alle gebruikte kentekens en het totaal aantal gereden km per kenteken. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ?

Alvast bedankt :)
pi_154621198
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:48 schreef Dynamic83 het volgende:
Hallo !

Voor mijn werk ben ik bezig met een excel bestand en ik loop tegen het volgende aan:

Het is de bedoeling dat ik per maand een totaaloverzicht krijg van verschillende kentekens die door verschillende personen worden bestuurd. Nu denk ik er over om iedere chauffeur een eigen tabblad te geven en hier per dag de km stand per voertuig in te brengen. Nu zoek ik een manier om makkelijk een totaaloverzicht (op een apart tabblad) te krijgen met alle gebruikte kentekens en het totaal aantal gereden km per kenteken. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ?

Alvast bedankt :)
Op basis van je tekst zou ik geneigd zijn het uitgangspunt andersom te nemen, dus een tabblad per kenteken.

Maar de informatie over wat je er verder mee wil doen is erg beperkt.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_154621451
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Op basis van je tekst zou ik geneigd zijn het uitgangspunt andersom te nemen, dus een tabblad per kenteken.

Maar de informatie over wat je er verder mee wil doen is erg beperkt.
Sorry zal proberen wat duidelijker te zijn:

Er zijn ongeveer 25 chauffeurs in dienst die steeds wisselen van auto (ook rond de 25 kentekens dus). Voor de administratie is het van belang dat ik van iedere auto en van iedere chauffeur het totaal aantal km per maand weet. Als ik de tabbladen per kenteken doe zou ik uiteindelijk een manier moeten vinden om het totaal aantal km per chauffeur te tellen.
pi_154622765
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:03 schreef Dynamic83 het volgende:

[..]

Sorry zal proberen wat duidelijker te zijn:

Er zijn ongeveer 25 chauffeurs in dienst die steeds wisselen van auto (ook rond de 25 kentekens dus). Voor de administratie is het van belang dat ik van iedere auto en van iedere chauffeur het totaal aantal km per maand weet. Als ik de tabbladen per kenteken doe zou ik uiteindelijk een manier moeten vinden om het totaal aantal km per chauffeur te tellen.
Ik snap 'm.

Dit kan wel in Excel, maar omdat je met 3 dimensies werkt (datum, kenteken, chauffeur) lijkt Access me een stuk eenvoudiger.
In Excel hou je nu altijd 1 waarde over die je met een lange (niet ingewikkelde) formule moet gaan berekenen. Daarbij is de foutkans in mijn ogen te groot, al kan je een deel wel afvangen omdat je kilometerstanden hebt waarmee je controles in kunt bouwen.

Ik wacht even af of er iemand is die een eenvoudige oplossing heeft die ik nu niet zie.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 14:11:11 #261
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154623040
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:48 schreef Dynamic83 het volgende:
Hallo !

Voor mijn werk ben ik bezig met een excel bestand en ik loop tegen het volgende aan:

Het is de bedoeling dat ik per maand een totaaloverzicht krijg van verschillende kentekens die door verschillende personen worden bestuurd. Nu denk ik er over om iedere chauffeur een eigen tabblad te geven en hier per dag de km stand per voertuig in te brengen. Nu zoek ik een manier om makkelijk een totaaloverzicht (op een apart tabblad) te krijgen met alle gebruikte kentekens en het totaal aantal gereden km per kenteken. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ?

Alvast bedankt :)
Er van uitgaande dat je maar 1 regel per chauffeur per dag per kenteken gebruikt, zou ik het volgende doen:

Op tabblad 1 komt het overzicht te staan. Iets wat je makkelijk kunt maken met dropdowns en vert.zoeken()

Op tabblad 2 vul je de gegevens in. Kolom A voor de datum, B voor t kenteken/wagenparknummer, C voor de chauffeur, D voor beginstand, E voor eindstand.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 25 juli 2015 @ 14:35:57 #262
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_154623687
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Er van uitgaande dat je maar 1 regel per chauffeur per dag per kenteken gebruikt, zou ik het volgende doen:

Op tabblad 1 komt het overzicht te staan. Iets wat je makkelijk kunt maken met dropdowns en vert.zoeken()

Op tabblad 2 vul je de gegevens in. Kolom A voor de datum, B voor t kenteken/wagenparknummer, C voor de chauffeur, D voor beginstand, E voor eindstand.
Tabblad 2 dacht ik ook aan, gewoon voor de basisgegevens. Maar ik dacht er dan aan om per benodigd overzicht een PIVOT-tabel te maken, die je kan refreshen als je de basisgegevens hebt bijgewerkt. :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 14:46:14 #263
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154623943
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:35 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Tabblad 2 dacht ik ook aan, gewoon voor de basisgegevens. Maar ik dacht er dan aan om per benodigd overzicht een PIVOT-tabel te maken, die je kan refreshen als je de basisgegevens hebt bijgewerkt. :P
PIVOT is ook leuk, maar met gewone formules kom je er ook ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 25 juli 2015 @ 14:55:10 #264
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_154624190
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

PIVOT is ook leuk, maar met gewone formules kom je er ook ;)
Klopt maar ik hou van PIVOT O+ :P
En minder snel formulefouten denk ik.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 15:02:00 #265
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154624415
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:55 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Klopt maar ik hou van PIVOT O+ :P
En minder snel formulefouten denk ik.
Ik heb juist een hekel aan Pivot's :P

Nou ja, ik werk er nooit mee, dat is t meer ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154625495
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 14:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Er van uitgaande dat je maar 1 regel per chauffeur per dag per kenteken gebruikt, zou ik het volgende doen:

Op tabblad 1 komt het overzicht te staan. Iets wat je makkelijk kunt maken met dropdowns en vert.zoeken()

Op tabblad 2 vul je de gegevens in. Kolom A voor de datum, B voor t kenteken/wagenparknummer, C voor de chauffeur, D voor beginstand, E voor eindstand.
Thnx !
Aan zo iets zat ik idd ook te denken. Het komt af en toe wel voor dat een chauffeur op 1 dag met 2 auto's rijd maar dan zou ik een dubbele datum kunnen gebruiken. Maar als het het goed lees moet ik dan in tabblad 2 alle km's van alle chauffeurs gaan zetten ?
Loop alleen beetje vast met verticaal zoeken, hij zoekt nu naar het autonr en pakt dan van het de eerste regel waar dit autonr staat het aantal km. Alleen is de bedoeling dat hij het totaal pakt van alle regels waar dit nr in staat.

Ohw en over die PIVOT tabel... daar heb ik nog nooit van gehoord :P
  zaterdag 25 juli 2015 @ 15:54:03 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154625905
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:40 schreef Dynamic83 het volgende:

[..]

Thnx !
Aan zo iets zat ik idd ook te denken. Het komt af en toe wel voor dat een chauffeur op 1 dag met 2 auto's rijd maar dan zou ik een dubbele datum kunnen gebruiken. Maar als het het goed lees moet ik dan in tabblad 2 alle km's van alle chauffeurs gaan zetten ?
Loop alleen beetje vast met verticaal zoeken, hij zoekt nu naar het autonr en pakt dan van het de eerste regel waar dit autonr staat het aantal km. Alleen is de bedoeling dat hij het totaal pakt van alle regels waar dit nr in staat.

Ohw en over die PIVOT tabel... daar heb ik nog nooit van gehoord :P
Dat vermoeden had ik al, dus hier een opzetje ;) http://www.qu63.nl/Dynamic83.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154626713
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 15:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat vermoeden had ik al, dus hier een opzetje ;) http://www.qu63.nl/Dynamic83.xlsx
Hahaha, dank je wel ! Hier was ik zelf nooit uitgekomen geloof ik.

Durf het je bijna niet te vragen... maar is het ook mogelijk dat hij in het totaaloverzicht ipv waar je nu dag van maan heb gezegd gewoon een kolom met de kentekens uit hulp hebt en dan daarnaast het aantal totaal km, en dan het zelfde voor chauffeur. Snap je wat ik bedoel of zal ik een opzet maken dat jij ff naar de formule kijkt alleen als je het wilt natuurlijk !
  zaterdag 25 juli 2015 @ 16:20:49 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154626848
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:16 schreef Dynamic83 het volgende:

[..]

Hahaha, dank je wel ! Hier was ik zelf nooit uitgekomen geloof ik.

Durf het je bijna niet te vragen... maar is het ook mogelijk dat hij in het totaaloverzicht ipv waar je nu dag van maan heb gezegd gewoon een kolom met de kentekens uit hulp hebt en dan daarnaast het aantal totaal km, en dan het zelfde voor chauffeur. Snap je wat ik bedoel of zal ik een opzet maken dat jij ff naar de formule kijkt alleen als je het wilt natuurlijk !
Totaal aantal per maand? Of gewoon het totaal?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154626987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:20 schreef qu63 het volgende:

[..]

Totaal aantal per maand? Of gewoon het totaal?
Zit er aan te denken om per maand een nieuw excel bestand te beginnen. Dus dan zou ik aan het totaal genoeg hebben. Dus in kolom 1 de kentekens en in kolom 2 het totaal aantal km's. En 1x in een kolom de namen van chauffeurs en daarnaast de gereden km's
  zaterdag 25 juli 2015 @ 16:49:47 #271
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154627825
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:24 schreef Dynamic83 het volgende:

[..]

Zit er aan te denken om per maand een nieuw excel bestand te beginnen. Dus dan zou ik aan het totaal genoeg hebben. Dus in kolom 1 de kentekens en in kolom 2 het totaal aantal km's. En 1x in een kolom de namen van chauffeurs en daarnaast de gereden km's
Ok, dan zou dit aan je wensen voldoen: http://www.qu63.nl/Dynamic83.xlsx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154628166
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 16:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ok, dan zou dit aan je wensen voldoen: http://www.qu63.nl/Dynamic83.xlsx
Je bent geweldig ! Dit is precies wat ik bedoel, heel erg bedankt !
pi_154668428
Ik heb een draaitabel welke 2 kolommen bevat. De eerste kolom is een lijst met waardes van 0 t/m 45. Nu geeft hij elke waarde weer. Dus waarde 1: 2025 waarde 2: 2000 etc.
Wat ik graag zou willen is dat i.p.v alle waardes worden weergegeven ik een staffel krijg van 0-1 1-2 2-3 etc. met daaraan gekoppeld de totale waarde van die groep. Is dat mogelijk?
  woensdag 29 juli 2015 @ 19:17:39 #274
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_154739521
Ik wil om een 24 uurs overzicht te maken een sortering maken tussen excelregels met Groenten en met Fruit.
(Excel 2013,Engelstalig)
De lijst komt geexporeerd uit SAP
Voorbeeld:



Omdat groente en fruit een aparte afdeling zijn binnen het bedrijf behoren ze apart gegroepeerd te zijn en vervolgens per product bij elkaar.
Dit zou het eindresultaat moeten zijn:



Hoe doe ik dit zo makkelijk mogelijk, eventueel met een macro?
Meestal is de lijst in werkelijkheid ongeveer 35 items lang.
Wie dit leest is gek
  donderdag 30 juli 2015 @ 08:53:11 #275
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_154756865
Ik heb diverse werkmappen waarin in een aantal kolommen de in te geven waarden beperkt is door gegevensvalidatie. De lijsten hiervan staan netjes in iedere werkmap.

Nu zou ik echter graag die lijsten in 1 werkmap opslaan en die dan oproepen uit de andere werkmappen. Alleen lukt me dat niet. Weten jullie of dit kan? Het zou mijn onderhoud veel makkelijker maken, dus niet 16 keer muteren maar 1 keer bij wijzigingen in de lijsten.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_154757016
quote:
99s.gif Op woensdag 29 juli 2015 19:17 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik wil om een 24 uurs overzicht te maken een sortering maken tussen excelregels met Groenten en met Fruit.
(Excel 2013,Engelstalig)
De lijst komt geexporeerd uit SAP
Voorbeeld:

[ afbeelding ]

Omdat groente en fruit een aparte afdeling zijn binnen het bedrijf behoren ze apart gegroepeerd te zijn en vervolgens per product bij elkaar.
Dit zou het eindresultaat moeten zijn:

[ afbeelding ]

Hoe doe ik dit zo makkelijk mogelijk, eventueel met een macro?
Meestal is de lijst in werkelijkheid ongeveer 35 items lang.
Kan je een beetje met macro's werken of helemaal niet?
  donderdag 30 juli 2015 @ 09:23:26 #277
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154757177
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:53 schreef marcb1974 het volgende:
Ik heb diverse werkmappen waarin in een aantal kolommen de in te geven waarden beperkt is door gegevensvalidatie. De lijsten hiervan staan netjes in iedere werkmap.

Nu zou ik echter graag die lijsten in 1 werkmap opslaan en die dan oproepen uit de andere werkmappen. Alleen lukt me dat niet. Weten jullie of dit kan? Het zou mijn onderhoud veel makkelijker maken, dus niet 16 keer muteren maar 1 keer bij wijzigingen in de lijsten.
Het zou moeten kunnen: http://www.contextures.com/xlDataVal05.html
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 30 juli 2015 @ 09:29:02 #278
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_154757243
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:23 schreef qu63 het volgende:

[..]

Het zou moeten kunnen: http://www.contextures.com/xlDataVal05.html
Dank, ga eens proberen of dat werkbaar is :)
stupidity has become as common as common sense was before
  donderdag 30 juli 2015 @ 18:37:28 #279
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_154770257
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:08 schreef Viezze het volgende:

[..]

Kan je een beetje met macro's werken of helemaal niet?
Mijn kunde is om een macro op te nemen en dan door middel van regelskopieren en/of wijzigen de macro te laten doen wat ik wil.
Ik ken dus geen commando's van mezelf.

Ik zit nu zelf trouwens te denken om een tabel te maken waarin staat wat groente of fruit is en dan door middel van Vlookup in het rapport een kolom te genereren waar achter druif > fruit staat en achter bonen> groente
En dan gewoon op alfabet sorteren en daarna deze kolom weer verwijderen.
En dat dan eventueel opnemen als macro als het werkt.
Wie dit leest is gek
pi_154771961
Wat je ook kan doen is een klein stukje code in VBA schrijven die de lijst langsloopt, en eerst een lijst met fruit maakt, dan twee witregels invoegt, en dan de lijst met groene maakt.

Wat je hierboven beschrijft kan ook prima, maar hangt er een beetje vanaf hoe vaak je dit moet doen of dat handig is.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 10:56:42 #281
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_154786619
Win7, Excel 2010, Access 2010, EN.

Het gaat eigenlijk over Access maar misschien is hier iemand die het weet.
Ik heb een excel file die ik wil importeren in Access dat heb ik met een VBA code gedaan.
Dat gaat prima.
Echter in die Excel file worden cijfers ingevoerd van een typenummer zodra een typenummer niet bekend is schrijft een collega "N/A" op of hij vult niks in [Blank].
Hierdoor geeft Acces import errors.

Nu zijn er verschillende opties om dit te tackelen maar de optie die ik zoek "de data van de Excel als TEXT importeren" kan ik nergens vinden.
Een collega blijft volhouden dat het moet kunnen met de excel file ongemoeid te laten.
In de design mode kan ik de tabel wel aanpassen maar dan is ie al geïmporteerd.

Iemand een idee?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_154786818
Moet je het type wat je in acces in de tabel hebt gedefinieerd dan niet omzetten van integer naar text of iets dergelijks?
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:36:35 #283
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_154787522
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:05 schreef Basp1 het volgende:
Moet je het type wat je in acces in de tabel hebt gedefinieerd dan niet omzetten van integer naar text of iets dergelijks?
Klinkt valide, enig idee waar ik dat kan vinden?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 31 juli 2015 @ 14:48:13 #284
256829 Sokz
Livin' the life
pi_154793042


Import vanuit Datastream, somehow leest het 1170,237 als 1170237 terwijl die het soms wel goed doet (met 2 getallen achter de komma e.g. 8-1-1998)

Weet iemand hoe ik dat veranderen kan? :P
  vrijdag 31 juli 2015 @ 16:44:44 #285
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154796721
quote:
99s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 14:48 schreef Sokz het volgende:
[ afbeelding ]

Import vanuit Datastream, somehow leest het 1170,237 als 1170237 terwijl die het soms wel goed doet (met 2 getallen achter de komma e.g. 8-1-1998)

Weet iemand hoe ik dat veranderen kan? :P
Getalopmaak? Of de land/taalinstelling in Windows?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154934850


Dag heren en dames,
In bovenstaand plaatje probeer ik een formule te maken die de som neemt van de lichtgrijze getallen. Aangezien het een erg groot document wordt, wil ik een aantal dingen automatiseren.
SOM(F7:F16) is dus niet de permanente oplossing, aangezien ik dit dan overal handmatig in het document moet doen. Daarnaast kunnen er nog regels onder geplakt komen waardoor de regelaanpassing in formules niet altijd zal kloppen.
Is er een formule te verzinnen die de getallen vanaf G7 naar beneden optelt tot het moment dat hij een leeg vak aantreft?

Ik heb er veel op gegoogled, maar de NL pagina's gaven me niet de oplossing. In het Engels vond ik de formule =SUM(G7:INDEX(G7:$G$100,MATCH(1,IF(G7:$G$100="",1,""),0)-1))
Deze had ik vertaald tot =SOM(G7:INDEX(G7:$G$100;VERGELIJKEN(1;ALS(G7:$G$100="";1;"");0)-1))
Maar dan krijg ik de melding #WAARDE!

Ben ik op de goede weg? Weet iemand wat de oplossing zou kunnen zijn?

Excel 2013- NL
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:23:37 #287
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154935056
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:17 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]

Dag heren en dames,
In bovenstaand plaatje probeer ik een formule te maken die de som neemt van de lichtgrijze getallen. Aangezien het een erg groot document wordt, wil ik een aantal dingen automatiseren.
SOM(F7:F16) is dus niet de permanente oplossing, aangezien ik dit dan overal handmatig in het document moet doen. Daarnaast kunnen er nog regels onder geplakt komen waardoor de regelaanpassing in formules niet altijd zal kloppen.
Is er een formule te verzinnen die de getallen vanaf G7 naar beneden optelt tot het moment dat hij een leeg vak aantreft?

Ik heb er veel op gegoogled, maar de NL pagina's gaven me niet de oplossing. In het Engels vond ik de formule =SUM(G7:INDEX(G7:$G$100,MATCH(1,IF(G7:$G$100="",1,""),0)-1))
Deze had ik vertaald tot =SOM(G7:INDEX(G7:$G$100;VERGELIJKEN(1;ALS(G7:$G$100="";1;"");0)-1))
Maar dan krijg ik de melding #WAARDE!

Ben ik op de goede weg? Weet iemand wat de oplossing zou kunnen zijn?

Excel 2013- NL
De Q&D-oplossing is uiteraard "=SOM(G7:G37000)", wat volgens mij altijd goed moet komen. Er is ook een wat charmantere oplossing die gebruik maakt van AANTAL (op voorwaarde dat er geen lege regels in zitten), als je die wil hebben zal ik die even nazoeken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154935115
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De Q&D-oplossing is uiteraard "=SOM(G7:G37000)", wat volgens mij altijd goed moet komen. Er is ook een wat charmantere oplossing die gebruik maakt van AANTAL (op voorwaarde dat er geen lege regels in zitten), als je die wil hebben zal ik die even nazoeken.
Blijkbaar ben ik iets vergeten te vermelden :)
Het komt dan niet altijd goed, aangezien er een aantal getallen onder elkaar staat en dan een witregel. Vervolgens weer een serie getallen en weer een witregel enz.
Snappez-vous?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:28:59 #289
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154935244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:25 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Blijkbaar ben ik iets vergeten te vermelden :)
Het komt dan niet altijd goed, aangezien er een aantal getallen onder elkaar staat en dan een witregel. Vervolgens weer een serie getallen en weer een witregel enz.
Snappez-vous?
Eigenlijk niet. Als je de reeks die je sommeert maar groter maakt dan het hoogst te gebruiken regelnummer levert je SOM-functie altijd het gewenste totaal, ongeacht het aantal witregels (vandaar mijn suggestie SOM(G7:G37000), daarmee veeg je normaalgesproken alles wel mee). In een hele kolom met getallen met een willekeurig aantal witregels is het niet mogelijk om Excel te laten bepalen wat de laatste niet-lege regel is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154935342
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet. Als je de reeks die je sommeert maar groter maakt dan het hoogst te gebruiken regelnummer levert je SOM-functie altijd het gewenste totaal, ongeacht het aantal witregels (vandaar mijn suggestie SOM(G7:G37000), daarmee veeg je normaalgesproken alles wel mee). In een hele kolom met getallen met een willekeurig aantal witregels is het niet mogelijk om Excel te laten bepalen wat de laatste niet-lege regel is.


Er staan in dezelfde kolom dus steeds een aantal getallen onder elkaar. Het aantal is steeds onbekend. Ik probeer per stukje de som uit te laten rekenen. Zo plaats ik in een vakje in de buurt van G7 dus een formule die de som van G7 tot de eerste witregel uitrekent.
In de buurt van G20 doe ik hetzelfde enz.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:35:34 #291
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154935434
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:32 schreef -J-D- het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Er staan in dezelfde kolom dus steeds een aantal getallen onder elkaar. Het aantal is steeds onbekend. Ik probeer per stukje de som uit te laten rekenen. Zo plaats ik in een vakje in de buurt van G7 dus een formule die de som van G7 tot de eerste witregel uitrekent.
In de buurt van G20 doe ik hetzelfde enz.
Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Moeten de subtotalen per se in kolom G ertussen, of mag het ook in kolom H?

Want in het laatste geval: Stel dat je in H100 staat, reken je uit =SOM(G7:G100)-SOM(H7:H99), en dan heb je het subtotaal van het laatste rijtje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154935461
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Moeten de subtotalen per se in kolom G ertussen, of mag het ook in kolom H?
Jup dat mag.
quote:
Want in het laatste geval: Stel dat je in H100 staat, reken je uit =SOM(G7:G100)-SOM(H7:H99), en dan heb je het subtotaal van het laatste rijtje.
Deze moet ik even op me in laten werken :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:41:21 #293
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154935582
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:36 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jup dat mag.

[..]

Deze moet ik even op me in laten werken :)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 6 augustus 2015 @ 00:20:40 #294
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154945388
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:32 schreef -J-D- het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Er staan in dezelfde kolom dus steeds een aantal getallen onder elkaar. Het aantal is steeds onbekend. Ik probeer per stukje de som uit te laten rekenen. Zo plaats ik in een vakje in de buurt van G7 dus een formule die de som van G7 tot de eerste witregel uitrekent.
In de buurt van G20 doe ik hetzelfde enz.
Vul je kolom G handmatig in? Of is dat ook een formule? Anders kan je kijken of C20 (etc) leeg is, zo ja de rijen erboven optellen, zo niet, het ontvangen bedrag invullen.

Dat kan natuurlijk ook in kolom H zoals Janneke141 deed.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_154986960
Opmaakvraagje:

Ik heb deze grafiek:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij stoort is dat de volgorde in de grafiek omgedraaid is. Heb op internet wel wat [url=: http://peltiertech.com/bar-chart-categories-backwards/]tips[/url] gevonden, maar niet voor Excel 2013 Die functie die daar staat beschreven kan ik in 2013 niet vinden.

Iemand die me kan helpen?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:12:34 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_154987412
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 15:58 schreef Hojdhopper het volgende:
Opmaakvraagje:

Ik heb deze grafiek:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mij stoort is dat de volgorde in de grafiek omgedraaid is. Heb op internet wel wat [url=: http://peltiertech.com/bar-chart-categories-backwards/]tips[/url] gevonden, maar niet voor Excel 2013 Die functie die daar staat beschreven kan ik in 2013 niet vinden.

Iemand die me kan helpen?
Zo dan? http://peltiertech.com/excel-plotted-my-bar-chart-upside-down/
Of zo? https://www.ablebits.com/(...)e-chart-graph-excel/

Ben wel benieuwd naar t onderzoek btw!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_155008972
quote:
Nice!!! Dankjewel, helpt me vooruit!

Het onderzoek is onderdeel van mijn afstudeeronderzoek naar de intercitybusmarkt in Nederland. Doe het onderzoek tijdens een stage bij één van die bedrijven. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 12:18:02 #298
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_155010383
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 10:40 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nice!!! Dankjewel, helpt me vooruit!

Het onderzoek is onderdeel van mijn afstudeeronderzoek naar de intercitybusmarkt in Nederland. Doe het onderzoek tijdens een stage bij één van die bedrijven. :)
Tof! Als touringcarchauffeur hou ik die markt ook in de gate, maar dan op een andere manier ;) Mag je de resultaten delen (met mij)?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_155064951
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 12:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

Tof! Als touringcarchauffeur hou ik die markt ook in de gate, maar dan op een andere manier ;) Mag je de resultaten delen (met mij)?
Ah zo, ik snap hem! Ehm... kan ik zo 1, 2, 3 niet zeggen.. gezien er veel vertrouwelijke informatie in staat. Stuur me over twee weken even een pm of zo, wellicht kan ik een paar speerpunten noemen! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_155132992
Even newbie question hoor :)

Maar hoe kan ik het volgende in excel maken?

in cel a1 staat x, als dan in cel a2 y staat moet cel a1 rood worden.

Hoe doe ik dat met voorwaardelijke opmaak?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:35:39 #301
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_155134472
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
Even newbie question hoor :)

Maar hoe kan ik het volgende in excel maken?

in cel a1 staat x, als dan in cel a2 y staat moet cel a1 rood worden.

Hoe doe ik dat met voorwaardelijke opmaak?
https://support.office.co(...)13-9ecb-f1951ff89d7f
Letterlijk het eerste resultaat als ik zoek op "Excel voorwaardelijke opmaak"...
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')