abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 februari 2015 @ 21:35:20 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149935136
In juni zijn er weer verkiezingen in Turkije. Het parlement wordt opnieuw gekozen. Helaas is er nog weinig Nederlandstalige info te vinden over deze verkiezingen.

Maar er gebeurt genoeg in Turkije om de voorbeschouwingen te kunnen beginnen.

Er zijn 550 zetels in het parlement. De drie grootste partijen zijn AKP (regeringspartij) en CHP en MHP (oppositiepartijen).

Aantal zetels per gebied:

10 grootste provincies (qua inwoners):
• Istanbul: 88 zetels (3 gebieden)
• Ankara: 32 zetels (2 gebieden)
• Izmir: 26 zetels (2 gebieden)
• Bursa: 18 zetels
• Antalya: 14 zetels
• Adana: 14 zetels
• Konya: 14 zetels
• Gaziantep: 12 zetels
• Şanlıurfa: 12 zetels
• Mersin: 11 zetels

Istanbul en Ankara zijn AKP-gezind, Izmir CHP.

Resultaten vorige algemene verkiezingen (2011):

- Geel: AKP
- Turquoise: Onafhankelijken
- Rood: CHP
- Groen: MHP

Resultaten recentste lokale verkiezingen (2014):

- Turquoise: MHP
- Groen: BDP
- Grijs: Onafhankelijken
(BDP en Onafhankelijken zijn praktisch hetzelfde.)

Huidige stand in het Turkse parlement (535 zetels):

- AKP: 312 zetels
- CHP: 125 zetels
- MHP: 52 zetels
- HDP: 28 zetels
- Onafhankelijk: 12 zetels
- Leeg: 15 zetels (sterfte en overstap naar een andere functie (burgemeester))
- 6 partijen met één zetel per partij: 6 zetels.

Benieuwd of Erdogan genoeg jaknikkers in het parlement krijgt om zijn autoritaire plannen door te drukken.

[ Bericht 76% gewijzigd door Hexagon op 23-02-2015 23:35:20 ]
pi_149938390
info verplaatst naar OP

[ Bericht 49% gewijzigd door Hexagon op 23-02-2015 23:35:49 ]
  zondag 22 februari 2015 @ 22:45:54 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149938778
Apart van die lege zetels. In Turkije bestaan geen tussentijdse verkiezingen voor opengevallen zetels?
pi_149939101
Tof, hier ga ik me nog even een beetje over inlezen voor het slapen gaan.
pi_149940691
Ik weet niets van Turkse politiek, maar heb me een klein beetje ingelezen en dit is wat ik vond (er staan misschien fouten in mijn korte introductie aangezien ik een leek ben, corrigeer ze dan svp):

Op 7 juni 2015 wordt het Turkse parlement met maar liefst 550 zetels gekozen. De premier is er het hoofd van de regering (momenteel Ahmed Davutoglu, de voormalig minister van buitenlandse zaken werd premier nadat de vorige premier Recep Tayep Erdogan in augustus tot president werd verkozen) en de laatstgenoemde Erdogan is dus president en daarmee staatshoofd. De president heeft in Turkije ondanks de verkiezingen ervoor een voornamelijk ceremoniële rol, maar bij een eventuele verkiezingsoverwinning van Erdogans Justice and Development Party (AKD) op 7 juni 2015 schijnt Erdogan de parlementaire democratie van Turkije te willen verruilen voor een presidentiële democratie en dus de macht van president - en daarmee van zichzelf - enorm uit te willen breiden. Veel analisten zijn bang dat daarmee alle macht van Turkije in de handen van 1 persoon komt te liggen en dat het daarna afgelopen zal zijn met de zogenaamde checks and balances van de democratie.

Om de Turkse constitutie te veranderen moet er een meerderheid van de burgers voor stemmen bij een referendum, OF moet er een 2/3 meerderheid zijn in et parlement. Als de AKD-partij dus 367 of meer zetels haalt in juni 2015 zullen ze deze verandering door kunnen voeren, in welk geval Turkije definitief in een andere richting dan de EU en vrije democratie zou lijken te bewegen. Mocht dat niet lukken, dan hebben ze aan minimaal 330 zetels ook genoeg om het referendum te organiseren.

Je moet minimaal 10% van de stemmen halen om in het parlement te komen ('s werelds hoogste verkiezingsdrempel). De verkiezingen voor het parlement worden eens in de vier jaar gehouden. Alle stemmen op partijen die de 10% niet halen (en dat zijn een boel stemmen) gaan automatisch naar de grootste partij, dus er is sprake van een enorme winnaarsbonus.

Favoriet is de Justice and Development Party (AKP, nu 327 zetels, dus ze hebben er eigenlijk 40 extra nodig), een rechtse sociaal-conservatieve partij. CHP (Republican People's Party) is de belangrijkste oppositiepartij en is sociaaldemocratisch / centrumlinks. Daarnaast heb je ook nog MHP (Nationalist Movement Party), een redelijk extreemrechtse nationalistische partij. In de meeste recente polls komt HDP (People's Democratic Party, linkse seculiere democratische partij die veel aandacht besteedt aan rechten voor minderheden) ook in de buurt van de benodigde 10% van de stemmen, maar het is maar de vraag of die partij in het parlement zal komen. Misschien maakt de Anatolia Party, een afsplitsing van CHP en een progressieve partij hier ook kans op.

Belangrijkste verkiezingsthema lijkt te worden op de AKD alle macht naar de president toe weet te trekken en of het hellende vlak op het gebied van burgerrechten (en wat te denken van de positie van vrouwen en Koerden) een halt toegeroepen wordt of juist erger wordt. Ook het buitenlandse beleid is een interessant thema voor ons om op te focussen: hoe zal Turkije de vele brandhaarden in haar achtertuin benaderen en hoe zal zij de EU benaderen na de verkiezingen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaas- op 22-02-2015 23:51:48 ]
pi_149940873
Als iemand informatie kan aanvullen / corrigeren etc. met wat er nu allemaal al in het topic staat kan er een informatieve OP gebouwd worden. ^O^
pi_149941515
quote:
"Ja maar de Armeense genocide"
Zo, hebben we dat ook alvast weer gehad.
Conscience do cost.
pi_149942047
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 23:27 schreef Kaas- het volgende:
- De naam van de regeringspartij kun je mijns inziens het beste afkorten als 'AKP'. (Dus niet 'AKD', het Engelse equivalent is 'JDP'.) De partijnamen anders in het Nederlands vermelden?
- De kiesdrempel geldt voor de partijen, niet voor personen die als 'Onafhankelijke' meedoen. De gekozen Onafhankelijken kunnen echter na afloop alsnog een partij vormen, en zo dus de 10% kiesdrempel vermijden.
- Wat betreft de 'reststemmen' zit je er totaal naast. In Turkije wordt de Methode-D'Hondt toegepast. En dat levert zeer zeker niet altijd voordeel op voor de grootste partij:

In 2011 steeg AKP procentueel, maar zakte het in zetelaantal. Bij de CHP stegen zowel de percentage als het aantal zetels.

- AKP heeft er momenteel 312, niet 327. http://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/milletvekillerimiz_sd.dagilim.
pi_149942266
Thanks zargon!
pi_149942322
Wat betreft de presidentsverkiezingen in augustus 2014: dat was een primeur in Turkije. Voor het eerst kon het volk direct de president kiezen.

Er waren drie opties:
- Erdoğan, van de regeringspartij
- İhsanoğlu, naar voren geschoven door de oppositie (CHP en MHP)
- Demirtaş, HDP (Koerden)

Erdoğan: 51,79%
İhsanoğlu: 38,44%
Demirtaş: 9,76%

Dit was eigenlijk een belangrijk moment, en dan niet alleen omdat de president werd gekozen. Het was ook een populariteitsmeting voor Erdoğan en zijn partij. De oppositiepartijen werkten samen, maar konden niet tegenhouden dat Erdoğan met een meerderheid gekozen werd. Maar goed, de race was al gewonnnen door Erdoğan voordat het überhaupt begonnen was, aangezien de oppositie iemand had gekozen waar heel Turkije nooit wat van had gehoord. Kansloze missie dus.

Deze presidentsverkiezingen zijn de recenste verkiezingen, dus ook recenter dan de lokale verkiezingen (augustus 2014 vs. maart 2014).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2015 00:27:17 ]
pi_149942611
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 22:45 schreef Hexagon het volgende:
Apart van die lege zetels. In Turkije bestaan geen tussentijdse verkiezingen voor opengevallen zetels?
Ik heb helaas geen idee. Zo te zien niet. Ook even snel gegoogled, maar niet echt iets kunnen vinden.
quote:
14s.gif Op maandag 23 februari 2015 00:22 schreef Kaas- het volgende:
Thanks zargon!
Wat betreft die 2/3 (367) meerderheid...

Bij de eerste algemene verkiezingen waar AKP aan meedeed (2002), won de AKP 363 zetels. Sindsdien is het zetelaantal gedaald, maar percentueel hebben ze telkens meer stemmen weten te krijgen.

2002: 363 zetels - 34,28% (31.528.783 geldige stemmen / opkomst: 79,14%)
2007: 341 zetels - 46,66% (35.049.691 geldige stemmen / opkomst: 84,25%)
2011: 327 zetels - 49,83% (42.941.763 geldige stemmen / opkomst: 83,16%)

In 2002 haalden slechts 2 partijen de kiesdrempel, de derde partij haalde het met 9,54% net niet...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2015 00:43:25 ]
pi_149943050
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 00:24 schreef zarGon het volgende:
Wat betreft de presidentsverkiezingen in augustus 2014: dat was een primeur in Turkije. Voor het eerst kon het volk direct de president kiezen.

[ afbeelding ]

Er waren drie opties:
- Erdoğan, van de regeringspartij
- İhsanoğlu, naar voren geschoven door de oppositie (CHP en MHP)
- Demirtaş, HDP (Koerden)

Erdoğan: 51,79%
İhsanoğlu: 38,44%
Demirtaş: 9,76%

Dit was eigenlijk een belangrijk moment, en dan niet alleen omdat de president werd gekozen. Het was ook een populariteitsmeting voor Erdoğan en zijn partij. De oppositiepartijen werkten samen, maar konden niet tegenhouden dat Erdoğan met een meerderheid gekozen werd. Maar goed, de race was al gewonnnen door Erdoğan voordat het überhaupt begonnen was, aangezien de oppositie iemand had gekozen waar heel Turkije nooit wat van had gehoord. Kansloze missie dus.

Deze presidentsverkiezingen zijn de recenste verkiezingen, dus ook recenter dan de lokale verkiezingen (augustus 2014 vs. maart 2014).
HDP is niet alleen Koerden, veel niet-Koerden stemde ook op hem.
  maandag 23 februari 2015 @ 02:03:04 #13
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_149943588
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 00:39 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik heb helaas geen idee. Zo te zien niet. Ook even snel gegoogled, maar niet echt iets kunnen vinden.

[..]

Wat betreft die 2/3 (367) meerderheid...

Bij de eerste algemene verkiezingen waar AKP aan meedeed (2002), won de AKP 363 zetels. Sindsdien is het zetelaantal gedaald, maar percentueel hebben ze telkens meer stemmen weten te krijgen.

2002: 363 zetels - 34,28% (31.528.783 geldige stemmen / opkomst: 79,14%)
2007: 341 zetels - 46,66% (35.049.691 geldige stemmen / opkomst: 84,25%)
2011: 327 zetels - 49,83% (42.941.763 geldige stemmen / opkomst: 83,16%)

In 2002 haalden slechts 2 partijen de kiesdrempel, de derde partij haalde het met 9,54% net niet...
Ik neem aan dat 2002 de uitschieter was omdat de derde partij de kiesdrempel niet haalde, maar ik zie zo één twee drie (in de uitleg van het systeem) niet hoe die krimp in zetelaantallen verklaard kan worden.

Jij enig idee?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_149943810
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 02:03 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik neem aan dat 2002 de uitschieter was omdat de derde partij de kiesdrempel niet haalde,
Dat klopt.

quote:
maar ik zie zo één twee drie (in de uitleg van het systeem) niet hoe die krimp in zetelaantallen verklaard kan worden.

Jij enig idee?
In de fipo zie je een kaart met het aantal haalbare zetels per gebied. Ik gok dat er sprake was van meer stemmen voor AKP zonder de meerderheid te behalen, waardoor AKP dus de zetels niet heeft kunnen binnenhalen.

Beetje zoal de presidentsverkiezingen van 2000 in de VS. Al Gore had meer stemmen dan Bush gekregen, maar Bush had de punten binnengehaald.

Zal het morgen even specifieker opzoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2015 02:30:29 ]
pi_149950411
Recente poll (8 februari):

AKP 47,6%
CHP 24,8%
MHP 14,3%
HDP 8,0%
Overig 5,3%
pi_149950641
Ihsanoglu viel door de mand door zijn eigen domme uitspraken. Hij wist bijvoorbeeld niet dat Tsjecho-Slowakije niet meer bestond.
pi_149950828
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 12:12 schreef Kaas- het volgende:
Recente poll (8 februari):

AKP 47,6%
CHP 24,8%
MHP 14,3%
HDP 8,0%
Overig 5,3%
Van wat ik op het Turkse nieuws heb gezien streeft de AKP naar 60%. Dat zullen ze niet halen, ik ben benieuwd of ze de huigie percentage en zetenaantal kunnen vasthouden.

Wat eigenlijk zo deerniswekkend aan de getallen hierboven is het percentage dat de grootste oppositiepartijen CHP en MHP scoren... De oppositie is en blijft zwak en lijkt dat nog steeds niet door te hebben: er vindt geen enkele verandering plaats binnen de partijen, ze gaan gewoon door op de oude voet. Na alles wat er in Turkije is gebeurd, lukt het ze gewoon niet om de macht van AKP af te breken.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de winst die de CHP en MHP zullen halen. Winst ja, dat moet haast wel na al die ingrepen van Erdoğan. Of zullen de mensen eieren voor hun geld blijven kiezen, omdat ze vermoeden dat de CHP en MHP minder voor elkaar zullen krijgen dan de AKP (vooral op economisch vlak)?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2015 12:29:12 ]
pi_149950842
Je zou maar een fractie van >300 man/vrouw hebben overigens, lekker overzichtelijk wel,
  maandag 23 februari 2015 @ 12:29:27 #19
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_149950876
quote:
10s.gif Op maandag 23 februari 2015 12:28 schreef Kaas- het volgende:
Je zou maar een fractie van >300 man/vrouw hebben overigens, lekker overzichtelijk wel,
Zal ook wel een bepaalde hiërarchie in zijn, denk je niet?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_149950890
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 12:27 schreef zarGon het volgende:

[..]

Van wat ik op het Turkse nieuws heb gezien streeft de AKP naar 60%. Dat zullen ze niet halen, ik ben benieuwd of ze de huigie percentage en zetenaantal kunnen vasthouden.

Wat eigenlijk zo deerniswekkend aan de getallen hierboven is het percentage dat de grootste oppositiepartijen CHP en MHP scoren... De oppositie is en blijft zwak en lijkt dat nog steeds niet door te hebben: er vindt geen enkele verandering plaats binnen de partijen, ze gaan gewoon door op de oude voet. Na alles wat er in Turkije is gebeurd, lukt het ze gewoon niet om de macht van AKP af te breken.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de winst die de CHP en MHP zullen halen. Winst ja, dat moet haast wel na al die ingrepen van Erdoğan. Of zullen de mensen eieren voor hun geld blijven kiezen, omdat ze vermoeden dat de CHP en MHP minder voor elkaar zullen krijgen dan de AKP (vooral op economisch vlak)?

Ben je toevallig zelf iemand die stemmen mag bij deze verkiezingen en zo ja, wat gaat het worden?
pi_149951173
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 12:29 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ben je toevallig zelf iemand die stemmen mag bij deze verkiezingen en zo ja, wat gaat het worden?
Ouder dan 18 en in het bezit van een Turks paspoort, ik kan dus inderdaad stemmen.

Maar ik zal niet stemmen. Er is geen enkele partij waar ik het mee eens ben. Wat ik wil is een AKP-light; een mix met de positieve punten van de AKP en de CHP. Hoe je het wendt of keert, de AKP durft keuzes te maken en ze ook daadwerkelijk te implementeren, wat dat betreft is het een daadkrachtige partij. Echter draven ze op sommige punten door, in zulke gevallen zou de CHP een mooie tegenwicht kunnen bieden om de goeie balans te vinden.

Er is tegenwoordig ook sprake van polorisatie, wat vooral door de AKP/Erdoğan komt. Ik wil een partij die samenbrengt, niet eentje die verdeel en heers toepast.
pi_149951230
Zijn er Europese partijen waar je de grote Turkse partijen een beetje mee kunt vergelijken?
  maandag 23 februari 2015 @ 13:30:29 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_149952845
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 02:30 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat klopt.

[..]

In de fipo zie je een kaart met het aantal haalbare zetels per gebied. Ik gok dat er sprake was van meer stemmen voor AKP zonder de meerderheid te behalen, waardoor AKP dus de zetels niet heeft kunnen binnenhalen.
De zetels worden op het niveau van de districten verdeeld. Op landelijk niveau wordt alleen gekeken voor de kiesdrempel, er zijn geen compensatiezetels, wat je in andere landen nog wel eens ziet.

Er zijn in Turkije heel veel kleine districten met maar een paar zetels, en alleen partijen die landelijk 10% van de stemmen krijgen, delen mee in die zetels. Je bent niet alleen afhankelijk van de landelijke score van de AKP, maar vooral ook van de score van de AKP in dat district, en misschien nog belangrijker: de score van de overige partijen die boven de kiesdrempel komen. De onderlinge verhoudingen bepaalt immers de zetelverdeling.

Als in 2007 bijvoorbeeld de verdeling AKP/CHP/MHP in een district 4/1/1 was, en in 2011 wint de AKP een beetje, maar de CHP wint meer, zou het zomaar 3/2/1 kunnen worden.

De methode-D'Hondt die gebruikt wordt voor de zetelverdeling is trouwens niet ongebruikelijk. Die wordt in Nederland ook gebruikt, wij noemen het het stelsel van grootste gemiddelden. Ten opzichte van andere systemen om restzetels te verdelen, geeft deze de grootste partij een voordeeltje. Als je dan ook nog weinig zetels te verdelen hebt, geeft dat een dubbel voordeel. Daarom wordt deze in Nederland ook niet gebruikt voor gemeenteraden met minder dan 19 zetels.
  maandag 23 februari 2015 @ 13:45:23 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_149953271
Ik zit hier een beetje door de uitslagen te klikken: http://www.electionresources.org/tr/
en nu valt me op dat tussen 2007 en 2011 in veel districten het aantal beschikbare zetels veranderd is. Als deze zetels van 'AKP-districten' naar districten gegaan zijn met een wat evenwichtigere verdeling, zal dat er toe geleid hebben dat per saldo zetels van de AKP naar CHP en MHP gegaan zijn.
pi_149954212
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 21:35 schreef Hexagon het volgende:
Helaas is er nog weinig Nederlandstalige info te vinden over deze verkiezingen.
Weinig? Zeg maar gewoon niks!. Jij bent de eerste die er mee komt. :)
[/quote]
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 22:38 schreef zarGon het volgende:
Er zijn 550 zetels in het parlement. De drie grootste partijen zijn AKP (regeringspartij) en CHP en MHP (oppositiepartijen).

(BDP en Onafhankelijken zijn praktisch hetzelfde.)

quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 13:45 schreef freako het volgende:

Nu heb ik nooit de Turkse verkiezingen gevolgd (ach voor alles een eerste keer :) ), maar ben benieuwd hoe ik die partijen volgens jullie kan zien.
Ik gok:
de Turkse CDA/VVD?
De Turkse PVV?
De Turkse PvdA/D66?
De Turske GroenLinks/SP?
De Turkse 50+/PvdD/SGP/CU?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo