Tsja, ik voelde zelf toch vrij weinig keuze toen de vk's en de gyn zeiden dat ik me moest melden voor groei-echo's omdat ik anders niet thuis mag bevallen...quote:Op zondag 22 februari 2015 20:35 schreef mignonne het volgende:
[..]
ook daarvoor geldt, dat er niets ingeleid wordt als je het zelf niet wilt of goed vindt. Geldt ook voor dagelijks of 2 keer per dag ctg-controle.
Gechargeerd...
Als de gynaecoloog ziet dat de hartslag van de baby steeds trager wordt en ze wil een keizersnede doen en de vrouw zegt nee. Dan kan de gynaecoloog niets.
/gechargeerd.
Het (al dan niet dringende) advies is om in te leiden. De risico nemen idd rap toe na 42 weken. Toch is het zeker niet zo dat je kind ten dode opgeschreven is als je afwacht. Ik denk dat vrijwel iedereen wel op de hoogte is van risico's voorbij 42 weken. Alleen het valt me altijd zo tegen dat er maar weinig vrouwen zijn die weten dat je echt een keuze hebt. Net zoals met iedere andere medische behandeling kun je weigeren die te ondergaan. Ik verbaas me er echt over en ik vind het echt een van de grootste flaws in de verloskunde.
Ja, bizar dat zwangeren zo weinig keuze ervaren, waar ze die keuze voor de wet wel hebben. Wie bepaalt of jij thuis 'mag' bevallen? Jouw huis, jouw lijf, jouw kindje. Men kan hooguit zeggen dat t niet verstandig is. Of dreigen je dáár geen hulp te bieden (ik gok dat de IGZ daar gehakt van maakt).quote:Op zondag 22 februari 2015 20:41 schreef pessie het volgende:
[..]
Tsja, ik voelde zelf toch vrij weinig keuze toen de vk's en de gyn zeiden dat ik me moest melden voor groei-echo's omdat ik anders niet thuis mag bevallen...
Ieuwwww pinquit! Alhoewel ik best nieuwsgierig ben...
Skoap, fijn dat je goed bent aangekomen!
Jager, nog iets geshopt voor baby?
Mignonne ik heb wel eens gehoord van een tweelingzwangerschap waarbij er 1 rond de 5 maanden was overleden en waar ze pas achterkwamen bij de geboorte. Dat kindje was helemaal ingekapseld.
Maar wiens 'flaw' is dat precies? Van de vk, de ziekenhuizen, de zwangere vrouwen? Of allemaal een beetje?quote:Op zondag 22 februari 2015 20:35 schreef mignonne het volgende:
Ik denk dat vrijwel iedereen wel op de hoogte is van risico's voorbij 42 weken. Alleen het valt me altijd zo tegen dat er maar weinig vrouwen zijn die weten dat je echt een keuze hebt. Net zoals met iedere andere medische behandeling kun je weigeren die te ondergaan. Ik verbaas me er echt over en ik vind het echt een van de grootste flaws in de verloskunde.
Ja maar dat bedoel ik nou juist! Daar stoor ik me zo aan en verbaas ik me zo over. Als je bij de huisarts komt omdat je een schimmel aan je doos hebt dan krijg je meer keuzevrijheid dan wanneer je bij de verloskundige komt. Hell als er kanker bij je gediagnosticeerd hebt dan krijg je alle keuzevrijheid en weet ik veel die je wilt, zelfs als je 100% zeker behandeld kan worden en ervoor kiest om dat niet te doen, wetende dat je 5 jonge kinderen zonder vader achterlaat ofzoiets.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:41 schreef pessie het volgende:
[..]
Tsja, ik voelde zelf toch vrij weinig keuze toen de vk's en de gyn zeiden dat ik me moest melden voor groei-echo's omdat ik anders niet thuis mag bevallen...
Dat kan jaquote:Mignonne ik heb wel eens gehoord van een tweelingzwangerschap waarbij er 1 rond de 5 maanden was overleden en waar ze pas achterkwamen bij de geboorte. Dat kindje was helemaal ingekapseld.
Wauw. Dat is van een indrukwekkend soort lompheid.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:49 schreef mignonne het volgende:
Of dat er gezegd wordt bij 41 weken en willen afwachten "tsja, maar u wilt toch ook geen dode baby mevrouw? ons advies is inleiden". Het laat ontzettend in het midden dat die mw wel degelijk keus heeft en is daarbij misselijkmakend directief.
Van allemaal een beetje inderdaad. Een patiënt of cliënt heeft ook de "plicht" zich te informeren. dwz dat ik er van uit mag gaan dat diegene zelf ook actie onderneemt om iets te weten te komen over een aandoening die ze heeft bijv. En daarbij heb je ook het recht op niet-weten. Dat je bijv niet wil weten of je drager bent van een borstkanker-gen zeg maar. Dat geldt ook voor zwangerschappen, hoewel dat wel lastig is soms.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:48 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Maar wiens 'flaw' is dat precies? Van de vk, de ziekenhuizen, de zwangere vrouwen? Of allemaal een beetje?.
per regio wordt verschillend gedacht over inleiden bij welke termijn. R'dam en Den Haag houden 41 weken aan om in te leiden, dan vinden ze iemand "overtijd". Andere regio's houden meestal 42 weken aan. Den Haag wil nog wel eens toegeeflijk zijn bij 41 weken als iemand aangeeft te willen wachten, maar bij 42 weken krijgen vrouwen over het algemeen werkelijk overal nul op rekest.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:54 schreef aapieannie het volgende:
Het ligt denk ik ook aan je vkpraktijk? Mn zus is afgelopen donderdag bevallen met 41.5. Ze hebben met 41 weken aangeboden te strippen maar dat wilde mn zus niet dus is het niet gedaan. De afspraak dinsdag was wel besproken over inleiden en dat wilde ze vrijdag dan wel aankijken.
De bevalling is spontaan op gang gekomen en er was zelf geen tijd meer om naar het ziekenhuis te gaan, wat mn zus liever wel had gehad hihi
Klopt, daar maken ze gehakt van. Jammer genoeg weten niet veel vrouwen dat én zijn ook verloskundigen en artsen niet per se goed op de hoogte. Dreigen met onder politie begeleiding naar het ziekenhuis (waarbij de pliesie daadwerkelijk op de stoep staat), dreigen met AMK-meldingen (waarbij het AMK gelukkig niets onderneemt tenzij er sprake is van ernstig alcohol of drugsmisbruik of ernstige psychische problemen).quote:Op zondag 22 februari 2015 20:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ja, bizar dat zwangeren zo weinig keuze ervaren, waar ze die keuze voor de wet wel hebben. Wie bepaalt of jij thuis 'mag' bevallen? Jouw huis, jouw lijf, jouw kindje. Men kan hooguit zeggen dat t niet verstandig is. Of dreigen je dáár geen hulp te bieden (ik gok dat de IGZ daar gehakt van maakt).
oh yesquote:Op zondag 22 februari 2015 21:00 schreef Franny_G het volgende:
mignonne, je hebt een missie volgens mij..
.
En daarna heb je haar op haar nummer gezet. Toch? TOCH?quote:Op zondag 22 februari 2015 21:03 schreef Cholula het volgende:
Ik denk dat er heel veel op gevoel wordt gespeeld. Inderdaad het 'U wil toch een levend kind?' doet natuurlijk wel wat met je.
Ik lees me op heel veel zaken in en toch hakte het er in dat de vk een paar afspraken terug zei dat de buik van Frits zo groot was doordat ik teveel at, danwel teveel suiker naar binnen zou werken. Terwijl ik weet dat ik gezond eet en echt niet veel suiker naar binnen werk. Dus als er een medisch onderlegd persoon tegen mij zou zeggen dat ik willens en wetens mijn kind in gevaar zou brengen, zou dat toch echt wel indruk maken. Dan maar ingrijpen, maar vooral dat schuldgevoel niet te hoeven hebben eventueel. Dus ja, er ligt op dat gebied zeker flink wat te verbeteren.
quote:Op zondag 22 februari 2015 21:03 schreef twist02 het volgende:
Mignonne het is volgens mij al veel vaker gezegd maar jij lijkt me zo'n fijne vk he?
huh?? dus de borstvoedingsvraag was een soort manier om je over te halen klinisch te bevallen ofzo?quote:Op zondag 22 februari 2015 21:06 schreef pessie het volgende:
Het meest bizarre is trouwens dat tweelingbroertje ruim 8 pond was bij geboorte. Ik vond het ook een heel bijzonder verhaal.
Het is inderdaad directief. Gelukkig is dit nu mijn 3de zwangerschap en ben ik zelf ook een stuk zelfverzekerder. Ik vond het vooral heel onzeker dat ik continu naar het ziekenhuis moest voor groei-echo's bij mijn middelste, de omstandigheden rond de zwangerschap waren al moeilijk en daarbovenop verplichtte de gyn me elke 2 weken te komen melden voor een groei-echo (en uiteindelijk kon ze nog niet zeggen dat ik een 7-ponder zou krijgen, alleen "iets tussen de 5.5 a 8 pond)". Ik heb nu gezegd dat ik max 3x kom voor een groei-echo en ze me voorbij de 37 weken gewoon niet meer gaan zien in het ziekenhuis (tenzij er echt heel erg iets fout gaat bij de bevalling). En die duidelijkheid helpt. Ik ben zelf rustiger, de vk's hebben het er duidelijk met de gyn over gehad (die zagen de vorige keer dat ik verschrikkelijk onzeker werd).
En wat betreft klein kindje, tsja ik had het er dus laatst met de gyn over bij de groei-echo. Ik vertelde weer dat mijn oudste perfect in verhouding was, en dat kleine kindjes meer regel dan uitzondering zijn begint ze over of hij wel de borst goed pakte. Nou nee, daar hebben we kei hard aan gewerkt en het is allemaal wel gelukt. "Ja, dat wil niet als je er nog 2 hebt, dan heb je daar thuis geen tijd voor". Uhm? Alsof ik wanneer ik in het ziekenhuis lig met een klein kindje elke 2 uur dag en nacht een volledig uur een verpleegster naast mijn bed heb om me te helpen bij het voeden, kolven, bijvoeden en moed inpraten. Ik bedoel, ik heb meer aan thuis zijn, met een prive-kraamverzorgster en mijn man dan iemand die gewoon voor 5 moeders met baby's moet zorgen. (Ik weet niet precies wat de ration is van verpleegsters op moeders, zeker tijdens spitsuur begin mei).
Hier werd 42 weken aangehouden. Maat is ook alweer bijna 3 (:X) jaar geleden.quote:Op zondag 22 februari 2015 20:56 schreef mignonne het volgende:
[..]
per regio wordt verschillend gedacht over inleiden bij welke termijn. R'dam en Den Haag houden 41 weken aan om in te leiden, dan vinden ze iemand "overtijd". Andere regio's houden meestal 42 weken aan. Den Haag wil nog wel eens toegeeflijk zijn bij 41 weken als iemand aangeeft te willen wachten, maar bij 42 weken krijgen vrouwen over het algemeen werkelijk overal nul op rekest.
Toezegging op een baan is echt lekker!quote:Op zondag 22 februari 2015 21:06 schreef mignonne het volgende:
[..]
En daarna heb je haar op haar nummer gezet. Toch? TOCH?![]()
Kenonne wat een lompheid zegDaar mag je best wel wat van zeggen hoor.
En ja werkgelegenheid, ik zit vlakbij een grote stad, daar is altijd wat te beleven. En ik heb inmiddels al toezegging voor een baan ook. Als alles goed verloopt en ik idd dan afstudeer.
quote:Op zondag 22 februari 2015 17:10 schreef twist02 het volgende:
...ik had het toevallig gisterochtend ook, dat ik Mini minder voelde. Nu nog steeds wel minder dan de afgelopen week/weken, maar toen was ze ook wel heel erg actief.
Voel nu ook nog 'genoeg' maar het is gewoon een stuk minder hard/agressief
Ik heb trouwens het idee dat Mini óf gedraaid is, óf met d'r hoofd al een stukje ingedaald is. Kan dat (indalen) al bij een termijn van 30 weken?
Heb ook het idee dat m'n buik iets lager zit. En de meeste bewegingen die ik voel, voel ik nu ook veel lager dan eerst.
Edit: overigens morgen een groeiecho, dus dat komt nu wel heel goed uit
ohja dat was jij!quote:Op zondag 22 februari 2015 21:21 schreef pessie het volgende:
Haha kwartet mignonne!
Mijn middelste was 7 pond!!! Bizar groot vond ik dat. De jongste zal, als het deze lijn zou doorzetten, ook wel tegen de 7 pond kunnen zijn. Meer verwacht ik zeker niet. Maar goed, ik kan nu fysiek amper nog ietsdus het kind heeft alle rust om lekker door te groeien.
En 2x prima thuis bevallen ja, en ik las vandaag ergens dat als je 2x probleemloos thuis bent bevallen de kans groter is dat het weer probleemloos zou gaan (ik had een beetje last van het 3-de kindje-angst: wat nou als ik fluxus/totaalruptuur/sterrenkijker/weet-ikveel-wat-voor-ramp-scenario krijg).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |